Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Zó wordt 2017

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Marcel Tak

Marcel Tak is dé special product-specialist van IEX en IEXProfs, maar schrijft ook graag over rente, obligatiemarkt en toezicht als hij zich daartoe geroepen voelt. "De financiële sector is in belangrijke mate bezig met het verplaatsen van lucht. De werkelijke toegevoegd waarde is beperkt. In mijn columns wil ik r...

Meer over Marcel Tak

Recente artikelen van Marcel Tak

  1. dec '21 Van pindakaas tot bitcoin 10
  2. jul '21 AFM: Meer verbiedend dan bindend 1
  3. jan '21 Turbo: hoge hefboom in de ban? 41

Reacties

25 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 28 december 2016 09:18
    Goed mis dus, Marcel. Ga je schamen.

    Maar OK, je hebt je professionele excuus. Het zij je gegund.

    Ik leerde echt van je, en hield er rekening mee. Maar ik heb als simpele particulier meer vrijheden en minder verantwoordelijkheden dan dan jij als professional.

    Ik dank je, en mijn mercy heb je.

  2. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 28 december 2016 10:00
    quote:

    fausto1 schreef op 28 december 2016 09:30:

    je leest niet goed. Het is een voorspelling voor 2017. Je kan het nu dus nog niet mis hebben . Dat weten we pas over een jaar.
    Ja, Marcel beroept zich op zijn vrouw (wat een schat), en zijn nichtjes. Ik heb ook nichtjes, en hele bekwame, maar mijn zoon is de enige kleinzoon van mijn moeder. Die er dus heel zuinig op is, ook omdat mijn zoon enige bekendheid als BNR geniet.

    Verder lult MT maar wat raak. Bij TT heeft hij ongelijk, neem het maar aan van een kenner.

  3. Kwast 28 december 2016 12:43
    Al die voorspellingen. Wat een onzin.
    Laat iedereen, de hele familie, meespelen aan tafel en laat ze de temperatuur op 21 maart 2017 vanaf 12 uur 's middags voorspellen.
    Is van ongeveer evenveel waarde als al die voorspellingen van al die zogenaamde goeroes.....

    (het goede antwoord is trouwens: middagtemperaturen).
  4. [verwijderd] 28 december 2016 15:24
    Typisch een adviseur die maar wat algemeenheden roept. Van TomTom nul verstand en het heeft zo te zien een zeer hoog Josti Versteeg gehalte. Is dat soms een collega? Verzadigende markten is helemaal een lachertje.

    TomTom was een hardwarebedrijf met de divisie Consumer en heeft daar de afgelopen jaren 3 nieuwe en snelgroeiende SAAS-divisies aan toegevoegd (Automotive, Licensing en Telematics). Die nieuwe activiteiten zijn zeer succesvol en bieden schaalbare omzet software & services zonder noemenswaardige meerkosten. Sterkgroeiende marges!
    Alleen naar de winst van de afgelopen jaren kijken is bij een bedrijf dat een dergelijke succesvolle transitie doorvoert dan ook de grootst mogelijke kul. Dan heb je totaal niet naar TomTom gekeken. De winsten zijn in de afgelopen periode met honderden miljoenen gedrukt door het direct afboeken van extra ontwikkelingskosten voor het nieuwe real-time Services platform voor Automotive en nieuwe hardware voor Consumer (sportwatches, fitness trackers en action cam).

    Automotive verzadigende markt?
    De huidige take-rate is slechts 30%.
    Dat groeit in de komende 5 jaar naar 100% voor ADAS-HAD veiligheidssystemen in de auto (net zoals nu airbag en ABS in alle auto's zit).
    TomTom loopt 3 jaar voor op HERE en haalt de ene na de andere nieuwe order en klant binnen. Volvo was dit jaar het grootste contract en dat ging naar TomTom. Nissan schijnt ook binnen. En Tesla ook!!!!!!
    Gaan we allemaal meemaken in 2017.
    TomTom heeft nu nog zo'n 25% marktaandeel in Automotive en dat groeit volgens Goddijn naar 50% in 2020. Dat geeft een omzet Automotive van boven de 1 miljard (marge 80-85%). En dat groeit volgens de CEO van HERE naar zo'n 5-6 miljard in 2025 door de nieuwe ADAS-HAD systemen.
    Klopt aardig als je naar de markt van de connected car kijkt. Vanaf 2020 komen er jaarlijks zo'n 60 -70 miljoen nieuwe connected auto's bij en bijna allemaal met een jaarabonnement op de real-time services voor de veiligheidssystemen in de auto (ADAS + HAD).

    Licensing verzadigende markt?
    Apple en Uber hebben allebei gekozen voor TomTom. De location based services op de smartphone en het IoT groeien de komende 10 jaar als kool.
    Staat nu pas net in de kinderschoenen.

    Telematics verzadigende markt?
    TomTom is marktleider in Europa. Die markt groeit de komende 5 jaar met gemiddeld 28% per jaar. TomTom heeft nu zo'n 650.000 jaarabonnementen. De huidige assetwaarde van alleen al die Telematics-abonnementen is zo'n 2 miljard.

    Nieuwe toetreders?
    Microsoft is het niet gelukt (gebruiken TomTom en HERE).
    Apple is het niet gelukt (gebruiken TomTom).
    Uber is het niet gelukt (gebruiken TomTom).
    Google is het na 5 jaar en het investeren van naar schatting 10 mijard slechts voor de smartphone gelukt. Ze hebben niets voor Automotive.
    De heer Tak gelooft in sprookjes over disruptive partijen.

    Risico's?
    TomTom heeft als enige partij een real-time platform gereed dat ook de sensordata van de connected car verwerkt. Men loopt hiermee zo'n 3 jaar voor op HERE. Daardoor wint TomTom nu snel marktaandeel.

    De omzet van de navigatiekastjes van TomTom daalt (nieuwe hardware sportswatches en fitness is succesvol en vangt daling PND meer en meer op) maar de omzet Consumer is onbelangrijk voor de winstontwikkeling want tegelijkertijd blijft de winst op peil door de stijgende omzet uit software & services die veel hogere marges kent.
    Die laatste omzetcategorie gaat de komende jaren versnellen (orders zijn al binnen maar eerste leveringen starten gemiddeld na 1,5 jaar). De winstgroei gaat dan zeer snel. Als TomTom allen al in Automotive 50% marktaandeel haalt in 2020 gaat de wpa naar enkele euro's. De huidige lage koers zal dan een lachertje blijken.

    De huidige minimale assetwaarde van 30-40 euro is ook een mooie basis voor de toekomst. Die assets worden eerder meer waard dan minder. En partijen als Bosch, Baidu, Alibaba, Apple en Uber willen die Maps maar wat graag kopen.
  5. forum rang 9 objectief 28 december 2016 18:14
    quote:

    groeibriljant schreef op 28 december 2016 15:24:

    Typisch een adviseur die maar wat algemeenheden roept. Van TomTom nul verstand en het heeft zo te zien een zeer hoog Josti Versteeg gehalte. Is dat soms een collega? Verzadigende markten is helemaal een lachertje.

    De huidige minimale assetwaarde van 30-40 euro is ook een mooie basis voor de toekomst. Die assets worden eerder meer waard dan minder. En partijen als Bosch, Baidu, Alibaba, Apple en Uber willen die Maps maar wat graag kopen.

    Ja, maar waarom wil niemand Tom2 kopen.....please doe dat nu eens....want winst weten ze niet te maken!!! A.U.B. de koers zakt en zakt....
  6. forum rang 9 objectief 28 december 2016 19:53
    quote:

    orap schreef op 28 december 2016 18:38:

    Deze persoon roeptoetert maar wat; is een journalist en heeft totaal geen achtergrond wat beleggingen. Al dit soort lui zijn (journalisten) geven altijd onbetamelijke reacties. De bedoeling is dat dit negatieve reacties bij beleggers oproept.
    AJK is een uitermate deskundige op beleggingsgebied en heeft een bewezen record..
    en ja, dat kan pijnlijk zijn voor Tom2 beleggers, want intussen is het aandeel van 12..naar 8 gedaald..ondanks de euforie dat ze beter zijn dan HERE..maar HERE heeft wel beleggers rijk gemaakt en die van Tom2 zijn de helft armer geworden.
  7. [verwijderd] 28 december 2016 20:16

    Groeibriljant. Bij uitzondering moet ik fred 12345 en Marcel een beetje gelijk geven.

    Ik heb enige TOM2 en het lijkt me steeds meer EEN KIP DIE GEEN EI BROEIDT OF DAAR DAN WEL HEEL ERG LANG MEE BEZIG IS. KOMT DAT EI ER WEL?

    Goed stuk van Marcel. Bij Marcel zit er tenminste altijd een redenering achter en dat is toch van wat ander niveau dan wat roepen/pushen. Bij die keuze voor 2017 zou het overigens wel raar en saai zijn als we het allemaal helemaal met elkaar eens zouden zijn.
  8. Brokie Even 29 december 2016 07:10
    Voor hem wordt het lastig. Hij heeft in 2016 niet eens een positief resultaat kunnen halen. Terwijl er een buitenkans was met AM en verschillende verzekeraars...

    Goud gaat niet onder de 1000 dollar. In april of al eerder komt er een grote correctie in de VS, vooral Tech. AEX wordt gewoon meegetrokken, goud zet opmars voort. De rente gaat toch weer dalen. Trump effect ebt snel weg, die gaat er een potje van maken met zijn achterlijke getwitter. Oplopende staatsschuld gaat hem later in het jaar al nekken.
  9. Brokie Even 29 december 2016 07:22
    quote:

    fred12345 schreef op 28 december 2016 19:53:

    [...]

    AJK is een uitermate deskundige op beleggingsgebied en heeft een bewezen record..
    en ja, dat kan pijnlijk zijn voor Tom2 beleggers, want intussen is het aandeel van 12..naar 8 gedaald..ondanks de euforie dat ze beter zijn dan HERE..maar HERE heeft wel beleggers rijk gemaakt en die van Tom2 zijn de helft armer geworden.
    Ik heb nooit geloofd in TomTom. Alleen als overname kandidaat is het interessant, maar waarschijnlijk is het nog een lege huls ook. Vraag me af hoeveel kennis er werkelijk zit. Als ze worden opgekocht is het gewoon om een concurrent te elimineren .
  10. [verwijderd] 29 december 2016 09:10
    quote:

    jonas schreef op 28 december 2016 20:16:

    Groeibriljant. Bij uitzondering moet ik fred 12345 en Marcel een beetje gelijk geven.

    Ik heb enige TOM2 en het lijkt me steeds meer EEN KIP DIE GEEN EI BROEIDT OF DAAR DAN WEL HEEL ERG LANG MEE BEZIG IS. KOMT DAT EI ER WEL?

    Goed stuk van Marcel. Bij Marcel zit er tenminste altijd een redenering achter en dat is toch van wat ander niveau dan wat roepen/pushen. Bij die keuze voor 2017 zou het overigens wel raar en saai zijn als we het allemaal helemaal met elkaar eens zouden zijn.
    De redenering van Marcel inzake TomTom klopt simpelweg niet. Hij redeneert als een kip zonder kop: 'duur aandeel in verzadigende markt met risico’s van snel opkomende concurrentie'.

    duur aandeel?
    -minimale assetwaarde is 30-40 euro (zie peers HERE, Waze, Fleetmatics, Garmin)
    -TomTom drukt al jaren de winst door honderden miljoenen aan ontwikkelingskosten nieuwe real-time platform direct af te boeken, tegelijkertijd groeit de spaarpot deferred revenue (bij TT vooral uitgestelde winst)
    -groeiversnelling 3 nieuwe SAAS-divisies met extreem hoge marges (minimaal 15% CAGR in periode 2016-2020)geeft door extreem hoge marges op software & services een enorme winstversnelling in de komende jaren. Het gaat de komende 10 jaar steeds harder door groei in jaarabonnementen real-time services voor de connected car ( veiligheidssystemen ADAS en HAD).

    verzadigende markt? (volstrekte onzin; zie mijn post hierboven)
    -1 hardwaredivisie Consumer stabiliseert (daling PND en groei nieuwe producten w.o. sportswatches, fitness trackers, action cam); verder onbelangrijke divisie voor winstgroei
    -3 sofware & services Telematics, Automotive, Licensing groeien als kool (markten smartphone, IoT, connected car staan pas in de kinderschoenen)

    risico's snel opkomende concurrentie?
    -volstrekte onzin (zie mijn post hierboven)

    Marcel snapt aantoonbaar niets maar dan ook werkelijk niets van de business van TomTom en van de markt. Conclusie: niveau Josti Versteeg en mogelijk zelfs nog lager.

    De CEO van HERE verwacht een omzet van 5-6 miljard in 2025. TomTom verwacht 50% marktaandeel Automotive in 2020 en gaat in 2025 dan een vergelijkbare omzet laten zien.

    TomTom kun je beter vergelijken met biotech die op doorbreken staat:
    -patenten en platform gereed (ontwikkeling heeft miljarden gekost),
    -nul schuld, voldoende cash en winstgevend
    -booming markt met extreem hoge marges (IoT, connected car, smartphone).

    Het is niet voor niets dat Apple en Uber een licentie hebben op TomTom-inside. En dat Microsoft nu ook aan de slag gaat met TomTom.
    En Nvidia nu samenwerkt met TomTom aan de maps voor de zelfrijdende auto.
    Volvo is de eerste klant die binnen is voor die zelfrijdende auto. Nissan schijnt ook binnen. Tesla vrijwel zeker ook (hebben Mobileye de deur uitgegooid en 99% zeker gekozen voor Nvidia-Bosch-TomTom-Microsoft)

    Voor de koers zou het beter zij als TomTom de 3 sucesvolle SAAS-divisies afsplitst en een notering geeft aan de Nasdaq. Daar weten ze SAAS-bedrijven op een juiste manier de waarderen. De hardware van Consumer vertroebelt momenteel het beeld.
  11. [verwijderd] 29 december 2016 09:38
    En het is verder ook niet voor niets dat John de Mol een groot privé-belang in TomTom heeft genomen.
    Met zijn andere 2 investeringen in NL-fondsen, Delta-Lloyd en PostNL, zag De Mol het ook goed.

    Partijen als Apple, Baidu, Uber, Bosch, Alibaba, Verizon etc. willen die SAAS-divisies van TomTom maar wat graag kopen.
  12. Vaak wel 29 december 2016 11:08
    Geweldig verhaal Groeibriljant! Duidelijk, relevant en volledig. Maar ik zal vast niet de enige zijn die graag van je wil weten waarom Here wel en TT niet is overgenomen. Is het het verschil in de wpa van beide bedrijven geweest, beschermingsconstructies of heeft TT teveel divisies die weinig relevant voor de koper zijn.
25 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links