Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

Sectornieuws

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
1.885 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 ... 91 92 93 94 95 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
[verwijderd]
0
Dit is ook weer bemoedigend en de rek is er bij de luchtvaart nog niet uit.

Het belangrijkste is, dat de bezettingsgraad hoog blijft en voor A.F.-KLM tevens of de overname van Alitalia al dan niet doorgaat
[verwijderd]
0
Ryanair handhaaft winstverwachting boekjaar 2007/2008
4 februari 2008, 9:20 uur | FD.nl/Betten
Amsterdam (BETTEN FINANCIAL NEWS) - Ryanair handhaaft de winstverwachting voor het hele boekjaar op euro 470 mln, een stijging van 17,5%. Dat heeft de grootste 'low-cost' luchtvaartmaatschappij van Europa maandag bekendgemaakt bij de presentatie van de derdekwartaalcijfers van het gebroken boekjaar 2007/2008.

Voor het volgende fiscale jaar is de in Dublin gevestigde luchtvaartmaatschappij minder positief. Een winststijging van 6% tot euro 500 mln is 'het meest optimistische scenario'. Ryanair wijst als redenen op de moeilijke omstandigheden binnen de Europese luchtvaartsector door onder andere hoge olieprijzen en een lage consumentenvraag.

Ryanair behaalde in het derde kwartaal van het gebroken boekjaar 2007/08 een nettowinst van euro 35 mln, een daling van 27% ten opzichte van euro 48 mln een jaar eerder. Per aandeel komt dat neer op een afname van euro 3,09 tot euro 2,35. Dit is exclusief een bate van euro 12,1 mln door het van de hand doen van vijf boeings. Analisten geraadpleegd door Bloomberg hadden gemiddeld gerekend op een nettowinst van euro 37 mln.

De winstdaling is onder meer het gevolg van toenemende concurrentie, waardoor de ticketprijzen onder druk staan.

De omzet van het bedrijf nam toe met 16% tot euro 569 mln.

Carlie van Tongeren
carlie@bfn.com

(c) BETTEN FINANCIAL NEWS (tel: +31 20 710 1755; fax: +31 20 710 1875)
[verwijderd]
0
Ryanair draait nu al een poosje op winst. Lage prijzen en een hoge bezettingsgraad en het lukt gewoon.
voda
0
Alitalia dringt verlies terug in 2007


AMSTERDAM (Dow Jones)--Alitalia, het noodlijdende vlaggeschip van de Italiaanse luchtvaart dat overnamegesprekken voert met Air France-KLM, heeft in 2007 het verlies voor belastingen teruggedrongen ten opzichte van een jaar eerder. Het resultaat werd gedrukt door hoge kosten, stakingen en felle concurrentie van budgetvliegmaatschappijen.

De nationale Italiaanse luchtvaartmaatschappij boekte een verlies voor belastingen van EUR364 miljoen, tegen EUR405 miljoen in 2006. Het nettoresultaat zal pas in mei worden bekendgemaakt.

Twee analisten geraadpleegd door Dow Jones Nieuwsdienst raamden eerder deze week het nettoverlies voor 2007 op EUR418 miljoen, tegen EUR625 miljoen een jaar eerder. Hierbij zit een afschrijving van EUR197 miljoen op de verouderde luchtvloot van het staatsbedrijf.

De nettoschuld van Alitalia bedroeg eind december EUR1,17 miljard, 18% meer dan een jaar eerder.

De belangrijkste vraag in de nabije toekomst voor aandeelhouders van Alitalia is of Air France-KLM erin zal slagen zijn Italiaanse sectorgenoot over te nemen. Het Frans-Nederlandse luchtvaartconcern is de voorkeursbieder van Alitalia. Sinds 15 januari worden er exclusieve gesprekken gevoerd, die naar verwachting zullen leiden tot een bod.

Vertrekkend premier Romano Prodi, die een overname door Air France-KLM steunt, zei eerder deze maand dat hij "al het mogelijke" zou doen om de verkoop af te ronden, ondanks de recente val van zijn regering. De ambities van Air France-KLM worden gecompliceerd door een rechtszaak die is aangespannen door de Italiaanse rivaal Air One, dat eveneens Alitalia wil overnemen.



Archie van Riemsdijk; Dow Jones Nieuwsdienst; +31-20-5890270; archie.vanriemsdijk@dowjones.com



[verwijderd]
0
Fusiegesprekken Delta en Northwest in laatste stadium--media
19 februari 2008, 9:09 uur | FD.nl/Betten
Amsterdam (BETTEN FINANCIAL NEWS) - De fusiegesprekken tussen Delta Airlines en Northwest Airlines bevinden zich in het laatste stadium, zo meldt The Wall Street Journal dinsdag. Door de fusie zou de grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld ontstaan.

De luchtvaarders hebben echter nog geen akkoord bereikt met hun piloten. Hoewel de piloten formeel geen veto kunnen uitspreken, zou het de deal wel moeilijker maken als zij niet instemmen, aldus de Amerikaanse krant. Woensdag of donderdag zouden de vliegmaatschappijen al uitsluitsel kunnen geven over een fusie.

De hoogte van de investering van Air France-KLM in de deal is nog niet bekend. Vorige week gaf de Frans-Nederlandse luchtvaarder aan te willen investeren, zonder daarbij een bedrag te noemen. Bronnen van de zakenkrant gaan uit van zo'n $ 750 mln, lager dan de $ 1 mrd zoals eerder werd voorzien.

Half januari meldde de krant al dat Air France-KLM een 'potentiele spil' zou kunnen vormen in de fusiegesprekken die de Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen met elkaar voeren.

Air France-KLM, Delta Airlines en Northwest Airlines werken al enige tijd samen in het samenwerkingsverband SkyTeam.

Carlie van Tongeren
carlie@bfn.com

(c) BETTEN FINANCIAL NEWS (tel: +31 20 710 1756; fax: +31 20 710 1875)
[verwijderd]
0
'AF-KLM klaar om EUR 3 mrd te investeren in Alitalia'
Dinsdag 19 Februari 2008 07:41
(tbm) - Amsterdam (BETTEN FINANCIAL NEWS) -Air France-KLM staat klaar om EUR 3 miljard aan kapitaal in Alitalia te investeren over zes jaar. Dat schrijft The Wall Street Journal dinsdag, op basis van een interview met vice-voorzitten Leo van Wijk.

'Wanneer we een overeenkomst sluiten met de Italiaanse overheid dan doen we een algemeen bod op Alitalia. Wanneer dit werkt, zullen we Alitalia delisten', zo citeert de krant de bestuurder.

Volgens Van Wijk hangt een overeenkomst met Alitalia onder meer af van de steun van de nieuwe Italiaanse overheid om te snijden in het aantal vluchten vanaf het Malpensa-vliegveld in Milaan.

Marijn Wellink

marijn@bfn.com

(c) BETTEN FINANCIAL NEWS (tel: +31 20 710 1756; fax: +31 20 710 1875)
voda
0
RTRS-British Airways stelt verhuizing uit
LONDEN (ANP) - British Airways (BA) stelt de verhuizing van
een groot aantal vluchten naar de nieuwe terminal 5 van de
Londense luchthaven Heathrow uit. Dat heeft de Britse
luchtvaartonderneming vrijdag bekendgemaakt.

BA was plan om 120 langeafstandsvluchten, die nu nog
vertrekken vanaf terminal 4, vanaf 30 april te verplaatsen naar
de nieuwe terminal. Maar omdat problemen met de
bagageafhandeling kort na de opening van de terminal leidden tot
chaos, heeft BA nu besloten de verhuizing uit te stellen tot
medio juni.

Terminal 5 op Heathrow ging op 27 maart open. Door problemen
met het transportsysteem voor bagage, strandden meer dan 19.000
koffers en tassen op het vliegveld. BA zag zich hierdoor
gedwongen honderden vluchten te annuleren wat veel boze
reizigers en een kostenpost van zeker 16 miljoen pond sterling
(20 miljoen euro) opleverde. Driekwart van de bagage is
inmiddels terugbezorgd bij de eigenaars.

((ANP Redactie Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20
504 5999))
voda
0
Delta en Northwest dichtbij fusie-overeenkomst—media
14 april 2008, 6:55 uur | FD.nl/Betten
Amsterdam (BETTEN FINANCIAL NEWS) - Delta Air Lines en Northwest Airlines zijn dichtbij een fusie-overeenkomst. Dat meldden verschillende media afgelopen weekend. De aankondiging zou dinsdag bekend worden gemaakt, maar ook al maandag bevestigd kunnen worden.

De fusiegesprekken tussen de twee Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen zijn al enige tijd gaande. Air France werkt al langer samen met beide luchtvaarders in het SkyTeam.

Air France-KLM zou een joint-venture willen vormen wanneer de fusie een feit is. Dit zou zorgen voor een gezamenlijke omzet van $ 12 mrd en een marktaandeel van 30% in de Noord-Atlantische markt.

Annette van Soest
annette@bfn.com

(c) BETTEN FINANCIAL NEWS (tel: +31 20 710 1756; fax: +31 20 710 1875)
voda
0
Delta en Northwest Airlines fuseren tot luchtvaartreus
15 april 2008, 9:34 uur | FD.nl
Delta Air Lines en Northwest Airlines hebben een akkoord bereikt over een fusie. De fusiegesprekken tussen de twee luchtvaartmaatschappijen waren al enige tijd gaande.


Dat hebben de Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen dinsdag bekendgemaakt.

Delta en Northwest dichtbij fusie 14 april 2008
'Fusie van luchtvaartbedrijven Northwest en Delta bijna rond' 21 februari 2008
Fusie in VS op til tussen partners Air France-KLM 8 februari 2008
Fusies in Amerikaanse luchtvaart zijn nabij 24 januari 2008

De fusie moet nog worden goedgekeurd door de autoriteiten. Ook de aandeelhouders van Delta en Northwest moeten nog instemmen met de transactie.

Onder de overeenkomst ontvangen aandeelhouders van Northwest voor elk aandeel 1,25 aandeel Delta. Gebaseerd op de slotkoersen van maandag 14 april bedraagt de premie 16,8%. Northwest Airlines wordt daarmee gewaardeerd op $ 3,63 mrd.

Naam nieuwe luchtvaartmaatschappij wordt Delta

Door de transactie zal de grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld ontstaan. De nieuwe luchtvaartmaatschappij, onder leiding van Richard Anderson, de huidige bestuursvoorzitter van Delta Air Lines., gaat vliegen onder de naam Delta en heeft haar hoofdkantoor in Atlanta. De jaarlijkse omzet bedraagt meer dan $ 35 mrd. Het bedrijf telt ongeveer 75.000 werknemers.

Woensdag in het Financieele Dagblad: een portret van Richard Anderson

De fusie levert naar schatting een miljard dollar aan extra omzet en kostenbesparingen op. Delta en Northwest hopen vooral de brandstofkosten omlaag te brengen. De kerosineprijs is in de afgelopen twaalf maanden met 74% gestegen. Ook willen ze de administratieve lasten drukken. Delta en Northwest kwamen vorig jaar nog uit faillissementsbescherming.

www.fd.nl/csFdArtikelen/WEB-HFD/y2008...
voda
0
AF-KLM verwacht snel joint venture op te zetten met Delta
15 april 2008, 17:48 uur | FD.nl/Betten
Amsterdam (BETTEN FINANCIAL NEWS) - Air France-KLM is vol vertrouwen dat het snel een wereldwijd samenwerkingsverband kan opzetten met Delta in de vorm van een joint venture. Dat heeft de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij dinsdag bekendgemaakt.

Air France-KLM stelt in een persbericht dat het het fusieakkoord tussen Delta Air Lines en Northwest Airlines verwelkomt. Door de fusie van de twee Amerikaanse bedrijven ontstaat de grootste luchtvaarder ter wereld.

Air France werkt sinds 30 maart 2008 al samen met Delta Air Lines op transatlantische vluchten, KLM heeft al langer een joint venture met Northwest Airlines

Harm Luttikhedde
harm@bfn.com

(c) BETTEN FINANCIAL NEWS (tel: +31 20 710 1756; fax: +31 20 710 1875)
voda
0
Air France-KLM pompt geen geld in fusie Delta en Northwest


AMSTERDAM (Dow Jones)--Air France-KLM hoeft niet financieel bij te springen bij de voorgenomen fusie van zijn skyteam partners Delta Airlines inc en Northwest Airlines corp. Beide luchtvaartmaatschappijen zijn financieel zelf voorzienend. Dit maakt de Frans/Nederlandse luchtvaartmaatschappij dinsdag bekend.

"Gezien de sterkte liquiditeitspositie van de combinatie Northwest en Delta is extra financiering middels een kapitaalinjectie van Air France-KLM niet nodig", aldus Air France-KLM in een verklaring.

Eerder deze maand gaf de plaatsvervangende topman Pierre Henri aan dat Air France-KLM $750 miljoen in ruil voor aandelen in de gefuseerde Delta-Northwest entiteit wilde investeren.



Door David Pearson, A.H. Mooradian en Anna Marij van der Meulen; +31-20-5715 201; annamarij.vandermeulen@dowjones.com



voda
0
BARIN: luchtvaart moet meedelen in superdividend Schiphol
16 april 2008, 16:21 uur | FD.nl/Betten
Amsterdam (BETTEN FINANCIAL NEWS) - BARIN, de overkoepelende organisatie van luchtvaartmaatschappijen die in Nederland actief zijn, doet een dringend beroep op de regering om de luchtvaartsector mee te laten delen in de extra winstuitkering van Schiphol Groep. Dat schrijft BARIN woensdag op zijn website.

Het bestuur van Schiphol maakte eerder bekend een superdividend uit te willen keren van in totaal euro 1 mrd ter aanvulling op het reguliere dividend. Aandeelhouders zijn de Staat der Nederlanden (75,8%), de gemeente Amsterdam (21,8%) en de gemeente Rotterdam (2,4%).

'BARIN-voorzitter Huib Gorter doet een klemmend beroep op de luchthaven Schiphol en de regering om enerzijds de luchthavengelden tot een concurrerend niveau terug te brengen en anderzijds de luchtvaart, de passagiers en de omwonenden van de luchthavens mee te laten delen in de (super)winst van Schiphol, die uiteindelijk dankzij de luchtvaartmaatschappijen en hun klanten tot stand is gekomen', aldus de verklaring.

Vorige week liet Amsterdam Airport Schiphol weten de luchthavengelden per november 2008 niet te willen verlagen, maar te willen verhogen. Op 23 april gaat het bestuur van de luchthaven de voorgestelde verhoging met de bij BARIN aangesloten luchtvaarders, waaronder Air France en KLM, bespreken.

Carlie van Tongeren
carlie@bfn.com

(c) BETTEN FINANCIAL NEWS (tel: +31 20 710 1756; fax: +31 20 710 1875)
voda
0
Partners Air France-KLM uit VS lijden verlies in 1ekw 2008
23 april 2008, 16:00 uur | FD.nl/Betten
Amsterdam (BETTEN FINANCIAL NEWS) - Northwest Airlines en Delta Air Lines, partners van KLM en Air France, hebben over het eerste kwartaal van 2008 beide verlies geleden. Dat blijkt woensdag uit persberichten van de Amerikaanse luchtvaarders.

Northwest Airlines heeft het afgelopen kwartaal een verlies geleden van $ 191 mln, tegen een winst van $ 73 mln een jaar eerder. De resultaten werden beinvloed door stijgende olieprijzen, zo stelt de onderneming. De vliegmaatschappij geeft aan dat de kosten voor brandstof in het eerste kwartaal met $ 445 mln zijn toegenomen.

Inclusief een impairment van $ 3,9 mrd en andere kosten komt het verlies over de eerste drie maanden van 2008 uit op $ 4,1 mrd tegenover een verlies van $ 292 mln een jaar terug.

De omzet nam met 8,8% toe tot $ 3,1 mrd. Bestuursvoorzitter Doug Steenland spreekt in dit verband van een sterk kwartaal. Het was echter niet goed genoeg om de toegenomen brandstofprijzen te compenseren, aldus de ceo.

Delta Air Lines, partner van Air France, leed eveneens verlies in het eerste kwartaal van 2008 door de gestegen olieprijzen, van $ 274 mln of $ 0,69 per aandeel ex-items. De kosten voor brandstof in het eerste kwartaal namen op jaarbasis met $ 585 mln toe, zo legt Delta uit.

Inclusief een goodwill impairment van $ 6,1 mrd kwam het verlies uit op $ 6,39 mrd of $ 16,15 per aandeel. Vorig jaar bedroeg het verlies nog $ 130 mln. Analisten gepolst door FactSet hadden op een verlies per aandeel van $ 0,50 gerekend. De omzet steeg van $ 4,24 mrd naar $ 4,77 mrd.

KLM en Northwest vormen al zo'n tien jaar een joint venture. Delta en Air France zijn eerder dit jaar een samenwerkingsverband aangegaan. Northwest en Delta bereikten op 14 april een akkoord over een fusie. Door de transactie zal de grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld ontstaan. Northwest en Delta verwachten dat de fusie meer dan $ 1 mrd aan omzet- en kostensynergieen zal opleveren, onder meer door effectiever gebruik van vliegtuigen.

Het gecombineerde bedrijf zal verder gaan onder de naam Delta en zal worden geleid door Richard Anderson, de huidige bestuursvoorzitter van Delta Air Lines. Wel moet de transactie nog worden goedgekeurd door de autoriteiten. De twee maatschappijen verwachten dat dit proces tussen de zes en acht maanden gaat duren.

Als de vier luchtvaarders nu ook kruislings gaan samenwerken op het gebied van transatlantische vluchten, versterkt dat volgens KLM de banden tussen de maatschappijen en verstevigt het de stabiliteit.

Ben Zwirs
ben@bfn.com

Carlie van Tongeren
carlie@bfn.com

(c) BETTEN FINANCIAL NEWS (tel: +31 20 710 1756; fax: +31 20 710 1875)
voda
0
Transavia.com verhoogt brandstoftoeslag
24 april 2008, 16:17 uur | FD.nl/Betten
Amsterdam (BETTEN FINANCIAL NEWS) - Transavia.com verhoogt als gevolg van het huidige prijsniveau van olie met ingang van 25 april 2008 de brandstoftoeslag. Dat is donderdag bekendgemaakt middels een persbericht. Gemiddeld gaat de brandstoftoeslag omhoog met euro 3,50 per passagier per enkele reis.

Deze brandstoftoeslagen zijn van toepassing op alle lijndienstvluchten geboekt via de website of het callcenter van transavia.com. Deze wijziging geldt niet voor reeds gemaakte boekingen.

Deze verhoging van de brandstoftoeslag is niet van toepassing op pakketreizen waarbij de vlucht van transavia.com onderdeel uitmaakt van het touroperatorpakket.

Marijn Wellink
marijn@bfn.com

(c) BETTEN FINANCIAL NEWS (tel: +31 20 710 1756; fax: +31 20 710 1875)
voda
0
Lufthansa boekt winstdaling 90% in 1ekw 2008
24 april 2008, 17:25 uur | FD.nl/Betten
Amsterdam (BETTEN FINANCIAL NEWS) - Lufthansa, de op een na grootste luchtvaartmaatschappij van Europa, heeft in het eerste kwartaal van 2008 een winst geboekt van euro 57 mln, een daling van 90% ten opzichte van de euro 554 mln in dezelfde periode een jaar eerder. Dat heeft het Duitse bedrijf donderdag bekendgemaakt.

De winstval is het gevolg van een eenmalige bate in het resultaat vorig jaar, toen Lufthansa een boekwinst in het resultaat opnam van euro 503 mln op de verkoop van een 50%-belang in Thomas Cook.

De winst is hoger dan de gemiddelde verwachting van analisten. Zij rekenden op een winst van euro 38 mln in het eerste kwartaal. De omzet van Lufthansa steeg met 19% tot euro 5,6 mrd.

Harm Luttikhedde
harm@bfn.com

(c) BETTEN FINANCIAL NEWS (tel: +31 20 710 1756; fax: +31 20 710 1875)
voda
0
Meer incidenten in Nederlands luchtruim (2)
N i e u w bericht, meer informatieSCHIPHOL (ANP) - Het aantal gemelde veiligheidsincidenten in
het Nederlandse luchtruim is vorig jaar toegenomen. Dat staat in
het jaarverslag van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) dat
maandag is gepubliceerd. LVNL stelt dat de stijging geen verband
houdt met de toegenomen drukte in de lucht.Het aantal gemelde voorvallen dat tot een gevaarlijke
situatie had kunnen leiden, verdubbelde ruimschoots tot 737. In
vijf gevallen sprak LVNL van ,,een risicovolle situatie''. Dat
waren er een jaar eerder nog twee. Volgens LVNL is er geen
sprake van een oorzakelijk verband tussen de voorvallen en
leidde geen van de incidenten daadwerkelijk tot een ongeluk.
Details wilde de organisatie niet geven.,,Meer meldingen betekent niet automatisch minder
veiligheid'', zei directeur Eric Kroese van LVNL in een
toelichting. Hij zei dat de toename vooral betekent dat meer
voorvallen worden gemeld. LVNL beschouwt dat als een succes. Het
wil bereiken dat incidenten zo veel mogelijk worden gemeld,
aldus Kroese. Toch blijft alertheid geboden, zei de
LVNL-directeur. Elk incident wordt grondig onderzocht.LVNL zag het aantal vliegbewegingen dat het moest afhandelen
met 3,7 procent toenemen tot ruim 556.000. Vooral de regionale
luchthavens Maatricht Aachen Airport en Groningen Airport Eelde
zagen een flinke groei. Schiphol nam het leeuwendeel van de
vliegbewegingen voor zijn rekening, in totaal bijna 450.000. Het
luchtruim boven Nederland was daarmee vorig jaar drukker dan
ooit.Mede daarom blijft het hardnekkige tekort aan
luchtverkeersleiders een bron van zorg voor LVNL. De organisatie
heeft 250 luchtverkeersleiders in dienst en komt er daarmee
volgens Kroese ongeveer 25 tekort. Er meldden zich vorig jaar
wel ruim 1400 gegadigden, maar daarvan mochten er na een
voorselectie slechts 38 aan de interne opleiding beginnen. Dat
waren er wel acht meer dan gebruikelijk.LVNL haalde vorig jaar nagenoeg al zijn doelstellingen en
bleef binnen de gestelde veiligheids- en milieunormen. Wel werd
het budget overschreden. LVNL boekte een nettoverlies van ruim
4,6 miljoen euro, bijna 2 miljoen euro meer dan begroot. Als
nonprofitorganisatie die werkt in opdracht van de overheid,
verrekent LVNL zijn financieel resultaat in de tarieven voor
luchtvaartmaatschappijen.((ANP Redactie Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20
504 5999))
voda
0
Amsterdam (BETTEN FINANCIAL NEWS) - Alitalia heeft het noodkrediet van euro 300 mln van de Italiaanse overheid ontvangen. Dat meldt de verlieslatende Italiaanse luchtvaartmaatschappij maandag in een persbericht.

Eerder keurde de vertrekkende Italiaanse regering het verstrekken van een noodkrediet al goed. Daarmee wil de nieuwe premier Silvio Berlusconi meer tijd winnen om een andere koper te vinden. Alitalia lijdt een verlies van zo'n euro 1 mln per dag en heeft nog een kaspositie van euro 170 mln (eind maart).

Air France-KLM staakte onlangs de overnamegesprekken, omdat er geen overeenstemming kon worden bereikt met de vakbonden van Alitalia. Diverse media speculeren sinds die tijd over een nieuwe koper. Zo worden Lufthansa en Unicredit genoemd als mogelijke geinteresseerden, evenals het Russische Aeroflot.

De Europese Commissie waarschuwde eerder dat het verstrekken van het krediet in strijd zou kunnen zijn met eerlijke concurrentie. Later deze maand wordt een uitspraak vanuit Brussel verwacht.

Carlie van Tongeren
carlie@bfn.com

(c) BETTEN FINANCIAL NEWS (tel: +31 20 710 1756; fax: +31 20 710 1875)
voda
0
AEA: passagiersvervoer Europese airlines maart 2008 +3,0%
7 mei 2008, 16:27 uur | FD.nl/Betten
Amsterdam (BETTEN FINANCIAL NEWS) - Het passagiersvervoer van de Europese luchtvaartmaatschappijen is in maart 2008 met 3,0% gestegen ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Dat heeft de Association of European Airlines (AEA), waarbij 33 grote maatschappijen zijn aangesloten, woensdag bekendgemaakt.

Vanwege het feit dat de Paasdagen dit jaar in maart vielen, verwachtte de AEA vooraf dat het passagiersvervoer daardoor gestimuleerd zou worden. 'De reactie van de markt op het zwakker wordende economische klimaat in combinatie met capaciteitsreductie bij belangrijke AEA-luchtvaartmaatschappijen, had echter het tegengestelde effect', zo schrijft de organisatie.

Het passagiersvervoer in Europa steeg in maart met 7,5%. Op de Noord-Atlantische routes nam het passagiersvervoer minder toe, met 1,8% toe. In het Verre Oosten was zelfs sprake van een daling met 0,3%.

De totale beladingsgraad blijft een 'zorgenkindje', zo stelt de AEA. Wel is de afname met 0,4 procentpunt minder sterk dan de voorgaande twee maanden.

Een groot deel van de daling kan worden verklaard door het verlies op de Zuid-Atlantische routes. Overigens lieten niet alle trajecten een afname zien in de maand maart. De beladingsgraad in Europa verbeterde met 1,9 procentpunt tot 69,0%. Dit is record voor de maand maart.

Carlie van Tongeren
carlie@bfn.com

(c) BETTEN FINANCIAL NEWS (tel: +31 20 710 1756; fax: +31 20 710 1875)

Actuele koers AIR FRANCE -KLM: 20,52 (+1,03%)


Metadata
voda
0
'Luchtvaartbranche blijft hardnekkig misleiden'
BRUSSEL (ANP) - De Europese luchtvaartbranche blijft de
online ticketkopers ,,ernstig en hardnekkig'' verkeerde
informatie geven, zoals misleidend lage prijzen.

,,Het is onaanvaardbaar dat een op de drie consumenten die
online een vliegticket boeken, wordt afgezet of misleid'', aldus
EU-commissaris voor consumentenbescherming Meglena Kuneva
donderdag over een onderzoek in opdracht van de Europese
Commissie. Bij het onderzoek waren vijftien nationale instanties
in de EU plus Noorwegen betrokken.

Van de 386 onderzochte websites moesten de diensten tegen
eenderde (137) optreden wegens inbreuken op het
EU-consumentenrecht. Meer dan de helft van deze websites is in
orde gebracht.

Veel sites vertoonden meerdere problemen. Misleidende
prijsaanduidingen bleken het grootste probleem (58 procent).
Bedrijven moeten tegenwoordig hun prijs vermelden inclusief alle
heffingen en toeslagen. Op 15 procent van de websites bleek de
geadverteerde aanbieding niet beschikbaar.

Bij 49 procent van de sites was iets mis met de
contractvoorwaarden, zoals voorwaarden die niet beschikbaar
waren in de juiste taal. Soms had de maatschappij vast een hokje
anagevinkt voor een aanvullende dienst, zoals een verzekering.

De problemen doen zich voor in de hele luchtvaartbranche:
zowel bij vliegmaatschappijen als bij reisbureaus. Op grond van
wettelijke beperkingen mogen de meeste EU-landen in dit stadium
geen namen bekendmaken van maatschappijen, omdat er nog
procedures lopen.

De Bulgaarse EU-commissaris Kuneva waarschuwt de
luchtvaartbranche: ,,Neem nu maatregelen, anders moeten we
ingrijpen. Wij willen duidelijke tekenen van verbetering vóór 1
mei volgend jaar.''

((ANP Redactie Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20
504 5999))
voda
0
Alitalia wankelt
ALITALIA

N i e u w bericht, vervangt: Alitalia dieper in de rode
cijfers (2)

ROME (ANP) - De Italiaanse luchtvaartmaatschappij Alitalia
moet snel een duurzame oplossing aangereikt krijgen voor zijn
financiële problemen. Het bedrijf, dat al maanden met kunst en
vliegwerk op de been wordt gehouden door de Italiaanse regering,
is in het eerste kwartaal nog dieper in de verliezen gedoken.

Volgens analisten is Alitalia er vergeleken met een jaar
geleden, toen de Italiaanse regering het bedrijf voor het eerst
te koop zette, niet aantrekkelijker op geworden. De verkoop van
tickets is met 40 procent gedaald, terwijl de schuld met 32
procent is gestegen en de brandstofrekening is verdubbeld. De
marktwaarde van het vroegere miljardenbedrijf is verschrompeld
tot een schamele 790 miljoen euro.

Alitalia boekte in het eerste kwartaal een operationeel
verlies van 161 miljoen euro, tegen een verlies van 113 miljoen
euro een jaar eerder. Het heeft dringend een kapitaalinjectie
nodig, ondanks het omstreden noodkrediet dat het onlangs kreeg
van de Italiaanse regering. De kans dat het bedrijf op eigen
kracht uit het dal klimt, is te verwaarlozen.

De mislukte overnamegesprekken met Air France-KLM hebben het
toch al verweerde imago van Alitalia extra schade toegebracht,
gaf het bedrijf toe. Mogelijke investeerders zijn terughoudend
na de afgebroken onderhandelingen en ook reizigers lijken het op
een haar na failliete luchtvaartbedrijf nu de rug toe te keren.

Air France-KLM leek begin dit jaar de reddende engel van
Alitalia te worden. Het Frans-Nederlandse concern was lange tijd
exclusief in gesprek met de Italiaanse branchegenoot over een
overname. De vakbonden lagen evenwel dwars. Zij konden niet
leven met het banenverlies in het herstructureringsplan van Air
France-KLM.

De Italiaanse verkiezingen van een maand geleden gooiden
extra roet in het eten. De nieuwe premier Silvio Berlusconi
voelt er niets voor Alitalia in buitenlandse handen te laten
vallen. Hij schermde tijdens de campagne voortdurend met
vermeende belangstelling van Italiaanse partijen, maar is tot
dusver niet met nieuwe geldschieters op de proppen gekomen.

Berlusconi zei dinsdag dat nationalisatie van de
luchtvaartmaatschappij, die voor bijna de helft eigendom is van
de staat, niet aan de orde is. Dat idee had hij eerder wel
geopperd, maar dat kwam hem op een reprimande van de Europese
Commissie te staan. Berlusconi sloot ook uit dat de regering
haar belang in Alitalia voor een bodemprijs van de hand doet.

((ANP Redactie Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20
1.885 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 ... 91 92 93 94 95 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

Air France-KLM Meer »

Koers 10,130   Verschil -0,01 (-0,10%)
Laag 10,050   Volume 719.652
Hoog 10,320   Gem. Volume 2.892.710
15-okt-19 12:38
label premium

Air France-KLM: turbulenties

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium