Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Hoeveel John de Mol verdient aan Delta Lloyd
Categorie: Beurs vandaag
Door
op donderdag 6 oktober 2016
Views: 19.691
Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate
Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!
Mooi stuk, dat geeft de belegger moed.
Bekijk ook even zijn porto bij Tom2, rond de €. 10,00 ??? ] voordat u resultaten opsomt. Het is niet overal raak.
Je zou zeggen,..gefeliciteerd. Maar het boeit hem niet. Belachelijk gewoon.
TomTom heeft een minimale huidige assetwaarde van zo'n 30 euro per aandeel. Zie o.a. peer Fleetmatics voor divisie Telematcs en peer HERE voor de waarde van de Maps. Bij TomTom is de assetwaarde van de divisie Telematics zo'n 2 miljard. Die markt groeit de komende 7 jaar spectaculair verder. Per jaar komt er alleen al voor deze ene divisie gemiddeld zo'n 500 miljoen aan assetwaarde bij. De assetwaarde van TomTom-Maps is een stuk hoger dan die van peer HERE. Morgan Stanley kwam in hun blue sky op 5 miljard. Dit door o.a.: -wereldmarktleiderschap real-time Traffic; -nieuwe real-time platform (2-3 jaar voor op concurrentie; ook geschikt voor sensordata zelfrijdende auto); -marktaandeel dat snel groeit (van 20% naar 50% in 2020 volgens Goddijn), -smartphoneklanten als Apple en Uber -vooraanstaande klanten in Automotive zoals Volvo die ADAS af-fabriek in alle nieuwe auto's gaat inbouwen (=100% take-rate; dan incl. TomTom HD-Maps + RoadDNA) -gepatenteerd RoadDNA-technologie voor de zelfrijdende auto (ADAS+HAD) Bij 50% marktaandeel Automotive in 2020 gaat de omzet van deze divisie van nu 140 miljoen naar straks 1 miljard (SAAS-businessmodel, dus winstmarge 80% en hoger; geeft koers van TomTom rond de 100 euro). In 2021-2025 stijgt dat nog heel hard verder. De CEO van HERE kwam recent zelfs met 5-6 miljard aan omzetverwachting. Deze omzetten zijn ook andersom uit te rekenen. Per jaar komen er excl. China en landen in de periferie zo'n 60 miljoen nieuwe auto's op de markt. Het huidige businessmodel (use-case entertainment) is zo'n 50-60 euro per auto aan licentiefee voor de navigatiesoftware en maps. Take-rate 30% geeft een marktvolume van rond de 1 miljard. Het nieuwe businessmodel is de connected-car met real-time services (map-updates, traffic, parking, alerts, weather etc.) voor de basisveiligheidssystemen in de auto (use-cases ADAS en HAD). Dat betekent een basisfee van 50-60 euro per auto plus een jaarabonnement op de real-time services van 20-30 euro per auto per jaar. De take-rate gaat van 30% naar 100% (ADAS is straks net zo gewoon in de auto als nu ABS). TomTom heeft enkele jaren voorsprong door het nieuwe real-time platform en de HD-Maps. Daarnaast is er het gepatenteerde RoadDNA voor ADAS en HAD. De meest vooraanstaande klanten in de markt zoals Apple, Uber en Volvo kozen niet voor niets TomTom. Tesla schijnt er op korte termijn ook bij te komen (hebben recent Mobileye de deur uitgeschopt en kiezen voor Nvidia + Bosch + vrijwel zeker ook TomTom (TomTom werkt al jaren samen met Bosch voor RoadDNA en Nvidia sloot vorige week een deal met TomTom om de kaarten van de zelfrijdende auto te gaan ontwikkelen; 1+1 =)
Bij Imtech was dat ook een succes...En conclusie 2: altijd meedoen met claimemissies
@beter dans paren Het is nog niet overal raak! De Mol is echt niet gek om op 10 euro privé te zijn ingestapt in TomTom. Hij kent de assetwaarde en potentie in de nieuwe massamarkten van smartphone en connected-car (alleen al een kleintje als Volvo is op termijn een klant van 100 miljoen per jaar). Huidige lage koers van TomTom is vooral gebaseerd op nu nog niet in de cijfers zichtbare groei i Automotive en de nog lage winst. Die winsten zijn de afgelopen jaren echter met enkele honderden miljoenen aan ontwikkelingskosten gedrukt (nieuwe real-time platform, nieuwe producten). Het orderboek Automotive groeit daarentegen wel al heel snel. Het duurt echter gemiddeld 2 jaar voordat de leveringen van nieuwe orders starten. Ik kijk er dus ook niet gek van op als De Mol zijn belang in TomTom uitbreidt naar 10%.
groeibriljant schreef op 6 oktober 2016 10:37 :
@beter dans paren
Het is
nog niet overal raak!
De Mol is echt niet gek om op 10 euro privé te zijn ingestapt in TomTom. Hij kent de assetwaarde en potentie in de nieuwe massamarkten van smartphone en connected-car.
Huidige lage koers van TomTom is vooral gebaseerd op nu nog niet in de cijfers zichtbare groei i Automotive en de nog lage winst.
Die winsten zijn de afgelopen jaren echter met enkele honderden miljoenen aan ontwikkelingskosten gedrukt (nieuwe real-time platform, nieuwe producten).
Het orderboek Automotive groeit daarentegen wel al heel snel. Het duurt echter gemiddeld 2 jaar voordat de leveringen van nieuwe orders starten.
Ik kijk er dus ook niet gek van op als De Mol zijn belang in TomTom uitbreidt naar 10%.
Heb je de aandelen zelf ook? en tegen welke prijs?? Waarom koop je ze vandaag niet op ruim 8 euro?
fred12345 schreef op 6 oktober 2016 10:45 :
[...]
Heb je de aandelen zelf ook? en tegen welke prijs??
Waarom koop je ze vandaag niet op ruim 8 euro?
Zit er al fors in. Ruim voordat John de Mol privé instapte! Koop idd ook nog bij op de huidige bodemkoersen; zal John ook wel doen met zijn DL-winst ;-) (alhoewel hij toch eerst wel zal wachten op de 5,80; is snel verdiend) Kijk eind dit jaar maar even wat de koers van TomTom is nadat het orderboek Automotive 2016 straks bekend is gemaakt. Bij >400 miljoen gaat dat toch snel naar 12 euro. Als Tesla er als klant bij komt, dan trekt dat USA-beleggers, en staat de koers in no-time op 15 euro (free-float is beperkt). Zijn ze zo verstandig om de divisie Telematics af te splitsen via een eigen notering aan de Nasdaq, dan zie je snel 20 euro op de koersborden (Amsterdam is helaas niet de beurs voor een juiste waardering van een groeiend SAAS-techbedrijf)
Wat MIJ dan weer intrigeert: Is John de Mol zelf op het idee gekomen om zo massaal in Delta Lloyd te beleggen of heeft hij daarvoor een adviseur/ adviseursteam. Als John de Mol helemaal zelf op dit beleggersidee is gekomen, grote complimenten, maar iets in mij zegt mij dat hij een verdomd goed advieskantoor/adviseur heeft gehad. Peter
Ik weet niet of TomTom zo'n groeier is. Googlemaps brengt mij ook al waar ik wil dus TomTom moet belangrijke meerwaarde blijven creëren wil het bedrijf niet over een paar jaar gewoon verdwenen zijn. Ik vraag mij af of een consument op een auto met navigatie zit te wachten als de prijs hoog is. Je hebt tenslotte altijd een oud systeem terwijl je mobiel elk jaar met iets nieuws in de auto geklikt kan worden. Dit wordt nog erger als de zelfstandige rijdende auto een feit wordt...
Hij heeft ook nog even in de piepzak gezeten met DL.
De heer De Mol wordt hier neergezet als een briljant belegger. Meneer Ingberg u weet toch ook dat hij zijn vermogen laat beheren. Ik denk dat de heer De Mol zich concentreert op zijn core business.
mrC2 schreef op 6 oktober 2016 13:30 :
Ik weet niet of TomTom zo'n groeier is.
Googlemaps brengt mij ook al waar ik wil dus TomTom moet belangrijke meerwaarde blijven creëren wil het bedrijf niet over een paar jaar gewoon verdwenen zijn. Ik vraag mij af of een consument op een auto met navigatie zit te wachten als de prijs hoog is. Je hebt tenslotte altijd een oud systeem terwijl je mobiel elk jaar met iets nieuws in de auto geklikt kan worden.
Dit wordt nog erger als de zelfstandige rijdende auto een feit wordt...
Verdiep je je volgende keer eerst even ergens in voordat je er iets over schrijft! TOMTOM heeft een realtime platform, kan, tegen betaling dus realtime maps leveren! En in de SDC spelen ze ook een grote rol met HD maps en Roaddna! Zie partnership met Bosch(die confirmed dat ze tomtom maps gebruikt hebben voor de zelfrijdende tesla) en NVIDIA!
Dokus_ schreef op 6 oktober 2016 13:55 :
[...]
Verdiep je je volgende keer eerst even ergens in voordat je er iets over schrijft! TOMTOM heeft een realtime platform, kan, tegen betaling dus realtime maps leveren! En in de SDC spelen ze ook een grote rol met HD maps en Roaddna! Zie partnership met Bosch(die confirmed dat ze tomtom maps gebruikt hebben voor de zelfrijdende tesla) en NVIDIA!
Real-time Maps en technologie als het gepatenteerde RoadDNA worden straks in 100% van alle nieuwe auto's ingebouwd. Simpelweg voor de extra veiligheid (net als nu ABS). Kan ook niet via de smartphone of cloud, maar moet standaard in de auto zitten (alleen real-time updates via de cloud). Volvo gaat dat zelfs al vanaf 2019 doen; ADAS+TomTom af-fabriek in alle 600.000 nieuwe Volvo's per jaar. Krijgen naast een basislicentie van 50-70 euro per auto ook allemaal een jaarabonnement op de real-time Services (minimaal 20 euro per auto per jaar). Dat abonnement loopt gedurende de volledige levensduur van de auto ivm jaarlijkse APK-goedkeuring van de ADAS-functionaliteit (vereist door de verzekeringsmaatschappij en de wetgever). Ergens rond de 15 jaar. Volvo heeft zo'n 1% marktaandeel (excl. China en periferie) en doet op termijn als klein klantje al >100 miljoen omzet per jaar. Goddijn verwacht te groeien van nu 20% naar 50% marktaandeel Automotive in 2020. Dat is dan rond de 1 miljard SAAS-omzet Automotive in 2020 met groei naar ergens 3-5 miljard omzet in de periode 2021-2025. Staat de koers in 2020 toch echt boven de 100 euro. Kan ook een jaartje langer duren als Goddijn wat te positief is over het marktaandeel.
>conclusie 2: altijd meedoen met claimemissies Dat hebben we bij Imtech gezien ja! :-p
Nog een aanwijzing dat Tesla heeft gekozen voor de combi Nvidia-Bosch-TomTomtwitter.com/JelleBrinkhuis/status/783... Deal tussen TomTom en Nvidia van vorige week om kaarten (=basismap+HD-layer+RoadDNA) voor de zelfrijdende auto te gaan ontwikkelen is geen toeval. Bosch en TomTom werken al enkele jaren samen op dit terrein.
het lijkt mij logisch dat hij adviseurs en vrienden heeft met veel kennis. hij heeft toch ook een mannetje die heel veel voor hem regelt met zijn investeringsbedrijf dasym. en daarnaast heeft hij er denk ik zelf ook goed kijk op. die Aziatische partij is geloof ik op 17 euro ingestapt ofzo en flink ook, dat weegt ook wel aardig mee.
Kan hij met vehicle Dasym weer een aantal aandeeltjes TMG bijkopen voor hij samen met de familie Puyenbroek daar een bod op uit brengt.
Conclusie 2:Altijd meedoen met claimemissies ?? Leg dat even de Imtech , Heijmans en TomTom belegger uit ,Nico...
leuk dat hij er aan verdient heeft maar wat kan ik daar voor kopen ? helemaal niets als ik niet ook ingestapt ben....;-) hij zal er geen biefstuk meer of minder om eten. ;-)
Aantal posts per pagina:
20
50
100