Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,700 19 apr 2024 17:35
  • -0,280 (-4,68%) Dagrange 5,700 - 5,925
  • 569.243 Gem. (3M) 304,1K

TomTom April 2016

4.182 Posts
Pagina: «« 1 ... 81 82 83 84 85 ... 210 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 16 april 2016 12:20
    quote:

    Vici schreef op 16 april 2016 12:00:

    Het was al met al een hele mooie week voor TT:

    1. PSA nieuws www.businesswire.com/news/home/201604...

    2. De EU conferentie over mobiliteit, met heel veel aandacht voor de zelfrijdende auto (met dank aan onze minister) /D:/Downloads/speech-schultz-engels%2...

    3. De afspraken die zijn gemaakt binnen de EU over autonoom rijden is een echte stap vooruit: nos.nl/artikel/2099142-europa-bereidt...

    3. Het AD artikel over Volkswagen. www.iex.nl/Forum/Upload/2016/9297833.png

    4. En last but not least: uit betrouwbare bron hier op het forum vernomen, dat er een deal is met Volvo. Volvo die eerst klant was bij Here.
    www.volvocars.com/nl/over-volvo/onze-...

    Even samengevat, want voor de goede lezer is het soms tussen de bagger en onzin niet meer te vinden. Ben het eens met @Chameleon: Dan kan dit wel eens een mooi jaartje gaan worden voor TT.
    Prettig weekend.

    Veel nieuws ja, alleen niks vanuit TomTom, dus de koers daalde.
    Het blijft jammer dat TomTom er echt niks aan doet om de koers omhoog te krijgen, eerder andersom.
    Ik kan niet wachten op het moment dat dat verandert, hopelijk na de AVA.
  2. [verwijderd] 16 april 2016 12:23
    quote:

    Vuurgoudhaantjes schreef op 16 april 2016 12:10:

    [...]

    Ik denk dat de cijfers voor Tomtom dit kwartaal tegen gaan vallen, dat geldt ook voor meer AEX en AMX bedrijven.
    Dan volg je het forum niet goed, er is geen enkele aanwijzing dat het slecht wordt, alleen maar juist goed!
    Sterkere dollar, ingaan van nieuwe contracten, enz enz

    Wat is jouw argument voor slechte cijfers?
    Behalve dan het creatieve boekhouden van TomTom vaak...
  3. [verwijderd] 16 april 2016 12:36
    quote:

    Chameleon schreef op 16 april 2016 09:34:

    Bizar om te zien hoe duidelijk opeens overal wordt uitgesproken dat HD kaarten cruciaal zijn voor autonomous cars. Als je dan bedenkt:
    - hoe snel de ontwikkelingen gaan (zie ook artikel hierboven)
    - dat de OEMs dus nu (!) deze kaarten nodig hebben voor hun ontwikkelingen;
    - dat Here nog in de testfase zit;
    - dat Here wellicht qua localisatie techniek op het verkeerde pad zit;
    - dat Here misschien wel geen tijd meer heeft om de achterstand in te halen gezien de snelheid van de ontwikkelingen;
    - dat ook BMW/Mercedes/Audi nu HD kaarten en een exacte localisatie nodig hebben voor hun SDC ontwikkelingen;
    - dat TT nu een kant en klare oplossing kan bieden;
    - dat dit allemaal geldt aan de automotive site, maar dat TT ook nog troefkaarten heeft aan de tech site;

    Dan kan dit wel eens een mooi jaartje gaan worden...

    Ps. Als iedereen het erover eens is dat HD maps cruciaal zijn, zou het dan niet logisch zijn om dit als vereiste in de nu te ontwikkelen regelgeving ontrent SDCs op te nemen...

    Een belangrijke aanvulling. Volgens Jan Maarten de Vries moest TomTom anderhalf jaar geleden "autofabrikanten nog overtuigen dat de HD maps nodig zijn, zij dachten dat het zonder kon". Nu zijn de autofabrikanten dus wel overtuigd. Dit verklaart waarom de auto industrie hier niet op voorbereid is geweest en andere partijen ook niet. En nu pas partijen gaan kijken of ze ook kaarten kunnen maken en dan aanlopen tegen de giga investeringen en tijd die daarvoor nodig is en ook know-how. En die tijd is er niet eens.
  4. [verwijderd] 16 april 2016 12:48
    quote:

    cha44 schreef op 16 april 2016 10:19:

    [...]

    Er komen vier grote bedrijven naar NL voor een startup conferentie en het TT promotieteam suggereert meteen dat dit wel eens voor TT kan zijn. Dream on ! Een ieder van deze bedrijven kan op zich al zonder enig probleem TT opkopen en ermee doen wat zij willen . Denk men nu werkelijk dat er een mogelijke samenwerking komt tussen deze toko''s en TT ?
    Dit soort giganten gaat voor de alleenheerserij. Vandaar mijn verwijzing naar Het Sprookjesbos..

    Hoe weet je zo goed dat die grote tech bedrijven voor alleenheerschappij gaan? Besef je wel dat ze op een nieuwe markt terecht komen met veel gevestigde partijen waarin ze niet automatisch de lakens kunnen uitdelen, zoals in der mobiele en internet wereld. En Google heeft zelf al aangegeven dat ze dat niet alleen kunnen. Als de auto industrie hen probeert te weren en niet met Google wil samenwerken (en daar lijkt het nu sterk op) dan hebben de tech bedrijven elkaar nodig.

    Deze giganten - en dat heb ik hopelijk goed uitgelegd - zouden weleens meer baat kunnen hebben bij samenwerking dan "voor alleenheerschappij" gaan. Op dit moment hebben zij namelijk vooral het belang om een flinke klap uit te delen aan de auto industrie. Je hebt gewoon flink marktaandeel nodig om in de autobranche quitte te spelen. Je kunt niet zomaar een speler voor erbij worden, je moet mikken op een leidende speler worden.

    Als dan Google en Apple met elkaar gaan concurreren, terwijl de auto industrie probeert de gelederen te sluiten voor nieuwkomers, dan maken Google en Apple het zichzelf moeilijker. Als zij de handen ineen slaan, dan heeft de auto industrie serieus wat te vrezen.

    En over het bezoek van die CEO's in Amsterdam. Nederland promoot de zelfrijdende auto en heeft ook de keuze gemaakt om de zelfrijdende auto het centrale thema te maken van haar EU-voorzitterschap in de eerste helft van 2016. Europa moet ook meer doen voor haar industrie, Obama heeft op zijn beurt ook 4 miljard dollar klaar gelegd. www.siliconbeat.com/2016/01/14/obama-...

    Wetende dat dit het Nederlandse thema is, gaan vervolgens Neelie Kroes en Mark Rutte naar Silicon Valley om daar CEO's over te halen om naar Nederland te komen. Ik weet niet of jij een beetje kan optellen en aftrekken, maar ik zie hier toch wel wat meer in dan alleen het bezoek aan een start-up conferentie.

    Dat hoeft uiteraard niet te betekenen dat er ook direct deals met TT gesloten worden. Het kan ook zijn dat er een soort diner wordt georganiseerd waar het Nederlandse bedrijfsleven dat met de zelfrijdende auto te maken heeft zich kan presenteren aan Apple, Google, UBER (en mogelijk Alibaba). Dat er via ambassadeurs en politici belangrijke contacten gelegd worden.
  5. [verwijderd] 16 april 2016 13:04
    quote:

    *Justin* schreef op 16 april 2016 10:36:

    [...]

    Precies. Kijk, wat en hoe is alleen maar gissen. Het kan zijn dat de conferentie puur is om te netwerken en dat alles nog 'early stages' is. Maar het kan ook al verder zijn, een podium voor een aankondiging bijvoorbeeld.

    Kijk, ik zeg er heel helder bij dat ik sterk speculeer. Maar feit is wel dat de kaart onderdeel is van het centrale systeem in de auto. Je ziet vandaag dat AD artikel van die Apple en Volkswagen man die aangeeft dat de snelheid van lanceren per stad letterlijk afhankelijk is van de HD map. De kaartenmakers bepalen dus het tempo van lanceren van zelfrijdende auto's per stad of regio.

    En zelfs Google heeft deze kaarten niet. Alleen in silicon valley wat testgebieden (zie Economist artikel). Apple en UBER zijn tomtom klant, dus afhankelijk van hun geo data en het enige alternatief HERE zit bij het consortium dat juist tot doel had om HERE af te schermen van tech bedrijven. En dan heb je Alibaba dat eigenaar is van Chinese maps die een joint venture met TomTom heeft.

    Ik kan me voorstellen dat het voor sommigen een grote stap is. TomTom, was dat niet de schlemiel van de beurs die degradeerde van de AEX naar de AMX en door een aantal mensen jaren geleden ten dode was opgeschreven. Zouden die nu ineens in bezit zijn van een technologie die een zelfrijdende auto nodig heeft om van haar plaats te komen?

    Ja dat kan doordat TT in 2011 al is gaan voorbereiden op deze toekomst, en als je maar vroeg genoeg bent en focus hebt, kun je ook met relatief bescheiden R&D budgetten een flinke stap zetten cq voorsprong nemen.
    @Justin, denk je echt dat Google bij het maken van de Streetview beelden niet gelijktijdig Lidar-inwinning heeft gedaan? Dat zou echt zakelijk gezien een blamage zijn imho.
  6. [verwijderd] 16 april 2016 13:06
    quote:

    275 GTB schreef op 16 april 2016 12:23:

    [...]
    Dan volg je het forum niet goed, er is geen enkele aanwijzing dat het slecht wordt, alleen maar juist goed!
    Sterkere dollar, ingaan van nieuwe contracten, enz enz

    Wat is jouw argument voor slechte cijfers?
    Behalve dan het creatieve boekhouden van TomTom vaak...
    Dat Tomtom pas echt winst laat zien in het najaar van 2016, dat werd destijds ook door Justin gezegd meen ik?
    Je kan wel nieuwe contracten binnenhalen, maar uiteindelijk wordt er gekeken naar de minimale winst bij een te hoge omzet (de verhoudingen zijn nog zoek). Hogere koersen worden gerechtvaardigd zodra de winst flink omhoog gaat bij gelijkblijvende omzet.

    Maar goed we komen hier woensdag op terug. Ik ga mij niet mengen in discussies op een dinsdag mocht blijken dat ik gelijk heb.
  7. [verwijderd] 16 april 2016 13:25

    ben t met Cha eens, Apple kent maar one way en dat is their way, vraag t maar eens @ GTAT, Monster, Gorilla Glass, de chip makers en zelfs Foxconn klaagt bij tijden over hoe inhalig Apple wel niet is, maar ja zoals Jank het beschreef , eet je van Apple's tafel, zal je krijgen wat ze serveren

    verder niemand zal mee-surfen op de naam en faam van Apple, dus Apple een belang nemen in TT met anderen, ik geloof dat ook niet

    dit is gewoon een stuk PR dat gegeven gaat worden en NLand doet dat prima en vandaar ook de interesse en de namen die circuleren liegen er niet om en een presentatie met lunch kan zeker door TT geregeld worden, dit is uiteindelijk een thuiswedstrijd voor TT, dus prima - moeten ze zeker doen, maar te denken dat TT hier even een wat zaken gaat afhandelen om Here een hak te zetten met Big Tech
    is droomwerk.

    TT zal gewoon keihard de concurrentie met Here aanmoeten en dan nog maar hopen dat er geen slimmerik opstaat die hier nog eens overheen gaat

    verder is immer het bewijs gewoon in de prijs en als iedereen TT zo exceptioneel had gevonden stonden we nu aan 15 euro plus , wel we noteren gewoon in de 8 euro en daar is een reden voor

    feit is gewoon dat de Duitsers voor Here 2,8 miljard hebben betaald
    feit is dat Morgan in haar blue sky scenario tot een hefboom kwam van TT's mogelijke waarde op die basis zelfs tot Here X 1,6
    feit is dat na >HG's uitspraak Morgan TT's kaarten nu waardeert aan 1,5 miljard in hun laatste update

    het is dus volkomen duidelijk dat volgens sommige analisten ( en enkelen hier mogen die dan allemaal achterlijk vinden, maar zij brengen wel kopers naar het aandeel ), dat deze ( oa MS, Exane/BNP, Rabo ) gewoon stellen , als TT ooit aan een waarde van 5 miljard ( ofwel 25 euro per aandeel) moet komen ( Here maps x 1,6 ) als verdienmodel, dan gaat dat toch nog wel een serieus ? zijn en als je bereid bent tot kapitalisatie dan zit je er zo.

    kapitalisatie is ook een keuze en hoeft ook geen alles of niets spel te zijn, je kan ook een stappenplan invoeren
    dus HG trek je baljurk aan en kom van die barkruk en met je voetjes op de dansvloer, time to rock, zat partners voor t uitzoeken.
  8. [verwijderd] 16 april 2016 13:42
    quote:

    Vuurgoudhaantjes schreef op 16 april 2016 13:06:

    [...]

    Dat Tomtom pas echt winst laat zien in het najaar van 2016, dat werd destijds ook door Justin gezegd meen ik?
    Je kan wel nieuwe contracten binnenhalen, maar uiteindelijk wordt er gekeken naar de minimale winst bij een te hoge omzet (de verhoudingen zijn nog zoek). Hogere koersen worden gerechtvaardigd zodra de winst flink omhoog gaat bij gelijkblijvende omzet.

    Maar goed we komen hier woensdag op terug. Ik ga mij niet mengen in discussies op een dinsdag mocht blijken dat ik gelijk heb.
    De inkomsten van de nieuwe contracten komen erbij, de marge, dus onder aan de streep, gaat omhoog door de hogere euro.
    Dus wat jij zeg maar wilt, dat gaat gewoon gebeuren. (Niet wat jij denkt)
    Maar nogmaals, je weet nooit hoe ze dit keer weer creatief boekhouden, maar de omzet moet sowieso omhoog gaan door de inkomsten van de nieuwe extra contracten. (PSA)
  9. [verwijderd] 16 april 2016 13:47
    quote:

    Happy Chappy schreef op 16 april 2016 13:25:

    kapitalisatie is ook een keuze en hoeft ook geen alles of niets spel te zijn, je kan ook een stappenplan invoeren
    dus HG trek je baljurk aan en kom van die barkruk en met je voetjes op de dansvloer, time to rock, zat partners voor t uitzoeken.

    AMEN!!!
  10. [verwijderd] 16 april 2016 14:23
    quote:

    cha44 schreef op 16 april 2016 10:19:

    [...]

    Denk men nu werkelijk dat er een mogelijke samenwerking komt tussen deze toko''s en TT ?
    Dit soort giganten gaat voor de alleenheerserij. Vandaar mijn verwijzing naar Het Sprookjesbos..

    Dan heb ik nieuws voor je want TT werkt allang samen met Apple..
  11. [verwijderd] 16 april 2016 14:53
    Apple, wel of geen langdurige samenwerking en of ze zich nu wel of niet inkopen of dat er een front komt met de techbedrijven, ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat de auto industrie heel erg hard gaat en dat SDC enorm in de belangstelling staat, daar kunnen we niet meer om heen en als je kijkt naar het aantal berichten en initiatieven die er ontplooit worden dan staat die wereld op ontploffen.
    Iedereen wil op tijd klaar zijn om de klant straks te bedienen. Daarvoor zal er uitvoerig getest moeten worden en overheden overtuigd, lijkt wel een nieuw medicijn.
    Verder lijkt er een consensus te ontstaan dat HD kaarten onontbeerlijk zijn. Verder lijkt het er ook op dat TT het verst is met de HD kaarten en de techniek er om heen, automatische realtime updates, Road DNA en een zeer goed, zo niet de beste oplossing voor trafic. Dat geeft TT ook een heel andere onderhandelingspositie. Ook voor Apple, immers er is geen substituut voor de HD kaart zoals hij voor veel zaken waar Apple een samenwerking mee had wel was. Bijvoorbeeld GTAT, het saffierglas bleek meer een Nice to have dan een must, verder werd GTAT door Apple van de nodige financiën voorzien waardoor de onderhandelingsruimte voor GTAT niet aanwezig was. Die hadden hun kloten op het blok gelegd en aan Apple de hamer gegeven. Voor TT ligt dit duidelijk anders, maar wat als Apple zelf kaarten gaat maken? Geen probleem de wereld buiten Apple is groter dan Apple sterker nog Apple is op dot moment helemaal geen producent van een auto en in hoeverre ze daar in gaan slagen is allemaal te bezien. De traditionele auto industrie moet nu het ijzer smeden willen ze in 2019, 2020 klaar zijn. Wie kan hen helpen? Juist TT en hoe minder TT laat horen en zolang ze niets exclusiefs doen des te interessanter ze zijn voor de traditionele autobouwers. Wat als het waar is dat Here op dit moment helemaal geen HD kaarten kan leveren? Waar moeten onze Duitse vrienden dan heen? Mercedes daarvan hebben we al een truc gezien die uitgevoerd was met TT spullen aan boord waardoor hij energie zuiniger kon rijden ivm heuvels en TT vertelde hoe sterk de stijging was en voor hoelang deze stijging nog door ging en waardoor de truc anticipeerde met zijn gaspedaal. Signalen dat TT dus ook zaken doet met Mercedes. Waar houdt dit op? Ik heb geen idee, wat ik wel heb is heel veel vertrouwen en hoe meer Here aan het roepen is en hoe minder TT van zich laat horen, des te sterker het signaal voor mij is dat ze de deals binnen trekken en het ijzer aan het smeden zijn.
    Ik ben blij met mijn positie en kijk reikhalzend uit naar de CC van Q1, wellicht dat consumer en licensering erg gaan verrassen en naar de AVA omdat Ik verwacht dat daar veel kritische vragen gesteld gaan worden.

    Verder iedereen een fijn weekend
  12. Chameleon 16 april 2016 15:06
    quote:

    Happy Chappy schreef op 16 april 2016 13:25:

    ben t met Cha eens, Apple kent maar one way en dat is their way, vraag t maar eens @ GTAT, Monster, Gorilla Glass, de chip makers en zelfs Foxconn klaagt bij tijden over hoe inhalig Apple wel niet is, maar ja zoals Jank het beschreef , eet je van Apple's tafel, zal je krijgen wat ze serveren

    verder niemand zal mee-surfen op de naam en faam van Apple, dus Apple een belang nemen in TT met anderen, ik geloof dat ook niet

    dit is gewoon een stuk PR dat gegeven gaat worden en NLand doet dat prima en vandaar ook de interesse en de namen die circuleren liegen er niet om en een presentatie met lunch kan zeker door TT geregeld worden, dit is uiteindelijk een thuiswedstrijd voor TT, dus prima - moeten ze zeker doen, maar te denken dat TT hier even een wat zaken gaat afhandelen om Here een hak te zetten met Big Tech
    is droomwerk.

    TT zal gewoon keihard de concurrentie met Here aanmoeten en dan nog maar hopen dat er geen slimmerik opstaat die hier nog eens overheen gaat

    verder is immer het bewijs gewoon in de prijs en als iedereen TT zo exceptioneel had gevonden stonden we nu aan 15 euro plus , wel we noteren gewoon in de 8 euro en daar is een reden voor

    feit is gewoon dat de Duitsers voor Here 2,8 miljard hebben betaald
    feit is dat Morgan in haar blue sky scenario tot een hefboom kwam van TT's mogelijke waarde op die basis zelfs tot Here X 1,6
    feit is dat na >HG's uitspraak Morgan TT's kaarten nu waardeert aan 1,5 miljard in hun laatste update

    het is dus volkomen duidelijk dat volgens sommige analisten ( en enkelen hier mogen die dan allemaal achterlijk vinden, maar zij brengen wel kopers naar het aandeel ), dat deze ( oa MS, Exane/BNP, Rabo ) gewoon stellen , als TT ooit aan een waarde van 5 miljard ( ofwel 25 euro per aandeel) moet komen ( Here maps x 1,6 ) als verdienmodel, dan gaat dat toch nog wel een serieus ? zijn en als je bereid bent tot kapitalisatie dan zit je er zo.

    kapitalisatie is ook een keuze en hoeft ook geen alles of niets spel te zijn, je kan ook een stappenplan invoeren
    dus HG trek je baljurk aan en kom van die barkruk en met je voetjes op de dansvloer, time to rock, zat partners voor t uitzoeken.

    Ik ben het eens met jouw opmerkingen over dit Startup Fest. Ik geloof ook niet dat dit een dekmantel is voor een mooie deal met TT. Wel heel bijzonder dat deze grootheden zich allemaal naar Nederland begeven en heel goed werk van Kroes/Rutte cs. Wat dit m.i. wel aangeeft is dat de NL spelers op dit gebied goed ingevoerd zijn in deze wereld en toegang hebben tot de beslissers bij de grote jongens. De contacten en netwerken rond Booking.com, TT en Adyen zijn hier echt cruciaal. Politiek en bedrijfsleven die gemeenschappelijk optrekken om de rol van NL te versterken. Fantastisch.

    Ik zie qua SDC markt een duidelijke kentering ten opzichte van het begin van dit jaar. Toen werd iedereen overvallen door nieuwe technieken en veel marketingpraatjes op maps gebied. Er was veel onzekerheid over de positie van TT (mede omdat die weinig zichtbaar waren).

    Nu lijkt bijna iedereen het er opeens mee eens te zijn dat HD maps nodig zijn voor SDC. En wordt steeds zichtbaarder dat TT een voorsprong heeft op dit gebied. Het is zeker niet gezegd dat er geen nieuwe technieken kunnen komen die bedreigend zijn voor TT, maar voorlopig ziet het er heel goed uit.

    Ik ben, anders dan jij, volstrekt niet onder de indruk van de roddels over mogelijke participaties in Here. Ik zou zeggen succes ermee. De enige bedreiging die ik zie is als vrijwel alle OEMs met Here mee gaan doen en alle sensor en camera info om een map te updaten exclusief naar Here gaat. Dit vind ik niet reëel (nog even los van eventuele mededingingsrechtelijk issues). Ik zie ook niet in waarom een OEM zou gaan participeren in Here. De dreiging dat deze technologie naar de Tech bedrijven zou gaan is weggenomen door het consortium en de overige spelers kunnen kiezen om de benodigde HD kaarten bij TT of Here in te kopen. Als je als automotive de tech bedrijven helemaal buiten spel wil zetten dan zou je moeten zorgen dat vrijwel alle sensor data van de auto's in handen van de OEMs blijft. Ik geloof niet dat dit haalbaar is en dan kun je als concurrerende OEM je handen beter vrij houden en jezelf de mogelijkheid bieden om met Here of TT (of misschien zelf Google) samen te werken.

    Amazon wil Cloud diensten leveren aan Here dus in dat kader is een participatie niet onlogisch, maar zie ik niet als bedreiging voor TT (waarbij ik Amazon wel liever in het TT kamp heb, maar dat terzijde). Idem Microsoft. Continental zou in Here kunnen participeren om de business veilig te stellen, Bosch is volstrekt onlogisch.

    Neemt niet weg dat Here gewoon geduchte concurrentie van TT zal blijven en dat het voor zowel TT en Here de uitdaging zal blijven om zoveel mogelijk OEM partners aan zich te binden om daarmee ook zoveel mogelijk sensordata binnen te halen en de barriers to entry te verhogen. Dit kan echter gewoon door contractuele afspraken, zoals nu ook met Apple gebeurt. De markt is groot genoeg voor 2 (of meer) partijen. En ik schat in dat TT er beter voor staat.

    Als echter blijkt dat de localisatie techniek van TT superieur is, dan heeft de concurrentie en met name Here een serieus probleem. De techniek voor de SDCs wordt nu ontwikkeld en als blijkt dat er eigenlijk maar 1 goede methode is om de localisatie te regelen en dit de embedded techniek wordt dan kan MS zijn sommetjes opnieuw gaan maken... Dit is ook wat hier vorig jaar bij de introductie van RoadDNA besproken is, maar door alle ontwikkelingen en mist omtrent het al dan niet benodigd zijn van HD maps + localisatie is dit wat gebagatelliseerd.

    Ik denk dat we weer mogen gaan dromen...



  13. forum rang 6 tatje 16 april 2016 15:52
    Ik geef een AB aan gerard _ ecb en aan Chameleon.
    Ook leuke conclusies van beiden.

    gerard _ ecb , ik ben blij met mijn positie.

    Chameleon , Ik denk dat we weer mogen gaan dromen.

    Ik zit pas sinds medio deze week in TT.

    Ik heb van te voren, een kleine 100 uur leesvoer op dit forum er door heen geramd.

    Heb de uitdrukking al eens gebruikt op het USG PEOPLE forum, de dood of de gladiolen :-)
    Bij USG PEOPLE werden het de gladiolen.

    Ik ben ingestapt en blijf hier afwachten op bevestiging van het verwachtingspatroon, dat het management van TT de laatste tijd heeft gecreëerd.

    Gewoon mijn mening :-)

    Er is 1 verschil tussen USG PEOPLE en TT.

    IK ga bij TT lekker wachten in Spanje of Portugal.
  14. recital 16 april 2016 16:05
    Lobby voor Tesla bij VDL Nedcar
    16 april 2016

    HELMOND - Het ministerie van Economische Zaken doet pogingen om de productie van het nieuwste model Tesla bij VDL Nedcar in Born te laten doen.
    Dat zei VVD-Kamerlid Michiel van Veen gisteren tijdens een bijeenkomst in Helmond. "Vanuit Den Haag worden gesprekken gestimuleerd die zouden kunnen leiden tot productie van de Tesla 3 in Born of in Tilburg", zei hij. Verder wilde hij geen toelichting geven. Het ministerie zelf ontkent er mee bezig te zijn.

    Tesla heeft begin deze maand de Tesla 3 gepresenteerd, waarvoor meteen 325.000 voorinschrijvingen werden ontvangen voor levering in 2018. Tesla heeft al een fabriek in Tilburg. VDL Nedcar heeft ervaring in massaproductie van auto's.

    VDL wilde gisteren niet zeggen of het al dan niet met Tesla in gesprek is.
    www.ed.nl/economie/lobby-voor-tesla-b...
  15. recital 16 april 2016 16:17
    Achtergrond: Helemaal zelfstandig rijdt de autonome auto nog niet

    Autofabrikanten zijn hard bezig met de voorbereidingen en de ontwikkeling van de zelfrijdende auto. Maar de echt volledig zelfrijdende auto zal nog even op zich laten wachten.
    Deze week waren de grote automerken aanwezig in Amsterdam om de laatste ontwikkelingen op het gebied van zelfrijdende auto’s te tonen. Zo reed Range Rover door de stad met een prototype dat zelf op de juiste afstand bleef van andere auto’s. Ook was was de auto in staat om zelf van rijbaan te wisselen terwijl de chauffeur zijn handen van het stuur had.

    Andere fabrikanten toonden auto’s die bijvoorbeeld automatisch stoppen wanneer er een persoon voor of achter de auto staat, of voertuigen die met een smartphone of afstandsbediening te besturen zijn.
    Wetgeving
    Hoewel veel van dat soort technologieën al werkelijkheid zijn, is er op het gebied van wet- en regelgeving nog veel onmogelijk.

    Daar wordt wel aan gewerkt: over drie jaar moet de benodigde Europese wetgeving klaarliggen zodat zelfrijdende auto’s door heel Europa kunnen rijden. Dat is precies op tijd, want 2020 wordt door de meeste autofabrikanten genoemd als jaar waarin de zelfrijdende auto echt klaar moet zijn.

    Traditionele auto
    De zelfrijdende auto die straks in 2019 de weg op mag zal "nog veel lijken op een traditionele auto", zegt Schultz tegen NU.nl. "Het is nu nog te complex om alles in beeld te brengen. Denk aan overstekende kinderen en fietsers die je passeren." Voorlopig zullen zelfrijdende auto’s volgens de minister dan ook nog vooral ‘hybride zijn’; een beetje autonoom, maar er moet ook nog veel zelf worden gedaan.

    "De volledig zelfrijdende auto waar geen besturing aan te pas komt daar zijn we nog jaren vandaan", zegt ook de vice-president van TomTom, Jan-Maarten de Vries. TomTom draagt zelf bij aan de zelfrijdende auto door gedetailleerde kaarten te leveren aan autobedrijven die helpen bij het bepalen van de locatie van de auto, maar ook de volgende stap te voorspellen.

    Vooruitgang is volgens De Vries wel duidelijk te zien. "De autofabrikanten begeven zich in stappen naar de autonome auto toe. In 2019 zullen er zeker auto’s op de weg zijn die een behoorlijke mate van autonoom rijden hebben. Nu al hebben bepaalde auto’s dat soort functies. Daar zijn we niet ver meer vandaan."
    Binnenstad
    Autonoom rijden op de snelweg gaat dus al redelijk. Maar het wordt een stuk lastiger als het gaat om zelfrijdende auto’s in de binnenstad, vertelt ook Maarten Sierhuis, die in Silicon Valley aan het hoofd staat van de onderzoekstak van autofabrikant Nissan.

    Het verkeer op de snelweg relatief voorspelbaar en overzichtelijk, maar in stedelijke gebieden zijn er veel meer factoren waar rekening mee moet worden gehouden.

    Sierhuis geeft het voorbeeld van een lossende vrachtwagen: een menselijke chauffeur weet wanneer hij of zij daar langs kan, ondanks een doorgetrokken streep op de weg. Voor een zelfrijdende auto is dat een stuk lastiger.

    "Zelf rijden is niet het meest ingewikkelde", zegt ook minister Schultz. "Maar wat nou als er iemand oversteekt, wat als er plots iets op de weg ligt? Dat is best complex en daar zijn de autofabrikanten nu mee bezig."

    Toekomst
    Dat de autonome auto uiteindelijk wel door de drukke straten van de stad zal rijden, daar zijn de meeste betrokken bedrijven wel van overtuigd. "Uiteindelijk zal het ook de steden in gaan", zegt De Vries van TomTom.

    "En als we tien, twintig jaar verder kijken zal je hele nieuwe vormen van transport zien, waarbij een auto zelf ook passagiers kan ophalen. Maar daar zijn we nog echt ver vandaan."
    www.nu.nl/gadgets/4247550/achtergrond...
  16. [verwijderd] 16 april 2016 16:23
    quote:

    tatje schreef op 16 april 2016 11:11:

    Ja juist * Justin *

    Ja dat kan doordat TT in 2011 al is gaan voorbereiden op deze toekomst, en als je maar vroeg genoeg bent en focus hebt, kun je ook met relatief bescheiden R&D budgetten een flinke stap zetten cq voorsprong nemen.

    Heb gelezen van iemand van de TT top.

    We hebben miljarden geinvesteerd sinds 2011 in HD MAPS en RoadDNA en we zijn de competitie VOOR.

    Apple het slimste jongetje van de klas, kiest ook de slimste vriendjes :-)

    Al die miljarden in R en D voor HD Maps en RoadDNA, had je kunnen activeren en dan langzaam afschrijven.

    Volgens mij gingen alle kosten gelijk naar de V en W , dus ook bijna geen winst.

    Men had het anders kunnen doen, maar alles moest in STILTE.

    Door veranderingen in de automotive branche, zal deze eeuw altijd een topper blijven, nog veel eeuwen lang :-)
    Wel apart dat al deze kennis voorbehouden lijkt aan een select clubje particuliere beleggers, terwijl andere, financieel meer draagkrachtige kopers de weg naar het aandeel nog steeds niet lijken te kunnen vinden. Nou is de fam,ilie Porsche natuurlijk ook helemaal niet ingewijd in deze materie. HAL snapt er ook helemaal niks van. Bij Bosch heeft niemand puissant rijke vriendjes. De lippen van iedere VW-medewerker zijn hermetisch verzegeld. SNS en ABNAMRO houden deze informatie strikt onder de pet, want ze willen hun klanten pas volgend jaar rijk maken.

    Het lijkt wel een dapper Gallisch dorpje dat ik als Ziener binnenkort maar eens moet bezoeken. Ik lust wel wat van die (hallucinerende?) toverdrank.
4.182 Posts
Pagina: «« 1 ... 81 82 83 84 85 ... 210 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links