Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel HEIJMANS KON AEX:HEIJM.NL, NL0009269109

  • 17,220 18 apr 2024 10:29
  • -0,100 (-0,58%) Dagrange 17,200 - 17,340
  • 6.260 Gem. (3M) 118,2K

Heijmans Februari 2017

626 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 32 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 5 tradersonly 4 februari 2017 18:15
    cadmagazine.nl/ed-bouw-ondergrond/

    In samenwerking met Geodan voert het programmabureau BRO een aantal Proof of Concepts (PoC's) uit om aan te tonen hoe een geologisch model van de ondergrond gekoppeld kan worden aan een BouwInformatieModel (BIM).
    Het idee hierachter is dat als de ondergrond integraal kan worden meegenomen in een bouwontwerp, de risico’s die de ondergrond met zich meebrengt beter in kaart kan worden gebracht en deze vervolgens beter beheerst kunnen worden. Een betere beheersing van de risico’s kan weer resulteren in minder faalkosten.

    Casus Westfrisiaweg (N23)
    Voor de eerste Proof of Concept is als een willekeurige casus de Westfrisiaweg (N23). Dit betreft een provinciaal wegverbeteringsproject tussen Hoorn en Enkhuizen. Voor deze eerste Proof of Concept is het geologische 3D-model van de ondergrond GeoTOP onder een fictief BIM-model gezet, het verband tussen de heipalen en de bodemopbouw goed zichtbaar gemaakt is. Juist tijdens de periode waarin dit Proof of Concept werd aangemaakt, bleek bij de echte realisatie van het project stilval te ontstaan vanwege inklinkingsproblematiek van de ondergrond. In het BRO 3D-model zijn de veenlagen in die ondiepe ondergrond goed herkenbaar. Naast de integratie van deze twee modellen zijn in deze Proof of Concept ook een aantal boringen, sonderingen en grondwaterputten geïntegreerd en is gebruik gemaakt van het AHN, luchtfoto's, BAG, kadastraalregister, bomenregister en de WION.

    youtube filmpje animatie

    www.youtube.com/watch?v=VrWwA7-9Iho
  2. [verwijderd] 5 februari 2017 16:11
    Werkvoorraad bouw in december fors gestegen

    1 min 03 februari, 12:54

    De werkvoorraad in de bouw is in december fors toegenomen. De totale orderportefeuille steeg met vijf tiende maand tot 8,6 maanden. In alle sectoren was sprake van groei.

    Dat blijkt uit de conjunctuurmeting van het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB).

    De grootste toename deed zich voor in de woning- en utiliteitsbouw. Daar steeg de werkvoorraad met een halve maand tot 9,5 maanden. Volgens het EIB is het orderboek in deze deelsector daarmee “terug op het niveau van voor de crisis”.

    In de grond-, water- en wegenbouw bedroeg de groei in december drie tiende maand. De werkvoorraad voor de gww kwam uit op 6,0 maanden. De van de wegenbouwers klom met vier tiende maand naar 5,7 maanden.
  3. [verwijderd] 6 februari 2017 09:39
    Heijmans.nl :

    Heijmans ontwikkelt 80 huizen in Bodegraven

    Project van € 11 miljoen omvat 55 woningen en ruim 25 appartementen
    2 februari 2017
    De gemeente Bodegraven-Reeuwijk, Heijmans, Green Real Estate en Stichting Mozaïek Wonen hebben een intentieovereenkomst getekend voor de ontwikkeling van 55 grondgebonden woningen en 25 tot 30 appartementen aan de rand van het centrum in Bodegraven. De overeenkomst omvat afspraken voor de samenwerking en ontwikkeling van het nieuwe woongebied ‘Molenzicht’. Het project heeft voor Heijmans een omvang van ruim € 11 miljoen. Naar verwachting zal voor de zomer dit jaar een aansluitende ontwikkel- en realisatieovereenkomst worden getekend.
  4. [verwijderd] 6 februari 2017 09:53
    Cobouw, 6-2-17: nieuw project de Beatrixsluizen, waar ook Heijmans deel aan neemt.
    zie : www.cobouw.nl/loodzware-kazemat-schuift
    Project Beatrixsluizen

    Opdrachtgever: Rijkswaterstaat
    Opdrachtnemer: Sas van Vreeswijk (Besix, RebelValley, TDP, Heijmans en Jan de Nul)
    Contractvorm: dbfm (30 jaar)
    Contractwaarde (netto contant): 133 mln
    Start uitvoering: najaar 2016
    Oplevering: najaar 2019
  5. [verwijderd] 6 februari 2017 14:11
    ik zit ook in BAM en ArcelorMittal (MT) en volg Ordina. Het is overal het zelfde, er zijn gewoon globale risico's (Trump, rentestijgingen, Griekenland, EU die uit elkaar zou kunnen vallen, extreem rechts dat opkomt in meerdere landen en dictatoren, Filippijnen, Polen, Hongarije, Turkije, misschien binnenkort Frankrijk, rechts in NL en Duitsland > het wordt er allemaal niet vrolijker op). Ik denk dat velen nu toch een beetje afwachten en cijfers willen zien, niet alleen maar verwachtingen. Als de cijfers goed zijn van een bedrijf, de toekomstverwachtingen ook, en de rest lijkt allemaal toch nog wel mee te vallen of NL niet zo te beïnvloeden dan zullen een hele rits koersen alsnog herstellen richting oude waarden lijkt me. Ook en zelfs vooral Heijmans !
  6. forum rang 6 Nuchtere Kijk Op 6 februari 2017 14:35
    Deel 1:

    Kennelijk willen wij in NL dat bouwbedrijven verschrompelen, of (deels/geheel) failliet gaan aan grote projecten. Projecten die zijn aangenomen met kleine marges, waarvan de risico’s te optimistisch worden weggecijferd of in contracten worden weg gecamoufleerd en waarvan de opdrachtgever de realiteit van tegenslagen en de complexiteit van het werk niet onder ogen wil zien.

    Blijkbaar gaat het zo. Kwalijker is het dat de bijeffecten voor de Nederlandse economie van “Bouw Binnenlandse Investeringen” nauwelijks worden genoemd. Er wordt niet onderkend dat bedrijven zoals Heijmans dingen doen die van vitaal belang zijn voor andere ondernemingen en dus voor de inkomsten van “de bv Nederland” als geheel.

    Hoeveel geld wordt er met het project N23 Westfrisiaweg geïnvesteerd in NH en hoeveel geld zal die regio er mee verdienen? Door al het geruzie, en dat de provincie tracht alles in contracten over slechte gronden bij de aannemer op voorhand in de schoenen te schuiven, zijn er uiteindelijk alleen maar verliezers. Verzanden in politieke spelletjes, om over de rug van bouwbedrijven geld te besparen is indirect struisvogel politiek. Uiteindelijk zal de schade en de kosten voor de provincie alleen maar groter worden. Al is het maar i.v.m. claims van lokale overheden, ondernemers en andere gedupeerden uit die regio.

    Wat mij betreft wordt het hoog tijd om vast te stellen hoe deze werken technisch goed en financieel duurzaam tot stand zijn te brengen en te houden. Dit voor de uitvoerende bedrijven en degenen die er gebruik van maken. Heijmans en overheid, kom tot een gesprek! Dit is werkelijk een hoofdpijn dossier aan het worden, en veroorzaakt door een paar ambtenaren binnen de provincie die geen gezichtsverlies wensen, en perse hun gelijk willen halen met contracten waar de werkelijke problemen zijn weggecijferd e/o bewust anders zijn voorgesteld. Heijmans kon gezien alles wat er bekend is geworden na de eerste contracten in 2014 gewoon niet anders handelen dan het heeft gedaan.

    Wat als het zo blijft doorgaan in de toekomst? Grotere projecten en die kleine marges? Dan bestaat de kans dat er bouwbedrijven verdwijnen en dat de opdrachtgever uit minder aanbieders kan kiezen, met wellicht hogere projectkosten als gevolg. Het kan zo gaan, maar ook een fusie van Nederlandse bouwbedrijven of een fusie met een buitenlands bouwbedrijf behoort tot de mogelijkheden. Wat blijft er dan over van de Nederlandse bouw? Je ziet Heijmans nu meer en meer met Fluor en Hochtief (niet de minsten) samenwerken.

    Echter als de overheid een relevante bijdrage wil blijven leveren aan de bouwsector, dan zullen ze sneller en opener moeten samenwerken met die paar overgebleven gerenommeerde bouwbedrijven.

    Ook in deze N23 soap heeft Heijmans van alles geprobeerd om uit deze impasse te komen, echter de provincie zelf gaf niet thuis en het lijkt er tot nu toe op, dat ze geen gezichtsverlies willen, en het liever op de lange baan schuiven, wat alleen maar meer kosten, frustraties en onvrede te weeg brengt.

    Wat je nu ziet in de bouwketen: iedereen vecht voor zijn positie. Het oprecht transparant open en eerlijk informatie delen is dus erg moeilijk. Opdrachtgevers proberen blijkbaar op voorhand eventuele tegenvallers achter te houden, of d.m.v. een (nieuw) onderzoeksrapport in een ander daglicht te zetten. Hoe meer ik me inlees in deze N23 soap, des te meer blijkt dat er naar de toekomst toe echt iets moet veranderen. Van veranderingen in de aanbestedingswet en nog meer transparantie aan de kant v.d. opdrachtgever wat ze nu precies, willen verwachten enz.

    Uiteindelijk vecht iedereen voor zijn eigen voortbestaan en moeten we ons afvragen of de bouwsector daarmee gediend is. Maar ook of de overheid daarmee gediend is? Als er straks nog maar enkele grotere (buitenlandse) bouw consortia over zijn.

    Steeds meer ziet men door de juridische bomen het bos niet meer. Andere kosten nemen zo toe, zoals juridische (adviseurs) kosten, maar zeker dus kosten i.v.m. vertraging en meerwerk enz. Het gevecht bij de N23 gaat puur om de extra kosten i.z. die langere inklink tijden. Bij een snellere oplossing van dat geschil, zouden de andere meerkosten kunnen worden beperkt. Echter nu gaan beiden partijen voor de langere en juridische weg, en neemt de true price van alle extra kosten sterk toe. Te meer omdat de provincie weigert tot een snel compromis te komen indien Heijmans niet (deels) wil opdraaien voor die aantoonbare andere grondcondities.
  7. forum rang 6 Nuchtere Kijk Op 6 februari 2017 14:36
    Deel 2:

    Ethiek in de bouw: Opdrachtgevers knijpen hun aannemers uit en deze knijpen hun onderaannemers nog veel harder uit. Gevolg, het verlies zal ergens genomen moeten worden, en bij bv. een faillissement van een onderaannemer, komt e.e.a. minder groot in de media, maar de BV Nederland, loop indirect toch zijn schade op. Weliswaar is het in dit geval niet direct zichtbaar in de boekhouding bij de provincie i.z. N23, maar uitkeringen en minder inkomsten aan/van die onderaannemers komen elders wel terecht in de boekhouding van BV Nederland. Dat bedoel ik ook met true pricing ! Zo geeft struisvogelpolitiek een extra stimulans om kosten door te schuiven naar de toekomst, of om uit het zicht te houden van in dit geval kritisch vragende ambtenaren binnen de eigen provincie.

    Bij bijna ieder groot bouwproject zal het een verrassing worden welke lijken er nu weer uit de kast komen rollen. De gemiddelde ondernemer, zijn projectleiders, werkvoorbereiders en voorlieden zullen er helemaal geen kaas meer van kunnen maken. Er ontstaan zo situaties waar aangeboden werken niet voor “true pricing” kunnen worden gebouwd. Waarbij zelfs wurgconstructies het uitgangspunt worden. De kleine lettertjes, stapels aan nota’s van wijzigingen en inlichtingen en andere ellende zullen ongekend vaak voorkomen, waardoor we met elkaar in een neerwaartse spiraal terecht komen.

    Onderaannemers krijgen steeds vaker te maken met extreem dichtgespijkerde contracten die alleen door duur betaalde juristen te begrijpen zijn.

    Opdrachtgevers proberen de verantwoordelijkheden en aansprakelijkheden meer en meer te verleggen richting de aannemer. Dit verleggen heeft zo te zien de nodige weerslag op het voortbestaan van de NL bouwsector en werkt de vooruitgang die juist de overheid ergens wil, niet in de hand.

    Opdrachtgevers stellen meer en meer hoge (vaak onbegrijpelijke eisen/valstrikken) aan die juridische contracten en meestal zonder daar een redelijke vergoeding tegenover te stellen. Straks durft of kan amper een beetje NL bouwbedrijf nog alleen dat traject in. Nu al zie je steeds meer buitenlandse inmenging.

    De aannemerij voelt zich “uitgeknepen” en te vaak moreel gepakt, waar recht overgaat in ethiek. Er geldt ‘wet is wet’ en ‘afspraak is afspraak’. Toch ben ik van mening dat wanneer dit soort adagia bij het opstellen van contracten het uitgangspunt gaan vormen er ergens een alarmbel moet gaan rinkelen! In wet- en regelgeving zijn allerlei begrippen opgenomen met een ethische connotatie, denk bijvoorbeeld aan “redelijkheid en billijkheid” of “goed opdrachtgeverschap”. Bij het invullen van dergelijke begrippen is er een morele ruimte. De situaties die ik hier beschrijf zijn schrijnend en vragen om meer flexibiliteit aan de zijde van de opdrachtgever, in dit geval de provincie.

    Een contract is nooit het doel op zich. Het is een middel om tot een afspraak te komen. Maar dan wel een afspraak die voor beiden helder en werkbaar is. En dus niet is opgesteld in een soort van basiscontract waarin in bij latere aandienende andere feiten, op voorhand al geschreven staat dat die er niet toe zouden doen. Dat is bijna fraude/misleiding om een opdrachtnemer die tekent min of meer zijn eigen graf te laten graven.

    De rol van de opdrachtgever de provincie NH, die had betere informatie moeten verstrekken inzake die grondsituaties (zie eerdere posts) of moet mogelijk Grontmij (nu Sweco) voor het verkeerde rapport verantwoordelijk houden. Maar op deze manier speelt de overheid weer een mooi Nederlands bouwbedrijf en die gehele gedupeerde regio daar, uit elkaar. Men denkt blijkbaar niet meer in oplossingen maar louter in schuldvragen. Een welles-nietes-spelletje, die met deze vertraging en impasse doorgaans alleen verliezers kent.

    Ik blijf het maar met 1 woord omschrijven wat er binnen de provincie zich omtrent de N23 afspeelt. “Struisvogelpolitiek” waar veel geld (al is het later) en vertrouwen conform de feitelijke (eerlijke?) bedoelingen weglekt.

  8. forum rang 6 Nuchtere Kijk Op 6 februari 2017 15:45
    europadecentraal.nl/praktijkvraag/wat...

    Heijmans heeft 6 juni 2014 bekend gemaakt het N23 contract op basis van Best Value Procurement (BVP) te hebben ondertekend.

    Zie deze zinsnede uit bovenstaande link:

    "In de risicodossier-fase wordt er door de aanbestedende dienst aan de inschrijver gevraagd welke opdrachtgeversrisico’s hij ziet en hoe hij daarmee omgaat. Het gaat er dan om dat inschrijver aangeeft hoe hij de impact van deze risico’s denkt te minimaliseren, ZONDER deze risico’s over te nemen."

  9. forum rang 5 Daexter 6 februari 2017 16:01
    quote:

    Redaa schreef op 6 februari 2017 09:26:

    [...]
    Mijn reactie is reden voor een daling van de koers? I wish!

    Kijk eens wat verder dan je neus lang is. Kijk naar de markt, het algehele sentiment. Heijmans doet vrolijk mee in het sentiment, tenzij er specifiek nieuws is en dat is er niet.
  10. [verwijderd] 6 februari 2017 17:59
    quote:

    Daexter schreef op 6 februari 2017 16:01:

    [...]

    Kijk eens wat verder dan je neus lang is. Kijk naar de markt, het algehele sentiment. Heijmans doet vrolijk mee in het sentiment, tenzij er specifiek nieuws is en dat is er niet.
    Ik wilde het net zeggen daexter, als er geen specifiek nieuws is kleurt heijmans gewoon mee met de beurs. Rood dus.
  11. forum rang 6 Nuchtere Kijk Op 6 februari 2017 18:18
    quote:

    LekkerTruitje schreef op 6 februari 2017 17:27:

    Wat een uitgebreide verhalen weer van de overigens zeer gewaardeerde Nuchtere Kijk op de N23, de N23 wat gewoon een non-issue is. Als je je niet hebt ingelezen in de zaak ga je nog bijna denken dat er echt een risico voor Heijmans is.
    Hoi lekker truitje ;-) Ik schrijf zo min of meer mijn frustratie van me af.
    Je geeft zelf al aan, dat de N23 amper nog meespeelt. Zo zie ik het ook, maar waarom staat die koers dan op 6,236 zou je zeggen?

    Dus velen weten NIET goed hoe het zit, of spelen het spel bewust zo (tijdelijk short gaan) om nog steeds goedkoop aandelen in te kopen. Ik zit er zelf nu ook groter in, vandaag rond de koers van nu weer bijgekocht. Wie er verkoopt weet ik ook niet? Maar een welkome aanvulling voor me (denk ik zo). Maar goed dat meningen ook over Heijmans aandelen verschillen ;-)
626 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 32 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Bouwbedrijf Heijmans blijft optimistisch in verraderlijke sector

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links