Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 7,275 16 apr 2024 17:35
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 7,075 - 7,275
  • 227.592 Gem. (3M) 272,7K

TomTom Oktober 2016

6.784 Posts
Pagina: «« 1 ... 226 227 228 229 230 ... 340 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. trend follower 21 oktober 2016 11:40
    quote:

    Paulus29 schreef op 21 oktober 2016 11:33:

    [...]

    Precies wat ik vanmorgen al voorspelde.

    Het was slechts wachten op de gespeelde en geplande negativiteit van Martijn den Drijver, het lievelingetje van CEO Harold Goddijn.

    Is den Drijver de analist die mee mag denken en werken aan de komende dirty exit - delisting?

    Alles op een rijtje zettende kun je gewoon geen andere conclusie trekken.

    Check gewoon de als een goed getrainde vlo op en neer springende adviezen van deze den Drijver en zijn warme (kleffe) banden met het TomTom management.

    Dan weet je genoeg.

    Hij noemt de orderinstroom zwak, maar sluit niet uit dat TT marktaandeel wint?
    Dit kan ik niet rijmen met elkaar.
  2. seren 21 oktober 2016 11:43
    jammer, weer geen echt nieuws
    misschien in de cc (om 14:00 na registratie, voor degene die dat niet konden vinden)
    lange termijn, blijft goed, het duurt alleen weer iets langer.
    TT blijft een goed aandeel, voor een groot portie op zolder.
    TT blijft een slecht aandeel voor Turbo's en Call-opties.

    we zullen geduld moeten hebben

  3. mjmj 21 oktober 2016 11:45
    quote:

    seren schreef op 21 oktober 2016 11:43:

    jammer, weer geen echt nieuws
    misschien in de cc (om 14:00 na registratie, voor degene die dat niet konden vinden)
    lange termijn, blijft goed, het duurt alleen weer iets langer.
    TT blijft een goed aandeel, voor een groot portie op zolder.
    TT blijft een slecht aandeel voor Turbo's en Call-opties.

    we zullen geduld moeten hebben

    voor opties schrijven is het wel weer een aardig aandeel.
  4. [verwijderd] 21 oktober 2016 11:46
    quote:

    *Justin* schreef op 21 oktober 2016 11:24:

    [...]

    Ik zal je 1 keer heel precies zeggen hoe IK het zie. Neem het niet voor waarheid aan, maar dit is wel zoals ik denk dat het zit. Deels op basis van harde informatie en deels op basis van estimated guess.

    Tesla heeft haar auto's qua hardware (de camera's en dergelijke) geschikt gemaakt voor zelf-rijden. Dit betekent niet dat ze ook zelfstandig kunnen rijden. Daar is betere software voor nodig, zijn HD kaarten voor nodig en is goedkeuring per land of stad nodig van de autoriteiten.

    Hiermee heeft Tesla er voor gezorgd dat - zonder een tijdlijn te geven - een zelfrijdende auto OTA (over the air) tot stand komt. Als de software en maps zover zijn kun je die als Tesla eigenaar dus downloaden, en heb je geen extra hardware nodig. Anders zouden mensen extra dingen moeten kopen en terug naar de garage en dat wil je niet.

    Dit betekent dat TomTom tot ongeveer 1 januari 2018 heeft om in heel de westerse wereld op de snelwegen en mogelijk ook in een aantal steden de HD maps te maken.

    TomTom is de samenwerking met Nvidia aangegaan om dat voor elkaar te krijgen. De Tesla sensoren zullen ook data van Tesla naar TomTom sturen, veel data, zodat het maken van die HD maps en het onderhoud ervan verder versneld kan worden.

    Ik noemde dit een monsterverbond omdat daarmee TomTom een voorsprong neemt met het maken van HD maps. Als na Tesla andere en iets minder innovatieve autofabrikanten ook zelfrijdende functies willen. Een FIAT bijvoorbeeld. Dan is TomTom mogelijk de enige optie.

    Natuurlijk is er ook nog HERE, als het hen lukt om in de voetsporen van TomTom te treden en ook heel snel de HD maps te maken. Maar uit diverse hoeken, binnen en buiten HERE, hoor ik ontevredenheid over de snelheid van HERE. Dat ook nog in reorganisaties zit. Bovendien blijft het een partij die bij concurrerende autofabrikanten zit, dat blijft een barrière.

    Ik denk dat TomTom een geheimhoudingsverklaring heeft bij Tesla. Dat zul je vanmiddag vast wel merken als er over gevraagd wordt. Dan blijven de lippen gesloten. Net zoals bij UBER en bij Apple. TT deed net alsof ze daar niet mee werkten, maar aan de manier van antwoorden voelde ik gewoon aan dat er niet over gepraat mocht worden of ze dat niet wilden.

    Duidelijk verhaal Justin en allemaal heel goed mogelijk. Wat ik echter matig vind aan dit verhaal is dat er ook quotes zijn die hier haaks op staan. Wat zegt Nvidia op haar PX2 site? Wat zegt Elon in de call? Nvidia heeft het over mapmaking leaders HERE en Elon zegt letterlijk 'we don't use any third-party software'. Ze gebruiken zelfs geen Boschsensors volgens mij (naast Ronaldo toch wel onze Messi). Dat is toch wel heel erg ieder voor zich? Het is dan leuk dat we mee mogen doen op Nvidia haar platformpje maar het zegt voor nu helemaal niks.
  5. [verwijderd] 21 oktober 2016 11:47
    quote:

    bekeken schreef op 21 oktober 2016 11:22:

    Wat een tenenkrommend commentaar van Jostie Versteeg op RTLZ. Werkelijk geen flauw benul over de fundamentals van de onderneming, maar "hij zal er nog even naar kijken......."

    Mensen als Jos Versteeg krijgen alle ruimte van de niet of nauwelijks communicerende CEO Goddijn. Ook foutieve berichten blijven gewoon circuleren omdat Goddijn of TomTom IR deze foute berichten niet corrigeren.

    Communicatie vanuit TomTom. Dat is en blijft het grote probleem.


  6. [verwijderd] 21 oktober 2016 11:50
    quote:

    JacobusJW schreef op 21 oktober 2016 11:37:

    [...]
    Verklaar die 11-12€ eens, of is het zomaar een gooi?
    je hoeft geen exit, het volstaat Telematics te verzelfstandigen of te verkopen, dan heeft TT ook bergen Cash , dan kunnen ze vol investeren in maps, hebben ze geen handout nodig en kunnen de jaren daarna eventueel werken aan een overgang naar een sterke partner/koper bvb een Bosch, denk dat zo een bedrijf beter ligt in de TT cultuur dan een Ford, Apple, Toyota , Google of wie dan ook

    verder is er een enorm voordeel dat Bosch een private company is, ze hebben geen last van compliance van de regelhouder aan de Beurs en hebben verder behalve intern aan hun financierende Banken geen meldingsplichten over het reilen en zeilen binnen de toko
    Bosch heeft verder de uitstraling van een mega industrieel conglomeraat ( financieel sterk) en iedereen ziet ze als niet-gebonden., dus ze zijn iedereens vriend.

    denk dat HG onder druk komt, ook al denken velen dat niemand HG en de founders iets kan doen, maar zo werkt het niet aan de Beurs, dan moet je private gaan.

    denk dus dat we een verandering gaan zien en dat gaat de aandeelhouder goed doen.

    verder denk ik ook dat de cijfers en dan de mix betert, dat bewijs is er, maar de kosten zullen hoog blijven, maps is een dure hobby, kan lucratief zijn, maar er is eeuwig dat gevaar dat een grote speler Google, Apple die zo graag ' in the car ' willen het gaan weggeven en dan ben je gewoon gereduceerd tot een supplier, je naam komt nooit naar boven drijven, geen uitstraling, of je moet dan weer een Mr.Fix it zijn als hoofdaannemer en dan kom je weer bij Bosch terecht

    dus ziehier

    - Telematics verzelfstandigen
    - Bosch uiteindelijk het nieuwe huis
  7. Geert07 21 oktober 2016 11:51
    quote:

    trend follower schreef op 21 oktober 2016 11:40:

    [...]
    Hij noemt de orderinstroom zwak, maar sluit niet uit dat TT marktaandeel wint?
    Dit kan ik niet rijmen met elkaar.
    Dat is toch niet zo moeilijk? Markt is blijkbaar gekrompen t.o.v. vorig jaar. Dus TT heeft een groter marktaandeel in een kleinere markt.
  8. bekeken 21 oktober 2016 11:51
    ZwarteRidder: mijn DefRev bijdrage van € 0.68 wpa is gebaseerd op de uitspraken van de voormalige CFO in de CC van Q4 2014, waarin de toenmalige DefRev van € 147.5 mln werd besproken met een wpa bijdrage van € 0.50. In een latere CC is het rekensommetje nog een keer uitgelegd door de huidige CFO op basis van een vraag.

    Als we de huidige DefRev doorrekenen kom ik op € 0.68 uit. de helft van de DefRev (€ 101 mln) staat bij de current liabilities, dus binnen 12 maanden.
  9. [verwijderd] 21 oktober 2016 11:53
    Ik lees al een tijd veel mee op dit forum. Post eigenlijk nooit iets. Heb ook niet de technische kennis om daadwerkelijk iets bij te dragen. Als leek kijk ik naar wat er met TomTom steeds gebeurd. Hoe mensen hier reageren. Hoe sommigen heel veel kennis delen, op welk gebied dan ook. Daarop ben ik tijden geleden ook ingestapt. Diverse ritjes gemaakt, maar ook meegegaan na de Here verkoop. Betekent dat ik zo ongeveer aan een gemiddelde zit van €9, want niet verkocht bij de €12

    Sommigen blijven onverminderd in roze wolken geloven. Sommigen zijn onverminderd negatief. De roze wolken vaak wel onderbouwd met misschien wat luchtfietserij aan de zijlijn. De doemdenkers wijzen meestal op de cijfers en sommigen zijn gewoon als onkruid aanwezig bij elk fonds wat het moeilijk heeft. Dat is een beetje sneu. ieder z'n mening, maar wat me wel opvalt is dat er nogal heftige strijd is onderling tussen de posters. Mag wel met iets meer respect lijkt me, maar ik begrijp de kribbigheid.

    Want ook ik begin me inmiddels flink te irriteren aan dit aandeel. Er lijkt een spel gespeeld te worden waarbij de gewone belegger lijdzaam moet toezien. Schandalig. Er zijn meerdere voorbeelden, maar wat er deze week naar mijn idee gebeurd is ronduit achterlijk. Waarom gooi je een week voor de cijfers een omzetverlaging de wereld in die een week later gewoon uit de cijfers zijn te halen? Uiteraard wordt het bevestigd, maar elke Jan Lul weet dan toch dat de koers twee keer een draai om z'n oren krijgt? Dat lijkt op opzet. Dan wordt de belegger daarmee in de maling genomen en is er een ander doel. Lage instappende vriendjes? Voorbereiding voor een exit? Of zijn ze gewoon oerstom? Dat lijkt me toch niet.

    Ik geloof nog steeds in een positief ontwikkeling, maar mijn ergernis begint langzaamaan terrein te winnen. Moet ik nog wat bijkopen op dit punt of moet ik mijn hoofd vrijmaken en de boel lozen? Verlies nemen en me niet meer druk maken. Ik wacht vanmiddag nog even af of Godijn met iets meer komt. Anders gaan we denk ik aanstonds mijn tijd besteden aan nuttigere zaken... andere aandelen.

  10. Dokus 21 oktober 2016 11:53
    quote:

    potpourri schreef op 21 oktober 2016 11:50:

    [...]

    je hoeft geen exit, het volstaat Telematics te verzelfstandigen of te verkopen, dan heeft TT ook bergen Cash , dan kunnen ze vol investeren in maps, hebben ze geen handout nodig en kunnen de jaren daarna eventueel werken aan een overgang naar een sterke partner/koper bvb een Bosch, denk dat zo een bedrijf beter ligt in de TT cultuur dan een Ford, Apple, Toyota , Google of wie dan ook

    verder is er een enorm voordeel dat Bosch een private company is, ze hebben geen last van compliance van de regelhouder aan de Beurs en hebben verder behalve intern aan hun financierende Banken geen meldingsplichten over het reilen en zeilen binnen de toko
    Bosch heeft verder de uitstraling van een mega industrieel conglomeraat ( financieel sterk) en iedereen ziet ze als niet-gebonden., dus ze zijn iedereens vriend.

    denk dat HG onder druk komt, ook al denken velen dat niemand HG en de founders iets kan doen, maar zo werkt het niet aan de Beurs, dan moet je private gaan.

    denk dus dat we een verandering gaan zien en dat gaat de aandeelhouder goed doen.

    verder denk ik ook dat de cijfers en dan de mix betert, dat bewijs is er, maar de kosten zullen hoog blijven, maps is een dure hobby, kan lucratief zijn, maar er is eeuwig dat gevaar dat een grote speler Google, Apple die zo graag ' in the car ' willen het gaan weggeven en dan ben je gewoon gereduceerd tot een supplier, je naam komt nooit naar boven drijven, geen uitstraling, of je moet dan weer een Mr.Fix it zijn als hoofdaannemer en dan kom je weer bij Bosch terecht

    dus ziehier

    - Telematics verzelfstandigen
    - Bosch uiteindelijk het nieuwe huis
    of de maps divisie gaat naar Bosch, dan hou je consumer en TTT over in het beursgenoteerde huis.
  11. [verwijderd] 21 oktober 2016 12:01
    quote:

    trend follower schreef op 21 oktober 2016 11:40:

    [...]
    Hij noemt de orderinstroom zwak, maar sluit niet uit dat TT marktaandeel wint?
    Dit kan ik niet rijmen met elkaar.

    De vorige CFO noemde de order instroom altijd "lumpy".

    www.dummies.com/personal-finance/inve... Hier "trading and analyst language for dummies" inclusief het woord lumpy.

    Orders hebben soms wel een lead tijd van een jaar. Vanaf het moment dat iemand een offerte aanvraag doet en gaat testen tot uiteindelijk het tekenen van een contract. TomTom mikt op contracten van 100 miljoen euro.

    Daardoor kan er soms het ene kwartaal geen order getekend worden en de andere maand wel twee of drie.

    De order intake was "boven 200 miljoen" tot nu toe. Dit wijst op 1 groot contract (Volvo) die ik rond de 100 miljoen schat. En wat kleinere contracten die ook pakweg 120 miljoen waard zijn.

    Wat dus interessant is om te horen is of TT nog verwacht dat er dit jaar nog wat bijkomt aan orders. Scoor je nog 1 grote deal dan heb je meer binnengehaald dan vorig jaar. Dat kan zomaar zijn!

    Ik zeg daarom niet dat ik tevreden ben over orders of ontevreden. Er valt nu gewoon niks over te zeggen. Was het 300 geweest dan kun je wel tevreden zijn, want dan heb je zekerheid dat het dit jaar weer 'behaald' is...
  12. forum rang 8 closer 21 oktober 2016 12:03
    quote:

    Halftienbinnen schreef op 21 oktober 2016 11:46:

    [...]

    Duidelijk verhaal Justin en allemaal heel goed mogelijk. Wat ik echter matig vind aan dit verhaal is dat er ook quotes zijn die hier haaks op staan. Wat zegt Nvidia op haar PX2 site? Wat zegt Elon in de call? Nvidia heeft het over mapmaking leaders HERE en Elon zegt letterlijk 'we don't use any third-party software'. Ze gebruiken zelfs geen Boschsensors volgens mij (naast Ronaldo toch wel onze Messi). Dat is toch wel heel erg ieder voor zich? Het is dan leuk dat we mee mogen doen op Nvidia haar platformpje maar het zegt voor nu helemaal niks.
    Misschien wordt dit vanmiddag duidelijk maar misschien ook niet, zie ook mijn post van 10:01. We weten nu dat zowel TT als Tesla werken met PX2 van Nvidia. Dat betekent dat ze hun "eigen" software ontwikkelen met de SDK van Nvidia. TT wil dit aanbieden aan autofabrikanten, Tesla zegt dat ze hun systeem zelf ontwikkelen. Het is dus niet gezegd dat Tesla het systeem van TT gebruikt. Maar wellicht wel de kaarten van TT.
    En dan is er ook nog Bosch: die hebben wel gezegd dat ze TomTom mapping gebruiken. Maar of Bosch ook PX2 gebruikt is niet bekend.
6.784 Posts
Pagina: «« 1 ... 226 227 228 229 230 ... 340 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom onderliggend sterk en vooruitzichten zijn goed

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links