Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel PostNL Koninklijke AEX:PNL.NL, NL0009739416

  • 1,241 23 apr 2024 17:35
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 1,226 - 1,248
  • 949.579 Gem. (3M) 2,2M

PostNL Mei 2016

2.363 Posts
Pagina: «« 1 ... 114 115 116 117 118 119 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. pindakaas 31 mei 2016 22:51
    Ook een leuk stukje op doorbraak.be. Geeft aan waarom Frankrijk en de Franse mentaliteit (staken als nationale hobby en patriotisme tot op het bod) al onder Breda begint. Moeizaam samenwerken met de Walen (saboteurs van hun eigen natie):

    JAMAIS AVEC LES BATAVES
    Labille niet de eerste die 'non' zegt tegen Nederland

    Labille torpedeert een lucratieve alliantie met de Nederlanders. Het PS-kopstuk zet zo een rijke Waalse traditie verder.
    Het moest de overname van het jaar worden, maar het werd een flop. De gesprekken tussen BPost en PostNL liepen helemaal in het honderd nadat gewezen minister van overheidsbedrijven (en thans terug topman van de Mutualités socialistes) Jean-Pascal Labille op RTBF uit de biecht klapte. Labille sprak over een mogelijke verkoop van een deel van het overheidsbelang in BPost, wat inderdaad op tafel lag tijdens de gesprekken met PostNL. Mogelijk kreeg Labille zijn informatie van Francoise Masai: de voorzitster van de Raad van Bestuur bij BPost, die een hardnekkig PS-etiket heeft. Het fusieakkoord van meer dan 60 bladzijden belandde na de communicatie van Labille in de prullenbak.
    De torpedo van Labille lijkt heel doelbewust afgevuurd. In het huidige stakingsklimaat is de kleinste vonk genoeg om het kot bij BPost in brand te zetten. Het lijkt er zelfs op dat Labille de hele overname onderuit wou halen. Het PS-kopstuk gooide zijn informatie in de ether op een cruciaal moment in het onderhandelingsproces, dat al geruime tijd aan de gang was. Net dat weekend gingen de gesprekken hun laatste fase in. Bpost had beloofd voor de beursopening op maandagochtend te communiceren. Zover kwam het niet. Labille blijft zijn PS-overtuigingen trouw: liever een kwetsbaar Belgisch staatsbedrijf dan een sterk internationaal bedrijf met wat bewegingsvrijheid op de concurrentiële markt. Geen deal met Nederland.
    'Non' tegen KLM
    De affaire Labille roept herinneringen op aan de lijdensweg van Sabena. De PS heeft zich niet éénmaal, maar decennia lang verzet tegen een samenwerking tussen Sabena en de Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM. In 1975 hadden verschillende luchtvaartmaatschappijen het al moeilijk om na de oliecrisis het hoofd boven water te houden. Binnen de regering Tindemans rijpte het plan om Sabena te fuseren met KLM en Luxair. Zweden, Denemarken en Noorwegen hadden het België, Nederland en Luxemburg voorgedaan met de succesvolle fusiegroep SAS. De Waalse politiek - en ook in de jaren '70 betekende dat: de PS - stelde echter een veto tegen de oprichting van Beneluxair. De Nederlanders zouden de Franstaligen marginaliseren binnen de nieuwe maatschappij.
    In de moeilijke jaren 1980 ging Sabena opnieuw diep in het rood. Voorzitter Carlos Van Rafelghem, een Vlaming met CVP-etiket, drong bij de regering Martens aan op vergaande samenwerking met de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij. PS-chef Guy 'Dieu' Spitaels liet echter snel weten dat daar geen sprake van kon zijn. Volgens Spitaels, en met hem de volledige PS, moest Sabena eerst partners zoeken in het zuiden: Air France, of desnoods Swissair of Austrian Airlines. In intieme kring gaf het PS-kopstuk grif toe dat hij een vernederlandsing van de Société Anonyme Belge d'Exploitation de la Navigation Aérienne absoluut wou vermijden. Liever failliet dan 'Hollands'.
    Begin jaren 1990 kreeg Sabena voor het eerst een ervaren manager die zijn sporen had verdiend in de privésector. Pierre Godefroid maakte nuchter de balans en besloot dat Sabena nood had aan buitenlandse partnerschappen. De voorkeurspartner was Air France, maar de Volksunie wou absoluut ook KLM betrekken. Opnieuw was het de PS die daar een stokje voor stak. Net als enkele jaren daarvoor voelde Spitaels geen enkele aandrang om zijn verzet te motiveren. Wie toch vroeg naar een reden voor de afkeer voor Nederlanders, werd door Dieu ruw toegesnauwd. Uiteindelijk werd Sabena voor de helft verkocht aan de Zwitsers, om enkele jaren nadien roemloos ten onder te gaan.
    De Franstalige socialisten hadden natuurlijk hun redenen. Ze huiverden bij de gedachte dat er in de Raad van Bestuur van Sabena weleens Nederlands gesproken zou kunnen worden. Bovendien spraken de Nederlanders niet alleen een vies taaltje: ze hadden ook nog eens gevaarlijke ideeën over efficiëntie en een moderne bedrijfscultuur. KLM kreeg dan wel subsidies van de Nederlandse overheid: het was wel een professioneel gerund bedrijf dat beslist komaf zou maken met het geritsel, de vriendjespolitiek en de corruptie van Sabena. Dat konden de kameraden van de PS natuurlijk niet hebben.
    Kroonjuwelen naar Parijs
    Het verzet tegen KLM is slechts het meest bekende voorbeeld van de Waalse afkeer voor economische allianties met Nederland. Het zag er in de jaren 1990 bijvoorbeeld lang naar uit dat de Koninklijke Hoogovens een bod zouden uitbrengen op Cockerill Sambre, maar dat stuitte op veel verzet bij de Waalse overheid (= de PS). ING greep begin jaren 1990 naast een overname van BBL én een samenwerking met De Post, ook toen door Waalse weerstand. Toen ABN-Amro plannen maakte om de Generale Bank over te nemen, trok Le Soir alle registers open: 'een agressie tegen België' en 'de Hollandse vos die te allen prijze wil binnendringen in de kippenren'. 'Jamais avec les Bataves' riep Albert Frère toen de Nederlanders op zijn Groep Brussel Lambert aasden.
    Niet dat de Franstalige partijen de economische kroonjuwelen absoluut in Belgische handen hebben willen houden. Integendeel. Met enthousiaste medewerking of aanmoediging van de PS is België in economische termen een Frans wingewest geworden. Een ontstellende reeks Belgische bedrijven zagen zo hun hoofdzetel verhuizen naar Parijs: Electrabel, Fortis, de Generale Maatschappeij, Luminus, Quick, Petrofina, Royale Belge, Cobepa, Tractebel, Cockerill... In enkele jaren heeft België zich laten annexeren door de Franse haute finance, niet ondanks maar dankzij de Franstalige partijen, met op kop de Parti Socialiste, waar ze als vanouds kwispelen voor la douce France. De Franstaligen draaien het hoofd altijd naar Frankrijk - dat betekent ook dat ze steevast hun gat keren naar Nederland.
    Vlaanderen wordt economisch gegijzeld door Wallonië. De Waalse syndicaten leggen het land zoveel mogelijk plat en de Waalse machthebbers saboteren een rationale economische politiek. Als onze Franstalige vrienden al een economisch instinct hebben, dan is het sterk cultureel gekleurd. Nederlanders zijn voor veel Franstaligen nog erger dan Vlamingen, want Nederlanders blijven hun taal spreken - zelfs als beleefde mensen al lang overgeschakeld zijn naar een beschaafde wereldtaal. Met dat soort mensen wil je toch niet fusioneren, hoeveel jobs dat ook oplevert, hoezeer dat ook je bedrijf versterkt voor de toekomst. Straks bewijst BPost nog dat een grondige modernisering het begin kan zijn van een internationaal succesverhaal...
    Oh ja, voor wie er nog aan twijfelde: op maandag, nadat de mislukking van de fusie al bekend was, brak in het verdeelcentrum van Nijvel alsnog een staking uit tegen de fusie.
  2. forum rang 8 closer 1 juni 2016 07:33
    Onzekerheid over opstelling ACM breekt Bpost-PostNL op
    Pieter Couwenbergh
    Dinsdag, 06:00

    Eén moment van loslippigheid van zijn kant zou een overname van PostNL door Bpost hebben doen mislukken. Een overname waar maandenlang in het geheim aan is gewerkt. Kom nou toch. Zo'n beschuldiging kan het 'lek van België', voormalig minister van overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille, nauwelijks serieus nemen. Voor hem zit de wereld simpel in elkaar. Om te dansen moet je met twee zijn. En Bpost en PostNL blijken niet voor elkaar bestemd.

    Slagveld
    De feiten zijn dat PostNL en Bpost na het onverwachte lek op vrijdagmiddag in allerijl moesten besluiten wat te doen. Een mededeling uitbrengen waarin wordt erkend dat de twee beursgenoteerde partijen in gesprek zijn, maar dat de uitkomst nog ongewis was. Of de gok nemen en proberen in het weekeinde tot een akkoord op hoofdlijnen te komen. De twee kiezen voor de vlucht vooruit.

    Op zondagmiddag overziet president-commissaris Michiel Boersma van PostNL het slagveld. Hij constateert dat er veel werk is verricht maar dat er nog zeker tien dossiers openliggen. Wat nu? Hij wil vooral niet dat het postbedrijf speelbal van beursspeculatie wordt. In overleg met zijn collega-commissarissen en de raad van bestuur maakt hij een 'judgement call'. Het gaat niet meer lukken. We trekken de stekker eruit.

    Expertise
    De prijs was geen breekpunt, zo zeggen ingewijden. Vooral omdat de Belgen heel graag wilden. Zij hadden het meeste belang bij het welslagen van het project. Met de overname van PostNL halen ze in één klap veel expertise in het pakjesvervoer in huis. Als bonus zou het overheidsbelang tot onder de 50% kunnen verwateren, wat Bpost meer kans geeft als een normaal bedrijf te opereren. Er lagen nog wat governance-vraagstukken, in het bijzonder over de zeggenschap van de Nederlandse commissarissen. En er was natuurlijk de pensioenproblematiek, altijd een gevoelig punt bij overnames. AkzoNobel heeft er een scheur in de broek aan overgehouden bij de overname van het Britse ICI. En ook bij Air France-KLM was het een hoofdpijndossier. De dekkingsgraad van het pensioenfonds van PostNL ligt net boven de minimumgrens van 100% maar het bedrijf heeft vertrouwen in het herstelplan dat bij DNB is ingediend. Er is ook een akkoord met de bonden over vijf bijstortingen in de komende tien jaar. De omvang bedroeg eind september 2015 €?161 mln, maar varieert. Een koper wil liever geen post ongewis hebben.

    Politiek
    Een ander element is de politiek, niet doorslaggevend, wel een factor. Leidraad voor het postbedrijf is de Postwet en daarom is het zaak voor een koper bij het verantwoordelijke ministerie, dat van Economische Zaken, te sonderen hoe het valt. Het Mexicaanse America Movil bracht daarom een bezoek aan minister Kamp toen het plannen had met KPN. Kamp heeft vrijdag direct publiekelijk verklaard dat PostNL een zaak van aandeelhouders is. In een gesprek met een afvaardiging van Bpost heeft hij wel zorgen geuit over mogelijk nieuw banenverlies in Nederland en over de concurrentieverhoudingen.

    Onderzoek ACM
    In dat laatste zat de echte weerbarstigheid in het dossier. De onzekerheid over de opstelling van toezichthouder ACM en de invloed die dat heeft op de winstgevendheid van PostNL. De ACM is vorig jaar een onderzoek gestart naar de groeimarkt van de pakjesdienst en stelde zich daarbij drie vragen. Hoe verandert die markt? Zijn er problemen in het grensoverschrijdend pakjesvervoer? En hoe garanderen we in Nederland een gelijk speelveld? Nog dit jaar worden de uitkomsten van het onderzoek gepresenteerd, maar voor de combinatie is vooral de laatste vraag essentieel. Hierbij kwam ook steeds artikel 9 van de Postwet op tafel. Die voorziet erin dat andere postvervoerders toegang moeten krijgen tot het netwerk. Het derde onzekere punt is de opstelling van de ACM als het gaat om de postbezorging, in jargon de universele postdienst. Minister Kamp is PostNL tegemoetgekomen met een versoepeling van de eisen wat betreft het aantal bezorgdagen, het aantal brievenbussen en met meer flexibiliteit in de tarieven. Maar hoe zal de ACM als hoeder van de postbezorging zich in de toekomst opstellen. Te veel onzekerheden om in iets meer dan 48 uur op te lossen.
    En Labille? Die kan een officiële analyse van het lek door de Belgische autoriteiten tegemoetzien.

    fd.nl/ondernemen/1153799/onzekerheid-...
  3. forum rang 6 prinszicht 1 juni 2016 07:55
    Wat een verschil. In België pompt de overheid de waarde van haar Postbedrijf op door een ruimhartig beleid. Hierdoor kunnen zij bijvoorbeeld Postnl overnemen. In Holland gebeurt precies het tegenovergestelde. De overheid leeft de voorwaarden van de universele postwet niet na qua winstgevendheid en roomt bij monde van de ACM de winst af. Post is 3 keer zo weinig waard waardoor deze gesprekken überhaupt hebben kunnen plaatsvinden.
  4. forum rang 4 andrejes 1 juni 2016 08:10
    Kapitaalbelang teruggebracht tot onder meldingsgrens.

    Norges Bank heeft een kleiner belang in PostNL gemeld. Dit bleek uit een melding in het kader van de Wet op het financieel toezicht, gedateerd op 30 mei 2016.

    Norges Bank meldde een kapitaalbelang van 2,97 procent met eenzelfde stemrecht.

    Op 4 maart dit jaar meldde Norges Bank nog een kapitaalbelang van 3,07 procent met een dito stemrecht.

    Wet op het financieel toezicht

    De melding valt onder de Wet melding zeggenschap, die sinds 1 januari 2007 onder de overkoepelende Wet op het financieel toezicht valt. Volgens deze wet moeten aandeelhouders met een belang groter dan 3 procent elke wijziging in hun belang melden bij het overschrijden van de volgende drempelwaarden: 3, 5, 10, 15, 20, 25, 30, 40, 50, 60, 75 en 95 procent. Dit geldt zowel bij het opbouwen als het afbouwen van een belang.

    Door: ABM Financial News.

    Info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    Copyright ABM Financial News. All rights reserved

    (END) Dow Jones Newswires

    June 01, 2016 02:06 ET (06:06 GMT)
  5. forum rang 4 Toekomstbeeld 1 juni 2016 09:14
    quote:

    prinszicht schreef op 1 juni 2016 07:55:

    Wat een verschil. In België pompt de overheid de waarde van haar Postbedrijf op door een ruimhartig beleid. Hierdoor kunnen zij bijvoorbeeld Postnl overnemen. In Holland gebeurt precies het tegenovergestelde. De overheid leeft de voorwaarden van de universele postwet niet na qua winstgevendheid en roomt bij monde van de ACM de winst af. Post is 3 keer zo weinig waard waardoor deze gesprekken überhaupt hebben kunnen plaatsvinden.
    Nederland op haar smalst! Aan de ene kant wil de NL overheid alles privatiseren maar stelt vervolgens aan met name voormalige staatsbedrijven allerlei beperkende regels in met maximale concurrentie als doel. Regeltjes uitschrijven is een business op zich waar ook weer veel banen in omgaan. Wie (ACM) schrijft die blijft.

    Niemand vd concurrentie die brieven in hoeken en gaten in NL wil bezorgen/ophalen. Maar die verliezen op zo'n activiteit/verplichting worden niet gecompenseerd. Een normaal bedrijf zou er mee stoppen. In Belgie geeft de staat er compensatie voor.


  6. [verwijderd] 1 juni 2016 09:31
    Het is al eerder gezegd maar het niet communiceren van Herna (oa over de ontvangst van de 642mln van TNT) is ook duidelijke taal.

    Er wordt mi nog onderhandeld. De uitgelekte punten (oa Pensioen, ACM in de briefpostmarkt) zijn allemaal zaken die een deal niet in de weg hoeven te staan. ACM's visie in briefpostmarkt is er een van een kantoorgeleerde. er gaat echt niemand concurreren met PostNL op iets wat door de staat (via de postzegelprijs) in de lucht gehouden moet worden tegen een zeer beperkte marge. Daar zit geen enkel groeimodel in, dus daar hoeft PostNL en dus ook een eventuele koper niet bang voor te zijn.

    De deal kon gewoon niet in 1,5 dag afgehandeld worden en daarom heeft men zichzelf weer alle tijd gegeven door te zeggen dat ze er niet uitgekomen zijn. Typische uitweg voor een ambtenarenclub ;-)
2.363 Posts
Pagina: «« 1 ... 114 115 116 117 118 119 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Het is water naar de zee dragen: prognose PostNL valt vies tegen

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links