Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,980 18 apr 2024 17:35
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 5,980 - 6,230
  • 668.949 Gem. (3M) 304,1K

TOMTOM NOVEMBER 2016

5.382 Posts
Pagina: «« 1 ... 206 207 208 209 210 ... 270 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 21 november 2016 11:33
    quote:

    KidBackInTown schreef op 21 november 2016 09:56:

    [...]

    Een naar mijn mening neutrale instantie als de VEB geeft TT op alle vermelde criteria een waardering ONGUNSTIG. Dat zou toch eindelijk eens te denken moeten geven naar de believers hier. De zogenaamde "niet ingevoerde beleggers" hebben dat al lang door en hechten meer aan de mening van de VEB dan aan de meeste berichten hier die altijd veel te positief zijn gebleken.

    Ik blijf bij mijn pessimistische schatting van 2,00 en optimistische schatting van 4,50
    Je vloekt nu wel heel hard in de kerk, ondanks dat je gelijk hebt dat het allemaal niet fraai is wat TT ook vandaag weer op de borden zet.
    Hoewel de hoogtijdagen van het ongefundamenteerde positivisme inmiddels terecht voorbij zijn, lees je nog steeds dat de structurele afbraak van het aandeel een unieke kans is om goedkoop bij te kopen of in te stappen. Als het een jaar geleden aan sommigen lag gingen we met een koers van rond de twaalf euro elke maand met één euro omhoog. Zie hier het resultaat: het aandeel is volledig uit de gratie.

    Waar verloren wordt op de beurs zijn echter ook altijd winnaars. Het blijft mij benieuwen waar al het geld dat door believers in dit aandeel is gestopt uiteindelijk terecht is gekomen.
  2. [verwijderd] 21 november 2016 11:51
    quote:

    Riet van Milt schreef op 21 november 2016 11:33:

    [...]

    Je vloekt nu wel heel hard in de kerk, ondanks dat je gelijk hebt dat het allemaal niet fraai is wat TT ook vandaag weer op de borden zet.
    Hoewel de hoogtijdagen van het ongefundamenteerde positivisme inmiddels terecht voorbij zijn, lees je nog steeds dat de structurele afbraak van het aandeel een unieke kans is om goedkoop bij te kopen of in te stappen. Als het een jaar geleden aan sommigen lag gingen we met een koers van rond de twaalf euro elke maand met één euro omhoog. Zie hier het resultaat: het aandeel is volledig uit de gratie.

    Waar verloren wordt op de beurs zijn echter ook altijd winnaars. Het blijft mij benieuwen waar al het geld dat door believers in dit aandeel is gestopt uiteindelijk terecht is gekomen.
    Hahaha, nou driemaal raden: bij de inner circle van TomTom...
    Ze zetten met hun "schijnbaar" onhandige communicatie steeds opnieuw het rad van fortuin in beweging, hun prachtige optieregelingen moeten ook floreren.
  3. [verwijderd] 21 november 2016 11:57
    quote:

    jesc schreef op 21 november 2016 11:28:

    TomTom besteedt jaarlijks ruim €100 mln aan research&development (r&d), het leeuwendeel van de operationele cash flow. Dat klinkt veel, maar is een schijntje vergelen bij wat de groten der aarden als Apple, Google en Microsoft kunnen ophoesten.

    Rare vergelijking. Zij bedienen andere markten.


    Het concern weet steeds meer compensatie te vinden voor de PND-krimp, maar de afhankelijkheid van hardware blijft groot. In het afgelopen derde kwartaal bleek bovendien dat de verkoopdruk van PND’s in met name Europa zich een stuk steviger had doorgezet dan verwacht. Dit noodzaakte TomTom de omzetverwachting te verlagen van circa €1050 mln naar circa €980 mln. Dat impliceert weer een lichte krimp vergeleken met de €1007 mln over 2015. Vreemd genoeg bleef de prognose voor de onderliggende winst per aandeel onberoerd op €0,23 (2015: €0,21).

    Hoezo is de afhankelijkheid van hardware groot? Aan investeerders heeft TT verteld dat Consumer in feite 'non core' is en de afhankelijkheid daarvan inmiddels laag. Ja alleen qua omzet wel impact, maar we hebben gezien dat impact op bottom line laag is. Dat'vreemd genoeg' zullen ze wel niet menen. Want verderop zien ze wel dat de marge van 53% naar 60% ging.

    Vorig jaar kon TomTom de mondiale licentie met Apple voor de levering van kaarten en gerelateerde informatie verlengen. Aansprekend is ook de deal met taxidienst Uber. Licenties kennen relatief lage marges.

    Licenties kennen juist de hoogste marges in de hele groep. Een typo?

    Ondanks alle investeringen is de onderneming er nog lang niet. Er zal nog altijd veel geld nodig zijn om klanten daadwerkelijk voortdurend van verse kaarten en verkeersinformatie te voorzien. Deze investeringen in het zogeheten ‘mapmaking platform’ zijn ook zeker nodig voor de toekomstige zelfrijdende auto’s. Samen met Nvidia gaat TomTom een cloudsysteem ontwikkelen dat zeer nauwkeurige kaartinformatie (‘HD Map’) en maptechnologie (‘RoadDNA’) automatisch doorstuurt naar zelfrijdende auto’s. TomTom spreekt over een belangrijke stap en dat zal ook zeker te maken hebben met het feit dat Tesla een belangrijke klant van Nvidia is.

    Harold Goddijn ziet de investeringen in het mapmaking platform – met als een van de belangrijkste speerpunten de zelfrijdende auto – als essentieel om TomTom naar de toekomst te sturen. Zeker voor de komende twee jaar zal het r&d-budget daardoor oplopen tot rond de €125 mln per jaar.

    Toenemen tot 125 miljoen per jaar? De R&D was afgelopen drie kwartalen meer dan 150 miljoen. Of wordt hier CAPEX bedoeld?

    De groei in allerlei softwaresnufjes in met name Automotive alsmede de groei in Telematics vraagt tevens om meer personeel. In het afgelopen kwartaal liepen de operationele kosten met €14 mln op tot €144 mln, voornamelijk door hogere personeelskosten.

    Hogere personeelskosten door een grote overname in Polen. Indien er geen overnames zijn in de toekomst zijn er ook geen (sterk) toenemende personeelskosten. Indien wel overnames gedaan worden, staan daar ook hogere baten tegenover.


    Het zijn de aanhoudend hoge r&d-kosten en groei in operationele uitgaven die de operationele winstgroei de komende jaren beperken.

    Aanname

    Onlangs liet Goddijn weten voor de jaren 2016-2020 voor de onderdelen Telematics, Automotive en Licensing een jaarlijkse gemiddelde omzetgroei van 15% te verwachten. Dat ligt min of meer in lijn met wat analisten al hadden ingeschat. Het impliceert vooral een sterke groei in Automotive, waarvan de omzet de komende jaren mogelijk drie keer over de kop kan.

    Dit klopt

    Een belegging in TomTom is zeker voor de wat speculatiever ingestelde belegger. Op basis van de koers-winstverhouding van 32 lijkt het aandeel bijzonder duur. Ook de multiple EV/ebitda van ruim 12 is niet laag en ligt zelfs boven het vijfjarige gemiddelde van het fonds.

    Echter, het Amerikaanse telecombedrijf Verizon betaalde deze zomer nog 18 keer de verwachte EV/ebitda voor het Ierse Fleetmatics, een telematica-bedrijf. En maakt TomTom de groei waar dan komt de k/w snel omlaag. Positief is dat het bedrijf al sinds 2013 over een nettokaspositie beschikt. Per eind september 2016 overtrof de kaspositie de schulden met €81 mln. De financieel ruime jas is nodig vanwege de hoge investeringen. Dividend betalen doet het bedrijf dan ook niet en voor de nabije toekomst zit dat er ook niet in als we de beschrijving van het dividendbeleid lezen. ‘Investeringen in technologie en balansversterking dienen de belangen van aandeelhouders op de lange termijn het beter dan winstuitkeringen’, aldus TomTom. In augustus 2015 nam John de Mol een 5%-belang in TomTom. De mediamagnaat wil dat het bedrijf deals sluit met Amerikaanse en Chinese technologiebedrijven.

    Hoezo speculatief? Hier staan allerlei dingen door elkaar. Het beargumenteert het speculatieve aspect met de koers/winst. Dat is echter een huidige koers/winst terwijl er een groei van C&S voor 2016-2020 is voorspeld. Aangezien die groei grotendeels leunt op herhaalinkomsten en reeds gesloten contracten vind ik dat eerder 'zeker' te noemen dan speculatief. Het speculatieve aspect brengen ze juist zelf in het verhaal door over Verizon te beginnen en over John de Mol. Ik zou eerder zeggen: speculatief is om te dromen van koersen van 20+ door split-up en dergelijke. Maar niet speculatief is om een 'gewone' winstgroei en koersgroei te verwachten.

  4. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 21 november 2016 12:05
    quote:

    Riet van Milt schreef op 21 november 2016 11:33:

    [...]

    Je vloekt nu wel heel hard in de kerk, ondanks dat je gelijk hebt dat het allemaal niet fraai is wat TT ook vandaag weer op de borden zet.
    Hoewel de hoogtijdagen van het ongefundamenteerde positivisme inmiddels terecht voorbij zijn, lees je nog steeds dat de structurele afbraak van het aandeel een unieke kans is om goedkoop bij te kopen of in te stappen. Als het een jaar geleden aan sommigen lag gingen we met een koers van rond de twaalf euro elke maand met één euro omhoog. Zie hier het resultaat: het aandeel is volledig uit de gratie.

    Waar verloren wordt op de beurs zijn echter ook altijd winnaars. Het blijft mij benieuwen waar al het geld dat door believers in dit aandeel is gestopt uiteindelijk terecht is gekomen.
    Wederom een zeer leerzaam commentaar.

  5. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 21 november 2016 12:07
    quote:

    2Connect schreef op 21 november 2016 09:44:

    TT staat altijd vooraan bij de dalingen en achteraan bij de stijgingen. Dat is verdorie al bijna een jaar aan de gang. Stijgingen agv deals (als ze er al zijn) worden meteen de grond ingeboord zodat de koers na de deal nog lager staat dan voor de deal. PVD, dit is geen beleggen meer!!!
    Wat dacht je dat beleggen anders was??

  6. [verwijderd] 21 november 2016 12:45
    Hoge investeringen en kosten
    Ondanks alle investeringen is de onderneming er nog lang niet. Er zal nog altijd veel geld nodig zijn om klanten daadwerkelijk voortdurend van verse kaarten en verkeersinformatie te voorzien. Deze investeringen in het zogeheten ‘mapmaking platform’ zijn ook zeker nodig voor de toekomstige zelfrijdende auto’s. Samen met Nvidia gaat TomTom een cloudsysteem ontwikkelen dat zeer nauwkeurige kaartinformatie (‘HD Map’) en maptechnologie (‘RoadDNA’) automatisch doorstuurt naar zelfrijdende auto’s. TomTom spreekt over een belangrijke stap en dat zal ook zeker te maken hebben met het feit dat Tesla een belangrijke klant van Nvidia is. Harold Goddijn ziet de investeringen in het mapmaking platform – met als een van de belangrijkste speerpunten de zelfrijdende auto – als essentieel om TomTom naar de toekomst te sturen. Zeker voor de komende twee jaar zal het r&d-budget daardoor oplopen tot rond de €125 mln per jaar. De groei in allerlei softwaresnufjes in met name Automotive alsmede de groei in Telematics vraagt tevens om meer personeel. In het afgelopen kwartaal liepen de operationele kosten met €14 mln op tot €144 mln, voornamelijk door hogere personeelskosten.

    De operationele marge op ‘recurring’ data, software en diensten is een veelvoud van de marges op hardware en conform de strategie maken deze onderdelen een steeds groter deel van de omzet uit. Het zijn de aanhoudend hoge r&d-kosten en groei in operationele uitgaven die de operationele winstgroei de komende jaren beperken. Onlangs liet Goddijn weten voor de jaren 2016-2020 voor de onderdelen Telematics, Automotive en Licensing een jaarlijkse gemiddelde omzetgroei van 15% te verwachten. Dat ligt min of meer in lijn met wat analisten al hadden ingeschat. Het impliceert vooral een sterke groei in Automotive, waarvan de omzet de komende jaren mogelijk drie keer over de kop kan.

    Een belegging in TomTom is zeker voor de wat speculatiever ingestelde belegger. Op basis van de koers-winstverhouding van 32 lijkt het aandeel bijzonder duur. Ook de multiple EV/ebitda van ruim 12 is niet laag en ligt zelfs boven het vijfjarige gemiddelde van het fonds. Echter, het Amerikaanse telecombedrijf Verizon betaalde deze zomer nog 18 keer de verwachte EV/ebitda voor het Ierse Fleetmatics, een telematica-bedrijf. En maakt TomTom de groei waar dan komt de k/w snel omlaag. Positief is dat het bedrijf al sinds 2013 over een nettokaspositie beschikt. Per eind september 2016 overtrof de kaspositie de schulden met €81 mln. De financieel ruime jas is nodig vanwege de hoge investeringen. Dividend betalen doet het bedrijf dan ook niet en voor de nabije toekomst zit dat er ook niet in als we de beschrijving van het dividendbeleid lezen. ‘Investeringen in technologie en balansversterking dienen de belangen van aandeelhouders op de lange termijn het beter dan winstuitkeringen’, aldus TomTom. In augustus 2015 nam John de Mol een 5%-belang in TomTom. De mediamagnaat wil dat het bedrijf deals sluit met Amerikaanse en Chinese technologiebedrijven.

    Lees ook: TomTom valt terug in slechte gewoonte
  7. [verwijderd] 21 november 2016 12:45
    ADVIES Peter Schutte De auteur heeft een positie in het aandeel, vandaag 10:26
    Eindbestemming TomTom blijft hoogst onzeker
    1 0 Leestijd ongeveer 6 minuten Geef dit artikel cadeau
    UPDATES
    UPDATE
    DELTA LLOYD

    Advies HOUDEN
    UPDATE
    POSTNL

    Advies KOPEN
    AANDELEN Nederland
    NN GROUP

    Advies VERKOPEN
    AANDELEN Nederland
    TOMTOM

    Advies HOUDEN
    AANDELEN Internationaal
    WAL-MART

    Advies HOUDEN
    UPDATE
    ABN AMRO

    Advies HOUDEN
    AANDELEN Nederland
    OCI

    Advies HOUDEN
    AANDELEN Nederland
    AHOLD DELHAIZE

    Advies HOUDEN
    AANDELEN Internationaal
    HOME DEPOT

    Advies HOUDEN
    Een overname van TomTom blijft een gok. Toch zou het daar wel eens van kunnen komen. Het bedrijf moet nog flink investeren om interessant te blijven. De komende jaren zouden daar de vruchten van geplukt moeten worden. Wij adviseren de stukken in bezit te houden.

    Beleggers in TomTom leven al jaren tussen hoop en vrees. Het bedrijf werkt hard aan nieuwe verdienmodellen, maar de concurrentie is moordend. Puur kijkend naar de winstgevendheid is het aandeel nog altijd hoog gewaardeerd. Op de achtergrond spelen telkens weer opduikende overnameverhalen.

    TomTom kampt al jaren met een snelle omzetdaling bij de traditionele navigatiekastjes achter de voorruit (‘PND’s’), met name door de opkomst van de smartphone en inbouwapparatuur. Het bedrijf uit Amsterdam heeft hierop in gespeeld door zich in toe te leggen op softwareverkopen zoals verkeersdiensten en afzonderlijke navigatietechnologie. De omslag van hardware naar software vergt evenwel grote investeringen in onderzoek en ontwikkeling. TomTom besteedt jaarlijks ruim €100 mln aan research&development (r&d), het leeuwendeel van de operationele cash flow. Dat klinkt veel, maar is een schijntje vergelen bij wat de groten der aarden als Apple, Google en Microsoft kunnen ophoesten.

    We zien het concurrerende speelveld terug in de omzetontwikkeling over de afgelopen jaren. Boekte TomTom over 2008 nog bijna €1,7 mrd aan omzet, sinds 2012 ligt dit cijfer steevast rond de €1 mrd. Voor het eerst sinds 2010 wist TomTom over 2015 weer enige omzetgroei te boeken. Het concern weet steeds meer compensatie te vinden voor de PND-krimp, maar de afhankelijkheid van hardware blijft groot. In het afgelopen derde kwartaal bleek bovendien dat de verkoopdruk van PND’s in met name Europa zich een stuk steviger had doorgezet dan verwacht. Dit noodzaakte TomTom de omzetverwachting te verlagen van circa €1050 mln naar circa €980 mln. Dat impliceert weer een lichte krimp vergeleken met de €1007 mln over 2015. Vreemd genoeg bleef de prognose voor de onderliggende winst per aandeel onberoerd op €0,23 (2015: €0,21). Het aandeel verloor weer flink terrein. De koersrisico’s liggen nog altijd vooral bij de oprichters van TomTom, waaronder topman Harold Goddijn. De vier oprichters hebben gelijk verdeeld in totaal 45,4% van de aandelen in bezit.

    Profiel
    TomTom onderscheidt een aantal bedrijfsonderdelen. Het veruit grootste onderdeel is Consumer (57% van omzet), Hieronder vallen de PND’s, maar ook de sporthorloges, actiecamera’s en inbouwnavigatiesystemen. Dit laatste subonderdeel is sterk gerelateerd aan de autoverkopen. Consumer werkt hard aan diversificatie tot een multi-product business, waaronder een PND voor scooters, een activiteitmeter voor fitness en steeds geavanceerdere sporthorloges met ingebouwde muziekspeler, hartritmemeter en 24/7-activiteitmeter. Dan is er het bedrijfsonderdeel Automotive (13% van de omzet) met allerlei software modules voor verkeersinformatie en navigatie. TomTom sluit hier deals met autofabrikanten. De orderinname ligt dit jaar tot op heden boven de €200 mln, wat lager is dan de €250 mln een jaar terug om deze tijd. Beleggers lijken daar ook enigszins sceptisch over te zijn, al meldt TomTom wel dat het dit jaar de grootste order in de markt heeft binnengehaald. Het onderdeel Licensing (14% van de omzet) verhuurt actuele digitale kaarten en verkeersdiensten aan derden als smartphone fabrikanten, overheden en bedrijven. Vorig jaar kon TomTom de mondiale licentie met Apple voor de levering van kaarten en gerelateerde informatie verlengen. Aansprekend is ook de deal met taxidienst Uber. Licenties kennen relatief lage marges. Het bedrijfsonderdeel Telematics (16% van de omzet), dat zich richt op soft- en hardware voor wagenparkbeheer, mag zich de grootste speler in Europa noemen.

    Het concern investeert hier veel in innovatieve oplossingen, wat nieuwe klanten blijft trekken. Data, software en service inkomsten zijn dit jaar tot op heden goed voor €358,5 mln (+9%) aan omzet en hardware voor €363,2 mln. Door de snelle daling in de PND-verkoop hadden data software en diensten het afgelopen kwartaal een groter onderdeel in de totale omzet dan hardware. Door de snelle afname van de PND-markt gaat de brutomarge gestaag omhoog. Het afgelopen kwartaal kwam deze marge zelfs op 60%, een forse verbetering vergeleken met de 53% van een jaar terug. De hoge brutomarge hangt deels samen met de omzetverdubbeling bij sporthorloges het afgelopen kwartaal. Op nieuwe producten zit altijd een hogere marge.

    Alle investeringen ten spijt, is TomTom er nog lang niet; er zal nog altijd veel geld nodig zijn om klanten te blijven voorzien van verse kaarten en verkeersinformatie
  8. [verwijderd] 21 november 2016 12:49


    " A glimpse of the future "

    leest goed, ook zij zijn tevreden dat TT

    " at its technology day, TT provided a long-awaited insight into the company's future potential "

    - top-line guidance surprised on the upside
    - improving underlying mix

    we reiterate our conviction BUY
    our SOTP-based target price is unchanged at eur/14 per share , which includes 4eur/share for Telematics and 10 eur/share for map/traffic/navigation software

    cijfers verwachting

    sales 2016 ( 982,9 ) 2017 ( 977,3) 2018 (994,5)
    net profit 2016 / 21.2 2017/31.2 2018/ 61
    eps adj 2016 /23cts 2017 / 31cts 2018/44cts

    improved automotive growth
    good visibility on growth drivers
    TT believes that its platform is superior to that of the competition
    license will be a stable business
    Telematics growth is based on continued subscriber acquisitions
    opportunities outside fleet management in connected car services

    modest expectations for consumer
    lower our estimate for PND
    we expect a 20% decline
    good results in sports will not offset the PND decline

    better gross margins, but increased OPEX

    veel cijfers, toch wel aangepast

    Target price reiterated at EUR 14 per share
    consumer in there for zero value, we acknowledge that consumer has value for the company via the data it provides for the mapps, but that value is accounted for in the Automotive and License reporting units.

    HERE was sold for eur 2.8 bio in december 2015 , which in our view is a similar asset to TT's Automotive/license products

    TELEMATICS peer FLEETMATICS was acquired at 24xEBIT 2017e

    appendix
    write-up technology day

  9. [verwijderd] 21 november 2016 13:24
    quote:

    potpourri schreef op 21 november 2016 12:49:

    sales 2016 ( 982,9 ) 2017 ( 977,3) 2018 (994,5)
    net profit 2016 / 21.2 2017/31.2 2018/ 61
    eps adj 2016 /23cts 2017 / 31cts 2018/44cts

    Okay. Dus ABN AMRO verwacht een winst van 31 cent per aandeel in 2017 en 44 cent in 2018. En toch een koersdoel van 14,00.

    Komt denk ik ook door de richting. Van 23 cent nu naar 44 cent in 2018 is een verdubbeling in twee jaar. Ze trekken die lijn waarschijnlijk door, vanwege de groei verwachtingen die tot 2020 is gegeven.

    Ik vind het nog best een bescheiden verwachting van ABN. Doel is namelijk ook een groeiende consumer business. Maar daar gaat nog iets meer tijd overheen. Als ABN de omzet van 2017 op 2018 met slechts 17 miljoen laat groeien, dan wil dat zeggen dat ze ook dat jaar nog een krimpend Consumer incalculeren. Want de omzet automotive gaat als de brandweer omhoog, meer dan 17 mio.

    Mijn verwachting is hoger: 63 cent in 2018 en bijna een euro rond in 2019. s21.postimg.org/li0kasq4n/Schermafdru... Vraag me wel af of abn meer opex inzichten heeft als ik heb. Ik ga slechts uit van lichte opex groei, ook door efficiencies in platform.
  10. forum rang 6 NewKidInTown 21 november 2016 13:33
    quote:

    2Connect schreef op 21 november 2016 10:49:

    .....en dan maar hopen dat de 20k volgend jaar weer de 50k gaat maken.
    Ik weet niet of je dit serieus meent, maar nu stel je je zelf wel voor een enorme uitdaging, lees probleem. Toch wil ik er wel even serieus op ingaan, ook al zou je een grappemaker zijn. Van 20k naar 50k betekent heel simpel HOPEN op een 150% rendement in het komende jaar. Dat is niet aannemelijk als je het afgelopen jaar -70% hebt gehaald. Wie zei dat ook al weer, NIETS veranderen en dan verwachten dat de resultaten "ineens" een heel stuk anders, lees beter zullen worden.
    In het voorbeeld TT waar je kennelijk in zit, zou dat betekenen dat TT van nu zo'n 7,64 naar de 19,10 MOET om aan die +150% te komen. Geloof je dat werkelijk ? Waarschijnlijk sommigen wel hier, alleen IK geloof daar helemaal niets van. Lijkt me onhaalbaar, dus een "normaal" mens kan die 150% wel op z'n buik schrijven. Het is te hopen dat als je in dit aandeel blijft zitten, je volgend jaar boven de 0,0% rendement blijft, ook voor mij is dat zeer de vraag.

    Ook ik kan je niets garanderen, wel kan ik je een suggestie geven met aanzienlijk meer kans op een hoger rendement.
  11. [verwijderd] 21 november 2016 13:45
    quote:

    *Justin* schreef op 21 november 2016 13:24:

    [...]

    Okay. Dus ABN AMRO verwacht een winst van 31 cent per aandeel in 2017 en 44 cent in 2018. En toch een koersdoel van 14,00.

    Komt denk ik ook door de richting. Van 23 cent nu naar 44 cent in 2018 is een verdubbeling in twee jaar. Ze trekken die lijn waarschijnlijk door, vanwege de groei verwachtingen die tot 2020 is gegeven.

    Ik vind het nog best een bescheiden verwachting van ABN. Doel is namelijk ook een groeiende consumer business. Maar daar gaat nog iets meer tijd overheen. Als ABN de omzet van 2017 op 2018 met slechts 17 miljoen laat groeien, dan wil dat zeggen dat ze ook dat jaar nog een krimpend Consumer incalculeren. Want de omzet automotive gaat als de brandweer omhoog, meer dan 17 mio.

    Mijn verwachting is hoger: 63 cent in 2018 en bijna een euro rond in 2019. s21.postimg.org/li0kasq4n/Schermafdru... Vraag me wel af of abn meer opex inzichten heeft als ik heb. Ik ga slechts uit van lichte opex groei, ook door efficiencies in platform.
    Zit hem in de kosten, die blijven nog doorlopen en dat is vrees ik ongoing
    Jij hebt daar een andere view
    Neemt niet weg dat de trend voor beter is , nu nog waarmaken , gaat wel lukken
    Nogmaals mijn insteek is voor waarde assets , niet voor de cijfers, maar ben wel ontzettend blij met de verwachtingen, dat is mijn bonus, bij jou precies andersom :))
  12. [verwijderd] 21 november 2016 13:47
    quote:

    KidBackInTown schreef op 21 november 2016 13:33:

    [...]

    Ik weet niet of je dit serieus meent, maar nu stel je je zelf wel voor een enorme uitdaging, lees probleem. Toch wil ik er wel even serieus op ingaan, ook al zou je een grappemaker zijn. Van 20k naar 50k betekent heel simpel HOPEN op een 150% rendement in het komende jaar. Dat is niet aannemelijk als je het afgelopen jaar -70% hebt gehaald. Wie zei dat ook al weer, NIETS veranderen en dan verwachten dat de resultaten "ineens" een heel stuk anders, lees beter zullen worden.
    In het voorbeeld TT waar je kennelijk in zit, zou dat betekenen dat TT van nu zo'n 7,64 naar de 19,10 MOET om aan die +150% te komen. Geloof je dat werkelijk ? Waarschijnlijk sommigen wel hier, alleen IK geloof daar helemaal niets van. Lijkt me onhaalbaar, dus een "normaal" mens kan die 150% wel op z'n buik schrijven. Het is te hopen dat als je in dit aandeel blijft zitten, je volgend jaar boven de 0,0% rendement blijft, ook voor mij is dat zeer de vraag.

    Ook ik kan je niets garanderen, wel kan ik je een suggestie geven met aanzienlijk meer kans op een hoger rendement.
    Er waren vorig jaar mooie koerswinsten bij TT, het is maar helemaal de vraag of die nog een keer zo snel worden gerealiseerd. Een overname lijkt mij daarvoor de enige reële kans.

    Achteraf kan je precies uitrekenen wat je had moeten doen om in korte tijd miljonair te worden.

    Vooraf is het een stuk moeilijker om op de beurs miljonair te worden. Dat is vaak alleen gelukt bij mensen die als miljardair begonnen.
  13. forum rang 6 tatje 21 november 2016 13:53
    quote:

    ohoh schreef op 21 november 2016 11:57:

    Interview met Nvidia-Manager Philipp Graf.

    Zusammen mit dem niederländischen Karten- und Navigationssystemhersteller Tomtom will Nvidia CEO Jen-Hsun Huang ein Cloud-to-Car Mapping-System für..........

    www.automobil-produktion.de/interview...

    Kan iemand het artikel plaatsen.

    Ik wil geen lid worden.
  14. forum rang 6 tatje 21 november 2016 13:57
    Uit het ABN rapport !

    Tenminste ik lees 14 euro !

    improved automotive growth
    good visibility on growth drivers
    TT believes that its platform is superior to that of the competition
    license will be a stable business
    Telematics growth is based on continued subscriber acquisitions
    opportunities outside fleet management in connected car services

    TOM TOM BELIEVES THAT ITS PLATFORM IS SUPERIOR TO THAT OF THE COMPETITION

    Wat moet ik nog meer lezen, om een bevestiging te krijgen :-)
  15. [verwijderd] 21 november 2016 14:08
    quote:

    mjmj schreef op 21 november 2016 14:02:

    Beste Taje, stel dat er had gestaan:

    TOM TOM BELIEVES THAT ITS PLATFORM IS NOT SUPERIOR TO THAT OF THE COMPETITION.

    Wat had je dan gedacht. Het feit dat TT dit gelooft is een no-brainer.
    Tsja, dat is wel DE dooddoener van het jaar als het om TomTom gaat.
    Het lijkt me belangrijker dat ze ALLE deals winnen OMDAT ze ook door de klanten SUPERIEUR gevonden worden.
    Op deze manier lijken ze teveel op die ene soldaat die in de maat loopt en de rest van het peloton niet.

    Het valt me wel op. De hele week, inmiddels al verschillende weken achter elkaar, gaat het aandeel het putje in. Maar in het weekend komt het weer helemaal goed en komen er weer allerlei calculaties en bevindingen uit de hoge hoed waardoor het na het weekend maar één kant op kan: Omhoog.

    Tot nu toe is de realiteit compleet omgekeerd. Het lijkt een beetje op the continuing story of Kortjakje: Altijd is het aandeel ziek. Midden in de week maar 's zondags niet.
  16. [verwijderd] 21 november 2016 14:13
    quote:

    KidBackInTown schreef op 21 november 2016 13:33:

    [...]

    Ik weet niet of je dit serieus meent, maar nu stel je je zelf wel voor een enorme uitdaging, lees probleem. Toch wil ik er wel even serieus op ingaan, ook al zou je een grappemaker zijn. Van 20k naar 50k betekent heel simpel HOPEN op een 150% rendement in het komende jaar. Dat is niet aannemelijk als je het afgelopen jaar -70% hebt gehaald. Wie zei dat ook al weer, NIETS veranderen en dan verwachten dat de resultaten "ineens" een heel stuk anders, lees beter zullen worden.
    In het voorbeeld TT waar je kennelijk in zit, zou dat betekenen dat TT van nu zo'n 7,64 naar de 19,10 MOET om aan die +150% te komen. Geloof je dat werkelijk ? Waarschijnlijk sommigen wel hier, alleen IK geloof daar helemaal niets van. Lijkt me onhaalbaar, dus een "normaal" mens kan die 150% wel op z'n buik schrijven. Het is te hopen dat als je in dit aandeel blijft zitten, je volgend jaar boven de 0,0% rendement blijft, ook voor mij is dat zeer de vraag.

    Ook ik kan je niets garanderen, wel kan ik je een suggestie geven met aanzienlijk meer kans op een hoger rendement.
    Was jij niet diegene die mij lachend vertelde dat ik maar moest stoppen met beleggen omdat ik niet kon rekenen......
    Van 50 naar 20 ......-70% ..........

    Wie is hier nou de s.kkel ?
  17. [verwijderd] 21 november 2016 14:14
    quote:

    KidBackInTown schreef op 20 november 2016 12:53:

    Het begint al weer lekker op de man/vrouw spelen te lijken en dan ook nog de moderatie erbij te betrekken, als dat maar goed gaat.......
    Zo gaat het vaak als de koers anders is dan de overspannen verwachtingen. En zo gaat het ook vaak als er bijdragen worden gepost die ook maar iets afwijken van de hier gangbare.
    Hier nog een mooie toevoeging van pot en ketel .......
5.382 Posts
Pagina: «« 1 ... 206 207 208 209 210 ... 270 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links