Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,530 25 apr 2024 15:17
  • -0,200 (-3,49%) Dagrange 5,505 - 5,725
  • 235.655 Gem. (3M) 321,3K

TomTom Maart 2016

3.389 Posts
Pagina: «« 1 ... 153 154 155 156 157 ... 170 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 27 maart 2016 12:55
    quote:

    Happy Chappy schreef op 27 maart 2016 12:45:

    @ Gira, heb je ze weer ingeslagen TT ?

    denk JdM : Post NL, Delta LLoyd en TT ( en ik ook KPN - overname en fusies daar denkt hij aan) - ik volg hem.

    succes
    Heb ze inderdaad na de mededeling over evt opsplitsen ( TT international)terug bijgekocht. Zag dat het aandeel weer meer steun kreeg, en zie het nu niet snel meer veel terugzakken.....We gaan het zien....ik ben iig positief...succes!!
  2. Hoop.... 27 maart 2016 13:09
    Wierde en partners positief over Tomtom inderdaad net zoals op BNR. Beurswatch (grootbanken hebben niet voor niks KD van 16 euro).Opsplitsen 18 euro er zullen meer activistische aandeelhouders willen splitsen JDM o.a..
    OOOO ja enpassent wordt gezegd relatie TT Apple, Apple heeft 580 miljrd euro in kas...
  3. chris123 27 maart 2016 13:32
    quote:

    Hoop.... schreef op 27 maart 2016 13:09:

    Wierde en partners positief over Tomtom inderdaad net zoals op BNR. Beurswatch (grootbanken hebben niet voor niks KD van 16 euro).Opsplitsen 18 euro er zullen meer activistische aandeelhouders willen splitsen JDM o.a..
    OOOO ja enpassent wordt gezegd relatie TT Apple, Apple heeft 580 miljrd euro in kas...

    Hij zei dat het bedrijf Apple een waarde heeft van 580 miljard. Dat is toch net iets anders dan in kas hebben, al is 216 miljard ook geen kattepis. Maar goed, positief verhaal over TomTom bij Harry Mens. Ik denk dat we koersen onder de 8 niet meer gaan zien , al zijn dat natuurlijk altijd gevaarlijke voorspellingen.

    Apple, één van de rijkste bedrijven ter wereld, heeft opnieuw geld geleend om zijn aandeleninkoopprogramma te financieren. Waarom doet de Amerikaanse technologiereus dat?
    Apple heeft 216 miljard dollar op de bank staan en is daarmee één van ’s werelds rijkste bedrijven. Toch besloot de maker van de iPhone en de iPad dinsdag opnieuw obligatieleningen uit te geven ter waarde van 12 miljard dollar.

    www.z24.nl/ondernemen/waarom-schatrij...
  4. forum rang 5 hvasd2 28 maart 2016 10:48
    Het einde van de autoindustrie
    53 min geleden Robert Schuckink Kool
    Auto’s die nog steeds op vervuilende brandstoffen rijden, verdwijnen de komende tien jaar. Maar niet alleen dat: auto’s gaan ook veel sneller dan we dachten zelfrijdend worden. En dat zal gigantische gevolgen voor de autoindustrie hebben.

    Dit stelt de onder meer Tony Seba, werkzaam aan de prestigieuze Amerikaanse Stanford universiteit. Ik geloof dat Seba gelijk gaat krijgen. En zijn gefundeerde voorspelling zet industrieën totaal op zijn kop. Wat ook relevant voor beleggers is.

    Sterke toename
    Seba is niet de eerste de beste. Sinds 2001 doceert Seba op Stanford over schone energie. Daarnaast is hij als ondernemer en adviseur actief in de sector.

    En hij en trouwens ook veel andere analisten, verwachten dat het met elektrische voertuigen – die nu nog 1% van de markt uitmaken – heel snel zal gaan. Seba voorspelt dat in 2026 alle nieuwe wagens in autoland Amerika elektrisch zullen zijn.

    Tesla
    Tesla heeft natuurlijk de markt voor elektrische auto’s opengebroken. Door auto’s te maken die er niet alleen fantastisch uitzien, maar ook heel goede prestaties leveren.

    Zoals sneller optrekken dan een Porsche. Voor de oppervlakkige beschouwer lijkt het nu misschien alsof elektrisch rijden een leuk speeltje voor de happy few is.

    Maar steeds meer autofabrikanten komen met elektrische modellen. En dat brengt enorme veranderingen met zich mee. Zo zullen denk ik onderhoudsbedrijven zich ernstig zorgen moeten gaan maken. Het onderhoud van elektrische voertuigen is tien tot honderd keer goedkoper.

    Elektrische auto’s zijn gewoon veel bedrijfszekerder. Zodat er veel minder reparaties nodig zijn.

    Zelfrijdend
    Maar Seba ziet nog een disruptiegolf voor de auto-industrie en alles wat daar mee te maken heeft; zelf-rijdende auto’s.. En ook dat is dichterbij dan menigeen denkt.

    Op woensdag 16 maart dit jaar reden on-geveer vijftig zelfrijdende auto's over de A2 van Amsterdam naar Beesd en terug. Dat gebeurde over-dag, tussen het overige verkeer, om te kijken hoe dat gaat. De auto's – BMW’s, Hyundai’s, Mercedesen, Tesla’s, Toyota’s en Volvo’s – reden in treintjes van vijf of zes.

    Wel met de handen aan het stuur, vanwe-ge verzekeringstechnische aspecten, maar het was eigenlijk niet nodig. Onder meer bedrijven als Apple en Google zijn bezig met het ontwikkelen van een zelfrijdende auto.

    Omdat het hierbij vooral om steen-goede software gaat. Belangrijke werknemers van autofabrikanten maakten bijvoorbeeld de laatste tijd de overstap naar Apple, om te werken aan de zelfrijdende auto.

    Minder auto’s
    Er zijn een aantal belangrijke gevolgen als auto’s zelfrijdend worden. Het aantal ongelukken zal dras-tisch verminderen als zelfrijdende auto’s gemeengoed worden.

    Maar doordat er eigenlijk een netwerk van zelfrijdende auto’s ontstaat, kun je dat met goede software ook heel efficiënt indelen. Waardoor auto’s gedeeld gaan worden.

    Auto’s staan nu zo’n 96% van de tijd stil. Zeer inefficiënt. Als auto’s zullen worden gedeeld, zal de markt voor auto’s met 80% krimpen. Dit betekend natuurlijk ook goed nieuws voor de portemonnee van de automobilist.

    Volgens Seba kunnen verstopte steden als Amsterdam binnen tien jaar opeens zomaar een overschot hebben aan parkeerplaatsen en snelwegen. De ruimte die dat oplevert, moet je betrekken in de planning voor de komende decennia.

    Autobezit
    Het autobezit zal door het delen van auto’s verwacht ik verschuiven naar ondernemingen die met goede software het delen goed kunnen organiseren.

    Misschien stort Uber, dat al ervaring heeft met taxi’s effi-ciënt laten rondrijden, zich hier wel op. De meeste grote autobedrijven hebben volgens Seba wel door wat er aan de hand is. GM sloot onlangs een samenwerking met taxibedrijf Lyft.

    Ze kondigden samen met Ford de introductie aan van een dozijn nieuwe elektrische voertuigen. De ceo van Ford heeft gezegd auto’s te blijven maken.

    Maar de mobiliteitsmarkt – onder meer het organiseren van het delen van de auto’s – is volgens hem aantrekkelijker, omdat hij met een omvang van $?5000 miljard ruim twee keer zo groot is als de markt voor autoverkopen.

    Op zijn kop
    Als je die ontwikkelingen bij elkaar optelt: elektrisch rijden, zelfrijdende auto’s en voortuigen delen en, dan zie je dat de gehele automarkt, waarin miljarden omgaan, op zijn kop komt te staan.

    Autofabrikanten die niet met de stroom meebewegen worden weggevaagd. Verzekeraars verliezen een substantieel deel van hun inkomstenbron. Garagebedrijven zullen een hoop minder te doen krijgen.

    Ik zou beleggers aanraden de ontwikkelingen op de voet volgen en eens hun effectenportefeuille nakijken op aandelen die in koers geraakt kunnen worden door bovenstaande ontwikkelingen. En ook goed blijven analyseren welke bedrijven de winnaars zullen worden van deze revolutie.

    Ik zou nu nog niet volop mijn kaarten zetten op één bedrijf. Maar als er een serieuze Trend van deze ontwikkelingen kan worden gebouwd, zullen we dat zeker doen.

    Robert Schuckink Kool, directeur bij Trend Invest.

    www.telegraaf.nl/dft/goeroes/robertsc...
  5. relpinda 28 maart 2016 15:30
    Voor de niet-leden: fyi. :) en LZA

    www.veb.net/artikel/05927/investeerde...

    Tomtom brengt bij velen de fantasie op hol. Verkoop aan Apple, een beursexit, en nu het idee om het bedrijf op te knippen. Maar de investeerder die een steen in het water gooit bij Tomtom rekent aandeelhouders wel erg rijk.
    Het Financieele Dagblad meldde dat vermogensbeheerder TT International het Tomtom-bestuur een brief heeft gestuurd waarin wordt voorgesteld om het bedrijf te splitsen. De waarde van het bedrijf zou uit kunnen komen op 18 euro per aandeel, oftewel ruim 4,15 miljard euro.
    De investeerder komt tot deze prijs op basis van een vergelijking met kaartenmaker Here, dat Nokia vorig jaar verkocht aan een consortium van autoproducenten. Dat kreeg toen een vermogenswaarde van circa 2,8 miljard.
    TT International stelt dat de onderdelen automotive en licensing van Tomtom hetzelfde zouden moeten kunnen opleveren. Daarnaast zouden de consumentenactiviteiten en het onderdeel telematics nog eens 1,2 miljard euro kunnen beuren.
    Maar op deze berekening valt wel het een en ander af te dingen. Allereerst de opbrengst van telematics en de consumententak.
    SNS Securities dat vorig jaar een soortgelijke berekening als TT International heeft gedaan, taxeerde telematics vorig jaar op 0,9 miljard euro. Daarbij ging het uit van een verwachte operationele
    winst van 64 miljoen euro en de multiple van concurrent Fleetmatics.
    De winst over 2015 is echter uitgekomen op 49 miljoen euro. Uitgaande van dit lagere bedrag rolt een waarde van circa 0,7 miljard euro uit de bus.
    Verder zal de waardering van de consumententak van het bedrijf, de kastjes, sporthorloges en dergelijke, flink lager uitvallen. De winstmarges zijn bij dit onderdeel namelijk veel lager dan bij andere onderdelen, bovendien is de groei eruit.
    In 2015 werd een ebitda van 14,1 miljoen euro gehaald. Uitgaande van een multiple van 15 zou dit onderdeel dus circa 0,2 miljard euro waard zijn. Bij elkaar zijn de ‘resten’ van Tomtom dus goed voor maximaal 0,9 miljard euro.
    Dan de waardering van de activiteiten die vergelijkbaar zijn met Here. Toen bekend werd dat Nokia de dochter wilde verkopen werd deze geschat op circa 25 keer de operationele winst.
    Bij de aankondiging van de verkoop werd een operationele winst van 46 miljoen euro over de eerste jaarhelft van 2015 gemeld. Uitgaande van een soortgelijk bedrag voor de tweede jaarhelft en equity value van 2,55 miljard euro, is dan ongeveer 27 keer de operationele winst betaald.
    De ebitda van de onderdelen licensing en automotive van Tomtom kwam in 2015 uit op 131,5 miljoen euro. Met een multiple van 27 komt een waarde van bijna 1,9 miljard euro tevoorschijn.
    Bij elkaar telt het allemaal op tot circa 2,8 miljard euro. Nog steeds aanzienlijk meer dan de huidige marktwaarde van 1,8 miljard euro, maar niet de 4,2 miljard euro die TT International ziet.
    Daar komt bij dat het nog maar de vraag is of het wel mogelijk is de waardering van Here op deze manier toe te passen op Tomtom. Een belangrijk punt is dat er bij Tomtom een groot gat zit tussen winst vóór (ebitda) en na afschrijvingen (ebit).
    De winst na afschrijvingen van licensing en automotive was in 2015 namelijk ruim 33,5 miljoen euro negatief. In 2014 was dat bijna 40 miljoen euro negatief. Dit lijkt een reflectie van het feit dat dit activiteiten zijn die relatief veel investeringen vragen.
    Hoe dan ook is rekenen aan Tomtom waarschijnlijk zinloos aangezien het management niet van zins is het bedrijf te verkopen, laat staan op te splitsen. Aangezien topman Goddijn en andere oprichters bijna de helft van de aandelen hebben zal een activistische aandeelhouder met veel meer moeten komen dan een mooie rekensom.

    Gerelateerde artikelen
    Investeerder rekent Tomtom-aandeelhouders erg rijk22-03-2016
    Checklist TomTom: zakelijke diensten trekken de kar21-07-2015
    VEB vraagt TomTom om opheldering over ‘verdwenen' persbericht11-12-2014
    Traditionele navigatiekastjes zijn de echte winstpakkers bij TomTom24-07-2014
    TomTom verrast eindelijk eens positief29-04-2014
    Marketingkosten en investeringen vreten winst TomTom aan11-02-2014
    TomTom schroeft verwachtingen op voor 201330-10-2013
    TomTom: bedreigingen en kansen in kaart gebracht25-07-2013
    Topman praat koers TomTom (weer) omhoog01-07-2013
    TomTom wapent zich tegen overnemers en aandeelhouders 23-04-2013
    7Reacties
    Edelsteijn27-03-2016 16:30
    www.iex.nl/Forum/Topic/1333615/31/Tom... (voor een genuanceerdere kijk op de enorme onderwaardering van TomTom) En zie de ook de koersdoelen van ABN-AMRO en ING.
    Edelsteijn27-03-2016 16:15
    * TomTom krijgt in geval van overname een last man standing bonus. Net als HERE (toen nog Navteq genaamd) kreeg nadat TeleAtlas werd gekocht door TomTom * Groeiende marktaandelen meerekenen en traffic leadership.
    Edelsteijn27-03-2016 16:14
    * HERE heeft geen klanten in portefeuille als Apple en UBER, die heel belangrijk zijn in de future of mobility. * Mapping kosten per kilometer zijn bij TomTom eendere van HERE. Dankzij investeringen in geautomatiseerd lapmaking
    Edelsteijn27-03-2016 16:14
    Dus er zijn ook binnen Telematics nog kosten te snijden, zodra je alle klanten die je overneemt aan 1 back-end hebt gekoppeld. De vergelijking met de waarde van de maps van HERE is echter sowieso een stuk moeilijker. * HERE werd overgenomen door drie grootste klanten die samen 30% van hun omzet doen. Door dreigen met weglopen hadden ze prijs druk op Nokia, dat snel van haar bezit af wilde, omdat ze zelf een grote Telecom overname hadden gedaan. * HERE heeft geen klanten in portefeuille als App
    Edelsteijn27-03-2016 16:14
    *Justin* schreef op 23 mrt 2016 om 13:50: Voor de waardering van Telematics snap ik nog wel dat ze naar EBITDA kijken. Dan moet je echter ook kijken naar de groei van die business unit en de schaalvoordelen die bij de verdere groei komen kijken. TomTom neemt nu nog wel veel personeel over, maar als je alle klanten over hebt op het webfleet platform, dan heb je bij de overgenomen partijen alleen de sales mensen nog nodig en niet aan de maintanance/IT kant.
    Edelsteijn27-03-2016 16:13
    Morgan Stanley kwam zomer 2015 in hun rapport met waarde TomTom Maps mogelijk zelfs 1,6 x verkoopprijs HERE.
    Edelsteijn27-03-2016 16:11
    VEB kijkt wel vaker de koe in de kont en dan ook nog eens met brillenglazen vol stront! Het gaat bij de waardering van TomTom om de toekomst. Zie o.a.groei orderboek Automotive naar 300 miljoen. En dat is bij een take-rate van slechts 27% (gaat de komende jaren naar 75% en daarna zelfs richting de 100%). En nog even los van de door Goddijn verwachtte groei in marktaandeel naar 50% (nu rond de 20%). Ze vergeten verder de extra honderden miljoenen aan ontwikkelingskosten en afboekingen bij TomTo
  6. forum rang 4 vreemdvermogen 28 maart 2016 19:09
    Ach ja het is natuurlijk hoe je iets benadert. De VEB kijkt achterom. Wat zijn de behaalde cijfers. Ik kijk vooruit.Wat kunnen we verwachten. HERE moet het hebben van de huidige omzet. Als zij niet gigantisch investeren in R&D dan zal het snel achteruit gaan. TomTom investeert wel veel in nieuwe technologie. Tja dan ziet het plaatje, nu nog wel, er anders uit.
  7. [verwijderd] 28 maart 2016 20:41
    Ach ja, inderdaad...

    Wat is meer waard. A) Een tomtom met 50 miljoen winst dat wel investeert in technologie voor zelfrijdende auto's of een B) tomtom met 100 miljoen winst dat niet investeert in zelfrijdende auto's.

    Bedrijf B heeft een 2x zo hoge winst, maar bedrijf A een beter toekomstperspectief. Het zou daarom absurd zijn om te stellen dat bedrijf B twee keer zoveel waard is als bedrijf A. Misschien is bedrijf A wel meer waard, er zal een return on investment beoordeling aan de investeringen ten grondslag liggen.

    Ik zou daarom A en B als gelijk waarderen. Die 100 miljoen is een gok, ik weet niet wat tomtom in HD maps en road dna en andere zaken investeert. Maar je hebt ook nog deferred revenue mee te rekenen en een hoge multiple vanwege de 30% winstgroei (cagr) die vrijwel alle analisten hanteren gebaseerd op het orderboek automotive. Dan zijn de koersdoelen van ING en ABN AMRO niet zo gek.
  8. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 29 maart 2016 06:50
    quote:

    Straddleman schreef op 26 maart 2016 17:24:

    [...]

    Aalbers was indertijd de voorzitter van fc utrecht.
    Ik had het niet over de voorzitter maar over de sponsor. Ik herhaal: van Seumeren is de enige NL zakenman waar Putin respect voor heeft. Hij haalde hun onderzeeër eindelijk naar boven.
  9. [verwijderd] 29 maart 2016 07:28
    AMSTERDAM (AFN) - Gemalto heeft een contract gesloten met een belangrijke toeleverancier van de Chinese auto-industrie. Dat meldde de digitale beveiliger dinsdag, zonder op financiële details in te gaan.

    Gemalto levert zijn Cinterion wireless-module aan Wuhan Intest Electronic Technology Company. Die technologie gaat Wuhan gebruiken in zijn 'telematics'- box, die auto's volledig verbonden maakt met het internet en apparaten als smartphones.
  10. [verwijderd] 29 maart 2016 07:32
    TomTom wins 2016 CLEPA Innovation Award

    Amsterdam, The Netherlands - 29 March 2016 – TomTom announces that it has been awarded the prestigious CLEPA Innovation Award in the “Connectivity” category for its HD Map and RoadDNA products.

    The Innovation Awards, delivered annually by the European Association of Automotive Suppliers, recognises the most innovative products and services launched in the European automotive industry. A jury of professionals selected winners in 5 categories, from 76 different entries coming from 45 companies.

    TomTom HD Map and RoadDNA are two revolutionary, highly accurate digital map products helping automated vehicles precisely locate themselves on the road and plan manoeuvres, even when traveling at high speeds. Launched commercially in 2015, these new technologies are being rolled out in strategic geographies and are the subject of key partnerships with other automotive suppliers.

    “Receiving the CLEPA Innovation Award is a fantastic recognition of the innovative automated driving products developed by TomTom,” says Pieter Gillegot-Vergauwen, Vice President & Product Management for Maps at TomTom. “With the help of TomTom’s HD Map and RoadDNA, car manufacturers can count on a robust solution to solve the localisation requirements of automated vehicles”.

    corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...
3.389 Posts
Pagina: «« 1 ... 153 154 155 156 157 ... 170 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links