Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

TomTom sluit deal met Uber

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nick Bakker

Van je hobby je werk maken, is dat slim? Nick Bakker doet dat als Market Watcher bij IEX. Hij verzorgt dagelijks het Fondsenrondje, de Slotcall en het IEXNieuws. Daarin houdt Nick u op de hoogte van al het beursnieuws, de AEX en alles wat er maar speelt bij Nederlandse aandelen. Beleggen, stockpicken, maar ook speculeren. ...

Meer over Nick Bakker

Recente artikelen van Nick Bakker

  1. jul '18 Liveblog: Trump en BAM 3
  2. jul '18 Liveblog: Microsoft 7
  3. jul '18 Slotcall: Shell en Unies 3

Reacties

18 Posts
| Omlaag ↓
  1. flatliner 12 november 2015 09:12
    John de Mol wilde expliciet dat TT de samenwerking aanging met techbedrijven zoals Über die met hun diepe zakken weer kunnen investeren in TT. Helaas geen financiële details maar het is bekend dat Über heel veel plannen heeft (goederentransport e.d.) en betrouwbare maps en trafficdata hiervoor niets minder dan essentieel is voor ze. Ik gok erop dat TT hun voorsprong hiermee nog veel verder gaat uitbouwen.
  2. [verwijderd] 12 november 2015 09:32
    @Goudhaantjes
    Die 12 EUR is een lachertje. Door alleen al de groei in Automotive (ADAS + HAD) en Licensing (oa Apple en nu Uber) staat het aandeel in 2020 al ruim op 100 EUR. De orders zijn binnen en het marktaandeel van TomTom gaat zeer fors groeien in de komende jaren (bedrijf is verder schuldenvrij en heeft de enorme extra ontwikkelingskosten van de afgelopen jaren niet geactiveerd/direct in de kosten geboekt).
    In de periode 2021-2025 komt daar nog een enorme groei bovenop vanuit de nieuwe miljardenmarkt van de zelfrijdende auto.

    De waarde van de assets alleen al is op dit moment minimaal rond de 30 EUR:

    Maps 2,8 miljard (vergelijkbare waarde met HERE kaartendatabase)
    Traffic 1 miljard (zie waarde Waze)
    Telematics 1,5 miljard (zie waardering Fleetmatics)
    Consumer 0,5-1 miljard (unieke producten action cam en sports net op de markt)

    En dat wordt alleen maar meer waard door de 3 -4 jaar voorsprong die TomTom heeft met haar unieke real time platform. Die technologie is nu gereed en beschikbaar voor de autofabrikanten. Bovendien is ze al geschikt is om de sensordata uit de auto te verwerken.

    En dan heb je het nog niet over de strategische waarde van die kaarten voor een partij als Apple of Uber. Uber heeft al geprobeerd om HERE te kopen en ik kijk er ook niet gek van op als Apple met een bod komt.
  3. Harm Wijk 12 november 2015 09:37
    Een hele goede deal voor TomTom. Maar waarom nu pas? Waarom is TomTom niet veel eerder en ZELF in deze markt gestapt. Ik heb persoonlijk het voorrecht gehad om hier meer dan 3 jaar geleden met een TomTom strategie manager over te spreken. De visie van TomTom: Goed idee, prima als anderen er mee aan de slag gaan. Nou, dat heeft Uber dus gedaan! TomTom laat steeds weer zien dat ze technologisch heel erg goed zijn, maar helaas laten ze ook steeds weer zien dat ze erg slecht zijn in geld verdienen. Wie gaat het grote geld verdien aan deze deal: Uber, want TomTom heeft strategisch gezien weer eens zitten slapen. Altijd maar weer intern gefocust op de technologie. En dit alles komt tot uitdrukking in de winstcijfers van TomTom. Je betaald nu ruim meer dan 50x de winst voor TomTom. Wanneer wordt er een keer iets verdiend? Ik ben bang dat het niet meer gaat gebeuren. Het huidige management van TomTom is nog nooit in staat gebleken om de super technologie en de geweldige mogelijkheden in de markt om te zetten in mooie winstcijfers. Helaas....

    Harm Wijk
  4. [verwijderd] 12 november 2015 09:42
    quote:

    Harm Wijk schreef op 12 november 2015 09:37:

    Een hele goede deal voor TomTom. Maar waarom nu pas? Waarom is TomTom niet veel eerder en ZELF in deze markt gestapt. Ik heb persoonlijk het voorrecht gehad om hier meer dan 3 jaar geleden met een TomTom strategie manager over te spreken. De visie van TomTom: Goed idee, prima als anderen er mee aan de slag gaan. Nou, dat heeft Uber dus gedaan! TomTom laat steeds weer zien dat ze technologisch heel erg goed zijn, maar helaas laten ze ook steeds weer zien dat ze erg slecht zijn in geld verdienen. Wie gaat het grote geld verdien aan deze deal: Uber, want TomTom heeft strategisch gezien weer eens zitten slapen. Altijd maar weer intern gefocust op de technologie. En dit alles komt tot uitdrukking in de winstcijfers van TomTom. Je betaald nu ruim meer dan 50x de winst voor TomTom. Wanneer wordt er een keer iets verdiend? Ik ben bang dat het niet meer gaat gebeuren. Het huidige management van TomTom is nog nooit in staat gebleken om de super technologie en de geweldige mogelijkheden in de markt om te zetten in mooie winstcijfers. Helaas....

    Harm Wijk
    U zit short met een dik verlies, begrijp ik uit uw gefrustreerde reactie ?

  5. Harm Wijk 12 november 2015 09:56
    Hallo cha44

    Dank je voor je reactie. Ik zit niet short, en ben graag open en eerlijk over mijn posities. Ik ben in het verleden vele vele jaren TomTom aandeelhouder geweest, en een hele grote fan van dit prachtige bedrijf. Ook toen de koers onder de 2 euro ging was ik positief, en heb volop gekocht. Maar op dit moment ben ik al enige tijd geen aandeelhouder meer, letterlijk om de reden in mijn reactie. Ik heb TomTom vele jaren intensief gevolgd. En ik ben steeds weer tot de conclusie gekomen dat er niets wordt verdient bij TomTom. Je ontvangt geen dividend en de koerswinstverhouding is veel en veel te hoog voor een inmiddels volwassen bedrijf. Dus is TomTom een aandeel voor traders (long en short) en geen aandeel voor lange termijn beleggers.

    Harm Wijk

  6. [verwijderd] 12 november 2015 09:56
    @Harm Wijk

    Uber heeft miljarden en miljarden verbrand en dat geld ook opgehaald bij investeerders. De geschatte waarde van Uber is momenteel zo'n 50 miljard.
    Daar kan TomTom niet mee concurreren en dat hebben ze op tijd ingezien door hun Taxi-App van de markt te halen. Dat hadden ze destijds direct moeten verzelfstandigen en van risicokapitaal moeten voorzien, maar een koe in de kont kijken is makkelijk.

    Ondertussen zie je dat TomTom zich met groot succes heeft gefocust op haar kaarten en traffic.
    De afgelopen jaren is het unieke real-time platform ontwikkeld (belangrijke oorzaak van de nu nog lage winsten). Nu dat gereed is zie je TomTom de ene na de andere deal winnen. De Apple kaarten worden al door TomTom geleverd en vandaag zie je zelfs Uber (dat 4 miljard dollar bood voor de kaarten van HERE) overstappen van de Google-kaarten naar de kwaliteit van TomTom (zelfs al is Google een grote investeerder in Uber).

    De kost gaat voor de baat maar met de orders die nu al binnen zijn in Automotive en Licensing gaat TomTom de komende jaren zeer veel geld verdienen. Het is omzetgroei in software & services, dus groei zonder noemenswaardige meerkosten.
    In 2020 staat er minimaal 100 EUR op de koersborden.
  7. [verwijderd] 12 november 2015 10:21
    @Harm Wijk
    Het is niet direct een kwestie van gelijk krijgen, maar vooral een kwestie van je verdiepen in de produkten/markten van TomTom en dan simpelweg rekenen. Het rekendraadje op het TT-forum biedt enige ondersteuning (stuk beter dan wat de meeste bankanalisten roepen).

    De afgelopen jaren zijn de winsten van TomTom met naar schatting zo'n 300 honderd miljoen gedrukt door de extra ontwikkelingskosten.
    Nu zie je de orders vanuit Automotive (o.a. Renault, Fiat-Chrysler, Peugeot-Citroen, Volkswagen, Bosch etc. etc.) en Licensing (oa. Apple, Uber etc.etc.) binnenstromen voor het nieuwe real-time platform.
    Die nieuwe orders gaan een winstexplosie opleveren in de periode 2016-2020!

    Iig heb jij helaas de boot deels gemist door de aandelen op 2 te kopen en veel te vroeg weer te verkopen. Ik denk niet dat je je voldoende verdiept hebt in de business van TomTom.
    Maar goed, je bent niet de enige en ook veel bankanalisten kramen maar wat onzin uit over de produkten/markten en de waardering van het aandeel.

    Ga nog maar eens goed rekenen en je beter verdiepen in TomTom. Je hebt nu de kans om nog laag in te stappen voor de eerste rit naar de 100 EUR. De rit voor de middellange termijn.
    In de periode 2021-2025 gaan we nog veel hogere koersen zien!
  8. Harm Wijk 12 november 2015 10:41
    Was beleggen maar zo simpel. Dan waren we allemaal snel rijk. We proberen allemaal de toekomst te voorspellen maar, beste groeibriljant, een ding weet ik met 100% zekerheid: Het is niet mogelijk om de toekomst te voorspellen.

    De plaatjes zoals jij die hierboven schets heb ik vele jaren gemaakt voor TomTom. Toen iedereen TomTom volledig de grond in boorde voor de overname van de kaartenmaker voor 3 miljard, dacht ik exact zo over TomTom als jij nu schets. En TomTom heeft het goed gedaan, want ze bestaan nog, en het is een mooi bedrijf.

    Maar er wordt niets verdiend, en dat is een zwakte. Als je de cijfers van Garmin en TomTom over de gehele historie naast elkaar legt dan wordt dit zeer pijnlijk duidelijk. De reden daarvoor is dat het management van TomTom niet gefocust is op winst maken, en hier ook niet goed in is. Als ze net in de plus draaien dan vinden ze het prima. Good for them, ze hebben echt een prachtig bedrijf opgebouwd met prima kansen voor de toekomst. Maar als aandeelhouder heb je er niets te zoeken. Voor een goede trader is het een wereld tent. Want het gaat gegarandeerd altijd hard op en neer.
  9. NabeursInfoCorrectKaderen 12 november 2015 10:49
    quote:

    Harm Wijk schreef op 12 november 2015 09:37:

    Waarom is TomTom niet veel eerder en ZELF in deze markt gestapt

    Harm Wijk
    Goede vraag. Ze zijn er namelijk wel mee begonnen door een bedrijf met TAXI app over te nemen. Waarom het project gestopt is, is volgens mij niet bekend.
  10. [verwijderd] 12 november 2015 10:53
    @Harm Wijk

    Deels ben ik het met je eens; de focus ligt bij TomTom idd op de lange termijn. De winsten bij TomTom waren de afgelopen jaren vooral laag door de extra ontwikkelingskosten in het unieke real-time platform.

    Als aandeelhouder ga je daar pas de komende jaren van profiteren.

    Het bewijs hiervan wordt geleverd door de nieuwe orders die TomTom de afgelopen periode heeft binnen gehaald in Automotive en Licensing. In de periode 2016-2020 worden de eerste oogsten binnengehaald. En die oogsten zullen de komende 10 jaar zeer fors groeien. Het decennium van de connected-car is het gouden decennium voor TomTom.

    Qua rekenen ben ik het met je oneens. De enorme onderwaardering van de assets van TomTom (minimale waarde is 30 euro per aandeel) kon je ook de afgelopen periode vrij eenvoudig zelf uitrekenen. Op enig moment komt die waarde er vanzelf uit!
    Zeker bij een winstgevend bedrijf dat schuldenvrij is en met unieke nieuwe produkten successen boekt in de groeimarkten van de toekomst (smartphone, IoT en connected-car).

    Timing is everything maar de aandeelhouders die de afgelopen jaren zijn ingestapt in TomTom zijn zeer blij met de positieve eerste stappen.
  11. forum rang 4 nb 12 november 2015 10:54
    quote:

    Harm Wijk schreef op 12 november 2015 10:41:

    Was beleggen maar zo simpel. Dan waren we allemaal snel rijk. We proberen allemaal de toekomst te voorspellen maar, beste groeibriljant, een ding weet ik met 100% zekerheid: Het is niet mogelijk om de toekomst te voorspellen.

    De plaatjes zoals jij die hierboven schets heb ik vele jaren gemaakt voor TomTom. Toen iedereen TomTom volledig de grond in boorde voor de overname van de kaartenmaker voor 3 miljard, dacht ik exact zo over TomTom als jij nu schets. En TomTom heeft het goed gedaan, want ze bestaan nog, en het is een mooi bedrijf.

    Maar er wordt niets verdiend, en dat is een zwakte. Als je de cijfers van Garmin en TomTom over de gehele historie naast elkaar legt dan wordt dit zeer pijnlijk duidelijk. De reden daarvoor is dat het management van TomTom niet gefocust is op winst maken, en hier ook niet goed in is. Als ze net in de plus draaien dan vinden ze het prima. Good for them, ze hebben echt een prachtig bedrijf opgebouwd met prima kansen voor de toekomst. Maar als aandeelhouder heb je er niets te zoeken. Voor een goede trader is het een wereld tent. Want het gaat gegarandeerd altijd hard op en neer.
  12. forum rang 4 nb 12 november 2015 10:58
    dat was ooit wel zo, maar nu lijkt de koers redelijk stabiel stijgend op een enkele keer na, meestal veroorzaakt door externe factoren als de onrust in de wereld. Waar ze voorheen voeren op kastjes en later kaarten en kastjes, is hun sortiment verbreed en de toepassingen ook. De lage winst/ hoge koers verhouding is niet aantrekkelijk, maar de inhoud wel.
    vooralsnog blijf ik er in geloven dat dit ook in de koers goed komt.
  13. [verwijderd] 12 november 2015 11:01
    quote:

    famel schreef op 12 november 2015 10:49:

    [...]

    Goede vraag. Ze zijn er namelijk wel mee begonnen door een bedrijf met TAXI app over te nemen. Waarom het project gestopt is, is volgens mij niet bekend.
    Uber verbrandt miljarden en miljarden. Heeft het risicokapitaal achter zich (geschatte waarde Uber is momenteel 50 miljard). Daar ga je als TomTom die een paar honderd miljoen kan verbranden niet van winnen. Men had sneller moeten schakelen en die taxi-app moeten afsplitsen via durfkapitaal.

    De taxi-app van TomTom ligt momenteel op de plank en wie weet is er wel een Chinese internetgigant geïnteresseerd. Uit die hoek kan Uber nog wel concurrentie verwachten.
  14. [verwijderd] 12 november 2015 13:10
    quote:

    famel schreef op 12 november 2015 10:49:

    [...]

    Goede vraag. Ze zijn er namelijk wel mee begonnen door een bedrijf met TAXI app over te nemen. Waarom het project gestopt is, is volgens mij niet bekend.
    De app van TomTom Taxi was voor taxichauffeurs en taxibedrijven terwijl uber een vervanging van taxibedrijven is. Dus echt een ander model. Ik denk dat Tom Tom veel heeft geleerd van de taxi app wat nu handig uitkomt in de dienstverlening aan Uber.

    Verder... Een top deal dit.
  15. [verwijderd] 12 november 2015 13:17
    TomTom is aanwezig op de volgende bijeenkomsten voor grote investeerders:

    12 November 2015:
    Barcelona - Morgan Stanley European Technology, Media & Telecom Conference

    18 November 2015:
    Frankfurt - Goldman Sachs 'Top Ideas' Symposium

    Na de deal met Apple trekt nu de deal met Uber volle zalen en dat zal nieuwe en grotere investeerders in het aandeel opleveren. De 12 EURO zie ik nu heel snel sneuvelen.

    En er hoeft maar 1 grote belegger te zijn die een 5%-belang wil en we staan op 15 EUR.

    In 2016 wordt de 20 EURO eenvoudig gepasseerd (ook al zal er af en toe wel eens een klein dipje zijn in de koersontwikkeling).
    Dat is nog slechts een beginnetje van wat er gaat komen in de periode 2016-2025; het gouden decennium van TomTom.
18 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links