Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

Sectornieuws

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
474 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 ... 20 21 22 23 24 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
voda
0
Grolsch gaat waarschuwen voor alcohol

Gepubliceerd op 23 dec 2013 om 16:44 | Views: 26

ENSCHEDE (AFN) - Grolsch gaat naar eigen zeggen met ingang van 1 januari als eerste Nederlandse bierbrouwer op al zijn bierverpakkingen drie doelgroepen waarschuwen voor het gebruik van alcohol. Dat maakte de brouwer maandag bekend.

De zogenoemde ,,educatieve logo's'' zijn: geen alcohol onder minderjarigen, geen alcohol tijdens zwangerschap en geen alcohol in het verkeer. De logo's gaan vergezeld van een verwijzing naar de website www.talkingalcohol.com, waarop ook in het Nederlands informatie staat over de effecten van alcohol op het lichaam.

De logo's volgen uit afspraken die moederconcern SABMiller Europe heeft gemaakt met de EU-organisatie European Alcohol and Health Forum en komen ook te staan op verschillende andere biermerken van het concern.
mr.Franz
0
Heineken brouwt al 150 jaar bier
27-12-2013 10:08 | ANP
Heineken brouwt al 150 jaar bier - Foto ANP
Foto ANP
De bierbrouwerij Heineken bestaat volgend jaar 150 jaar. Het Stadsarchief Amsterdam opent 6 februari een tentoonstelling over Gerard Adriaan Heineken, de grondlegger van het wereldberoemde concern, vertelt Annesietske Stapel van Stichting Heineken Collection.

De brouwerij is een familiebedrijf. Als 22-jarige kocht Gerard Heineken (1841-1893) op 15 februari 1864 de bierbrouwerij De Hooiberg aan de Nieuwezijds Voorburgwal. In 1867 liet hij een nieuwe brouwerij bouwen in de weilanden aan de rand van de stad, bij de plek waar nu de Stadhouderskade is. Hier verscheen ook het café De Vijfhoek met boven de ingang een vijfpuntige ster, die nog in het logo staat.

Heineken liet in de omgeving arbeidershuizen bouwen en voor zichzelf een villa. In deze villa zit nog steeds het hoofdkantoor. De jonge Gerard gebruikte de modernste snufjes. Toen hij merkte dat het Beiers bier populair was, trok hij Duits personeel aan om zogenoemd ondergistend bier te maken. Hierbij vindt het gistingsproces plaats bij een lage temperatuur. „Hiervoor werd ijs uit Noorwegen gehaald. Later kwamen er ook speciale ijsmachines”, aldus Stapel.

Het lukte Gerard uiteindelijk om een biertje maken van een constante kwaliteit. In 1875 kreeg hij hiervoor in Parijs een gouden medaille. Tijdens de Wereldtentoonstelling in 1889 kreeg hij hier ook een Grand Prix toegekend. Deze prijzen sieren nog steeds het etiket.

Er kwam een vestiging in Rotterdam, terwijl ook de brouwerij aan de Stadhouderskade zich steeds verder uitbreidde. Er kwamen stallen voor paarden en wagens, waarmee de fusten vervoerd werden. De koninklijke familie gebruikte deze stallen geregeld bij bezoek aan de hoofdstad. Zo werden voor het huwelijk van prins Willem-Alexander en prinses Máxima in 2002 de paarden en de Gouden Koets bij Heineken gestald.

Toen Gerard in 1893 op 52-jarige leeftijd overleed, was zijn brouwerij de grootste van het land. In de jaren 30 werden onder zoon Henry Pierre diverse brouwerijen in binnen- en buitenland overgenomen. Zijn zoon Alfred (1923-2002) werkte al vanaf zijn 18e in de brouwerij en ging naar de Verenigde Staten voor een stage. Alfred leerde hier het belang van reclame en wist het bedrijf internationaal verder uit te breiden. Ook lukte het hem de aandelen terug te kopen, die zijn vader had verkocht, zodat de familie weer een meerderheidsaandeel kreeg. Toen Alfred in 2002 overleed, erfde dochter Charlene de Carvalho-Heineken zijn aandelen.

In 1988 werd de productie aan de Stadhouderskade gestaakt en in zijn geheel overgebracht naar de vestigingen in Zoeterwoude en Den Bosch. In het oude gebouw is nu het bezoekerscentrum Heineken Experience.
mr.Franz
0
20-12-2013 16:15 • Heineken
Onze grootste bierbrouwer krijgt met ingang van 2015 een nieuwe controlerend accountant. Dit meldt Heineken op haar website. De bierbrouwer neemt...
Onze grootste bierbrouwer krijgt met ingang van 2015 een nieuwe controlerend accountant. Dit meldt Heineken op haar website. De bierbrouwer neemt daarmee afscheid van KPMG. KPMG controleert nog wel de jaarrekening van 2014. Het voorstel van de directie moet nog wel goedgekeurd worden door de aandeelhoudersvergadering.

Heineken meldt dat de verandering is ingegeven door de Nederlandse wetgeving die stelt dat een controlerend accountant niet langer dan acht jaar de boeken van een beursgenoteerde ondertekening mag controleren.
voda
0
Carlsberg koopt brouwerijen in China
Door Clemens Bomsdorf en Bart Koster

Van DOW JONES NIEUWSDIENST

AMSTERDAM (Dow Jones)--De Deense bierbrouwer Carlsberg A/S (CARL-A.KO) koopt voor 1,56 miljard yuan ($250 mln) een aantal Chinese brouwerijen. 's Werelds vierde bierbrouwer in omzet gemeten wil net als nummer 3, Heineken nv (HEIA.AE), door versterking van zijn positie in opkomende markten de stagnerende bieromzet in volgroeide markten als Europa en Noord-Amerika compenseren.

Carlsberg koop de Chongqing Beer Group Assets Management, een houdstermaatschappij van acht brouwerijen in drie verschillende Chinese provincies.

Azie is voor brouwers als Heineken en Carlsberg een aantrekkelijke groeimarkt, met 35% van de wereldwijde consumptie nu al de grootste regionale biermarkt ter wereld. Heineken nam in november 2012 de Singaporese brouwer Asia Pacific Breweries Ltd (A46.SG) over.

Voor Carlsberg is versterking van zijn positie in groeimarkten helemaal belangrijk, omdat het Deense bierconcern zijn omzet in het derde kwartaal van 2013 met 3% zag krimpen. Het bedrijf zal naar eigen verwachting in 2015 meer dan 20% van zijn winst uit Azie halen, tegen circa 6% in 2006. Carlsberg bezit al een belang van 60% in Chongqing Brewery en maakte in februari bekend een brouwerij te willen openen in Myanmar.

De Deense brouwer mag zijn kapitaalpositie versterken door de uitgifte van nieuwe aandelen, waarmee het belang van de grootste aandeelhouder, de Carlsberg Foundation, terug kan gaan naar minder dan 25% van 30% nu.

Door Clemens Bomsdorf en Bart Koster; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 5201; bart.koster@wsj.com


voda
0
Duitse brouwers beboet voor prijsafspraken

Gepubliceerd op 13 jan 2014 om 13:02 | Views: 1.886

BONN (AFN) - De Duitse concurrentiewaakhond, het Bundeskartellamt, heeft boetes opgelegd aan een aantal bierbrouwers. Zij hebben zich schuldig gemaakt aan verboden prijsafspraken, meldde de toezichthouder maandag.

Het gaat om de brouwers van de biermerken Bitburger, Warsteiner, Krombacher, Veltins en Barre. Zij zijn volgens het Bundeskartellamt betrokken geweest bij heimelijke afspraken over prijsverhogingen van zowel fusten als kratten bier in de jaren 2006 en 2008.

De Duitse tak van Anheuser-Busch Inbev krijgt als verklikker van het kartel geen straf. Het onderzoek naar twee andere brouwerijen, die niet met naam werden genoemd, is volgens de toezichthouder nog niet afgerond.

Ook naar vier regionale brouwerijen uit Noordrijnland-Westfalen wordt nog onderzoek gedaan. Hetzelfde geldt voor een regionale branchevereniging in die aan Nederland grenzende deelstaat.
voda
0
'AB InBev aast op Zuid-Koreaanse brouwer'

ZATERDAG 18 JANUARI 2014, 09:47 uur | 178 keer gelezen

LEUVEN (AFN/BLOOMBERG) - Anheuser-Busch InBev, 's werelds grootste bierbrouwer, wil de Zuid-Koreaanse Oriental Brewery terugkopen van KKR en Affinity Equity Partners. De overname zal mogelijk al komende week worden aangekondigd, zeggen twee bronnen dichtbij de onderhandelingen zaterdag.


Het Belgische AB InBev wil het bedrijf terug dat het in 2009 had verkocht aan KKR voor 1,8 miljard dollar. De in Leuven gevestigde brouwer wilde met de opbrengst zijn schulden verminderen na de megaovername van Anheuser-Busch voor 52 miljard dollar.

KKR verkocht na de acquisitie 50 procent van de Zuid-Koreaanse brouwer aan het in Hongkong gevestigde Affinity. Onderdeel van de deal in 2009 was dat AB InBev het recht had de brouwerij terug te kopen op vooraf overeengekomen voorwaarden.

Opkomende markten

Volgens de Korea Times kan AB InBev volgens de oorspronkelijke overeenkomst Oriental Brewery terugkrijgen voor 11 keer het bedrijfsresultaat. Dat zou neerkomen op een waarde van ongeveer 4,15 miljard dollar.

Bierbrouwers en distillateurs zoeken hun heil steeds meer in opkomende markten, nu de groei in ontwikkelde markten stagneert. Zo kocht Carlsberg, 's werelds op drie na grootste brouwer, vorige maand nog acht Chinese brouwerijen van Chongqing Beer Group voor 258 miljoen dollar.
voda
0
'Bierdrinker betaalt Duitse kartelboetes'

ZONDAG 19 JANUARI 2014, 15:37 uur | 38 keer gelezen

HAMBURG (AFN) - De kans is groot dat uiteindelijk de bierdrinker de boetes zal moeten ophoesten die vijf grote Duitse bierbrouwers afgelopen week opgelegd kregen wegens illegale prijsafspraken, Dat meldde het Duitse blad Der Spiegel zondag op gezag van bronnen in de sector.


Warsteiner, Bitburger, Krombacher, Veltins en Barre moeten samen 106,5 miljoen euro aan boetes betalen. Zij maakten in 2006 en 2008 afspraken over een gecoördineerde prijsverhoging. Daardoor betaalden horeca-ondernemers en consumenten te hoge prijzen voor vaten en kratten pils, oordeelde het Bundeskartellamt maandag.
voda
0
SABMiller profiteert van groei in opkomende markten

AMSTERDAM (Dow Jones)--Bierbrouwer SABMiller heeft in het laatste kwartaal van 2013 een robuuste groei behaald in opkomende markten, waarmee een zwakke groei in Noord-Amerika en Europa werd gecompenseerd.

De van oorsprong Zuid-Afrikaanse brouwer, eigenaar van onder meer Miller, Peroni en Grolsch, waarschuwde echter ook dat ongunstige wisselkoerseffecten de winst raken en de financiele prestaties binnen de eerder gegeven verwachtingen houden.

De totale biervolumes stegen in het fiscale derde kwartaal met 2%.

De totale omzet nam toe met 4%. In thuismarkt Zuid-Afrika nam de omzet met 7% toe, in de rest van Afrika met 8% en in Azie-Pacific met 6%. In Latijns-Amerika bedroeg de groei 5%.

"De groei in het derde kwartaal werd gedreven door de activiteiten in opkomende markten, waar we ons met succes richten op nieuwe klanten via betaalbaarheid en de ontplooiing van premium bieren in onze merkenportfolio", zegt chief executive Alan Clark.

De vraag naar bier in Europa en Noord-Amerika bleef zwak, zei de brouwer verder.

Clark heeft recentelijk gezegd dat zijn bedrijf in met name Azie verder wil groeien door middel van meer acquisities. SABMiller heeft een belang van 49% in de joint venture die eigenaar is van Snow, het leidende biermerk in China. In 2011 betaalde het concern ruim $10 miljard voor Foster's Group in Australie.

Door Rory Gallivan, vertaald en bewerkt door Ben Zwirs; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 52 00; ben.zwirs@wsj.com


voda
0
Carlsberg boekt winststijging dankzij Azie

KOPENHAGEN (Dow Jones)--Carlsberg A/S (CABGY) heeft in het vierde kwartaal een winststijging op een licht gedaalde omzet gerealiseerd dankzij sterke prestaties in Azie, die de zwakke marktomstandigheden in Rusland en West-Europa compenseerden, meldt het Deense bierconcern woensdag. Carlsberg waarschuwt dat de zwakke marktomstandigheden in Europa en Rusland waarschijnlijk zullen aanhouden.

De prestaties van Carlsberg in de verschillende regionale markten vertonen in belangrijke mate dezelfde trends, zoals Heineken nv (HEIA.AE) die een week geleden over 2013 en het vierde kwartaal van het jaar rapporteerde.

Carlsberg meldt verder te willen investeren in Azie, terwijl de focus in West-Europa en Rusland op verbetering van winstgevendheid blijft liggen. Rusland is voor Carlsberg een belangrijke markt in volumes en omzet gemeten.

Het concern verwacht voor 2014 een hoge enkelcijferige autonome groei van het operationeel resultaat, terwijl de aangepaste nettowinst naar verwachting met midden enkelcijferige percentages zal toenemen.

De nettowinst over het vierde kwartaal steeg naar DKK1,13 miljard (EUR151,4 mln) van DKK192 miljoen een jaar geleden, terwijl het operationeel resultaat DKK2,32 miljard bedroeg. De kwartaalomzet daalde licht naar DKK15,66 miljard van DKK15,77 miljard.

Carlsberg's grootste stap in Azie was recent de verhoging van zijn belang in de Chinese brouwer Chonqing Brewery Co naar een meerderheidsbelang van 60% en eind december kondigde Carlsberg aan om 100% in Chongqing Beer Group Assets Management te willen kopen voor 1,56 miljard yuan. De stap is vergelijkbaar met de overname door Heineken van Asia Pacific Breweries in Singapore in november 2012.

Door Clemens Bomsdorf, vertaald en bewerkt door Bart Koster; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 5201; bart.koster@wsj.com


voda
0
AB InBev maakt meer winst in vierde kwartaal

BRUSSEL (Dow Jones)--Anheuser-Busch InBev (ABI.BT) heeft in het vierde kwartaal de winst met 47% zien stijgen, vooral dankzij sterke prestaties in Brazilie en kostenbesparingen in Mexico in navolging van de overname van Grupo Modelo.

Dit bleek woensdag bij het openen van de boeken over het afgelopen kwartaal.

Hoewel de nettowinst steeg ging het biervolume in veel markten omlaag, hetgeen de nog altijd kwetsbare staat van de wereldeconomie reflecteert. Het totale biervolume daalde met 2% in het kwartaal in verhouding tot dezelfde periode een jaar eerder.

De nettowinst kwam uit op $2,52 miljard, van $1,74 miljard in de laatste drie maanden van 2012.

In Mexico kwam het bedrijfsresultaat voor rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie, de EBITDA, uit op $575 miljoen, een stijging van 44% op jaarbasis. Dit kwam vooral door kostenbesparingen, aldus AB InBev.

Concurrent Heineken (HEIA.AE) kwam half februari reeds met cijfers over boekjaar 2013. Daarin daalde de winst voor bijzondere posten en amortisatie (beia) maar ging de omzet omhoog. Tevens gaf Heineken toen aan in 2014 betere resultaten te verwachten, ondermeer vanwege het verwachte herstel van de wereldeconomie.

Door Matthew Dalton; vertaald en bewerkt door Marleen Groen; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 5715 200; marleen.groen@wsj.com


[verwijderd]
0
AMSTERDAM (Dow Jones)--Ondanks een btw-verhoging van 5% naar 8% op 1 april in Japan ziet Heineken nv (HEIA.AE) het eerste kwartaal van het nieuwe begrotingsjaar positief in, zegt Dominique Jung, General Manager van Heineken in Japan, dinsdag tegen het Financieele Dagblad.

Hij verwacht dat Heineken geleidelijk door de btw-verhoging zal worden geraakt, maar desondanks zijn groei op de Japanse markt zal doorzetten.

"Heineken is niet zo erg bang voor de btw-verhoging. We zullen een scherp oog op de markt houden om goed te zien op welke manier de economie op de verhoging reageert. Voor onze omzet is de koers van de yen ten opzichte van de euro belangrijker dan de btw-verhoging", aldus Jung in de krant.

Een onverwachte ontwikkeling, zoals een plotselinge val van de yen ten opzichte van de euro, zal wat betreft de absolute hoeveelheid geld een groter effect op de omzet hebben dan de btw-verhoging van 3%, benadrukt hij.



Dow Jones Newswires; +31 20 571 52 00; amsterdam@wsj.com



(END) Dow Jones Newswires

March 25, 2014 04:08 ET (08:08 GMT)

*Alex is niet aansprakelijk voor informatie verschaft door derden
voda
0
Opnieuw miljoenenboetes voor Duitse brouwers

WOENSDAG 2 APRIL 2014, 15:29 uur | 108 keer gelezen

BONN (AFN) - Nog eens zes bierbrouwers moeten in Duitsland zwaar boeten voor verboden prijsafspraken die zij in het verleden onderling maakten. Radeberger (een dochterbedrijf van Dr. Oetker), het Deense Carlsberg en vier regionale brouwers kregen woensdag van het Bundeskartellamt miljoenenboetes opgelegd.


Ook een regionale branchevereniging in de aan Nederland grenzende deelstaat Noordrijnland-Westfalen is op de vingers getikt, evenals zeven persoonlijk verantwoordelijke managers. Het totale boetebedrag komt uit op 231,2 miljoen euro.

In januari slingerde de concurrentiewaakhond al vijf brouwers op de bon, Warsteiner, Bitburger, Krombacher, Veltins en Barre. Zij moesten bij elkaar opgeteld 106,5 miljoen euro betalen. De Duitse tak van Anheuser-Busch InBev kreeg als verklikker van het kartel geen straf.
[verwijderd]
0
LAGOS (AFN/BLOOMBERG) - De mogelijke devaluatie van de Nigeriaanse munt, de naira, zal een negatief effect hebben op de winst van Heineken. Dat komt onder meer doordat de bierbrouwer zeker 40 procent van de ingrediënten voor het in Nigeria gebrouwen bier moet importeren, zo liet de Heinekenbestuurder in Nigeria, Nicolaas Vervelde weten.

De centrale bank van Nigeria zou volgens verscheidene analisten gedwongen kunnen worden om de waarde van de naira te verlagen, omdat de buitenlandse reserves van het land steeds verder slinken. Aan de andere kant zei aankomend centralebankpresident Godwin Emefiele recent dat een devaluatie van de munt ,,verwoestend'' zou uitwerken voor de economie. De naira staat momenteel al 2,2 procent lager ten opzichte van de dollar dan aan het begin van dit jaar.

Een devaluatie zou weliswaar slecht uitpakken voor Heineken in Nigeria, maar de onderneming verwacht wel een stijging van de verkopen later dit jaar, in aanloop naar de verkiezingen die begin 2015 worden gehouden. Naar mate de stembusgang nadert, zal de regering naar verwachting de bevolking proberen te paaien met meer extraatjes. De bierconsumptie gaat vaak hand in hand met een inkomensstijging
voda
0
Winstdaling voor Bavaria

WOENSDAG 9 APRIL 2014, 18:59 uur | 55 keer gelezen

LIESHOUT (AFN) - De Brabantse bierbrouwer Bavaria heeft de nettowinst in 2013 zien dalen tot 15,5 miljoen euro, tegen 21,7 miljoen euro een jaar eerder. De brouwer realiseerde een lichte omzetstijging tot ruim 508 miljoen euro, van 501 miljoen in 2012, maakte Bavaria woensdag bekend.


De zwakke Europese economie is volgens Bavaria van invloed geweest op het nettoresultaat. De omzet van het biermerk komt voor 70 procent uit Europa. Daarnaast speelden de oplopende accijnzen in belangrijke markten zoals Frankrijk, maar ook in Nederland, een rol. Bavaria investeerde vorig jaar 35 miljoen euro in de brouwerij, vooral in de productie en logistiek.

“Afgelopen jaar hebben we wederom een groei doorgemaakt, al heeft zich dat om verschillende redenen niet meteen vertaald naar een stijgend nettoresultaat”, zei directeur Frank Swinkels. “Als familiebedrijf benaderen we de markt altijd voor de lange termijn en we zien dan ook voldoende kansen voor de toekomst.” Bavaria vertrouwt erop in 2014 ook voor wat betreft het resultaat weer een stijgende lijn te kunnen inzetten.

Voor de komende jaren ziet Bavaria veel kansen in de opkomende biermarkt Afrika. In 2013 werd daar gestart met de bouw van de Ethiopische brouwerij Habesha Breweries.
voda
0
Bavaria realiseert sterk lagere winst op licht hogere jaaromzet

AMSTERDAM (Dow Jones)--Bavaria heeft in 2013 een lagere nettowinst op een hogere omzet gerealiseerd, meldt de private bierbrouwer van de familie Swinkels.

De omzet steeg licht naar EUR508,5 miljoen van EUR501,1 miljoen, maar de nettowinst daalde sterk naar EUR15,5 miljoen van EUR21,7 miljoen.

De volume-afzet is met 5,8 miljoen hectoliter gelijk gebleven. In 2013 werd voor EUR35 miljoen geinvesteerd in de brouwerij, met name in productie en logistiek.

Het concern meldt dat de wereldbiermarkt nog groeit, maar dat het bedrijf in Europa met een daling wordt geconfronteerd. De omzet van Bavaria komt voor 70% uit Europa. De zwakke Europese economie is volgens het bedrijf van invloed geweest op het nettoresultaat en daarnaast hebben de oplopende accijnzen in belangrijke markten als Frankrijk en Nederland meegespeeld. In de komende jaren ziet Bavaria veel kansen in Afrika. In 2013 werd daar gestart met de bouw van de Ethiopische brouwerij Habesha Breweries.

Bavaria heeft een belang van 57% in Holland Malt Holding, waar de omzet in 2013 steeg naar een record van EUR92,5 miljoen.

Directeur Frank Swinkels van Bavaria zegt in het begeleidende persbericht dat het concern er "alle vertrouwen in heeft dat we in 2014 ook voor wat betreft het resultaat weer een stijgende lijn in kunnen zetten. De eerste tekenen daarvan zijn al zichtbaar in het eerste kwartaal van 2014. Introducties zoals Bavaria Radler leveren hier een bijdrage aan. Als familiebedrijf benaderen we de markt altijd voor de lange termijn en we zien dan ook voldoende kansen voor de toekomst."

Bavaria zet 65% van zijn biervolume af buiten Nederland in meer dan 120 landen.

Concurrent Heineken nv (HEIA.AE), dat in 2013 ook een lager resultaat (EUR1,59 miljard) op een gestegen omzet (EUR19,2 miljard) realiseerde, maakte in februari bij de presentatie van de jaarcijfers bekend voor 2014 ook betere resultaten te verwachten.

Door Bart Koster; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 5201; bart.koster@wsj.com

voda
0
SABMiller waarschuwt voor negatieve valutaeffecten

LONDEN (Dow Jones)--SABMiller plc (SAB.LN) heeft de omzet en de biervolumes het afgelopen jaar licht zien stijgen, maar waarschuwde dat negatieve valutaeffecten zullen drukken op de winstcijfers, die volgende maand door de bierbrouwer bekend worden gemaakt.

De brouwer van onder meer Miller, Peroni Nastro Azzuro en Grolsch zag in het afgelopen boekjaar de nettoproducentenomzet - een maatstaf voor de omzet waarin rekening wordt gehouden met belastingen en accijnzen - met 3% toenemen en de totale volumes met 2%. Beide cijfers zijn exclusief de overnames in de laatste 12 maanden.

De biervolumes namen in het vierde kwartaal met slechts 1% toe, vooral door de moeilijke omstandigheden in Europa en een afkoeling in Afrika, dat de afgelopen jaren juist een van de belangrijkste groeimarkten was voor de van oorsprong Zuid-Afrikaanse brouwer.

SAB zei verder dat de dalingen van diverse belangrijke valuta tegen de dollar het jaarresultaat zullen drukken, al werd niet gemeld hoe groot dat effect zal zijn.

De afgelopen vijf jaar profiteerde SABMiller, de tweede bierbrouwer van de wereld na AB InBev, sterk van een toenemende vraag in opkomende economieen. Deze markten zijn inmiddels goed voor zo'n 75% van de winst van het bedrijf.

Door Peter Evans, vertaald en bewerkt door Ben Zwirs, Dow Jones Newswires; +31 20 571 52 00; ben.zwirs@wsj.com


[verwijderd]
0
AMSTERDAM (Dow Jones)--SNS Securities heeft het advies voor Heineken (HEIA.AE) verhoogd naar buy van reduce. Analist Gerard Rijk denkt dat het bedrijf dit jaar weer kan gaan groeien, ondanks voorzichtigheid over de Europese activiteiten, zwakke valuta en toegenomen kosten voor reclame en promotie. Hij wijst hierbij op meerdere positieve gebeurtenissen waaronder het WK voetbal dit jaar, de weersomstandigheden in het eerste halfjaar en de verbeterde betaalbaarheid van bier. De analist verwacht dat Heineken na 2014 zijn dividend pay-out zal verhogen tot 50%. Het koersdoel gaat omhoog naar EUR57,00 van EUR47,00. Omstreeks 09.20 uur noteert het aandeel 0,7% lager op EUR51,18, terwijl de AEX met 0,4% stijgt. (LDF)
voda
0
AB InBev boekt meer omzet, maar kosten wegen op winst

BRUSSEL (Dow Jones)--Anheuser-Busch InBev (ABI.BT) heeft over het eerste kwartaal een hogere omzet behaald, maar zag de winst dalen vanwege hogere financieringskosten en valutaschommelingen.

De nettowinst kwam uit op $1,37 miljard, tegen $2,05 miljard een jaar terug. De omzet nam toe tot $10,61 miljard van $10,42 miljard in het eerste kwartaal van vorig jaar.

De verkoopvolumes in Brazilie, AB InBev's tweede markt, stegen met 8,6% vergeleken met een jaar eerder, gedreven door het mooie weer en een lagere voedselprijzeninflatie, waardoor de Brazilianen meer geld overhielden om bier te kopen.

In de VS, de grootste markt van de brouwer, stegen de volumes met 2,1%. Dat was echter vooral het gevolg van grotere leveringen aan distributeurs in aanloop naar contractbesprekingen met Teamsters, de vakbond voor vrachtwagenchauffeurs. AB InBev, de brouwer van onder meer Budweiser, Stella Artois en Corona, bereikte in april een akkoord met Teamsters.

Valutaeffecten drukten de omzet met bijna $800 miljoen.

Door Matthew Dalton, vertaald en bewerkt door Ben Zwirs; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 52 00; ben.zwirs@wsj.com


voda
0
Carlsberg geraakt door Rusland

AMSTERDAM (Dow Jones)--De Deense bierbrouwer Carlsberg A/S (CABGY) heeft in het eerste kwartaal een nettoverlies geboekt en verlaagt de winstguidance voor het volledige jaar, aangezien de zwakke Russische valuta en aanhoudende spanningen in Rusland en Oekraine de resultaten onder druk hebben gezet.

Het bedrijf verwacht nu een groei van de aangepaste nettowinst in de lage enkelcijferige percentages, in vergelijking tot de eerdere verwachting van een midden enkelcijferige groei.

Carlsberg verwacht dat de Russische markt in volumes sneller zal afnemen dan waarop werd geanticipeerd. Daaraan voegt het bedrijf toe dat de onderbrekingen in de operaties in Oekraine beperkt zijn, ondanks de politieke onrust.

In een poging de tragere groei in het Westen te omzeilen, is Carlsberg sinds 2008 gericht op Oost-Europa, toen het de 50% die het nog niet beheerde in Baltika Breweries, de marktleider in Rusland, kocht. Beperkingen op advertenties en verkopen bij kiosken hebben de groei in de afgelopen kwartalen aangetast en een zwakke roebel zet de winst nu nog verder onder druk.

Het bierconcern rapporteert over het eerste kwartaal een nettoverlies van 67 miljoen Deense kroon ($12,5 miljoen), in vergelijking tot een winst van DKK62 miljoen in diezelfde periode een jaar eerder. De omzet daalde met 2,9% naar DKK12,90 miljard.

Door Clemens Bomsdorf. Vertaald en bewerkt door Ellen Proper; Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; ellen.proper@wsj.com


voda
0
Brouwers met HolánDress en Sambashirt naar WK

VRIJDAG 9 MEI 2014, 17:09 uur | 15 keer gelezen

DEN HAAG (AFN) - De grote brouwers willen ook het komende WK met oranje jurkjes en shirtjes hun biermerken promoten. Bavaria presenteerde deze week de tweezijdige HolánDress: een oranje jurkje dat in een handomdraai om te toveren is tot een uitbundig Braziliaans feestmodel. Het kledingstuk zal in de loop van deze maand verkrijgbaar zijn in de winkel, onder meer bij de aankoop van bier.


Heineken onthulde eerder onder meer al een eigen Sambashirt. Dit deels oranje, deels 'Heinekengroen' gekleurde kledingstuk is voorzien van kleine sambaballetjes, waardoor het shirt geluid moet maken als de drager staat te springen en juichen bij een doelpunt van het Nederlands voetbalelftal. Het Belgische Jupiler, dat in eigen land onder meer glazen en blikjes van de 'Rode Duivels' uitgeeft, komt in Nederland met het Jup Holland Jup-supportershirt.

Bij het vorige WK in Zuid-Afrika in 2010 zorgde een jurkje van Bavaria nog voor grote opschudding. Een groepje dames dat de jurk tijdens een wedstrijd droeg, moest het stadion verlaten vanwege de ongeoorloofde reclame-uitingen op het kledingstuk. Twee van hen werden zelfs opgepakt en moesten voor de Zuid-Afrikaanse rechter verschijnen. De aanklacht tegen hen werd uiteindelijk ingetrokken.

Ook dit jaar is de eerste jurkjes-rel al geboren. Kledingwinkelketen Eigen Wijs, die gespecialiseerd is in grote maten, liet vrijdag via verschillende media weten het discriminerend te vinden dat de HolánDress van Bavaria alleen verschijnt in maten voor slanke vrouwen. Een groot deel van de Nederlandse vrouwen zou daardoor worden uitgesloten; een stelling die onmiddellijk tot reacties leidde op sociale media als Twitter.
474 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 ... 20 21 22 23 24 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

Heineken Meer »

Koers 97,540   Verschil +0,76 (+0,79%)
Laag 96,560   Volume 377.033
Hoog 97,980   Gem. Volume 384.877
14-okt-19 17:35
label premium

Heineken stelt tikje teleur (update)

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium