Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

elektrische auto, redding van de autobranche?

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
1.727 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 82 83 84 85 86 87 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
s.lin
1
Reparatie elektrische auto tot twee keer duurder’
22-2-2020

Elektrische auto’s zijn veel duurder om te repareren dan auto’s met een verbrandingsmotor. Dat meldt garantieverzekeraar Autotrust na een analyse van 150 reparaties van elektrische auto’s. 
Elektrische auto’s hebben minder onderhoud nodig dan auto’s met een verbrandingsmotor. Daardoor zijn de onderhoudskosten van deze auto's gemiddeld lager. Maar bij reparaties blijkt de situatie precies omgekeerd. Vooral het ontbreken van zogeheten aftermarket-onderdelen - dat zijn niet-originele onderdelen die in de regel veel goedkoper zijn - zorgt voor hoge reparatiekosten, aldus de garantie-dienstverlener. 

Voor veel elektrische auto’s bestaan bijna geen aftermarket-onderdelen", zegt directeur Gerben van Dam. ,,Dat betekent dat er weinig concurrentie is en de fabrikant kan vragen wat hij wil. ,,Onderdelen zijn soms tot wel tien keer zo duur", zo zegt hij tegen website Automotive Online. ,,Dit maakt de reparatie van elektrische auto’s in onze ogen vaak onnodig duur.”

Autotrust merkt dat de reparatiefactuur van een elektrische auto hierdoor vaak wel tot twee keer zo hoog uitvalt als een reparatiefactuur van een vergelijkbare auto met een verbrandingsmotor. Als voorbeeld wordt de rembekrachtiger van een Nissan Leaf genoemd. ,,Het remsysteem is wezenlijk anders bij EV’s. Vervanging van de rembekrachtiger kost bij een Leaf 4000 euro (inclusief btw), terwijl dat bij een brandstofauto 350 euro kost.”

Bron AD
voda
0
‘Reparatie elektrische auto tot twee keer duurder’

Elektrische auto’s zijn veel duurder om te repareren dan auto’s met een verbrandingsmotor. Dat meldt garantieverzekeraar Autotrust na een analyse van 150 reparaties van elektrische auto’s.

Erik Kouwenhoven 22-02-20, 05:00 Laatste update: 06:50

Elektrische auto’s hebben minder onderhoud nodig dan auto’s met een verbrandingsmotor. Daardoor zijn de onderhoudskosten van deze auto's gemiddeld lager. Maar bij reparaties blijkt de situatie precies omgekeerd. Vooral het ontbreken van zogeheten aftermarket-onderdelen - dat zijn niet-originele onderdelen die in de regel veel goedkoper zijn - zorgt voor hoge reparatiekosten, aldus de garantie-dienstverlener.

Lees ook
Benzine of elektrisch: wat is mijn auto over vijf jaar nog waard?

,,Voor veel elektrische auto’s bestaan bijna geen aftermarket-onderdelen", zegt directeur Gerben van Dam. ,,Dat betekent dat er weinig concurrentie is en de fabrikant kan vragen wat hij wil. ,,Onderdelen zijn soms tot wel tien keer zo duur", zo zegt hij tegen website Automotive Online. ,,Dit maakt de reparatie van elektrische auto’s in onze ogen vaak onnodig duur.”

Meer concurrentie
Autotrust merkt dat de reparatiefactuur van een elektrische auto hierdoor vaak wel tot twee keer zo hoog uitvalt als een reparatiefactuur van een vergelijkbare auto met een verbrandingsmotor. Als voorbeeld wordt de rembekrachtiger van een Nissan Leaf genoemd. ,,Het remsysteem is wezenlijk anders bij EV’s. Vervanging van de rembekrachtiger kost bij een Leaf 4000 euro (inclusief btw), terwijl dat bij een brandstofauto 350 euro kost.”

Van Dam verwacht dat er meer concurrentie komt qua onderdelen wanneer er meer elektrische auto’s op de weg verschijnen. ,,Dat zal die onderdelen iets goedkoper maken, maar daar staan nog altijd de hoge kosten voor bijvoorbeeld de revisie van een accupakket tegenover. Ik verwacht dan ook dat de reparatiekosten voor elektrische auto’s substantieel hoger zullen blijven dan voor auto’s met een verbrandingsmotor.”

www.ad.nl/auto/reparatie-elektrische-...
voda
1
Oud-minister Plasterk noemt rijders van elektrische auto's ‘enorme asocialen’

ENERGIENOTA
Het nieuws dat de energierekening mogelijk tientallen euro’s stijgt door de explosieve groei van laadpalen en warmtepompen leidt tot boze reacties in de politiek. Oud-minister Ronald Plasterk noemt rijders van elektrische auto’s ‘enorme asocialen’.

Peter Winterman 21-02-20, 15:40 Laatste update: 22-02-20, 07:13

Het Nederlandse elektriciteitsnetwerk moet flink verzwaard worden om de komende tien jaar 1,7 miljoen openbare laadpalen te plaatsen en 1,5 miljoen huizen van het gas af te halen. Netbeheerder Stedin verwacht dat de energierekening van Nederlanders daardoor met minimaal enkele tientjes per jaar zal stijgen.

,,Als dit bericht klopt, gaan alle huishoudens tientallen euro’s meer betalen doordat één Tesla-rijder meer energie slurpt dan tien huishoudens’’, zegt PvdA’er Ronald Plasterk op Twitter. ,,Dat zijn dus enorme asocialen. Voor elke Tesla zitten honderden bejaarden met fleecedekens kou te lijden.’’ Plasterk was tussen 2012 en 2017 minister van Binnenlandse Zaken.

Lees ook
Energienota hoger door warmtepomp en laadpaal

Zijn tweet wordt massaal gedeeld. Plasterk wilde er verder geen toelichting op geven.

Investeringsfonds
Ook in de Tweede Kamer reageren politici verontwaardigd. GroenLinks-Kamerlid Tom van der Lee wil niet dat de miljardeninvesteringen van netbeheerders direct worden doorbelast naar burgers en bedrijven. ,,Dit kan veel beter worden gefinancierd uit het zogenoemde Wopke-Wiebesfonds’’, zegt Van der Lee, verwijzend naar een nieuw investeringsfonds dat het kabinet later dit jaar presenteert.

PVV-leider Geert Wilders noemt het in Kamervragen ‘te schandalig voor woorden dat de energierekening van huishoudens verder zal stijgen om de Tesla-rijdende grachtengordelelite van D66 en de warmtepompfanatiekelingen van GroenLinks van genoeg elektriciteit te kunnen voorzien’.

Voorbarig
Minister Eric Wiebes van Economische Zaken en Klimaat noemt de voorspelling van netbeheerder Stedin ‘voorbarig’. ,,De komende jaren zit er echt geen verhoging van enkele tientjes voor netverzwaring aan te komen. Dat is gewoon niet aan de orde.’’ Volgens Wiebes zijn de investeringsplannen van de netbeheerders ‘nog niet getoetst’. ,,Verder hou ik heel goed in de gaten hoe de energierekening zich ontwikkelt’’, aldus de minister. ,,De energienota moet betaalbaar blijven.’’

Tank jij straks ijzer? Check de video:

www.ad.nl/politiek/oud-minister-plast...
voda
1
Productie elektrische Audi's stilgelegd

Audi heeft de productie van zijn elektrische model e-Tron in België stilgelegd. Voor het personeel is arbeidstijdverkorting aangevraagd. De oorzaak zou een tekort aan onderdelen zijn.

Niek Schenk 21-02-20, 14:20

Volgens Audi is de productie in Brussel voor minimaal enkele dagen stilgelegd, vanwege problemen met de bevoorrading. Een woordvoerder van de fabriek heeft dit bevestigd tegenover het Belgische persbureau Belga. Om welke onderdelen het gaat en van welke toeleverancier, wilde hij niet zeggen. Hij beklemtoonde echter dat het probleem niets te maken heeft met het coronavirus.

Lees ook
Productie elektrische Audi's blijft achter door gebrek aan accu's

Vorig jaar maart werd er ook al ingegrepen in de Brusselse Audi-fabriek. Toen werd de productie van de e-Tron noodgedwongen gehalveerd omdat er een tekort was aan accu’s.

www.ad.nl/auto/productie-elektrische-...
voda
1
Snelladen elektrische auto’s gaat soms tergend langzaam

Als het gaat om elektrische auto’s, is niet alleen het bereik van belang, maar ook de laadtijd. Die blijkt in de praktijk erg te verschillen per automodel.

Erik Kouwenhoven 20-02-20, 05:00 Laatste update: 08:05

De ADAC, de Duitse evenknie van de ANWB, onderzocht van een aantal elektrische auto's hoe snel ze in de praktijk opladen wanneer je bijvoorbeeld langs de snelweg staat met een lege accu. Volgens de ADAC is een elektrische auto geschikt voor lange afstanden als deze een actieradius van ten minste 300 kilometer heeft en binnen 30 minuten ten minste voor 200 kilometer stroom kan afnemen.

Hoewel de snellaadtechnologieën steeds beter worden, geven voertuigfabrikanten vaak alleen vage informatie, aldus de ADAC. Het is daarom volgens de bond belangrijk voor consumenten om het snellaadgedrag van een elektrische auto te kennen. Dat helpt zowel bij de aankoopbeslissing als bij de routeplanning. De ADAC heeft daarom het laadproces voor vijf voertuigen gemeten en het herwonnen bereik bepaald na 10, 20 of 30 minuten.

Audi e-Tron
Daarbij bleek dat de laadstrategieën heel verschillend zijn bij de fabrikanten. De meest overtuigende auto qua opladen is de Audi e-Tron, die constant laadt in het relevante gebied. Dat is het gebied tussen 10 en 80 procent; onderweg zou de batterij slechts tot ongeveer 80 procent snel moeten worden opgeladen, omdat het opladen daarna onevenredig lang duurt.

De auto doet dat bovendien met een zeer hoog vermogen van iets minder dan 150 kW. De Mercedes-Benz EQC regelt daarentegen zijn laadvermogen al continu terug vanaf zo'n 40 procent lading. De Opel Ampera-e, Renault Zoe en Nissan Leaf genereren een nog veel lager laadvermogen. Volgens de ADAC zijn ze daarom minder geschikt voor langeafstandsreizen.

De Audi herlaadt 113 kilometer bereik in de eerste tien minuten, terwijl de Nissan Leaf slechts 40 kilometer genereert. Na 30 minuten opladen komt de e-Tron met de opgeladen energie 305 kilometer ver, de Nissan Leaf slechts 124 kilometer. In de toekomst zal de ADAC de laadcurves en dus het opgeladen bereik van de elektrische auto’s standaard bepalen in e-autotests.

De autoclub beveelt ten zeerste aan dat consumenten de snellaadfunctie aankruisen bij aanschaf van de auto, zodat deze in het dagelijks leven veel flexibeler kan worden gebruikt. De ADAC wil graag dat fabrikanten consumenten beter informeren over de snellaadtechnologie en geen toeslag vragen voor deze functie.

www.ad.nl/auto/snelladen-elektrische-...
Leefloon
0
quote:

voda schreef op 22 februari 2020 10:34:

,,Als dit bericht klopt, gaan alle huishoudens tientallen euro’s meer betalen doordat één Tesla-rijder meer energie slurpt dan tien huishoudens’’, zegt PvdA’er Ronald Plasterk op Twitter. ,,Dat zijn dus enorme asocialen. Voor elke Tesla zitten honderden bejaarden met fleecedekens kou te lijden.’’

Dan moet deze asociaal beledigende geldherverdeler op een partijcongres maar gaan voorstellen om de energiebelasting op elektriciteit ongeveer budgetneutraal te verlagen, zodat de hele straat er door elke Tesla warmpjes bij kan zitten. Stel dan ook een belasting op fleecedekens voor, want die vervuilende vezels werken niet. Wie eronder zit, lijdt blijkbaar kou.
voda
1
Brandgevaar elektrische auto's in parkeergarages: ‘Het is wachten op de eerste ramp’

Elektrische auto's in ondergrondse parkeergarages brengen levensgevaarlijke risico's met zich mee doordat de auto's tijdens het laden in brand kunnen vliegen. ,,Het wachten is op de eerste ramp waarbij een grote kans is op slachtoffers‘’, zegt emeritus hoogleraar Veiligheid en Rampenbestrijding Ben Ale in een reportage van het tv-programma Kassa.

Niek Schenk 22-02-20, 15:33 Laatste update: 19:57

De risico’s ontstaan door de kwetsbare lithium-ion accu. Als die vlam vat, is de brandontwikkeling razendsnel en het vuur extreem heet, waardoor de garage kan instorten met alle risico’s van dien voor mensen die zich in en boven de garage bevinden. Kassa bezocht in samenwerking met veiligheidsexperts diverse ondergrondse parkeergarages. In Amsterdam waren dat onder meer de Parking Centrum Oosterdok, Q-Park Byzantium, de Albert Cuypgarage en de parkeergarage van Amsterdam UMC-locatie VUmc. Geen van deze garages bleek voldoende brandveilig te zijn.

Lees ook
Tesla Model S vliegt in brand in garage

Verbod
Veiligheidsexperts van Burghgraef van Tiel en Partners en Buro C+B Advies vinden dat ondergronds laden verboden zou moeten worden. Het Instituut voor Fysieke Veiligheid wil ondergronds laden eveneens aan banden leggen. Het geeft aan voor de zomer richtlijnen te publiceren waaraan ondergrondse parkeergarages moeten voldoen. ,,Wij gaan gemeenten die een vergunning aanvragen voor laadplekken dringend adviseren om alleen nog bij de uitgang van parkeergarages te laden, zodat de brandweer er makkelijk bij kan’’, aldus René Hagen in de uitzending van Kassa.

Ver van de uitgang
In veel ondergrondse garages bevinden de laadplekken zich op dit moment nog achterin de garages, ver van de uitgang, waardoor de brandweer er onmogelijk bij kan. Er is vaak geen sprinklerinstallatie, er zitten regelmatig kieren en gaten in het plafond waardoor het isolatiemateriaal vlam kan vatten en er is vaak geen rookgasafvoer om de extreem giftige dampen af te voeren die vrijkomen bij een lithium-brand. ,,Bij een ouder complex, zoals Byzantium waar appartementen boven zitten, bestaat een groot risico op ernstige constructieve schade waarbij het hele plafond kan instorten met ernstige gevolgen voor de bewoners erboven. Het is wachten totdat het een keer heel erg misgaat‘’, waarschuwt Ronald Koster van Burghgraef van Tiel en Partners.

Koster maakt zich grote zorgen over het toenemende aantal laadpunten in garages onder appartementen, winkelcentra en ziekenhuizen. ,,De temperaturen die bij lithium-branden bereikt worden zijn enorm hoog, meer dan duizend graden. Wat dit doet met de draagconstructie van gebouwen is de vraag. In het ergste geval, moet je rekening houden met een dermate aantasting van de draagconstructie, dat sloop kan volgen. Ik sluit het niet uit, in ieder geval.’’

De lithium-branden kunnen ontstaan tijdens het laden door het gebruik van verkeerde kabels, of doordat het laden wegens een technisch defect doorgaat, terwijl de accu vol zit. Er kan ook brand ontstaan door een productiefout, interne kortsluiting of een mechanische beschadiging. Dit risico neemt toe naarmate er langer elektrische auto’s op de weg rijden die bijvoorbeeld een aanrijding hebben meegemaakt.

Al enkele keren zijn Tesla's om onverklaarbare oorzaak in parkeergarages in brand gevlogen. Dat gebeurde vooral in Azië en in de VS, maar nog niet in Nederland. In Florida waren omstanders afgelopen zondag nog getuige van de allereerste zelfontbranding van een elektrische Porsche Taycan. Ook die stond geparkeerd in een garage. Getuigen meldden dat de elektrische Porsche is ‘geëxplodeerd, om vervolgens in een vlammenzee uit te branden’.

Bewoners
Bij Kassa hebben zich meerdere bewoners gemeld die te maken hebben gehad met een auto die tijdens het opladen vlam vatte. Het vuur was niet te doven en de enige optie was om de wagen gecontroleerd te laten uitbranden. ,,Ik wil er niet aan denken wat er kan gebeuren als een dergelijke brand in een ondergrondse garage ontstaat ’’, aldus onafhankelijk technisch deskundige Peter Coppes. Op dit moment onderzoekt TNO hoe in de bouwregelgeving van andere landen (wereldwijd) rekening wordt gehouden met elektrische voertuigen in parkeergarages.

Het is niet bekend hoeveel ondergrondse laadplekken er precies zijn. Volgens Vexpan, het platform voor parkeren in Nederland, gaat het om naar schatting 50 tot 100 publiek toegankelijke ondergrondse parkeergarages met laadfaciliteiten. Stichting VvE Belang die de belangen behartigt van verenigingen van eigenaren van koopwoningen geeft aan dat zich 300.000 tot 400.000 laadplekken onder appartementen bevinden.

Branden met elektrische auto’s kunnen op dit moment alleen goed gedoofd worden door ze acht tot tien dagen onder water te zetten in een dompelcontainer. De chemische reactie kan dagenlang doorgaan, met een nieuwe ontbranding tot gevolg.

www.ad.nl/auto/brandgevaar-elektrisch...
1.727 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 82 83 84 85 86 87 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

Indices

AEX 593,30 -3,89%
EUR/USD 1,0861 +0,09%
Germany30^ 12.972,90 -0,48%
Gold spot 1.655,51 -0,23%
LDN100-24h 7.181,38 +0,92%
NY-Nasdaq Composite 9.221,28 -3,71%
US30# 28.225,22 +0,91%

Stijgers

Flow T...
+6,57%
Volker...
+0,23%
NSI
-0,19%
GrandV...
-0,29%
KPN
-1,19%

Dalers

Fugro
-13,22%
Pharming
-10,42%
AMG
-8,99%
Galapagos
-8,78%
Air Fr...
-8,68%

Nieuws Forum Meer»

(9)

gokker op 24 feb 2020 23:46
(28)

Nuob op 24 feb 2020 23:31
(1)

P2020 op 24 feb 2020 22:56
(16)

Alexander op 24 feb 2020 22:17
(41)

Knight V op 24 feb 2020 21:42

Column Forum Meer»

(254)

P2020 op 25 feb 2020 00:21
(35)

sfc op 25 feb 2020 00:01
(1)

Martijn Kools op 24 feb 2020 23:36
(22)

netniet op 24 feb 2020 23:18
(3)

geobeo op 24 feb 2020 21:45