Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,685 25 apr 2024 09:03
  • -0,045 (-0,79%) Dagrange 5,650 - 5,725
  • 14.391 Gem. (3M) 321,3K

De hype cycle van self-driving cars

3.871 Posts
Pagina: «« 1 ... 68 69 70 71 72 ... 194 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 27 juli 2016 10:30
    quote:

    mjmj schreef op 27 juli 2016 10:11:

    Hik zie jij kans om mijn vraag van 00.03 te beantwoorden inzake of er nieuwe hardware nodig is om bestaande tesla's uit te rusten met TT?
    Ik had je vraag over het hoofd gezien :-)
    Ik denk eerlijk gezegd dat er dan toch nog een stuk middleware van Bosch, danwel NVidia tussen moet zitten (NXP wellicht ook nog met hun Bluebox platform) om alle informatie van sensoren te kunnen verwerken. Wat dat betreft weet ik ook niet of Bosch en Tom2 overlappend bezig zijn, danwel samenwerken vwb AI en Deeplearning. Leest Tom2 nou de camerabeelden uit ?(om snelheidsbeperkingen te herkennen e.d.), of doet Bosch dat (voor hun ADAS functionaliteit)? Of is het een gezamenlijk iets?

    Misschien weet @BDB dit?

    Musk is nogal gehaast en vindt Lidar onzin. Ik weet niet of hij nog lang bij dat standpunt kan blijven, want over het algemeen is de consensus toch wel dat Radar en ook Lidar als aanvullende sensoren boven de beeldverwerking een plaats moeten krijgen in de SDC.
    En dan heeft hij natuurlijk nu een probleem: tot nu toe is er geen Tesla met Lidar.
    Als dat toch nodig blijkt, dan werkt zijn hele strategie van 'one platform for all' niet meer. Dan moet hij dus erkennen dat de huidige Tesla's nooit fully autonomous worden. Operationeel gezien maakt dat de klus ook niet gemakkelijker. Hij zal toch net zolang er support gegeven wordt deze beide platformen van updates moeten blijven voorzien. Eerlijk gezegd lijkt me dit echt een gevoeliger slag voor Tesla dan voor Mobileye hoor. Tesla krijgt met een volledige redesign te maken. De markt ziet het anders?

    Voor de huidige functionaliteit zoals Tom2 dit nú communiceert voldoet een camera voor het kunnen rijden met HD-Maps en RoadDNA. Musk is echter nogal gecharmeerd van het crowdsourced idee. Tesla's communiceren nu ook al hun lane-informatie met de Tesla cloud. Het zal nog een heel gedoe worden voor een andere aanbieder om met deze eigengereide partij zaken te doen. Wat is van wie; eigenaarschap van (cloud)data. Ik zou eigenlijk blijer worden van Tom2 met VW als klant dan Tesla. Maar technisch gezien is het haalbaar om er Tom2 in te hangen.
  2. forum rang 6 boem! 27 juli 2016 11:33
    quote:

    Hik schreef op 27 juli 2016 10:05:

    [...]
    @Martinmartin, financiën is jouw ding. 'Vreemd dat je dan toch belegt' zul je zeggen: heb je volkomen gelijk in. Het lijkt af en toe meer op gokken met een gut-feeling.
    Ik snap niet dat een partij die 90% van de Vision gebaseerde ADAS-toepassingen in het bestaande wagenpark heeft rondrijden en met talloze contracten en samenwerkingen die er nog aan zitten komen als een kleine speler gezien kan worden. ADAS is een veel simpeler uitvoeringsvorm. Pas bij Fully Autonomous driving zal de EyeQ4 (kan beelden tot 8 camera's verwerken) en later (vanaf 2018 op de markt) het EyeQ5 sensor fusion and computing platform ingezet worden. Dat zal ook gepaard gaan met meer camera's, maar natuurlijk ook sensoren als Radar en Lidar. Daar is Mobileye heel specifiek in. (Gisteren in de CC is trouwens bevestigd dat Mobileye het Volvo Drive-Me programma in London van camera's, chips en software gaat voorzien. Is dat misschien de aanleiding geweest van Mobileye en Tom2 om met elkaar in gesprek te gaan?). Als ik eerdere teksten moet geloven dan zijn er per auto 4 camera's nodig en 2 zware EyeQ5 chips. Maar dan zou ik er in moeten duiken waar ik dat precies gevonden heb.

    Dat binnenharken is wel een signaal voor een volgende keer. Dat is gewoon met voorkennis gebeurd natuurlijk. Had ik het geweten dan was ik een week geleden uitgestapt en gisteren weer ingestapt. Had toch 15% meer winst betekend :-|
    Bedankt voor je antwoord.
    Om het nog iets beter te begrijpen: MobileEye levert in 2016 6 mio sets af met een EyeQ3 systeem inclusief enkele camera's en dat tegen een gemiddelde prijs van $44. Ik denk dat je dan de penetratiegraad van 90% iets moet afvlakken daar er in 2016 ca 70 mio nieuwe wagens worden afgeleverd.
    Laat onverlet, dat de groeicijfers indrukwekkend zijn en met VW als nieuwe klant gaat dat makkelijk over de kop.

    Blijf ik toch zitten met de ongegeneerde honger bij de founders om zo snel als mogelijk de winsten uit opties veilig te stellen.
    Indien je weet dat VW nieuwe klant wordt en er andere nieuwe klanten aan de deur kloppen waardoor het erop lijkt dat een omzettoename van 3* het huidige niveau zo goed als in de tas is binnen twee a drie jaar.
    Waarom oefent onze professor dan op dit moment weer 70.000 opties uit.
    3 mio in de pocket nu is leuk maar indien dat er mogelijk 10 kunnen worden binnen 3 jaar begint er bij mij iets te kriebelen.

    Cijfers indrukwekkend! Vooruitzichten door aangekondigde deals nog veel beter!
    Sterk dat zij de marge op peil houden en zelfs verbeteren maar de acties van de founders wijst een andere richting uit.
    Ik durf niet in te stappen maar wens voor jou dat de gerealiseerde resultaten tot op heden hun vervolg krijgen waardoor jij op basis van jouw good feeling slapend binnenloopt.
  3. [verwijderd] 27 juli 2016 11:52
    quote:

    martinmartin schreef op 27 juli 2016 11:33:

    [...]

    Bedankt voor je antwoord.
    Om het nog iets beter te begrijpen: MobileEye levert in 2016 6 mio sets af met een EyeQ3 systeem inclusief enkele camera's en dat tegen een gemiddelde prijs van $44. Ik denk dat je dan de penetratiegraad van 90% iets moet afvlakken daar er in 2016 ca 70 mio nieuwe wagens worden afgeleverd.
    Laat onverlet, dat de groeicijfers indrukwekkend zijn en met VW als nieuwe klant gaat dat makkelijk over de kop.

    Blijf ik toch zitten met de ongegeneerde honger bij de founders om zo snel als mogelijk de winsten uit opties veilig te stellen.
    Indien je weet dat VW nieuwe klant wordt en er andere nieuwe klanten aan de deur kloppen waardoor het erop lijkt dat een omzettoename van 3* het huidige niveau zo goed als in de tas is binnen twee a drie jaar.
    Waarom oefent onze professor dan op dit moment weer 70.000 opties uit.
    3 mio in de pocket nu is leuk maar indien dat er mogelijk 10 kunnen worden binnen 3 jaar begint er bij mij iets te kriebelen.

    Cijfers indrukwekkend! Vooruitzichten door aangekondigde deals nog veel beter!
    Sterk dat zij de marge op peil houden en zelfs verbeteren maar de acties van de founders wijst een andere richting uit.
    Ik durf niet in te stappen maar wens voor jou dat de gerealiseerde resultaten tot op heden hun vervolg krijgen waardoor jij op basis van jouw good feeling slapend binnenloopt.
    Dat binnenlopen gaat niet lukken. Maar ik ben snel tevreden. Als het rendement maar leuk genoeg is om er leuke dingen mee te doen. Mobileye laat het hier niet bij hoor. Ze zijn nog hogere resolutie camera's aan het ontwikkelen die ook over een paar jaar pas beschikbaar komen. Ze hebben ook ooit laten vallen dat traffic analyse op grond van sensorinformatie hun warme belangstelling heeft.
    Die trekken nog wel wat registertjes open.
    Ik vind het knap dat ze het met zo weinig operationele en R&D kosten allemaal kunnen doen. Waar Tom2 juist altijd geconfronteerd lijkt te worden met kosten lijken zij het allemaal af te kunnen schuiven op partners, danwel producenten?

    Geloof jij toch nog in een luchtbel? Is Shashua de Nina Brink van Israël?
  4. harrysnel 27 juli 2016 12:02
    Over MobilEye: bij dat bedrijf zijn alle verhoudingen zoek.

    MobilEye werkt samen met Tesla. Tesla = disruptie = leidend op gebied van nieuwe technologieën = hip.....de toekomst. Musk gaat naar Israël om bij MobilEye op bezoek te gaan. Fantastisch. Marktwaarde MobilEye loopt op naar bijna $15 miljard. De omzetverwachting voor dit jaar werd gisteren paar miljoen naar boven bijgesteld en ligt nu op $350 mln. Duidelijk is dat er zonnige toekomst is ingeprijsd als je naar de huidige koers kijkt.

    Dan: Tesla deal wordt verbroken. Is niet erg want de inkomsten vanuit deze deal vormt dit jaar iets van 1% van de omzet. Dat is dus $3,5 mln. Alsof de marktwaarde van MobilEye is opgelopen naar $15 miljard omdat er nu $3,5 mln omzet wordt geboekt. De consequenties liggen in de toekomst maar gewezen wordt op de huidige cijfers. Cijfers die nooit een onderbouwing kunnen zijn voor de marktwaarde.

    Die $3,5 mln van Tesla dit jaar stelt idd niet veel voor. Shashua, om maar even 1 verkopende insider te noemen, heeft de afgelopen weken voor $30mln aan aandelen verzilverd. Daar is geen persbericht over geweest. Sterker: kon het ook even zo snel niet vinden op VS sites maar moest daarachter komen via het AFM register. Lekker sneaky. Vergelijk het aantal lovende persberichten over relatie met Tesla, zet dat tegen over de $3,5 mln omzet vanuit Tesla dit jaar en je ziet dat het ook anders kan bij MobilEye qua PR.

    Moet je eens voorstellen hoe dit bij TomTom eruit zou zien. Stel de Volvo deal gaat TomTom vanaf 2019 $70 mln opbrengen. Dan moet Goddijn:
    - 20x langs in Zweden.
    - moet IR 20x zoveel artikelen schrijven over Volvo deal dan MobilEye deed over Tesla.
    - moet Goddijn voor $600 mln aan aandelen verkopen in paar weken tijd.

    :)
  5. forum rang 6 boem! 27 juli 2016 12:40
    quote:

    Hik schreef op 27 juli 2016 11:52:

    [...]

    Dat binnenlopen gaat niet lukken. Maar ik ben snel tevreden. Als het rendement maar leuk genoeg is om er leuke dingen mee te doen. Mobileye laat het hier niet bij hoor. Ze zijn nog hogere resolutie camera's aan het ontwikkelen die ook over een paar jaar pas beschikbaar komen. Ze hebben ook ooit laten vallen dat traffic analyse op grond van sensorinformatie hun warme belangstelling heeft.
    Die trekken nog wel wat registertjes open.
    Ik vind het knap dat ze het met zo weinig operationele en R&D kosten allemaal kunnen doen. Waar Tom2 juist altijd geconfronteerd lijkt te worden met kosten lijken zij het allemaal af te kunnen schuiven op partners, danwel producenten?

    Geloof jij toch nog in een luchtbel? Is Shashua de Nina Brink van Israël?
    Neen vooralsnog lijkt het allemaal crescendo op weg naar de alleenheerschappij in ADAS/HAD.
    Ik heb veel bewondering voor de wijze waarop zij zich onder de aandacht weten te brengen van iedereen die iets wil weten over de ontwikkeling naar de SDC.

    Die hosanna verhalen staan echter haaks op de gepleegde acties door de founders als het gaat over de uitoefening van hun opties.

    Wies heeft daar in een ander draadje(bedankt mjmj) al de opmerking over gemaakt dat het te maken kan hebben met de lock-up periode van de IPO. Indien dat juist is kan ik me daar iets bij voorstellen maar de eagerness druipt evan af dus afwachten.
  6. forum rang 6 boem! 27 juli 2016 12:42
    quote:

    martinmartin schreef op 27 juli 2016 12:40:

    [...]

    Neen vooralsnog lijkt het allemaal crescendo op weg naar de alleenheerschappij in ADAS/HAD.
    Ik heb veel bewondering voor de wijze waarop zij zich onder de aandacht weten te brengen van iedereen die iets wil weten over de ontwikkeling naar de SDC.

    Die hosanna verhalen staan echter haaks op de gepleegde acties door de founders als het gaat over de uitoefening van hun opties.

    Wies heeft daar in een ander draadje(bedankt mjmj) al de opmerking over gemaakt dat het te maken kan hebben met de opgelegde lock-up periode ten tijde van de IPO. Indien dat juist is kan ik me daar iets bij voorstellen maar de eagerness druipt er duidelijk vanaf dus afwachten.
  7. harrysnel 27 juli 2016 12:47
    quote:

    potpourri schreef op 27 juli 2016 12:15:

    @ Harry, dat is omdat de HG de tent wil kopen en de super schmuck de tent wil verkopen

    :)
    Precies:).

    Verder zie je vwb deal van MobilEye met Tesla exact hetzelfde gebeuren als in de biotechsector wanneer daar een grote farmaceut besluit om een molecuul van een veel kleiner biotechbedrijf niet verder te ontwikkelen:

    - er wordt geen afzonderlijk persbericht uitgebracht door het biotechbedrijf over het stoppen van de samenwerking met de grote partner maar het wordt "verstopt". Dat kan in het persbericht over cijfers zijn maar ook bv tijdens conference call of presentatie.
    - biotechbedrijven doen er alles aan om het te laten overkomen dat zij zelf de beslissing hebben genomen en zijn blij dat "ze de rechten op het molecuul weer in eigen handen hebben", "dat ze nu meer focus kunnen leggen op andere projecten", " middelen over houden om in te spelen op betere kansen"......kortom: het is eigenlijk juist goed dat de grote farma partner afhaakt.
    - het belang van de deal wordt gebagatelliseerd (vaak met steun van analisten).
    - de rest van de pipeline wordt uitgebreid besproken.

    Kortom: juichen als er een deal wordt binnengehaald met farmaceut maar ook net zo hard juichen als het op niets uitloopt.

    Bij MobilEye zie ik dit gedrag ook. De IR/PR lijkt op die van een biotech en de de gigantische beloningen voor management zijn zowel bij MobilEye als biotech gebaseerd op mogelijk toekomstige omzetten. Zet je beloning af tegen huidige omzet dan krijg je bij MobilEye hetzelfde als bij bv Pharming waar substantieel deel van jaarlijkse omzet besteed wordt aan salaris CEO en enkele andere bestuurders. Ook het grote percentage shorters zie je bij MobilEye terug en de rapporten van bv een Citron die de boel naar beneden (proberen te) zetten.

    Tuurlijk kan het ook weleens goed uitpakken maar binnen de biotech is dat eerder een uitzondering dan gebruikelijk. En deze tech is geen biotech. Toch zie ik veel overeenkomsten.
  8. forum rang 6 boem! 27 juli 2016 13:00
    quote:

    Vici schreef op 27 juli 2016 12:28:

    Interessant artikel over de gevolgen voor MBLY nu het met Tesla gebroken heeft.

    www.thestreet.com/story/13652744/2/te...

    AB Vici.

    Met name het gedeelte dat er 5 EyeQ chips ad $40 per chip geprognotiseerd worden voor iedere auto laat wel een heel ander licht schijnen over de gevolgen van de breuk met Tesla.(500.000 cars in 2018).

    Dit afdoen met het slechts benoemen van de huidige omzet tw 1% tendeert naar misleiding.
  9. forum rang 6 boem! 27 juli 2016 13:17
    Als ik als niet technische belegger naar het orderboek kijk dan blijkt dat er bij 150.000 shares er een gemiddelde bied is van 7.55 en een gemiddelde laat van 7.95.

    Zover niks bijzonders, ik denk dat de oplopende koes een gevolg is van het wegtrekken van een van de shorters mn WorldQuant.
    Kunnen dat ook makkelijk doen met een opbouw van .54% naar .92% in de periode 10 juni tot 28 juni.
    Sinds die tijd hebben ze met in mijn ogen winst hun positie weer afgebouwd naar .56%.

    Of ze uiteindelijk winst overhouden aan hun shortactie zal afhankelijk zijn van de koersvorming van tom2 gedurende de komende maanden.
    Ik zie nog geen "NIEUWE" kopers.

    SORRY, liet mij verleiden om te antwoorden, maar hoort helemaal niet op dit draadje thuis.
    Zal in het vervolg beter opletten ter voorkoming van vervuiling door dagdromen over koersen.
  10. [verwijderd] 27 juli 2016 13:36
    quote:

    martinmartin schreef op 27 juli 2016 13:00:

    [...]

    AB Vici.

    Met name het gedeelte dat er 5 EyeQ chips ad $40 per chip geprognotiseerd worden voor iedere auto laat wel een heel ander licht schijnen over de gevolgen van de breuk met Tesla.(500.000 cars in 2018).

    Dit afdoen met het slechts benoemen van de huidige omzet tw 1% tendeert naar misleiding.
    Nou, ik veeg met al die zogenaamde 'analisten' mijn r**t af. Velen weten amper waar ze het over hebben; denken dat Mobileye een jonge startup is die zich uitgeleverd heeft aan Tesla. Ik denk dat Musk nu met het probleem zit: hoe houdt hij straks de vloot rijdend als er 2 verschillende hardware/software platformen rondrijden?
    Dat heb ik nog geen analist zien verkondigen. Ik maak me ook geen enkele zorgen over de korte termijn koers van Mobileye (pre-market al weer +2,5%). De koopadviezen zijn niet gewijzigd op grond van het Tesla nieuws.
    Musk heeft te snel "Autopilot" verkocht als de zelfrijdende auto, zonder daar securitychecks aan te koppelen (heeft de automobilist nog minimaal één hand aan het stuur?). Testen is een vak, en dan krijg je nog de onvoorspelbare bestuurders die je gaan piepelen.
    NVidia en NXP zijn alleen nog maar aan het testen. NVidia is zeer prijzige technologie die 200 Watt soupeert en is pas Q2 dit jaar vrijgegeven aan ontwikkelaars. De Mobileye EyeQ5 chip vergt 5 Watt.
    Mobileye is al met REM aan het testen met VW/Nissan/GM; filmpjes daarvan staan op youtube. Echt vaporware kunnen we het dus niet meer noemen.

    GM lijkt nu wel gas terug te nemen, maar als straks de concurrent komt dan kunnen zij niet achterblijven en zullen ze een inhaalrace starten. De grote verliezers in het Tesla debacle zijn de bestuurder en de politiek; zij hebben niet toegezien en op tijd restricties opgelegd aan de cowboy ondernemers zoals George Hotz en Elon Musk. Een automobilist moet examen afleggen, waarom een 'zelfrijdende' auto niet, daar zit een 'virtuele bestuurder' in (met ongedefinieerde en onbekende AI en Deeplearning logica!!)?
  11. [verwijderd] 27 juli 2016 13:54
    @Hik

    Het maken van wat filmpjes van testen betekent nog niet dat een product bijna klaar is. Sterker nog, het kunnen slechts ruwe conceptstudies zijn terwijl het echte ontwikkelwerk vervolgens nog 5 jaar duurt.

    Je ziet nu heel duidelijk dat de bluf van Mobileye wordt blootgelegd door de analisten. GM stelt nog niet veel voor en zelfs met Volkswagen is men nog aan het onderhandelen. Mark my words, maar Volkswagen gaat die onderhandelingen winnen (willen geen lock-in maar zeggenschap over hun data). Kiezen voor meerdere leveranciers voor de sensoren (en bijbehorende software). Sensor fusion zie ik toch echt bij een grote partij als Bosch terecht komen.
    Ook de deal met BMW is voor de hele lange termijn. Niet veel meer dan research. Dat ziet er uiteindelijk in 2021 ook heel anders uit dan nu gepresenteerd.

    Tesla is een ander verhaal. Dat speelt NU en is daarmee wel degelijk van hele grote strategische waarde.
    Volgende week verwacht ik een grote aankondiging van Tesla. De kwaliteit van Bosch-TomTom zou zo maar eens onderdeel kunnen uitmaken van die next step.
    Overigens is het technisch geen enkel probleem voor Tesla om verschillende soorten sensoren te blijven ondersteunen.
  12. forum rang 6 boem! 27 juli 2016 13:55
    quote:

    Hik schreef op 27 juli 2016 13:36:

    [...]

    Nou, ik veeg met al die zogenaamde 'analisten' mijn r**t af. Velen weten amper waar ze het over hebben; denken dat Mobileye een jonge startup is die zich uitgeleverd heeft aan Tesla. Ik denk dat Musk nu met het probleem zit: hoe houdt hij straks de vloot rijdend als er 2 verschillende hardware/software platformen rondrijden?
    Dat heb ik nog geen analist zien verkondigen. Ik maak me ook geen enkele zorgen over de korte termijn koers van Mobileye (pre-market al weer +2,5%). De koopadviezen zijn niet gewijzigd op grond van het Tesla nieuws.
    Musk heeft te snel "Autopilot" verkocht als de zelfrijdende auto, zonder daar securitychecks aan te koppelen (heeft de automobilist nog minimaal één hand aan het stuur?). Testen is een vak, en dan krijg je nog de onvoorspelbare bestuurders die je gaan piepelen.
    NVidia en NXP zijn alleen nog maar aan het testen. NVidia is zeer prijzige technologie die 200 Watt soupeert en is pas Q2 dit jaar vrijgegeven aan ontwikkelaars. De Mobileye EyeQ5 chip vergt 5 Watt.
    Mobileye is al met REM aan het testen met VW/Nissan/GM; filmpjes daarvan staan op youtube. Echt vaporware kunnen we het dus niet meer noemen.

    GM lijkt nu wel gas terug te nemen, maar als straks de concurrent komt dan kunnen zij niet achterblijven en zullen ze een inhaalrace starten. De grote verliezers in het Tesla debacle zijn de bestuurder en de politiek; zij hebben niet toegezien en op tijd restricties opgelegd aan de cowboy ondernemers zoals George Hotz en Elon Musk. Een automobilist moet examen afleggen, waarom een 'zelfrijdende' auto niet, daar zit een 'virtuele bestuurder' in (met ongedefinieerde en onbekende AI en Deeplearning logica!!)?
    Hik zo ken ik je niet.
    Waarom zo geagiteert over datgene wat anderen opperen.
    Mij leek het een valide verhaal dat MobilEye het verlies van Tesla downplayd door enkel te wijzen op de huidige omzet van 1% terwijl er volgens hem 5 chips benodigd zouden zijn voor de Tesla in 2018 tegen 40 dollar.
    Een niet meer te verwezenlijken omzet van 500.000*40*5= 100 mio en in dat licht bezien heeft hij ergens de boot gemist of Mobileye onttrekt zich aan zijn verantwoordelijkheid door beleggers NIET juist te informeren
  13. [verwijderd] 27 juli 2016 14:05
    quote:

    martinmartin schreef op 27 juli 2016 13:55:

    [...]

    Hik zo ken ik je niet.
    Waarom zo geagiteert over datgene wat anderen opperen.
    Mij leek het een valide verhaal dat MobilEye het verlies van Tesla downplayd door enkel te wijzen op de huidige omzet van 1% terwijl er volgens hem 5 chips benodigd zouden zijn voor de Tesla in 2018 tegen 40 dollar.
    Een niet meer te verwezenlijken omzet van 500.000*40*5= 100 mio en in dat licht bezien heeft hij ergens de boot gemist of Mobileye onttrekt zich aan zijn verantwoordelijkheid door beleggers juist te informeren
    Nou, het is niet direct een reactie op het forum, maar op Twitter word je doodgegooid met 'analyses' en beweringen. Ik denk dat we er te vaak een groot gewicht aan hangen. Het gaat nergens over en de ene onwaarheid wordt door de andere gevoed. Maar hoeveel zijn er nu echt op de hoogte?

    Maar nu iets anders: ik ben vorig jaar 3 keer op vakantie geweest en 3 keer ging het goed mis met Tom2. Komend weekend ga ik voor 3 weken weg in het zo langzamerhand door IS geterroriseerde Frankrijk. Ik waarschuw jullie maar vast voor de te verwachten scherpe koersbewegingen! En vraag gelijk jullie mening: Tom2 houden of verkopen?
  14. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 27 juli 2016 14:11
    quote:

    Hik schreef op 27 juli 2016 10:30:

    [...]

    Ik had je vraag over het hoofd gezien :-)
    Ik denk eerlijk gezegd dat er dan toch nog een stuk middleware van Bosch, danwel NVidia tussen moet zitten (NXP wellicht ook nog met hun Bluebox platform) om alle informatie van sensoren te kunnen verwerken. Wat dat betreft weet ik ook niet of Bosch en Tom2 overlappend bezig zijn, danwel samenwerken vwb AI en Deeplearning. Leest Tom2 nou de camerabeelden uit ?(om snelheidsbeperkingen te herkennen e.d.), of doet Bosch dat (voor hun ADAS functionaliteit)? Of is het een gezamenlijk iets?

    Misschien weet @BDB dit?
    TT leest geen camerabeelden uit de crowd uit, en ik ken ook geen aankondigingen of suggesties dat ze dat gaan doen. Mogelijk doen ze wel research op dat gebied, maar ik vermoed toch dat ze dit eerder aan de Boschen van deze wereld (en evt. MBLY als ze gaan samenwerken) overlaten.
    Analoog bij RoadDNA. TT biedt de basismethodiek en de DNA gevens zelf aan, maar niet de sensoren/lidars, en ik vermoed ook niet de onboard uitlees/verwerkings-software (al dan niet deeplearning).

  15. [verwijderd] 27 juli 2016 14:18
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 27 juli 2016 14:11:

    [...]
    TT leest geen camerabeelden uit de crowd uit, en ik ken ook geen aankondigingen of suggesties dat ze dat gaan doen. Mogelijk doen ze wel research op dat gebied, maar ik vermoed toch dat ze dit eerder aan de Boschen van deze wereld (en evt. MBLY als ze gaan samenwerken) overlaten.
    Analoog bij RoadDNA. TT biedt de basismethodiek en de DNA gevens zelf aan, maar niet de sensoren/lidars, en ik vermoed ook niet de onboard uitlees/verwerkings-software (al dan niet deeplearning).

    Denk er zo'n beetje hetzelfde over. Toch zal men ook een aanzienlijk deel aan softwarecomponenten inbrengen in de samenwerkingen met o.a. Bosch en Volkswagen. Simpelweg omdat men die componenten toch al op de plank heeft liggen voor het productieproces van RoadDNA en waarom dan niet een deel gebruiken voor de bewerking van de data van de crowdsensoren. Win-win en het versneld de ontwikkelingen.
3.871 Posts
Pagina: «« 1 ... 68 69 70 71 72 ... 194 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links