Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Inloggen

  • Geen account? Registreren

Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Electrisch rijden

310 Posts
Pagina: «« 1 ... 11 12 13 14 15 16 | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 nine_inch_nerd 14 november 2020 14:58
    quote:

    'Belegger' schreef op 14 november 2020 13:17:

    Volkswagen maakt 75 miljard vrij voor de ontwikkeling van elektrische en zelfrijdende auto's. De topman verwijst ook naar Biden.

    www.iex.nl/Nieuws/ANP-131120-213/Volk...

    Wat is slim?
    Bij de Duitse beurs of bij de US beurs (OTC aandeel) instappen. Verschil prijs aandeel is groot. Emotie USA/EU is verschillend. Your thought.
  2. forum rang 6 'belegger'' 14 november 2020 17:34
    Zelf zie ik de volgende aandelen en ADR's van VW:
    - VOW / DE0007664005 VOLKSWAGEN AG
    - VOW3 / DE0007664039 VOLKSWAGEN AG
    - VOWA / US9286626000 VOLKSWAGEN AG ADR 1/5/O.N
    - VOWB / US9286625010 VOLKSWAGEN AG VZ ADR1/5

    Volgens mij zijn VOW de reguliere aandelen en VOW3 preferente aandelen. Bij de ADR's denk ik dat VOWA de ADR's van de gewone aandelen zijn en VOWB de ADR's van de preferente aandelen. Voor VOWA zie ik een koers van EUR 15.70. Met een ratio van 10:1 koop je die dan EUR 1 goedkoper dan de aandelen. Als je de grafieken op elkaar legt wisselen deze effecten elkaar af in wie het beste rendement levert. adr.com/drprofile/928662600

    Als ik niet (makkelijk) de aandelen zelf kan kopen dan kies ik voor ADR's. In mijn geval is dat bij Chinese aandelen waarvan ik NIO en BABA heb. Op zich zie ik daar geen problemen in, mede omdat ik in Chinese aandelen toch al een ander risico zie dus dan kan dit er ook nog wel bij. Als ik kan kiezen dan geef ik de voorkeur aan aandelen in de meest gangbare en liquide vorm.

    Ik ken ook niet alle details rondom ADR's. Om te beginnen zitten er iets meer administratieve kosten aan verbonden omdat er een of meer partijen tussen zitten. De rest moest ik ook even opzoeken. Zo worden sponsored ADR's uitgegeven door of namens het bedrijf zelf. Unsponsored ADR's worden uitgegeven door een financiële instelling (die vorm kende ik wel). Dan heb je nog drie levels. Level 1 ADR's kunnen alleen OTC worden verhandeld. Level 2 en 3 staan respectievelijk wat hoger in de rangorde. corporatefinanceinstitute.com/resourc...

    Zelf denk ik laat het inspelen op de prijsvorming van verschillende instrumenten maar over aan de professionals. En als je als particulier daarmee aan de slag wilt gaan, dan zal je wel heel goed moeten weten wat je precies koopt en waar je mee bezig bent (als een pro). Als particulier denk ik dan, laten wij ons maar bezig houden met het bedrijf (daar zijn wij al druk genoeg mee) en gewoon de meest gangbare en liquide effecten kiezen die verkrijgbaar zijn. Tenzij je in een avontuur wilt stappen als units 2.0 :)

    Dit was even een zijstapje en staat los van elektrisch rijden. Maar misschien kun je er iets mee.
  3. forum rang 6 'belegger'' 14 november 2020 19:06
    VW of Ford i.p.v. een pure play zoals Tesla of NIO zie ik een beetje als inspelen op de energietransitie met Shell of NEL.

    Gevestigde bedrijven hebben een lagere waardering. Naarmate het vliegwiel van de transitie versnelt, kunnen zij marktaandeel afpakken van de kleine spelers. Maar dat gaat wel ten koste van hun brandstofauto''s. Ik zie VW of Ford niet ineens twee of drie keer zoveel auto's verkopen.

    Verder koop je het hele bedrijf inclusief de oude technologie. En het zijn ook gewoon grote organisaties met hun beslommeringen. Neem bijvoorbeeld General Electric. Leuk dat het bedrijf windmolens maakt, maar je krijgt de (toren)hoge pensioenverplichtingen er ook bij.

    Daarom lijkt het mij raadzaam om niet alleen met een groene bril naar dergelijke bedrijven te kijken. Hiermee zeg ik niet of VW of Ford nu een goede koop zijn of niet. Ik geef alleen wat overwegingen die ik zelf ook zou meenemen naast de groene transitie.
  4. forum rang 6 'belegger'' 14 november 2020 19:53
    quote:

    'Belegger' schreef op 14 november 2020 17:34:

    Voor VOWA zie ik een koers van EUR 15.70. Met een ratio van 10:1 koop je die dan EUR 1 goedkoper dan de aandelen.
    Voor de goede orde, dat verschil van EUR 1 geldt voor het equivalent van één aandeel.

    De vergelijking is 10 ADR's voor EUR 157 of 1 aandeel voor EUR 158.
  5. Willy B. 14 november 2020 20:07
    quote:

    'Belegger' schreef op 14 november 2020 13:17:

    Volkswagen maakt 75 miljard vrij voor de ontwikkeling van elektrische en zelfrijdende auto's. De topman verwijst ook naar Biden.

    www.iex.nl/Nieuws/ANP-131120-213/Volk...

    Dat lijkt me toch allemaal rijkelijk laat, niet ?

    Als je ziet waar merken als Toyota, Hyundai (om te zwijgen van Tesla en andere pure elektrische spelers) al staan in die ontwikkeling.
  6. forum rang 7 nine_inch_nerd 14 november 2020 22:26
    quote:

    'Belegger' schreef op 14 november 2020 19:06:

    ....

    Daarom lijkt het mij raadzaam om niet alleen met een groene bril naar dergelijke bedrijven te kijken. Hiermee zeg ik niet of VW of Ford nu een goede koop zijn of niet. Ik geef alleen wat overwegingen die ik zelf ook zou meenemen naast de groene transitie.
    Ik denk wel dat deze langbestaanden grote bedrijven een push krijgen als ze de aanzet geven om te transformeren van de oude technologie naar de nieuwe groene technologie. Net zoals ik dat zie bij Shell....
    En...ik wed niet op één paard maar spreiding is mijn motto.

    ;)
  7. forum rang 6 'belegger'' 14 november 2020 22:43
    quote:

    Willy B. schreef op 14 november 2020 20:07:

    [...]

    Dat lijkt me toch allemaal rijkelijk laat, niet ?

    Als je ziet waar merken als Toyota, Hyundai (om te zwijgen van Tesla en andere pure elektrische spelers) al staan in die ontwikkeling.
    In de basis is het altijd al een kwestie geweest van voortborduren op elkaars techniek, waarbij de (auto)industrie ook nog eens aan elkaar hangt van toeleveranciers en samenwerkingsverbanden. Voor de verkoop zijn zaken als model, prijs, imago of de kleur van de lak vaak doorslaggevend. Volgens mij is het nog lang geen gelopen race.
  8. Willy B. 14 november 2020 23:04
    quote:

    'Belegger' schreef op 14 november 2020 22:43:

    [...]In de basis is het altijd al een kwestie geweest van voortborduren op elkaars techniek, waarbij de (auto)industrie ook nog eens aan elkaar hangt van toeleveranciers en samenwerkingsverbanden. Voor de verkoop zijn zaken als model, prijs, imago of de kleur van de lak vaak doorslaggevend. Volgens mij is het nog lang geen gelopen race.
    Voor de elektrische wagen zal het toch vooral de batterij en het bereik daarvan zijn.
    Vele merken worstelen met de batterijtechniek momenteel
  9. forum rang 6 'belegger'' 15 november 2020 00:03
    quote:

    nine_inch_nerd schreef op 14 november 2020 22:26:

    [...]

    Ik denk wel dat deze langbestaanden grote bedrijven een push krijgen als ze de aanzet geven om te transformeren van de oude technologie naar de nieuwe groene technologie. Net zoals ik dat zie bij Shell....
    En...ik wed niet op één paard maar spreiding is mijn motto.

    ;)
    Voor traditionele bedrijven zie ik het als vervangingsmarkt met weliswaar nieuwe techniek. Groei en waardering verschillen voor nieuwkomers en gevestigde orde. Die twee zijn moeilijk rechtstreeks met elkaar te vergelijken. Dan kom je een beetje op growth vs. value investing.

    Zelf maak ik een onderscheid tussen spreiding (aantallen) en diversificatie (correlatie).

    Spreiding kun je mooi weergeven in een curve, waarbij je zelf de balans (sweet spot) kunt bepalen.

    Diversificatie benader ik meer kwalitatief. Met een grote autoproducent naast kleine EV spelers blijf je concentratie in autoproducenten houden. Voor diversificatie zou je ook eens kunnen kijken naar een groot bedrijf met een andere business.
310 Posts
Pagina: «« 1 ... 11 12 13 14 15 16 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

Meer »

Koers 0,000   Verschil 0,00 (0,00%)
Laag 0,000   Volume 0
Hoog 0,000   Gem. Volume 0
Premium

KOPEN OF VERKOPEN?

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Ontdek Premium

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links