Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Ease2pay N.V. AEX:EAS2P.NL, NL0000345627

  • 0,560 25 apr 2024 14:29
  • -0,002 (-0,36%) Dagrange 0,558 - 0,580
  • 1.350 Gem. (3M) 13,3K

Bolcom nu ook in lp

3 Posts
| Omlaag ↓
  1. pardon 27 maart 2010 19:23




    Bol.com stort zich op nichemarkt van lp's
    26 maart 2010, 11:10 uur | FD.nl
    Door: Jasper Houtman
    De verkoop van lp's en ander vinyl in Nederland krijgt mogelijk een impuls met de komst van Bol.com op deze nichemarkt. De webwinkel voegde donderdag ruim 26.000 lp's en 7 inches toe aan het assortiment.

    Voor wie gewend is om langs platenzaken te struinen en door bakken met lp's te 'bladeren' wordt het een nieuwe ervaring, kopen van lp's via internet. Liefhebbers van dance zijn het wel gewend, zij hebben hun specialistische online adressen. En in het buitenland kan het bredere publiek terecht bij onder meer Amazon voor vinyl.

    Vinyl is een nichemarkt, zo blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Nielsen Soundscan, maar wel een die groeit. Vorig jaar werden er in de Verenigde Staten 2,5 miljoen lp's verkocht, een toename van 33 %. Favoriete lp was Abbey Road van The Beatles uit 1969 met bijna 35.000 verkochte exemplaren.

    Cassettes

    Over de verkoop in Nederland zijn geen exacte cijfers voorhanden. De NVPI, de branchevereniging voor de Nederlandse entertainmentindustrie, heeft een restcategorie van 500.000 stuks op de audiomarkt in Nederland vorig jaar. Daaronder vallen lp's, maar ook cassettes. 'Ja, ook die worden nog verkocht', zegt woordvoerder Wouter Rutten. 'Het gaat onder meer om muziek uit Aziatische landen, waar de cassette nog een grote rol speelt.'

    Rutten: 'Er is lang gedacht dat vinyl zou verdwijnen, maar dat is niet gebeurd. Het is ook geen restmarkt geworden, zoals je dat bij VHS ziet waar eigenlijk geen nieuw materiaal meer wordt uitgebracht. Er komt nog steeds nieuwe muziek uit op lp.'

    Bol.com begon donderdag met 26.000 lp's en zal dit aantal uitbreiden tot 60.000. Het bedrijf zegt met de toevoeging van vinyl te reageren op verzoeken van klanten, maar ook van platenmaatschappijen. Behalve de lp's en 7 inch, verkoopt Bol.com ook platenspelers, onder meer van Akai en Sony.

    'We verwachten per jaar enkele tienduizenden lp's te verkopen', zegt marketingdirecteur Michel Schaeffer van Bol.com. De marge op een lp ligt 'ongeveer gelijk aan die van een cd', zegt hij.

    Vinyl is populairder geworden, maar 'het zal geen revolutie ontketenen, niet iedereen zal ineens lp's gaan beluisteren ', denkt Schaeffer. Behalve de 'oudere jongere' interesseert ook een jongere groep luisteraars zich voor de lp. 'Dat zie je aan het aanbod, maar ook aan de verkoopcijfers van bijvoorbeeld een lp van The Arctic Monkeys.' Verder blijkt uit de eerste verkoopcijfers dat ook audiofielen hun weg naar Bol.com weten te vinden, op zoek naar lp's gemaakt van hogere kwaliteit vinyl.

    Lp's uit Haarlem

    De productie van lp's gebeurt in Nederland alleen nog bij het bedrijf Record Industry in Haarlem, dat in de jaren vijftig is opgericht door CBS en later in handen kwam van Sony. Het bedrijf claimt de grootste producent van vinyl in de wereld te zijn.

    'Vorig jaar hebben we 3,2 miljoen exemplaren geperst', zegt directeur Ton Vermeulen. 'Dit jaar had ik ingezet op een gelijk aantal, maar we zitten nu al tien tot vijftien procent boven die doelstelling.'

    Volgens Vermeulen is de markt voor dance op vinyl 'wat ingestort', en is dat de afgelopen tijd gecompenseerd door andere muziek die op lp verschijnt. 'Ik schat dat de markt in de afgelopen anderhalf jaar met 20 tot 30 % is gegroeid, ten opzichte van dezelfde periode ervoor
  2. [verwijderd] 26 augustus 2010 23:16
    Bron: Nieuwsbrief Webwinkel vakdagen.

    Bol.com richt zijn pijlen op België – een interview met Daniel Ropers
    Bol.com heeft bekend gemaakt dat het zijn dienstverlening voor de Belgische markt verder uitbreidt. Het bedrijf heeft grote plannen op de Belgische markt: Het was al langer mogelijk voor Belgische klanten om producten te bestellen van de site maar voorheen hadden zij bijvoorbeeld geen toegang tot het aanbod elektronica en speelgoed.


    Toch bestelden al meer dan 25.000 Belgische klanten bij de online mediawinkel. Dit aantal moet echter vele malen hoger worden nu de laatste drempels voor de Belgische markt zijn weggenomen. Wij vroegen Daniel Ropers, algemeen directeur bij Bol.com naar een toelichting op de Belgische plannen.

    Onlangs is bekend geworden dat Bol.com zijn aanwezigheid op de Belgische markt wil verstevigen. Hoe gaat dit eruit zien?
    We gaan een aantal verbeteringen doorvoeren om het winkelen gemakkelijker te maken. Belangrijkste verbeterpunten zijn de levering en betaalmethodes voor de Belgische markt, aldus Ropers. Bol.com garandeert nu ook in België vandaag besteld - morgen in huis.
    We blijven werken vanuit onze opslag in Waalwijk waar vandaan bestelde producten dezelfde dag naar België worden vervoerd, alwaar TNT de laatste meters naar de klant verzorgd. Daarnaast hebben we een aantal betaalmethodes toegevoegd specifiek voor de Belgische markt, waaronder Mr. Cash en Maestro. Ook is er een Belgisch klantenservice nummer geopend.

    Komt er ook een Belgisch kantoor of wordt alles vanuit Nederland gecoördineerd? Vooralsnog zijn er geen plannen voor een kantoor in België en worden...


    Aanvulling: levering vanuit Waalwijk, dus extra werk voor Docdata.
  3. pardon 15 december 2010 15:21
    Bol.com groeit sterk in België
    Gepubliceerd: vandaag 14:38

    UTRECHT (AFN) - De Nederlandse onlinemediawinkel bol.com ziet zijn omzet in België flink stijgen. De verkopen zijn de afgelopen vier maanden ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar bijna verdubbeld, maakte bol.com woensdag bekend.

    Sinds de internetwinkel in augustus zijn service voor Belgische klanten heeft uitgebreid, is het aantal bestellingen flink gegroeid. De winkel kreeg er bij onze zuiderburen ook tienduizend nieuwe klanten bij. Daarmee komt het totaal aantal Belgische klanten op 36.000.

    De levertijden in België zijn nu gelijkgetrokken met die in Nederland. Verder voegde bol.com een groot aantal Belgische boeken en muziek toe aan zijn assortiment. Ook elektronica en speelgoed zijn sindsdien beschikbaar voor Belgische klanten.

    In Nederland is bol.com de grootste internetwinkel en marktleider op het gebied van onlineverkoop van boeken, entertainment en elektronica. Bezoekers van de mediawinkel hebben toegang tot ruim 4,5 miljoen artikelen. Het bedrijf begon zijn activiteiten in 1999.
3 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium drie voorbeelden van IEX Premium: de exclusieve content op de site, de app op een smartphone en IEX Magazine.

Benieuwd naar onze analyses en kooptips?

Word nu abonnee van IEX en krijg onbeperkt toegang tot onze (koop)tips en succesvolle modelportefeuilles. Nu 3 maanden voor slechts €19,95! Profiteer van 58% korting!

Word abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links