Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,700 19 apr 2024 17:35
  • -0,280 (-4,68%) Dagrange 5,700 - 5,925
  • 569.243 Gem. (3M) 304,1K

TomTom December 2016

3.270 Posts
Pagina: «« 1 ... 31 32 33 34 35 ... 164 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 6 december 2016 17:14
    Ga er al lang van uit dat Nissan in de tas zit. Verspreking my ass.

    HERE verliest Volvo en Nissan aan TT en weet ook wel dat TT zit te knagen aan hun home turf (Volvo was een 100% HERE klant die nog nooit iets met TT gedaan had) richting 50/50 marktaandeel.

    HERE wil haar klantenbasis beschermen. Alleen BMW, Audi en Daimler is voor hen niet voldoende. Dan zou het consortium veel meer geld moeten bijleggen om HERE rendabel te houden en dat lijken ze niet te willen.

    Daarom zocht het consortium ook partners om de kosten te delen (ook een teken dat TT share wint. Maar dat is natuurlijk een onaantrekkelijke propositie voor andere autobouwers als het je alleen maar gaat om je eigen kosten en risico's te beperken. De CEO van HERE gaf al aan dat dat heel moeilijk wordt en sowieso geen autofabrikanten interesse hebben.

    Ik vermoed dat TT deals soms niet vertelt als ze HERE niet meer wijs willen maken dan nodig. Bij Volvo viel nog meer te winnen. Volvo trucks en Volvo autonoom rijden. En dan wil je niet dat HERE gaat proberen die deals te winnen, desnoods op prijs.

    Wat HERE nu zwakker maakt dan vroeger is dat ze niet meer puur op relatie binnenkomen. Heb een paar jaar geleden verhaal gehoord dat TomTom bijna binnen was bij Toyota. De leverancier aan Toyota had voorgesteld voortaan TomTom te gebruiken omdat zij in een wereldwijde steekproef de kaarten van TT als beter beoordeelden dan HERE.

    Daar was Nokia (toen nog eigenaar van HERE) voor gaan liggen via relaties bij Toyota. Bij het consortium is het de vraag of ze net zulke goede relaties hebben als Nokia. We hebben zelf de CEO van HERE gelezen over een brede irritatie in de auto industrie dat de Duitsers een breed gebruikte asset heeft overgenomen. En dat hij nog steeds bezig is met reparatie.

    In de tussentijd heeft TT betere relaties gekregen. Toen HERE te koop kwam merkten autofabrikanten dat maps strategische assets zijn in de race naar zelfrijdende auto’s. Tijdens de OPENBARE veiling van HERE zijn hoge piefen van autofabrikanten bij TT de nieuwe fabriek gaan bekijken om dat te vergelijken met HERE’s due diligence en prospectus.

    Uit die prospectus van HERE kon TT ook opmaken dat ze 2-3 jaar voorop lagen met hun realtime mapmaking platform. Dit kan ook de reden zijn dat op het eind de verkoopprijs van HERE wat naar beneden ging. In die fase heeft TT waarschijnlijk ook UBER binnengehaald als licentieklant. Die waren ineens niet meer in de race om HERE te kopen. In elk geval heeft die fase veel aandacht voor TT opgeleverd bij potentiele klanten.

    HERE en TT zijn qua maps kwaliteit elkaars gelijken, met een voorsprong van TT op traffic in Europa en met snelheid van updaten. (realtime). HERE is ook niet meer per se sterker op relatie. Prijzen zijn vergelijkbaar. Dat zijn de ingrediënten voor een move richting 50/50 marktaandeel.

    Op de investor day van 11/11 is ook verteld dat dual-sourcing de standaard is en dat TT verwacht ook deals van Ford en General Motors te winnen. Die zitten nu bij HERE. Ze zullen niet volledig naar TT overstappen maar wel met een deel om te dual-sourcen. Het is “slechts een kwestie van tijd” voordat we ook Ford en GM deals winnen, werd gezegd.

    Ik merk dat er hier op IEX nogal wat gefrustreerde aandeelhouders (al dan niet fake teleurgesteld) zitten die denken dat TT bewust beleggers probeert te naaien door informatie niet te delen. Ik geloof daar niks van.

    De bevestiging voor mij is dat die investor day van 11/11 organiseerde met groeivoorspelling 15% CAGR tot 2020 voor de b-to-b units. En dat er ook in Consumer wordt ingegrepen om de winstgevendheid te vergroten. Zo’n event ga je niet organiseren als je beleggers een oor wilt aannaaien en de koers van het aandeel zo laag mogelijk wilt hebben. Ik dacht dat na die dag die verhaaltjes ook wel voorbij zouden zijn.

    Ik denk er heel simpel over. Of je hebt vertrouwen in het bedrijf en de mensen of je hebt het niet. Als je geen vertrouwen hebt in het nieuws dat zij zelf brengen, dan is er geen enkele reden om er nog in te beleggen, vertrouwen lijkt me de basis. Zo niet, beleg er dan vooral niet in of ga short.
  2. Juun 6 december 2016 17:15
    quote:

    xynix schreef op 6 december 2016 17:04:

    Zou er gewoon een lekker ouderwetse eindejaarsrally in zitten? Het sfeertje is er wel naar met alle positieve groeicijfers en redelijk beperkte paniek rond Italië. Zou TT zo maar nog eens kunnen gaan squeezen. Puur op herinstappers.
    16 cent erbij is leuk, maar nou niet exorbitant squezerig. In week 9 van dit jaar hebben we het laatst een koers gezien op de borden die met een "9" begon (en dat kwam dan ook niet verder dan exact € 9,00). Ik zou graag een squeez zien (heb ik nog nooit bewust meegemaakt), maar wat mij betreft hebben we die pas als er tussen nu en de jaarwisseling weer een koers met een "9" op het bord staat.
  3. [verwijderd] 6 december 2016 17:22
    quote:

    Juun schreef op 6 december 2016 17:15:

    [...]
    16 cent erbij is leuk, maar nou niet exorbitant squezerig. In week 9 van dit jaar hebben we het laatst een koers gezien op de borden die met een "9" begon (en dat kwam dan ook niet verder dan exact € 9,00). Ik zou graag een squeez zien (heb ik nog nooit bewust meegemaakt), maar wat mij betreft hebben we die pas als er tussen nu en de jaarwisseling weer een koers met een "9" op het bord staat.
    kansen zijn:

    -shorters die moeten afbouwen voor einde jaar;

    -bekendmaking deal met Tesla of Nissan voor einde jaar (bij Tesla gaan we in een paar weken/maandjes zelfs richting de 15 euro) ;

    -smerige delisting door exit-boeven en hun dirty-bank tegen een prikkie van 10-12 euro (denk ik toch eerder aan periode april-juni 2017)
  4. [verwijderd] 6 december 2016 17:22
    quote:

    Juun schreef op 6 december 2016 17:15:

    [...]
    16 cent erbij is leuk, maar nou niet exorbitant squezerig. In week 9 van dit jaar hebben we het laatst een koers gezien op de borden die met een "9" begon (en dat kwam dan ook niet verder dan exact € 9,00). Ik zou graag een squeez zien (heb ik nog nooit bewust meegemaakt), maar wat mij betreft hebben we die pas als er tussen nu en de jaarwisseling weer een koers met een "9" op het bord staat.
    Ik ben direct met je eens dat DIT nog geen squeeze is. Maar met Trump als stimulans ipv reden tot crashen, Italië als non-event geabsorbeerd en overwegend positieve tot zeer positieve economische cijfers is een eindejaarsrally meer dan denkbaar. En dan zou TomTom wel eens een stevige hogere delta kunnen hebben. Voor ergens in 2017 zitten er waarschijnlijk nog heel wat partijen op het vinkentouw. Als ze die boot dreigen te gaan missen komen ze ongetwijfeld in actie. Iedereen met ook maar een beetje interesse in TomTom weet hoe klein de free float is en wat dat betekent als er eindelijk serieuze koopinteresse komt.

    Ik begin weer wat meer "knalpotentie" in mijn portefeuille te bouwen. Minder "dubbelmelken" dus wellicht. Dankzij dat eerder dubbelschrijven sta ik er inmiddels flink beter voor dan eerder bij 7,80. De call-premies zijn gerealiseerd. De Put-kant durf ik wel tot expiratie aan te houden. Wie weet lopen die wel waardeloos af? Van mij mag het feestje vanaf hier gaan beginnen.
  5. [verwijderd] 6 december 2016 17:33
    quote:

    xynix schreef op 6 december 2016 17:22:

    Ik ben direct met je eens dat DIT nog geen squeeze is. Maar met Trump als stimulans ipv reden tot crashen, Italië als non-event geabsorbeerd en overwegend positieve tot zeer positieve economische cijfers is een eindejaarsrally meer dan denkbaar.

    En dan zou TomTom wel eens een stevige hogere delta kunnen hebben. Voor ergens in 2017 zitten er waarschijnlijk nog heel wat partijen op het vinkentouw. Als ze die boot dreigen te gaan missen komen ze ongetwijfeld in actie. Iedereen met ook maar een beetje interesse in TomTom weet hoe klein de free float is en wat dat betekent als er eindelijk serieuze koopinteresse komt.

    Ik begin weer wat meer "knalpotentie" in mijn portefeuille te bouwen. Minder "dubbelmelken" dus wellicht. Dankzij dat eerder dubbelschrijven sta ik er inmiddels flink beter voor dan eerder bij 7,80. De call-premies zijn gerealiseerd. De Put-kant durf ik wel tot expiratie aan te houden. Wie weet lopen die wel waardeloos af? Van mij mag het feestje vanaf hier gaan beginnen.

    Xynix gisteren:

    Je kunt worsten die steeds verhangen worden niet met een zelf verdovende maalstroom van peptalk opeens WEL in je mond doen belanden. Get real!

    In dat rapport staat dat het voorlopig nog sappelen blijft en dat je vooral geloof moet houden in de lange termijn, die voorlopig nog ff te weinig oplevert. Dan moet je niet gaan zitten doen alsof het feestje morgen al begint. Er staat heel misschien overmorgen maar meer waarschijnlijk (eind?) volgende week. Tot die tijd kun je beter maar realistisch onderkennen dat het feestje nog niet is begonnen en je feestneus aflaten.
  6. [verwijderd] 6 december 2016 17:48
    Justin, heb je mij hoor praten over positieve triggers? Ik houd alleen even rekening met het herstellen vanuit een oversold situatie. Rond koersen van 7,80-8,00 ga ik weer net als eerder wat veiligheid inbouwen op precies de zelfde manier als jij eerder zo dom vond. Maar houd daarbij deze keer wel een open oog voor mogelijke ontwikkelingen rond de CES. Dat kan 2 kanten op. Grootste kans is dat ik tegen die tijd de waarschijnlijk oplopende premies zal proberen te benutten.
  7. [verwijderd] 6 december 2016 17:59
    quote:

    *Justin* schreef op 6 december 2016 17:14:

    Ga er al lang van uit dat Nissan in de tas zit. Verspreking my ass.

    HERE verliest Volvo en Nissan aan TT en weet ook wel dat TT zit te knagen aan hun home turf (Volvo was een 100% HERE klant die nog nooit iets met TT gedaan had) richting 50/50 marktaandeel.

    HERE wil haar klantenbasis beschermen. Alleen BMW, Audi en Daimler is voor hen niet voldoende. Dan zou het consortium veel meer geld moeten bijleggen om HERE rendabel te houden en dat lijken ze niet te willen.

    Daarom zocht het consortium ook partners om de kosten te delen (ook een teken dat TT share wint. Maar dat is natuurlijk een onaantrekkelijke propositie voor andere autobouwers als het je alleen maar gaat om je eigen kosten en risico's te beperken. De CEO van HERE gaf al aan dat dat heel moeilijk wordt en sowieso geen autofabrikanten interesse hebben.

    Ik vermoed dat TT deals soms niet vertelt als ze HERE niet meer wijs willen maken dan nodig. Bij Volvo viel nog meer te winnen. Volvo trucks en Volvo autonoom rijden. En dan wil je niet dat HERE gaat proberen die deals te winnen, desnoods op prijs.

    Wat HERE nu zwakker maakt dan vroeger is dat ze niet meer puur op relatie binnenkomen. Heb een paar jaar geleden verhaal gehoord dat TomTom bijna binnen was bij Toyota. De leverancier aan Toyota had voorgesteld voortaan TomTom te gebruiken omdat zij in een wereldwijde steekproef de kaarten van TT als beter beoordeelden dan HERE.

    Daar was Nokia (toen nog eigenaar van HERE) voor gaan liggen via relaties bij Toyota. Bij het consortium is het de vraag of ze net zulke goede relaties hebben als Nokia. We hebben zelf de CEO van HERE gelezen over een brede irritatie in de auto industrie dat de Duitsers een breed gebruikte asset heeft overgenomen. En dat hij nog steeds bezig is met reparatie.

    In de tussentijd heeft TT betere relaties gekregen. Toen HERE te koop kwam merkten autofabrikanten dat maps strategische assets zijn in de race naar zelfrijdende auto’s. Tijdens de OPENBARE veiling van HERE zijn hoge piefen van autofabrikanten bij TT de nieuwe fabriek gaan bekijken om dat te vergelijken met HERE’s due diligence en prospectus.

    Uit die prospectus van HERE kon TT ook opmaken dat ze 2-3 jaar voorop lagen met hun realtime mapmaking platform. Dit kan ook de reden zijn dat op het eind de verkoopprijs van HERE wat naar beneden ging. In die fase heeft TT waarschijnlijk ook UBER binnengehaald als licentieklant. Die waren ineens niet meer in de race om HERE te kopen. In elk geval heeft die fase veel aandacht voor TT opgeleverd bij potentiele klanten.

    HERE en TT zijn qua maps kwaliteit elkaars gelijken, met een voorsprong van TT op traffic in Europa en met snelheid van updaten. (realtime). HERE is ook niet meer per se sterker op relatie. Prijzen zijn vergelijkbaar. Dat zijn de ingrediënten voor een move richting 50/50 marktaandeel.

    Op de investor day van 11/11 is ook verteld dat dual-sourcing de standaard is en dat TT verwacht ook deals van Ford en General Motors te winnen. Die zitten nu bij HERE. Ze zullen niet volledig naar TT overstappen maar wel met een deel om te dual-sourcen. Het is “slechts een kwestie van tijd” voordat we ook Ford en GM deals winnen, werd gezegd.

    Ik merk dat er hier op IEX nogal wat gefrustreerde aandeelhouders (al dan niet fake teleurgesteld) zitten die denken dat TT bewust beleggers probeert te naaien door informatie niet te delen. Ik geloof daar niks van.

    De bevestiging voor mij is dat die investor day van 11/11 organiseerde met groeivoorspelling 15% CAGR tot 2020 voor de b-to-b units. En dat er ook in Consumer wordt ingegrepen om de winstgevendheid te vergroten. Zo’n event ga je niet organiseren als je beleggers een oor wilt aannaaien en de koers van het aandeel zo laag mogelijk wilt hebben. Ik dacht dat na die dag die verhaaltjes ook wel voorbij zouden zijn.

    Ik denk er heel simpel over. Of je hebt vertrouwen in het bedrijf en de mensen of je hebt het niet. Als je geen vertrouwen hebt in het nieuws dat zij zelf brengen, dan is er geen enkele reden om er nog in te beleggen, vertrouwen lijkt me de basis. Zo niet, beleg er dan vooral niet in of ga short.
    Leuk verzonnen @Justin, maar ik lees geen onderbouwing of verklaring van het grillige koersverloop tot bijna een halvering toe. Hier is het alleen van joepie. Het jaar is dat tot nu toe niet geweest.

    Zelfs Xynix wordt weer hyper, dan gaan er bij mij alweer lichtjes op oranje.
  8. [verwijderd] 6 december 2016 18:01
    quote:

    groeibriljant schreef op 6 december 2016 17:22:

    [...]

    -smerige delisting door exit-boeven en hun dirty-bank tegen een prikkie van 10-12 euro (denk ik toch eerder aan periode april-juni 2017)
    neen, dan zijn ze te laat
    als ze het doen moeten ze het nu doen , eerder weken dan maanden
    de druk gaat niet weg, men wil aktie zien van HG, ze gaan consumer laten gaan en dan staan we aan 10 euro

    goed zeg dit al maanden , dat TT een stappenplan gaat doen, ze hoopten dit allemaal in hun eigen tijd te kunnen gaan doen, maar die gunt de markt ze niet meer

    men is ze zat, HG heeft gewoon de hele behandeling vanaf Q2 naar Q3 - presentatiedag - reorganisatie compleet verkeerd ingeschat, he fucked up en hij weet het, daarom doet hij al vanaf Barcelona aan damage control met een sort of charme offensief , maar ze hebben hem bij de ballen en laten hem niet los.

    plastisch uitgedrukt, maar zo is het

    zo werkt het met fat cats en een cocky attitude, er zitten ook mega handelaren/speculanten in dit aandeel die laten een aandeel in één van de meest gevraagde sectoren waar de onderliggende waarde 2 x getest is geweest door een branchegenoot geen oor aannaaien en terecht.
  9. [verwijderd] 6 december 2016 18:10
    quote:

    Hik schreef op 6 december 2016 17:59:

    [...]
    Leuk verzonnen @Justin, maar ik lees geen onderbouwing of verklaring van het grillige koersverloop tot bijna een halvering toe. Hier is het alleen van joepie. Het jaar is dat tot nu toe niet geweest.

    Zelfs Xynix wordt weer hyper, dan gaan er bij mij alweer lichtjes op oranje.
    Valt wel mee hoor, Hik. Ik blijf echt wel op mijn hoede. Maar effe een opwaartse spike is niet ondenkbaar als mogelijk onderdeel van een eindejaarsrally.

    Leuk he, dat Justin mensen aan uitspraken wil herinneren. Zou hij ook met enige regelmaat 17,50 voor het einde van het jaar blijven prevelen tussen het ontkennen van de realiteit door ;-) ?
  10. [verwijderd] 6 december 2016 18:18
    quote:

    groeibriljant schreef op 6 december 2016 17:32:

    @xynix

    Complimenten. Goed gedaan! Zelf durf ik dat melken niet aan. Veel te bang om de boot te missen. Jij begint er inmiddels een expert in te worden.
    GB: HG had me anders stevig bij de ballen met die omzetwaarschuwing. Ik had in de planning om de week voor Q3 af te bouwen. Want dubbel schrijven is alleen leuk als het niet te hard een van de twee kanten op gaat. Het enige was dat de premies de ellende wat dempten. Maar ik had liever gehandeld volgens mijn stelregel "met een kleinere hefboom omlaag dan omhoog".

    In december-januari is de CES HET thema. Heeft TomTom wat te melden, maar misschien nog wel belangrijker: met welk verhaal komen de conculega's? Groot verschil met vorig jaar: NVidia is nu meer partner dan bedreiging (Exclusief? Kweenie?).
3.270 Posts
Pagina: «« 1 ... 31 32 33 34 35 ... 164 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links