Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,730 24 apr 2024 17:35
  • +0,210 (+3,80%) Dagrange 5,550 - 5,735
  • 524.733 Gem. (3M) 321,3K

TOMTOM OKTOBER 2015

3.218 Posts
Pagina: «« 1 ... 48 49 50 51 52 ... 161 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 9 oktober 2015 15:17
    quote:

    Hik schreef op 9 oktober 2015 14:11:

    [...]

    BDB het wordt aan jouw kant denk ik ook tijd voor een paradigma-shift. In de nieuwe wereld is het geen kwestie meer van spierballen tonen of Rheinländische modellen. Enter the new world.
    Hierboven zeg je: "Daarna begint de strijd".
    Fout!
    Hier zou moeten staan: "Hiermee beginnen ze de samenwerking". Delen is in deze echt het nieuwe bezitten. Als je nu niet bereid bent om achter die standaard te gaan staan kun je ook niet de resultaten ervan delen en bezit je dus niet het selfdriving cars concept.
    Wat hier van de grond komt is een slikken of stikken voorstel.
    Vandaar dat sommige dingen vooruitgang heten. Achterom kijken heeft geen zin.
    En als er iets duidelijk is, dan is het wel dat niemand een boodschap heeft aan Tom2. Ze doen leuk mee, maar ook zonder Tom2 gaat het allemaal gewoon gebeuren.
    Hmm... Je schrijft:

    "Als je nu niet bereid bent om achter die standaard te gaan staan kun je ook niet de resultaten ervan delen en bezit je dus niet het selfdriving cars concept.
    Wat hier van de grond komt is een slikken of stikken voorstel."


    Is dat zo? Ik ken het spierballenvertoon van de industrie. Waar is Philips-Carin nu? Waar is Blaupunkt?? OK, zij zijn inmiddels een onderdeel van Bosch. Maar ik ken sommige mensen nog persoonlijk, ik kom hen af en toe tegen in patentaanvragen. Enkelen doen nog betaalde research voor TT in Hildesheim.

    Waar jij over schrijft is een zet van HERE in een bikkelharde strijd. Niets meer en niets minder. Dat documentje van hen is slechts een schaakzet in een lange partij. Dat ik het als ouwe lul het vrij snel kan doorgronden moge het bewijs zijn.
    I have seen more before.
    Letterlijk, vertel me niks over detailspecs ohgv verkeer.

  2. Patience 9 oktober 2015 15:25
    Digitale arbeidsmarkt van de toekomst komt eraan

    datum: 08-10-2015

    De TomTom voor de regionale arbeidsmarkt in Zuid-Nederland is in aantocht. Onder regie van Brainport 2020 wordt gewerkt aan een digitaal dasboard waarop alle relevante gegevens over de arbeidsmarkt beschikbaar komen voor overheden, bedrijven, het onderwijs en de beroepsbevolking.

    Eind dit jaar is een eerste concept hiervan operationeel. ‘Zonder de goede informatie verdwalen werkzoekenden en bedrijven op de arbeidsmarkt. Veel menselijk kapitaal blijft daardoor onbenut. Door het dashboard willen we bereiken dat de juiste mensen met de juiste kwalificaties, op het juiste moment in de juiste aantallen op de juiste plaats terecht komen in bedrijven. Dat is in het belang van alle betrokken partijen en goed voor de economie’, aldus Ton Wilthagen, de hoogleraar arbeidsmarktstudies van de universiteit van Tilburg die als kartrekker van dit project fungeert.

    Het dashboard wil een innovatief ecosysteem zijn waarin aanbod en vraag op elkaar aansluiten, actuele trends zichtbaar worden, en data over arbeid, vacatures, en beroepskwalificaties en onderzoeksgegevens, prognoses en marktverkenningen constant beschikbaar zijn en kunnen worden uitgewisseld. Daardoor komen ontwikkelingen en knelpunten sneller in beeld en kan er acuut maatwerk worden geboden. ‘De arbeidsmarkt moet flexibeler, opener en inzichtelijker worden. Om dat te bereiken moet het roer om. Daarvoor gebruiken we internet. We creëren in Zuid-Nederland een online platform waar de betrokken overheden, het bedrijfsleven, het onderwijs en de beroepsbevolking terecht kunnen. Daarnaast werken we samen met het UWV. Het dashboard is op tal van fronten een belangrijke vernieuwing. Maar we baseren ons ook op modellen die zich eerder bewezen hebben, zoals Let’s Connect en de Brainport Talent Box’, zegt Luuk Hammecher, de programmamanager van Brainport 2020.


    Groeimodel

    Flexibiliteit en mobiliteit zijn belangrijke kenmerken van de arbeidsmarkt van de toekomst. Vooral ook omdat de ontwikkelingen in de economie razendsnel gaan. Dit heeft een enorme impact op de inhoud van het werk en de eisen die daaraan door werkgevers gesteld worden. ‘Zestig procent van de beroepen die er over tien jaar zijn, kennen we nu nog niet’, zegt Wilthagen. Het dashboard is een groeimodel. Eerst wordt een ‘basissysteem’ opgezet voor elk van de zes triple helix regio’s en provincies Limburg en Noord-Brabant: de partners van Brainport 2020. Daarna wordt deze regionale aanpak verder verfijnd. Dan kan tot op het niveau van bedrijfstakken, beroepsgroepen en onderwijs. Op termijn is het dashboard zelfs zo in te richten dat per individu of bedrijf vraag en aanbod op elkaar kunnen worden afgestemd. ‘Juist die koppeling van gegevens en arbeidsmarktkennis uit de verschillende regio’s aan elkaar tekent de kracht van het dashboard’, vindt Hammecher. ‘Een voorbeeld: een bedrijf uit Zuid Limburg dat voor bepaalde functies in de eigen regio geen personeel kan vinden weet in de huidige arbeidsmarktopzet niet dat er in Noordoost-Brabant op dat vlak juist een overschot bestaat. Via het dashboard krijgt zo’n werkgever voortaan wel toegang tot deze strategische informatie.’

    Het opzetten van het nieuwe instrument voor de arbeidsmarkt wordt bekostigd door de provincies Limburg en Noord-Brabant en de regio’s Brainport Eindhoven, AgriFood Capital, Keyport 2020, Greenport Venlo, Limburg Economic Development en Midpoint Brabant. Elk van deze partners heeft daarvoor 50 duizend Euro op tafel gelegd. Om het arbeidsmarktdashboard in de lucht te houden is jaarlijks nog eens zo’n bedrag nodig. Er wordt gewerkt aan speciale betaaldiensten en services voor het onderwijs en het bedrijfsleven. Brainport 2020 wil het model tevens landelijk uitrollen, vanuit o.a. andere provincies is grote interesse voor het product. Naast andere provincies treedt mogelijk het rijk dan ook op als financier.


    ‘Formule arbeidsmarktdashboard Brainport 2020 is uniek’

    Zuidoost-Nederland is niet alleen als toptechnologieregio innovatief, maar ook met zijn aanpak van de problemen op de arbeidsmarkt. Het ‘arbeidsmarktdashboard’ dat nu door Brainport 2020 wordt ontwikkeld is daar een voorbeeld van. ‘In de VS bestaan enkele initiatieven die er op lijken, maar onze formule gaan nog een stuk verder en is daarom uniek te noemen’, aldus Luuk Hammecher, programmamanager van Brainport 2020. ‘De input komt van betrokken partners als overheid bedrijfsleven (met alle actuele vacatures) en onderwijs, aangevuld met materiaal dat het UWV aanlevert. Die informatie kunnen we constant aanpassen en up to date houden. Het ministerie van EZ toont veel interesse in deze innovatie. Want het dashboard goed aanslaat is het een concept dat ook in de regio’s buiten Zuid-Nederland een soepel en goed draaiende arbeidsmarkt voor werkgevers, werknemers en onderwijs tot stand kan brengen. Het dashboard wordt na een Europese aanbesteding gebouwd door de erkende specialisten van Textkernel, E,til en Otys op basis van de input van focusgroepen.
  3. [verwijderd] 9 oktober 2015 15:25
    quote:

    groeibriljant schreef op 9 oktober 2015 15:05:

    @Hik

    Standaardisatie, samenwerking, gegevensuitwisseling etc. is van alle tijden. Niets bijzonders en ook TomTom werkt hierin volop mee.

    Dat Here momenteel zo prat gaat op standaards zegt mij slechts dat ze kennelijk de aandacht proberen af te leiden van hun jarenlange achterstand op TomTom. Standaards voor sensordata zijn handig en verder ook vrij eenvoudig te implementeren. Maar dan moet je wel eerst een real-time platform hebben dat die sensordata kan verwerken!

    Zonder TomTom gaat het ook allemaal gebeuren, alleen dan 4 jaar later. Daar gaat de markt niet op wachten. Vandaar dat bijvoorbeeld een partij als Bosch is gaan samenwerken met TomTom (Bosch werkt met veel autofabrikanten samen; ook met het ambitieuze Tesla)

    Er zijn slechts 2 partijen die automotive grade maps kunnen leveren; Here en TomTom. Dat is totaal andere koek dan de online maps op internet/smartphone.
    Apple gebruikt de kaarten van TomTom en heeft geen organisatie om zelf kaarten te gaan maken. Google is de enige partij die op termijn zou kunnen proberen aan te haken bij Here en TomTom. Moeten ze wel aan de slag met offline kaarten en een real-time platform dus dat gaat snel minimaal 4 jaar ontwikkeling kosten (nog even los van het feit dat autofabrikanten (en consumenten) Google voor geen meter vertrouwen, dus erg kansrijk zie ik ze niet; ook hun per stuk miljoenen kostende zelfrijdende autootjes hebben een beperkte markt en zijn niet echt geschikt voor de stad; HAD is een evolutie en zal eerst op de snelwegen gaan plaatsvinden; de autofabrikanten gaan deze markt niet uit handen geven aan Google of Apple!; en de consument wil ook in de toekomst zijn eigen zelfrijdende autootje voor de deur hebben staan).

    TomTom heeft haar real-time platform (dat ook sensordata uit de auto verwerkt) inmiddels gereed. Dat vertaalt zich in een zeer snel groeiend marktaandeel in automotive (zie enorme groei nieuwe contracten).
    Op het gebied van real-time Traffic heeft men de afgelopen jaren zelfs zo'n beetje alle contracten gewonnen.
    Het aantal connected-cars met TomTom-inside is nu al zo'n 7-8 miljoen en zeer snel groeiend. Daarin ligt men mijlenver voor op Here. Die connected auto's leveren de benodigde real-time sensorinfo en TomTom kan dit nu al leveren. Met deze aantallen probes kan men het dus bij TomTom nu al helemaal zelf. En met een kwaliteit waar je U tegen zegt.
    Over een paar jaar is Here wellicht gereed met haar real-time platform en gaat men proberen die achterstand in te lopen. Dat gaat ze wel lukken denk ik, maar gegevensuitwisseling met TomTom hebben ze het liefst zo snel mogelijk geregeld.
    Google zie ik niet zo snel aanhaken want men mist simpelweg het real-time platform voor automotive en die miljoenen connected auto's die sensordata leveren (de smartphone is veel te kwetsbaar/onbetrouwbaar en onnauwkeurig).

    Op basis van de binnengehaalde contracten gaat de komende jaren de omzet automotive van TomTom spectaculair groeien. Vanaf 2018 komt er een verdere versnelling vanuit ADAS en de connected-car (snelle stijging take-rates). HAD gaat er de periode daarna voorzichtig bijkomen.
    Vanaf 2020 zie ik een omzet automotive richting de 1 miljard en spectacullair snelgroeiend in de periode 2020-2025 (HAD kaarten en real-time oplossingen zijn op basis van een abonnement en een stuk duurder dan de huidige kaarten/oplossingen).
    Jammer al dat vergelijken; het gaat alleen maar over het specificeren van een nieuwe standaard en gelijk schiet iedereen in de stress om het geliefde Tom2 te beschermen.
    Ik ben een raszuivere atheist en hou niet van geloof en kerken, maar ik geloof dat ik er nu toch in ééntje beland ben.

    Ik krijg er een beetje dit gevoel van:
    youtu.be/7adi7OMaWnA

    Prettig weekend en ik ga me beperken tot zo nu en dan hier lezen.
  4. [verwijderd] 9 oktober 2015 15:36
    Moest weer een stoploss geraakt worden op 9,25 om weer stukken binnen te harken, daarom extra dipje door gedwongen verkopen.
    Dat world quant gaat gewoon weer short tot net onder de meldingsplicht, om lager meer stukken op te kunnen pakken.
    Waarschijnlijk doen ze de meldingsplicht niet helemaal netjes, laatst bij hoge stijging was er geen melding van coveren, bij daling opeens wel.
    Denk dat ze een beetje sjoemelen daar, maar goed, welk hedgefund is eerlijk, geen 1 toch!
  5. [verwijderd] 9 oktober 2015 15:39
    quote:

    Nokiatomtom schreef op 9 oktober 2015 15:36:

    Moest weer een stoploss geraakt worden op 9,25 om weer stukken binnen te harken, daarom extra dipje door gedwongen verkopen.
    Dat world quant gaat gewoon weer short tot net onder de meldingsplicht, om lager meer stukken op te kunnen pakken.
    Waarschijnlijk doen ze de meldingsplicht niet helemaal netjes, laatst bij hoge stijging was er geen melding van coveren, bij daling opeens wel.
    Denk dat ze een beetje sjoemelen daar, maar goed, welk hedgefund is eerlijk, geen 1 toch!
    Zelfde gedachte had ik ook
  6. [verwijderd] 9 oktober 2015 15:39
    quote:

    Hik schreef op 9 oktober 2015 15:25:

    [...]

    Jammer al dat vergelijken; het gaat alleen maar over het specificeren van een nieuwe standaard en gelijk schiet iedereen in de stress om het geliefde Tom2 te beschermen.
    Ik ben een raszuivere atheist en hou niet van geloof en kerken, maar ik geloof dat ik er nu toch in ééntje beland ben.

    Ik krijg er een beetje dit gevoel van:
    youtu.be/7adi7OMaWnA

    Prettig weekend en ik ga me beperken tot zo nu en dan hier lezen.
    Niks mis met dat je het Here-geloof verkondigt.

    Je doet het echter voorkomen alsof zo'n standaardje erbij de wereld op zijn kop gaat zetten c.q. kan gaan zetten. Daar geloof ik geen bal van.
    Standaarden moet je in het perspectief van de markt zien. Daarbij geef ik slechts mijn visie op de markt.
  7. [verwijderd] 9 oktober 2015 15:50
    quote:

    groeibriljant schreef op 9 oktober 2015 15:39:

    [...]

    Niks mis met dat je het Here-geloof verkondigt. ????

    Je doet het echter voorkomen alsof zo'n standaardje erbij de wereld op zijn kop gaat zetten ???? c.q. kan gaan zetten. Daar geloof ik geen bal van.
    Standaarden moet je in het perspectief van de markt zien. Daarbij geef ik slechts mijn visie op de markt.

    Ik heb juist in een eerdere reactie gezegd dat ik het een teken vind van volwassen worden van deze markt dat ze elkaar opzoeken in gevallen als deze. Vandaar mijn ????

    Als atheïst verkondig ik natuurlijk geen geloof. Niet van Tom2, en ook niet dat van HERE of Google. Sterker nog: ik denk dat Tom2 goede kaarten heeft en misschien wel de beste. Maar als ze anderen de ruimte laten om het pokerspelletje te spelen dan heb je alsnog pech.
    Aan de andere kant: er moet nu eenmaal een standaard komen, dus zou je kunnen zeggen "wat maakt het uit wie er als eerste mee komt"? Tegelijkertijd heb ik ook geen oogkleppen op en zie ik dat er meer gaande is dan datgene waar Tom2 mee bezig is.
    Ze hebben mooie spullen in huis en 20 october weten we of ze er ook kopers voor hebben. En zo iedere 3 maanden verder. Geen grote opgeblazen getallen. Geen over the top scenario's. Gewoon een gezond groeiend bedrijf, daar doe ik het voor.
  8. [verwijderd] 9 oktober 2015 15:55
    quote:

    Eurio schreef op 9 oktober 2015 15:50:

    Houden we ondertussen de koers in de gaten? Bijna -2%. Niet dat we er veel aan kunnen doen, maar toch...
    World quant en andere hedgefunds die net onder de 0,5% zitten en geen meldingsplicht meer hebben willen nu nog even snel voor de goede cijfers hun stukken terugkopen.
    Uiteraard zo laag mogelijk en uiteraard nooit op een eerlijke manier.
    Ze sturen de koers dus naar lager, koersmanipulatie dus en streng verboden.
    Maar daar hebben ze lak aan, er is toch geen controle van het AFM.
  9. [verwijderd] 9 oktober 2015 16:06
    Ik snap dat als het om HERE en TT gaat er al snel een tunnelvisie rondom maps ontstaat. Maar is het niet gewoon zo dat die meeting op 4 november om veel meer dan maps gaat. Ik bedoel als er zometeen miljoenen autos op de weg rijden zonder bestuurder, is het op zich handig dat deze autos met elkaar kunnen communiceren, zodat elke auto van elkaar weet wat ze gaan doen op welk moment. Zeg maar een moderne versie van de klakson en richtingaanwijzer. Lijkt me dat zo'n ronde tafel gesprek eerder over zulke 'grote lijnen' onderwerpen gaat dan specifiek over maps en real time platformen.
  10. [verwijderd] 9 oktober 2015 16:12
    Nu we het toch over de shorters hebben.
    je hebt de shortpositie van tt : 1,37% (World Quant en Marshall Wace)
    En dan heb nog: Totale netto shortpositie op 9 oktober 2015: 6,21% (inclusief de laatst bekende positie van partijen die onder de meldingsgrens zijn gekomen)
    Die lijkt niet af te nemen..of houdt de AFM dat niet bij??
    Iemand dat bijgehouden?

    Materieel nog steeds een stevige positie die de koersontwikkeling behoorlijk kan frustreren op dagen zoals deze.
  11. [verwijderd] 9 oktober 2015 16:17
    quote:

    Natte krant schreef op 9 oktober 2015 16:12:

    Nu we het toch over de shorters hebben.
    je hebt de shortpositie van tt : 1,37% (World Quant en Marshall Wace)
    En dan heb nog: Totale netto shortpositie op 9 oktober 2015: 6,21% (inclusief de laatst bekende positie van partijen die onder de meldingsgrens zijn gekomen)
    Die lijkt niet af te nemen..of houdt de AFM dat niet bij??
    Iemand dat bijgehouden?

    Materieel nog steeds een stevige positie die de koersontwikkeling behoorlijk kan frustreren op dagen zoals deze.
    de partijen onder de meldingsgrens kunnen op 0,49% of op 0,0% zitten, is onbekend, en al helemaal bij de AFM.
    Alleen de laatst gedane melding waarmee ze de 0,5% doorkliefden is bekend.
  12. [verwijderd] 9 oktober 2015 16:20
    quote:

    katta ego schreef op 9 oktober 2015 16:17:

    [...]

    de partijen onder de meldingsgrens kunnen op 0,49% of op 0,0% zitten, is onbekend, en al helemaal bij de AFM.
    Alleen de laatst gedane melding waarmee ze de 0,5% doorkliefden is bekend.
    OK Maar welke waarde moet er dan gehecht worden aan de die 6,21%.
    Das dan toch natte vingerwerk.
  13. [verwijderd] 9 oktober 2015 16:27
    quote:

    Natte krant schreef op 9 oktober 2015 16:20:

    [...]
    OK Maar welke waarde moet er dan gehecht worden aan de die 6,21%.
    Das dan toch natte vingerwerk.
    zit ergens tussen die 2 waarden in.

    1,37 en 6,21

    maar de meeste shorters bouwen positie af als ze het niet meer zien zitten of hun winst nemen.
  14. [verwijderd] 9 oktober 2015 16:32
    quote:

    Natte krant schreef op 9 oktober 2015 16:20:

    [...]
    OK Maar welke waarde moet er dan gehecht worden aan de die 6,21%.
    Das dan toch natte vingerwerk.
    shortsell.nl/short/TomTom/90/archived

    Die 6,21% zijn alle shortposities boven de meldingsgrens (WQ + MW) + de laatste bekende short positie van andere partijen. Die 6,21% is waarschijnlijk al lang geen werkelijkheid meer, tenzij alle partijen die een short positie hadden en onder de meldingsgrens zijn gedoken, die shortpositie toen niet meer hebben veranderd.
3.218 Posts
Pagina: «« 1 ... 48 49 50 51 52 ... 161 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links