Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,730 24 apr 2024 17:35
  • +0,210 (+3,80%) Dagrange 5,550 - 5,735
  • 524.733 Gem. (3M) 321,3K

TomTom Oktober 2016

6.784 Posts
Pagina: «« 1 ... 291 292 293 294 295 ... 340 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 26 oktober 2016 17:47
    quote:

    KidBackInTown schreef op 26 oktober 2016 17:39:

    [...]

    Ik had al zo'n voorgevoel.
    Dat 'teleurstellen' valt toch wel mee als je in beschouwing neemt dat Garmin vandaag aangetoond heeft hoe je wél sterk kunt presteren in deze sector.

    Het lijkt erop dat de koers vandaag kunstmatig hoog is gehouden, na de omzetwaarschuwing van TT en de klinkende cijfers van Garmin had dit aandeel juist een flinke draai om de oren moeten krijgen om te komen tot een normale k/w van slecht presterende bedrijven. Laten we (hoog) zeggen 15, vanwege enige verborgen assetwaarde, dan kom je op een koers van 3,45.
  2. [verwijderd] 26 oktober 2016 17:47
    quote:

    chris123 schreef op 26 oktober 2016 17:26:

    [...]

    Paulus29, ben jij toevallig Paul Klaasse op twitter?
    Wist je dat nog niet??? Kijk eens bij zijn antwoorden richting TT. Dezelfde bagger als hij hier constant plaatst.

    Geef constant een NOK, helaas is de moderator al naar huis.
    Heb het hier wel weer even gezien vandaag.
    Prettige avond.
  3. Geert07 26 oktober 2016 18:41
    quote:

    Riet van Milt schreef op 26 oktober 2016 17:47:

    [...]

    Dat 'teleurstellen' valt toch wel mee als je in beschouwing neemt dat Garmin vandaag aangetoond heeft hoe je wél sterk kunt presteren in deze sector.

    Het lijkt erop dat de koers vandaag kunstmatig hoog is gehouden, na de omzetwaarschuwing van TT en de klinkende cijfers van Garmin had dit aandeel juist een flinke draai om de oren moeten krijgen om te komen tot een normale k/w van slecht presterende bedrijven. Laten we (hoog) zeggen 15, vanwege enige verborgen assetwaarde, dan kom je op een koers van 3,45.
    Hoi Riet, zou je nog eens uit kunnen leggen hoe het ook alweer zit met de koerswinstverhouding van TomTom? Want na 99 herhalingen zijn er hier vast nog mensen die het graag voor de honderdste keer willen horen.
  4. Advocaat van de Duivel 26 oktober 2016 18:41
    quote:

    Alfonz schreef op 26 oktober 2016 18:34:

    Als er een correctie komt op de beurzen dan ben ik bang dat het aandeel TomTom zwaar zal crashen en dan voor een prikje van de beurs zal gehaald worden....Bedankt aan het beleid.
    Onderbouwing hiervan?

    Ben wel benieuwd waarom het hier zou crashen en elders niet.
  5. RESEARCH 26 oktober 2016 18:57
    Hierbij de antwoorden op mijn vragen. Wel bijzonder dat er geen persbericht komt dat Harold zie heeft versproken. Het zal achteraf toch wel waar zijn.

    1e vraag over de investor day:
    We have no update on the question regarding an investor day.

    2e en 3de vraag: Nb. antwoord in het nederlands.
    Op de overige onderwerpen geven wij geen commentaar.
    Harold Goddijn noemde Nissan waar hij Subaru bedoelde.

    First question: Why did Bisera Grubesic or Taco Titulaer not correct the CEO during the conference call?
    Second question: I expected a press release today to correct this lapsus, because this is very important.

  6. Energy 26 oktober 2016 19:11
    Riet,
    Ik had vandaag niet zoveel tijd om je te volgen op het forum.Je weet dat ik je inhoudelijke posts enorm waardeer.

    Zou je zo vriendelijk willen zijn om je belangrijkste inhoudelijke mededeling van vandaag even te herhalen? Scheelt mij veel leeswerk tussen de overige inhoudelijk waardeloze posts.

    Tnx,
    Was here
  7. aandeeltje! 26 oktober 2016 19:50
    quote:

    Riet van Milt schreef op 26 oktober 2016 17:47:

    [...]

    Dat 'teleurstellen' valt toch wel mee als je in beschouwing neemt dat Garmin vandaag aangetoond heeft hoe je wél sterk kunt presteren in deze sector.

    Het lijkt erop dat de koers vandaag kunstmatig hoog is gehouden, na de omzetwaarschuwing van TT en de klinkende cijfers van Garmin had dit aandeel juist een flinke draai om de oren moeten krijgen om te komen tot een normale k/w van slecht presterende bedrijven. Laten we (hoog) zeggen 15, vanwege enige verborgen assetwaarde, dan kom je op een koers van 3,45.
    Met een k/w van 15 (nogal hoog voor zulk bedrijf met dalende winsten ) kom je op 1,45.
    Waar of assetwaarde meenemen? De founders houden de poorten gesloten.
    Het aandeel.gaat verder afglijden. Winst na omzetwaarschuwing blijft alleen maar in stand wwegens het tijdelijk verminderen van marketingkosten in kwartaal 4. In kwartaal 3 was de Winst 600.000....

    Daar kun je een net een feestje van bouwen voor het personeel...
  8. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 26 oktober 2016 19:53
    quote:

    marique schreef op 25 oktober 2016 15:40:

    [...]
    Over die overname bestaat veel misverstand. Jij hebt vast wel gekeken in JV '08. Dan weet je dat de feitelijke overnamesom zo'n 1 mld lager was. In cash werd 1,8 mld. betaald.
    De maps werden gewaardeerd op 873 mln. De goodwill op 1,9 mld, waarop onmiddellijk ruim 1,0 mld werd afgeboekt bij impairment. Later in 2011 nog eens 473 mln impairment zodat nu een goodwill resteert van 382 mln.

    Terug naar de maps.
    Daar wordt gemiddeld 58 mln per jaar op afgeschreven (amortisatie), waarvan plm 43 mln op de oude TA maps. Er wordt ook elk jaar in geïnvesteerd. Geleidelijk elk jaar oplopend. Sinds '08 totaal 207 mln. Vorig jaar nog 66 mln. Per saldo 2x meer investering dan afschrijving.

    Naast de maps zijn er ook nog investeringen in andere onderdelen van de intangible assets. Plm 35 mln gemiddeld per jaar.
    (e.e.a. allemaal te vinden in toelichting pt 12/13 van de JV'n '8 t/m '15)

    Natuurlijk bestond die overnamesom voor TeleAtlas voor een groot deel uit goodwill. Nog afgezien van een stukje prijsopdrijving door meebieden van concurrent Garmin. Dus inderdaad, de echte waarde van de kaarten was toen, in 2008 dus, veel lager: volgens jou 873 mln (ik heb het niet nagezocht) .

    Eind 2015 stonden ze voor 658 mln op de balans (zie JV pg.88, onder 'database and tools'). Veel minder dus, ondanks het feit dat de wegdekking zo'n beetje verdubbeld is tot nu 45 mln km, en ze qua kwaliteit ongetwijfeld verbeterd zijn. Hoe kan dat?

    Het IFRS/GAAP antwoord is: hoger mag niet gezien het huidige beperkte 'verdienend vermogen' van de kaarten. Daar staan elders in het JV hele betogen over.

    Mijn commentaar: dit kan je scorebord-waardering noemen. Alles wijst erop dat de omzet, de marge dus ook de winst bij TT de komende jaren gaan toenemen, ik verwijs daarvoor naar posters als Justin, martinmartin en groeibriljant, plus de meeste bankanalisten. Aangezien de kaarten TT's belangrijkste intangible asset vormen, zou je daar vooruitkijkend een hogere waarde aan kunnen toekennen.

    De boekhoudkundige verklaring voor die huidige lage waarde van 658 mln is simpel: het is het resultaat van jarenlange afschrijvingen (de laatste jaren ca. 66 mln per jaar) tegenover veel lagere officieel ingeboekte investeringen (tegenwoordig ca. 40 mln pj, in eerdere jaren was het wat lager).
    Jouw (door mij doorgehaalde) tekst daarover was fout, zoals je zelf later al corrigeerde.

    Mijn commentaar hierop is, en nu kom ik op mijn eigenlijke punt: waar gaan alle R&D uitgaven dan naar toe? Forse bedragen: 168, 174, 185 mln in resp. 2013, 2014 en 2015.
    Toegegeven: dit is niet alleen voor kaarten. En er zal wel eens iets mislukken, een leuk idee blijkt na enig testen toch minder geschikt te zijn...
    Maar de discrepantie is wel erg groot. Oppervlakkig gezien is R&D een cash burner van je welste. Moeilijk te geloven.


    Waarom is men bij die cijfers zo supervoorzichtig en conservatief? Alleen vanwege het fiscale argument (“zo druk je de belastingen”)??
    Tja, hoe lang wil je dat volhouden? Streef dan nooit naar winst, zou ik zeggen, dan hoef je ook nooit belasting te betalen…

    Over de investeringen in andere onderdelen: dat betreft vooral (TTT-) acquisities, zoals ik al eerder schreef. Waarvan een groot deel weer als de bliksem afgeschreven wordt, ook door impairment van goodwill. Zien we op de balans dus ook niet veel van terug.

    Ik blijf erbij: er zit veel verborgen waarde in TT's assets. En ik ben niet de enige die er zo over denkt.

6.784 Posts
Pagina: «« 1 ... 291 292 293 294 295 ... 340 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links