Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Autoaandelen

1.971 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 99 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. atitlan 7 januari 2011 10:46
    We hadden het afgelopen jaar in de Koffiekamer een actieve topic Volkswagen, waar echter bijna uitsluitende de Duitse fabrikanten aan bod kwamen.
    Daarom maar eens een nieuwe topic, waar liefst alle fabrikanten aan bod komen.

    Ontegenzeggelijk was 2010 het jaar van alle autoaandelen (uitgezonderd Toyota), met koersstijgingen tot 100% en soms zelfs meer (enkele Chinezen).
    De vraag is of er nu de rek een beetje uit is, dan wel er nog steeeds volop kansen liggen. Persoonlijk verwacht ik het laatste en geloof ik dat in beginsel alle autofabrikanten opperbeste kansen hebben, al was het aleen maar vanwege de enorme groei in de BRIC landen. Bekijk maar eens de cijfertjes in het bijgevoegde overzicht van de autoverkopen 2003-2010: in China een ver7voudiging van de afzet in 7 jaar!
    Dan te bedenken dat in China ook nog een substantionele vervangingsmarkt gaat ontstaan, wellicht zien we daarom binnen hoogstens 10 jaar nog eens een verdubbeling van de markt.

    India begint op stoom te komen en zal tegen die tijd vermoedelijk de VS passeren en wereldwijd de nieuwe nummer 2 worden.
    Daar waar de westerse markten al enkele jaren stagneren, of zelfs krimpen (VS), was (is) er tevens exorbitante groei in de andere BRIC-landen Brazilie en Rusland.

    Dan denk je misschien, wat heb ik als (auto)belegger aan een arm land als India, daar kopen ze immers toch alleen maar Nanos voor 2000 $ per stuk. Maar niets is minder waar. Daar (in India) halen intussen de autokopers de neus op voor de Nano en wordt een toch 2x duurder Suzuki model het best verkocht.

    Net zoals in China zal in India imo de welvarende middenklasse met 10-tallen miljoenen per jaar gaan groeien en het aantal rijken (procentueel) nog veel sneller.
    Dat zie je ook aan de explosie van de verkoop van premiummodellen in China. BMW, Daimler, Audi versloegen de afgelopen twee jaar in China ruimschoots de toch al zeer snel groeiende markt, en dat vooral met hun topmodellen! Het lijkt daar wel, hoe duurder hoe beter, want des te meer status brengend.

    Natuurlijk gaan in de toekomst ook vooral Chinese fabrikanten een veel grotere rol spelen, maar voorlopig verwacht ik niet dat die een wezenlijke bedreiging vormen.

    Het maakt niet uit wat je favoriet in de sector is of wat je visie t.a.v. de markt is, hier kan het allemaal ingebracht worden, lang leve de discussie.
    En Voda, plaats je autoberichten voortaan maar in dit topic, bvd.
  2. atitlan 7 januari 2011 12:30
    h6, ik wil niet verbloemen dat ik na de mooie rit bij VW vorig jaar, begin december in BMW ben gegaan (60 €) maar wel een stuk bescheidener.
    De autoaandelen moeten een keer hun snelle winsten consolideren en dat noopt voorlopig tot enige voorzichtheid.
    Er ligt een goed omveld met flinke koersfluctuatie op hoge volumes, redelijk aantrekkelijk om te traden.
    Voor zwaarder long gaan wacht ik de ontwikkelingen even af, zou BMW best graag voor 50 € willen uitbreiden, maar ook diverse andere titels na een wat verdergaande correctie graag willen oppakken.
  3. atitlan 7 januari 2011 12:52
    ROUNDUP: Volkswagen (VW) mit Absatzrekord in China
    12:46 07.01.11

    PEKING (dpa-AFX) - Volkswagen (Profil) profitiert vom chinesischen Autoboom: Europas größter Autobauer hat auf dem weltgrößten Automarkt im vergangenen Jahr 1,923 Millionen Fahrzeuge verkauft - 37 Prozent mehr als im Vorjahr und ein neuer Rekord. Auch Ford (Profil) meldete Rekordzahlen in China.

    "Das Wachstum auf dem chinesischen Automarkt hat jedermanns Erwartungen übertroffen", sagte VW-China-Chef (Profil) Thomas Neumann am Freitag. Auch wenn in diesem Jahr mit einer Abkühlung gerechnet werden müsse, erwarte der Volkswagen-Konzern in China "gute Ergebnisse in den nächsten Jahren".

  4. atitlan 7 januari 2011 12:56
    "Das Wachstum auf dem chinesischen Automarkt hat jedermanns Erwartungen übertroffen"

    Nou ja , behalve die van mij (en Peter ffff) dan!

    Ik heb vorig jaar maart zelfs een paar keer een enigszins verontwaardigde e-mail aan de IR van Volkswagen geschreven, omdat ik toen NIET kon begrijpen waarom men, mede gelet op reeds explosieve verkoopstijgingen in januari/februari, zo overdreven terughoudend was over China.
    Ik zag dat als een poging tot koersdrukken. Zie verder ook de oude Volkswagendraad.
    Na de emissie bij de Vorzüge in mei is de PR-wind bij VW volledig anders gaan waaien. Bij VW hebben machtige aandeelhouders het voor het zeggen, wellicht hadden zij belangen bi het soort PR beleid en waren zij zelf profiteurs van de gewilde spotgoedkope emissie bij de Vorzüge.
  5. Debit or Credit 7 januari 2011 13:04
    India begint op stoom te komen en zal tegen die tijd vermoedelijk de VS passeren en wereldwijd de nieuwe nummer 2 worden.
    Daar waar de westerse markten al enkele jaren stagneren, of zelfs krimpen (VS), was (is) er tevens exorbitante groei in de andere BRIC-landen Brazilie en Rusland.

    Dan denk je misschien, wat heb ik als (auto)belegger aan een arm land als India, daar kopen ze immers toch alleen maar Nanos voor 2000 $ per stuk. Maar niets is minder waar. Daar (in India) halen intussen de autokopers de neus op voor de Nano en wordt een toch 2x duurder Suzuki model het best verkocht.

    Net zoals in China zal in India imo de welvarende middenklasse met 10-tallen miljoenen per jaar gaan groeien en het aantal rijken (procentueel) nog veel sneller.
    Dat zie je ook aan de explosie van de verkoop van premiummodellen in China. BMW, Daimler, Audi versloegen de afgelopen twee jaar in China ruimschoots de toch al zeer snel groeiende markt, en dat vooral met hun topmodellen! Het lijkt daar wel, hoe duurder hoe beter, want des te meer status brengend.

    Als ik dit gedeelte lees denk in aan Kendrion die leverancier is van auto-onderdelen gespecialiseerd op electromagnetische componenten. Ze hebben nog niet zolang geleden een fabriek opgericht in China en zijn begonnen in India. De vraag naar de producten van Kendrion in deze landen is enorm! De orderportefeuille zal in die landen naar mijn verwachting nog een aantal jaren doorgroeien.
    Daimler is een grote klant van Kendrion Nv dat in het bovenstaande stuk door Alitan is benoemd.
    Kijk eens naar dit mooie aandeel want weinig Iex leden lijken zich er in te verdiepen, terwijl er een zeer goede tijd aan zit te komen.
    Meer info uiteraard op het Kendrionforum en vragen zijn altijd welkom!

    www.iex.nl/Forum-Aandeel/11949/Kendri...

    mvg,

    DoC.
  6. nobahamas 7 januari 2011 13:37
    quote:

    Debit or Credit schreef op 7 januari 2011 13:04:

    Kijk eens naar dit mooie aandeel want weinig Iex leden lijken zich er in te verdiepen, terwijl er een zeer goede tijd aan zit te komen.
    Meer info uiteraard op het Kendrionforum en vragen zijn altijd welkom!

    www.iex.nl/Forum-Aandeel/11949/Kendri...

    mvg,

    DoC.
    Stil toch DOC, De chinezen lezen ook mee!
  7. atitlan 7 januari 2011 14:38
    Een dergelijk sterk bezoedeld imago van 's werelds grootste autofabrikant is natuurlijk prima voor de concurrentie.
    De VS is immers de belangrijkste exportmakrt voor Toyota.
    En in de nieuwe nummer 1 China ligt Toyota ver achterop en dat heeft wellicht vooral een historische context. China-Japan, dat botert niet.

    7.1.2011 14:16
    Toyota und BP zählen in USA zu meist gehassten Firmen
    www.news.at/articles/1101/30/285873/n...
  8. atitlan 10 januari 2011 11:01
    Saab, blijkbaar niemand die het volgt in IEX, daar hoor ik ook bij. Maar voor Spyker/Saab is er natuurlijk een apart forum.

    BMW

    Vandaag verkoopcijfers van dochter Rolls-Royce

    Het stelt in absolute aantallen nog niet heel veel voor, maar groei is indrukwekkend.

    Totaal 2009 1000 stuks

    Totaal 2010 2711 stuks (+171%)

    waarvan 4e kwartaal 983 stuks.

    (I.e. in Q4 vrijwel net zoveel als in geheel 2009)

  9. atitlan 10 januari 2011 12:43
    Mooi lijstje. Vooral Hyundai, zeer knap.

    Aan de vooravond van de Detroit Motor Show (NAIAS) zijn de cijfers doorgerekend door Ferdinand Dudenhöffer van de Universiteit Duisburg-Essen. De top 5 ziet er als volgt uit, met tussen haakjes het resultaat van 2009:
    1) Toyota: 8,4 miljoen (7,8 miljoen) + 7,7%
    2) GM: 8,2 miljoen (7,5 miljoen) + 9,3%
    3) VW: 7,1 miljoen (6,3 miljoen) + 12,7 %
    4) Renault-Nissan: 6,7 miljoen (6,1 miljoen) +9,8 %
    5) Hyundai-Kia: 5,7 miljoen (4,6 miljoen) +23,9 %

    Daimler-merken (totaal 1,27 miljoen +12%)
    Mercedes: 1,17 miljoen +15%
    Smart: 0,097 miljoen -17%

    Die Daimler AG hat im vergangenen Jahr dank starker Nachfrage aus China und den USA deutlich mehr Autos verkauft. Mit 1,27 Millionen Mercedes-Benz, smart, Maybach und AMG setzten die Stuttgarter 12% mehr ab als im Krisenjahr 2009, wie der DAX-Konzern am Freitag mitteilte. Alleine im Dezember fuhr Daimlers Pkw-Tochter Mercedes-Benz Cars mit 115.700 Wagen ein Verkaufsplus von gut 7% ein. Angetrieben von der neuen E und S-Klasse verkaufte sich die Kernmarke Mercedes-Benz im vergangenen Jahr 1,17 Millionen Mal. Das waren gut 15% mehr als 2009. Der Kleinwagen smart blieb dagegen auch nach dem Start der neuen Generation ein Ladenhüter. Von dem Modell übergaben die Stuttgarter mit 97.500 knapp 17% weniger an die Kunden als im Vorjahr. Daimler hatte sich ursprünglich zum Ziel gesetzt, 100.000 der Miniflitzer zu verkaufen.

    Renault-merken (Renault, Dacia und Renault Samsung) totaal 2,625 miljoen +14%)
    Renault: 2,293 miljoen (+12,8%)

    2011-01-10 | Mit 2,625 Millionen verkauften Fahrzeugen hat der Renault-Konzern 2010 einen neuen Absatzrekord aufgestellt. Insgesamt stiegen die weltweiten Absatzzahlen im Vergleich zum Vorjahr um 14 Prozent. Der Weltmarktanteil der Marken Renault, Dacia und Renault Samsung beträgt jetzt 3,7 Prozent. In Europa positionierte sich Renault 2010 als zweitstärkste Einzelmarke. Bei den leichten Nutzfahrzeugen erreichte das Unternehmen mit einem Marktanteil von 15,9 Prozent zum 13. Mal seit 1998 Platz 1 in Europa.
    Renault setzte rund 90 000 Einheiten mehr ab als im bisherigen Rekordjahr 2005. Insgesamt wurden 2,293 Millionen Pkw abgesetzt. Dies bedeutet eine Zunahme von 12,8 Prozent gegenüber 2009. Der weltweite Pkw-Marktanteil des Unternehmens liegt aktuell bei 4,4 Prozent.
  10. atitlan 10 januari 2011 17:41
    BMW ziet autoverkopen fors stijgen
    maandag 10 januari 2011 14:48

    FRANKFURT (ANP) - De Duitse fabrikant van luxeauto's BMW heeft vorig jaar fors meer auto's verkocht. In totaal werden ruim 1,46 miljoen voertuigen aan de man gebracht, een stijging van 13,6 procent ten opzichte van 2009. Dat heeft BMW maandag bekendgemaakt.

    In december verkocht BMW (inclusief de merken Mini en Rolls-Royce) meer dan 141.000 auto's, een stijging van 14,2 procent ten opzichte van dezelfde maand in 2009.

    Duitsland blijft de grootste afzetmarkt voor BMW. Vorig jaar werden daar ruim 266.000 auto's verkocht, een stijging van 3,1 procent ten opzichte van 2009. In de Verenigde Staten zag de Duitse fabrikant van luxeauto's de verkopen stijgen met 9,9 procent tot meer dan 265.000 stuks. De verkoop in China steeg het hardst. BMW verkocht in het Aziatische land 169.000 voertuigen, een stijging van 86,7 procent ten opzichte van 2009.
  11. atitlan 11 januari 2011 16:14
    Omdat ik niet kan verklaren waarom Daimler de afgelopen week zoveel beter performde dan BMW heb ik de verkoopgegevens van H2 naast elkaar gezet.
    Daaruit blijkt dat Mercedes alleen in september meer verkocht dan BMW. De maanden errna werd de voorprong van BMW telkens groter (clip).
    Vergelijk je per kwartaal, dan verkocht BMW in Q3 9.664 meer autos dan Daimler, in Q4 was dat verschil opgelopen tot 17.746 stuks.

    Daimler mag in haar euforische persbericht over 2010 dan wel claimen ´s werelds grootste premiumaanbieder te willen worden, uit de verkoopcijfers van het afgelopen kwartaal lijkt de achterstand tegenover de nummer 1 BMW verder op te lopen...

    Bij de secundaire merken is er enerzijds het noodlijdende Smart bij Daimler, anderzijds bij BMW het succesvolle MINI (34% jaar op jaar groei in december) en het helemaal boomende Rolls-Royce.

    De verkoopcijfers bieden dus geen aanknopingspunten voor het beter performen van Daimler, lijkt mij (de vrachtwagendivisie van Daimler buiten beschouwing gelaten).
  12. forum rang 7 ffff 11 januari 2011 17:30
    Atitlan,

    Ik denk dat het veel te maken heeft met de uitgebreide in de media gegeven berichtgeving van de 5 miljard contracten van VW en Daimler, bekrachtigd door vicepremier Li Keqiang. En die wordt dan uiteraard hartelijk verwelkomd door Angela Merkel. Trouwens een man om in de gaten te houden die Li Keqiang: Miljarden voor Griekenland...daarna miljarden voor Portugal en toen nog even langs Zapatero gaan: Ook voor jou miljarden van de spaarzame , hardwerkende Chinzezen.

    We mogen in Europa blij zijn dat het Oosten ons niet al te vijandelijk gezind is. En vandaag dan de Japanners: Ook al miljarden voor Europa....

    Verder houd ik Qatar in de gaten wat die nu precies met Porsche gaan doen. Het Midden Oosten en het Oosten koopt zich steeds verder in in Europa.....

    Peter

    VW alweer op 131....... Die beurs werkt zo nu en dan op je zenuwen, maar komt wel goed. Daimler AG voor minder dan 20 Euro , gekocht na de aankoop door Qatar, en... nog net iets minder als dat Qatar ervoor betaalde....En zie vandaag...
  13. forum rang 7 handyman6 11 januari 2011 18:09
    quote:

    ffff schreef:

    Atitlan,

    Ik denk dat het veel te maken heeft met de uitgebreide in de media gegeven berichtgeving van de 5 miljard contracten van VW en Daimler, bekrachtigd door vicepremier Li Keqiang. En die wordt dan uiteraard hartelijk verwelkomd door Angela Merkel. Trouwens een man om in de gaten te houden die Li Keqiang: Miljarden voor Griekenland...daarna miljarden voor Portugal en toen nog even langs Zapatero gaan: Ook voor jou miljarden van de spaarzame , hardwerkende Chinzezen.

    We mogen in Europa blij zijn dat het Oosten ons niet al te vijandelijk gezind is. En vandaag dan de Japanners: Ook al miljarden voor Europa....

    Verder houd ik Qatar in de gaten wat die nu precies met Porsche gaan doen. Het Midden Oosten en het Oosten koopt zich steeds verder in in Europa.....

    Peter

    VW alweer op 131....... Die beurs werkt zo nu en dan op je zenuwen, maar komt wel goed. Daimler AG voor minder dan 20 Euro , gekocht na de aankoop door Qatar, en... nog net iets minder als dat Qatar ervoor betaalde....En zie vandaag...
    Ha ffff,jij bent goed bezig en dat al lange tijd!
    Nu is dan voor iedereen duidelijk dat de chinezen luxe-auto's kopen...leuker is ,als je dat al eerder wist!
    Hun vele geld ,rolt ook graag naar Cotai,in Macau,naar de casino's:LVS,Wynn,MGM:kijk er es naar! grH6
  14. atitlan 12 januari 2011 10:54
    Peter,

    De boom is er, dankzij Azie, maar toch vind ik dat bij VW het verkoopmomentum in de loop van het jaar sterk afnam. Dat zie je vooral aan de laatste afzetcijfers over december.

    Volkswagen Group
    maanden 1-11 gemiddeld 600k per maand
    december 545k
    jaartotaal 7,14 miljoen

    Ter vergelijking BMW Group
    maanden 1-11 gemiddeld 120k per maand
    december 141k
    jaartotaal 1,46 miljoen

    Dat geeft imo t.a.v. Volkswagen toch sterk te denken. Maar koers en verkopen zijn zeker op kt vaak weinig gerelateerd, zoals voor beide bedrijven uit de koersontwikkeling van 2011 tot nu blijkt.
  15. atitlan 13 januari 2011 10:06
    Recordjaar voor PSA
    donderdag 13 januari 2011 09:49

    PARIJS (ANP) - De Franse automaker PSA Peugeot Citroën heeft een sterk 2010 achter de rug. De totale verkopen namen met 13 procent toe tot een recordaantal van 3,6 miljoen stuks. Dat maakte PSA donderdag bekend.

    De groep wist het marktaandeel in Europa met 0,4 procentpunt op te schroeven tot 14,2 procent. PSA verkocht het afgelopen jaar flink meer auto's buiten Europa, 39 procent van het totaal tegenover 34 procent van de totale verkopen vorig jaar.

    In Europa werden juist 0,9 procent minder personen- en bedrijfsauto's verkocht, in totaal bijna 2,2 miljoen stuks. De verkopen in thuisland Frankrijk bleven stabiel, in Duitsland kelderden ze met 22 procent. PSA schrijft dat toe aan het aflopen van sloopprogramma's.
1.971 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 99 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 865,89 +0,06%
EUR/USD 1,0679 +0,08%
FTSE 100 7.888,69 +0,52%
Germany40^ 17.798,50 +0,16%
Gold spot 2.377,72 +0,71%
NY-Nasdaq Composite 15.683,37 -1,15%

Stijgers

Air Fr...
+2,15%
VIVORY...
+1,54%
NN Group
+1,14%
EXOR NV
+1,09%
Arcelo...
+1,02%

Dalers

Pharming
-7,44%
ASMI
-4,58%
PostNL
-4,10%
BESI
-2,70%
Avantium
-1,94%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links