Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,730 24 apr 2024 17:35
  • +0,210 (+3,80%) Dagrange 5,550 - 5,735
  • 524.733 Gem. (3M) 321,3K

Vrijdag 4 Oktober Dierendag Of TomTomdag??!!**

80 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 | Laatste | Omlaag ↓
  1. harrysnel 4 oktober 2013 20:42
    quote:

    Straddleman schreef op 4 oktober 2013 20:31:

    [...]

    Ergeren niet, wel verbazen.

    Zodra je denkt dat de bodem der hypocrisie nu wel bereikt is presteert hij het toch om er een nieuwe dimensie aan toe te voegen.

    Technische analyse: als de bodem der hypocrisie voldoende getest is kunnen we weer omhoog kijken naar de principiële weerstand....;)
  2. [verwijderd] 4 oktober 2013 21:14
    quote:

    Straddleman schreef op 4 oktober 2013 20:31:

    [...]

    Ergeren niet, wel verbazen.

    Zodra je denkt dat de bodem der hypocrisie nu wel bereikt is presteert hij het toch om er een nieuwe dimensie aan toe te voegen.

    Straddle en Bali, hartelijk dank voor jullie steun en complimenten. Hier kan ik het weekend positief mee door komen.

  3. [verwijderd] 5 oktober 2013 15:39
    quote:

    wilast schreef op 4 oktober 2013 18:20:

    AKO heeft gisteren ca. 222.000 aandelen teruggekocht tegen een koers van ca. € 5,25.
    Ik verwacht dat ze vandaag ook hebben teruggekocht.
    Vorige coveractie begon ook op een donderdag (12 sept) en liep door tot en met de woensdag er op (5 dagen achtereen).
    Blijkt toch dat men voor de Q3-cijfers de short-positie wil verkleinen of misschien wel helemaal wil afbouwen??
    Dan is er nog vuurwerk te verwachten...
    Ah, het was dus toch gepost.

    Ik zie het net pas: shortsell.nl/short/TomTom

    Dat ze willen coveren voor 30/10 kan ik me idd voorstellen.
  4. Pelikapuntzak 5 oktober 2013 16:15
    Volgens analisten is de koers van Tomtom iets te ver doorgeschoten en dus aan de hoge kant. De kwartaalcijfers zal de trigger zijn om de koers verder te doen opstuwen. Of de cijfers aan de verwachtingen voldoen is natuurlijk maar de vraag. De kans dat ze goed zijn en dat er tevens een positieve outlook wordt afgegeven acht ik groter dan het tegengestelde. En er kan tussentijds nog ander groot nieuws komen, wat ook niet ongebruikelijk is voor het uitbrengen van de cijfers. Ik blijf er na al die jaren dat ik aandeelhouder ben nog steeds (meer) in geloven.
  5. Victor S 5 oktober 2013 16:24
    quote:

    Pelikapuntzak schreef op 5 oktober 2013 16:15:

    Volgens analisten is de koers van Tomtom iets te ver doorgeschoten en dus aan de hoge kant. De kwartaalcijfers zal de trigger zijn om de koers verder te doen opstuwen. Of de cijfers aan de verwachtingen voldoen is natuurlijk maar de vraag. De kans dat ze goed zijn en dat er tevens een positieve outlook wordt afgegeven acht ik groter dan het tegengestelde. En er kan tussentijds nog ander groot nieuws komen, wat ook niet ongebruikelijk is voor het uitbrengen van de cijfers. Ik blijf er na al die jaren dat ik aandeelhouder ben nog steeds (meer) in geloven.
    De markt is het schijnbaar niet met deze analisten eens. Aangezien we al een tijd boven de 5 staan.
  6. [verwijderd] 5 oktober 2013 19:13
    quote:

    Victor S schreef op 5 oktober 2013 16:24:

    [...]

    De markt is het schijnbaar niet met deze analisten eens. Aangezien we al een tijd boven de 5 staan.
    Mijn idee van een deel van de analisten (de Nederlandse uitgezonderd) is dat zij TomTom niet zo goed kennen. Zij willen vooral weten welke cijfers zij komend kwartaal en het lopende jaar in hun rekenmodel kunnen stoppen, en of er een procent meer of minder brutomarge is, maar stellen weinig tot geen vragen over de strategie. Vinden ze blijkbaar niet zo interessant. Ik gaf in het weekend draadje al een stuk van Goddijn uit het jaarverslag, dat gaat over de strategie, met name binnen de automotive divisie.

    Binnen Automotive wordt nu op jaarbasis 200 miljoen euro omzet behaald. Iedereen is het er wel over eens dat dat gaat stijgen door de groei van de connected car. En dankzij de nieuwe contracten met PSA, Mercedes, Toyota, Ford. Van die 200 miljoen bleef vorig jaar echter minder dan 10 miljoen over. Goddijn heeft daar tijdens een conference call al eens uitleg over gegeven. Veel geld gaat op aan het werven van nieuwe klanten in zogenoemde RFP’s (requests for proposals). Waarbij een autofabrikant meerdere partijen uitnodigt om een prototype van een inbouwsysteem te ontwikkelen.

    Je maakt dan dus veel kosten (systemen ontwerpen, accountmanagers die het ontwerp presenteren), in de hoop dat de autofabrikant toehapt, maar zonder zekerheid daarvan. En als de autofabrikant voor je kiest, dan heb je een paar jaar lang kosten en komen pas 3-5 jaar later de baten daarvan. Concurrent Harman benoemt dit probleem ook in haar jaarverslag. Zij willen de autofabrikanten bewegen om vooraf mee te betalen aan productontwikkeling, omdat er anders teveel kosten voor de baten uitgaan.

    TomTom heeft een andere weg gekozen, door nu niet meer een Tier1 rol te spelen (de partij die het hele systeem ontwikkelt). Maar een Tier2 rol. Als partij die gestandaardiseerde componenten, zoals verkeersinformatie, kaarten, route software, points of interest levert aan een partij die wel de Tier1 rol heeft.

    Goddijn heeft het in het jaarverslag expliciet over "de strategie om een puur content en services te worden". Hardware is ondersteunend daar aan. Dit betekent dus dat we waarschijnlijk geen nieuwe autofabrikanten meer te horen krijgen die een compleet infotainment systeem door TomTom ingebouwd krijgen. Dus alleen maar Tier2. Dat heb ik pas sinds kort door, de impact daarvan had ik nog niet zo goed overzien. Ik denk dat Renault de enige partij is waarvoor TomTom een compleet systeem ontwikkelt.

    SNS heeft in het laatste rapport aangegeven dat TomTom ook bij Renault veel aanloopkosten heeft gehad, mede door een vertraging. En dat die kosten nu wegvallen en het product eindelijk wordt uitgerold in alle Renault modellen. Gezien de nauwe relatie met Renault kan ik me voorstellen dat Renault ook in de toekomst een totaalklant (dus hardware en software) blijft. En dat Renault misschien wel bereid is om ontwikkelkosten voor TomTom voor te financieren, zoals Harman dat ook wil van haar klanten.

    Maar voor nieuwe klanten zal TomTom alleen componenten willen verkopen en niet die dure RFP trajecten in willen. Dat heeft niet te maken met concurrentie op de markt, maar is duidelijk een onderdeel van de strategie.

    De voordelen zijn:
    - Geen kosten meer aan RFP’s, prototypes en tussentijdse product aanpassingen van bestaande producten
    - Geen hoge kosten meer aan accountmanagers die deze RFP’s moeten presenteren
    - Minder problemen met kosten die voor de baten uitgaan
    - Alle producten die TomTom nu levert zijn gestandaardiseerd en op ieder automotive platform toepasbaar. Hoge marge dus, want geen kosten voor engineers die maatwerk moeten ontwikkelen voor de autofabrikant
    - Geen concurrentie meer met Continental, Harman en andere partijen. Dit zijn nu klanten geworden.
    - Zelfs bij gelijkblijvende omzet een hogere winstgevendheid.

    De bewijsvoering dat deze strategie slaagt ligt denk ik in het feit dat via Harman en Continental nu Toyota, Mercedes en later ook Citroen en Peugeot gebruik gaan maken van de losse componenten. Toyota en Mercedes alleen de verkeersinformatie. En Citroen en Peugeot de hele mikmak, dus ook de kaarten en navigatiesoftware.
  7. [verwijderd] 5 oktober 2013 19:35
    [quote alias=*Justin* id=7186742 date=201310051913]
    [...]

    Mijn idee van een deel van de analisten (de Nederlandse uitgezonderd) is dat zij TomTom niet zo goed kennen.

    quote]

    Zolang DFT , als het over TomTom gaat, nog steeds schrijft over

    "de maker van navigatiekastjes"

    Dan hebben die er geen enkele moeite voor gedaan om meer over TT aan de weet te komen"

    Ook RTLZ is zelden positief
  8. [verwijderd] 5 oktober 2013 22:37
    quote:

    JanK1 schreef op 5 oktober 2013 19:35:

    [quote alias=*Justin* id=7186742 date=201310051913]
    [...]

    Mijn idee van een deel van de analisten (de Nederlandse uitgezonderd) is dat zij TomTom niet zo goed kennen.

    quote]

    Zolang DFT , als het over TomTom gaat, nog steeds schrijft over

    "de maker van navigatiekastjes"

    Dan hebben die er geen enkele moeite voor gedaan om meer over TT aan de weet te komen"

    Ook RTLZ is zelden positief
    Wat ik het vaakst lees is de term "navigatiebedrijf". Dat dekt nog het best de lading. Maar ach, what's in a name. Deels hebben ze nog gelijk ook. TomTom haalt de helft van de omzet uit de consumentenmarkt en de andere helft uit de zakelijke markt.

    Een groot deel van die consumentenmarkt is de PND. Verder zijn het fitnesshorloges, carkits en iPhone/Android apps. Dus zeg dat zo'n 40% van de omzet van TomTom uit de PND komt. Dat gaat in 2 jaar tijd naar de 30%. De overige 70% zijn dan inkomsten uit groeimarkten.
80 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links