Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,515 23 apr 2024 12:52
  • +0,055 (+1,01%) Dagrange 5,450 - 5,560
  • 269.138 Gem. (3M) 313,7K

TomTom December 2016

3.270 Posts
Pagina: «« 1 ... 129 130 131 132 133 ... 164 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. mjmj 22 december 2016 22:38
    quote:

    Gerard_ecb schreef op 22 december 2016 19:43:

    wanneer we er van uit gaan dat de markt altijd gelijk heeft,
    Is dit ooit wetenschappelijk onderzocht of is dit een dom verhaal over gemiddelden zonder rekening te houden van de 'fat tail' van Taleb. Je hebt niet veel aan nietszeggende gemiddelen als je je focust op maar een paar aandelen. Algo's maken gebruik van het feit dat de aandeelleenmarket geen market is: het is een skewed market. Toezichthouders zijn dom omdat ze niet denken in uitzonderingen en fat tails
  2. [verwijderd] 23 december 2016 00:26
    quote:

    Gerard_ecb schreef op 22 december 2016 19:43:

    @Harry, wanneer we er van uit gaan dat de markt altijd gelijk heeft, zeker wanneer dit al maanden de koers is, dan is er geen sprake van onderwaardering. En dat klopt ook met de visie van veel anderen, waaronder Marique.
    Nu kan je blijven hameren op de spike van afgelopen jaar maar dat was overwaardering en je had je winst moeten nemen.

    Ja ik weet dat als we de joepie er op loslaten dan is de som van de delen veel meer waard maar dat is niet de missie van het management. Jammer, kan je er niet mee leven dan fijn je aandeeltjes verkopen ben je direct van veel ellende af.

    Indien TT niets gaat verkopen dan zal de koers geleidelijk gaan stijgen, dat is mijn visie, en ik kan daar prima mee leven.

    Mijn koersdoelen op het einde van desbetreffend jaar:

    2016 8€
    2017 10€
    2018 12,50€
    2019 circa 16,50 €
    2020 circa 21 €

    Ik doe het er voor.

    Op de beurs strijden verschillende typen beleggers met elkaar en zorgen voor vraag en aanbod.

    Strategisch vs tactisch
    De strategische koper zou bijvoorbeeld TomTom kopen omdat hij Microsoft ziet als grote ingang voor TT in alle verticale markten waar Microsoft met haar tentakels in wil roeren. Van de auto industrie tot zakelijke software en cloud diensten. Terwijl de verkoper bijvoorbeeld iemand is die door de krimp in de PND markt niet verwacht dat de omzet in 2017 stijgt en daardoor denkt dat er geen opwaartse trigger in het aandeel zit op een 12-maands horizon.

    Behoudend vs fantasie
    Ook zijn er beleggers die alleen uitgaan van wat ze zeker weten, dus bestaande deals, bestaande producten en bestaande omzet/winst. Terwijl ikzelf ook kijk naar wat 'kan zijn'. Als TT afgelopen 3 jaar sport producten lanceert dan zal ze dat in 2017 ook doen. En als ze deals met autofabrikanten sluiten uit het HERE kamp en Volvo en Microsoft weet los te weken dan is er wel meer mogelijk. Zeker als er per ongeluk een naam genoemd wordt (Nissan) en gehint wordt naar kansen bij Amerikaanse autobouwers.

    Speculatief vs fundamenteel
    Beleggers die instappen bij overnamefantasie en uitstappen als de fantasie er uit is. Versus beleggers die speculatie hooguit als tijdelijke bonus zien maar de fundamenten wel leidend willen laten zijn. Een andere tegenhanger van de fundamentele belegger is de technische belegger die naar grafieken kijken en op een daling/stijging speculeert.

    Zonder reden
    Het gebeurt ook dat beleggers hun portefeuille anders gaan wegen. Bijvoorbeeld minder Europa en meer VS of andersom. Of minder technologie en meer levensmiddelen of andersom. Die hebben geen inhoudelijke reden over TT zelf voor koop/verkoop.

    Wat betekent dat voor TT?
    Ik verklaar de huidige koers door het feit dat het tactische nieuws dit jaar slecht was, terwijl het strategische nieuws goed was.

    Een tactisch goed nieuwsbericht zou bijvoorbeeld zijn als autoverhuurder Hertz, 100.000 PND’s bestelt. Strategisch weinig betekenisvol omdat het een eenmalige aankoop is, maar leuk voor de volgende kwartaalcijfers. We hebben weinig deals gezien die direct aan de baten bijdragen.

    Een strategisch goed nieuwsbericht is bijvoorbeeld de deal met Volvo: de grootste deal in de markt, met de (vroeger) trouwste klant van HERE klant die bovendien samenwerkt met UBER voor de sdc. Financieel heb je er nu nog weinig aan, omdat de eerste Volvo’s met TT vanaf 2019 van de band rollen. En pas in 2020 echt op volume komen. Terwijl in de aanloop waarschijnlijk kosten gemaakt worden.

    De verwijten aan TomTom vind ik twijfelachtig, want juist doordat ze nu de gemiddelde groei (CAGR) tot en met 2019 noemen, zorgen ze ervoor dat de Volvo deal al een beetje wordt meegerekend, maar wel een klein beetje. Die 15% CAGR is de enige manier om deals als Volvo te vertalen naar een cijfer waar de markt nu iets mee kan. Volgend jaar wordt die CAGR beter want dan zit 2020 bij de gemiddelde groei inbegrepen en gaat 2016 er uit. En in 2020 hebben nieuwe deals meer volume.

    Tactisch
    - een outlook van 23 cent EPS voor 2016,
    - groeiende kosten door wensen van nieuwe automotive
    - diezelfde nieuwe klanten die pas in de toekomst omzet brengen
    - krimpende PND markt met als gevolg een verlaagde omzetverwachting 2016
    - vrijwel geen nieuwsberichten met directe financiële impact
    - De TA wees een tijdje naar beneden (koersgrafiek trend)
    - Slecht sentiment. Ga maar IEX eens lezen. Dan koop je 0 aandelen!

    Strategisch
    - partnership met Nvidia voor realtime en geautomatiseerd kaartenmaken en techniek voor self driving car
    - grote deal met Volvo per 2019
    - partnership met Microsoft, die toegang biedt tot een grote developer community en MS die ook tomtom HD maps en road DNA opneemt in de Azure cloud
    - Sport dat 100% groeit en steeds meer omvang begint te krijgen als tegenwicht tegen PND en om uiteindelijk groter te worden dan PND omzet.
    - Technologische voorsprong op HERE herbevestigd.

    Het idee dat strategische kopers in de minderheid zijn verdient wel een nuancering, want de daling van het aandeel was alleen begin dit jaar. Op 12 feb 2016 was de koers 7,13 daar staan we nu boven. Dus op dit moment is het redelijk in balans. En heeft Microsoft het iets meer in opwaartse richting getilt. (niet getild, maar getilt). Ook de reorganisatie bij Consumer maakt degenen die negatief zijn over de korte termijn nu voorzichtiger. Want Consumer kan nu weleens bottom line beter worden volgend jaar en de andere divisies worden dat sowieso.

    Vroeg of laat wordt strategisch nieuws vanzelf relevanter voor de koers. We hebben in een jaar tijd ook Nvidia van 20 dollar naar 106 dollar zien gaan. Een factor 5! Ik hoor echter niemand vragen: hoe komt het dat Nvidia vorig jaar op 20 stond? Dat er ook kopers en verkopers waren die onderling stukken uitwisselden op die prijs. Wie verkoopt er nou een aandeel op 20 euro? Wat was er toen niet bekend over Nvidia wat nu wel bekend is? Bestond het PX2 platform voor autonoom rijden nog niet?

    Hopelijk is Nvidia een mooie voorbode voor TomTom. Maar onthou ook wat Keynes ooit zei "Markets can stay irrational, longer than you can stay solvent". Ook krijgen we in 2017 voor het eerst te maken met de rauwe werkelijkheid van het feit dat een witteboorden crimineel met psychische problemen president van de USA is geworden en de Britten dan echt eens moeten proeven wat een Brexit betekent.
  3. Balimoney 23 december 2016 01:07
    quote:

    sugar1 schreef op 22 december 2016 19:40:

    't is hier 21.5 °C en wel met mn shorts aan, gewoon heerlijk... vooral na 16.50 hr
    btw kijk nvda toch, heel wat anders dan tt ;)) www.google.com/finance?q=NASDAQ%3ANVD...
    Als je die shorts uittrekt, wordt het dan warmer of kouder?
  4. [verwijderd] 23 december 2016 02:07
    quote:

    Gerard_ecb schreef op 22 december 2016 19:43:

    @Harry, wanneer we er van uit gaan dat de markt altijd gelijk heeft, zeker wanneer dit al maanden de koers is, dan is er geen sprake van onderwaardering. En dat klopt ook met de visie van veel anderen, waaronder Marique.
    Nu kan je blijven hameren op de spike van afgelopen jaar maar dat was overwaardering en je had je winst moeten nemen.

    Ja ik weet dat als we de joepie er op loslaten dan is de som van de delen veel meer waard maar dat is niet de missie van het management. Jammer, kan je er niet mee leven dan fijn je aandeeltjes verkopen ben je direct van veel ellende af.

    Indien TT niets gaat verkopen dan zal de koers geleidelijk gaan stijgen, dat is mijn visie, en ik kan daar prima mee leven.

    Mijn koersdoelen op het einde van desbetreffend jaar:

    2016 8€
    2017 10€
    2018 12,50€
    2019 circa 16,50 €
    2020 circa 21 €

    Ik doe het er voor.

    Met mijn vorige post bedoelde ik dus ook te zeggen dat markten niet altijd gelijk hebben, allesbehalve dat. Als markten altijd gelijk hebben kun je ook nooit een goedkoop aandeel vinden. Je zoekt immers altijd een aandeel dat volgens jou nog ruimte heeft om te groeien, dus nog niet helemaal goed gewaardeerd wordt. [En ik stel vast dat TomTom nu 1 jaar verder is in haar groei naar een content en services bedrijf en tegelijkertijd ook 4 euro goedkoper is geworden dan een jaar geleden]

    In de markten hebben wisselend verschillende partijen of sentimenten de overhand. Rondom de omzetwaarschuwing was er bijvoorbeeld ineens veel focus op de PND markt. En als er een autoshow is gaat het weer over automotive. En ook het algemene sentiment op de beurs speelt mee.

    Ook merk je dat strategisch belangrijk nieuws (dat niet direct baten genereert) wel op de dag zelf invloed heeft op de koers Zoals Volvo nieuws dat op de dag zelf goed werd ontvangen. Maar de dagen daarna daalde de koers van TT stevig door, omdat technisch gedreven handel (downtrend) de overhand had. Doordat Volvo pas per 2019 speelt was er blijkbaar niet meer dan 1 dag opleving.

    Er is dus een bak aan informatie en argumenten, voor en tegen, sommige info breed bekend en sommige amper bekend, en naar gelang de omstandigheden en de context beginnen bepaalde meer of minder belang te krijgen.

    Wat nu meespeelt is dat 2016 passe is, het was een transitiejaar waarin het platform wel met veel kosten werd uitgebouwd, zonder dat er al besparingen uit komen. De blik kan vooruit naar 2017, wat imho geen transitiejaar wordt. Alleen voor de Consumer divisie.

    Wat volgens mij een echte flinke boost aan het aandeel TomTom kan geven is als er iets bekend wordt over China. Ik kan me niet snel een echte squeeze herinneren, behalve deze. Tijd dat TomTom bekendmaakt dat ze met Baidu gaat samenwerken.

    ---

    Uit de oude doos.

    www.iex.nl/Forum/Topic/1278690/9/woen...

    'Overreactie op TomTom-nieuws
    'AMSTERDAM (AFN) - Het aandeel TomTom schoot woensdag omhoog, nadat het bedrijf aankondigde dat het realtime-verkeersinformatie gaat leveren in China, samen met een Chinese partner. Een woordvoerster van het bedrijf voegde daar woensdag aan toe dat een eventuele volgende stap in China een samenwerking met een Chinese smartphonefabrikant zou kunnen zijn.

    Volgens Marcel Achterberg van Petercam is de marktreactie overdreven, omdat de Chinese strategie een langetermijnverhaal is. "De reactie heeft waarschijnlijk te maken met het grote aantal particulieren dat in TomTom handelt."Verschillende analisten verhoogden onlangs het advies voor TomTom.

    Woensdag om 11.46 uur noteerde het aandeel 13 procent hoger op 4,43 euro. De AEX steeg 0,7 procent.
  5. [verwijderd] 23 december 2016 02:10
    quote:

    *Justin* schreef op 23 december 2016 00:26:

    [...]

    Op de beurs strijden verschillende typen beleggers met elkaar en zorgen voor vraag en aanbod.

    Strategisch vs tactisch
    De strategische koper zou bijvoorbeeld TomTom kopen omdat hij Microsoft ziet als grote ingang voor TT in alle verticale markten waar Microsoft met haar tentakels in wil roeren. Van de auto industrie tot zakelijke software en cloud diensten. Terwijl de verkoper bijvoorbeeld iemand is die door de krimp in de PND markt niet verwacht dat de omzet in 2017 stijgt en daardoor denkt dat er geen opwaartse trigger in het aandeel zit op een 12-maands horizon.

    Behoudend vs fantasie
    Ook zijn er beleggers die alleen uitgaan van wat ze zeker weten, dus bestaande deals, bestaande producten en bestaande omzet/winst. Terwijl ikzelf ook kijk naar wat 'kan zijn'. Als TT afgelopen 3 jaar sport producten lanceert dan zal ze dat in 2017 ook doen. En als ze deals met autofabrikanten sluiten uit het HERE kamp en Volvo en Microsoft weet los te weken dan is er wel meer mogelijk. Zeker als er per ongeluk een naam genoemd wordt (Nissan) en gehint wordt naar kansen bij Amerikaanse autobouwers.

    Speculatief vs fundamenteel
    Beleggers die instappen bij overnamefantasie en uitstappen als de fantasie er uit is. Versus beleggers die speculatie hooguit als tijdelijke bonus zien maar de fundamenten wel leidend willen laten zijn. Een andere tegenhanger van de fundamentele belegger is de technische belegger die naar grafieken kijken en op een daling/stijging speculeert.

    Zonder reden
    Het gebeurt ook dat beleggers hun portefeuille anders gaan wegen. Bijvoorbeeld minder Europa en meer VS of andersom. Of minder technologie en meer levensmiddelen of andersom. Die hebben geen inhoudelijke reden over TT zelf voor koop/verkoop.

    Wat betekent dat voor TT?
    Ik verklaar de huidige koers door het feit dat het tactische nieuws dit jaar slecht was, terwijl het strategische nieuws goed was.

    Een tactisch goed nieuwsbericht zou bijvoorbeeld zijn als autoverhuurder Hertz, 100.000 PND’s bestelt. Strategisch weinig betekenisvol omdat het een eenmalige aankoop is, maar leuk voor de volgende kwartaalcijfers. We hebben weinig deals gezien die direct aan de baten bijdragen.

    Een strategisch goed nieuwsbericht is bijvoorbeeld de deal met Volvo: de grootste deal in de markt, met de (vroeger) trouwste klant van HERE klant die bovendien samenwerkt met UBER voor de sdc. Financieel heb je er nu nog weinig aan, omdat de eerste Volvo’s met TT vanaf 2019 van de band rollen. En pas in 2020 echt op volume komen. Terwijl in de aanloop waarschijnlijk kosten gemaakt worden.

    De verwijten aan TomTom vind ik twijfelachtig, want juist doordat ze nu de gemiddelde groei (CAGR) tot en met 2019 noemen, zorgen ze ervoor dat de Volvo deal al een beetje wordt meegerekend, maar wel een klein beetje. Die 15% CAGR is de enige manier om deals als Volvo te vertalen naar een cijfer waar de markt nu iets mee kan. Volgend jaar wordt die CAGR beter want dan zit 2020 bij de gemiddelde groei inbegrepen en gaat 2016 er uit. En in 2020 hebben nieuwe deals meer volume.

    Tactisch
    - een outlook van 23 cent EPS voor 2016,
    - groeiende kosten door wensen van nieuwe automotive
    - diezelfde nieuwe klanten die pas in de toekomst omzet brengen
    - krimpende PND markt met als gevolg een verlaagde omzetverwachting 2016
    - vrijwel geen nieuwsberichten met directe financiële impact
    - De TA wees een tijdje naar beneden (koersgrafiek trend)
    - Slecht sentiment. Ga maar IEX eens lezen. Dan koop je 0 aandelen!

    Strategisch
    - partnership met Nvidia voor realtime en geautomatiseerd kaartenmaken en techniek voor self driving car
    - grote deal met Volvo per 2019
    - partnership met Microsoft, die toegang biedt tot een grote developer community en MS die ook tomtom HD maps en road DNA opneemt in de Azure cloud
    - Sport dat 100% groeit en steeds meer omvang begint te krijgen als tegenwicht tegen PND en om uiteindelijk groter te worden dan PND omzet.
    - Technologische voorsprong op HERE herbevestigd.

    Het idee dat strategische kopers in de minderheid zijn verdient wel een nuancering, want de daling van het aandeel was alleen begin dit jaar. Op 12 feb 2016 was de koers 7,13 daar staan we nu boven. Dus op dit moment is het redelijk in balans. En heeft Microsoft het iets meer in opwaartse richting getilt. (niet getild, maar getilt). Ook de reorganisatie bij Consumer maakt degenen die negatief zijn over de korte termijn nu voorzichtiger. Want Consumer kan nu weleens bottom line beter worden volgend jaar en de andere divisies worden dat sowieso.

    Vroeg of laat wordt strategisch nieuws vanzelf relevanter voor de koers. We hebben in een jaar tijd ook Nvidia van 20 dollar naar 106 dollar zien gaan. Een factor 5! Ik hoor echter niemand vragen: hoe komt het dat Nvidia vorig jaar op 20 stond? Dat er ook kopers en verkopers waren die onderling stukken uitwisselden op die prijs. Wie verkoopt er nou een aandeel op 20 euro? Wat was er toen niet bekend over Nvidia wat nu wel bekend is? Bestond het PX2 platform voor autonoom rijden nog niet?

    Hopelijk is Nvidia een mooie voorbode voor TomTom. Maar onthou ook wat Keynes ooit zei "Markets can stay irrational, longer than you can stay solvent". Ook krijgen we in 2017 voor het eerst te maken met de rauwe werkelijkheid van het feit dat een witteboorden crimineel met psychische problemen president van de USA is geworden en de Britten dan echt eens moeten proeven wat een Brexit betekent.
    En toen werd de wereld wakker ??? een psychische president is een feit de Britten hadden gelijk de EU is in de loop der jaren een RIOOL geworden om foute politieker-s een zwijg baan te geven in de EU .
    Omdat in de landspolitiek ook envelopjes werden ontvangen van grote bedrijven die nagenoeg geen belasting betalen.
    De over betaalde Nellies worden niet verder uitgeplozen maar gaan vrij uit ,OMDAT IEDEREEN AL JAREN ENVELOPJES ONTVANGT IN EU BRUSSEL en lands politiek.
    Als Nellie valt dan SLEEPT ze de rest mee dus nellie gaat vrij uit ........................
    De EU beslissers verzinnen wetjes om de burger bezigt te houden om hun verzinsels na te komen ,maar niet het geheel te AAAAAANAAALISEREN .
    Kromme komkommer ...........sancties naar Rusland Oecraine referendum wat hebben de EU RATTEN te zoeken in de achtertuin van Rusland .
    De EU lidstaten stelen onderling belasting gelden met voordelen voor niet belasting betalende GROTE BEDRIJVEN en willen buiten hun territorium de ''''WERELD''' verbeteren .
    Droom verder ze doen het omdat de grote niet belasting betalende bedrijven er een voet willen zetten.
  6. Grey01 23 december 2016 03:32
    quote:

    black box schreef op 23 december 2016 02:10:

    [...]
    En toen werd de wereld wakker ??? een psychische president is een feit de Britten hadden gelijk de EU is in de loop der jaren een RIOOL geworden om foute politieker-s een zwijg baan te geven in de EU .
    Omdat in de landspolitiek ook envelopjes werden ontvangen van grote bedrijven die nagenoeg geen belasting betalen.
    De over betaalde Nellies worden niet verder uitgeplozen maar gaan vrij uit ,OMDAT IEDEREEN AL JAREN ENVELOPJES ONTVANGT IN EU BRUSSEL en lands politiek.
    Als Nellie valt dan SLEEPT ze de rest mee dus nellie gaat vrij uit ........................
    De EU beslissers verzinnen wetjes om de burger bezigt te houden om hun verzinsels na te komen ,maar niet het geheel te AAAAAANAAALISEREN .
    Kromme komkommer ...........sancties naar Rusland Oecraine referendum wat hebben de EU RATTEN te zoeken in de achtertuin van Rusland .
    De EU lidstaten stelen onderling belasting gelden met voordelen voor niet belasting betalende GROTE BEDRIJVEN en willen buiten hun territorium de ''''WERELD''' verbeteren .
    Droom verder ze doen het omdat de grote niet belasting betalende bedrijven er een voet willen zetten.

    @Justin, Zo zie je maar je schrijft een goed stuk over Tom2 met overwegingen voor beleggers hoe erin te stappen, of niet. Dan sluit je in de laatste regel af met een opinie over de wereldpolitiek en dan krijg je dit ;-)
  7. [verwijderd] 23 december 2016 07:54
    quote:

    *Justin* schreef op 23 december 2016 00:26:

    Op de beurs strijden verschillende typen beleggers met elkaar en zorgen voor vraag en aanbod.

    Strategisch vs tactisch
    De strategische koper zou bijvoorbeeld TomTom kopen omdat hij Microsoft ziet als grote ingang voor TT in alle verticale markten waar Microsoft met haar tentakels in wil roeren. Van de auto industrie tot zakelijke software en cloud diensten. Terwijl de verkoper bijvoorbeeld iemand is die door de krimp in de PND markt niet verwacht dat de omzet in 2017 stijgt en daardoor denkt dat er geen opwaartse trigger in het aandeel zit op een 12-maands horizon.

    ----- knip - knip - knip -----

    Justin, je maakt één fundamentele denkfout. Namelijk dat je doet alsof de vraagzijde de enige marktkracht is die de koers bepaalt.

    Als er voor 2016 nou één ding bepalend is geweest dan is dat het (onbegrijpelijke?) gedrag van de aanbodzijde. Daar wijd jij helemaal geen diepere gedachten aan. Ik hoop met jou dat we vanaf 2017 de vraagzijde weer alles bepalend zal zijn.

    Realistisch denkend moeten we er ook voor 2017 nog rekening mee houden dat de motieven EN MIDDELEN (waaronder voorkennis, extreem waardeloze IR/PR, bewust lijkende beroerde timing, bewust lijkende focus op alles behalve verdienmodellen, altijd beschikbare "leenbare" aandelen, etc.) gewoon nog blijven bestaan.

    Zo lang die zichtbaar en aanwezig blijven hoop ik dat jij in 2017 meer dan in 2016 een open dialoog voert met forumleden die die (in 2016 in ieder geval!) feitelijk marktbepalende factoren ook willen bespreken en de tactieken om daar mee om te gaan. Dat niet iedereen 24/7 de "cheerleader" hoeft uit te hangen! En het zelfde geldt richting forumleden die die "enablers" voor dominantie van de aanbodzijde aan de kaak willen stellen.

    Het is en blijft zeer verdacht dat de boardroom van TomTom niet ASML-achtig alle "enablers" voor manipulatie door de aanbodzijde met wortel en tak wil uitroeien!!! Iedere down manipulatie van ASML wordt al gedurende meerdere jaren van EUV-transformatie succesvol de nek om gedraaid. Waar komen de grote verschillen met TomTom vandaan??? En wat zou TomTom dus vanaf 2017 anders moeten gaan doen????
  8. Levy 23 december 2016 08:26
    @Justin goed verhaal. De groei van Sports past denk ik eerder onder het kopje tactisch dan strategisch, dat zijn toch harde cijfers. Waarom je "heeft getilt" nadrukkelijk met een 't' schrijft is mij een raadsel.

    De markt heeft wel degelijk altijd gelijk. Dat wil niet zeggen dat koersen niet kunnen bewegen. Toen TT begin dit jaar hoger stond had de markt gelijk, wat de huidige koers betreft heeft de markt ook gelijk. De print die je nu op je scherm ziet staan -om een illustere poster aan te halen- dat is de prijs, de werkelijkheid zoals de markt heeft bepaald. Er zullen beleggers zijn die die prijs veel te hoog vinden en er zijn beleggers die de prijs onbegrijpelijk laag vinden. Al die partijen tezamen vormen de markt en die bepaalt de prijs, en die liegt nooit.

    Dat als de markt altijd gelijk heeft je nooit een goedkoop aandeel kunt vinden is onjuist en onzinnig. Neem nou TomTom, de assetwaarde ligt een stuk hoger, dat kan een blinde mol zelfs zien gezien Here en Fleetmatics. Stel nou dat ik denk als belegger dat de assetwaarde minstens €15 p.a. bedraagt en ik het niet uitsluit dat er een onderdeel in de toekomst wordt afgesplitst, dan vind ik de huidige koers die de markt heeft bepaald interessant. Kennelijk ziet de markt een opsplitsingsscenario niet zitten. Dat komt mij dan als belegger goed uit, want als ik €15 als mogelijkheid beschouw en de huidige koers staat fors onder de €15 dan zie ik dat als opportunity en beschouw ik TomTom als goedkoop. Als de markt TomTom op dit moment zou hebben gewaardeerd op €15 of zelfs hoger, dan zou ik de aandelen niet gekocht hebben want dan is mijn opsplitsscenario al verwerkt in de prijs. Die €15 is maar een willekeurig gekozen prijs. Kortom, ik als belegger ben niet 'de markt' maar een klein onderdeeltje van die markt. Ik kan dus een andere mening zijn toegedaan dan die markt. Die markt kan een aandeel -in mijn ogen- duur waarderen of goedkoop waarderen of te duur of te goedkoop. Immers niet ik bepaal de prijs, maar de markt. En of ik het nou leuk vind of niet, die prijs is de werkelijkheid en daarin heeft de markt immer gelijk. Mocht ik die prijs te goedkoop vinden, dan ga ik long, en vind ik die prijs te duur, ga ik short. Dat de markt gelijk heeft wil dus niet zeggen dat er geen goedkope of dure aandelen zijn en evenmin dat prijzen niet zouden kunnen bewegen.
  9. [verwijderd] 23 december 2016 08:35
    quote:

    Levy schreef op 23 december 2016 08:26:

    @Justin goed verhaal. De groei van Sports past denk ik eerder onder het kopje tactisch dan strategisch, dat zijn toch harde cijfers. Waarom je "heeft getilt" nadrukkelijk met een 't' schrijft is mij een raadsel.

    De markt heeft wel degelijk altijd gelijk. Dat wil niet zeggen dat koersen niet kunnen bewegen. Toen TT begin dit jaar hoger stond had de markt gelijk, wat de huidige koers betreft heeft de markt ook gelijk. De print die je nu op je scherm ziet staan -om een illustere poster aan te halen- dat is de prijs, de werkelijkheid zoals de markt heeft bepaald. Er zullen beleggers zijn die die prijs veel te hoog vinden en er zijn beleggers die de prijs onbegrijpelijk laag vinden. Al die partijen tezamen vormen de markt en die bepaalt de prijs, en die liegt nooit.

    Dat als de markt altijd gelijk heeft je nooit een goedkoop aandeel kunt vinden is onjuist en onzinnig. Neem nou TomTom, de assetwaarde ligt een stuk hoger, dat kan een blinde mol zelfs zien gezien Here en Fleetmatics. Stel nou dat ik denk als belegger dat de assetwaarde minstens €15 p.a. bedraagt en ik het niet uitsluit dat er een onderdeel in de toekomst wordt afgesplitst, dan vind ik de huidige koers die de markt heeft bepaald interessant. Kennelijk ziet de markt een opsplitsingsscenario niet zitten. Dat komt mij dan als belegger goed uit, want als ik €15 als mogelijkheid beschouw en de huidige koers staat fors onder de €15 dan zie ik dat als opportunity en beschouw ik TomTom als goedkoop. Als de markt TomTom op dit moment zou hebben gewaardeerd op €15 of zelfs hoger, dan zou ik de aandelen niet gekocht hebben want dan is mijn opsplitsscenario al verwerkt in de prijs. Die €15 is maar een willekeurig gekozen prijs. Kortom, ik als belegger ben niet 'de markt' maar een klein onderdeeltje van die markt. Ik kan dus een andere mening zijn toegedaan dan die markt. Die markt kan een aandeel -in mijn ogen- duur waarderen of goedkoop waarderen of te duur of te goedkoop. Immers niet ik bepaal de prijs, maar de markt. En of ik het nou leuk vind of niet, die prijs is de werkelijkheid en daarin heeft de markt immer gelijk. Mocht ik die prijs te goedkoop vinden, dan ga ik long, en vind ik die prijs te duur, ga ik short. Dat de markt gelijk heeft wil dus niet zeggen dat er geen goedkope of dure aandelen zijn en evenmin dat prijzen niet zouden kunnen bewegen.
    Er speelt nog iets Levy. Zelfs als je het aandeel zowel vanuit de sector als vanuit de assetwaarde geredeneerd eigenlijk flink ondergewaardeerd vindt kan er nog steeds een reden zijn waarom je het aandeel NU niet wilt hebben. Dat is namelijk als je inschat dat de partijen die er in 2016 zo succesvol in zijn geweest om het aandeel met verkoopalgoritmes in de houdgreep te leggen ook de eerste helft in van 2017 nog volop "gefaciliteerd" zullen worden.

    Dan moet je eigenlijk alleen positie nemen op extreme uitslagen naar beneden en weer snel weg zijn als het weer tijd voor een downmanipulatie lijkt te worden.
  10. [verwijderd] 23 december 2016 08:39
    Vragen jullie je met mij ook af waarom Telematics er maar niet in slaagt om sneller te groeien dan de markt? Wat is nu de conversion rate van deals zoals met PSA en Sales Force? TomTom geeft ons echt nooit verdienmodel-gerelateerde informatie. Komt dat omdat "verdienen" hun gewoon structureel niet interesseert, omdat ze eigenlijk zwaar underperformen op dat gebied of omdat niemand hun parel mag zien schijnen? En indien dat laatste: waarom dan in vredesnaam?
  11. Hoop.... 23 december 2016 08:44

    Mijn NU.nl

    nutech logo
    Gadgets
    NU
    Sanoma Media
    GRATIS - op Google Play
    bekijk
    ×

    nutech logo
    NU

    Voorpagina
    Net binnen
    Algemeen
    Economie
    Zakelijk
    Sport
    Tech
    Internet
    Gadgets
    Games
    Mobiel
    Entertainment
    Uitgaan
    Lifestyle
    Overig
    Video's
    Regionaal
    Mediapartners
    nu logoNU
    nuzakelijk logoNUzakelijk
    nusport logoNUsport
    nutech logoNUtech
    nuentertainment logoNUentertainment
    nulifestyle logoNUlifestyle
    nugeld logoNUgeld
    nuwerk logoNUwerk
    4 °C
    0 NS
    482,47
    TV gids
    0 Live

    Tesla brengt nieuwe versie Autopilot-functie mogelijk volgende week uit
    Foto: AFP
    Gepubliceerd: 23-12-16 07:05
    Laatste update: 23-12-16 07:37
    Deel
    Autofabrikant Tesla staat op het punt om een grote update voor zijn zelfrijdfunctie Autopilot uit te brengen. Volgens CEO Elon Musk verschijnt de update "mogelijk volgende week"
    Het neurale net waar de Autopilot op draait, zou volgens Musk inmiddels goed functioneren. Het bedrijf wil de functie nu alleen nog veel in de praktijk in verschillende omgevingen testen met gebruikers.

    Eerder bleek dat Tesla in de grote Autopilot-update nog niet alle zelfrijdfuncties ging inschakelen. Het bedrijf wilde eerst de noodremmen, botsingswaarschuwingen en cruise control beter uittesten. Het is onduidelijk of welke opties volgende week beschikbaar komen.

    Looks like we might be ready to rollout most of Autopilot functionality for HW2 towards the end of next week

    elonmusk
    elonmusk
    01:01 - 23 december 2016
    De Autopilot-functie van Tesla was eerder dit jaar reden voor grote ophef, nadat een zelfrijdende auto van het bedrijf hiermee in een dodelijk ongeluk betrokken raakte.

    Tesla benadrukte dat het ongeluk een "uitzonderlijke situatie" was. De Autopilot zou zich daarnaast nog officieel in een testfase bevinden.

    Internationale waakhonden doen sinds het ongeluk onderzoek naar Tesla. De Nederlandse Rijksdienst voor het Wegwerkverkeer noemde de Autopilot-functie misleidend.

    Tesla toont wat zelfrijdende auto ziet Tesla toont wat zelfrijdende auto ziet
    Door: NU.nl
    Lees meer over: Tesla Autopilot
    0
    0
    -
    -

    Lekker! Pompoensoep met chocolade
    Lekker! Pompoensoep met chocolade Kom er maar eens op: pompoensoep met chocolade. Superlekker voor het hele g…
    Gesponsord door:MaggiMeer info
    Aanbevolen artikelen

    Eerste autoweg met zonnepanelen geopend in Frankrijk

    'Apple heeft macOS-team geschrapt'

    Witte Huis waarschuwt voor kunstmatige intelligentie op banenmarkt

    Aandeel Nintendo keldert na komst Super Mario Run

    Anderzorg: Al 7 jaar een lage premie!

    Nu €175 cashback bij 1 jaar Oxxio!
    Recommendations powered door plista
    Net binnen
    Meest gelezen
    08:35 Sommige dinosaurussen verloren hun tanden tijdens jeugd
    08:30 Facebook toont niet langer exacte locatie van vrienden in de buurt
    08:27 Nick Cannon niet thuis tijdens Kerst vanwege ziekte
    08:26 Dijkhuizen noemt zijn ontslag bij NAC 'mensonterend en respectloos'
    Meer nieuws
    Video's
    Dronebouwers monteren kerstboom op drone
    Dronebouwers monteren kerstboom op drone
    LEGO-robot lost grote Rubik's Kubus op
    LEGO-robot lost grote Rubik's Kubus op
    Japanse toiletten hebben wc-papier voor smartphones
    Japanse toiletten hebben wc-papier voor smartphones
    Onderzoekers ontwikkelen rubberen blad dat medicijnen maakt
    Onderzoekers ontwikkelen rubberen blad dat medicijnen maakt
    Asus-robots zingen kerstklassieker Mariah Carey
    Asus-robots zingen kerstklassieker Mariah Carey
    Zo word je nóg beter in Super Mario Run
    Zo word je nóg beter in Super Mario Run
    Top 10 branches NUwerk
    Financieel & Accounting
    Techniek
    Engineering
    Sales / Verkoop
    ICT
    Marketing & Communicatie
    Software development
    Zorg
    Logistiek
    Detailhandel
    Door: NUwerk feed.title
    Bekijk de apps van beste de week
    KIJK (Mediapartner)
    Jaarlijkse kerstkaart Prinses Beatrix is weer verstuurd
    Jaarlijkse kerstkaart Prinses Beatrix is weer verstuurd
    De look van de dag: zo draag je kant
    De look van de dag: zo draag je kant
    Overgewicht bij kinderen succesvol aangepakt
    Overgewicht bij kinderen succesvol aangepakt
    Show Update: André Hazes vierde met zus en moeder nooit kerst
    Show Update: André Hazes vierde met zus en moeder nooit kerst

    © 2016 Sanoma Digital The Netherlands B.V. NU - onderdeel van Sanoma Media Netherlands Group
    Contact met de redactie
    Colofon
    Copyright
    Disclaimer
    Privacy en cookiebeleid
    Klachten
    Adverteren
    Apps
  12. [verwijderd] 23 december 2016 08:45
    quote:

    Levy schreef op 23 december 2016 08:26:

    @Justin goed verhaal. De groei van Sports past denk ik eerder onder het kopje tactisch dan strategisch, dat zijn toch harde cijfers. Waarom je "heeft getilt" nadrukkelijk met een 't' schrijft is mij een raadsel.

    Getild kom van het woord tillen
    Getilt komt van het woord tilten

    Tilten = van richting veranderen.
    Omhoog tilten = de koerstrend van neutraal naar (licht) stijgend
  13. Gerard_ecb 23 december 2016 08:47
    @Levi

    Helemaal mee eens. De markt bepaalt de prijs en de koper of verkoper bepaalt of hij zij tegen die prijs wil kopen en of verkopen en dat doet hij/ zij door zijn eigen persoonlijke redenen. Die laatste dat kan een veelvoud zijn, namelijk wat jij schrijft, dus bijvoorbeeld hoe groot schat je de kans in dat er een onderdeel verkocht wordt maar ook hoeveel waarde ken je toe aan de toekomstige geldstromen, ...etc maar ook emotionele, je staat flink op verlies, je ligt in scheiding en moet verkopen, de wimst zeker stellen, bang voor externe factoren, zie Brexit etc.

    De markt schatte dus toen TT + 12 noteerde ws een "gedeeltelijke" overname en of opsplitsing hoog in, vandaar de spike maar gedurende 2016 daalde stof neer en werd de waarschijnlijkheid van deze opsplitsing steeds onaannemelijker en vandaar de daling. En de markt heeft altijd de neiging om op korte termijn te overdrijven zowel omhoog als omlaag vandaar de 6+ stand maar ook de +12 stand.
    Nu 8+ en dat is op basis van kw erg hoog maar op basis van de CAGR redelijk en wellicht zlefs laag.

    Time will tell.

    Succes allen.
  14. Gijsie 23 december 2016 08:50
    quote:

    Levy schreef op 23 december 2016 08:26:

    @Justin goed verhaal. De groei van Sports past denk ik eerder onder het kopje tactisch dan strategisch, dat zijn toch harde cijfers. Waarom je "heeft getilt" nadrukkelijk met een 't' schrijft is mij een raadsel.

    Dan zou Justin het werkwoord tilten en niet tillen bedoelen. Ik kende dat werkwoord niet en heb het even opgezocht.

    tilten

    [Vergeten woorden] (st. tolt, heeft getolten) overhellen, omvallen [~ tout, touter, touteren]

    Dat is een sterk werkwoord en zou naar getolten vervoegd moeten worden. Hm. Misschien bedoelde Justin dan een soort werkwoord van het zelfstandig naamwoord "tilt". Iets van op tilt slaan, maar dan als werkwoord.
3.270 Posts
Pagina: «« 1 ... 129 130 131 132 133 ... 164 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links