Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,730 24 apr 2024 17:35
  • +0,210 (+3,80%) Dagrange 5,550 - 5,735
  • 524.733 Gem. (3M) 321,3K

TOMTOM AUGUSTUS 2016

2.770 Posts
Pagina: «« 1 ... 24 25 26 27 28 ... 139 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. harrysnel 2 augustus 2016 12:56
    quote:

    Stom2 schreef op 2 augustus 2016 12:19:

    [...]
    Ik denk niet dat je op zijn verjaardag mag komen.
    Zal wel een dial in feestje worden. Ga ik bellen: "Hi Martijn, this is Harrysnel sitting in for Andrew from Barclays. Could you provide some color on your age? That would be very helpfull, thanks." Dan zegt Martijn "Okee mum, let me take this one. Hi this is Martijn from the birthday. Als I have said before I am not going to make any statements other that in the official verjaardagskalender". En dan zeg ik weer: "Okee Martijn that's very clear. Congrats once again on your number...". Zo zal dat wel gaan en daar mis ik niet veel aan:).

    Hoop dat hij meeleest en meekrijgt wat ik ervan vind. Er zijn m.i. zelfs een aantal "dat zou Den Drijver kunnen zijn" posters op dit forum dus wie weet.

    @xynix: dat uitblijven van de strategische koper zou ook een knap staaltje van IR en management kunnen zijn. Het achterwege laten van persberichten en het profileren van TT als "consumer" is wellicht succesvol. Als je artikelen over mapping leest in VS hoor je Google, Here en soms Apple. Gaat het over SDC is het MobilEye, Google etc.
  2. forum rang 6 limomilo 2 augustus 2016 13:10
    Trend volger
    Zwartsenburg waardeert Telematics op minimaal 1,2 miljard euro, tegen een totale eurswaarde van TomTom van 1,8 miljard euro.
    Dus Marc`s waardering voor de rest van TT business is dus ongeveer EUR 2.4 mrd. Terwijl Here al voor 2.8 mrd is overgenomen.
    Ik snap hem niet. Volgens mij waardeert Marc de rest van TomTom dan op 600 miljoen.
  3. [verwijderd] 2 augustus 2016 13:13
    quote:

    harrysnel schreef op 2 augustus 2016 12:56:

    [...]
    @xynix: dat uitblijven van de strategische koper zou ook een knap staaltje van IR en management kunnen zijn. Het achterwege laten van persberichten en het profileren van TT als "consumer" is wellicht succesvol. Als je artikelen over mapping leest in VS hoor je Google, Here en soms Apple. Gaat het over SDC is het MobilEye, Google etc.
    Maar een familie Porsche zal toch ook niet achterlijk zijn? Die weten toch ook dat ze met INRIX geen deuk in een pakje boter gaan slaan? Die laten zich toch geen zand in de ogen strooien door Harold en/of Bisera?

    En als er één partij is die weet hoe dat werkt met free floats, al dan niet door gebruik te maken van opties dan is het wel de familie Porsche. Geldgeil zijn die genoeg, zou je zeggen.

    Waarom hebben die geen trek? Die laten de founders toch moeiteloos alle hoeken van de kamer zien?!

    To name just one?!
  4. trend follower 2 augustus 2016 13:15
    quote:

    limomilo schreef op 2 augustus 2016 13:10:

    Trend volger
    Zwartsenburg waardeert Telematics op minimaal 1,2 miljard euro, tegen een totale eurswaarde van TomTom van 1,8 miljard euro.
    Dus Marc`s waardering voor de rest van TT business is dus ongeveer EUR 2.4 mrd. Terwijl Here al voor 2.8 mrd is overgenomen.
    Ik snap hem niet. Volgens mij waardeert Marc de rest van TomTom dan op 600 miljoen.

    Zijn koersdoel is toch 15.50 tegen ongeveer 232 mln aandelen = ongeveer 3600 mln
    3600- 1200 (TTT) =2400 overige waarde
  5. forum rang 7 Dutchy Ron 2 augustus 2016 13:21
    Justin, ik waardeer je inbreng enorm, maar de overnameprijs omrekenen naar aantal gebruikers ligt niet voor de hand bij dit soort overnames denk ik. Het gaat in deze om het product en de mogelijkheden, niet om het aantal bestaande gebruikers. Desondanks wel leuk om op alle fronten de vergelijking met TT te maken ;-)

    NB:
    Ik heb mijn twijfels of Verizon nieuw leven kan blazen in Yahoo en ik ben benieuwd in welke mate Fleetmatics daaraan gaat bijdragen. Wordt gezien/gebracht als soort van synergie (1+1=3), m.a.w. dat beiden elkaar versterken respectievelijk nodig hebben. Die move zie ik AT&T op korte termijn niet maken. Maar big data is het toverwoord tegenwoordig en data leidt tot informatie, kennis en wijsheid. En dat is veel geld waard.
  6. Kazoo 2 augustus 2016 13:34
    Heeft iemand een beter zicht op de redenen waarom beide analisten de waarde van TTT slechts op respectievelijk 1 miljard en 'minimaal 1.2 miljard' nemen terwijl er gisteren 2.4 miljard wordt neergelegd voor een concurrent met iets meer gebruikers, maar een mindere marge?

    Ik kan me iets voorstellen dat je een andere waardering geeft voor een business unit dat onderdeel is van een groter bedrijf en niet losgekoppeld kan/mag worden, maar dan nog lijkt me er een (te) groot prijsverschil tussen de twee te zitten?

    Zelfde verhaal natuurlijk voor Here vs Maps maar goed die discussie is al reeds gevoerd.
  7. forum rang 6 limomilo 2 augustus 2016 13:38
    Duidelijk, thanks !
    Ik ging uit van de marktwaarde van nu tegen 7,85. Dus vandaag de dag heeft Tomtom een beurswaarde van 1.815 miljoen. Als je telematics nu dan waardeert op 1,2 miljard en de kaarten op 2,4 miljard Als je dit afzet tegen de waarde van de kaarten, telematics, automotive en consumer (watches en Bandit) dan kom je nu toch echt wel in de buurt van het al vaker door Groeibriljant genoemde bedrag van 30 euro per aandeel.
  8. mjmj 2 augustus 2016 13:49
    quote:

    xynix schreef op 2 augustus 2016 13:13:

    [...]
    Maar een familie Porsche zal toch ook niet achterlijk zijn? Die weten toch ook dat ze met INRIX geen deuk in een pakje boter gaan slaan? Die laten zich toch geen zand in de ogen strooien door Harold en/of Bisera?

    En als er één partij is die weet hoe dat werkt met free floats, al dan niet door gebruik te maken van opties dan is het wel de familie Porsche. Geldgeil zijn die genoeg, zou je zeggen.

    ...

    Wie zegt dat ze niet al bezig zijn? Opkopen begint met shorten totdat er bijna niemand het aandeel meer wil hebben. Particulieren kotsen het aandeel uit en grote beleggers richten zich op de mainstream. Ik denk dat Ten Cate, Versatel, Crucell en ook FLMX voorbeelden zijn.
  9. forum rang 7 Dutchy Ron 2 augustus 2016 13:53
    “We believe in the future that 80 percent of the car’s functionality won’t be related to transportation,” Ma, who is Alibaba’s chairman, said at the event introducing the vehicle in Hangzhou, China. “The car will become a kind of robot you communicate with on a daily basis.”
  10. [verwijderd] 2 augustus 2016 13:56
    quote:

    Pl4 schreef op 2 augustus 2016 12:50:

    [...]

    Heeft te maken met het type account dat je hebt, zijn er geloof ik drie (verschillende).
    Je kunt het type account overigens niet wijzigen, als je een account wilt waarbij niet wordt uitgeleend moet je een nieuwe aanmaken en kies je voor het basis account (weet even niet de exacte benaming), bij dit account type kun je bijv. ook niet handelen in opties.
    Precies de reden dat ik bij Giro enkel basis account heb
  11. [verwijderd] 2 augustus 2016 13:58
    quote:

    Bosporus schreef op 2 augustus 2016 13:41:

    Waarom waarde hechten aan een bedrijf, als het bedrijf toch niet te koop is? Wat heeft dat voor zin? TomTom moet gewoon goede cijfers laten zien, daar wordt het immers op afgerekend.
    Ik hecht juist heel veel waarde aan onderliggende waarde.
  12. [verwijderd] 2 augustus 2016 13:59
    quote:

    Kazoo schreef op 2 augustus 2016 13:34:

    Heeft iemand een beter zicht op de redenen waarom beide analisten de waarde van TTT slechts op respectievelijk 1 miljard en 'minimaal 1.2 miljard' nemen terwijl er gisteren 2.4 miljard wordt neergelegd voor een concurrent met iets meer gebruikers, maar een mindere marge?

    Ik kan me iets voorstellen dat je een andere waardering geeft voor een business unit dat onderdeel is van een groter bedrijf en niet losgekoppeld kan/mag worden, maar dan nog lijkt me er een (te) groot prijsverschil tussen de twee te zitten?

    Zelfde verhaal natuurlijk voor Here vs Maps maar goed die discussie is al reeds gevoerd.
    Verizon betaalt 3.300 dollar per user. Dat is 3.000 euro per user. TomTom heeft iets meer dan 650.000 users, dus bij een gelijke waardering per user zou je dan uitkomen op bijna 2 miljard euro waardering voor Telematics. [TT heeft echter wel een aanwas van 120.000 users per jaar]

    Er zit echter een 40% overnamepremie in. Als je die er af trekt dan kom je rond de 6,00 per aandeel. Dus zo gek is die SNS/NIBC schatting niet.

    Dan zijn er nog wel wat variabelen. Fleetmatics lijkt een hogere omzet per gebruiker te hebben, omdat bij hen een gebruiker 1 maandbedrag betaalt voor de software inclusief de hardware die Fleetmatics voor je voorfinanciert (net zoals bij een telefoonabonnement met een mobieltje erbij). Terwijl TomTom de hardware los verkoopt voor een paarhonderd euro en dan een abonnement erbij.

    TT heeft afgelopen kwartaal 11 miljoen aan hardware verkocht bij de een aanwas van 30.000 abonnees. Bij TT is de marge hoger. De groei van aantal abonnees is bij TT wat groter, maar zitten ook acquisities bij. Fleetmatics heeft wat meer abonnees, maar TomTom een veel geavanceerder aanbod (app platform Webfleet). Ook is Europees marktleiderschap (zoals TT) minder makkelijk te bouwen dan een in de VS. Fleetmatics heeft 1 Engelstalige centrale sales organisatie. TTT zit in diverse landen en talen. Dat alles bij elkaar genomen vind ik de waarde van TomTom Telematics niet onder doen voor Fleetmatics. Dus minimaal 6 euro in een SOTP sinds deze Verizon overname.

    Dan heb je dus automotive contracten (PSA, Volvo) en tech contracten (Apple, UBER) en de maps, traffic en ook de Consumer divisie voor EUR 1,80. Dat is 400 miljoen euro. Voor een platform dat 3 jaar voor ligt op HERE. HERE werd verkocht voor 3 miljard.
  13. Meryntje 2 augustus 2016 14:05
    quote:

    *Justin* schreef op 2 augustus 2016 13:59:

    [...]

    Verizon betaalt 3.300 dollar per user. Dat is 3.000 euro per user. TomTom heeft iets meer dan 600.000 users, dus bij een gelijke waardering per user zou je dan uitkomen op 1,8 miljard euro waardering voor Telematics. [TT heeft echter wel een aanwas van 120.000 users per jaar]

    Er zit echter een 40% overnamepremie in. Als je die er af trekt (1,8 delen door 1,4) dan kom je op 1,28 miljard euro waardering voor Telematics. Deel je dat door 230 miljoen aandelen, dan kom je op EUR 5,50 per aandeel. Dus zo gek is die SNS/NIBC schatting niet.

    Dan zijn er nog wel wat variabelen. Fleetmatics lijkt een hogere omzet per gebruiker te hebben, omdat bij hen een gebruiker 1 maandbedrag betaalt voor de software inclusief de hardware die Fleetmatics voor je voorfinanciert (net zoals bij een telefoonabonnement met een mobieltje erbij). Terwijl TomTom de hardware los verkoopt voor een paarhonderd euro en dan een abonnement erbij.

    TT heeft afgelopen kwartaal 11 miljoen aan hardware verkocht bij de een aanwas van 30.000 abonnees. Bij TT is de marge hoger. De groei van aantal abonnees is bij TT wat groter, maar zitten ook acquisities bij. Fleetmatics heeft wat meer abonnees, maar TomTom een veel geavanceerder aanbod (app platform Webfleet). Dat alles bij elkaar genomen vind ik de waarde van TomTom Telematics niet onder doen voor Fleetmatics. Dus minimaal 5,50 euro in een SOTP sinds deze Verizon overname.

    Dan heb je dus automotive contracten (PSA, Volvo) en tech contracten (Apple, UBER) en de maps, traffic en ook de Consumer divisie voor EUR 2,30. Dat is 500 miljoen euro. Voor een platform dat 3 jaar voor ligt op HERE. HERE werd verkocht voor 3 miljard.

    Oftewel, als ze met een exit onder de €20 willen komen (hetgeen in mijn beleving nog veel te laag is) zullen ze eerst hun eigen zaak flink moeten afbranden.

    Oftewel, ik ga voor €30 plus!

    Groet uit Grunn.
  14. Kazoo 2 augustus 2016 14:12
    quote:

    *Justin* schreef op 2 augustus 2016 13:59:

    [...]

    Verizon betaalt 3.300 dollar per user. Dat is 3.000 euro per user. TomTom heeft iets meer dan 650.000 users, dus bij een gelijke waardering per user zou je dan uitkomen op bijna 2 miljard euro waardering voor Telematics. [TT heeft echter wel een aanwas van 120.000 users per jaar]

    Er zit echter een 40% overnamepremie in. Als je die er af trekt dan kom je rond de 6,00 per aandeel. Dus zo gek is die SNS/NIBC schatting niet.

    Dan zijn er nog wel wat variabelen. Fleetmatics lijkt een hogere omzet per gebruiker te hebben, omdat bij hen een gebruiker 1 maandbedrag betaalt voor de software inclusief de hardware die Fleetmatics voor je voorfinanciert (net zoals bij een telefoonabonnement met een mobieltje erbij). Terwijl TomTom de hardware los verkoopt voor een paarhonderd euro en dan een abonnement erbij.

    TT heeft afgelopen kwartaal 11 miljoen aan hardware verkocht bij de een aanwas van 30.000 abonnees. Bij TT is de marge hoger. De groei van aantal abonnees is bij TT wat groter, maar zitten ook acquisities bij. Fleetmatics heeft wat meer abonnees, maar TomTom een veel geavanceerder aanbod (app platform Webfleet). Ook is Europees marktleiderschap (zoals TT) minder makkelijk te bouwen dan een in de VS. Fleetmatics heeft 1 Engelstalige centrale sales organisatie. TTT zit in diverse landen en talen. Dat alles bij elkaar genomen vind ik de waarde van TomTom Telematics niet onder doen voor Fleetmatics. Dus minimaal 6 euro in een SOTP sinds deze Verizon overname.

    Dan heb je dus automotive contracten (PSA, Volvo) en tech contracten (Apple, UBER) en de maps, traffic en ook de Consumer divisie voor EUR 1,80. Dat is 400 miljoen euro. Voor een platform dat 3 jaar voor ligt op HERE. HERE werd verkocht voor 3 miljard.

    Dank Justin. Bovenstaande zou toch ook een inschatting moeten zijn die door die twee analisten gemaakt zou kunnen worden. Die 40% overname premie is toch niet geheel ongebruikelijk dus daarmee zou je idd TTT ook voor een soortgelijk bedrag in moeten kunnen schalen.

    Misschien als vervolg vraag/observatie; zou een bedrijf als bijv Vodafone of Deutsche Telekom eenzelfde stap willen of kunnen maken als Verizon? Misschien wel een interessante gedachten om de telekom industrie te betrekken bij de SDC, Fleet Management, etc. Er zal toch op de een of andere manier een goed platform moeten zijn om de data efficient te verzamelen, te verwerken en (zoals Verizon wil doen) te gebruiken als advertentievehicle.
2.770 Posts
Pagina: «« 1 ... 24 25 26 27 28 ... 139 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links