Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

Volkswagen

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
2.270 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... 110 111 112 113 114 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
atitlan
0
De details rond de kapitaalverhoging zijn bekend.
Het ziet er heel anders uit dan bij in Nederland gebruikelijke kapitaalverhogingen.

De 65 miljoen nieuwe Vz. zijn vooraf via bookbuilding bij banken geplaatst, waarna de huidige aandeelhouders (van Vz. én St.) tegen een verhouding van 6 per 37 de nieuwe Vz. kunnen opnemen.
Afhankelijk van hoeveel claimhouders er gebruik van willen maken zullen, de eigenaren van de nieuwe Vz. tot maximaal 27% hun stukken weer voor 65 € af moeten geven.
Ook de houders van de St. ontvangen als ik het goed begrijp dus ook claimrechten (uitgezonderd de 90% grootaandeelhouders).

Noot
Dit emissiesysteem werd eerder al met succes toegepast bij Continental en Heidelberg Cement.
Het feit dat zo gemakkelijk 65 miljoen aandelen zo weinig onder de actuele koers werd opgenomen, wordt als bullish gezien.

de.reuters.com/article/companiesNews/...
Christustepaard
0
Een beginners vraag; Ik heb 70 VOW, krijg in nu de rechten voor 6 of 11 nieuwe aandelen?

37/6 = 6,16 70/6,16 = 11,35
[verwijderd]
0
Klopt het dat het aandeel dan 31 maart ex-claim gaat?
Dan zou er een mooi koop-moment kunnen ontstaan na die periode.
atitlan
0
quote:

lookingvalue schreef:


Klopt het dat het aandeel dan 31 maart ex-claim gaat?

Volgens mij wel.
ffff
0
Ze maken grandioos gebruik van het positieve beursklimaat. Vanuit het oogpunt van Volkswagen dus slim/intelligent bekeken. Ruim een maand geleden zouden ze een natte droom gehad hebben als ze konden vermoeden die hele 4 miljard middels aandeln van 65 Euro te kunnen plaatsen.

Op zich dus een stevig fundament voor de koers van beide aandelen en dat zie je vandaag ook aan de koers van beide aandelen.

En weer een les voor al die mensen die denken dat je omruilverhoudingen best kunt voorspellen...

Wie had nu ooit gedacht dat je voor 37 bestaande aandelen er 6 bij kunt kopen voor 65 Euro.
Alweer zo'n "idiote" verhouding.

En wie heeft nu een veelvoud van 37 in portefeuille? Geen mens toch, dus begint er weer een hoop gereken en gedoe, danwel kun je het best verkopen of kopen totdat je precies een veelvoud van 37 hebt.....

De prijs vind ik relatief wat hoog, maar anderzijds geeft het het enorme vertrouwen in Volkswagen weer, want de banken hebben zich wel degelijk garant gesteld voor die 65.000.000 aandelen.
Uiteraard schrijf ik in.

Peter
Christustepaard
0
ffff en Atitlan,

Bedankt voor hoe jullie de informatie hier posten en toelichten. Dit is mijn eerste claimemissie en ik vind het fijn dat ik hier kan lezen hoe hier de informatie omtrent de emissie toegelicht wordt.
[verwijderd]
0
de nrc/algemeen handelsblad vandaag
NRC Handelsblad 27-03-2010, pagina 19
VW tankt bij voor fusie Porsche


Volkswagen heeft de prijs van zijn grootschalige emissie vastgesteld op 65 euro per aandeel. Het spekt de kas om te betalen voor de fusie met Porsche – en voor verdere groeiplannen.

Door een onzer redacteuren
Rotterdam, 27 maart.
De Duitse autoproducent Volkswagen ligt op koers om 4,2 miljard euro te incasseren bij de grootschalige aandelenuitgifte die de onderneming deze week aankondigde. Doel van de emissie, de grootste uit de Duitse geschiedenis, is de kredietwaardigheid van de automaker te behouden terwijl het concern grote overnames financiert, met name die van sportwagenfabrikant Porsche.

In totaal geeft Volkswagen in de eerste helft van april 64,9 miljoen nieuwe preferente aandelen uit, voor 65 euro per stuk, zo liet de grootste autoproducent van Europa gisteren weten nadat de operatie donderdag was goedgekeurd door de raad van commissarissen. Voor alle nieuwe aandelen, waaraan geen stemrecht is verbonden, hebben zich deze week kopers gemeld.

Het feit dat de vastgestelde biedprijs van 65 euro slechts 2,5 procent lager was dan de slotkoers van het aandeel VW van donderdag, is volgens analisten een goed teken voor het marktvertrouwen in de onstuimig groeiende autoproducent. Na de bekendmaking van de prijs was het preferente aandeel Volkswagen gisteren in de loop van de dag een van de grootste stijgers op de Duitse beurs. Het aandeel sloot bijna 4 procent hoger af op ruim 69 euro.

Volgens Hans Dieter Poetsch, financieel directeur van Volkswagen, is het succes van de kapitaalsuitbreiding „een belangrijke voorwaarde voor de handhaving van de gezonde financiële structuur van de Volkswagen-groep.” Dat geldt vooral bij de integratie van de in Wolfsburg gevestigde autofabrikant met Porsche – een van de transacties die Volkswagen in staat moet stellen om Toyota binnen tien jaar naar de kroon te steken als de grootste autofabrikant ter wereld. Dat is een droom van Ferdinand Piëch, grootaandeelhouder van Porsche en VW, en voorzitter van de raad van bestuur.

Volkswagen, dat vorig jaar akkoord ging met een samenvoeging met Porsche nadat de sportwagenproducent uit Stuttgart zich vertilde aan een overnamepoging van VW, wil zijn balans versterken om zijn nieuwe partner volgend jaar te kunnen integreren. Het kocht 49,9 procent van Porsche’s autodivisie voor 3,9 miljard euro, en het dealernetwerk voor ongeveer 3 miljard. Porsche heeft bovendien een schuld van 10 miljard euro, die het overhield aan de poging om Volkswagen op te kopen. Die mislukte wegens de kredietcrisis.

De jacht van Porsche op aandelen Volkswagen dreef de prijs van het gewone aandeel VW in het najaar van 2008 op tot honderden euro’s; in oktober van dat jaar was Volkswagen zelfs kortstondig ’s werelds grootste bedrijf naar marktwaarde. Sinds de mislukking van het overnamebod, dat Porsche bijna op faillissement kwam te staan, is de koers teruggevallen tot minder dan 100 euro
Het plan van Volkswagen om bij beleggers aan te kloppen voor contanten leeft al sinds vorig jaar. In december gingen aandeelhouders van Volkswagen principieel akkoord met een voorstel van het bedrijf om maximaal 135 miljoen aandelen uit te geven in de komende vijf jaar. Deze week startte VW het proces met bijna 65 miljoen aandelen. Een voornemen om ook converteerbare obligaties uit te geven, eerder deze maand aangekaart door Poetsch om vrees voor een plotselinge verwatering van het aandelenpakket te bestrijden, is daarbij niet doorgegaan.

„Een uitgave van converteerbare obligaties is niet meer nodig,” zei Tim Schuldt, een analist bij Equinet in Frankfurt, tegen het persbureau Bloomberg. „Ze halen voldoende middelen op met de emissie. Volkswagen zet hiermee de laatste stap om te voldoen aan zijn financieringsbehoefte voor Porsche.”

Behalve voor de samenvoeging met Porsche kan Volkswagen ook geld gebruiken voor andere acquisities. In januari stak het 1,7 miljard euro in een belang van 20 procent in de Japanse autoproducent Suzuki. Verwacht wordt dat de Duitse autofabrikant die branchegenoot, met een sterke positie op de groeimarkt van kleine auto’s en toegang tot markten in Azië, in de komende vijf à tien jaar geheel wil inlijven. Want terwijl de meeste automarkten in het Westen zijn gestagneerd, zorgen verkopen in China en India voor groei, zeker nu de sloopregeling op de Duitse markt ten einde is gekomen.

Daarnaast streeft Volkwagen ernaar om de truckfabrikant MAN, waarin het een derde bezit, in een gezamenlijk bedrijf te brengen met de Zweedse branchegenoot Scania, waarin VW een meerderheidsbelang heeft. Piëch voorziet hier samenwerking op het gebied van onderdelen en technologie. Soortgelijke samenwerking past Volkswagen al toe bij andere divisies, zoals middelgrote personenauto’s. Componenten van de Volkswagen Golf worden ook gebruikt als basis voor modellen van Seat, Skoda en Audi.

In totaal heeft Volkswagen na de samenvoeging met Porsche tien merken onder zijn hoede: VW, Porsche, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini, VW vrachtwagens, en Scania. Vorig jaar verkocht het concern wereldwijd 6,29 miljoen auto’s, een record dat het dit jaar verwacht te overtreffen.
________________________________________
p.s. bij het stuk in de krant staat een grafiek.
kan iemand mij vertellen hoe ik zo iets als een grafiek als bijlage kan plaatsen?
een goed weekend.
atitlan
1
quote:

rozs schreef:


p.s. bij het stuk in de krant staat een grafiek.
kan iemand mij vertellen hoe ik zo iets als een grafiek als bijlage kan plaatsen?


Hoi Rosz, bedankt voor het plaatsen van het stuk.
Om een plaatje bij te voegen, moet je het eerst saven op je pc. Ga daartoe met de cursor op het plaatje staan en activeer de rechtermuisknop. Selecteer dan in het menu "afbeelding opslaan (als)".
Daarna kun je het in IEX met de optie "afbeelding bijsluiten" selecteren.
marique
0
quote:

atitlan schreef:


Het feit dat zo gemakkelijk 65 miljoen aandelen zo weinig onder de actuele koers werd opgenomen, wordt als bullish gezien.

de.reuters.com/article/companiesNews/...

Relatief kleine emissies die onderhands onder Ib'ers worden geplaatst, hebben vrijwel altijd een geringe discount. Zo bijzonder bullish is dit dus niet.

De constructie is psychologisch gezien wel slim. Zittende aandeelhouders kankeren vaak als IB'ers worden bevoordeeld bij onderhandse emissies. Nu hebben ze geen reden tot klagen, want ze mogen ook van het voordeeltje (kleine discount van 2,5%) profiteren. Tenminste.....

"Die Käufer riskieren, bis zu 27,2 Prozent der zugeteilten Aktien in gut zwei Wochen wieder zurückgeben zu müssen. Vom 31. März bis zum 13. April können die Altaktionäre ihre Bezugsrechte zum gleichen Preis ausüben, für je 37 Aktien haben sie das Recht, sechs neue zu kaufen."
de.reuters.com/article/companiesNews/...

Die 'Käufer" zijn de IB'ers die de 65 mln nieuwe aandelen hebben opgekocht. Ze zijn verplicht maximaal 27,2% daarvan, is 17,7 mln, aan de zittende aandeelhouders ( Altaktionäre) te verkopen.
Dat wordt dus vechten voor de zittende aandeelhouders. Want het totale aantal uitstaande aandelen is 400 mln. Dus 400/37 x 6 = 64,9 mln. Als ALLE zittende aandaalhouders willen meedoen worden dus 64,9 mln nieuwe aandelen gevraagd terwijl er maar 17,7 mln beschikbaar zijn. Ik vraag me af hoe de toewijzing per inschrijvende aandeelhouder plaats gaat vinden.

Je zal maar Christustepaard heten, met 70 aandelen inschrijven en dan 27,2/100 x 70 x 6/37 = 3 aandelen toegewezen krijgen. Het prijsvoordeel smelt weg in de transactiekosten.


@ Peter ffff,
Volgens mij is dit geen normale claimemissie. Want als je niet inschrijft kun je je rechten (claims, rights) niet verkopen.

NB
Mocht ik het allemaal helemaal verkeerd zien, wil iemand die het beter weet mij dan even bijscholen?
atitlan
1
Hoi Marique, met een een opbrengst van 4,2 miljard euro gaat het om de grootste emissie in Duitsland sinds jaren.
Dat de hele omvang zo vlot en slechts een paar procent onder de laatste koers bij institutionele beleggers geplaatst kon worden, vindt men in Duitsland redelijk opmerkelijk (cq bullisch).
Er hoeft in de tweede fase van de emissie helemaal niet door de oudaandeelhouders om de voor hen slechts 27,2% ofwel 17,7 mln beschikbare stukken gevochten te worden. De truc zit hem in het feit dat de grootaandeelhouders Porsche, Nedersaksen en Qatar (die samen ~270 miljoen St. bezitten, Q. daarnaast ook nog een pak Vz.) van te voren hebben aangekondigd van hun opnamerecht af te zien.
De institutionele beleggers mogen dus gegarandeerd tussen de 72,8% en 100% van hun nieuwe stukken a 65 euro behouden.
marique
0
quote:

marique schreef:


@ Peter ffff,
Volgens mij is dit geen normale claimemissie. Want als je niet inschrijft kun je je rechten (claims, rights) niet verkopen.

NB
Mocht ik het allemaal helemaal verkeerd zien, wil iemand die het beter weet mij dan even bijscholen?


In het aankondigingsbericht lees ik o.a.:

>>>>>>>>>>>>>>>>>
"Die Bezugsrechte für die neuen Aktien sollen in der Zeit vom 31. März 2010 bis einschließlich 9. April 2010 im regulierten Markt (XETRA und Parketthandel) an der Frankfurter Wertpapierbörse gehandelt werden."
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Begrijp ik het goed dat het claimrecht toch afzonderlijk verhandelbaar is?
marique
0
quote:

atitlan schreef:


De truc zit hem in het feit dat de grootaandeelhouders Porsche, Nedersaksen en Qatar (die samen ~270 miljoen St. bezitten, Q. daarnaast ook nog een pak Vz.) van te voren hebben aangekondigd van hun opnamerecht af te zien.

Aha, dan wordt mijn rekensommetje anders. Zeg 400-270 aandelen doen mee.
Dus 130/37 x 6 = 21,1 mln gevraagd op 17,7 mln beschikbaar.
Niet iedereen zal meedoen, dus wie wél meedoet zal waarschijnlijk volledige toewijzing krijgen. Goed geregeld.
atitlan
0
quote:

marique schreef:


In het aankondigingsbericht lees ik o.a.:

>>>>>>>>>>>>>>>>>
"Die Bezugsrechte für die neuen Aktien sollen in der Zeit vom 31. März 2010 bis einschließlich 9. April 2010 im regulierten Markt (XETRA und Parketthandel) an der Frankfurter Wertpapierbörse gehandelt werden."
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Begrijp ik het goed dat het claimrecht toch afzonderlijk verhandelbaar is?


yep, as woensdag gaan de aandelen ex-claim
ffff
0
www.fazfinance.net/d/Wertpapier.html?...

Moeilijk hoor, maar ik heb zojuist nog een plukje bijgkocht. Kwestie van mooi deelbaar getal door 37 te hebben!

Ik ga er nu dus even vanuit dat er hier en daar toch in portefeuilles geloosd wordt om morgen wat liquiditeit te hebben om tegen 65 Euro in te schrijven.

Het is maar een idee en achteraf kunnen we het allemaal het beste uitleggen.
Maar ik waagde het erop...

Peter
Christustepaard
0
ffff, jij hebt het over een veelvoud van 37, atitlan over aantal aandelen in bezit * 6/37. Waar baseren jullie je reken methode op. Ik heb hier nog geen informatie over kunnen vinden.
atitlan
0
quote:

ffff schreef:


heb zojuist nog een plukje bijgkocht. Kwestie van mooi deelbaar getal door 37 te hebben!

daarvoor hoef je sowieso niet meer dan 36 stukjes bij te kopen
marique
1
quote:

Christustepaard schreef:


ffff, jij hebt het over een veelvoud van 37, atitlan over aantal aandelen in bezit * 6/37. Waar baseren jullie je reken methode op. Ik heb hier nog geen informatie over kunnen vinden.

Voor zover mij bekend heeft Christus nooit op een paard gezeten, wel op en ezel. Probleem is dus dat een ezelrijder die een paard beklimt (zich) harder (ver)galoppeert dan ie gewend is. En daardoor de postings voorbij holt waar e.e.a. helder en duidelijk is genoemd, cq uitgelegd.

Niet lullig bedoeld, hoor. Maar moest me toch even van het hart :-)
ffff
0
Atitlan,

Met je 36 stukjes heb je gelijk. Maar ik heb het er met de Bos wel eens overgehad, dat ik van "ronde getallen" in mijn portefeuilles houd, dus pakweg met minimaal een nul van achteren of twee nullen van achteren.....

Morgen start dus de notering van de Bezugsrechten:

Dt. Börse passt Indizes gemäß VW-Bezugsrecht ab Mittwoch an


FRANKFURT (Dow Jones)--Die Deutsche Börse passt die Aktienindizes, in denen VW-Stamm- bzw -Vorzugsaktien gelistet sind, ab Mittwoch an. Wie der Frankfurter Börsenbetreiber am Dienstag weiter mitteilte, werden die Volkswagen-Vorzüge dann ex Bezugsrecht gehandelt. Der Börsenbetreiber werde die Indizes gemäß geltender Regeln zur Indexberechnung im Falle einer Kapitalerhöhung entsprechend anpassen. Dabei komme der Wert des Bezugsrechtes sowohl bei den Stammaktien als auch bei Vorzügen von Volkswagen zum Tragen, heißt es weiter.
Christustepaard
0
quote:

marique schreef:


[quote=Christustepaard]
ffff, jij hebt het over een veelvoud van 37, atitlan over aantal aandelen in bezit * 6/37. Waar baseren jullie je reken methode op. Ik heb hier nog geen informatie over kunnen vinden.
[/quote]
Voor zover mij bekend heeft Christus nooit op een paard gezeten, wel op en ezel. Probleem is dus dat een ezelrijder die een paard beklimt (zich) harder (ver)galoppeert dan ie gewend is. En daardoor de postings voorbij holt waar e.e.a. helder en duidelijk is genoemd, cq uitgelegd.


Niet lullig bedoeld, hoor. Maar moest me toch even van het hart :-)
[/quote]

:D Ik vind analogie leuk gevonden. Ik zie het ook niet als een lullige post ;). Ik werd even op het verkeerde been gezet door onderstaande post van ffff.

[quote=ffff]
En wie heeft nu een veelvoud van 37 in portefeuille? Geen mens toch, dus begint er weer een hoop gereken en gedoe, danwel kun je het best verkopen of kopen totdat je precies een veelvoud van 37 hebt.....

2.270 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... 110 111 112 113 114 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

VOLKSWAGEN AG Meer »

Koers 170,640   Verschil +1,84 (+1,09%)
Laag 169,000   Volume 5.239
Hoog 172,000   Gem. Volume 7.822
21-okt-19 19:36
label premium

Volkswagen ziet verkopen toenemen

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium