Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Nieuws van de concurrentie

13 Posts
| Omlaag ↓
  1. pim f 8 februari 2015 11:46
  2. [verwijderd] 8 februari 2015 19:20
    @pim f: Als aanvulling: Je kan het strooiveld van de opticiens in D (en daarmee het klimaat) niet met NL vergelijken. Vooral door een ander ziektekosten systeem in D wat op geen enkele manier met het NL model overeen komt.

    Ik noem een paar slogans:

    "Brille: Fielmann!"
    "Brille zum Null-Tarif"

    Aangezien er nog steeds een 2 klassen systeem in D word gehandhaafd: "Kassen Patient en Privat Patient", zo'n beetje zoals wij in NL vroeger ziekenfonds en particlier verzekerd hadden, waarbij het Kassen Systeem in D meer kosten dan in NL draagt (en ook beduidend duurder dan het NL systeem is (13,x% van het bruto loon)) en er veel meer mensen wonen. Fielmann paait de klanten.....

    De meeste Fielmann winkels in de grote steden zijn eigendom en het franchise gehalte relatief laag.

  3. pim f 9 februari 2015 21:35
    quote:

    tontonhansito schreef op 8 februari 2015 19:20:

    @pim f: Als aanvulling: Je kan het strooiveld van de opticiens in D (en daarmee het klimaat) niet met NL vergelijken. Vooral door een ander ziektekosten systeem in D wat op geen enkele manier met het NL model overeen komt.

    Fielmann paait de klanten.....

    De meeste Fielmann winkels in de grote steden zijn eigendom en het franchise gehalte relatief laag.
    Fascinerend, AB. Kun je misschien in het kort aangeven of dat betekent dat Fielmann het makkelijker heeft om geld te verdienen in hun thuismarkt dan hun concurrenten? Dat snap ik nl niet helemaal.
  4. pim f 6 maart 2015 19:29

    Helpt de steenrijke maker van Ray-Ban en Oakley zijn eigen imperium om zeep?
    Door Camil Driessen op maandag 2 maart 2015

    Voor de Italiaanse zonnebrillenmaker Luxottica en oprichter Leonardo Del Vecchio schijnt de zon al jaren. Het bedrijf achter de monturen van onder meer Ray-Ban, Oakley, en Armani komt vandaag met jaarcijfers. De omzet over 2014 is al bekend. Met dik 7,6 miljard euro was het wederom een recordjaar voor de Italianen.

    Maar in de mooie merkenportefeuille en miljardenomzet zijn nu dankzij de 79-jarige Del Vecchio voor het eerst barsten zichtbaar.

    Imperium

    Luxottica bouwde de afgelopen decennia een zonnebrillenimperium van ongekende proporties. Naast Ray-Ban en Oakley zit het bedrijf via licenties achter vrijwel alle designermerken . Luxottica zou zou goed zijn voor 80 procent van de luxe brillenmarkt.

    De Italianen ontwerpen niet alleen, maar verkopen ook. In de VS bezitten ze belangrijke brillenketens als Lenscrafters. Wel eens gehoord van Sunglass Hut? Ook van Luxottica.

    Ondertussen staat de beurskoers drie keer hoger dan vijf jaar geleden.

    Dat is in grote mate te danken aan topman Andrea Guerra die Luxottica in tien jaar tijd tot dominante speler omvormde en bijvoorbeeld Ray-Ban opkocht en hip maakte.

    Aftocht

    Maar Guerra vertrok deze zomer na slaande ruzie met oprichter Del Vecchio - sinds het overlijden van Nutella-uitvinder Michele Ferrero deze maand met een vermogen van 19 miljard euro de rijkste Italiaan.

    Del Vecchio, die opgroeide in een weeshuis, bezit met zijn familie ruim 61 procent van de Luxottica-aandelen. Hij bemoeide zich niet met de dagelijkse gang van zaken. Tot deze zomer.

    Del Vecchio besloot dat er een nieuwe organisatiestructuur moest komen met twee topmannen die aan hem rapporteren. Guerra zag dat niet zitten en liep met zijn afvloeiingsregeling van 41,5 miljoen euro de deur uit. Sinds december is hij de economische adviseur van premier Renzi.

    Volgens Italiaanse media was Guerra eerder al gepolst voor een ministerspost en schijnt Del Vecchio geïrriteerd te zijn geweest dat hij daar niet direct ‘nee’ op antwoordde. Ook de deal die Luxottica sloot met Google om monturen voor de (onlangs geschrapte) Google Glass te produceren, wekte schijnbaar de woede van Del Vechhio.

    Guerra’s opvolger Enrico Cavatorta onderschreef vervolgens dat “een structuur met een enkele topman niet werkt”, Maar stapte zes weken later óók op. De reden: de nieuwe organisatiestructuur en Francesco Milleri, degene die dankzij druk van Del Vecchio’s vrouw naast hem zou worden geplaatst.

    Vervolgens werd Del Vecchio zelf maar interim-ceo.

    Wat vindt de markt?

    De koers van Luxottica reageerde flink op de aftochten, maar herstelde ook. JP Morgan voorspelt voor vandaag de aankondiging van een gigantisch dividend. Vandaar dat aandeelhouders het op de korte termijn dus prima lijken te vinden.

    Analisten zijn kritischer. Ze vrezen bijvoorbeeld dat het door Del Vecchio’s gedrag moeilijker wordt de beste bestuurders aan te trekken.

    Ook wordt getreurd dat Luxottica niet langer hét voorbeeld is van goed bestuur bij Italiaanse familiebedrijven. Dat was het jarenlang omdat bestuursvoorzitter Del Vechhio een topman van buiten (Guerra) haalde en zich niet met de dagelijkse leiding bemoeide.

    In een analistenrapport noemt AlphaValue de chaos “overduidelijk een verkeerd signaal” en waarschuwt het voor ongemotiveerde werknemers. Ja, Luxottica presteert geweldig:

    “Maar wij geloven dat de bestuurlijke instabiliteit en doordringendheid van de bestuursvoorzitter dat kan verzwakken”.

    www.nrcq.nl/2015/03/02/helpt-de-rijks...
  5. pim f 6 maart 2015 19:36
    www.businessoffashion.com/2015/03/lux...

    Luxottica Reports Record Profit as Sales Surge in North America

    By Bloomberg 2 March, 2015

    Luxottica Group SpA, the world’s largest eyewear maker, reported record full-year profit as sales of Ray- Bans and other frames surged in North America.

    seekingalpha.com/article/2972816-luxo...

    Summary

    Massive cash returns were the key highlight of the FY14 earnings release.
    FY15 guidance and long-term revenue growth target suggest high double-digit earnings growth is sustainable.
    The stock's PEG (~1.5x) is not excessive compared to other luxury stocks.

    www.dfnionline.com/regions/global/lux...

    Luxottica to push inflight “Boutique in the Air” concept
    March 6, 2015

    Luxottica Travel Retail has reported nearly +50% growth year-on-year in the inflight channel in 2014 as a result of of a new, more-focused strategy and additional investment in the channel.

    The eyewear specialist has pledged to target further growth in the channel in the inflight sector in 2015 through expansion of growth-driving segment-leading brands in sunglasses, such as Emporio Armani and Vogue. Luxottica seeks to provide well-rounded sunglasses offer to appeal to as many passengers as possible with a one-stop sunglasses “Boutique in the Air” concept.

  6. pim f 27 april 2015 11:10

    Google werkt met Italiaanse brillenfabrikant aan opvolger Glass

    Door Frederic Petitjean | 27 april 2015

    Het Italiaanse brillenconcern Luxottica werkt samen met Google aan een nieuw product. Dat heeft de topman van Luxottica, Massimo Vian, gezegd op een aandeelhoudersvergadering van het bedrijf in Milaan, zo schrijft The Wall Street Journal. Volgens Vian zou het nieuwe product snel op de markt kunnen komen, maar hij gaf geen specifieke details.

    Luxottica, fabrikant van Ray-Ban en Oakley, werkt al sinds mei vorig jaar samen met Google. Het nieuws wijst er wederom op dat Google zijn Glass nog niet in de koelkast heeft gezet. De bril, die in 2012 onthuld werd, kende een bewogen geschiedenis. Privacy-advocaten hadden veel kritiek op de ingebouwde camera, vroege gebruikers van de bril kregen de bijnaam “Glassholes”.

    In januari kondigde Google aan dat het de huidige versie van de bril van de markt zou halen. De ontwikkeling van toekomstige versies werd aan Tony Fadell toevertrouwd, de medeoprichter van Nest, een bedrijf dat Google in februari 2014 overnam. Fadell werkte eerder bij Apple, waar hij de ontwikkeling overzag van de hardware van de eerste iPod.

    Het stopzetten van de verkoop van Glass leidde tot speculatie dat het einde van de bril nabij was, maar Google-voorzitter Eric Schmidt liet in maart nog weten dat het project nog altijd levend en wel was. “Het is een groots en fundamenteel platform voor Google”, zo zei hij toentertijd.

    www.zdnet.be/article/162137/google-we...
  7. pim f 3 mei 2015 20:54
    van ff uit een ander draadje:

    boerse.ard.de/aktien/fielmann-trotzt-...

    Deutliches Umsatz- und Gewinnplus
    Fielmann trotzt der Online-Konkurrenz

    Stand: 28.04.2015, 10:23 Uhr

    Vom Trend zu teureren Gleitsichtbrillen profitiert die Optiker-Kette Fielmann. In den ersten drei Monaten des Jahres verkaufte das MDax-Unternehmen deutlich mehr Brillen als die Konkurrenz. Die Erwartungen wurden übertroffen.

    Der Vormarsch der Online-Brillenhändler hat die Expansion von Fielmann bisher nicht bremsen können. Im Gegenteil: Im ersten Quartal verkaufte die Optiker-Kette aus Hamburg 1,87 Millionen Brillen – 20.000 Stück mehr als im Vorjahreszeitraum.

    Damit setzt sich der Trend des letzten Jahres fort. 2014 setzte Fielmann 7,6 Millionen Brillen ab - vier Prozent mehr als im Vorjahr. Die gesamte Optiker-Branche konnte dagegen den Absatz nur leicht steigern.

    Vor allem teurere Gleitsichtbrillen waren gefragt. Das beflügelte den Gewinn. Das Ergebnis vor Steuern zog im ersten Quartal um sieben Prozent auf 62,8 Millionen Euro an. Der Umsatz erhöhte sich um 3,5 Prozent auf 317 Millionen Euro.

    Als weiteren Grund für die guten Geschäfte nannte Fielmann die anhaltende Konsumlust der Deutschen. "Die Rahmenbedingungen stimmen im Moment einfach", sagte ein Unternehmenssprecher.

    Fielmann will Marktanteil steigern

    Für das Gesamtjahr zeigt sich Fielmann zuversichtlich. "Wir werden auch in diesem Jahr Absatz, Umsatz und Gewinn steigern", kündigten die Hamburger an. Der Marktanteil soll ausgebaut werden.

    Aktionäre sollen an der Expansion des Konzerns teilhaben. Fielmann will die Dividende um 15 Cent auf 1,60 Euro je Anteilsschein erhöhen. Davon dürfte auch die Familie von Günther Fielmann profitieren, die größter Aktionär der Optiker-Kette ist.

    Die Fielmann-Aktie steigt am Dienstagmorgen leicht. Mitte April hatte der MDax-Titel mit 66,63 Euro ein neues Rekordhoch erreicht. Seit dem Ende der Finanzkrise im Frühjahr 2009 hat sich der Fielmann-Kurs fast verdreifacht.
  8. [verwijderd] 4 mei 2015 21:13
    Goed kwartaal voor Luxottica
    MILAAN (AFN) - De Italiaanse zonnebrillenfabrikant Luxottica heeft in het afgelopen kwartaal flink meer winst en omzet behaald. Het moederbedrijf van merken als Ray-Ban en Oakley profiteerde van sterke verkopen in de Verenigde Staten en de zwakke euro, zo werd maandag bekendgemaakt.

    De winst ging met 34 procent omhoog naar ruim 210 miljoen euro ten opzichte van een jaar eerder, terwijl de omzet met een vijfde steeg tot 2,2 miljard euro. Als de effecten van de zwakke euro buiten beschouwing worden gelaten, nam de omzet met meer dan 5 procent toe. Volgens Luxottica is de goedkope euro een forse wind in de rug voor de onderneming.

    In Noord-Amerika zag Luxottica de omzet met 29 procent stijgen. Het bedrijf profiteerde van de lancering van zonnebrillen van modemerk Michael Kors. Noord-Amerika is goed voor meer dan de helft van de omzet.
13 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 860,01 -0,62%
EUR/USD 1,0656 +0,12%
FTSE 100 7.895,85 +0,24%
Germany40^ 17.714,20 -0,69%
Gold spot 2.388,75 +0,39%
NY-Nasdaq Composite 15.601,50 -0,52%

Stijgers

WDP
+3,12%
Kendrion
+2,92%
EBUSCO...
+2,67%
Vopak
+2,61%
NX FIL...
+2,17%

Dalers

JUST E...
-5,11%
TomTom
-4,68%
Fugro
-4,30%
ASMI
-4,00%
BESI
-3,64%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links