Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,700 19 apr 2024 17:35
  • -0,280 (-4,68%) Dagrange 5,700 - 5,925
  • 569.243 Gem. (3M) 307,3K

TomTom sells HD maps to German carmakers for autonomous driving

11 Posts
| Omlaag ↓
  1. Eva1960 2 september 2016 06:51
    Dit draadje is bedoeld om signalen te verzamelen dat TomTom HD cards heeft verkocht aan German carmakers. De eerste signalen kwamen - al dan niet bewust - van TomTom zelf:

    Tijdens de Q&A van Q2-2016 zei de heer Goddijn heel voorzichtig (zoals hij altijd is) dat er een HD set verkocht is aan minstens 1 klant:

    “Autonomous driving....for the positioning of the car, you will need HD maps...and TT is offering this. We have licensed for at least one customer this set of data, so this is promising for the future....”

    Verder zei Simon Hania in het BNR interview van 20 juli dat HD cards aan meerdere German carmakers zijn verkocht als commercieel product (zie link vanaf 4:30 minuten). Daarnaast lijkt hij ook te hinten naar verkopen aan USA carmakers. Luister naar het interview:

    www.bnr.nl/radio/bnr-digitaal/1030830...

    Bovenstaande is wereldnieuws en een enorme doorbraak voor TT.

    Vragen daarover heb ik gesteld aan TomTom (mail 31 juli), maar om concurrentieredenen en vanwege afspraken met fabrikanten wil TomTom hier nog niet op ingaan (mail 12 augustus).

    Daarom roep ik iedereen op – net zoals destijds met het Volvo nieuws – signalen te verzamelen en te posten. Bedankt alvast voor jullie positieve bijdrage aan dit draadje!

    Tot slot hierbij de vragen gesteld aan TomTom (per mail van 31 juli):

    • Met welke fabrikanten is er inmiddels een overeenkomst gesloten op het gebied HD cards (graag met een uitvoerige toelichting, ook als dat via een partner als Bosch gegaan is en/of via het licentiespoor etc).
    • Wat beoogd de overeenkomst (doel/periode/modellen etc).
    • Zit daar naast HD cards ook road dna en/of traffic bij etc.? Kortom wat is het productpallet?
    • Wat zegt dit over de positie van TT t.o.v. partijen als Here en Mobileye?
    • Wordt de positie van TT versterkt doordat Tesla – Mobileye partnership deels verbroken lijkt te zijn?
    • Is er al een overeenkomst met met Tesla (danwel zijn onderhandelingen lopend, al dan niet via Bosch)?

    Grt EVA1960
  2. forum rang 6 tatje 2 september 2016 08:47
    Ha Eva 1960.

    Eigenlijk snap ik niet waarom je niet meer reacties krijgt op dit HEEL belangrijke onderwerp.

    Vooral het antwoord van Tom Tom.

    Vragen daarover heb ik gesteld aan TomTom (mail 31 juli), maar om concurrentieredenen en vanwege afspraken met fabrikanten wil TomTom hier nog niet op ingaan (mail 12 augustus).

    Ja, je ziet aan alles, dat niet alleen Tom Tom voorzichtig is met zijn uitlatingen ( PBs ), maar ook de afnemers, willen vaak niets in de openbaarheid.

    het verschil tussen bv Tom Tom en Mobileye, is dat Tom Tom door niet te kapitaliseren, veel geld kan steken in het vernieuwen van kaarten en Mobileye, veelal op de bluf een hogere koers wil, om weer centen op te halen.

    Ik vind dat je heel goede vragen hebt gesteld, maar kan me van de kant van Tom Tom en afnemers voorstellen, dit hoeft niet aan de grote klok.

    Het is een keuze, van mij een AB, want dit kunnen hight lights worden.

    Volvo was 12 aug al bekend, dus Tom Tom ontkent niet dat er sprake is van duitse en vs carmakers :-)
  3. Eva1960 2 september 2016 09:45
    Ja, dat snap ik ook niet Tatje.

    In ieder is dit voer voor vragen van analisten de komende maanden. En ik snap ook niet dat de analisten wat assertiever doorvroegen op Goddijn in de Q2-conference over die HD maps en wie ze afneemt.

    Ik denk overigens dat TT niets mag zeggen van Duitse carmakers omdat ze dan toegeven dat Nokia Here een brandhuis is. Dus dat geeft aan dat TT weer heel behoudend moet zijn. Simon zal wel op zijn donder hebben gekregen na het BNR interview.

    Wat ik nu echt jammer vindt van deze behouden communicatiestrategie van TomTom is dat ze zo niet op het netvlies komt van US investors. Ze zijn te onbekend daar. Het wordt tijd voor een Nasdaq notering.

    Kom op HG maak eindelijk eens de stap naar de overkant van de plas en zorg dat je daar serieus wordt genomen. Vraag die Nasdaq notering maar aan. Nederland is te klein.
  4. forum rang 6 tatje 2 september 2016 09:57
    Ja Eva1960,

    Een notering aan de overkant, ik kan je daarin volgen.

    Meedoen aan de finale van de self driving car en meer dan dat, woorden van de voorzitter van de RVC tijdens de AVA 2016.

    Meer dan dat, mag je daar uit concluderen, dat ze zichzelf een kans geven, om er als winnaar of gedeeld winnaar uit te komen.

    Bij zulke verwachtingen en doelstellingen past inderdaad een VS notering.

    Dan weten ze zelf ook, maar als je totaal niet wilt opvallen en de concurrentie slapende wil houden, dan is alleen ons kikkerland voldoende.

    Maar goed, dat jij het duidelijk op het forum zet.

    Veel forumleden, weten niet wanneer je iets als krenten moet onderscheiden :-)
  5. Juun 2 september 2016 18:02
    quote:

    Eva1960 schreef op 2 september 2016 15:47:

    Hi Seren, ik kan helaas het kopje niet meer aanpassen, maps idd beter dan cards.

    grt Eva1960
    Dag Eva,
    Je draadje is van dermate importantie dat het nog lang een actueel draadje zal zijn. Daarom is het wellicht niet raar om Henk, via de mail, te vragen om je titel aan te passen. Hij is onwaarschijnlijk handig daarmee, dat lukt hem vast.
    Succes
  6. seren 2 september 2016 21:38
    Henk, Eva en Juun dank voor het wijzigen van de titel, typo's, spelling, en nederlandse fouten deren mij niet, maar zo'n titel toch wel.

    We zullen eens beginnen met zoeken, dan kom ik bij de TT site
    automotive.tomtom.com/en/success-stories
    was even zoeken, en duidelijk: de site ziet er goed uit, maar om markt of klant-informatie te vinden is lastig => PSA in ieder geval
    uit het nieuws => Volvo (en Tesla komt eraan denken veel twitteraars)
    maar dan welke duitse klant? BMW, denk ik niet, ik ken daar iemand, hij weet niet alles, maar is negatief over TomTom Maps.

    Ik verwacht Audi, ambitieus en goede klant van Bosch en dan is het ook logisch dat het niet naar buiten mag komen.

    We speuren nog even verder
11 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links