Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,700 19 apr 2024 17:35
  • -0,280 (-4,68%) Dagrange 5,700 - 5,925
  • 569.243 Gem. (3M) 304,1K

Tom Tom Januari 2017

3.615 Posts
Pagina: «« 1 ... 89 90 91 92 93 ... 181 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 12 januari 2017 12:49
    www.telecompaper.com/nieuws/abi-sterk...

    ABI: sterke groei telematica-markt tot en met 2021
    donderdag 12 januari 2017 | 10:07 CET | Nieuws
    Commerciële telematicadiensten zullende komende jaren wereldwijd fors in afzet groeien. Dat verwacht ABI Research. Recente overnames van aanbieders van telematicadiensten door onder meer Verizon en Continental tonen volgens ABI aan dat er volop marktkansen gezien worden, vooral op het gebied van fleet management en abonnementen.

    Mondiaal zullen er 59 miljoen zakelijke abonnees zijn in 2021, zo verwacht het marktonderzoeksbureau. Dat betekent een groei met dubbele cijfers in de komende jaren, naar een omzet voor fleet management systemen die in 2021 uitkomt op ruim 22 miljard dollar. Partijen zoals Verizon, Trimble en TomTom worden genoemd als belangrijke aanbieders van fleet management-oplossingen in de komende jaren.

    Wettelijke verplichtingen zoals het bijhouden van rijtijden in de VS via een ELD (electronic logging device) leiden er toe dat ook kleinere bedrijven met (vracht)auto’s op de weg telematica-oplossingen adopteren. Het snelst groeit de penetratie van fleet management oplossingen en –diensten de komende vijf jaar in Oost-Europa en Azië-Pacific. Mondiaal komt de jaarlijkse gemiddelde groei (CAGR) uit op 11 procent.
  2. Juun 12 januari 2017 12:52
    quote:

    Kazoo schreef op 12 januari 2017 12:39:

    [...]

    Ik ben het met je eens, maar ik zie daar dan ook een beetje het gevaar voor TT. Uiteindelijk beschikken ze misschien wel over een fantastische asset, maar hoe zorg je er voor dat je deze asset ook ten gelden maakt?

    Abonnementen zijn leuk, maar het is natuurlijk wel afhankelijk van de prijs die je daarvoor kunt krijgen.

    Nu kun je zeggen; er zijn maar twee leveranciers en veel vraag dus de prijs kan hoog zijn; maar dat is nou precies mijn vrees; TT zal deals moeten maken die zowel abonnementsgeld in het laatje brengen, als data opleveren voor het continue verbeteren van de kaarten. Hoeveel blijft er dan nog over als WPA?

    Zitten we niet over 5 jaar naar een bedrijf te kijken met 50% marktaandeel in Automotive maar eenzelfde armoedige WPA als in 2016?
    Als je spullen maakt waar veel behoefte aan is, en in de toekomst nog veel meer. En je kwaliteit is goed en er zijn maar een paar aanbieders (let op hé, een paar is 2, het zijn er echt heel weinig die kunnen en doen wat TT doet), dan kun je blijven leven met de vrees dat het wel weer fout kan gaan, maar anderzijds, zijn er in TT alle ingrediënten aanwezig om een mooie toekomst tegemoet te gaan.

    Als ik dan naar mijn grootste posities in portefeuille kijk (na TT en AND zijn dat ASML, Besi en ASMI), dan gaat voor de 3 laatste een vergelijkbaar verhaal op: marktleider, goede producten, veel vraag nu en in de toekomst. Daar horen gewoon fatsoenlijke prijzen bij die je kunt bedingen. Je afnemers zijn er ook bij gebaat dat het bedrijf waar ze zaken mee doen financieel heel gezond is en blijft.

    Neem de grafieken van ASML, Besi en ASMI er maar eens bij. Globaal een ver-10-voudiging van de koers in 10 jaar. Dat kan met tech-fondsen en TT is ook zo'n tech-fonds. Een koersspurt kan zo maar ingezet worden. Kwaliteit laten zien, jezelf onmisbaar maken. Dan groeit de winst explosief, de K/W blijft/komt op een normaal niveau (er komt dividend en een aandelen inkoop programma) en de koers ver-10-voudigt in 10 jaar vanaf 2015. Ik zou niet weten waarom dit niet het meest waarschijnlijke scenario is.

    En terwijl ik dit schrijf, gaat ASML voor het eerst door de € 108,- heen. Ik heb ze met een onderbreking van 2 jaar (2013 en 2014) al 8 jaar in portefeuille (lekker zorgeloos, en met dank aan Sem van Berkel).
  3. [verwijderd] 12 januari 2017 13:19
    quote:

    Kazoo schreef op 12 januari 2017 12:39:

    [...]

    Ik ben het met je eens, maar ik zie daar dan ook een beetje het gevaar voor TT. Uiteindelijk beschikken ze misschien wel over een fantastische asset, maar hoe zorg je er voor dat je deze asset ook ten gelden maakt?

    Abonnementen zijn leuk, maar het is natuurlijk wel afhankelijk van de prijs die je daarvoor kunt krijgen.

    Nu kun je zeggen; er zijn maar twee leveranciers en veel vraag dus de prijs kan hoog zijn; maar dat is nou precies mijn vrees; TT zal deals moeten maken die zowel abonnementsgeld in het laatje brengen, als data opleveren voor het continue verbeteren van de kaarten. Hoeveel blijft er dan nog over als WPA?

    Zitten we niet over 5 jaar naar een bedrijf te kijken met 50% marktaandeel in Automotive maar eenzelfde armoedige WPA als in 2016?
    Er zijn 5 belangrijke punten:

    1. TomTom groeit in marktaandeel.
    De voorsprong qua real-time patform is 3 jaar op HERE, de enige concurrent.

    Dat zie je aan de nieuwe klanten die binnenkomen zoals Volvo en Uber.
    Wachten is op Tesla. Dat is de ultieme bevestiging voor de uitstraling in de markt!

    De altijd zeer voorzichtige Goddijn verwacht te groeien naar 50% marktaandeel in 2020 (nu rond de 25%).

    2. De take-rate zal groeien van nu 30% naar richting de 100%.
    ADAS en HAD veiligheid in de auto is straks net zo gewoon als nu de veiligheidsgordel en ABS.

    3. Daarnaast verschuift de inkomstenstroom van eenmalige licentie naar SAAS-businessmodel op basis van jaarabonnementen op de real-time services.
    2x 10 euro per connected car per jaar is de consensus (10 maps en 10 overige real time services).

    4. TomTom heeft patenten voor het maken en onderhouden van kaarten. En ook een uniek patent voor de zeer robuuste technologie van RoadDNA.

    5. De enorme investeringen in het nieuwe real-time platform (vele honderden miljoenen aan extra ontwikkelkosten direct afgeboekt; wpa fors gedrukt de afgelopen jaren) zijn voor een belangrijk deel gedaan en gaan nu nieuwe omzet genereren.
    Dmarges op die nieuwe real-time SAAS-diensten zijn veel hoger dan de huidige marges. Liggen straks op minimaal 80-85%.

    De CEO van HERE verwacht te groeien naar zo'n 5-6 miljard omzet rond 2025.
    TomTom real-time Maps & Services zou dan ook een dergelijke omzet moeten laten zien.

    Bedreigingen zijn er natuurlijk ook. Zo kan Google de markt van Automotive op willen. Je ziet echter dat autofabrikanten niet met ze willen samenwerken (Chrysler mag wel 100 busjes leveren voor testen). Men wil geen Foxcon van Google-car worden. Dat is ook de reden dat de 3 Duitsers Here hebben gekocht.
    En Uber zelfs Google heeft ingeruid voor TomTom. Dat ivm de betere real-time kwaliteit van TomTom en het niet willen delen van data met Google. (terwijl Google 1 van de grootste investeerders is in Uber)

    De markt zal echter groot genoeg zijn. Ook zonder groei in marktaandeel gaat de koers van TomTom met gemak naar boven de 100 euro. Dan wellicht een paar jaartjes later dan 2020. De kans de boel voor die tijd wordt gekocht door een partij als Bosch, Baidu, Uber, Apple etc. is echter groot.
  4. forum rang 4 Kuiken 12 januari 2017 13:38
    Vanaf begin dit jaar nieuw in INGs Rentepuntenwinkel van drie honderd zoveel voor..... en nu al :

    TomTom Spark 3 Cardio + Music + Bluetooth Hoofdtelefoon
    Luistert u naar muziek terwijl u traint? Vindt u trainen met uw telefoon maar onhandig? Dat is vanaf nu verleden tijd! Het TomTom GPS-Fitnesshorloge betreft maat L.
    9.0
    (1 beoordeling)

    ING prijs € 184,95
    + Rentepunten 9.250
    Levertijd: Binnen 5 werkdagen
    Dit product is tijdelijk niet leverbaar
  5. forum rang 6 marique 12 januari 2017 13:40
    quote:

    groeibriljant schreef op 12 januari 2017 13:19:

    1. De voorsprong qua real-time patform is 3 jaar op HERE, de enige concurrent.
    (...)

    5. De enorme investeringen in het nieuwe real-time platform (vele honderden miljoenen aan extra ontwikkelkosten direct afgeboekt; wpa fors gedrukt de afgelopen jaren) zijn voor een belangrijk deel gedaan en gaan nu nieuwe omzet genereren.
    Dmarges op die nieuwe real-time SAAS-diensten zijn veel hoger dan de huidige marges. Liggen straks op minimaal 80-85%.
    (...)

    1. Die voorsprong wordt hier al enkele jaren genoemd. Het interessante van een voorsprong is dat die:
    - kan toenemen;
    - gelijk kan blijven;
    - kleiner kan worden.
    Vertel eens, hoe zit het met de groeipotentie van deze voorsprong?

    5. Die investeringen zijn bijna volledig loonkosten. Wat denk je, als de investeringsklus is afgerond, komt er dan een forse ontslagronde?

  6. Dokus 12 januari 2017 13:44
    quote:

    groeibriljant schreef op 12 januari 2017 13:19:

    [...]

    ....

    Bedreigingen zijn er natuurlijk ook. Zo kan Google de markt van Automotive op willen. Je ziet echter dat autofabrikanten niet met ze willen samenwerken (Chrysler mag wel 100 busjes leveren voor testen). Men wil geen Foxcon van Google-car worden. Dat is ook de reden dat de 3 Duitsers Here hebben gekocht.
    En Uber zelfs Google heeft ingeruid voor TomTom. Dat ivm de betere real-time kwaliteit van TomTom en het niet willen delen van data met Google. (terwijl Google 1 van de grootste investeerders is in Uber)

    De markt zal echter groot genoeg zijn. Ook zonder groei in marktaandeel gaat de koers van TomTom met gemak naar boven de 100 euro. Dan wellicht een paar jaartjes later dan 2020. De kans de boel voor die tijd wordt gekocht door een partij als Bosch, Baidu, Uber, Apple etc. is echter groot.
    een grotere bedreiging is de nieuwe technologie en technieken. Als je ziet wat een px2 nu al kan icm Lidar. Lidar wordt steeds kleiner en straks ook stukken goedkoper.
    Gevaar gaat hem zitten dat er geen hd maps meer nodig zijn. verbeterde sensors, snellere rekenpower, kleinere en betere lidar, on the fly HD maps van surrounding. doorsturen naar de cloud en on the fly HD maps maken global...

    let op hoor, gaat gebeuren, over x jaar kan elke OEM zijn eigen mappen maken. Wat x voor getal is moeten we gaan zien.
  7. [verwijderd] 12 januari 2017 13:47
    quote:

    marique schreef op 12 januari 2017 13:40:

    [...]

    1. Die voorsprong wordt hier al enkele jaren genoemd. Het interessante van een voorsprong is dat die:
    - kan toenemen;
    - gelijk kan blijven;
    - kleiner kan worden.
    Vertel eens, hoe zit het met de groeipotentie van deze voorsprong?

    5. Die investeringen zijn bijna volledig loonkosten. Wat denk je, als de investeringsklus is afgerond, komt er dan een forse ontslagronde?

    1. TomTom heeft het over 3 jaar. Het kan ook zo maar 5 jaar worden omdat het ontwikkelen van een real-time platform dat tevens de sensordata uit de auto verwerkt niet direct goed hoeft te gaan.

    5. Deel is geoutsourced maar wat veel belangrijker is is dat dat nieuwe platform ook daadwerkelijk nieuwe klanten zoals Volvo en Uber oplevert en dus meer en meer omzet gaat binnen brengen. Schaalbaar SAAS-businessmodel, dus groei zonder noemenswaardige meerkosten!
  8. [verwijderd] 12 januari 2017 13:58
    quote:

    Dokus_ schreef op 12 januari 2017 13:44:

    [...]

    een grotere bedreiging is de nieuwe technologie en technieken. Als je ziet wat een px2 nu al kan icm Lidar. Lidar wordt steeds kleiner en straks ook stukken goedkoper.
    Gevaar gaat hem zitten dat er geen hd maps meer nodig zijn. verbeterde sensors, snellere rekenpower, kleinere en betere lidar, on the fly HD maps van surrounding. doorsturen naar de cloud en on the fly HD maps maken global...

    let op hoor, gaat gebeuren, over x jaar kan elke OEM zijn eigen mappen maken. Wat x voor getal is moeten we gaan zien.
    Lidar wordt idd stukken goedkoper. En dat is ook hard nodig voor de positionering en de veiligheid van de auto.
    Eigen kaarten maken is zeer onwaarschijnlijk. Dat is veel en veel meer dan alleen maar videoplaatjes en lidardata verzamelen en in de cloud verwerken. En een heel gecompliceerd real-time systeem ontwikkelen kost ook snel 5 jaar. Dan heb je het nog niet eens over de verdere lagen en de navigatiesoftware en traffic die die kaart gebruiken.

    Je ziet hoeveel moeite HERE heeft om een real-time systeem te maken. Men moet zelfs nog beginnen met het ontwerpen van de architectuur.

    Men kan in de toekomst hooguit een eigen positioneringslaag gaan bouwen en onderhouden. Iets vergelijkbaars aan dat REM-ideetje van Mobileye dat niet gepatenteerd is en ook een lage kwaliteit heeft (REM is gebaseerd op SLAM-technologie dus niet robuust). Dat is geen HD-map.
  9. jesc 12 januari 2017 13:58
    Die voorsprong van 3 jaar op here die Groeibriljant herhaaldelijk blijft roepen is volgens mij maar onzin. Here-Mobileye doet het gewoon hartstikke goed. Nu volle bak aan de gang in China en samenwerking met grote partijen aldaar, zelfs Intel heeft een belang genomen. En sinds kort hebben we geleerd dat NVIDIA zelfs partner is geworden.

    TomTom doet het ook goed, heel goed. Alleen zit daar een management die dat niet hoog van de toren roept. Niets mis mee. Ze houden gewoon rust. We gaan dit een keer zien in de koers, wellicht al dit jaar, maar anders zeker over 2 tot 4 jaar.
  10. [verwijderd] 12 januari 2017 14:00
    quote:

    groeibriljant schreef op 12 januari 2017 13:47:

    [...]

    1. TomTom heeft het over 3 jaar. Het kan ook zo maar 5 jaar worden omdat het ontwikkelen van een real-time platform dat tevens de sensordata uit de auto verwerkt niet direct goed hoeft te gaan.

    5. Deel is geoutsourced maar wat veel belangrijker is is dat dat nieuwe platform ook daadwerkelijk nieuwe klanten zoals Volvo en Uber oplevert en dus meer en meer omzet gaat binnen brengen. Schaalbaar SAAS-businessmodel, dus groei zonder noemenswaardige meerkosten!
    de slager keurt zn eigen vlees met 3 jaar, haha naaper!
    ik dacht dat kinderen veel fantasie hebben, maar jij overtreft ze...
  11. [verwijderd] 12 januari 2017 14:06
    quote:

    sugar1 schreef op 12 januari 2017 14:00:

    [...]
    de slager keurt zn eigen vlees met 3 jaar, haha naaper!
    ik dacht dat kinderen veel fantasie hebben, maar jij overtreft ze...

    Vraag het maar eens aan Volvo.

    Of aan Uber.

    Ik geloof Goddijn wel op dit punt.

    Volvo is niet gek en dat was zo'n beetje de trouwste en oudste klant van HERE. Is altijd al een pionier geweest voor extra veiligheid in de auto.
    Dat kan TomTom bieden met het real-time systeem.

    Zou mooi zijn als ook Tesla kiest voor TomTom. Mobileye hebben ze de deur uitgeschopt en vervangen door Bosch. En laat nou net Bosch de belangrijkste ontwikkelpartner zijn van het gepatenteerde en robuuste TomTom RoadDNA.

  12. [verwijderd] 12 januari 2017 14:14
    quote:

    jesc schreef op 12 januari 2017 13:58:

    Die voorsprong van 3 jaar op here die Groeibriljant herhaaldelijk blijft roepen is volgens mij maar onzin. Here-Mobileye doet het gewoon hartstikke goed. Nu volle bak aan de gang in China en samenwerking met grote partijen aldaar, zelfs Intel heeft een belang genomen. En sinds kort hebben we geleerd dat NVIDIA zelfs partner is geworden.

    TomTom doet het ook goed, heel goed. Alleen zit daar een management die dat niet hoog van de toren roept. Niets mis mee. Ze houden gewoon rust. We gaan dit een keer zien in de koers, wellicht al dit jaar, maar anders zeker over 2 tot 4 jaar.

    Het Sillicon Valley whizzkid, George Hotz (comma ai), lacht die samenwerking met Intel en Mobileye juist kei en keihard uit: losers that partner together.

    En als er één man is die verstand heeft van AI en van de technologie van het autonoom autorijden, dan is het wel Hotz.

    www.facebook.com/thedrive/videos/1234...

    Inmiddels volg ik Mobileye al een tijdje maar vind ik Mobileye ook vooral heel veel gebakken lucht. Vooral dat kinderlijke idee van REM
    En ze liegen keihard (+ oprichter verkoopt grote pakketten aandelen; deed Nina Brink ook). Tesla knikkerde ze de deur uit. Ford gaat ook niet verder met REM.
    HERE verliest marktaandeel aan TomTom.

    Ondertussen probeert iedereen wel met iedereen in bed te kruipenom de boot niet te missen. Bosch-Nvidia-TomTom zie ik als voorlopige winnaars.
    Ik wacht nu op de bevestiging van de deal met Tesla (Nissan en Ford zou ook mooi zijn).

    Die voorsprong van minimaal 3 jaar komt van TomTom. Ik geloof dat wel want een real-time maps & services platform dat ook de sensordata uit de auto verwerkt ontwikkel je niet zo maar even. Helemaal niet als dat wereldwijd werkt en nu al vele miljoenen auto's ondersteund (op termijn honderden miljoenen).
  13. [verwijderd] 12 januari 2017 14:36
    quote:

    groeibriljant schreef op 12 januari 2017 14:06:

    [...]

    Vraag het maar eens aan Volvo.

    Of aan Uber.

    Ik geloof Goddijn wel op dit punt.

    Volvo is niet gek en dat was zo'n beetje de trouwste en oudste klant van HERE. Is altijd al een pionier geweest voor extra veiligheid in de auto.
    Dat kan TomTom bieden met het real-time systeem.

    Zou mooi zijn als ook Tesla kiest voor TomTom. Mobileye hebben ze de deur uitgeschopt en vervangen door Bosch. En laat nou net Bosch de belangrijkste ontwikkelpartner zijn van het gepatenteerde en robuuste TomTom RoadDNA.

    Kleine toevoeging over Uber:

    Uber heeft voor de driver-applicaties recent Google-maps ingeruild voor de TomTom real-time maps en services. Puur vanwege de betere kwaliteit van o.a. rijtijden en traffic. Die TomTom kwaliteit heeft men bij Uber NU al nodig voor hun projecten op het gebied van autonoom rijden en voor de dagelijkse operaties (miljoenen ritjes).

    En dat terwijl Google één van de grootste financiers is van Uber.
  14. Dokus 12 januari 2017 14:37
    quote:

    groeibriljant schreef op 12 januari 2017 13:58:

    [...]

    Lidar wordt idd stukken goedkoper. En dat is ook hard nodig voor de positionering en de veiligheid van de auto.
    Eigen kaarten maken is zeer onwaarschijnlijk. Dat is veel en veel meer dan alleen maar videoplaatjes en lidardata verzamelen en in de cloud verwerken. En een heel gecompliceerd real-time systeem ontwikkelen kost ook snel 5 jaar. Dan heb je het nog niet eens over de verdere lagen en de navigatiesoftware en traffic die die kaart gebruiken.

    Je ziet hoeveel moeite HERE heeft om een real-time systeem te maken. Men moet zelfs nog beginnen met het ontwerpen van de architectuur.

    Men kan in de toekomst hooguit een eigen positioneringslaag gaan bouwen en onderhouden. Iets vergelijkbaars aan dat REM-ideetje van Mobileye dat niet gepatenteerd is en ook een lage kwaliteit heeft (REM is gebaseerd op SLAM-technologie dus niet robuust). Dat is geen HD-map.

    Ik denk dat je je vergist in het map maken. Nu heeft men dure en ingewikkelde sensoren/lidar, whatever nodig. Niet standaard op elke auto uitgerust zeg maar. Daarom rijden ze met mapping vans rond. Ik zeg dat als de techniek zodanig verbetert dat je straks van elke auto die uit de fabriek komt rijden een potentiele mapping van hebt. En dat gaat gewoon gebeuren. Hoe lang dat duurt... geen idee
3.615 Posts
Pagina: «« 1 ... 89 90 91 92 93 ... 181 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links