Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,700 19 apr 2024 17:35
  • -0,280 (-4,68%) Dagrange 5,700 - 5,925
  • 569.243 Gem. (3M) 307,3K

TomTom Maart 2017

3.102 Posts
Pagina: «« 1 ... 118 119 120 121 122 ... 156 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 tatje 24 maart 2017 19:36
    Tom Tom maakt al jaren duidelijk hoe ze werken.

    Niet kapitaliseren, niet het vel verkopen voor de beer geschoten is.

    Kosten gaan jaren voor de baten uit.

    Gaan we echt meer omzetten dan 1 miljard, dan gaat de leverage werken.

    Allemaal al jaren duidelijk.

    We willen in de finale staan en meer dan dat !!!!!

    Al jaren weten ook de forumleden deze keuze.

    IK verwacht na de toekenning van de personeelsopties, komende AVA, een slinger omhoog.

    Volvo maakt zijn SDC programma bekend.
    Tesla is bezig.

    Dit jaar is het uur U, kan niet anders.
  2. forum rang 7 Dutchy Ron 24 maart 2017 21:43
    “For full autonomy, we believe we need to have a high-definition map of the area we’ve been operating in, a map annotated with what are the permanent fixed objects in that area,” says Raj Nair, the global product development chief at Ford, which has vowed to begin producing a fully autonomous car — with no steering wheel and no pedals — by 2021.

    The reason digital maps are so important is that even the most advanced sensors, like radar and cameras, are not enough to enable a car to navigate a chaotic and changing world safely enough to allow occupants to lean back and take a snooze.

    Digital maps ease the burden by helping give foresight to a car’s computers, and adding redundancy to the car’s understanding of the situation it faces, says Civil Maps’ chief executive, Sravan Puttagunta. Radar and cameras cannot always recognize a stop sign if pedestrians are standing in the way or the sign has been knocked down, he says.

    “But if the map knows there is a stop sign ahead, then the sensors just need to confirm it,” Puttagunta says. “Then the load on the sensors and processor is much lower.”
  3. harrysnel 24 maart 2017 22:47
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 24 maart 2017 21:43:

    “For full autonomy, we believe we need to have a high-definition map of the area we’ve been operating in, a map annotated with what are the permanent fixed objects in that area,” says Raj Nair, the global product development chief at Ford, which has vowed to begin producing a fully autonomous car — with no steering wheel and no pedals — by 2021.

    The reason digital maps are so important is that even the most advanced sensors, like radar and cameras, are not enough to enable a car to navigate a chaotic and changing world safely enough to allow occupants to lean back and take a snooze.

    Digital maps ease the burden by helping give foresight to a car’s computers, and adding redundancy to the car’s understanding of the situation it faces, says Civil Maps’ chief executive, Sravan Puttagunta. Radar and cameras cannot always recognize a stop sign if pedestrians are standing in the way or the sign has been knocked down, he says.

    “But if the map knows there is a stop sign ahead, then the sensors just need to confirm it,” Puttagunta says. “Then the load on the sensors and processor is much lower.”
    Dit is wel heel vreemd knip en plakwerk. En waarom zet je niet de link erbij naar het artikel zodat iedereen ook de context kan lezen? En de datum?

    Nu lijkt het over Ford en Civil Maps te gaan maar ook MobilEye en Here komen voorbij. Door het zo te plaatsen lijkt het alsof na de opmerking van Ford het overgaat naar Civil Maps maar dat is niet het geval. Bovendien laat je het stukje weg over wat Civil Maps wil gaan doen en waaruit blijkt dat ze een aspect van het proces willen automatiseren. Om kort te gaan: door selectief te quoten zonder ..... ontstaat de indruk dat Civil Maps voor Ford de kaarten zal leveren maar het ligt veel genuanceerder.

    Hier het artikel van 2 maart 2017:

    Building a Road Map for the Self-Driving Car
    www.nytimes.com/2017/03/02/automobile...

    Edit:vind het overigens echt onbegrijpelijk dat TomTom in dit artikel niet genoemd wordt. Als het niet opzettelijk een geheim moet blijven doet TT het wel heel erg fout qua PR.

  4. [verwijderd] 24 maart 2017 23:00
    Gaat niet gebeuren, we gaan weer gewoon richting de 8 eurogrens en als de luchtballon in de US knapt gaan we zelfs richting de 7 euro. Dus volgende week ga ik weer cashen net iets onder de 9 euro en dan weer terug erin op 8 en evt op 7. De koers hoeft niet uit 2 cijfers te bestaan om flinke winsten te kunnen cashen !!!!

    quote:

    Stille vennoot schreef op 24 maart 2017 17:40:

    Nog 20 centjes dan doorbraak 9 en BOEM...komt u maar....
  5. forum rang 7 Dutchy Ron 24 maart 2017 23:26
    Zie dat er maar 30 man werkt bij Cicil Maps
    An autonomous vehicle must know its precise location, the location of other cars around it, the route to its destination, and any possible obstacles in its path. To deliver that information, automakers are turning to technology developed by San Francisco-based startup Civil Maps. The 30-employee company says it can give cars data that's more accurate and more frequently updated than competing self-driving systems

    www.inc.com/graham-rapier/this-compan...
  6. [verwijderd] 25 maart 2017 01:37
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 24 maart 2017 23:26:

    Zie dat er maar 30 man werkt bij Cicil Maps
    An autonomous vehicle must know its precise location, the location of other cars around it, the route to its destination, and any possible obstacles in its path. To deliver that information, automakers are turning to technology developed by San Francisco-based startup Civil Maps. The 30-employee company says it can give cars data that's more accurate and more frequently updated than competing self-driving systems

    www.inc.com/graham-rapier/this-compan...
    De weg blijft al jaren het zelfde alleen de trafiek veranderd Google deelde al locaties als men het wilde .Google Vriends
    999% van de wegen bestaan al jaren zijn de poppetjes die op de wegen bewegen die de prijs bepalen .
    Als je iedereen lokaliseert dan is een bos weggetje net zo goed als een drukke toe gangs-straat naar een metropool .
  7. forum rang 4 Erg chebbi 25 maart 2017 07:35
    quote:

    Rabo. schreef op 24 maart 2017 23:00:

    Gaat niet gebeuren, we gaan weer gewoon richting de 8 eurogrens en als de luchtballon in de US knapt gaan we zelfs richting de 7 euro. Dus volgende week ga ik weer cashen net iets onder de 9 euro en dan weer terug erin op 8 en evt op 7. De koers hoeft niet uit 2 cijfers te bestaan om flinke winsten te kunnen cashen !!!!

    [...]
    Ik ga mee. Zet eerste portie in op 8,96 voor de komende week.
  8. [verwijderd] 25 maart 2017 08:09

    het probleem is dat iedereen op zijn eigen manier met maps bezig is, er is duidelijk een onderscheid tussen waar je het nu voor praktisch gebruik nodig hebt en daar doen HERE en TT thans hun voordeel mee en hoe het er straks allemaal gaat uitzien over 3 @ 5 jaar

    hier schuilt mogelijk het 'grote gevaar ' voor TT, is TT straks gewoon een run of the mill kaartenfabriek en is het echte room-werk bij kaarten weggelegd voor de grote tech companies en auto industrie die samenwerkingen aangaan en daar is dan de echte strategische waarde en de spin-off's die dat meebrengen om het grote geld te verdienen en is de kaartenfabriek dan gereduceerd tot een marginale volume pusher gerunt en updated ergens in India of Korea.

    daarom is het zo ongelofelijk irritant dat WIJ niet weten wat er bij TT echt speelt, want HG weet dat de Duitsers met HERE een strategische move hebben gemaakt en die is niet voor de winsten die ze ermee verwachten te maken, het gaat om de toegang en ontwikkeling en bescherming van en daarom stapt oa ook een Intel in.

    TT moet hetzelfde doen, HG heeft gezegd " we wachten de ontwikkelingen binnen HERE af en overwegen dan onze opties " , maar staart TT zich nu niet blind op HERE, die hebben hun captive account al, en ziet HG niet dat Big Tech en Car Inc dadelijk samensmelten en dan staat TT over een paar jaar mogelijk buitenspel.

    TT moet oppassen zich niet op korte termijn te laten gebruiken en op lange termijn enkel als een Foxconn een onder-leverancier te zijn, de afnemer gaat dan bepalen hoeveel hij afneemt en aan welke prijs en jij mag je scheel investeren om up to date te blijven en de fabriek te runnen.

    je moet je ook wel eens afvragen ( gelukkig doen de analisten dit en herhalen de break-up value van TT ) als iedereen zo ongelofelijk gefocussed is op maps, waarom komt niemand langs voor de kaarten van TT te kopen

    denk nou niet dat men bang is voor HG en zijn 2 miljard bedrijf aan de beurs, daar waar men ongevraagd langs komt voor Unilever of AKZO
    moet je Danone kijken die vrezen ook dat er iemand langs kan komen en nemen dan maar zelf iemand over voor 12 miljard $
  9. [verwijderd] 25 maart 2017 09:36
    @Wies, in het off-topic draadje zeg ik:
    "Maps zijn totáál onbelangrijk lijkt het wel!
    Dat lijkt een bijproduct te worden. Dat is zeker het geval als je het benadert zoals Tesla: Crowdsourced en Fleetlearning.

    Dan zeg jij: "Hik de kaarten zijn natuurlijk geen bijproduct , zelfs de grote bear-analist Barclays noemt highly accurate maps het bindmiddel voor autonoom rijden".

    Wat ik ermee bedoel: om een kaart te maken die alleen maar geschikt is om met een SDC van A->B te rijden heb je niet meer dan een simpele basis nodig. Start-ups zien de maps ook alleen maar als 'groundtruth' middel. De auto hoeft alleen maar te weten waar hij zich bevindt met de groundtruth-kaart. De sensoren in de auto zijn het middel om de positie van de auto te matchen met deze groundtruth. Meer hoeft het niet te zijn. Niet fancy, geen exacte locaties en gepimpte looks, want het is info voor de auto, niet voor de mens. Speciale kenmerken van de omgeving zorgen ervoor dat de auto zich kan oriënteren. Wegbelijning, helling, bochten, wegkanten, verkeersborden, stoplichten worden ook gesourced. Dat soort attributen worden volledig met AI herkend en de auto kan erop acteren. Dit wordt in deze simpele vorm al een automotive-grade HD-kaart genoemd. De informatie wordt in blokken naar de auto gedownload, je hebt dus niet de gehele kaart in de auto zitten. Als je dit beziet, dan heeft HERE het toch iets beter gezien dan TomTom door zich al snel 'location' provider te noemen en zich op het verrijken van de kaart te richten. HERE laat nu die groundtruth-kaart door Mobileye maken. In het verrijken van de kaart zit hem het echte werk (menselijke tussenkomst), het koppelen van locaties, zodat straks ook de AI in de auto, die 'weet' welke boodschappen jij doet en waar en wanneer je afspraken zijn, dit allemaal als hulpmiddel kan inzetten om meerwaarde en efficiency aan je leven te bieden.

    De grootste uitdaging in Autonomous Driving is de driving policy en behaviour. Hoe kan de auto zich mengen in het menselijke verkeer en zich niet laten afbluffen door brutale 'niet-autonomous'-rijders en voetgangers, fietsers? Hoe maken we het rijden veiliger en hoe maken we uiteindelijk het autorijden beter? Er is meer werk te verzetten in dit gebied dan in het verfijnen van de kaarten.
  10. [verwijderd] 25 maart 2017 09:54

    @ Hik, dit is precies mijn nadeel, ben technisch niet geschoold, dus ik lees me wezenloos en probeer te begrijpen wat nou de exacte importantie is voor kaarten en dan heb ik mixed feelings, soms lees ik dan kaarten zijn het bindmiddel en dan weer lees ik , neen het is een belangrijk onderdeel, maar er is geen garantie dat dit niet aan importantie ( dus ook aan weging qua waardering) over tijd kan afnemen ? want dit maakt wel even een mega verschil uit over wat voor prijskaartje er tzt aan het aandeel hangt.

    persoonlijk begin ik echt steeds meer te voelen voor openbreken van de toko en die 17 euro maar hard maken, nu het nog kan en iedereen super positief is voor de onderwaardering, ik hoef dat risico niet dat deze over 3 of 5 jaar verdampt, ik heb liever 17 euro nu met 75% zekerheid dan 50 euro met 25% zekerheid, maar goed ik bepaal niet, ben slechts toeschouwer in dit geheel, wel met een belang.
  11. forum rang 6 tatje 25 maart 2017 09:58
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 24 maart 2017 21:43:

    “For full autonomy, we believe we need to have a high-definition map of the area we’ve been operating in, a map annotated with what are the permanent fixed objects in that area,” says Raj Nair, the global product development chief at Ford, which has vowed to begin producing a fully autonomous car — with no steering wheel and no pedals — by 2021.

    The reason digital maps are so important is that even the most advanced sensors, like radar and cameras, are not enough to enable a car to navigate a chaotic and changing world safely enough to allow occupants to lean back and take a snooze.

    Digital maps ease the burden by helping give foresight to a car’s computers, and adding redundancy to the car’s understanding of the situation it faces, says Civil Maps’ chief executive, Sravan Puttagunta. Radar and cameras cannot always recognize a stop sign if pedestrians are standing in the way or the sign has been knocked down, he says.

    “But if the map knows there is a stop sign ahead, then the sensors just need to confirm it,” Puttagunta says. “Then the load on the sensors and processor is much lower.”
    De duitsers wilden langs de autowegen, om de zoveel meters een soort baken hebben om te zien waar de auto precies is.

    Tom Tom heeft HD Maps, maar ook Road DNA en dat leek op de foto zo.

    Road DNA het woord zegt het al, er is geen stukje zijkant van de weg hetzelfde op deze wereld, iedere zijkant van de weg heeft een eigen DNA, hierdoor weten we precies waar de auto rijdt, we weten ook waar oversteekplaatsen komen, stoplichten, hellingen en graden, bochten enz.

    Je moet weten wat er gaat komen, je kunt het nog niet zien met radar of lidar, maar met Road DNA weet je het wel, omdat road DNA precies weet waar de auto is.

    Veranderd er ergens iets aan de weg of zijn zijkant, dan zal degene die er langs rijdt, dit al opslaan in road dna.

    Alles gaat naar de cloud maar alles komt terecht in de auto, met road dna kun je ook door tunnels rijden.

    Naar mijn mening zegt Ford hetzelfde.

    Ik ben technisch heel simpel, zeg maar jip en Janneke.

    Dus ik vind het commentaar van Ford voor TT groot nieuws.

    Krijg steeds meer de indruk, dat TT niets mag zeggen, omdat zij als enige het EI van Columbus hebben.

    Gewoon mijn mening.

    De zon schijnt, dus een wandeling van 3 uur moet :-)

    Misschien zie ik het wel helemaal fout !
  12. forum rang 6 tatje 25 maart 2017 10:16
    Maar Hik, misschien kan jij mij duidelijk maken, dat Road DNA al weer achterhaald is en ouderwets.

    Nieuwe inzichten en technieken, hebben road dna waardeloos gemaakt.

    Mooi k.t voor die chinezen met Volvo :-)

    Ik ben net zoals W, misschien kan jij ook mij overtuigen !

    Road DNA laat weten wat er aan gaat komen en AL laat zien wat er IS.

    Zeg ik dat goed !

    Wegbelijning, helling, bochten, wegkanten, verkeersborden, stoplichten worden ook gesourced. Dat soort attributen worden volledig met AI herkend en de auto kan erop acteren. Dit wordt in deze simpele vorm al een automotive-grade HD-kaart genoemd. De informatie wordt in blokken naar de auto gedownload, je hebt dus niet de gehele kaart in de auto zitten.
  13. forum rang 6 Tom3 25 maart 2017 10:23
    quote:

    Hik schreef op 25 maart 2017 09:36:

    @Wies, in het off-topic draadje zeg ik:
    "Maps zijn totáál onbelangrijk lijkt het wel!
    Dat lijkt een bijproduct te worden. Dat is zeker het geval als je het benadert zoals Tesla: Crowdsourced en Fleetlearning.

    Dan zeg jij: "Hik de kaarten zijn natuurlijk geen bijproduct , zelfs de grote bear-analist Barclays noemt highly accurate maps het bindmiddel voor autonoom rijden".

    Wat ik ermee bedoel: om een kaart te maken die alleen maar geschikt is om met een SDC van A->B te rijden heb je niet meer dan een simpele basis nodig. Start-ups zien de maps ook alleen maar als 'groundtruth' middel. De auto hoeft alleen maar te weten waar hij zich bevindt met de groundtruth-kaart. De sensoren in de auto zijn het middel om de positie van de auto te matchen met deze groundtruth. Meer hoeft het niet te zijn. Niet fancy, geen exacte locaties en gepimpte looks, want het is info voor de auto, niet voor de mens. Speciale kenmerken van de omgeving zorgen ervoor dat de auto zich kan oriënteren. Wegbelijning, helling, bochten, wegkanten, verkeersborden, stoplichten worden ook gesourced. Dat soort attributen worden volledig met AI herkend en de auto kan erop acteren. Dit wordt in deze simpele vorm al een automotive-grade HD-kaart genoemd. De informatie wordt in blokken naar de auto gedownload, je hebt dus niet de gehele kaart in de auto zitten. Als je dit beziet, dan heeft HERE het toch iets beter gezien dan TomTom door zich al snel 'location' provider te noemen en zich op het verrijken van de kaart te richten. HERE laat nu die groundtruth-kaart door Mobileye maken. In het verrijken van de kaart zit hem het echte werk (menselijke tussenkomst), het koppelen van locaties, zodat straks ook de AI in de auto, die 'weet' welke boodschappen jij doet en waar en wanneer je afspraken zijn, dit allemaal als hulpmiddel kan inzetten om meerwaarde en efficiency aan je leven te bieden.

    De grootste uitdaging in Autonomous Driving is de driving policy en behaviour. Hoe kan de auto zich mengen in het menselijke verkeer en zich niet laten afbluffen door brutale 'niet-autonomous'-rijders en voetgangers, fietsers? Hoe maken we het rijden veiliger en hoe maken we uiteindelijk het autorijden beter? Er is meer werk te verzetten in dit gebied dan in het verfijnen van de kaarten.
    Zou Tom2 door de aanschaf van Autonomos niet doorhebben welke richting het opgaat? Waarom zou Tom2 die driving policy en behaviour kennis niet kunnen leveren?
3.102 Posts
Pagina: «« 1 ... 118 119 120 121 122 ... 156 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links