Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Autofabrikantenblog

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nick Bakker

Van je hobby je werk maken, is dat slim? Nick Bakker doet dat als Market Watcher bij IEX. Hij verzorgt dagelijks het Fondsenrondje, de Slotcall en het IEXNieuws. Daarin houdt Nick u op de hoogte van al het beursnieuws, de AEX en alles wat er maar speelt bij Nederlandse aandelen. Beleggen, stockpicken, maar ook speculeren. ...

Meer over Nick Bakker

Recente artikelen van Nick Bakker

  1. jul '18 Liveblog: Trump en BAM 3
  2. jul '18 Liveblog: Microsoft 7
  3. jul '18 Slotcall: Shell en Unies 3

Reacties

23 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Ivanrybkin 22 september 2015 15:44
    Testen van brandstofverbruik en emissies van verschillende reststoffen is een belangrijk thema.

    Een andere categorie metingen waarvoor het interessant is om slimme software in te zetten is de meting van de geluidsproductie door motoren.

    www.nieuwsmotor.nl/motornieuws/11079-...

    Het schijnt dat de fabrikanten ook daar het kunstje van het toewerken naar de optimale uitkomsten perfect doorhebben.
  2. bulander 22 september 2015 16:17
    betreffende artikel gaat in principe over crosmotoren.
    Voor motoren op de weg zou dit eveneens moeten gelden, geen enkele controle op geluid.
    Dit alleen al zou er voor moeten zorgen dat er ook voor motoren een APK komt.
    Schijnbaar is het voor veel motorrijders een kick om zoveel mogelijk geluid te produceren met als smoes "dat hoort zo bij motoren"
  3. geitenbreier 22 september 2015 16:27
    Voor meer achtergrond informatie vwb de CO2 metingen:
    www.tno.nl/media/1971/road_load_deter...

    Korte conclusie, er worden veel truucs toegepast zoals knalhard de banden oppompen, een licht aflopende testbaan gebruiken, etc. Maar die truucs vallen binnen de regelgeving. Wat Volkswagen deed valt er echter niet binnen, waarschijnlijk detecteerden ze of de achterwielen stilstaan. Zo ja dan staat de auto op een rollerbank en moet het lage emissie programma geactiveerd worden. Daardoor is de auto niet gelijk tijdens de test t.o.v. op de weg en is de typekeuring ongeldig.
  4. [verwijderd] 22 september 2015 16:36
    Daimler Chrysler met zijn e-Klasse Mercedes waar serieel bakproblemen mee zijn, chips en andere fijnmechanica, alles gericht op de dure bak.
    Reparaties van 2-4k euro zijn er eerder regel dan uitzondering, structureel voorkomend na verlopen fabrieksgarantie, zetten ze deze "storingen" er digitaal in op KM stand of datum? de vermoedens worden steeds sterker, het kunstmatig oppoetsen van de maintenance omzet.

    De hele Duitse auto-business is wellicht te ver doorgeschoten op het voormalig goede imago van dit geheel
  5. [verwijderd] 22 september 2015 16:53
    Dat er nooit Klokkenluiders waren is nog het meest bijzonder, de "sjoemelsoftware" is er speciaal voor ontwikkeld.

    Hoorde een keer een verhaal van een collega met nieuwe banden die >100k kilometer mee gingen, natuurlijk vroeg hij weer naar dat soort banden aan de garage daar hij daar uitermate tevreden mee was.

    "Die banden mochten helemaal niet in roulatie komen, het was een fout"

    Ze kunnen banden maken die 200K kilometer mee gaan, het past gewoon niet in het business-model van de bandenfabriek....en dat zal iedereen begrijpen!
  6. [verwijderd] 22 september 2015 17:18
    Deze uitlaatgassen-gate is uitsluitend en alleen bedoeld voor de Google, Apple en Tesla en het tegenstribbelen inzake het TIPP-verdrag. Het Duitse Merk is qua design en kwaliteit te sterk voor de Amerikanen.

    Voor het overige heeft iedereen boter op z'n hoofd inzake de milieunormen.

    Duitsland laat zich wederom verneuken door de Amerikanen.
  7. Hoedje 22 september 2015 17:19
    quote:

    @Marc schreef op 22 september 2015 16:44:

    En als dit de ethiek van het bedrijf is, dan zou er wel eens meer naar buiten kunnen komen.
    Inderdaad, het woord ethiek miste ik in de discussie. Goedkoop of niet, aan zo'n bedrijf dat willens en wetens indirect mensen doodt geef ik mijn geld niet.
  8. [verwijderd] 22 september 2015 17:56
    Volkswagen, voor 17% in handen van de Qatar investment authority, die volgens Wikipedia een 7% belang in Shell ambiëren. Om dan echt zuinige auto's te gaan maken getuigt niet echt van synergie...

    Los van dat alles, is de automotive misschien intussen stiekum aan het einde van z'n economische levenscyclus?
    * eeuw oud
    * industrie shakeout is al geweest
    * innovatie alleen op gebied van IT, niet de auto zelf
    * Zelfrijdende auto gaat niet de auto worden zoals we die nu kennen, met een imago van vrijheid, maar soort ov met ingebouwde stasitech

    Toch zou een val van VW lullig zijn, enerzijds voor de werknemers en anderzijds voor de diverse lobbyisten, PON, en de politici die van hen vreten. Waarschijnlijk ook het begin van de grote EU depressie, is hier niet echt een innovatiebroedplaats...
  9. [verwijderd] 22 september 2015 18:04
    quote:

    De Pareltjeszoeker schreef op 22 september 2015 17:34:

    [...]

    Ben één van de weinigen die dit jaar nog in de plus staat met dubbele procenten. Sinds 11 augustus uitgestapt uit de aandelen, behalve de overnamekandidaten. Zie eerdere postings.
    Kasbank is dus overnamekandidaat?
    www.iex.nl/Forum/Topic/1320690/9/Kasb...
  10. [verwijderd] 22 september 2015 18:28
    Een versneld afscheid van metaal, olie en autos, gewoon oude economie eigenlijk, de wereld in roest, roet en fijnstof achterlatend.

    Het oude VW heeft alles in een stroomversnelling gezet, begin 2016 verdwijnen er >400.000 banen in automotive in Duitsland.

    Een uitlaatfabriek als tentoonstelling hoe het ooit was: "er kwam gewoon vieze, smerige lucht uit"
  11. Geen Gezeik, iedereen rijk 22 september 2015 20:23
    Een paar zaken die mij opvallen aan dit verhaal:

    1 Inderdaad krijg je vraagtekens bij de moraal binnen het bedrijf.

    2 Volgens autojournalisten doen veel meer autofabrikanten dit. Daarmee is de volgende dan waarom de rest er veel minder hard voor afgestrafd wordt

    3 De Amerikanen staan bekend om hun mega-boetes. Daarbij lijken ze die bij voorkeur aan buitenlandse bedrijven op te leggen. In dit verband valt het op dat de Amerikaanse autofabrikanten Ford en GM relatief weinig dalen. Daarbij komt nog dat bovengenoemde verhaal over GM en de onveilige contactsloten die mogelijk die mogelijk tot 124 doden hebben geleid. Het AMERIKAANSE GM kwam er af met een schikking voor 900 miljoen dollar.

    Ook in het geval van BP en buitenlandse Financiele partijen zoals Credit Suisse en UBS zijn door de Amerikanen megaboetes uitgedeeld. Zelfs ING werd voor het hebben van 1 lullig kantoortje op Cuba al volledig uitgekleed omdat het niet paste in de Amerikaanse 'moraal'. Aan de andere kant kwam het notoir monopolistische Microsoft in Europa weg met een relatief lage boete van ik dacht nog geen miljard voor jarenlange wanpraktijken.
23 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links