harrysnel schreef op 22 december 2016 11:29:
[...]
Overwinning pakken = voor de aandeelhouder een hogere koers. Dat had makkelijk gekund en hoeft niet ten koste te gaan van de bedrijfsmatige gang van zaken. Sterker: dat gaat hand in hand. Denk jij dat Mobileye, "de maker van Vaporware", makkelijk bij autobouwers aan tafel was gekomen als de waardering niet iets van $10 miljard bedroeg?
De andere kant op gaan = voor de aandeelhouder een dalende koers. Dat hebben we gezien dit jaar. Jij vindt wellicht dat de TT boot nog vooraan ligt tov Here, ik concludeer dat de TT boot al een rondje is ingehaald door Here als ik kijk naar de verkoopprijs van Here van E3 miljard tov marketcap van TT die kleine E2 miljard bedraagt.
Ik juich de strategie toe in de zin dat het een prima boot is. De kapitein stuurt het schip echter bewust de verkeerde kant op.
Neem die CAGR prognose. Als een bedrijf een Investor Day aankondigt dan trekt het aandeel in anticipatie op belangrijk nieuws al mogelijke kopers. Net als de autoshow in Parijs dat doet. Of een aankondiging dat op datum X het orderboek bekend zal worden gemaakt.
TomTom weigert echter de Investor Day (eigenlijk Technology Day) op de agenda te zetten op de website. Dat geldt ook voor het concreet maken van een datum voor orderboek. Als er 1 event is dat op de financial calendar hoort te staan is dat de Investor Day. Door dit niet te vermelden op website verdwijnt de mogelijkheid op een kleine rally in aanloop naar het event. Het wordt nog gekker. Ruim 2 weken voor het event komt TomTom met een "lading zwarte sneeuw" nml de preliminary cijfers waarbij outlook omzet 2016 wordt verlaagd vanwege PND's. Daardoor beginnen we aan de Investor Day op een koers van E7,30 ipv bv een euro hoger. De Investor Day had de potentie om TomTom door de weerstand van E8,60 te duwen als de koers daar in de buurt had gestaan. Dat is niet gebeurd vanwege de waarschuwing die gegeven is door bedrijfsonderdeel waarvan de waarde door ABN op 0 wordt gesteld.
Jij sprak eerder over
pre-emptive strike waarmee je bedoelde dat concurrenten van TomTom herrie gaan maken om goed nieuws van TomTom dat daarna volgt bij voorbaat af te zwakken.
Je had gelijk. Alleen:
de pre-emptive strike wordt verzorgd door TomTom zelf ipv de concurrentie.