Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,980 18 apr 2024 17:35
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 5,980 - 6,230
  • 668.949 Gem. (3M) 304,1K

TomTom Oktober 2016

6.784 Posts
Pagina: «« 1 ... 227 228 229 230 231 ... 340 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 21 oktober 2016 12:11
    quote:

    Finres schreef op 21 oktober 2016 10:28:

    Als ik naar de cijfers kijk vind ik twee zaken opvallend:
    1. 26k stijging Def.rev. bij een daling van de omzet van 15k. Waar komt die stijging vandaan?
    2. Opvallende stijging van Selling, general and administrative expenses. Zorgwekkend? heeft iemand hier meer kijk op?

    Ik ben zeer geïnteresseerd in jullie analyse. dank
  2. Adek 2001 21 oktober 2016 12:15
    quote:

    Paulus29 schreef op 21 oktober 2016 11:47:

    [...]

    Mensen als Jos Versteeg krijgen alle ruimte van de niet of nauwelijks communicerende CEO Goddijn. Ook foutieve berichten blijven gewoon circuleren omdat Goddijn of TomTom IR deze foute berichten niet corrigeren.

    Communicatie vanuit TomTom. Dat is en blijft het grote probleem.


    versteeg I
    Heeft HTS T stroom gedaan....
  3. [verwijderd] 21 oktober 2016 12:17
    quote:

    *Justin* schreef op 21 oktober 2016 11:24:

    [...]

    Ik zal je 1 keer heel precies zeggen hoe IK het zie. Neem het niet voor waarheid aan, maar dit is wel zoals ik denk dat het zit. Deels op basis van harde informatie en deels op basis van estimated guess.

    Tesla heeft haar auto's qua hardware (de camera's en dergelijke) geschikt gemaakt voor zelf-rijden. Dit betekent niet dat ze ook zelfstandig kunnen rijden. Daar is betere software voor nodig, zijn HD kaarten voor nodig en is goedkeuring per land of stad nodig van de autoriteiten.

    Hiermee heeft Tesla er voor gezorgd dat - zonder een tijdlijn te geven - een zelfrijdende auto OTA (over the air) tot stand komt. Als de software en maps zover zijn kun je die als Tesla eigenaar dus downloaden, en heb je geen extra hardware nodig. Anders zouden mensen extra dingen moeten kopen en terug naar de garage en dat wil je niet.

    Dit betekent dat TomTom tot ongeveer 1 januari 2018 heeft om in heel de westerse wereld op de snelwegen en mogelijk ook in een aantal steden de HD maps te maken.

    TomTom is de samenwerking met Nvidia aangegaan om dat voor elkaar te krijgen. De Tesla sensoren zullen ook data van Tesla naar TomTom sturen, veel data, zodat het maken van die HD maps en het onderhoud ervan verder versneld kan worden.

    Ik noemde dit een monsterverbond omdat daarmee TomTom een voorsprong neemt met het maken van HD maps. Als na Tesla andere en iets minder innovatieve autofabrikanten ook zelfrijdende functies willen. Een FIAT bijvoorbeeld. Dan is TomTom mogelijk de enige optie.

    Natuurlijk is er ook nog HERE, als het hen lukt om in de voetsporen van TomTom te treden en ook heel snel de HD maps te maken. Maar uit diverse hoeken, binnen en buiten HERE, hoor ik ontevredenheid over de snelheid van HERE. Dat ook nog in reorganisaties zit. Bovendien blijft het een partij die bij concurrerende autofabrikanten zit, dat blijft een barrière.

    Ik denk dat TomTom een geheimhoudingsverklaring heeft bij Tesla. Dat zul je vanmiddag vast wel merken als er over gevraagd wordt. Dan blijven de lippen gesloten. Net zoals bij UBER en bij Apple. TT deed net alsof ze daar niet mee werkten, maar aan de manier van antwoorden voelde ik gewoon aan dat er niet over gepraat mocht worden of ze dat niet wilden.

    Het zal sneller gaan. Hardware vanaf nu. Over 2 maanden de eerste software. Die geeft dan keurig aan op welke weggedeeltes het systeem al optimaal werkt met de HD-Maps en RoadDNA. Tesla kan dat niet zelf maken (ze bluffen net zoals Apple dat doet) en alleen TomTom kan leveren.
  4. trend follower 21 oktober 2016 12:19
    quote:

    *Justin* schreef op 21 oktober 2016 12:01:

    [...]

    De vorige CFO noemde de order instroom altijd "lumpy".

    www.dummies.com/personal-finance/inve... Hier "trading and analyst language for dummies" inclusief het woord lumpy.

    Orders hebben soms wel een lead tijd van een jaar. Vanaf het moment dat iemand een offerte aanvraag doet en gaat testen tot uiteindelijk het tekenen van een contract. TomTom mikt op contracten van 100 miljoen euro.

    Daardoor kan er soms het ene kwartaal geen order getekend worden en de andere maand wel twee of drie.

    De order intake was "boven 200 miljoen" tot nu toe. Dit wijst op 1 groot contract (Volvo) die ik rond de 100 miljoen schat. En wat kleinere contracten die ook pakweg 120 miljoen waard zijn.

    Wat dus interessant is om te horen is of TT nog verwacht dat er dit jaar nog wat bijkomt aan orders. Scoor je nog 1 grote deal dan heb je meer binnengehaald dan vorig jaar. Dat kan zomaar zijn!

    Ik zeg daarom niet dat ik tevreden ben over orders of ontevreden. Er valt nu gewoon niks over te zeggen. Was het 300 geweest dan kun je wel tevreden zijn, want dan heb je zekerheid dat het dit jaar weer 'behaald' is...
    Ik ben het volledig met je eens wat je hierboven schrijft, maar ik heb het over MdD, dat hij de orderinstroom zwak vindt, maar dat hij niet uitsluit dat TT marktaandeel wint. Deze twee gaan niet met elkaar samen, zeker niet als je het combineert met de toelichting van ING, waarbij ze uitgaan dat de markt omvang dit jaar niet zo groot was als vorig jaar. TT zei bij de Q4 cijfers nog dat ze alle grote offertes hebben gewonnen.
  5. [verwijderd] 21 oktober 2016 12:32
    quote:

    trend follower schreef op 21 oktober 2016 12:19:

    [...]

    Ik ben het volledig met je eens wat je hierboven schrijft, maar ik heb het over MdD, dat hij de orderinstroom zwak vindt, maar dat hij niet uitsluit dat TT marktaandeel wint. Deze twee gaan niet met elkaar samen, zeker niet als je het combineert met de toelichting van ING, waarbij ze uitgaan dat de markt omvang dit jaar niet zo groot was als vorig jaar. TT zei bij de Q4 cijfers nog dat ze alle grote offertes hebben gewonnen.
    Ik denk niet dat de marktomvang kleiner is, eerder groter. Maar dat is altijd over langere tijd gemeten.

    Ik denk trouwens dat sport nog een beetje onderschat wordt. Dat is qua omzet nu even groot aan het worden als Telematics of Licensing en met goede marges op nieuwe producten.

    Die markt kan nog een tijdje voort en zal denk ik meer groeien komend jaar dan een Telematics divisie. Licensing is een beetje een dark horse. UBER zit er in, maar je ziet er nog niets van. Maar wel een heel belangrijk account.
  6. [verwijderd] 21 oktober 2016 12:44
    Eigenlijk zou je heel Tesla niet moeten willen omdat ze overduidelijk hun eigen plan trekken. Qua naamsbekendheid zal je namelijk nooit meer worden dan een hulpje met alle credits voor Tesla als gamechanger. Misschien dat een alliantie Bosch/TomTom/NvidiaAI + de logge autogiganten vs. Tesla veel interessanter is. Zeker met alle contacten die er al zijn ligt daar mijn inziens veel meer ruimte.
  7. PGV 21 oktober 2016 12:50
    [quote alias=Halftienbinnen id=9653245 date=201610211244]
    Eigenlijk zou je heel Tesla niet moeten willen omdat ze overduidelijk hun eigen plan trekken. Qua naamsbekendheid zal je namelijk nooit meer worden dan een hulpje met alle credits voor Tesla als gamechanger. Misschien dat een alliantie Bosch/TomTom/NvidiaAI + de logge autogiganten vs. Tesla veel interessanter is. Zeker met alle contacten die er al zijn ligt daar mijn inziens veel meer ruimte.
    [/quote

    Is natuurlijk ook als je met Apple zaken doet, persen je uit, tot ze je niet meer nodig hebben.

  8. [verwijderd] 21 oktober 2016 13:07
    quote:

    potpourri schreef op 21 oktober 2016 11:50:

    [...]

    je hoeft geen exit, het volstaat Telematics te verzelfstandigen of te verkopen, dan heeft TT ook bergen Cash , dan kunnen ze vol investeren in maps, hebben ze geen handout nodig en kunnen de jaren daarna eventueel werken aan een overgang naar een sterke partner/koper bvb een Bosch, denk dat zo een bedrijf beter ligt in de TT cultuur dan een Ford, Apple, Toyota , Google of wie dan ook

    verder is er een enorm voordeel dat Bosch een private company is, ze hebben geen last van compliance van de regelhouder aan de Beurs en hebben verder behalve intern aan hun financierende Banken geen meldingsplichten over het reilen en zeilen binnen de toko
    Bosch heeft verder de uitstraling van een mega industrieel conglomeraat ( financieel sterk) en iedereen ziet ze als niet-gebonden., dus ze zijn iedereens vriend.

    denk dat HG onder druk komt, ook al denken velen dat niemand HG en de founders iets kan doen, maar zo werkt het niet aan de Beurs, dan moet je private gaan.

    denk dus dat we een verandering gaan zien en dat gaat de aandeelhouder goed doen.

    verder denk ik ook dat de cijfers en dan de mix betert, dat bewijs is er, maar de kosten zullen hoog blijven, maps is een dure hobby, kan lucratief zijn, maar er is eeuwig dat gevaar dat een grote speler Google, Apple die zo graag ' in the car ' willen het gaan weggeven en dan ben je gewoon gereduceerd tot een supplier, je naam komt nooit naar boven drijven, geen uitstraling, of je moet dan weer een Mr.Fix it zijn als hoofdaannemer en dan kom je weer bij Bosch terecht

    dus ziehier

    - Telematics verzelfstandigen
    - Bosch uiteindelijk het nieuwe huis
    Okay.

    Iets anders. De Duitse automobielindustrie is naar mijn idee liever niet afhankelijk van het Amerikaanse Google.

    Dat onbemand rijden in de toekomst een overall feit gaat worden lijkt me voor de hand liggend en dus een noodzakelijk 'kwaad' voor de autobouwers.

    Zou het tot de mogelijkheden behoren dat TT wordt overgenomen door de gezamenlijke Duitse automobielindustrie (Mercedes-BMW-VW) om een vuist te maken tegen de rest?
  9. [verwijderd] 21 oktober 2016 13:10
    quote:

    JacobusJW schreef op 21 oktober 2016 13:07:

    [...]
    Okay.

    Iets anders. De Duitse automobielindustrie is naar mijn idee liever niet afhankelijk van het Amerikaanse Google.

    Dat onbemand rijden in de toekomst een overall feit gaat worden lijkt me voor de hand liggend en dus een noodzakelijk 'kwaad' voor de autobouwers.

    Zou het tot de mogelijkheden behoren dat TT wordt overgenomen door de gezamenlijke Duitse automobielindustrie (Mercedes-BMW-VW) om een vuist te maken tegen de rest?
    Denk dat de vlag uit gaat bij de meeste bij een bod van 20 euro allemachtig wat een uitputtingsslag.
6.784 Posts
Pagina: «« 1 ... 227 228 229 230 231 ... 340 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links