groeibriljant schreef op 9 oktober 2015 15:05:
@Hik
Standaardisatie, samenwerking, gegevensuitwisseling etc. is van alle tijden. Niets bijzonders en ook TomTom werkt hierin volop mee.
Dat Here momenteel zo prat gaat op standaards zegt mij slechts dat ze kennelijk de aandacht proberen af te leiden van hun jarenlange achterstand op TomTom. Standaards voor sensordata zijn handig en verder ook vrij eenvoudig te implementeren. Maar dan moet je wel eerst een real-time platform hebben dat die sensordata kan verwerken!
Zonder TomTom gaat het ook allemaal gebeuren, alleen dan 4 jaar later. Daar gaat de markt niet op wachten. Vandaar dat bijvoorbeeld een partij als Bosch is gaan samenwerken met TomTom (Bosch werkt met veel autofabrikanten samen; ook met het ambitieuze Tesla)
Er zijn slechts 2 partijen die automotive grade maps kunnen leveren; Here en TomTom. Dat is totaal andere koek dan de online maps op internet/smartphone.
Apple gebruikt de kaarten van TomTom en heeft geen organisatie om zelf kaarten te gaan maken. Google is de enige partij die op termijn zou kunnen proberen aan te haken bij Here en TomTom. Moeten ze wel aan de slag met offline kaarten en een real-time platform dus dat gaat snel minimaal 4 jaar ontwikkeling kosten (nog even los van het feit dat autofabrikanten (en consumenten) Google voor geen meter vertrouwen, dus erg kansrijk zie ik ze niet; ook hun per stuk miljoenen kostende zelfrijdende autootjes hebben een beperkte markt en zijn niet echt geschikt voor de stad; HAD is een evolutie en zal eerst op de snelwegen gaan plaatsvinden; de autofabrikanten gaan deze markt niet uit handen geven aan Google of Apple!; en de consument wil ook in de toekomst zijn eigen zelfrijdende autootje voor de deur hebben staan).
TomTom heeft haar real-time platform (dat ook sensordata uit de auto verwerkt) inmiddels gereed. Dat vertaalt zich in een zeer snel groeiend marktaandeel in automotive (zie enorme groei nieuwe contracten).
Op het gebied van real-time Traffic heeft men de afgelopen jaren zelfs zo'n beetje alle contracten gewonnen.
Het aantal connected-cars met TomTom-inside is nu al zo'n 7-8 miljoen en zeer snel groeiend. Daarin ligt men mijlenver voor op Here. Die connected auto's leveren de benodigde real-time sensorinfo en TomTom kan dit nu al leveren. Met deze aantallen probes kan men het dus bij TomTom nu al helemaal zelf. En met een kwaliteit waar je U tegen zegt.
Over een paar jaar is Here wellicht gereed met haar real-time platform en gaat men proberen die achterstand in te lopen. Dat gaat ze wel lukken denk ik, maar gegevensuitwisseling met TomTom hebben ze het liefst zo snel mogelijk geregeld.
Google zie ik niet zo snel aanhaken want men mist simpelweg het real-time platform voor automotive en die miljoenen connected auto's die sensordata leveren (de smartphone is veel te kwetsbaar/onbetrouwbaar en onnauwkeurig).
Op basis van de binnengehaalde contracten gaat de komende jaren de omzet automotive van TomTom spectaculair groeien. Vanaf 2018 komt er een verdere versnelling vanuit ADAS en de connected-car (snelle stijging take-rates). HAD gaat er de periode daarna voorzichtig bijkomen.
Vanaf 2020 zie ik een omzet automotive richting de 1 miljard en spectacullair snelgroeiend in de periode 2020-2025 (HAD kaarten en real-time oplossingen zijn op basis van een abonnement en een stuk duurder dan de huidige kaarten/oplossingen).