Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,870 19 apr 2024 09:52
  • -0,110 (-1,84%) Dagrange 5,730 - 5,925
  • 126.918 Gem. (3M) 304,1K

TomTom in onderhandelingen met Tesla

346 Posts
Pagina: «« 1 ... 11 12 13 14 15 ... 18 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. seren 12 oktober 2016 13:29
    voor diegene die het nog leuk vinden om een hint na te jagen.

    Tesla's next big thing is coming. On Sunday, CEO Elon Musk said via Twitter that the company will unveil a new product that is "unexpected by most" on October 17. Musk didn't share any details, but since his announcement there's been plenty of speculation about what the company has up its sleeve.

    Welk onverwacht produkt verwachten jullie?

    Ik gok op een Tesla Driver Assistant

    inclusief: AI, Tesla Vision, Autopilot, Siri, RoadDNA en HD-maps

    rebranding en upgraden van de autopilot lijkt me nu een logische zet voor Musk.
  2. [verwijderd] 12 oktober 2016 13:53
    Lane detection van Tesla is nog steeds r*k; volgens een video van deze Teslarijder lukt het de Tesla niet zónder dat er een 'guidance' auto voor rijdt.
    Hij gaat echt alle kanten op terwijl het niet aan de wegbelijning lgt.
    HD-Maps/RoadDNA zou helemaal niet zo'n slecht idee zijn voor Tesla.
    Maar ik denk dat Musk er op dit moment nog te eigenwijs voor is en vast blijft houden aan zijn eigen bedenksels.
    www.teslarati.com/lane-detection-put-...
  3. Juun 12 oktober 2016 14:01
    quote:

    Hik schreef op 12 oktober 2016 13:53:

    Lane detection van Tesla is nog steeds r*k; volgens een video van deze Teslarijder lukt het de Tesla niet zónder dat er een 'guidance' auto voor rijdt.
    Hij gaat echt alle kanten op terwijl het niet aan de wegbelijning lgt.
    HD-Maps/RoadDNA zou helemaal niet zo'n slecht idee zijn voor Tesla.
    Maar ik denk dat Musk er op dit moment nog te eigenwijs voor is en vast blijft houden aan zijn eigen bedenksels.
    www.teslarati.com/lane-detection-put-...
    Ik hoef het hele filmpje denk ik niet af te kijken toch. Dit ziet er levensgevaarlijk uit. Autopilot me r**t. Dat dit verkocht mag worden. Musk is gewoon te ver gegaan.

    Road DNA is een stap vooruit qua koersvastheid, maar een stap terug qua dekking waar je het al in kunt zetten.

    Er zal maar een fiets met je kind erop aankomen terwijl een Tesla met de "autopilot" aan van dezelfde weg gebruik maakt.
  4. [verwijderd] 12 oktober 2016 14:14
    quote:

    Juun schreef op 12 oktober 2016 14:01:

    [...]
    Ik hoef het hele filmpje denk ik niet af te kijken toch. Dit ziet er levensgevaarlijk uit. Autopilot me r**t. Dat dit verkocht mag worden. Musk is gewoon te ver gegaan.

    Road DNA is een stap vooruit qua koersvastheid, maar een stap terug qua dekking waar je het al in kunt zetten.

    Er zal maar een fiets met je kind erop aankomen terwijl een Tesla met de "autopilot" aan van dezelfde weg gebruik maakt.
    Dekking snelwegen HD-Maps+RoadDNA nu al 30 staten USA + Frankrijk + Duitsland gereed. En het gaat heel snel. Eind volgend jaar volledige hoofdwegennet Noord-Amerika en Europa.
    En zo'n Autopilot is juist voor de snelwegen en hoofdwegen.

    Musk said that “what we’ve got will blow people’s minds, it blows my mind …it’ll come sooner than people think.”

    Op 17 oktober weten we meer.
  5. [verwijderd] 12 oktober 2016 14:27
    quote:

    Juun schreef op 12 oktober 2016 14:01:

    [...]
    Ik hoef het hele filmpje denk ik niet af te kijken toch. Dit ziet er levensgevaarlijk uit. Autopilot me r**t. Dat dit verkocht mag worden. Musk is gewoon te ver gegaan.

    Road DNA is een stap vooruit qua koersvastheid, maar een stap terug qua dekking waar je het al in kunt zetten.

    Er zal maar een fiets met je kind erop aankomen terwijl een Tesla met de "autopilot" aan van dezelfde weg gebruik maakt.
    Als Nvidia en Tom2 crowdsourced mapmaking in een stroomversnelling kunnen brengen dan is het natuurlijk pure winst om zelfs partijen als Tesla aan boord te trekken, want zo zie ik het. Tesla is in alle gevallen vooruitstrevend maar de weg die ze nu bewandelen qua HD-Maps is imho een doodlopende. Het is slechts wachten op het volgende ongeval. En dan? Maar weer een ander de schuld geven en Autopilot 9 uitrollen met een paar mineure verbeteringen? Vergeet niet dat Tesla ook nu nog alleen maar crowdsourced informatie heeft, afkomstig van alle deelnemende Tesla's. Dat is nog steeds niet erg veel data. Mogelijk kan deze data nu al in een soort mixed-mode ingezet worden naast de Tom2 HD-Maps. Ik denk eerlijk gezegd niet dat het op korte termijn gaat gebeuren (Musk is te eigenwijs), maar in technische zin kun je op dat Drive-PX platform qua (on)mogelijkheden heerlijk je gang gaan.
  6. forum rang 4 holenbeer 15 oktober 2016 20:01
    quote:

    groeibriljant schreef op 12 oktober 2016 14:14:

    [...]

    Dekking snelwegen HD-Maps+RoadDNA nu al 30 staten USA + Frankrijk + Duitsland gereed. En het gaat heel snel. Eind volgend jaar volledige hoofdwegennet Noord-Amerika en Europa.
    En zo'n Autopilot is juist voor de snelwegen en hoofdwegen.

    Musk said that “what we’ve got will blow people’s minds, it blows my mind …it’ll come sooner than people think.”

    Op 17 oktober weten we meer.
    Het zou pas echt peoples minds blowen als Musk zelf 10 minuten op autopilot zou durven rijden zonder zijn handen of voeten te gebruiken en na die 10 minuten levend zou uitstappen.
    Met die autopilot uit dat filmpje heb je geen Drionpil meer nodig, gewoon midden in de nacht het bos in zodat alleen de bomen last van je crash hebben ...
    Mag echt hopen dat er nog dit jaar een serieuze stap vooruit komt
  7. [verwijderd] 17 oktober 2016 10:10
    quote:

    drette schreef op 17 oktober 2016 06:33:

    Elon Musk (Tesla) on twitter:

    Moving the Tesla announcement to Wednesday. Needs a few more days of refinement.

    Contract met TomTom nog niet helemaal rond?
    Tesla wil exclusieve eigendom alle data?

    Tsja, dat kan wel meneer Musk, maar dan moet de abonnementsprijs van 25 euro per auto per jaar naar 50 euro per auto per jaar.
    (Musk moet kennelijk nog even wennen aan het idee dat hij zelf geen hoogwaardige kaarten en real-time systemen kan maken/onderhouden)
  8. [verwijderd] 21 oktober 2016 16:47
    quote:

    Hik schreef op 21 oktober 2016 15:05:

    [...]

    Tja, toch weer positief. Ik raak langzamerhand gewend aan de vorm en inhoud. Hij was echt 'willing' om datgene te zeggen wat hij ook echt kon en mocht zeggen. Ik ben het bijna voor het eerst helemaal met je eens over Tesla. Het heeft even geduurd, maar ik hou van fact-checking. Ik kan er nu ook niet meer omheen. "Nee" is "nee" en de rest is "geen nee".
    Ik vond het ook tekenend dat hij het zélf nog nodig vond om er op terug te komen en het te nuanceren. Hetzelfde over Telematics.

    De koers is imho een lachertje en daar trek ik me maar niks meer van aan.
    EVEN NAAR TESLA DRAADJE GEKOPIEERD

    Nu even een simpele deductie.

    A) HD maps nodig

    Harold was 100% overtuigd dat bijna geen sterveling in de auto industrie denkt dat je zonder HD maps een zelfrijdende auto kan maken. Den Drijver zei nog even: ik wil zeker weten of ik niet toch in het (oude) Mobileye verhaal moet geloven.

    Deductie A: ook Tesla weet dat je HD maps nodig hebt.

    ----------------

    B) Level 5 in 2020

    Harold ook 100% overtuigd dat de hele industrie niet voor 2020 volledige level 5 autonome voertuigen nastreeft.

    Deductie B: Ook Tesla streeft niet naar level 5 voor 2020.

    ----------------

    C) Alle Tesla's level 5 hardware

    Tesla heeft er nu al gekozen alle Tesla's uit te rusten met de hardware die level 5 nodig heeft.

    Deductie C1: Ook al is er pas level 5 over 4 jaar, toch kiest Tesla ervoor alle hardware er nu al in te doen. Terwijl dat voor de consument nog geen toegevoegde waarde heeft tot 2020. Dit betekent dat dit nog een extra doel dient...

    Deductie C2: Tesla weet dus al welke hardware ze nodig heeft voor level 5 Dit betekent dat Tesla HD maps heeft getest. Want Sensoren, AI software en kaarten zijn niet drie losse dingen. Die moet je gezamenlijk testen. De testlevering waar Goddijn op duidde in Q2 en waar hij nu "niets over kan zeggen", heeft tot doel gehad voor Tesla om te bepalen welke hardware er op de Teslas moet komen.

    D) HD maps en coverage daarvan is sleutel

    D) Tesla weet dat het moment waarop ze met level 5 op de markt kan komen AFHANKELIJK is van de snelheid waarmee er goede kwaliteit en grote dekking van HD maps is. Ze heeft ook tests uitgevoerd met HD map data van TomTom (door Harold niet ontkend, maar: cannot comment)

    Deductie D: Tesla heeft een groot belang om als innovatie leider de allereerste te zijn met level 5. Ze weet ook dat mapping daarin cruciaal is. Ze zal om dat doel te bereiken daarom een mapmaker MOETEN helpen. De enige manier om dat te doen is door alle tesla's met sensoren uit te rusten en de data te delen met een mapmaker. Zie deductie C1.

    ----------------

    Wat betreft jouw intro. Ja dit is exact ook mijn ervaring. Als je straks de uitgeschreven versie van de conference call krijgt en je vertaalt hem met Google translate naar Nederlands en je leest hem hardop voor. Dan klinkt het echt super positief. Alleen de intonatie daar kunnen velen niet doorheen luisteren.
  9. [verwijderd] 21 oktober 2016 19:19
    Net een tweet van NVidia: het is wel degelijk de Drive PX2 die er in de Tesla's ingebouwd gaat worden.
    twitter.com/nvidia/status/78951450318... (Edit: dit is dus het eerste model, niet de kleine versie die erna gekomen is (SFF). Deze jongen verbruikt dus 200 Watt!

    Ook electrek bericht erover. Het was een verspreking:
    electrek.co/

    Over punt C is wat verwarring: er schijnen twee prijsmodellen te zijn. Een met ingebouwde hardware t/m level 5, de andere wat lichter.
    Dat snap ik dan weer niet:
    In order to get to fully autonomous driving, you are going to need to spend $8,000 on the system, but a cheaper $5,000 option is still available with 4 active cameras instead of 8.

    www.tesla.com/models/design
    Op de bestelpagina kun je ook kiezen voor verschillende selfdriving opties
    - Enhanced Autopilot
    - Full Self Driving

    Verder niet belangrijk: als ze maar voor beiden de Nvidia PX2 en Tom2 maps gebruiken.
  10. seren 21 oktober 2016 19:22
    quote:

    Hik schreef op 21 oktober 2016 19:19:

    Net een tweet van NVidia: het is wel degelijk de Drive PX2 die er in de Tesla's ingebouwd gaat worden.
    twitter.com/nvidia/status/78951450318...

    Ook electrek bericht erover. Het was een verspreking:
    electrek.co/

    Over punt C is wat verwarring: er schijnen twee prijsmodellen te zijn. Een met ingebouwde hardware t/m level 5, de andere wat lichter.
    ehhh, I cannot comment on Tesla
  11. Chameleon 21 oktober 2016 20:34
    quote:

    Hik schreef op 21 oktober 2016 19:19:

    Net een tweet van NVidia: het is wel degelijk de Drive PX2 die er in de Tesla's ingebouwd gaat worden.
    twitter.com/nvidia/status/78951450318... (Edit: dit is dus het eerste model, niet de kleine versie die erna gekomen is (SFF). Deze jongen verbruikt dus 200 Watt!

    Ook electrek bericht erover. Het was een verspreking:
    electrek.co/

    Over punt C is wat verwarring: er schijnen twee prijsmodellen te zijn. Een met ingebouwde hardware t/m level 5, de andere wat lichter.
    Dat snap ik dan weer niet:
    In order to get to fully autonomous driving, you are going to need to spend $8,000 on the system, but a cheaper $5,000 option is still available with 4 active cameras instead of 8.

    www.tesla.com/models/design
    Op de bestelpagina kun je ook kiezen voor verschillende selfdriving opties
    - Enhanced Autopilot
    - Full Self Driving

    Verder niet belangrijk: als ze maar voor beiden de Nvidia PX2 en Tom2 maps gebruiken.
    Mooi! Weer een een stukje van de puzzel gelegd
  12. [verwijderd] 21 oktober 2016 20:38
    Het mooie aan een van de vragen was dat er niet werd gevraagd: "gaan jullie samenwerken met Tesla?".

    Maar dat werd gevraagd: het klopt toch dat jullie nu al data aan Tesla leveren?

    Op de tweede vraag MOET je 'nee' antwoorden als het niet zo is. Er wordt gevraagd naar een concrete situatie die zich al voordoet.

    Als je dan zegt: "I cannot comment on that". Dan weet je genoeg.
  13. forum rang 7 Dutchy Ron 21 oktober 2016 21:01
    Summary
    Tesla has confirmed that effective immediately, Autopilot will be based on Nvidia hardware.
    Tesla also claims that the hardware will be sufficient to support fully autonomous operation in about two years.
    The switch from Mobileye has both short and long term benefits for both companies.
    Tesla (NASDAQ:TSLA) has announced that going forward all Tesla cars will be equipped with sufficient hardware for fully autonomous driving once the software is fully matured. This "second generation" Autopilot system will probably be based on Nvidia's (NASDAQ:NVDA) Drive PX 2 hardware and its DriveWorks software for self-driving vehicles. Tesla critics decry the announcement as a mere publicity stunt, and whether the system will lead to a truly autonomous vehicle remains to be seen. But the system will certainly lead to a much more capable and safe Autopilot than the previous one based on Mobileye (NYSE:MBLY) hardware.

    Bron: Seeking Alpha
346 Posts
Pagina: «« 1 ... 11 12 13 14 15 ... 18 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links