Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,520 23 apr 2024 16:58
  • +0,060 (+1,10%) Dagrange 5,450 - 5,585
  • 439.443 Gem. (3M) 313,7K

De hype cycle van self-driving cars

3.871 Posts
Pagina: «« 1 ... 67 68 69 70 71 ... 194 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 23 juli 2016 19:56
    Hi Wies, HG moet zijn eigen koers varen vind ik en is niemand verantwoording schuldig. Daarnaast geloof ik niet dat JdM met HG ook maar 1 keer heeft gesproken. Je kan JdM het beste met jou zelf vergelijken die waarschijnlijk ook hoopt op een end game.

    Ik ben blij dat HG zijn eigen visie volgt en een hart voor zijn bedrijf heeft, en datgene doet wat goed is voor zijn bedrijf en werknemers door niks te verkopen. HG moet zich ook niet laten opjutten door TT International. De banken zijn de schuldige aan de kredietcrisis en niet Tomtom.

    Bovendien schept Tomtom banen in Nederland. Bij een verkoop raken mensen werkloos en dreigen er reorganisaties.
  2. forum rang 6 leonardus65 23 juli 2016 20:08
    Ik geloof dat Hg een man van zijn woord is en geen tweede Nina Brink (art 2013, laatste zin)
    RIJSWIJK - Het Nederlandse navigatiebedrijf TomTom beraadt zich op de mogelijke afsplitsing van bedrijfsonderdelen. ,,We moeten onze knopen tellen'', zegt topman Harold Goddijn in een zaterdag gepubliceerd interview met NRC Handelsblad.

    TomTom ziet de markt voor de navigatiekastjes waarmee het bedrijf groot werd jaarlijks met zo'n 10 tot 15 procent krimpen, onder meer door de opkomst van de smartphone. Het bedrijf probeert met nieuwe software en nieuwe apparaten de schade te beperken. Maar Goddijn sluit niet uit dat TomTom de consumententak, die de gps-systemen maakt, uiteindelijk van de hand doet.

    "De consumententak draagt bij aan het merk TomTom, maar vertroebelt wel de werkelijke waarde van het bedrijf, en onze groeimogelijkheden'', stelt hij. "Het is lastig te voorspellen wat de consumentenmarkt op lange termijn gaat doen. Dat is ook lastig voor investeerders.''

    Apple

    TomTom is ook al lange tijd onderwerp van overnamegeruchten, waarbij vooral de naam Apple vaak valt. TomTom levert digitale kaarten voor de iPhone en iPad en Apple zou er oren naar hebben die onderdelen in eigen handen te krijgen. "We zitten op een heel strategische positie en de truc is om die goed uit te buiten'', aldus Goddijn. "Zodat we mee kunnen blijven doen met het grote spel.''

    De vier oprichters van TomTom hebben nog altijd 47 procent van de aandelen in handen. Bij een goed bod zullen zij echter naar het belang van alle aandeelhouders kijken, belooft Goddijn. "We kunnen hier niet blijven zitten omdat we het leuk vinden iedere dag naar het werk te gaan en van het uitzicht te genieten.''

    Archiefbeeld van Harold Goddijn. ANP
  3. [verwijderd] 23 juli 2016 20:28
    quote:

    leonardus65 schreef op 23 juli 2016 20:08:

    Ik geloof dat Hg een man van zijn woord is en geen tweede Nina Brink (art 2013, laatste zin)
    RIJSWIJK - Het Nederlandse navigatiebedrijf TomTom beraadt zich op de mogelijke afsplitsing van bedrijfsonderdelen. ,,We moeten onze knopen tellen'', zegt topman Harold Goddijn in een zaterdag gepubliceerd interview met NRC Handelsblad.

    Dat is een artikel van 2013 toen stond Tomtom er niet rooskleurig voor nu is de situatie totaal anders. We zagen met Nokia HERE dat Tomtom even op 12 EUR stond. Tomtom heeft geen gebruik gemaakt van het momentum van HERE. Waarom, omdat Tomtom niet in de verkoop gaat. Tomtom gaat naar mijn verwachting pas in de 1e helft van 2017 echte winst maken, omdat er momenteel contracten worden gesloten die vooralsnog niks opleveren. Tomtom zit daarnaast in een overgangsfase naar software. Daarom zijn er vooralsnog geen hogere koersen voor Tomtom gerechtvaardigd, omdat de winst in het aandeel simpelweg niet uitdrukkelijk naar voren komt.
  4. [verwijderd] 24 juli 2016 13:01
    quote:

    oudgediende schreef op 24 juli 2016 09:15:

    www.saistent.com/autonomous-driving-m...
    Grappig, ik heb hem zelf ook helemaal uitgeschreven. Komt bijna 1 op 1 overeen. De NVidia Drive PX2 lezing van Jen-Hsun Huang is ook heel interessant. Deze is op het Nvidia Blog ook helemaal uitgeschreven. Aan allen die kleinerend over 'het eitje' spreken: doe hier je voordeel mee. Over 5 jaar denk je er vast anders over.
  5. [verwijderd] 24 juli 2016 16:45
    quote:

    Hik schreef op 24 juli 2016 13:01:

    [...]

    Grappig, ik heb hem zelf ook helemaal uitgeschreven. Komt bijna 1 op 1 overeen. De NVidia Drive PX2 lezing van Jen-Hsun Huang is ook heel interessant. Deze is op het Nvidia Blog ook helemaal uitgeschreven. Aan allen die kleinerend over 'het eitje' spreken: doe hier je voordeel mee. Over 5 jaar denk je er vast anders over.
    Dan heb je het over mobile eye ???
  6. Oeps..! 25 juli 2016 16:50
    TOKYO -- The Japanese government and the European Union plan to connect their global positioning systems to speed up the development of autonomous driving technology.

    If all goes as planned, Japan's Quasi-Zenith Satellite System and the EU's Galileo will be linked as early as 2018. The link will be a common digital language that the systems will use to transmit information. This will allow driverless cars and autoparts developed for the Japanese market to be shipped and used outside Japan.

    asia.nikkei.com/Tech-Science/Tech/In-...
  7. Oeps..! 26 juli 2016 16:10
    China Bans Self-driving Cars as Tesla Motors (TSLA) Defends Autopilot
    July 26, 2016 By Aman Jain Leave a Comment
    Filed Under: Automotive, News, Technology

    Tesla Motors Inc (NASDAQ:TSLA) was already struggling with the autopilot system after recent crash investigations, and now news from China that it has banned the use of experimental autonomous vehicles on its roads, adds further to its woes. Earlier, experts were calling the “self-driving cars” the next best thing, but now they are taking a step back from total robot control and full automation.

    learnbonds.com/130341/tesla-autopilot...
  8. forum rang 4 holenbeer 26 juli 2016 16:45
    quote:

    Oeps...! schreef op 26 juli 2016 16:10:

    China Bans Self-driving Cars as Tesla Motors (TSLA) Defends Autopilot
    July 26, 2016 By Aman Jain Leave a Comment
    Filed Under: Automotive, News, Technology

    Tesla Motors Inc (NASDAQ:TSLA) was already struggling with the autopilot system after recent crash investigations, and now news from China that it has banned the use of experimental autonomous vehicles on its roads, adds further to its woes. Earlier, experts were calling the “self-driving cars” the next best thing, but now they are taking a step back from total robot control and full automation.

    learnbonds.com/130341/tesla-autopilot...
    Hm, eerst een Chinese variant ontwikkelen en tot die tijd geen pottekijkers?
  9. [verwijderd] 26 juli 2016 23:46
    Walstreet Journal artikel lezing van de Tesla-Mobileye breuk kan ik me wel in vinden:
    Mobileye to end supply relationship with Tesla
    · wsj.com · about 1 hour ago

    In conjunction with a Q2 earnings call, Mobileye revealed that the company will no longer provide computer chips and algorithms to Tesla beyond the current product cycle. This split is apparently due to disagreements about how the Mobileye technology was deployed in Tesla's Autopilot system. Tesla only accounts for 1% of Mobileye's revenue. Despite this fact, Mobileye's stock was down 13.5% earlier today, while Tesla's was down only slightly.
    Why the split? Tesla bought technology from Mobileye but was largely responsible for integrating radar and ultra-sonic sensors with Mobileye's camera sensors and computer processing chips. Tesla did their own data fusion and much of the software that controlled the path of the vehicle. Mobileye apparently disagreed with the way their technology was used. Mobileye CTO Amnon Shashua indicated that the fatal accident in May led to the ending of the relationship. He said “I think in a partnership, we need to be there on all aspects of how the technology is being used, and not simply providing technology and not being in control of how it is being used.”
    Elon Musk's initial response to the May 7 accident most likely wasn't helpful either. He blamed a bright sun and a white truck for the Mobileye camera system not "seeing" the truck. This wasn't very plausible. The truck was most likely "seen" by the camera and radar, but the Tesla Autopilot either didn't adequately understand what it was seeing or didn't know how to respond because it wasn't trained to deal with that scenario.
    Regardless, Mobileye's decision seems to indicate that they don't believe Tesla is making responsible use of their technology - and they're willing to sacrifice sales and profits.
  10. forum rang 6 Tom3 26 juli 2016 23:49
    www.bloomberg.com/news/articles/2016-...

    Het wordt nog spannend. Wie wordt de opvolger van Mobileye bij Tesla? Duidelijk is dat de Mobileye route bij Tesla dood gelopen is waar het gaat om de snelle ontwikkeling van de SDC. Bij Tesla gaat men niet wachten tot 2021 (het jaar waarin Mobileye een SDC systeem operationeel denkt te hebben). Het enige (nu al) werkende alternatief in mijn ogen is dat van Audi en dus dat van Tom2. Rond Bosch blijft het verder opmerkelijk stil. Zou Musk zijn conclusies reeds getrokken hebben?

    De koers van Tesla bewoog vandaag nauwelijks:
    www.bloomberg.com/quote/TSLA:US
  11. seren 27 juli 2016 00:05
    quote:

    Tom3 schreef op 26 juli 2016 23:49:

    www.bloomberg.com/news/articles/2016-...

    Het wordt nog spannend. Wie wordt de opvolger van Mobileye bij Tesla? Duidelijk is dat de Mobileye route bij Tesla dood gelopen is waar het gaat om de snelle ontwikkeling van de SDC. Bij Tesla gaat men niet wachten tot 2021 (het jaar waarin Mobileye een SDC systeem operationeel denkt te hebben). Het enige (nu al) werkende alternatief in mijn ogen is dat van Audi en dus dat van Tom2. Rond Bosch blijft het verder opmerkelijk stil. Zou Musk zijn conclusies reeds getrokken hebben?

    De koers van Tesla bewoog vandaag nauwelijks:
    www.bloomberg.com/quote/TSLA:US

    denk ook dat bloomberg dichter bij de waarheid zit dan de wsj:

    “Both parties knew that over time they will have to part ways -- Tesla wants to fully control the experience and fully differentiate,” Shany said. “Mobileye has to work with original equipment manufacturers, it can’t have favored nations.”

    Mobileye, zit te dicht bij BMW, en lijkt dus ook een logische partner voor Here.

    TT komt dan in het andere kamp.
  12. B_B 27 juli 2016 01:09
    quote:

    Tom3 schreef op 26 juli 2016 23:49:

    www.bloomberg.com/news/articles/2016-...

    Het wordt nog spannend. Wie wordt de opvolger van Mobileye bij Tesla? Duidelijk is dat de Mobileye route bij Tesla dood gelopen is waar het gaat om de snelle ontwikkeling van de SDC. Bij Tesla gaat men niet wachten tot 2021 (het jaar waarin Mobileye een SDC systeem operationeel denkt te hebben). Het enige (nu al) werkende alternatief in mijn ogen is dat van Audi en dus dat van Tom2. Rond Bosch blijft het verder opmerkelijk stil. Zou Musk zijn conclusies reeds getrokken hebben?

    De koers van Tesla bewoog vandaag nauwelijks:
    www.bloomberg.com/quote/TSLA:US

    Bosch is aan het onderhandelen met Here Maps.
  13. forum rang 6 boem! 27 juli 2016 02:53
    @HIK

    MobilEye wordt door het ene kamp afgeschilderd als een niet ter zake doende leverancier als het om volume gaat, terwijl anderen (zie de prognoses van analist W. Blair) een omzet van boven de billion verwachten in 2020.

    Opvallend is de omzettoename die in het eerste halfjaar is gerealiseerd zonder dat dit een negatief effect had op brutowinstpercentage (asp liep zelfs iets op tot 44.5 dollar).

    Heb jij enig idee hoeveel zgn EyeQ-units er in een auto worden geplaatst?
    Dit om mij enig idee te geven over welk marktaandeel we het momenteel hebben en wat de aangekondigde deal met VW voor impact zou kunnen hebben op de financiele prestaties van MobilEye in de toekomst.

    De omzet van Tesla is inderdaad niet materieel, terwijl die van VW er werkelijk toe kan doen.

    Punt van zorg blijft wel, dat de founders wel erg gehaast zijn met het binnenslurpen van hun optiewinsten.
    Indien je een gouden toekomst verwacht vallen de stock-compensation costs op het absurde niveau van 40% van de opex hier niet mee te rijmen.

  14. [verwijderd] 27 juli 2016 10:05
    quote:

    martinmartin schreef op 27 juli 2016 02:53:

    @HIK

    MobilEye wordt door het ene kamp afgeschilderd als een niet ter zake doende leverancier als het om volume gaat, terwijl anderen (zie de prognoses van analist W. Blair) een omzet van boven de billion verwachten in 2020.

    Opvallend is de omzettoename die in het eerste halfjaar is gerealiseerd zonder dat dit een negatief effect had op brutowinstpercentage (asp liep zelfs iets op tot 44.5 dollar).

    Heb jij enig idee hoeveel zgn EyeQ-units er in een auto worden geplaatst?
    Dit om mij enig idee te geven over welk marktaandeel we het momenteel hebben en wat de aangekondigde deal met VW voor impact zou kunnen hebben op de financiele prestaties van MobilEye in de toekomst.

    De omzet van Tesla is inderdaad niet materieel, terwijl die van VW er werkelijk toe kan doen.

    Punt van zorg blijft wel, dat de founders wel erg gehaast zijn met het binnenslurpen van hun optiewinsten.
    Indien je een gouden toekomst verwacht vallen de stock-compensation costs op het absurde niveau van 40% van de opex hier niet mee te rijmen.

    @Martinmartin, financiën is jouw ding. 'Vreemd dat je dan toch belegt' zul je zeggen: heb je volkomen gelijk in. Het lijkt af en toe meer op gokken met een gut-feeling.
    Ik snap niet dat een partij die 90% van de Vision gebaseerde ADAS-toepassingen in het bestaande wagenpark heeft rondrijden en met talloze contracten en samenwerkingen die er nog aan zitten komen als een kleine speler gezien kan worden. ADAS is een veel simpeler uitvoeringsvorm. Pas bij Fully Autonomous driving zal de EyeQ4 (kan beelden tot 8 camera's verwerken) en later (vanaf 2018 op de markt) het EyeQ5 sensor fusion and computing platform ingezet worden. Dat zal ook gepaard gaan met meer camera's, maar natuurlijk ook sensoren als Radar en Lidar. Daar is Mobileye heel specifiek in. (Gisteren in de CC is trouwens bevestigd dat Mobileye het Volvo Drive-Me programma in London van camera's, chips en software gaat voorzien. Is dat misschien de aanleiding geweest van Mobileye en Tom2 om met elkaar in gesprek te gaan?). Als ik eerdere teksten moet geloven dan zijn er per auto 4 camera's nodig en 2 zware EyeQ5 chips. Maar dan zou ik er in moeten duiken waar ik dat precies gevonden heb.

    Dat binnenharken is wel een signaal voor een volgende keer. Dat is gewoon met voorkennis gebeurd natuurlijk. Had ik het geweten dan was ik een week geleden uitgestapt en gisteren weer ingestapt. Had toch 15% meer winst betekend :-|
3.871 Posts
Pagina: «« 1 ... 67 68 69 70 71 ... 194 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links