Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 7,110 16 apr 2024 10:43
  • -0,165 (-2,27%) Dagrange 7,080 - 7,200
  • 35.326 Gem. (3M) 272,7K

TOMTOM JULI 2016

5.132 Posts
Pagina: «« 1 ... 146 147 148 149 150 ... 257 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Nait Soesen 12 juli 2016 23:59
    www.autoexpress.co.uk/renault/kadjar/...

    At the dealer, George talked me through Renault’s R-Link infotainment system. As I do a lot of motorway miles, it’s essential that I can stay in contact, and linking my phone to the R-Link set-up was a breeze. Not only does it handle calls, but you can get the system to read out text messages, too, and the standard TomTom navigation features live traffic alerts. These have been a godsend, and have helped me avoid nasty hold-ups on more than one occasion.
  2. [verwijderd] 13 juli 2016 00:05
    quote:

    Foutgegokt schreef op 12 juli 2016 22:50:

    [...]

    Koerstechnisch gezien is TomTom volgens mij gebakken lucht...

    Zou zo maar kunnen en dinsdag zal e.e.a. duidelijker worden.
    Ik ben niet gewend puts te kopen maar daar gaat nu verandering in komen, want als de koers gebakken lucht blijkt kan er veel vanaf. Langlopende calls heb ik genoeg, die gaan hopelijk het verlies op mijn a.s. puts ruimschoots compenseren. Het is nu echter het moment niet om alleen maar omhoog te kijken.

    Wetend dat je op dit forum een trol bent als je er rekening mee houdt dat een aandeel met een k/w van >30 ook naar beneden kan, wens ik toch de meesten hier een goede nacht, daar zal bij mij de airco wel voor zorgen.
  3. Chameleon 13 juli 2016 00:06
    quote:

    Tom3 schreef op 12 juli 2016 22:55:

    Dit schreef Chameleon nog op 8 juli (Hype draadje):

    Tja, we weten dat marketing op ir gebied niet echt TTs kracht is en dat het behoudende ook diep in hun DNA zit. Dat in acht houdende even kijken wat we dit jaar geleerd hebben:

    - tt is hard bezig met het binnenhalen van grote klanten met concrete resultaten (oa Volvo)
    - marktaandeel stijgt
    - absolute marktleider op traffic gebied en tractie op het gebied van city traffic management
    - Ttt blijft nieuwe klanten binnenhalen en heeft een cruciale deal met PSA gesloten die de verdere integratie/koppeling tussen telematics en automotive bevestigt. Tt is hiermee een voorloper en heeft veel betere kaarten in handen dan de concurrentie
    - licensing ziet goed uit en denk bijvoorbeeld ook eens wat een mogelijkheden uber en telematics gaan bieden
    - had/sdc is in een stroomversnelling gekomen en tt heeft met PSA een eerste concrete gebruiker: vrijwel iedereen is het erover eens dat hd maps nodig gaan zijn en (zeker sinds kort) lijkt lidar ook als cruciaal te worden gezien

    Positie tt op deze gebieden heel erg goed en veel concreter dan vorig jaar.

    Twee grote vragen:
    - hoe loopt de consumer business?
    - disruptie kans mobileye, nvidia anderen?

    En dan de discussie over groeiende opex. Wat mij betreft inherent aan de business en daar moet je doorheen kunnen kijken.

    Ten aanzien van de disruptie zou HG zich meer moeten uitspreken. Wat vindt TT van mobileye? (en dan wat meer dan yesyes we see it as a additional layer). Gewoon een goed technisch verhaal over de kansen en bedreigingen van mobileye voor de business, moet toch kunnen?

    Bij de consumer business moet tt meer uitstralen dat zij in control zijn. Geen speeltjes maar serieuze businees om daling pnds op te vangen. Lange termijn visie graag en meer focus op integratie telematics.

    Los hiervan is de aandeelhoudersstructuur eenvoudigweg onaantrekkelijk voor institutionele beleggers (met sterke control van founders die al binnen zijn, een kleine free float, geen dividend). Daarnaast is de signatuur van TT ook te divers om goed binnen een investeringsstrategie te vallen. Enorme groeibusiness met telematics (fantastische PE casus), automotive met deels steady inkomsten en deels startup, licensing waar het verdienmodel onduidelijk is en een dalende consumerbusiness met nieuwe producten in zeer uitdagende markten. B2C, B2B, start up, gevestigde business en ga zo maar door. Genoteerd op een minibeurs in Amsterdam.

    Ik denk dit is waarom we geen kopers zien die op deze, inmiddels toch redelijk interessante koers, fors aan het inslaan zijn. Te divers, te veel onduidelijkheden, een management dat het niet heel goed uitlegt. Maar wel heel goed bezig is met hun business en fantastische resultaten boekt!

    We hebben voorlopers van naam nodig om deze koers weer in de juiste richting te krijgen. MS, GS of iets in die league.

    Hoe kan dan een analist uit London met droge ogen beweren dat er een gerede kans is dat HD maps achterhaald zijn? Here heeft dan ook een probleem.

    @Tom3, er is helaas nog veel onduidelijk. De trend lijkt te zijn dat men vindt dat HD maps nodig zijn voor HAD/SDC, maar iedereen is het wiel nog aan het uitvinden. Ook HG geeft aangegeven dat het nog te vroeg is om een winnaar uit te roepen.

    Q1 transcript:
    Harold Goddjin - TomTom NV - CEO
    "Well, people are trying different things. I think there are, with our technology, offers a number of advantages. We are capable of compressing it very effectively. It works; it is forgiving for noise. All that is, of course, really important. I don't think the time is now to call for a winner. Everybody's working hard and refining their technologies and testing their technologies. But it is too early to call victory. But we are encouraged by the results and the feedback we get from our strategic partners."

    Is een Mobileye maps oplossing misschien voldoende? Werkt die oplossing uberhaupt en geeft deze genoeg context? De charme van het mobileye product (of concept) is dat het crowd sourced is met gebruik van bestaande hardware. Dus heel snel schaalbaar en een enorme data potentie. Maar werkt het goed genoeg, kan Mobileye alles processen, is de kwaliteit afdoende en kan deze gewaarborgd worden? Hoe update je door Lidar gemaakte HD maps? Gaan alle auto's op termijn met lidar uitgerust worden? Veel vragen en nog niet genoeg heldere antwoorden. Wat mij betreft in ieder geval.

    Laten we alleen wel beseffen dat bij Mobileye vrijwel alles om ADAS/HAD draait. TT heeft veel meer business units en de aandacht gaat wel heel erg uit naar SDCs. Telematics is wat mij betreft nu het key puzzelstukje. Daarnaast denk ik dat we nog verrast gaan worden door Licensing. Consumer blijft een vraag en Automotive lijkt gewoon heel goed bezig.
  4. Hoop.... 13 juli 2016 00:55
    Nieuwe "heilige graal" (uit)vinden zei HG.
    Dat is toch zeker het contract met Volvo vanaf 2017.
    Dan zijn we ook weer een stuk verder met autonoom rijden. Volvo kiest voor de toekomst TT en niks anders zij hebben veiligheid als een van de belangrijkste speerpunten.
    Kiezen voor TT moet dan toch vertrouwen geven.

  5. forum rang 6 Tom3 13 juli 2016 00:57
    quote:

    Chameleon schreef op 13 juli 2016 00:06:

    [...]

    @Tom3, er is helaas nog veel onduidelijk. De trend lijkt te zijn dat men vindt dat HD maps nodig zijn voor HAD/SDC, maar iedereen is het wiel nog aan het uitvinden. Ook HG geeft aangegeven dat het nog te vroeg is om een winnaar uit te roepen.

    Q1 transcript:
    Harold Goddjin - TomTom NV - CEO
    "Well, people are trying different things. I think there are, with our technology, offers a number of advantages. We are capable of compressing it very effectively. It works; it is forgiving for noise. All that is, of course, really important. I don't think the time is now to call for a winner. Everybody's working hard and refining their technologies and testing their technologies. But it is too early to call victory. But we are encouraged by the results and the feedback we get from our strategic partners."

    Is een Mobileye maps oplossing misschien voldoende? Werkt die oplossing uberhaupt en geeft deze genoeg context? De charme van het mobileye product (of concept) is dat het crowd sourced is met gebruik van bestaande hardware. Dus heel snel schaalbaar en een enorme data potentie. Maar werkt het goed genoeg, kan Mobileye alles processen, is de kwaliteit afdoende en kan deze gewaarborgd worden? Hoe update je door Lidar gemaakte HD maps? Gaan alle auto's op termijn met lidar uitgerust worden? Veel vragen en nog niet genoeg heldere antwoorden. Wat mij betreft in ieder geval.

    Laten we alleen wel beseffen dat bij Mobileye vrijwel alles om ADAS/HAD draait. TT heeft veel meer business units en de aandacht gaat wel heel erg uit naar SDCs. Telematics is wat mij betreft nu het key puzzelstukje. Daarnaast denk ik dat we nog verrast gaan worden door Licensing. Consumer blijft een vraag en Automotive lijkt gewoon heel goed bezig.

    Ik denk dat de autoriteiten nog eens diep gaan nadenken over die SDC veiligheid waardoor het allemaal veel langer gaat duren. Om een waardering van $ 10,4 miljard met een price/sales ratio van 38,34x te rechtvaardigen, (Tom2 is dan Euro 38 miljard waard) moet je als analist bij Mobileye toch high geworden zijn van een of andere toverdrank lijkt me. Stel dat het nog 10 jaar gaat duren voordat de SDC toegelaten wordt? Dan kun je ook maar beter in de telematica zitten.
  6. [verwijderd] 13 juli 2016 00:58
    quote:

    vCalker schreef op 12 juli 2016 22:45:

    Ik lees herhaaldelijk dat Mobileye gebakken lucht is en overgewaardeerd. Kan iemand mij in een paar punten uitleggen waarom dit zo is? Of een paar onderwerpen noemen waarna ik zelf onderzoek moet doen.

    Bij voorbaat dank.
    Ik zou twee dingen willen onderscheiden. A) Mobileye is innovatief op het gebied van sensoren, de software en chips daaromheen. Zij weten ook dat enerzijds hun markt explodeert (overspoeld wordt door sensoren) maar ook dat de prijzen van sensoren een race naar de bottom maken. En dat concurrentie op sensoren/chips toeneemt. Daarom zoeken ze naar producten waar meer marges op zitten en dan kom je in de content hoek, namelijk B) mapping of beter gezegd een (of meer) lagen van informatie boven op de kaarten.

    Hun positie op A) wordt door mij niet als gebakken lucht gezien. Van b) denk ik dat mobileye de strategie heeft: fake it till you make it. Ze beloven van alles te kunnen wat ze nog nooit gedaan hebben en de autofabrikanten denken: laat het ze maar proberen. Zo zit GM er ook in. Hun deal is 'tentative' (=onder voorbehoud) en zegt dus mijns inziens niets over mogelijkheden voor andere leveranciers.

    De fake it till you make it srategie is de enige mogelijkheid als je toegang tot data wilt en die data heb je weer nodig om uberhaupt wat te kunnen maken. Met andere woorden: ze moeten wel bluffen. Wat ze op de CES presenteerden was vaporware. Een 'nieuw idee' (novel idea) op papier, waar op dat moment zowel tomtom en here al drie jaar mee bezig waren in de praktijk. Zo novel was het dus niet.

    Door zijn presentatie in te steken als professor ipv ceo krijgt het de air van iets nieuws, maar dat was het niet. Daarom kreeg ik ook het waze gevoel: die deden ook alsof ze crowdsourcing hadden uitgevonden, terwijl tt en here dat al jaren deden. Het risico voor mobileye is dat ze intekenen op iets waar ze geen ervaring in hebben en complex is en maar de vraag is of ze het realiseren.
  7. forum rang 5 nr36 13 juli 2016 05:53
    Haitong start volgen TomTom
    Haitong is gestart met volgen van TomTom met een verkoopadvies en een koersdoel van €?5,10.

    De analisten van vermogensbeheerder Haitong vragen zich dinsdag in een rapport af of de producent van onder andere navigatiesystemen balanceert op de rand van de afgrond.

    ‘In het geval je vraagtekens plaatst bij het intellectueel eigendom van de gedetailleerde kaarten van het bedrijf, is de huidige waardering van TomTom onrealistisch’, merkt Haitong op in het rapport.

    ‘De waardering van het aandeel is alleen gerechtvaardigd indien het bedrijf een mogelijke overnameprooi wordt.’ Hoewel dit niet onmogelijk is, schat Haitong de kans op een overnamebod als vrijwel onwaarschijnlijk in. abm
  8. Eva1960 13 juli 2016 06:06
    @Cain en anderen

    Ik zit te googelen op alibaba / autonavi.

    TT had/heeft toch een joint venture met autonavi in de verhouding 51/49(TT)?

    Is die joint venture blijven bestaan na overname van Autonavi Holdings door Alibaba?

    Ik hoor/lees daar erg weinig van op het forum, terwijl het strategische belang voor TT toch mega moet zijn?

    quote:

    Cain Velasquez schreef op 13 juli 2016 02:08:

    www.auto-motor-und-sport.de/news/smar...

    AutoNavi ist wiederum der chinesische Joint-Venture-Partner des niederländischen Navigationsspezialisten TomTom.
  9. Eva1960 13 juli 2016 06:19
    Ook in JV 2015/2014 van TT heb ik gezocht op Autonavi en niets gevonden.

    Vanaf 2014 is het stil rondom autonavi op de TT website, alleen nog aankondiging TT audi deels traffic etc

    corporate.tomtom.com/search.cfm?keywo...


    quote:

    Eva1960 schreef op 13 juli 2016 06:06:

    @Cain en anderen

    Ik zit te googelen op alibaba / autonavi.

    TT had/heeft toch een joint venture met autonavi in de verhouding 51/49(TT)?

    Is die joint venture blijven bestaan na overname van Autonavi Holdings door Alibaba?

    Ik hoor/lees daar erg weinig van op het forum, terwijl het strategische belang voor TT toch mega moet zijn?

    [...]
  10. Hoop.... 13 juli 2016 06:28

    Haitong start volgen TomTom
    Haitong is gestart met volgen van TomTom met een verkoopadvies en een koersdoel van €?5,10.

    De analisten van vermogensbeheerder Haitong vragen zich dinsdag in een rapport af of de producent van onder andere navigatiesystemen balanceert op de rand van de afgrond.

    ‘In het geval je vraagtekens plaatst bij het intellectueel eigendom van de gedetailleerde kaarten van het bedrijf, is de huidige waardering van TomTom onrealistisch’, merkt Haitong op in het rapport.

    ‘De waardering van het aandeel is alleen gerechtvaardigd indien het bedrijf een mogelijke overnameprooi wordt.’ Hoewel dit niet onmogelijk is, schat Haitong de kans op een overnamebod als vrijwel onwaarschijnlijk in. abm
    - See more at: www.eurobench.com/Forum/Topic/1336656...

    Wat is dit nu voor een verhaal van nr36 05.53.
  11. forum rang 5 nr36 13 juli 2016 06:47
    quote:

    Hoop.... schreef op 13 juli 2016 06:28:

    Haitong start volgen TomTom
    Haitong is gestart met volgen van TomTom met een verkoopadvies en een koersdoel van €?5,10.

    De analisten van vermogensbeheerder Haitong vragen zich dinsdag in een rapport af of de producent van onder andere navigatiesystemen balanceert op de rand van de afgrond.

    ‘In het geval je vraagtekens plaatst bij het intellectueel eigendom van de gedetailleerde kaarten van het bedrijf, is de huidige waardering van TomTom onrealistisch’, merkt Haitong op in het rapport.

    ‘De waardering van het aandeel is alleen gerechtvaardigd indien het bedrijf een mogelijke overnameprooi wordt.’ Hoewel dit niet onmogelijk is, schat Haitong de kans op een overnamebod als vrijwel onwaarschijnlijk in. abm
    - See more at: www.eurobench.com/Forum/Topic/1336656...

    Wat is dit nu voor een verhaal van nr36 05.53.
    Artikel in het FD van vandaag
  12. [verwijderd] 13 juli 2016 08:20
    Twee mogelijke strategische moves voor TomTom

    1. Delisting door grootaandeelhouders
    -Founders hebben reeds 48%
    -Janivo en Cyrte (nu JdM) hebben beiden minimaal 5% (waarschijnlijk tegen 2009 emissie prijs) rond 5,70
    -Janivo en JdM kunnen de afgelopen tijd zonder AFM melding hebben uitgebreid naar 9,99% elk
    -32% free-float over, Alleen hier hoeft dan een premie (35%?) op huidige beurskoers te worden betaald

    -> dit is mi goedkoopste manier voor grootaandeelhouders om te delisten en daarna zelf de verwachte waardestijging uit Automotive te incasseren. Vereist wel de nodige bedragen (700-900mln) om de delisting uit te voeren. En de mede-investeerders moeten Founders vertrouwen dat zij het juiste management zijn voor deze fase, hoe dan ook zal de positie van de Founders minder dominant zijn in een dergelijk scenario.

    2. Focus op Automotive-Telematics (en tegelijk verminderen overhang Founders)
    - Verkoop van substantieel (minimaal 20%) deel van de uitstaande aandelen door de Founders aan een of meer strategische partij(en) in de Automotive (bv. Bosch/Apple) voor EUR12-15 (levert Founders ca. EUR550-700mln op)
    - Founders kopen BU Consumer en de naam TomTom terug voor EUR200-500mln (anders aan derde verkopen)
    - Beursgenoteerde TomTom krijgt nieuwe naam (AutoTech oid)
    - AutoTech heeft focus op Automotive/Telematics, Founders stappen terug uit management en zijn puur aandeelhouder met een RvC post oid
    - AutoTech heeft verdeeld aandelenbelang (Founders maximaal 30%) en is een prima groeiaandeel met een startwaardering van EUR12-15
    - Founders kunnen doen wat ze willen (doorondernemen met Consumer of anderszins)

    -> Zodoende cashen de Founders nogmaals (tegen minimaal IPO plus emissie prijs van 12,50) en geven zichzelf en de resterende aandeelhouders een startwaardering met potentie voor de toekomst.

    Mijn persoonlijke mening is dat het tweede scenario ook voor de Founders uiteindelijk beter zal uitwerken. Minder risico want hoeven niet persoonlijk extra te investeren en meer kans op succes door focus bedrijf op de groeisectoren
  13. [verwijderd] 13 juli 2016 08:22

    denk dat er van buitenaf steeds meer druk op HG komt en dat was te verwachten, het aandeel performs like shit en men slikt het niet langer, de sector staat op ontploffen en er is serieus angst dat HG te laat gaat zijn met het partneren van de business

    three pillars of autonomous driving

    SENSING: interpret the scene with 360 awarness and produce an " environmental model "

    MAPPING: either as part of sensing or a layer redundant to sensing. Mapping requires some sort of connectivity for purpose of updates

    DRIVING Policy ( Planning) learn to negotiate a driving path in the presence of other moving agents

    as such certain level of mapping is essential, an autonomous vehicle has to know where it is heading, that level however is already available today, but can obvously be improved

    BMW " detailed real-time maps are required for autonomous driving "

    denk dus dat er geen enkel probleem is om belangstelling te wekken voor TTT denk Fleetmatics en the Maps denk MBLY en anderen
    de lage koers van TT en de outlook dat deze wellicht nog verder kan afzwakken , doet sommige beleggers besluiten de druk op HG op te voeren, Morgan waardeert de kaarten op 1,5 miljard ( als soft value) de rest staat dan aan min, men pikt dit niet, of HG komt dadelijk met een goed plan, of ze forceren hem te gaan kapitaliseren/partneren, of HG denkt , ik hoef dit gezeik niet ik haal het van de beurs.

    spannend.
  14. [verwijderd] 13 juli 2016 08:30
    quote:

    potpourri schreef op 12 juli 2016 20:31:

    het rapport is vernietigend hoe verder je leest, ze zien TT de slag missen, ze denken dat de kosten blijven oplopen en het verdienmodel geen garantie geeft, Here vecht zich terug en is bezig verder te investeren en dit zal TT ook weer meer kosten doe krijgen voor zowel opex als capec.
    consumer zijn ze niet over te spreken en vinden ze een ondergeschikte divisie, alhoewel ze wel weten dat dit voor nu nog essentieel is
    TTT zeer belangrijk en een goede divisie, zit zeker potentie in

    als je in hun verhaal zou meegaan, zou je zeggen onmiddellijk stoppen met verder hobbywerk als camera's en horloges, kapitaliseren NU van de kaarten en vol investeren op Telematics.

    Het scenario dat Haitong schets is er een waar ik al tijden rekening mee houd. Kapitaliseren lijkt me nog steeds de beste optie. Of Telematics de heilige graal is weet ik ook niet, ook daarin zou ik streven naar (gedeeltelijke) kapitalisatie, nu de waarderingen in die tak van sport nog overspannen zijn (Fleetmatics).

    Over 6 dagen worden de kwartaalcijfers bekendgemaakt. Als daarbij geen concrete perspectieven worden geschetst houd ik rekening met een koers beginnend met een 5. Hoeft van mij overigens niet, maar met een krimpende PND-markt, een geflopte Bandit en de andere divisies die het vast weer vooral van het orderboek moeten hebben valt een teleurgestelde reactie niet uit te sluiten.
  15. siepels 13 juli 2016 08:32
    quote:

    Foutgegokt schreef op 12 juli 2016 21:23:

    Zou H.Goddijn de boel zwaar besodemieteren en de tent veel beter voordoen dat deze werkelijk waard is?
    Weet hij allang dat TomTom een verloren strijd aangaat en zijn de DGA's zelf de grote verkopers de laatste tijd ?
    Ik krijg steeds minder vertrouwen in de hele toko...
    De "endgame" van Petertje Kwakkie betekent waarschijnlijk THE END nadat hij zijn aandelen verkocht heeft.
    Ben benieuwd of HG een een keer de ballen heeft om duidelijke uitspraken te doen betreft de toekomst van TT tijdens de cijferpresentatie volgende week maar dat zal gezien zijn standaard ongeïnteresseerde houding wel een utopie zijn.

    Stemmingmaker.
  16. [verwijderd] 13 juli 2016 08:37
    Ook wel opvallend dat de "West-coast", eerder nog zo nadrukkelijk aanwezig in de discussies, helemaal geen onderwerp meer lijkt te zijn.

    Waar momenteel in "het spel" ook aan voorbij lijkt (LIJKT!) te worden gegaan is dat het helemaal niet in het belang van veel partijen is om TomTom zodanig in de knel te laten komen dat (a) de levering op de reeds afgesloten contracten in de problemen zou kunnen komen en (b) het "alternatief" bij de inkooponderhandelingen wegvalt.

    De recente moves maken de indruk onderdeel van een schaakspel te zijn. Dat zou kunnen wijzen op een naderende ontknoping. Maaaaaar.... dat heb ik al heel vaak gedacht. Ontknopen zit niet zo in de genen van de founders.

    Als ze zich nu WEER de kaas van het brood zouden laten eten zouden het toch wel enorme oenen zijn. Ze zouden ondertussen de zaken toch beter moeten kunnen inschatten.
5.132 Posts
Pagina: «« 1 ... 146 147 148 149 150 ... 257 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom onderliggend sterk en vooruitzichten zijn goed

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links