Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 6,135 18 apr 2024 11:50
  • -0,050 (-0,81%) Dagrange 6,050 - 6,230
  • 214.674 Gem. (3M) 301,7K

AFM melding vermeend marktmisbruik

116 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 17 mei 2013 14:10
    quote:

    Victor S schreef op 17 mei 2013 14:07:

    Jij wilt niet dat er constructieve discussies op dit forum gevoerd kunnen worden?
    Natuurlijk wel en je hebt helemaal gelijk wat betreft het dirty-exit geneuzel. Maar ik zou er lak aan hebben als iemand mij een basher noemt. Dit is een gratis forum, daar kan je niet teveel van verwachten. Ondanks vele non-info vind je er ook genoeg informatie waar je wel heel veel aan hebt.

    En de onzin sla je gewoon over. Dat is alleen vermaak.
  2. [verwijderd] 17 mei 2013 14:28
    quote:

    vinno777 schreef op 17 mei 2013 13:59:

    De mensen wie het aangaat kunnen heel goed voor zichzelf opkomen.
    Ongetwijfeld maar ik ben het wel met Victor eens dat het continu zwart maken zonder enig fundament de leesbaarheid van dit forum niet bevordert.
    En daar bedoel ik ook de bijvallers mee.

  3. [verwijderd] 17 mei 2013 14:45
    Wat een geneuzel over bashers. Iedereen weet wie dat is. Niets van aantrekken en gewoon je eigen neus volgen. Doe ik ook.

    Terug naar de discussie.
    Er lijkt mij niets mis met een AFM onderzoek naar de vreemde gang van zaken. Verder zou een meldingsplicht van uitlenen van aandelen door grootaandeelhouders/bestuurders bijdragen aan het verbeteren van de positie van de kleine aandeelhouders. Het voorkomt ook dat dirty banken al dan niet in opdracht van derden de markt manipuleren!
  4. bart1805 17 mei 2013 14:55
    quote:

    exit na cijfers Q1-2013 schreef op 17 mei 2013 14:45:

    Wat een geneuzel over bashers. Iedereen weet wie dat is. Niets van aantrekken en gewoon je eigen neus volgen. Doe ik ook.

    Terug naar de discussie.
    Er lijkt mij niets mis met een AFM onderzoek naar de vreemde gang van zaken. Verder zou een meldingsplicht van uitlenen van aandelen door grootaandeelhouders/bestuurders bijdragen aan het verbeteren van de positie van de kleine aandeelhouders. Het voorkomt ook dat dirty banken al dan niet in opdracht van derden de markt manipuleren!
    Misschien heb ik iets gemist, maar inderdaad: over wie heb je het dan steeds?
  5. sappas 17 mei 2013 15:48
    quote:

    Henk.L. schreef op 17 mei 2013 15:28:

    [...]

    De uitspraak ´´stop eens met je eindeloos zeveren´´
    staat blijkbaar niet in je woordenboek.
    Henk eerst was je over mij aan het ergeren en nu over JanK.

    je kan je het beste ergeren aan onze bekende basher, misschien komt je dit wel goed uit.

    Sappas
  6. [verwijderd] 28 mei 2013 15:50
    quote:

    exit na cijfers Q1-2013 schreef op 16 mei 2013 19:17:

    [...]

    Bovenstaande martinmartin-post heb ik maar even overgenomen naar hier.

    Het blijft idd onbegrijpelijk dat AKO deze risico's durft te nemen. Zeker nu de transitie succesvol verloopt en er de komende jaren kan worden geoogst. Vanuit die optiek zou je kunnen denken dat ze wellicht worden gedekt in hun handelen.

    Meer dan opvallend was de afgelopen periode de uitbouw van de AKO-shortpositie terwijl tegelijkertijd op de bodemkoers de boel door Botman wordt losgeweekt van Delta Lloyd. De aandelen van TomTom gaan voor een prikkie naar een partij die zich richt op beleggingen in niet-beursgenoteerde ondernemingen.

    "Cyrte wordt gesplitst in twee delen: Cyrte, dat zich richt op beleggingen in beursgenoteerde Technologie, Media & Telecom ondernemingen en Dasym Investment Strategies dat zich richt op beleggingen van private equity in niet-beursgenoteerde ondernemingen. Delta Lloyd vergroot haar belang in Cyrte naar 100 procent. F.J. Botman, een huidige minderheidsaandeelhouder in Cyrte, is volledig eigenaar van Dasym."

    Vreemder kun je het haast niet bedenken.

    Daarnaast is de afgelopen periode op verzoek van aandeelhouders de beschermingsconstructie aangepast. Opeens, na jaren en jaren waarin dat kennelijk niet noodzakelijk was. Opvallend dat in hetzelfde persbericht melding werd gemaakt van het toetreden tot de RvC van Janivo directeur Toine van Laack.
    corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

    Ondertussen heeft TomTom de boel aardig opgeschoond en zijn deelnemingen voorzover mogelijk omgezet naar 100%, is de organisatie gestroomlijnd, de aanschaf van kaarten a €2,9 miljard afgewaardeerd en zijn de schulden naar vrijwel nul teruggebracht. Eind dit jaar zit er naar verwachting minimaal €100 miljoen in kas.

    Vervolgens kun je niet anders dan concluderen dat dit allemaal keurig past in de de stroom aan exit-geruchten. Zelfs de serieuze pers maakte melding van het feit dat de grootaandeelhouders TomTom van de beurs willen halen.
    Mocht dit zo zijn, dan is het drukken van de koers via ingeschakelde derden uiterst lucratief. Het maakt nogal wat uit of je een exit-premie van 70% betaalt over €4 of over €6. Dat drukken kan via AKO maar ook door een betrokken zakenbank die met ingeleende aandelen de koers naar beneden brengt zonder zich te hoeven melden bij de AFM.

    Zolang er geen AFM-nieuws is lijkt mij het onderzoek nog volop gaande.
    Het zou dan ook fijn zijn als de AFM in haar onderzoek naar alle facetten kijkt. Ook het opzetten van een wettelijk kader waarbij grootaandeelhouders het uitlenen van hun aandelen moeten melden bij de AFM lijkt mij relevant in deze. Wellicht kan de VEB hierbij een rol spelen.

    P.S. LET BIJ DE WAARDEBEPALING VAN TOMTOM VOORAL OP DE WAARDE VAN DE IN 2008 AANGESCHAFTE KAARTEN VOOR EEN KLEINE €14 PER AANDEEL.
    Nokia betaalde in 2008 €27 voor haar kaarten en Google spendeerde de afgelopen periode naar schatting ergens rond €56 om ook met eigen kaarten te komen. Dat zijn de 3 enige wereldspelers. TomTom is van deze 3 de enige onafhankelijke partij. Nieuwe toetreders (stel dat Apple of Samsung zelf kaarten wil maken) zullen Google-achtige bedragen moeten uitgeven en jaren de tijd moeten nemen.
    Vraag is of die kaarten van €14 per aandeel meer of minder waard zijn geworden sinds 2008. De nieuwe mega-massamarkten van smartphones en connected-cars staan pas aan het begin van hun ontwikkeling. De komende jaren gaan deze markten explosief groeien. Hoe waardeer je kaarten?

    Heeft iemand een ingang bij Delta Lloyd/Cyrte?

    Wellicht is het verstandig om daar eens navraag te doen over het waarom van het afstoten van het TomTom belang naar Dasym Investment Strategies. Een partij die zich richt op beleggingen van private equity in niet-beursgenoteerde ondernemingen. Uiterst vreemd om juist bij een dergelijke partij een belang in een beursgenoteerd bedrijf onder te brengen.

  7. bart1805 28 mei 2013 22:28
    quote:

    exit na cijfers Q1-2013 schreef op 28 mei 2013 15:50:

    [...]

    Heeft iemand een ingang bij Delta Lloyd/Cyrte?

    Wellicht is het verstandig om daar eens navraag te doen over het waarom van het afstoten van het TomTom belang naar Dasym Investment Strategies. Een partij die zich richt op beleggingen van private equity in niet-beursgenoteerde ondernemingen. Uiterst vreemd om juist bij een dergelijke partij een belang in een beursgenoteerd bedrijf onder te brengen.

    Zoek de exit, dan kom je wellicht ook terecht bij de ingang.
  8. forum rang 6 SAHR-0310 29 mei 2013 01:05
    quote:

    exit na cijfers Q1-2013 schreef op 28 mei 2013 15:50:

    [...]

    Heeft iemand een ingang bij Delta Lloyd/Cyrte?

    Wellicht is het verstandig om daar eens navraag te doen over het waarom van het afstoten van het TomTom belang naar Dasym Investment Strategies. Een partij die zich richt op beleggingen van private equity in niet-beursgenoteerde ondernemingen. Uiterst vreemd om juist bij een dergelijke partij een belang in een beursgenoteerd bedrijf onder te brengen.

    Dat lijkt me duidelijk toch? Men werkt al tijden aan die exit.
  9. forum rang 6 SAHR-0310 29 mei 2013 01:27
    quote:

    TKR schreef op 29 mei 2013 01:22:

    [...]
    Een exit word al meer dan een jaar geroepen en hoe langer het duurt hoe kleiner de kans dat het gebeurd.
    Ik denk dat hij niet komt.
    Ah meneer denkt dat het een traject van een paar weekjes is.....

    Ga eens kijken hoe vakkundig het bij Dell gedaan is. Koers in elkaar getrapt, minder positieve berichten benadrukken...etcetera
  10. [verwijderd] 29 mei 2013 01:46
    quote:

    SAHR-0310 schreef op 29 mei 2013 01:27:

    [...]

    Ah meneer denkt dat het een traject van een paar weekjes is.....

    Ga eens kijken hoe vakkundig het bij Dell gedaan is. Koers in elkaar getrapt, minder positieve berichten benadrukken...etcetera

    Het koers verloop bij Dell is totaal anders dan bij Tomtom.
    En bij Dell ging er geen jaar overheen en bij Tomtom zijn we al 14 maanden verder sinds de eerste exit berichten.
116 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links