Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,550 25 apr 2024 16:49
  • -0,180 (-3,14%) Dagrange 5,505 - 5,725
  • 302.380 Gem. (3M) 321,3K

De hype cycle van self-driving cars

3.871 Posts
Pagina: «« 1 ... 127 128 129 130 131 ... 194 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 12 december 2016 08:22
    quote:

    xynix schreef op 9 december 2016 17:10:

    [...]
    Doe maar alvast copy/paste naar december 2017 en dan 2017 vervangen door 2018.

    "De worst" (en het verhangen daarvan).

    Dat kennen we ondertussen wel.
    Geloof jij dat Automotive orderboek niet? Of het eind 2017 al zal losbranden, weet ik niet. Eerlijk gezegd: ik denk van niet. Maar in de jaren daarna wel.
    Intussen scoort TT bij traffic en telematics, en wie weet ook extra bij licensing (onlangs nog een nieuw contractje).

    Jij bent te kortademig, beste xynix.
  2. [verwijderd] 12 december 2016 19:18
    Mysterious auto startup Rivian bids on empty Mitsubishi plant

    www.cnet.com/roadshow/news/mysterious...

    Decennia lang gaan autoproducenten samen, nu het moeilijk wordt denkt in 1 keer elke start up in 5 jaar een auto in de markt te kunnen zetten

    Geheimzinnig.... Of zit apple hierachter....

    KC
  3. [verwijderd] 12 december 2016 23:21
    Former head of Google car project to launch his own self-driving

    Chris Urmson, the former chief technology officer in charge of Google’s self-driving project, is reportedly preparing to launch a new company that will compete with Mountain View and others building autonomous transport systems.

    The self-driving guru, regarded as one of the three key people in the early stages of Google’s car project, left the company in August. In a Medium post, he said: “If I can find another project that turns into an obsession and becomes something more, I will consider myself twice lucky.”

    See Also: The fight is on to win the $560 billion self-driving car market

    Shortly after leaving, Urmson was approached by self-driving startups and other Silicon Valley companies, but according to ReCode he has decided to launch his own self-funded venture next year. He has been in talks with engineers from Uber, Tesla, and Apple about joining the project for the past month.

    Urmson wants to provide the full self-driving package, which will include software, data, and hardware. This full package may be licensed and altered by automakers, similar to Microsoft licensing Windows to OEM manufacturers.

    readwrite.com/2016/12/12/chris-urmson...

    KC
  4. Balimoney 13 december 2016 06:02
    quote:

    Hik schreef op 11 december 2016 12:05:

    Speciaal voor Groeibriljant:
    Tech companies team up to produce smart vehicles
    Mobileye en Delphi:
    www.cctv-america.com/2016/12/09/tech-...
    Interview Glen de Vos (Delphi)
    youtu.be/jvjAXx3rLVQ

    De 'vaporware-fase' is voorbij.
    Pas maar op dat je niet het woordje "basher" voor je naam geplaatst krijgt.
  5. [verwijderd] 13 december 2016 07:37
    GOOGLE IS NO LONGER DEVELOPING ITS OWN SELF-DRIVING CAR: REPORT – THE VERGE

    www.globallnews.com/archives/28113

    Ik volg dit onderwerp nu een maand of zes en probeer wat meer inzicht te krijgen in welke partijen bezich zijn met sdc's

    het valt niet echt mee.....

    Wat is dit waard?
    The two companies announced a partnership to develop self-driving minivans in May.

    KC
  6. [verwijderd] 13 december 2016 07:55
    quote:

    Hik schreef op 11 december 2016 12:05:

    Speciaal voor Groeibriljant:
    Tech companies team up to produce smart vehicles
    Mobileye en Delphi:
    www.cctv-america.com/2016/12/09/tech-...
    Interview Glen de Vos (Delphi)
    youtu.be/jvjAXx3rLVQ

    De 'vaporware-fase' is voorbij.
    Boeiende post! Erg interessant om ons een beeld te vormen van het krachtenveld dat we kunnen verwachten rond de CES.

    [Commentaar Groeibriljant]
    Ziet er allemaal vrij logisch uit. En ook logisch dat partijen samenwerken. Een contract met een autofabrikant heeft Mobileye ondanks de aankondiging nog niet getekend. Men zou in 2016 meerder contracten tekenen. Niets van gezien. Ze zullen nu op CES wel weer zeggen dat dat in 2017 komt.
    Bosch, Nvidia en TomTom lijken mij verder (robuuster, veiliger en toekomstbestendiger AI-platform). De markt is echter volop in beweging en Volvo is naast Tesla de eerste partij die het grootschalig aanpakt met ADAS-HAD af-fabriek in alle nieuwe Volvo's vanaf 2018/2019.
    En welke oplossing je ook hebt, zonder HD-Maps kom je nergens. Dat is de markt van HERE en TomTom (in 2020 beiden 50% marktaandeel?)

    Tesla gelooft iig niet langer in de roadmap van Mobileye. Heeft ze recent de deur uitgeschopt. Tesla heeft toch veel kennis en praktijkervaring.
    Komen nu deze maand met de software voor de nieuwe Autopilot. Ben benieuwd of ze de show gaan stelen begin januari op de CES. Nu leverbaar Nvidia-Bosch-TomTom en niet pas vanaf 2020!


    Mijn commentaar:
    In het interview met de Vos van Delphi (rond 1:20) hoor ik hem zeggen: 2019 "klaar met testen" en in de loop van 2017 beginnen met tests met OEMs ("drop course"? Wie kan het verstaan?).

    Even vergelijken: Intel levert als nieuwe toetreder een alternatief voor de NVidia PX2 (snel op te volgen door de Xavier), Mobileye levert de camera's (en overige sensoren?), en Delphi/Mobileye samen verzorgen de software. Het woord "maps" heb ik niet horen vallen. De voorbeelden in het andere filmpje zijn allemaal gebaseerd op beeldanalyse. De tests in Singapore met first mile/last mile zijn overtuigend (maar klein geografisch gebied!).

    Als je de filmpjes ziet weet je dat we het de komende 5-10 jaar financieel gezien echt nog niet gaan hebben van level 5 autonomy. Dat wordt voortschrijdend ADAS/HAD, met wellicht level 5 op deeltrajecten voor de "grote markt". Level 5 zou wel eerder een rol kunnen spelen in de deelmarkt van UBER-achtig gedeeld vervoer in stedelijke gebieden. Als een geheel eigen markt.

    Hoe staan "we" (NVidia/Bosch/TomTom?Tesla/Uber/Volvo) er voor? Gezien vanuit de enigszins sector-geïnteresseerde beleggers, niet vanuit mensen die het hun dagtaak maken om ieder laatste nieuwtje te kennen.

    Qua presentatie zijn Mobileye/Delphi/Intel vast in staat om goed voor de dag te komen en inderdaad duidelijk te maken dat ze geen "vapourware" verkopen.

    Als ik moet inschatten zal NVidia verder zijn met hun processing platform dan Intel. Mogelijk definitief. Zoals Intel ARM nooit meer echt heeft ingelopen in de mobiele markt. Kan Intel de zelfde processing power leveren bij het zelfde lage stroomgebruik als de Xavier?

    In de algoritmes die het beeldmateriaal analyseren lijken HD-maps + RoadDNA toch echt een enorm voordeel te hebben. En TomTom is dat materiaal aan het opbouwen voor een veel groter gebied dan zo'n gebied als Singapore, dat ongetwijfeld getackeld kan worden door REM-mapping van Mobileye. Wat overigens WEL toevallig die eerste echte markt voor level 5 is: ride-sharing in stedelijke gebieden.

    En dan Bosch als leverancier van de sensoren/actuatoren? Waar staan die? Zowel qua kwaliteit als qua kostprijs? Want zeker in de introductiefase in echte productiemodelllen zal de kostprijs van de totale SDC/ADAS-kit essentieel zijn. Als ik eerlijk ben kan ik me niet voorstellen dat Bosch NIET klaar zou zijn en Musk geeft enthousiaste geluidjes af. Maar wie heeft er al veel gehoord van Bosch op het terrein van de camera's/sensoren. Volgens mij zijn ze op dat gebied nog geen dominante speler zoals Mobileye. Wie weet hier meer?

    Voor mensen die het allemaal wat meer volgen is het beeld dat TomTom/NVidia/Bosch/Volvo/Tesla veel verder zijn met testen en productierijp maken. Misschien wel 1,5-2 jaar voorsprong. En dus ook minder hoeven te "schreeuwen" en meer belang erbij om het binnenskamers te houden. Maar wie gaat er dan dit jaar de "show stelen" op de CES?

    Als er een spraakmakende aankondiging van Tesla en/of Uber/Volvo komt dan zou het wel eens veel leuker kunnen worden dan vorig jaar. Maar als ze echt "in the lead" zijn is wel de vraag of ze zin hebben om "slapende honden wakker te maken".

    Voor TomTom zelf is er nog een interessante wending te bedenken. Mobileye zou camera-/sensordata kunnen gaan leveren voor het mapmaking platform. Naast de Tesla model 3 en een nog aan te kondigen samenwerking met een van de Amerikaanse partijen en/of Toyota?

    Maar misschien nog belangrijker: TomTom zou ook voor Mobileye/Delphi in the picture kunnen zijn om HD-maps te gaan leveren om de processoren te ontlasten, net als ze in het NVidia concept doen. Naast HERE? Het lijkt voor de handliggend dat ook Mobileye/Delphi hun twijfels zullen hebben of HERE op tijd klaar zal zijn met de volledige mapmaking-infrastructuur. Maar zelfs als het de kant van TomTom op zou gaan lijkt het me onwaarschijnlijk dat we daar iets over gaan horen op de CES. Zo'n dikke vriendjes zullen HG en Amnon Shashua nog niet zijn, vermoed ik.

    Hik, GB, BDB, Justin, hoe schatten jullie het krachtenveld in? Wat voor beeld gaat de "matig geïnteresseerde" belegger zien?

  7. [verwijderd] 13 december 2016 08:15
    quote:

    Sunshine Band schreef op 13 december 2016 07:37:

    GOOGLE IS NO LONGER DEVELOPING ITS OWN SELF-DRIVING CAR: REPORT – THE VERGE

    www.globallnews.com/archives/28113

    Ik volg dit onderwerp nu een maand of zes en probeer wat meer inzicht te krijgen in welke partijen bezich zijn met sdc's

    het valt niet echt mee.....

    Wat is dit waard?
    The two companies announced a partnership to develop self-driving minivans in May.

    KC
    Bedankt voor het delen. Artikel lijkt van vandaag. Alle kaarten op een samenwerking met FIAT Chrysler? Dat klinkt niet als een teken van kracht!
  8. [verwijderd] 13 december 2016 08:16
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 12 december 2016 08:22:

    [...]

    Geloof jij dat Automotive orderboek niet? Of het eind 2017 al zal losbranden, weet ik niet. Eerlijk gezegd: ik denk van niet. Maar in de jaren daarna wel.
    Intussen scoort TT bij traffic en telematics, en wie weet ook extra bij licensing (onlangs nog een nieuw contractje).

    Jij bent te kortademig, beste xynix.

    denk dat xynix het allemaal prima begrijpt, het enige wat hij probeert te vinden is de timing wanneer hij TT meer weging moet geven voor beleggingsaandeel en minder handelsaandeel, tot nu toe ziet hij nog geen echte aanleiding zijn ingeslagen insteek als handelsaandeel te wijzigen en dat heeft dit jaar goed voor hem gewerkt.

    vandaar zijn vragen aan jullie experts hoe zien jullie de ontwikkeling niet enkel voor TT, maar voor TT en anderen binnen de sector en wanneer gaan we nu eindelijk dit terugzien in de koers van het aandeel.

    persoonlijk denk ik in 2017, want je voelt aan alles het is nu echt make or break, je kan niet zo verder aanmodderen, maar de verandering gaat mi ingegeven worden meer door druk op HG dan op fundamenteel nu direct een wijziging in de sector, we weten dat die hot is en we weten dat TT binnen de sector niet gewaardeerd is, ook al winnen ze deals, en dat heeft alles vandoen met dat anker op TT dat consumer heet.

    xynix heeft bewezen dat het melken van een range voor TT tot op heden beter is dan statisch Long te zitten.
  9. [verwijderd] 13 december 2016 08:41
    quote:

    potpourri schreef op 13 december 2016 08:16:

    [...]

    denk dat xynix het allemaal prima begrijpt, het enige wat hij probeert te vinden is de timing wanneer hij TT meer weging moet geven voor beleggingsaandeel en minder handelsaandeel, tot nu toe ziet hij nog geen echte aanleiding zijn ingeslagen insteek als handelsaandeel te wijzigen en dat heeft dit jaar goed voor hem gewerkt.

    vandaar zijn vragen aan jullie experts hoe zien jullie de ontwikkeling niet enkel voor TT, maar voor TT en anderen binnen de sector en wanneer gaan we nu eindelijk dit terugzien in de koers van het aandeel.

    persoonlijk denk ik in 2017, want je voelt aan alles het is nu echt make or break, je kan niet zo verder aanmodderen, maar de verandering gaat mi ingegeven worden meer door druk op HG dan op fundamenteel nu direct een wijziging in de sector, we weten dat die hot is en we weten dat TT binnen de sector niet gewaardeerd is, ook al winnen ze deals, en dat heeft alles vandoen met dat anker op TT dat consumer heet.

    xynix heeft bewezen dat het melken van een range voor TT tot op heden beter is dan statisch Long te zitten.
    Wies, ff nuanceren. Dat is pas de laatste maanden dat dat een beetje werkt. 2016 heb ik in totaal, net als jij, maar nog veel erger, veel van mijn 2015 winsten prijsgegeven. Puur door die belabberde presentatie van TomTom en teveel "geloof" van mijn zijde.

    Dus dat melken is een vorm van damage control voor mij die nu mooie resultaten laat zien. Ik houd er rekening mee dat ik razendsnel moet switchen als er nu eindelijk echt iets structureels naar buiten komt dat ons kan doen geloven in een tastbaar, concreet, kwantificeerbaar verdienmodel voor de 3 groeidivisies en een mooi einde voor Consumer.

    Ik ben de PB's over verrichte inspanningen en samenwerking zonder enige indicatie van het verdienmodel echt helemaal spuugzat. Die triggeren de matig geïnteresseerde belegger voor geen meter.
  10. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 14 december 2016 07:51
    quote:

    potpourri schreef op 13 december 2016 08:16:

    [...]

    denk dat xynix het allemaal prima begrijpt, het enige wat hij probeert te vinden is de timing wanneer hij TT meer weging moet geven voor beleggingsaandeel en minder handelsaandeel, tot nu toe ziet hij nog geen echte aanleiding zijn ingeslagen insteek als handelsaandeel te wijzigen en dat heeft dit jaar goed voor hem gewerkt.

    vandaar zijn vragen aan jullie experts hoe zien jullie de ontwikkeling niet enkel voor TT, maar voor TT en anderen binnen de sector en wanneer gaan we nu eindelijk dit terugzien in de koers van het aandeel.
    ...

    Voor timing moet je niet bij mij zijn. Verkopen gaat nog wel, maar met (bij)kopen ben ik iha te vroeg (dips gaan altijd dieper dan ik voor mogelijk houd).

    Mijn LT-visie op TT is deze.

    Ik zie TT als expert en makelaar in locatie-, positionerings- en verplaatsingsdata (incl. traffic). Zij beschikken over de know how, de patenten, de bronnen en de software om dat grootscheeps en efficiënt te doen.
    En wel als de beste. Daarom maak ik mij over concurrentie of disruptors niet zo druk. Ja, Google kan ook wat (maar heeft een bredere focus). HERE kan ook wel wat, maar loopt achter.

    Alle anderen bedienen slechts deelgebieden. MBLY pocht over techniek, maar is nog geen data-fabriek (dat rijmt ook nog).
    Autofabrikanten met al hun sensoren? Die 'dus' de eigenaren van hun data gaan worden? Ja, en dan? Zou een 'makelaar' geen zin voor hen hebben? Of koop jij je huis via Marktplaats?

    Ik weet niet veel van marketing, maar zijn er niet talloze bedrijven op zoek naar onze NAW-gegevens en nog veel meer? Het schijnt commerciële waarde te hebben. Laat staan kennis over onze verplaatsingen.
    En hier zit TT als een spin in het web. Met >10 mln eigen, voortdurend connected en precieze probes (als ze op de weg zitten). Met daarnaast het vermogen om data van 500 mln Apple-klanten te verwerken.

    Concurrentie? Nou en? Fedex en Unilever hebben ook concurrentie. Zelfs ASML heeft/had een concurrent.
    TT heeft concurrenten op deelgebieden, natuurlijk. Maar ik zou geen concurrent weten die zo breed is als TT, en synergievoordelen beter zou kunnen benutten.

    Maar ik geef toe, je moet een lange adem hebben, en je intussen niet teveel ergeren...

  11. [verwijderd] 14 december 2016 10:02
    Barclay's Top 5 Picks for High Return in 2017

    www.investopedia.com/news/barclays-to...

    3. Mobileye
    Barclays believes that Mobileye N.V. (MBLY) is likely to be at the center of the changes taking place in the auto industry, as advanced driver assistance systems and full-blown autonomous cars put software at the center of driving. Mobileye's main business is providing chips and software for these driving systems' cameras, a model that Barclays sees as easily scalable. The company's margins are "software-like," and its list of partnerships is growing. If the self-driving car industry takes off, it could be "in the sweet spot."

    The sweet spot gets you a price target of $60.00, 68.6% above Friday's closing price of $35.58. The stock does not pay a dividend. Those potential gains come with a fat dollop of risk, though: the downside scenario – new entrants jostling Mobileye out of its leading position – has the stock falling 71.9% to $10.00.
  12. [verwijderd] 14 december 2016 10:07
    Is Delphi Automotive About to Take On Uber Technologies?

    Tech-oriented observers and analysts have tended to dismiss Delphi's self-driving efforts out of hand because the company is an old Detroit player, not a Silicon Valley darling.

    I think in addition to racking up real-world miles and experience, Delphi wants to show that it can be a leader in the emerging self-driving space. And if its decision to enter the ride-hailing arena gives Uber (and those analysts) something to think about, so much the better.

    Incidentally, speaking of showcasing, Delphi and Mobileye are planning to demonstrate the current iteration of their system at the Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas next month.


    www.nasdaq.com/article/is-delphi-auto...
  13. [verwijderd] 14 december 2016 10:32
    @BDB: gave post. Thnx!

    @Hik: Waarom zouden NVidia/Bosch/TomTom niet ook een demo kunnen organiseren op de CES op het niveau "that blew Elon's mind"? Het wil er bij mij maar niet in waarom we dat soort openbare demo's niet al veel meer hebben gezien. Zou het echt zo eng zijn om daar te veel info weg te geven?! Zouden er echt geen nieuwe pannetjes nodig zijn die op het vuur mogen gaan pruttelen?

    Ten aanzien van de positie van TomTom moeten we ons denk ik terdege bewust zijn van het feit dat bij al die lokale proeven in stedelijke gebieden de kaarten echt maar een "minor detail" zijn waar meerdere technologieën zich voor lenen. Daar is de AI allesbepalend. Alleen als het om nation-wide ADAS/SDC gaat dan wordt het spul van TomTom WEL belangrijk.
3.871 Posts
Pagina: «« 1 ... 127 128 129 130 131 ... 194 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links