groeibriljant schreef op 26 oktober 2016 14:19:
Garmin is vergelijkbaar met de divisie Consumer van TomTom. Hardware met relatief lage omzet (alhoewel men bij Garmin goede marges maakt op sports; TomTom groeit daarin nu ook snel). Boeiende van Garmin is dat ze dividend betalen en TomTom nog niet (investeert meer in 3 nieuwe divisies software&services).
TomTom is echter de veel interessantere richting van SAAS (schaalbaar businessmodel van jaarabonnementen op software & services) ingeslagen en heeft daarvoor een unieke asset: eigen Maps (gekocht in 2008 voor 3 miljard en sindsdien verdubbeld in grootte; investeringen in die hoek (vele honderden miljoenen zitten de afgelopen jaren alleen al in de ontwikkeling van het nieuwe real-time platform dat geschikt is voor de zelfrijdende auto) worden jaarlijks direct in de kosten geboekt. Dat drukt voorlopig de wpa meer en langer dan bij Garmin maar het succes zal ook een stuk groter zijn. Nog even geduld!
De 3 nieuwe divisies die zich richten op content, software en services volgens het SAAS-businessmodel zijn:
1. TelematicsNu al bijna 700.000 jaarabonnementen voor vrachtwagens en bestelbusjes (bijv. Albert thuisbezorging van AH). Markt groeit volgens de marktanalisten ook de komende 7 jaar fors verder.
Assetwaarde van deze divisie is zo'n 2 miljard (peer is Fleetmatics).
2. Maps (automotive)Deze divisie levert de kaarten en services voor inbouw in de auto. Dit is een duopolie-markt; HERE en TomTom. TomTom is begonnen als klein spelertje en snoept steeds meer marktaandeel af van HERE. Verhouding nog 20% TomTom en 80% HERE maar qua orderintake groeit TomTom naar minimaal 50% marktaandeel in 2020. Dat levert in 2021-2022 een omzet van ruwweg 1 miljard (nu 120 miljoen).
Door ADAS-HAD functonaliteit (hogere take-rate van nu 30% naar straks 100% ivm extra veiligheid; vergelijk met ABS, airbag etc.) en real-time services groeit die omzet Automotive in de jaren daarna snel door naar 3-5 miljard (CEO van HERE verwacht 5 miljard).
Belangrijke klanten voor de kaarten van TomTom zijn o.a. Renault, Fiat-Chrysler, Peugeot-Citroen en verder levert men d ereal-time Traffic services aan o.a. VW, BMW, Mercedes, Toyota (TomTom heeft in die markt al bijna 80% marktaandeel).
Nieuwe klanten zijn nu Subaru en ook Nissan. Als er nog 1 grote klant a la Toyota, Ford of GM binnen komt, dan is dat marktaandeel Automotive van 50% in 2020 binnen.
Interessante nieuwe klanten zijn:
-Volvo is de eerste klant die vanaf 2019 alle nieuwe Volvo's gaat voorzien van ADAS-veiligheid op basis van TomTom software, maps en real-time services. Het hele TomTom-softwarepakket in 600.000 nieuwe auto's per jaar. Inclusief een jaarabonnement per auto gedurende de levensduuur van die auto (15 jaar; up-to-date maps noodzakelijk ivm APK-eisen van verzekering en autoriteit)
-Uber (werkt ook met Nvidia en Volvo samen)
-Tesla (vrijwel zeker binnen als klant in combi met Nvidia en Bosch. Goddijn tijdens cc Q3: can't comment on that)
3. LicensingVooral groei in smartphonemarkt met klanten als Apple (Apple-maps =TomTom-maps + wat eigen datalayers van Apple daar bovenop) en Uber (driver-apps).
Verwachting is dat Uber op korte termijn ook voor de user-app nu Google aan de kant gooit en kiest voor TomTom-maps.
Assetwaarde 2+3 is minimaal 3 miljard. Blue-sky is volgens MS zo'n 5 miljard en dat zit er aan te komen met 50% marktaandeel.
TomTom loopt 3 jaar voor op HERE qua HD-Maps en real-time Services voor de zelfrijdende auto (ook nu al inzetbaar voor HAD (zie Volvo))