Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,730 24 apr 2024 17:35
  • +0,210 (+3,80%) Dagrange 5,550 - 5,735
  • 524.733 Gem. (3M) 317,5K

TOMTOM AUGUSTUS 2016

2.770 Posts
Pagina: «« 1 ... 108 109 110 111 112 ... 139 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 marique 23 augustus 2016 16:03
    quote:

    harrysnel schreef op 23 augustus 2016 14:32:

    [...]

    Kopers en verkopers bepalen idd de koers.

    Om kopers in een aandeel te krijgen moet management/IR de investment case duidelijk maken. Als ze daarin falen dan kan het gebeuren dat een aandeel minder gewaardeerd wordt dan sectorgenoten.

    Potpourri heeft volkomen gelijk.

    Ik heb onlangs nagekeken dat ik in iets van 330 aandelen heb belegd op de beurs. Waarmee ik wil aangeven dat ik een hoop gewend ben. Ik doe geen "huilie-huilie" maar ben m.i. oprecht pissig over een falend IR beleid. Dat mag ik zijn want ik ben eigenaar van een heel klein stukje TT.
    harrysnel,
    ik ben ook een heel klein stukje eigenaar en ben absoluut niet pissig. Dat bedoel ik dus met negatief of positief denken.

    Als ik negatief ben op een aandeel/bedrijf dan beleg ik er niet in. Zo simpel is dat. Waarom zou je instappen of blijven zitten als je er negatief over denkt? Volkomen zinloos.

    Wat mij betreft heeft @potpourri dus volkomen ongelijk. En met hem nog veel meer zgn TT-aandeelhouders.

  2. forum rang 6 boem! 23 augustus 2016 16:05
    Ik denk dat niet veel mensen, die nu zo onrustig worden van het uitblijven van "koerswinst" zelf ooit vanuit en supervisory-board betrokken zijn geweest bij de ontwikkeling van een bedrijf.

    Het zal toch voor iedereen klip en klaar zijn dat de dga's bij tom2 het grootste profijt hebben van een koersexplosie.
    Zij zijn net als @Wies op de hoogte van de bedragen die bedongen zijn voor concurrenten en nieuwe toetreders op de markt die een gedeeltelijke oplossing willen bieden om te komen tot een SDC.
    Wij op dit forum ontberen de kennis hoe de OEM,s daar invulling aan willen geven maar Tom2 weet dat als geen ander.

    De markt voor SDC blijft de komende 5 jaren oververhit en indien de board van tom2 er financieel het maximale uit wil halen hebben ze mijn steun indien ze dat op eigen benen willen bewerkstelligen.

    Indien Tom2 geen contracten zou scoren in Automotive, indien de algemene indruk omslaat naar het gegeven dat er geen behoefte is aan HD-maps om zonder risico met een SDC de weg op te gaan, indien HERE de vermeende achterstand snel inhaalt of indien zou blijken dat de OEM's geen enkel probleem hebben om met Google in zee te gaan ja op dat moment zal Tom2 als de wiederweerga zijn assets moeten verzilveren.

    In de veronderstelling dat HG cs beter dan wij hier op het forum op de hoogte zijn hoe de hazen momenteel lopen geef ik hen het vertrouwen om zo te handelen dat de maximale winst op enige termijn terbeschikking komt van alle aandeelhouders.

  3. harrysnel 23 augustus 2016 16:05
    Een ieder die denkt dat de koers gemaakt wordt door "gewoon kopende en verkopende partijen" zou vandaag eens moeten opletten. De koers mag niet door de E8,35. Het liefst ook onder de E8,30. Dat is een ingestelde koers waar naartoe gewerkt wordt. Heeft niets met het bedrijf TomTom te maken. Heeft wel alles te maken met Management/IR dat de deur wagenwijd openzet voor dergelijke spelletje.

    Ja we staan ruim E2 boven de yearlow. Als je de intraday "paniekprikker" E6,01 meeneemt doe ik dat ook voor de yearhigh:

    Bandbreedte TomTom:
    6,01 laag - 8,28 huidige koers - 12,44 hoog

    MobilEye:
    23,57 laag - 50 huidige koers - 57,73 hoog

    Je ziet dat MobilEye alweer meer dan verdubbeld is tov yearlow. Dat ondanks stoppen Tesla samenwerking en het voortdurend verkopen van aandelen door management. Tel daarbij op het hoge shortpercentage en je kunt concluderend dat er een grote vraag is naar aandelen van dit bedrijf. Tegenvallende berichten worden "genegeerd" door de markt en het fonds krijgt de waardering van een groeibedrijf.

    Als je dat vergelijkt met TomTom dan zie je dat TT nog maar 1/3 boven yearlow staat. Dat na het binnenhalen van Volvo als klant, de verkoop van Fleetmatics voor meer dan E2 miljard, Telematics deal met Peugeot, overeenkomsten met Salesforce en Sage, Ituran...

    Toch is ook TT actief in dezelfde groeimarkten als MobilEye.

    TomTom krijgt echter niet de waardering van een groeibedrijf maar wordt afgerekend op EBIT, WPA etc. voor de komende jaren.

    Dat "de markt" TT geen credits geeft komt omdat "de markt" niet snapt dat TT aan het praten is met alle grote partijen. De markt is te dom om te begrijpen dat TT in de sweetspot zit. De markt zou zich meer moeten verdiepen dat het bedrijf meer waard is maar dat komt anders vanzelf wel goed tijdens "de endgame". Dus: allemaal rustig bijven en alles komt vanzelf goed. TT komt nog wel met een nieuw consumer product en dan kan de vlag weer uit net als bij Fitbit:

    Laag
  4. Balimoney 23 augustus 2016 16:10
    quote:

    *Justin* schreef op 23 augustus 2016 13:14:

    [...]

    Wait and see.

    By the way. TomTom heeft de outlook herhaald. Dat betekent dat in de tweede helft van dit jaar de omzet 6% stijgt ten opzichte van vorig jaar in Q3 en Q4. TomTom heeft ook de R&D kosten wat meer richting de tweede jaarhelft gezet. Waarschijnlijk omdat de hogere omzet ook wat makkelijker de hogere kosten draagt.

    De vraag is, waar die versnelling van omzet uit moet komen. Die komt uit Consumer. En kan niet anders dan dat dit nieuwe producten betreft. Zeker na het wat teleurstellende Q2 wat consumer betreft.

    TT staat op de IFA en gaat 'ergens' mee komen.
    Justin, ik hoop dat je er goed over nagedacht hebt wat je nu allemaal post.
    Zo niet, zie ik je liever in je oude rol van bedachtzame, geinformeerde en geduldige poster.
  5. [verwijderd] 23 augustus 2016 16:10
    quote:

    marique schreef op 23 augustus 2016 16:03:

    [...]
    harrysnel,
    ik ben ook een heel klein stukje eigenaar en ben absoluut niet pissig. Dat bedoel ik dus met negatief of positief denken.

    Als ik negatief ben op een aandeel/bedrijf dan beleg ik er niet in. Zo simpel is dat. Waarom zou je instappen of blijven zitten als je er negatief over denkt? Volkomen zinloos.

    Wat mij betreft heeft @potpourri dus volkomen ongelijk. En met hem nog veel meer zgn TT-aandeelhouders.

    Lariekoek!
    Als je gelooft in een bedrijf, en het bestuur maakt er een potje van en daardoor doet de koers niks, mag je boos worden en eisen dat ze er wat aan gaan doen.
    Ze zijn het verplicht als je rijk wilt worden door middel van een beursgang.
    Wat je wel mag zeggen is: Goddijn, als je niet doet wat hoort bij een beursgenoteerd bedrijf, had je niet naar de beurs moeten gaan. Nu je daar wel zit, heb je je aan de daartoe behorende regels en eisen en verplichtingen te houden. Niks doen en je mond houden hoort daar niet bij.
    Bedrijf tomtom is goed,heeft een gouden toekomst, maar het bestuur verpest het met verkeerde beleidsvoering.
    Als Goddijn morgen opstapt, staat de koers dezelfde week nog op 15 euro.
    We beleggen in tomtom, niet in het speeltje van Goddijn.
  6. [verwijderd] 23 augustus 2016 16:20
    quote:

    harrysnel schreef op 23 augustus 2016 16:05:

    Een ieder die denkt dat de koers gemaakt wordt door "gewoon kopende en verkopende partijen" zou vandaag eens moeten opletten. De koers mag niet door de E8,35. Het liefst ook onder de E8,30. Dat is een ingestelde koers waar naartoe gewerkt wordt. Heeft niets met het bedrijf TomTom te maken. Heeft wel alles te maken met Management/IR dat de deur wagenwijd openzet voor dergelijke spelletje.

    Ja we staan ruim E2 boven de yearlow. Als je de intraday "paniekprikker" E6,01 meeneemt doe ik dat ook voor de yearhigh:

    Bandbreedte TomTom:
    6,01 laag - 8,28 huidige koers - 12,44 hoog

    MobilEye:
    23,57 laag - 50 huidige koers - 57,73 hoog

    Je ziet dat MobilEye alweer meer dan verdubbeld is tov yearlow. Dat ondanks stoppen Tesla samenwerking en het voortdurend verkopen van aandelen door management. Tel daarbij op het hoge shortpercentage en je kunt concluderend dat er een grote vraag is naar aandelen van dit bedrijf. Tegenvallende berichten worden "genegeerd" door de markt en het fonds krijgt de waardering van een groeibedrijf.

    Als je dat vergelijkt met TomTom dan zie je dat TT nog maar 1/3 boven yearlow staat. Dat na het binnenhalen van Volvo als klant, de verkoop van Fleetmatics voor meer dan E2 miljard, Telematics deal met Peugeot, overeenkomsten met Salesforce en Sage, Ituran...

    Toch is ook TT actief in dezelfde groeimarkten als MobilEye.

    TomTom krijgt echter niet de waardering van een groeibedrijf maar wordt afgerekend op EBIT, WPA etc. voor de komende jaren.

    Dat "de markt" TT geen credits geeft komt omdat "de markt" niet snapt dat TT aan het praten is met alle grote partijen. De markt is te dom om te begrijpen dat TT in de sweetspot zit. De markt zou zich meer moeten verdiepen dat het bedrijf meer waard is maar dat komt anders vanzelf wel goed tijdens "de endgame". Dus: allemaal rustig bijven en alles komt vanzelf goed. TT komt nog wel met een nieuw consumer product en dan kan de vlag weer uit net als bij Fitbit:

    Laag
    Klopt helemaal Harry.
    Alles wat jij zegt klopt als een bus en ben ik het helemaal mee eens.
    De aex staat nu zo'n 3 keer hoger als vanochtend, en tomtom staat net zo hoog.
    Het heeft niks meer met de markt te maken, het is 1 groot gecontroleerd spel door een bepaalde partij met een bepaald doel.
  7. harrysnel 23 augustus 2016 16:28
    Over de koers: ja we staan ruim E2 boven de yearlow. Maar ook nog ver onder yearhigh:

    TomTom:
    yearlow 6,01 - huidige koers 8,28 - yearhigh 12,44


    MobilEye:
    yearlow 23,57 - huidige koers 50 - yearhigh 57,73


    Je ziet dat MobilEye alweer meer dan verdubbeld is tov yearlow. Dat ondanks stoppen Tesla samenwerking en het voortdurend verkopen van aandelen door management. Tel daarbij op het hoge shortpercentage en je kunt concluderen dat er ook een grote vraag is naar aandelen van dit bedrijf. Tegenvallende berichten worden "genegeerd" door de markt en het fonds krijgt de waardering van een groeibedrijf.

    Als je dat vergelijkt met TomTom dan zie je dat TT nog maar 1/3 boven yearlow staat. Dat is na het binnenhalen van Volvo als klant, de verkoop van Fleetmatics voor meer dan E2 miljard, Telematics deal met Peugeot, overeenkomsten met Salesforce, Sage, Ituran...

    Toch is ook TT actief in dezelfde groeimarkten als MobilEye.

    TomTom krijgt echter niet de waardering van een groeibedrijf maar wordt afgerekend op EBIT, WPA etc. voor de komende jaren.

    Dat "de markt" TT geen credits geeft komt omdat "de markt" niet snapt dat TT aan het praten is met alle grote partijen binnen Automotive. De markt is te dom om te begrijpen dat TT in de sweetspot zit. De markt zou zich meer moeten verdiepen dat het bedrijf meer waard is en een plaats heeft binnen connected car, IOT, SDC.....maar dat komt anders vanzelf wel goed tijdens "de endgame". Dus: allemaal rustig bijven zitten. TT komt nog wel met een nieuw consumer product en dan kan de vlag weer uit maar dit is nu juist het probleem. Kijk bv naar:

    Fitbit: Yearlow 11,65 - huidige koers 15.07 - yearhigh 42,04

    GoPro: Yearlow 8,62 - huidige koers 15,86 - yearhigh 51,65


    Hee dat is opvallend. Deze bedrijven lijken qua koersvorming veel meer op TomTom dan bedrijven als Fleetmatics en MobilEye.

    Mijn conclusie: de markt ziet TomTom helemaal niet als een Automotive of Telematics bedrijf maar als een Consumer bedrijf zoals GoPro en Fitbit. Daarom wordt TT niet gewaardeerd als groeibedrijf maar afgerekend op huidige cijfers. De perceptie van de markt wordt beïnvloedt door communicatie vanuit IR/Management. Als de markt het verhaal van TomTom niet begrijpt is hen dat aan te rekenen.

    Oplossing: Consumer afstoten en TT positioneren als Automotive/Telematics bedrijf. En graag zo snel mogelijk. Liefst voor die beurs van 1 september als TT weer iets vanuit Consumer gaat presenteren op de IFA. De markt ziet TT als Consumer bedrijf en daar moet alles aan gedaan worden om deze perceptie te wijzigen.
  8. [verwijderd] 23 augustus 2016 16:50

    @ Marique, dat is je goed recht , we hoeven het niet met elkaar eens te zijn

    maar waarom denk je dat bedrijven roadshows geven ? , dat is niet om zomaar een beetje acte de presence te geven, sommigen worden door de banken georganiseerd zodat zowel huidige als toekomstige potentiële investeerders naar een presentatie kunnen luisteren gegeven door het Management.

    waarom denk je dat analisten graag gebruik maken van de mogelijkheid met een CEO een one on one interview te krijgen, dat is allemaal voor investeerders/klanten van de Banken naar een aandeel te trekken.

    het is en blijft allemaal business, iedereen moet er wat aan verdienen
    de bank wil ook omzet draaien, de account managers willen ook klanten aantrekken voor commissie

    analisten en research van de bank moet betaald worden, dat gaat via klantwinning voor aandelen, TT betaald het niet.

    sommige groot investeerders worden op een schaaltje gedragen, die wil je als Bank niet kwijt, het is niet allemaal via de Giro handelen, waar het niets kost,
    voor wat hoort wat.

    en als jij als account manager TT aan je klanten aanbeveelt en dat doe je al 10 jaar en je bent bereid TT mee te nemen in beleggingsmandjes en dat doe je ook al jaar en dag, want de analisten schrijven allemaal zo prachtig over die onderwaardering, maar TT brengt niets via de koers van het aandeel voor de investeerder, nou dan kan ik je verzekeren dat die met het betalen van Management fees en performance fees goed de ziekte erin hebben.

    Marique het draait allemaal wat het bestuur van een bedrijf te vertellen heeft, je moet het vertrouwen van aandeelhouders voor je toko winnen en daar heeft een CEO ook de verantwoording voor, niemand vraagt om de cijfers op te poetsen of de kluit te belazeren, maar je wil wel een CEO die vecht voor aandeelhouderswaarde en return on your investment.

    het is verdomme geen investering in een Picasso, waar je de hele dag naar kijkt en gelukkig van kan worden, het zijn gewoon aandelen.


  9. harrysnel 23 augustus 2016 16:52
    Sorry mensen deed wat fout en heb nu een deel dubbel geplaatst. Het tweede bericht is zoals ik het op forum wilde zetten.

    @marique: ik begrijp wat je bedoelt en ben het met je eens. Niemand heeft de verplichting om in een bedrijf te blijven beleggen en als het functioneren van IR/management je niet aan staat kun je simpel uitstappen. Toch blijf ik in TomTom zitten omdat ik de transitie naar een nieuw verdienmodel m.i. goed heb ingeschat (koers destijds rond E3) en ik denk dat de echte waarde van het bedrijf zich nog moet vertalen in de koers. Ik wil dus banaal gesteld meer beloning ontvangen voor mijn juiste inschatting en het gelopen risico dat het innemen van de positie met zich mee bracht. Is vergelijkbaar met het investeren in een biotech bedrijf en dat dan na bv een succesvol fase 2 onderzoek gekocht wordt door een groot farma bedrijf. Ook in dat geval krijg je niet de ultieme hoofdprijs voor een juiste inschatting van kansen. Bij TomTom is het niet een ander bedrijf waar ik het meest "bevreesd voor ben" maar de oprichters/eigenaren/grootaandeelhouders die ervoor zouden kunnen kiezen dat de "gewone belegger" niet meedoet voor de hoofdprijs. Ik heb het idee dat ik de voorbereidingen van een dergelijk scenario zie en daarom ben ik pissig.
  10. [verwijderd] 23 augustus 2016 17:12
    quote:

    martinmartin schreef op 23 augustus 2016 16:05:

    Ik denk dat niet veel mensen, die nu zo onrustig worden van het uitblijven van "koerswinst" zelf ooit vanuit en supervisory-board betrokken zijn geweest bij de ontwikkeling van een bedrijf.

    Die mensen hebben inderdaad geen beleggersforum nodig om hun visie op een bedrijf tot stand te brengen.
    Veel mensen hier lezen al jaren louter positief nieuws over het superbedrijf TomTom en verhalen over koersen die vanaf november 2015 elke maand met één euro zouden stijgen, assetswaardes van 30 euro, toekomstige koersen oplopend tot over de 100 euro, marktaandeel van 80% etc etc etc.

    De alom geprezen forumleden die ik hier citeer zullen bij veel onwetende beleggers zand in de ogen hebben gestrooid, maar ok ik wil niemand afvallen en blijf hopen op de 12€ van Dinah Moe Tomm die er vanaf februari 2015 zou staan, de 30 euro van groeibiljant die hier meer dan één keer de revue is gepasseerd en de 17,50 die Justin voor dit jaar heeft voorspeld, hun aantallen ab'tjes kunnen niet anders dan een juiste graadmeter zijn.......
  11. Jejo303 23 augustus 2016 17:12
    quote:

    ¥ schreef op 23 augustus 2016 17:08:

    Hoe meer jullie klagen, des te gemakkelijker wordt de koers gedrukt

    Met een beetje inlevingsvermogen , weet je dat je je rechtstreeks tot TomTom Moet wenden , en niet hier lopen jammeren
    Met iets meer de draadjes lezen, had je kunnen weten dat er weinig tot niet gereageerd wordt op mails! Vraag Eva1960 eens of ze al reactie heeft op haar mail met vragen!
  12. [verwijderd] 23 augustus 2016 17:15
    quote:

    Jejo303 schreef op 23 augustus 2016 17:12:

    [...]

    Met iets meer de draadjes lezen, had je kunnen weten dat er weinig tot niet gereageerd wordt op mails! Vraag Eva1960 eens of ze al reactie heeft op haar mail met vragen!
    Ze zijn iig ook geen van allen naar de aandeelhoudersvergadering geweest...... Dit had je geweten als je zelf wat beter ingelezen wassss.........dussssssssssssss
2.770 Posts
Pagina: «« 1 ... 108 109 110 111 112 ... 139 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links