Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,520 23 apr 2024 17:35
  • +0,060 (+1,10%) Dagrange 5,450 - 5,585
  • 546.527 Gem. (3M) 313,7K

Interview Antoine Saucier - hoofd Automotive (vertaling)

14 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 21 september 2016 19:19
    Als er AB’s gegeven worden voor de vertaling in de hier op volgende post, dan gaan die ‘virtueel’ over naar Chameleon, die met deze link kwam. www.journalauto.com/lja/article.view/...

    Interview is dus met Antoine Saucier, de hoogste baas van TomTom Automotive. De belangrijkste items zie je hier in bullets. En daarna ook onderstreept in de tekst. Ik heb de vertaling gedaan met Google translate, maar dan moet je vertalen van Frans naar Engels. Naar NL is geen porem. En als zinnen niet lopen even terug naar het Frans kijken. Mochten mensen beter zijn in Frans dan hoor ik wel de op/aanmerkingen.

    Prettige avond allen.

    ----

    - Er komen zowel nieuwe contracten en contract uitbreidingen (global)

    - FIAT contract wordt verbreed, TomTom gaat ook meer leveren aan Chrysler. Dat is een win ten koste van HERE.

    - Met Aziaten worden nu gesprekken gevoerd. Nissan, Toyota en anderen

    - TT is ook betrokken bij Volvo + UBER die een robotaxi willen lanceren

    - TomTom komt met technologische updates

    - TT is door Volvo gekozen op basis van een langetermijn visie rond veiligheid. Daar maak ik uit op dat het zeker niet alleen gaat over kaarten, verkeersinfo etc. Maar ook autonome en veiligheidsfuncties in de auto (ADAS/HAD).

    - Er lijkt wat geschoven te worden in de geplande dekking qua HD maps, waarbij dat meer in pas gaat lopen met de specifieke verzoeken van klanten (en ik denk ook het robotaxi verhaal)

  2. [verwijderd] 21 september 2016 19:19
    We spraken elkaar 6 maanden geleden. Wat is er tussentijds veranderd?
    Het landschap wordt duidelijk. Na tijden van onderzoek vindt elke partij zijn plaats. Het is duidelijk geworden dat kaarten een belangrijke rol in de toekomst van de auto spelen en dat twee concurrenten, TomTom en HERE hebben de strategie en hebben hun posities versterkt om de autofabrikanten hierin te ondersteunen.

    Wat staat er in de sterren voor Paris Motor Show?
    We gaan richting Parijs vanaf is het kruispunt dat ik zojuist beschreef. Van traditionele navigatie die ons succesvol maakte, maar hoge definitie navigatie in antwoord op de verwachtingen van autofabrikanten en de revolutie in autonoom rijden. Parijs wordt een moment om onze laatste technologie te tonen.

    Jullie nieuws was vrij kalm de laatste tijd, hoe staat het met contract tekeningen?
    Vorig jaar hadden we een target van 100 miljoen euro en kwamen uit op 300 miljoen orders. We zitten in een groeifase qua resultaten en aanvragen. De Europese markt krikt ook wat omhoog. Er zijn nieuwe lanceringen zoals PSA.

    En specifieker, hoe dynamisch is de markt
    We wonnen een contract met Volvo waar we software, kaarten en diensten wereldwijd leveren. Zij hebben een visie die wij kennen, het aantal dodelijke ongelukken naar nul brengen. Een grote markt uitdaging. Ik denk dat er echt momentum is qua partnerships. Industriële partijen denken op lange termijn. Alles wat we gebouwd hebben in infotainment is het resultaat van visie en logica en vindt een natuurlijke plaats in het autonome voertuig. Het voordeel is dat wij bekend zijn met de verwachtingen van consumenten.

    En hoe vertaalt dat zich naar de wereld van 2016?
    Er zullen grote wereldwijde aankondigingen komen, die zowel betrekking hebben op de uitbreiding van scope van bestaande contracten en van nieuwe contracten. Neem bijvoorbeeld Fiat. We werken al lang met de FIAT groep en we hebben ook Alfa Romeo en Lancia geintegreerd. Binnenkort zal TomTom producten hebben voor andere merken in de FIAT Chrysler groep. We discussieren ook met Aziatische fabrikanten, zoals Nissan, Toyota en anderen.

    Overheden geven ruimte voor experimenteren met autonoom rijden. Wat is te verwachten van TomTom?
    We kijken uit naar regelgeving die op termijn komt. Als partij die betrokken is in autonoom rijden hebben we bekendmakingen te doen op dit gebied.

    Bedoelt u een HD map van Parijs, voor de World Cup?
    Bijvoorbeeld (lacht)

    Hoe sterk de groep ook is. Jullie investeringscapaciteit is niet onbeperkt. Wat zijn strategische kanttekeningen?

    We kijken gebied tot gebied. We dekken nu twintig Amerikaanse staten en delen van Duitsland. We willen alle grote wegen gedekt hebben in de VS en Europa voor eind 2017. We kiezen de locaties op basis van onze eigen overtuigingen en de verzoeken van onze klanten. In feite is er geen dekkingsprobleem, het gaat om relevante dekking. Ik wil je laten zien de aankomst van robot taxi’s die vragen om een focus op heel specifieke gebieden.

    Precies. Jullie partnership met Volvo. Die weer partner is van UBER en robot taxi’s wil lanceren. Dat beperkt zich niet alleen tot Pitsburg?

    Ja, heel duidelijk, daar beperkt het zich niet toe.

    Hoever zijn we in het bereiken van een standaard data formaat?
    TomTom is altijd open geweest, zie onze toewijding aan het NDS consortium. Deze technologie is nu volwassen. Nu gaat het er om dat alle losse componenten met elkaar samenwerken, zodat alles werkt.

    Wat zijn de obstakels?
    Er zijn geen obstakels. Het R&D werk kost tijd, maar daar is niets bijzonders aan. Natuurlijk, er blijft geheimzinnigheid binnen de industrie om expertise te beschermen. Maar bij het autonome voertuig wordt er gevraagd om verbindingen die verder gaan dan ooit heeft plaatsgevonden.

    Wat is jouw persoonlijke geloof?
    Ik geloof er sterk in dat standaarden wereldwijd moeten zijn. Het is niet ondenkbaar dat er verschillen zullen zijn per regio, continent of land. Dan denk ik dat er een periode zal zijn waarin stap voor stap steeds meer technologie in de auto komt. Dat geldt alleen niet voor robo-taxi’s, die zullen in 1 keer in hun finale vorm op de markt komen, zonder bestuurder.
  3. forum rang 6 Tom3 21 september 2016 19:47
    AB Justin, zou Uber zich alleen beperken tot het merk Volvo? Dat zou wel lekker zijn voor Tom2, als dat zo was. We zitten dus minimaal tot eind 2017 opgescheept het de hoge ADAS/HAD aanloopkosten. De vraag is hoe hard groeit automotive in 2017. Dan kunnen we de wpa schatting voor dat jaar ook al vast maken.
  4. [verwijderd] 21 september 2016 20:05
    quote:

    Tom3 schreef op 21 september 2016 19:47:

    AB Justin, zou Uber zich alleen beperken tot het merk Volvo? Dat zou wel lekker zijn voor Tom2, als dat zo was. We zitten dus minimaal tot eind 2017 opgescheept het de hoge ADAS/HAD aanloopkosten. De vraag is hoe hard groeit automotive in 2017. Dan kunnen we de wpa schatting voor dat jaar ook al vast maken.

    Bedenk ook dat TT in de laatste conference call twee maal uit eigen beweging heeft gezegd dat de autonome auto nog wel een paar jaar in de toekomst ligt, maar dat er verdien mogelijkheden zijn voor andere toepassingen die ook een hoger detail kaart nodig hebben. Dan praat je dus over ADAS (assistentie systemen).

    Een paar regels van Saucier die ik niet in de vertaling had meegenomen zijn met de bocht meesturende koplampen die zich baseren op de scherpte van de bocht in de kaart. Dat is slechts een voorbeeld, er zijn wel meer toepassingen waar data bij komen kijken. Verkeersdata kunnen bijvoorbeeld weer helpen bij waarschuwing die voorkomen dat je achterop een file rijdt.
  5. [verwijderd] 21 september 2016 20:37
    (van wikipedia)

    Omschrijving van de totale FIAT Chrysler Automotive (FCA) group.

    -----

    FCA Italy includes the Italian-based brands that include Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional, Lancia and the engine manufacturing subsidiary VM Motori.[17]

    FCA US includes the American-based brands that include Chrysler, Dodge, Jeep, and Ram, plus the Mopar service and parts organization.

    Other companies include luxury car (Maserati) and components (Magneti Marelli, Automotive Lighting) manufacturers as well as firms working on production automation (Comau) and metal foundry (Teksid, 84.8% share). Other joint ventures and subsidiaries are undertaken via the FCA Italy and FCA US companies.


    ----

    Tomtom doet nu Fiat, Alfa Romeo, Lancia vrijwel alle modellen. En daarnaast een enkele Chrysler, wat in de VS een groot merk is. Er zijn nog veel Chryslers waar TT niet in zit. En andere merken binnen de groep, zoals Jeep, die doet TT niet. Verder is het zo dat TT wel diep zit in FIAT, maar dat zich dat voor groot deel beperkt tot Europa. Er is dus uitbreiding in modellen mogelijk (zoals Saucier aangeeft) en ook geografisch.
  6. Chameleon 21 september 2016 20:51
    quote:

    *Justin* schreef op 21 september 2016 20:37:

    (van wikipedia)

    Omschrijving van de totale FIAT Chrysler Automotive (FCA) group.

    -----

    FCA Italy includes the Italian-based brands that include Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional, Lancia and the engine manufacturing subsidiary VM Motori.[17]

    FCA US includes the American-based brands that include Chrysler, Dodge, Jeep, and Ram, plus the Mopar service and parts organization.

    Other companies include luxury car (Maserati) and components (Magneti Marelli, Automotive Lighting) manufacturers as well as firms working on production automation (Comau) and metal foundry (Teksid, 84.8% share). Other joint ventures and subsidiaries are undertaken via the FCA Italy and FCA US companies.


    ----

    Tomtom doet nu Fiat, Alfa Romeo, Lancia vrijwel alle modellen. En daarnaast een enkele Chrysler, wat in de VS een groot merk is. Er zijn nog veel Chryslers waar TT niet in zit. En andere merken binnen de groep, zoals Jeep, die doet TT niet. Verder is het zo dat TT wel diep zit in FIAT, maar dat zich dat voor groot deel beperkt tot Europa. Er is dus uitbreiding in modellen mogelijk (zoals Saucier aangeeft) en ook geografisch.
    Jeep Renegade al wel. www.tomtom.com/nl_nl/in-dash-navigati...

    maar al deze lekkere hapjes zijn nog beschikbaar...

    chryslergroup.navigation.com/home/en_...
  7. [verwijderd] 22 september 2016 07:59
    Tot nu toe zit tomtom in de kleine navigator (de 5" versie) maar niet in de grotere van 6,5 inch die je veel in Chryslers ziet. Een de 7 inch versie is nieuw.

    ---

    www.publicnow.com/view/0E56B28050EEAD...

    The 'Navigation' category, available in the vehicles equipped with Uconnect 5'' Radio Nav LIVE, Uconnect 6.5'' Radio Nav LIVE and Uconnect 7' HD Nav LIVE, offers the TomTom LIVE services with voice commands, and high quality traffic information. Thanks to the experience of TomTom in connected navigation, which includes the largest source of traffic information in the world, with over 100 million kilometres of traffic measurements collected every day, the trip becomes more efficient and the driver better-informed.
  8. Chameleon 23 september 2016 08:44
    quote:

    *Justin* schreef op 22 september 2016 07:59:

    Tot nu toe zit tomtom in de kleine navigator (de 5" versie) maar niet in de grotere van 6,5 inch die je veel in Chryslers ziet. Een de 7 inch versie is nieuw.

    ---

    www.publicnow.com/view/0E56B28050EEAD...

    The 'Navigation' category, available in the vehicles equipped with Uconnect 5'' Radio Nav LIVE, Uconnect 6.5'' Radio Nav LIVE and Uconnect 7' HD Nav LIVE, offers the TomTom LIVE services with voice commands, and high quality traffic information. Thanks to the experience of TomTom in connected navigation, which includes the largest source of traffic information in the world, with over 100 million kilometres of traffic measurements collected every day, the trip becomes more efficient and the driver better-informed.
    Kijk daar is nr 1 al, de RAM cargo van

    www.trucks.com/2016/09/23/ram-promast...
  9. Balimoney 23 september 2016 08:55
    quote:

    Chameleon schreef op 23 september 2016 08:44:

    [...]

    Kijk daar is nr 1 al, de RAM cargo van

    www.trucks.com/2016/09/23/ram-promast...
    However, perhaps because of its European roots as a utilitarian work vehicle, the Ram lacks technology that would give it a leg up in the U.S. market. FCA offers a navigation system – something that is handy for a delivery vehicle – but the TomTom-supplied unit is far from state of the art.

    FCA should skip the embedded navigation program and the inadequate 5-inch display screen. Instead, it should offer a 7- or 8-inch touch screen equipped with the Apple CarPlay and Android Auto systems. Then, drivers could use phone-based navigation apps that provide real-time traffic and are generally more effective than the embedded TomTom system.

    Oops, geen grote fan dus.
14 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links