Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

sectornieuws

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
304 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
voda
0
UPDATE: BAM en Van Oord in laatste ronde grote order Costa Rica - media


(Update van eerder gepubliceerd bericht 'BAM en Van Oord in laatste ronde grote order Costa Rica - media' om extra informatie, analistencommentaar en actuele koers toe te voegen.)


AMSTERDAM (Dow Jones)--Het Financieele Dagblad (FD) meldt donderdag dat bouwbedrijf Koninklijke BAM Groep nv (BAMNB.AE) in een consortium met baggeraar Van Oord een goede kans maakt om een containerterminal in Costa Rica te mogen bouwen. De krant baseert zich daarbij op onafhankelijke bronnen.

Het consortium zou zijn doorgedrongen tot de laatste ronde, meldt het FD.

"Wij spreken pas van een project als het contract is getekend", zegt perswoordvoerder Arno Pronk van BAM in een reactie aan Dow Jones Nieuwsdienst, wat erop wijst dat het binnenhalen van de opdracht nog niet in kannen en kruiken is. Pronk wil niet bevestigen dat BAM is doorgedrongen tot de laatste ronde van de aanbestedingsprocedure, maar zegt dat het FD "vaak goed geinformeerd is, ook in dit geval."

APM Terminals, dat uitvoerders zoekt voor de bouw van de containerhaven in de stad Moin, gelegen aan de Caribische kust van het Midden-Amerikaanse land, wil $922 miljoen investeren binnen de 33-jarige concessie van het project, wat ongeveer overeenkomt met EUR700 miljoen. "Maar dit bedrag omvat alles", benadrukt APM's directeur externe communicatie Tom Boyd, "ontwerp, bouw, financiering, alles." De topman kan niet uitsplitsen welk bedrag met een mogelijke opdracht van BAM en Van Oord gemoeid zou zijn.

Hoewel Boyd geen exacte deadline kan noemen voor afronding van de aanbestedingsprocedure zegt hij wel dat "het einde nadert". "We zitten in de beoordelings- en besluitvormingsfase." Het is dan ook het plan dat de werkzaamheden in het vierde kwartaal van start gaan en in 2016 worden afgerond.

Hoewel het nog te vroeg is om te zeggen of het consortium van BAM en Van Oord de opdracht binnen zal halen, bevestigt Boyd dat de partijen interesse hebben getoond.

In een reactie geeft analist Andre Mulder van Kepler aan dat het "hollen of stilstaan" is bij het bouwbedrijf. "Ze speuren over de hele wereld en halen de ene keer hier een opdracht binnen en de andere keer daar", zegt de analist. "Als zodanig is het goed nieuws", voegt hij toe.

Mulder verwacht dat de opdracht kan hoge marges kan opleveren en baseert zich daarbij op de marges die BAM International doorgaans weet te halen. "Je ziet dat de marges van BAM International hoger zijn dan de marges in Nederland", aldus de analist.

SNS-analist Edwin de Jong stelt daar tegenover dat BAM Internationaal normaal gesproken lokale bedrijven inschakelt bij dergelijke opdrachten, waardoor de opdracht vooral voor meer omzet zal zorgen, maar weinig zal betekenen voor de winst.

"BAM Internationaal huurt vaak lokale bedrijven in en regelt vooral het management", aldus De Jong. "Dus ik denk dat Van Oord er meer aan heeft", stelt hij. "Maar het is natuurlijk gewoon een grote opdracht en ik denk dat ze een grote kans maken", voegt hij toe.

Het aandeel BAM noteert omstreeks 15.05 uur 4,2% hoger op EUR4,48, terwijl de Midkap 0,8% wint.

Maritiem dienstverlener Koninklijke Boskalis Westminster nv (BOKA.AE) zou volgens het FD overigens afgevallen zijn in de meest recente aanbestedingsronde, en het bedrijf zou dit ook aan de krant bevestigd hebben. Het aandeel Boskalis noteert omstreeks 15.05 uur 0,6% hoger op EUR28,41.


- Door Elco van Groningen; Dow Jones Nieuwsdienst; +31-20-5715200; elco.vangroningen@wsj.com

voda
0
Bouwers windmolenpark Schiermonnikoog bekend

Gepubliceerd op 2 aug 2013 om 11:18 | Views: 2.088

ROTTERDAM (AFN) - Baggeraar en offshore dienstverlener Van Oord gaat samen met onder meer het Duitse Siemens en het Canadese Northland Power (NPI) aan de slag met de bouw van een groot windmolenpark circa 60 kilometer boven de kust van Schiermonnikoog. Dat maakte het Nederlandse bedrijf vrijdag bekend.

De bouw van het windmolenpark Gemini start begin 2015, waarna het project in 2017 volledig operationeel zal zijn. De 150 windmolens van het park leveren dan elektriciteit aan meer dan 785.00 huishoudens.

Van Oord krijgt een belang van 10 procent in Gemini. NPI wordt de grootste aandeelhouder, met een belang van 55 procent, Siemens wordt voor 20 procent eigenaar van het park. De overige aandeelhouders zijn HVC (10 procent) en Typhoon (5 procent). Samen brengen de partijen 500 miljoen euro eigen vermogen in, de rest wordt gefinancierd door banken. NPI neemt de leiding van de bouw en exploitatie op zich.

De totale kosten van de bouw worden geschat op 2,8 miljard euro. Voor Van Oord heeft de opdracht een waarde van 1,3 miljard euro. De aandeelhouders verwachten de financiering van het project in 2014 rond te hebben.

voda
0
BAM en Van Oord krijgen opdracht aanleg containerterminal


AMSTERDAM (Dow Jones)--Koninklijke BAM Groep nv (BAMNB.AE) onderdeel BAM Nutall heeft in combinatie met Van Oord een opdracht van Peel Ports gekregen voor de aanleg van een nieuwe containerterminal in de rivier de Mersey bij Liverpool, maakt het bouwbedrijf woensdag bekend.

De totale opdrachtwaarde bedraagt ruim EUR85 miljoen, meldt BAM.

De containerterminal zal naar verwachting in 2015 in gebruik genomen worden. Na afronding zouden twee containerschepen met elk een maximale omvang van 13.500 Twenty feet Equivalent Unit (TEU) tegelijk kunnen afmeren, waarbij 1 TEU gelijk staat aan een container van 20 voet lang, 8 voet breed en 8 voet hoog.

BAM Nutall is verantwoordelijk voor de infrastructurele voorzieningen, waar Van Oord zal zorgdragen voor de verwijdering van zachte grond.


- Door Elco van Groningen; Dow Jones Nieuwsdienst; +31-20-5715200; elco.vangroningen@wsj.com

voda
0
'DEME optimistischer dan Boskalis'

Gepubliceerd op 28 aug 2013 om 09:54 | Views: 1.273

AMSTERDAM (AFN) - De Belgische baggeraar en maritiem dienstverlener DEME heeft in het eerste halfjaar een flinke omzetgroei behaald, van 904 miljoen naar 1,2 miljard euro. Het bedrijfsresultaat (ebitda) steeg van 144,6 miljoen naar 181,1 miljoen euro. Volgens SNS Securities is de omzetontwikkeling veel beter dan bij Boskalis (min 16 procent), terwijl de ebitdamarge bij DEME slechter is. Volgens SNS is dat toe te schrijven aan een groter aandeel van onderaannemers en grondstoffen bij de aanleg van windmolenparken dan bij regulier baggerwerk.

SNS stelt dat de margeontwikkeling bij beide bedrijven steeds minder met elkaar te vergelijken is. Verder meent het effectenhuis dat DEME nog altijd optimistischer is dan Boskalis. Het orderboek van DEME daalde van 3,3 miljard eind 2012 naar iets minder dan 3 miljard euro eind juni. De werkvoorraad ,,telt flink wat nieuwe opdrachten, verspreid over alle continenten'', zo staat in het halfjaarverslag van DEME-aandeelhouder Ackermans & Van Haaren (50 procent). Bestuursvoorzitter Peter Berdowski van Boskalis zei bij de presentatie van de halfjaarcijfers dat de markt de komende jaren niet structureel gaat verbeteren. ,,Het groeit gewoon minder hard dan we historisch gewend zijn'', aldus de topman destijds.

Boskalis stond om 9.45 uur 0,5 procent lager op 29,78 euro, terwijl de MidKap op dat moment 0,2 procent daalde tot 535,80 punten.
Vlaming
0
Vergeleken doet Boskalis vandaag het beter dan de rest van de wereld .Boskalis komt wel op zijn pootjes terecht,ook als de concurentie op bepaalde vlakken het beter doet . Ieder bedrijf heeft andere prioriteiten , dus niet echt te vergelijken met DEME zoals hierboven ook beschreven .
guusje
0
Boskalis is beurs genoteerd dan is het logisch dat Berdowski voorzichtiger met zijn uitspraken blijft, Boskalis is op het gebied van maritieme dienst verlener veelzijdiger dan Deme.
denzil
0
Verwachten jullie dat het aandeel tegen december rond de 35 zal staan, of zal deze tussen de 29-33 blijven steken??
voda
0
Brazilië betaalt z’n rekeningen niet op tijd: baggeraar Van Oord wacht op miljoenen

Een uitstaande rekening van 40 miljoen euro van baggeraar Van Oord bij de Braziliaanse haven Suape, vertroebelt de verhoudingen tussen Nederland en de belangrijkste opkomende economie van Zuid-Amerika.

Van Oord heeft een rekening van 40 miljoen euro uitstaan bij de Braziliaanse haven Suape. In 2012 won het baggerbedrijf een opdracht om de haven uit te diepen met een contractwaarde van 70 miljoen euro. Maar door aanhoudende achterstallige betalingen ligt het werk sinds mei stil.

Omdat Van Oord via een kredietverzekering gedekt is door de Nederlandse Staat heeft die Brazilië onder druk moeten zetten om alsnog over de brug te komen met de betalingen. “Via alle diplomatieke kananalen wordt geprobeerd om Brazilië tot betaling te bewegen”, aldus directeur Bert Bruning van de betrokken kredietverzekeraar Atradius DSB tegenover het FD.

Volgens de krant heeft de Nederlandse regering zelfs gedreigd om de wanbetaling aan de orde te stellen bij de club van Parijs, die bemiddelt tussen kredietverstrekkers en wanbetalende landen. Een dergelijke actie zou gevolgen kunnen hebben voor de kredietwaardigheid van Brazilië.

Vooralsnog is het restant van 40 miljoen euro niet overgemaakt.

Betalingsproblemen Brazilië

De kwestie is precair omdat Nederland de afgelopen jaren fors heeft geïnvesteerd in de relatie met Brazilië.

De afgelopen jaren was Brazilië het troetelkindje van internationale investeerders. Als één van de vier belangrijkste opkomende economieën stond Brazilië vooraan bij het door zakenbank Goldman Sachs bedachte acroniem BRIC’s: Brazilië, Rusland, India en China.

Eén van de troeven van Brazilië was de ontdekking van grote hoeveelheden olie en gas zoutlagen in de diepzee voor de kust. Dat leverde veel werk op, ook voor Nederlandse energiebedrijven en toeleveranciers van de olie- en gasindustrie.

Het gemak waarmee de Braziliaanse olie- en gasbronnen geëxploiteerd kunnen worden, blijkt soms echter tegen te vallen. Dit is één van de redenen voor de grote problemen waar de flamboyante Braziliaanse miljardair Eike Batista tegenaan is gelopen. De man die ooit verklaarde de rijkste ter wereld te willen worden, balanceert inmiddels op het randje van faillissement.

Lees ook

Eike Batista, voorheen rijkste man Brazilië, op randje faillissement


www.z24.nl/ondernemen/brazilie-betaal...
[verwijderd]
0
quote:

denzil schreef op 29 aug 2013 om 20:14:


Verwachten jullie dat het aandeel tegen december rond de 35 zal staan, of zal deze tussen de 29-33 blijven steken??


Na Q3 cijfers 37 a 38
[verwijderd]
0
quote:

roobaaro schreef op 10 nov 2013 om 18:55:


[...]

Na Q3 cijfers 37 a 38


En waar bazeer je dat op?
[verwijderd]
0
quote:

Cairong schreef op 10 nov 2013 om 21:41:


[...]

En waar bazeer je dat op?


Ik verwacht een positief resultaat over Q3 met verbeterde Outlook Q4. Verwacht ook dat ze de winstverwachting naar boven zullen bijstellen wat ook positief zal werken op de koers. Het nieuws van vandaag(: BlackRock heeft een kapitaalbelang van 2,68 procent en een stemrecht van 3,05 procent in Boskalis) bevestigd voor mij dat Boskalis goed bezig is. Besef me wel dat Boskalis zowaar op het hoogste punt van het jaar staat maar zie nog wel een ruimte over tot 37 a 38 euro.
guusje
0
[verwijderd]
0
we wachten het maar af

Denk dat Donderdag Boskalis de beste optie is voor cijfer gangers, Ahold en SBM zullen minder uitblinken dan Boskalis
voda
0
Van Oord krijgt klus in haven Surabaya

Gepubliceerd op 21 nov 2013 om 09:04 | Views: 2.558

Boskalis 15:46
EUR 36,37-0,31(-0,85%)


ROTTERDAM (AFN) - Baggeraar Van Oord heeft een opdracht in de wacht gesleept voor landaanwinning in de haven van de Indonesische stad Surabaya. Daarmee is 20 miljoen euro gemoeid. Dat maakte het bedrijf donderdag bekend.

Het contract voor de klus werd ondertekend op een schip van Van Oord in de haven van Tanjung Priok in Jakarta in aanwezigheid van premier Mark Rutte en andere hoogwaardigheidsbekleders.

Van Oord begint volgende maand aan de werkzaamheden en verwacht die in het voorjaar van 2014 af te ronden. Het bedrijf zal onder meer 4 miljoen kubieke meter zand opzuigen op zee en dat gebruiken voor het opspuiten voor 5 eilanden met een totale oppervlakte van 220 hectare.
voda
0
Groot tekort aan HBO-ers

Topjaar voor baggeraars en scheepsbouwers

De Nederlandse baggeraars, kraanbootbedrijven en scheepsbouwers vormen dit jaar letterlijk en figuurlijk de vlaggenschepen van onze economie. ‘Maar capabele werknemers vinden is een hels karwei.’

Diverse bedrijven bieden nieuwe carrière-mogelijkheden. Zo werkt Heesen Yachts in Oss aan een nieuwe productie-faciliteit voor grote schepen. Scheepsbouwer Damen Shipyard en superjacht-bouwer Oceanco gingen dit jaar ook op zoek naar honderden nieuwe medewerkers. Verder heeft een miljardenorder bij IHC eind deze zomer 1000 nieuwe banen gecreëerd. Ruim de helft van die banen gaan momenteel naar Oost-Europese werknemers, die niet alleen te werk worden gesteld op buitenlandse, maar ook Nederlandse werven.

Van de Nederlanders die wel werkzaam zijn in de scheepsbouw en offshore-industrie, wordt een groot deel bijgeschoold. Bedrijven voelen zich daartoe geroepen, omdat ze anders niet de beschikking hebben over voldoende gekwalificeerd personeel.

Zorgt er eens een branche voor veel werk, dan geeft ‘de Nederlandse werknemer’ niet thuis. Dat beeld ontstaat als je inzoomt op de wereld van scheepbouwers, kraanboten en baggeraars. ‘Die bedrijven bevinden zich in een absolute bloeiperiode’, bevestigt Arie Kraaijeveld voorzitter van Nederland Maritiem Land. ‘Maar er is een groot gebrek aan Nederlands personeel, van laag- tot hoogopgeleiden.’

“Nederland is nummer één bouwer van superjachten ter wereld”

Dit jaar haalden verschillende van deze Nederlandse bedrijven de krantenkoppen. Bedrijven als IHC Merwede, Damen Shipyards, Huisman, Van Oord, Boskalis, Oceanco, Feadship, Heesen Yachts en Rolldock haalden stuk voor stuk meerdere mega-orders binnen. ‘Dat is onder meer te danken aan innovatie’, zegt Kraaijeveld. ’Baggeraars zijn zo slim geweest om hun aanbod uit te breiden met werkzaamheden voor de offshore-industrie, zoals bijvoorbeeld het installeren van windmolens. Daardoor zijn ze multi-inzetbaar voor grote bouwprojecten. En de Nederlandse scheepsbouw, ja, die heeft al jaren een reputatie hoog te houden in de wereld. Die positie weten ze te consolideren en zelfs uit te breiden’, zegt Kraaijeveld. Zo is Nederland op basis van omzet momenteel de nummer één superjachtenbouwer in de wereld.


IHC Merwede


Tekort aan Nederlands personeel

De maritieme wereld moet alle zeilen bijzetten om technisch capabel personeel te vinden. Eerder dit jaar sloeg de topman van IHC Merwede al alarm in het AD , nadat zijn bedrijf een Braziliaanse order van liefst zes schepen ter waarde van ruim een miljard had binnen gesleept.


Damen Shipyards

Van de circa 1000 banen die dit oplevert, gaat meer dan de helft naar buitenlanders. Tegenover Intermediair schetst scheepsbouwconcern Damen Shipyards, goed voor een omzet van bijna twee miljard euro, hetzelfde beeld. ‘Er is de afgelopen jaren een geweldig gat gevallen tussen vraag en aanbod’, zegt hr-directeur Arold de Vries. ‘Daardoor hebben we onze zoektocht naar juiste werknemers in Oost-Europa geïntensiveerd. Schakelen we al een tijd Roemenen en Polen in voor projecten, inmiddels kijken we ook in Litouwen, Servië en Hongarije.’

Hoogtij voor maritieme sector

Het gaat goed met de Nederlandse maritieme wereld. Sinds de crisis in 2008 is de omzet van de sector slechts met 2 procent gekrompen, zo blijkt uit cijfers van Nederland Maritiem Land. Dit jaar komt de branche misschien zelfs op het niveau van vóór de crisis uit. Mocht dat gebeuren, dan is dat te danken aan de scheepsbouwers en de offshore sector. ‘Zij hebben veel groei gerealiseerd’, zegt Arie Kraaijeveld van Nederland Maritiem Land. Kanttekening is dat de binnenvaart en rederijen het lastiger hebben. Kraaijeveld: ‘Zij zijn afhankelijk van vervoer van handelsgoederen en zijn dus gevoeliger voor een crisis.’

“Er is te veel accent gelegd op een academische scholing”

Het probleem is een tekort aan goed geschoold personeel. Die leemte is niet alleen te vinden bij de beroepen ‘met gouden handjes’, zoals De Vries ze beschrijft, maar ook bij hoger geschoold kenniswerk. ‘Wij hebben voor de locaties in Nederland veel behoefte aan projectmanagers en ontwerpers, maar daarvoor ontbreekt de instroom vanuit hbo-niveau.’ Volgens De Vries is er de afgelopen jaren te veel een accent gelegd op een academische scholing, wat ten koste ging van het aantal mts- en hts-opleidingen in Nederland. ‘Damen Shipyards zou graag een voortrekkersrol spelen bij het van de grond krijgen van technische mbo- en hbo-opleidingen.’

Tussenoplossing

Van de 200 Nederlandse werknemers die Damen dit jaar heeft geworven, komt een deel uit de bouwsector. ‘Zo hebben we in de utiliteitsbouw capabele medewerkers gevonden.’ Ook snuffelt het bedrijf rond bij Defensie, waar hard gesaneerd wordt. ‘Bij de marine werken mensen met kwaliteiten die wij kunnen gebruiken.’ Dat beschouwt De Vries niet per se als een noodoplossing. ‘Het ligt eraan hoe je ernaar kijkt. Dit zijn mensen met een frisse, andere blik op onze wereld en dat kan ook tot nieuwe initiatieven leiden.’


Positieve ontwikkelingen

Zowel De Vries als Kraaijeveld is wel positief over de grote groei van het aantal aanmeldingen bij technische scholen dit jaar.


Heesen Yachts

Zo geniet de studie Werktuigbouwkunde bij de TU Delft ineens weer veel belangstelling. 'Wat wel weer spijtig is, is dat de TU Delft die groei stremt met het instellen van een numerus fixus', zegt De Vries. 'En we moeten dus nog een slag slaan in het praktijkonderwijs. Tot die tijd is concurrentie met andere maritieme bedrijven erg heftig. In Nederland zijn er veel grote branchegenoten actief en met zijn allen vissen we in die hele kleine pool van Nederlandse young professionals.'’

Auteur: Bas van Essen

Bron: Intermediair Magazine
voda
0
Ruzie over kostenoverschrijding Panamakanaal

Gepubliceerd op 2 jan 2014 om 21:04 | Views: 428



PANAMA-STAD (AFN/RTR) - Panama en een groep Europese bouwbedrijven ruziën over een enorme kostenoverschrijding bij de verbreding van de sluizen in het Panamakanaal en andere werkzaamheden. De kosten van het project, dat een waarde heeft van 3,2 miljard dollar (2,3 miljard euro), zijn inmiddels 1,6 miljard dollar hoger dan in 2009 werd begroot.

De bouwers, waaronder het Spaanse Sacyr, het Italiaanse Salini Impregilo en de Belgische baggeraar Jan De Nul, gaven Panama donderdag 21 dagen de tijd om de kosten te vergoeden. Als aan die eis geen gehoor wordt gegeven, wordt de bouw stilgelegd. De Autoridad del Canal de Panamá (ACP), die het kanaal exploiteert, gaf daarop aan dat het in dat geval andere bouwers zal zoeken om de klus te klaren.

De Panamese president Ricardo Martinelli, die in 2009 aan de macht kwam, betichtte de bouwers van ,,grove onverantwoordelijkheid'' en zei dat ze het bouwproject dat van groot belang is voor de economie van het land in gevaar hebben gebracht. Martinelli kondigde aan af te zullen reizen naar Spanje en Italië om van de bouwers te eisen dat ze hun werkzaamheden naar behoren afronden. Volgens de ACP is tot nu toe 70 procent van het werk gedaan.
voda
0
Werk aan Panamakanaal opgeschort

WOENSDAG 5 FEBRUARI 2014, 17:15 uur | 23 keer gelezen

PANAMA-STAD (AFN/BLOOMBERG) - De uitbreidingswerkzaamheden aan het Panamakanaal werden woensdag opgeschort. De toezichthouder op de levensader van het Midden-Amerikaanse land en een groep Europese bouwers kwamen niet nader tot elkaar in een onderhandelingsperiode die begin januari werd ingesteld.


De toezichthouder, de Autoridad del Canal de Panamá (ACP) en de bouwgroep van onder meer het Spaanse Sacyr, het Italiaanse Salini Impregilo en de Belgische baggeraar Jan De Nul, ruziën over een enorme kostenoverschrijding. De kosten van het project zijn inmiddels 1,6 miljard dollar hoger dan in 2009 werd begroot.

De ACP herhaalde dat de klus geklaard zal worden met of zonder de huidige bouwers. Sacyr en Salini lieten weten te blijven zoeken naar een oplossing zodat het project in 2015 kan worden opgeleverd.
voda
0
Toch geen Surinaamse baggerklus voor De Boer

DONDERDAG 13 FEBRUARI 2014, 12:32 uur | 97 keer gelezen

PARAMARIBO (AFN) - Baggerbedrijf De Boer uit Sliedrecht ziet een grote klus in Suriname verdwijnen, nu de Surinaamse regering heeft besloten de Surinamerivier voorlopig niet uit te baggeren. De opdracht voor het verdiepen van de rivier, met een waarde van ongeveer 20 miljoen euro, werd eerder aan De Boer verstrekt.


De Surinaamse regering heeft echter besloten de rivier voorlopig niet uit te baggeren. Hoewel de opdracht volgens de Maritieme Autoriteit Suriname (MAS) voorlopig wordt aangehouden, rekent bestuurder Cornelis Jan van de Graaf van De Boer er niet meer op dat zijn onderneming de klus gaat klaren. De Boer is al meer dan een jaar bezig met de voorbereidingen en heeft naar eigen zeggen al “tonnen geïnvesteerd”.

Omdat er nog geen definitieve contracten waren gesloten, verwacht Van de Graaf niet dat dit geld te verhalen is op de Surinaamse autoriteiten.

Vereist eigendom

Het plan om de 66 kilometer lange vaargeul uit te diepen staat al jaren op de agenda. Eind 2013 noemde minister Pinas van Transport het nog één van zijn belangrijkste projecten. De beslissing om het project nu aan te houden werd niet toegelicht. Volgens ingewijden beschikt de overheid echter niet over het vereiste eigendom op het projectterrein.

De Surinamerivier is de verbinding tussen de Atlantische Oceaan en de haven in Paramaribo. Door de rivier dieper te maken zou Paramaribo bereikbaar worden voor cruiseschepen en zouden vrachtschepen grotere ladingen naar de Surinaamse hoofdstad kunnen vervoeren.
voda
0
Van Oord strikt grote baggerklus in Koeweit

WOENSDAG 12 MAART 2014, 10:07 uur | 192 keer gelezen

ROTTERDAM (AFN) - Baggeraar Van Oord heeft een grote baggerklus in Koeweit in de wacht gesleept. Het contract, dat onder meer voorziet in het opspuiten van een stuk land ten behoeve van een nieuwe raffinaderij, heeft een waarde van bijna 500 miljoen euro. Dat maakte het bedrijf woensdag bekend.


De raffinaderij van opdrachtgever Kuwait National Petroleum Company (KNPC) komt in een gebied ten zuiden van Koeweit-Stad en krijgt een productiecapaciteit van 615.000 vaten per dag. De baggerklus maakt deel uit van de eerste fase van een investeringsprogramma van 23 miljard dollar in de raffinaderij.

“Het Midden-Oosten is voor Van Oord al decennia van grote betekenis. Wij zijn verheugd dat wij met dit grote contract onze positie in deze regio kunnen versterken”, aldus bestuursvoorzitter Pieter van Oord. Het project wordt over 30 maanden opgeleverd.

Resultaten 2013

De rivaal van Boskalis maakte ook zijn resultaten over 2013 bekend. Van Oord voerde de winst vorig op van 98 miljoen euro in 2012 tot 130 miljoen euro. Dat was grotendeels te danken aan de schikking van een uitstaande vordering in Dubai, die betrekking had op de jaren 2005 tot en met 2008. De omzet was nagenoeg onveranderd op 1,6 miljard euro en ook het orderboek is vergelijkbaar met de werkvoorraad een jaar eerder.

Pieter van Oord is positief over de kansen voor zijn bedrijf dit jaar, waarin de wereldeconomie een voorzichtig herstel zal laten zien bij een dalend groeitempo in opkomende economieën. “Met een hoge olieprijs blijven wij positief over de groeikansen voor ons onderdeel Offshore. Het energieakkoord in Nederland en de plannen voor offshore windmolenparken in andere Europese landen maken dat wij groei verwachten voor onze business unit Offshore Wind Projects. Concluderend verwachten wij een substantiële groei voor onze onderneming in 2014.”
voda
0
Weer miljoenenklus voor Van Oord in Surabaya

VRIJDAG 4 APRIL 2014, 08:11 uur | 333 keer gelezen

SURABAYA (AFN) - Baggeraar Van Oord heeft een opdracht van ruim 50 miljoen euro gekregen in Indonesië. Het bedrijf gaat een toegangskanaal tot de haven van Surabaya verbreden en verdiepen. Dat maakte het vrijdag bekend.


Van Oord gaat vanaf mei 2014 het bestaande kanaal verbreden tot 150 meter en verdiepen tot 13 meter. Daarvoor moet ruim 10 miljoen kubieke meter slib worden verwijderd. Ook moeten één of twee scheepswrakken worden weggehaald. Het baggerbedrijf zal ook twee jaar het onderhoud voor zijn rekening nemen.

Het contract is getekend tijdens de watermissie naar Indonesië onder leiding van Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur. Eerder deze week werd een groot Nederlands-Indonesisch plan gepresenteerd om de Indonesische hoofdstad Jakarta tegen het water te beschermen. Daarmee zijn miljarden gemoeid.

Mooi resultaat

Van Oord spreekt van een “mooi resultaat” voor het bedrijf als afsluiting van de missie. Het bedrijf ziet veel perspectief in Indonesië en noemt het groeipotentieel van Surabaya “indrukwekkend”.

In november sleepte Van Oord ook al een opdracht binnen in Surabaya; een belangrijke havenstad op Java en de tweede stad van Indonesië. Toen ging het om een klus voor landaanwinning in de haven van 20 miljoen. Van Oord heeft overigens een lange geschiedenis in de haven van Jakarta. Sinds 1911 legde het onder meer kademuren aan.

Het Rotterdamse bedrijf is inmiddels behoorlijk actief in Indonesië. In Jakarta is Van Oord in 2013 begonnen met de aanleg van een grote containerhaven. De baggeraar is ook betrokken bij de aanleg van een poldereiland, bestemd voor de uitbreiding van de stad Jakarta.
304 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

Boskalis Westminster Koninklijke Meer »

Koers 20,040   Verschil -0,46 (-2,24%)
Laag 20,030   Volume 91.637
Hoog 0,000   Gem. Volume 305.486
24-jun-19 14:53
label premium

Kijkt Boskalis nog naar Fugro?

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium