Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Terug naar discussie overzicht
De hype cycle van self-driving cars
Volgen
Hik schreef op 5 januari 2016 21:16 :
[...]
Daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben. Ik ben dan ook erg benieuwd of Toyota nog tijdens de CES terug komt op hun 'eigen maps, inclusief fabriek. Als het allemaal een storm in een glas water blijkt dan zijn Goddijn c.s. de lachende derde en is hun positie alleen nog maar sterker geworden. Want stel nou dat de automakers het 'proberen' en het lukt niet? De tijd gaat toch een keer dringen en dan moeten ze alsnog harder naar Tom2 rennen.
Zullen ze niet zo snel op terug komen. Apple roept ook al jaren dat ze een eigen fabriek hebben. In de praktijk komen de kaarten echter gewoon van TomTom en plakken ze slechts eigen datalayers bovenop de basiskaarten van TomTom. Als zelfs partijen als Apple en Microsoft niet de geschatte 10 miljard willen uitgeven en een professionele organisatie kunnen opbouwen om eigen kaarten te maken, dan zullen de autofabrikanten dat dan wel even kunnen? En de Duitsers zijn gek dat ze HERE voor 2,8 miljard kopen? 99% zeker dat die Jappen en Amerikanen straks gewoon de kaarten van HERE of TomTom gebruiken in hun zelfrijdende auto's! En ook het gepatenteerde RoadDNA bij TomTom gaan afnemen. Bij Uber zijn ze ook niet gek en hebben ze de kaarten van Google aan de kant gezet en gekozen voor de noodzakelijke kwaliteit van TomTom. Dat terwijl Google zelfs een grote investeerder is in Uber. Uber is het verst van alle partijen in hun innovatieve bedrijfsmodel rondom de zelfrijdende auto. De anderen lopen daar hijgend achteraan.
groeibriljant schreef op 5 januari 2016 21:10 :
[...]
LIDAR komt mogelijk tzt als extra sensor in de auto (vanaf 2020 betaalbaar voor de premium modellen?). Bovenop een bulk aan andere en relatief goedkope sensoren.
3D mapping lijkt mij niet geschikt voor de basis van het autonoom rijden en zeker niet op een betaalbare en betrouwbare manier.
RoadDNA van TomTom vertaalt deze 3D beelden naar bruikbare en snel te verwerken 2D plaatjes en slaat dat op in de auto (offline). Daardoor kunnen de beelden van de sensors vervolgens razendsnel en zeer betrouwbaar worden verwerkt. Zelfs met hoge snelheid en hoge nauwkeurigheid! (Audi heeft dit al met TomTom getest op de snelwegen in de USA; de per stuk miljoenen kostende autootjes van Google komen in de regel na jaren en jaren ontwikkelen nog steeds niet veel verder dan zo'n 30 km per uur op de campus).
De updates kunnen door het optimale en relatief kleine formaat 'over the air' via 4G en 5G en daar draait het uiteindelijk bij real-time mapping om! Dat lijkt mij de achilleshiel van 3D en dat zie ik de mobiele datanetwerken in de komende 10 jaar niet gaan oplossen!
Hoe zie jij dit?
Lidar is dit jaar al in Solid-state formaat beschikbaar gemaakt door Quanergy. Morgen annoncering op de CES! (https://www.cesweb.org/Press/Press-Events-Schedule/2016/Quanergy-Autonomous-Vehicles-a-Reality-with-Solid.aspx). Dit betekent dat je er voor rond de $250 al één hebt. Stel je hebt er 4 nodig voor een SDC, dan lijkt dat me met deze prijzen nu al te realiseren. In ieder geval al voor de topmodellen die zoals gebruikelijk het eerste met nieuwe technologie uitgerust worden. Ik vind dat een SDC niet zonder Lidar kan. Stel nou dat je RoadDNA uit gaat voeren met videocamera's. Wat doe je dan in een niet-lichtsterke omgeving? Lidar zendt en ontvangt zélf licht, dus dan heb je daar geen last van. Een door de sensoren waargenomen omgeving zal een match vinden met het opgeslagen 2D RoadDNA beeld. Maar video is afhankelijk van omgevingsverlichting omdat het zelf geen licht uitzendt, maar alleen maar ontvangt. Dus als het nacht is of zwaar bewolkt dan ziet het opgeslagen 2D referentiebeeld van RoadDNA er té veel afwijkend uit in vergelijking met de door de sensoren waargenomen omgeving om een match mee te kunnen maken. Qua netwerken: er wordt nu vanuit gegaan dat 5G ook al in 2020 gepilot gaat worden, dus ook hier denk ik dat de tijd in het voordeel gaat zijn van Tom2. Japan trekt hier heel hard aan omdat ze tijdens de Olympische spelen van 2020 zelfrijdende taxis'op de weg wil hebben (http://numrush.nl/2015/10/02/japan-start-eerste-test-met-zelfrijdende-taxis-rond-tokio/). Zoals jij zelf altijd zegt: het is een evolutie. Er rijden dus niet ineens in 2020 een paar miljoen SDC's rond. Dat houdt in mijn ogen in dat het netwerk dus ook kan mee evolueren met de stijgende vraag naar bandbreedte.
Hik schreef op 5 januari 2016 21:36 :
[...]
Lidar is dit jaar al in Solid-state formaat beschikbaar gemaakt door Quanergy. Morgen annoncering op de CES! (https://www.cesweb.org/Press/Press-Events-Schedule/2016/Quanergy-Autonomous-Vehicles-a-Reality-with-Solid.aspx).
Dit betekent dat je er voor rond de $250 al één hebt. Stel je hebt er 4 nodig voor een SDC, dan lijkt dat me met deze prijzen nu al te realiseren. In ieder geval al voor de topmodellen die zoals gebruikelijk het eerste met nieuwe technologie uitgerust worden.
Ik vind dat een SDC niet zonder Lidar kan. Stel nou dat je RoadDNA uit gaat voeren met videocamera's. Wat doe je dan in een niet-lichtsterke omgeving? Lidar zendt en ontvangt zélf licht, dus dan heb je daar geen last van. Een door de sensoren waargenomen omgeving zal een match vinden met het opgeslagen 2D RoadDNA beeld. Maar video is afhankelijk van omgevingsverlichting omdat het zelf geen licht uitzendt, maar alleen maar ontvangt. Dus als het nacht is of zwaar bewolkt dan ziet het opgeslagen 2D referentiebeeld van RoadDNA er té veel afwijkend uit in vergelijking met de door de sensoren waargenomen omgeving om een match mee te kunnen maken.
Qua netwerken: er wordt nu vanuit gegaan dat 5G ook al in 2020 gepilot gaat worden, dus ook hier denk ik dat de tijd in het voordeel gaat zijn van Tom2. Japan trekt hier heel hard aan omdat ze tijdens de Olympische spelen van 2020 zelfrijdende taxis'op de weg wil hebben (http://numrush.nl/2015/10/02/japan-start-eerste-test-met-zelfrijdende-taxis-rond-tokio/). Zoals jij zelf altijd zegt: het is een evolutie. Er rijden dus niet ineens in 2020 een paar miljoen SDC's rond. Dat houdt in mijn ogen in dat het netwerk dus ook kan mee evolueren met de stijgende vraag naar bandbreedte.
Stel 2020 voor de topmodellen en 2025 mass market. Misschien is zelfs 6G nodig voor de 3D real-time oplossingen. Voor die tijd zullen de Ubers van deze wereld ook wel stapjes hebben gezet. Ook de komende 10 jaar kan TomTom al volop profiteren van meer en meer ADAS en HAD in de auto.
er is wel heel veel nieuws, ook Microsoft met CHADwww.engadget.com/2016/01/05/microsoft... wel opvallend de demo is in een volkswagen
seren schreef op 5 januari 2016 22:01 :
er is wel heel veel nieuws, ook Microsoft met CHAD
www.engadget.com/2016/01/05/microsoft... wel opvallend de demo is in een volkswagen
Al die fabrikanten doen het non-exclusive met elkaar. Monogamie is nog ver te zoeken in deze jonge markt ;-). Wel zwak dat de Microsoft oplossing zo waar leunt op de hele Microsoft suite (logisch natuurlijk!) en een veronderstelde connected environment.
Ook Toyota rept op de CES met geen woord over hun 'mapping initiatief'. Zeer zwak. Waarom al die reuring vooraf zou je zeggen. Toch niet alleen maar om aandacht te trekken?
Bijna fluisterend (in ieder geval niet echt aan de grote klok gehangen) ook nog een nieuwtje van HERE: HERE Launches Cloud-Based Maps For Automated Driving Ik geloof tegenwoordig bijna niks meer. Eerst zien dan geloven.techcrunch.com/2016/01/05/here-launch...
TomTom delivers highly automated driving maps for all interstate roads in California & Michigan ~ Enables self-driving car testing in key regions of the US ~ CES, Las Vegas, January 6, 2016 – TomTom (TOM2) today announces the launch of its Highly Automated Driving (HAD) map products for all interstate roads in California and all interstates and freeways in Michigan. By delivering TomTom’s HAD Map and RoadDNA products for states that serve as testing grounds for driverless cars, TomTom is enabling the automotive industry to bring autonomous driving closer to reality. “I am proud of TomTom’s extended HAD leadership demonstrated by delivering 25,000 kilometers of HAD maps for the United States, less than four months following the launch of our HAD Map for the Autobahn network in Germany,” said Harold Goddijn, CEO at TomTom. “TomTom is more excited than ever about the prospect of partnering with members of the HAD ecosystem to expedite the innovation that will transform the automotive industry and the way we drive.” TomTom’s HAD Map delivers a highly accurate and realistic 3D border-to-border model of the road and TomTom RoadDNA delivers a pattern based localization solution. By matching TomTom RoadDNA data with vehicle sensor data and the HAD Map in real time, a vehicle knows its precise position, even while traveling at high speeds or when changes occur to the roadside. Check out TomTom’s HAD map products in a car cockpit demo at CES: Booth 73904 at the Sands Expo. -ENDS- Notes to editors: The TomTom HAD Map covers all net2class 0 roads in California (12,000 kilometers) and all net2class 0 and 1 in Michigan (13,000 kilometers) Net2class 0 = interstates Net2class 1 = freeways and highways The TomTom HAD Map for California & Michigan is available in XML and Shapefile format For further information: Investor Relations: Bisera Grubesic, Head of Treasury and Investor Relations, ir@tomtom.com , +31 20 75 75 194 Global Press Office: Sebastian Mathews, tomtom.pr@tomtom.com About TomTom At TomTom (TOM2) our mission is to make technology so easy to use, that everyone can benefit from it. We created easy to use navigation devices, helping millions of people to get where they want to be. Today, we continue to simplify the complex, making technology more accessible for everyone. We have four customer facing business units: Consumer, Telematics, Automotive and Licensing. We make easy to use navigation devices, sport watches and action cameras for consumers. We enable businesses with vehicles to more easily manage and improve fleet efficiency whilst increasing overall business performance with our Telematics solutions. We also offer a world leading real-time map platform that is powering innovative location based services and helping to make automated driving a reality for the automotive industry. Founded in 1991 and headquartered in Amsterdam, we have over 4,400 employees worldwide and sell our products in 48 countries.
Justin, hoe moeten we dit nieuws zien? Ik begrijp bijzonder weinig van de techniek, dus ik kan niet interpreteren in hoeverre dit van belang is. En hoe verhoudt zich dit tot de lancering van HERE, zoals Hik postte? Als iemand anders dit kan uitleggen, graag.
Nu nog in klinkende munt da's waar het hier om draait. Ik mis nog een aantal automotive deals,AND gaat beter koers haalt tom2 in binnenkort.
Mooi bericht van T2. Ze sorteren voor op een mogelijke partnering. Zolang deze er niet zijn, is het een voorinvestering in een speelveld waarin ze in elk geval niet mag ontbreken. Ik denk zelf dat de markt, juridisch gezien, de fabricaten zal dwingen om de techniek alleen in eigen land uit te rollen. Dus duitse fabricanten met SDC in Duitsland ami's in amerika en Jap's in Japan en koreanen in Korea. T2 zet in op Duitsland en Californie en Detroit, OK. Nu de partners nog. De Duitsers zullen dat via HERE spelen en de ami's kunnen het in principe ook bij een amerikaanse partij (met veel geld) inkopen. Het gaat tenslotte om grotendeels nieuwe data. Het is dus helemaal niet gedaan en zal nog jaren duren voordat je weet wie er winnend uit de strijd komt.
Ze hebben al partners. Volgens Vigreux leidende autofabrikanten in Duitsland, VS en Japan.
@Justin : In haar plaats zou ik het ook zo formuleren. Partners voor onderzoek? Partijen stoeien met elkaar, dagen elkaar uit, brengen elkaar verder..maar er is nog heel veel onzeker. Het punt van; dit gaat het hardwarematig worden, op basis van deze data en bijbehorende communicatietechnology is nog (lang) niet bereikt. Tesla heeft een grote mond, maar ze zijn een kleine fabricant..
Spoetnik schreef op 6 januari 2016 08:42 :
Justin, hoe moeten we dit nieuws zien? Ik begrijp bijzonder weinig van de techniek, dus ik kan niet interpreteren in hoeverre dit van belang is.
En hoe verhoudt zich dit tot de lancering van HERE, zoals Hik postte?
Als iemand anders dit kan uitleggen, graag.
here kondigde een 3D kaart aan van de USA die geschikt is voor adas. Adas is rijden met een bestuurder van vlees en bloed, geassisteerd door allerlei hulpsystemen. Wat tomtom aankondigde was een kaart EN road DNA in twee Amerikaanse staten, voor volledig automatisch rijden en om tests door autofabrikanten mogelijk te maken. Mijns inziens, maar dan zou je de exacte features moeten vergelijken, is het aanbod van here dus in geografische zin groter, terwijl die van tomtom geavanceerder is, mede door toevoeging road dna. Ik denk dat uiteindelijk zowel here en tomtom gelijktijdig de eindstreep halen en een gelijkwaardig marktaandeel kunnen pakken in kaarten voor zelfrijdende auto's. Dat is al heel wat voor tomtom. Het voordeel vind ik verder dat tomtom nu dus weer benaderd gaat worden door autofabrikanten die in die twee staten willen testen met zelfrijdende auto's. En zo kom je weer bij belangrijke mensen aan tafel. Het is dus ook een soort breekijzer.
Automated driving: Exclusive cooperation with @Mobileye for development of high-resolution maps. #VWCES2016 t.co/K3UjRiXLAs
battumboy schreef op 6 januari 2016 09:15 :
Automated driving: Exclusive cooperation with @Mobileye for development of high-resolution maps. #VWCES2016
t.co/K3UjRiXLAs Dat dit vanuit VW komt, terwijl ze ook samenwerken met Tom2. En dat terwijl ze zelf geen kaarten hebben, maar AUDI, BMW en DAIMLER wel. Exclusief voor Mobileye? Die werkt alleen samen met VW? Of exclusief voor VW?
famel schreef op 6 januari 2016 09:21 :
[...]
Dat dit vanuit VW komt, terwijl ze ook samenwerken met Tom2. En dat terwijl ze zelf geen kaarten hebben, maar AUDI, BMW en DAIMLER wel.
Exclusief voor Mobileye? Die werkt alleen samen met VW? Of exclusief voor VW?
Is ook best lastig als je het allemaal niet zo snapt. VW is maps aan het ontwikkelen met Bosch / TomTom. Daar heb je sensors/camera's voor nodig. VW sluit nu een deal met Mobileye op dat terrein van die sensors/camera's. Als je alles in je hoofd een grote verwarrende brei is (op het gebied van automated driving en maps dan) kun je al snel paniekeren van een berichtje waar de naam van VW en het woordje maps worden gecombineerd met een andere naam dan TomTom/Bosch. Zal niet gemakkelijk zijn om koop- en verkoopkansen op die manier uit elkaar te houden. Slaap gerust: Mobileye heeft niet opeens vannacht een werkende map-/trafficmaking fabriek uit de grond gestampt. Nachtmerries kunnen zo verwarrend zijn ;-) !!
Las net dat G.M. HD kaarten gaat maken ism Mobileye.
Hik schreef op 6 januari 2016 :
Bijna fluisterend (in ieder geval niet echt aan de grote klok gehangen) ook nog een nieuwtje van HERE:
HERE Launches Cloud-Based Maps For Automated Driving
Ik geloof tegenwoordig bijna niks meer. Eerst zien dan geloven.
techcrunch.com/2016/01/05/here-launch... Dit vond ik vandaag een van de meest spannende berichten.... Als het waar zou zijn.... Maar.... Als het waar zou zijn dan wordt het inderdaad wel extreem low-key naar buiten gebracht. Kortom: volgens mij merkt HERE dat ze nu serieus "in trouble" zijn omdat ze GEEN werkende fabriek hebben, waar TomTom dat wel heeft. Maar dan kun je natuurlijk in je berichtgeving trots gaan staan kijken naar de eerste ontwerptekeningen van wat JOUW fabriek zou moeten worden als de bouwplannen gaan slagen. Maar potentieel geïnteresseerde fabriekgebruikers kunnen echt wel het verschil zien tussen een up-and-running fabriek (HERE and NOW!) en een mooi gedachtenspinsel van wat ooit wie-weet wel eens tot een echte fabriek zou kunnen leiden. Die echt werkende fabriek van TomTom is inmiddels in staat om in hoog tempo HD kaarten uit te poepen zoals blijkt uit het persbericht van vanmorgen. Leidt niet tot klinkende munt HERE and NOW, maar is wel essentieel in het deal-making proces dat nu loopt.
griepje1 schreef op 6 januari 2016 10:24 :
Las net dat G.M. HD kaarten gaat maken ism Mobileye.
Lees ook mijn commentaar t.a.v. die VW/Mobileye deal. Zaken beginnen in een stroomversnelling te komen. RoadDNA is er HERE and NOW. Ik denk dat TomTom de komende tijd gaat kapitaliseren op het feit dat zij het dak hebben gerepareerd toen de zon scheen. En niet zo'n beetje ook! Wat zij momenteel te bieden hebben heeft geen enkele andere partij daadwerkelijk up-and-running! Overigens verrekte leuk nieuws voor iedereen met een belang in Mobileye, want de berichten uit het Lidar-kamp waren daarvoor toch redelijk verontrustend. Tenminste zoals ik het de laatste weken las. Zo zie je maar: niets is wat het lijkt. Gewoon zelf blijven nadenken. TomTom's fabriek biedt plaats voor vele gasten!
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia OYJ
Nokia Oyj
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)