Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

VW of Porsche?

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nick Bakker

Van je hobby je werk maken, is dat slim? Nick Bakker doet dat als Market Watcher bij IEX. Hij verzorgt dagelijks het Fondsenrondje, de Slotcall en het IEXNieuws. Daarin houdt Nick u op de hoogte van al het beursnieuws, de AEX en alles wat er maar speelt bij Nederlandse aandelen. Beleggen, stockpicken, maar ook speculeren. ...

Meer over Nick Bakker

Recente artikelen van Nick Bakker

  1. jul '18 Liveblog: Trump en BAM 3
  2. jul '18 Liveblog: Microsoft 7
  3. jul '18 Slotcall: Shell en Unies 3

Reacties

8 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 28 oktober 2015 16:18
    "Toen Fugro onder 10 euro zakte, zag ik een handelaar roepen. De schepen van Fugro staan voor meer in de boeken, dan heel Fugro nu op de beurs waard is. Ik ga kopen. Een paar dagen later enterde Boskalis en de rest is geschiedenis."

    Handelaren die kort-door-de-bocht fundamentele zaken gaan zeggen, om te verantwoorden dat ze een vallend mes proberen te vangen, Tja.

    Multiclient stond voor 150 mln in de boeken en is voor 100 mln verkocht deze zomer
    Fugro probeert al een jaar de boot Synergy en de afdeling subsea te verkopen, maar ze raken het aan de straatstenen niet kwijt.

    Boekwaarde zegt niet alles. Shell noteert ook rond zijn boekwaarde, maar je ziet nu al lasten genomen worden (6 mld in Q3 volgens mij, Alaska en Canada).

    Groet,
    Bolo
  2. dct 28 oktober 2015 18:58
    De discount is inderdaad wel aantrekkelijk.

    Porsche heeft 149.700.000 aandelen Volkswagen. Nu 18,5 miljard waard. Hoe je dan rekening met cash positie van 2,65 mrd en trek je maximale claim van 5 miljard er af, dan hou je nog 15,65 mrd over., Er staan 306 miljoen aandelen porsche uit (incl. stamm). Dan kom ik uit op een fair value van rond de 51 euro.

    Kijk ik naar de huidige koers van porsche rond de 42 dan is de discount rond de 18%.

    Op zich nog steeds aantrekkelijk, maar wat meer in lijn met andere holdings.

    Overigens is die post van 5 mrd voor claims discutabel en zou je voor de waarde van de volkswagen aandelen ook naar de beter verhandelbare goedkopere VOW aandelen kunnen kijken die nu rond de 105 noteren, dan is de korting weer een stuk minder. Laatste weken is er een squeeze te zien in aandelen met stemrecht omdat deze grotendeels in vaste handen (meen slechts 10% vrij verhandelbaar) zijn en wat partijen die de spread handelen door een koper uit deze aandelen lijken te worden gesqueezed. Historisch waren de aandelen goedkoper en zijn nu ongeveer 20 euro duurder dan hun broertje.

    Toevallig recent naar gekeken, dus als er experts zijn die tot andere conclusie komen hoor ik het graag.

    gr. DCT
  3. dct 28 oktober 2015 19:56
    Nick even ter aanvulling:

    Ik heb nog even gezocht waar nu het grote verschil in zit.

    Jij gaat uit van 50,7% van de volkswagen aandelen. Het betreft echter 50,7 % van de stamaandelen.

    Er zijn echter 295.090.000 (VOW)stamaandelen en ook nog 180642000 preferente aandelen (VOW3). Die stamaandelen hebben stemrecht dus de zeggenschap is inderdaad ruim 50%. Echter economisch hebben ze rond de 31.5%. 149.7 mln/475,7 mln.

    gr.DCT

8 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links