PaulusGrnfld schreef op 25 november 2016 00:14:
[...]
TomTom gebruikt al jaren de term adjusted earnings per share, het is ook bekend waar die aanpassing in zit. En dit begrip wordt door alle analisten en dergelijke geaccepteerd. Dus niet gezien als iets dat wordt gepimpt.
Dat jij die aangepaste winst niet accepteert zie ik meer als jouw eigen probleem/issue. Ik kan je in elk geval zeggen dat als die breed gebruikt wordt, ook in de outlook, dat je dan niet anderen kunt aanrekenen dat ze die term ook gebruiken. Je draait de zaken dus volledig om, dat de rest van de wereld jouw criteria niet wil hanteren.
De aanpassing is standaard een bedrag van 39 miljoen euro. Dus bijna 20 cent per aandeel. Naarmate de winst groeit, wordt die adjustment relatief kleiner.
Ik ga voor 2019 uit van 90 cent winst. Zonder die adjustment is het 70 cent. Niet een groot verschil. Dit jaar is de winst 23 cent. Trek je die adjustment er af dan blijft er dus niet veel over. Maar is de verhoudingsgewijze groei juist spectaculairder de komende jaren.
Je kunt anders ook eens kijken naar de ebitda van dit jaar en de prognoses voor komende jaren en daar een multiple op hangen. Of naar de cashflow, dan zie je echt wat er aan euro's binnenkomt en uit gaat. Het idee dat jouw 'kale' EPS de enige waarheid is, dat is echt jouw prive mening, waar ik ook zo mijn prive mening over heb.
Daarnaast gebruik je stelselmatig de winst van 2016, terwijl je hebt kunnen zien dat analisten doorgaans een forward EPS nemen.
Zo was het advies van ABN AMRO (eur 14,00) gebaseerd op de winst in 2018. Nu kun je denken, dat is heel ver weg. Maar dat is al over 13 maanden en een week. 2016 is bijna voorbij. Dus tijd om de accenten wat te verleggen, lijkt me zo.
Met andere woorden dus: bagger en onzin van jou!