Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,980 18 apr 2024 17:35
  • -0,205 (-3,31%) Dagrange 5,980 - 6,230
  • 668.949 Gem. (3M) 304,1K

TOMTOM SEPTEMBER 2015

4.651 Posts
Pagina: «« 1 ... 79 80 81 82 83 ... 233 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 10 september 2015 09:42
    quote:

    xynix schreef op 10 september 2015 09:24:

    Zou het belang van het nieuws van gisteren nu toch een beetje aan het indalen zijn?
    De vraag is of het persbericht van de samenwerking met Pon wel echt nieuws is.
    Pon heeft namelijk op 24 augustus hier al een bericht over naar buiten gebracht. www.ponpersportaal.nl/volkswagen/2015...

    Ik vermoed dat TT vond dat zij te weinig aandacht of credits kregen van Pon en er daarom zelf ook nog maar een bericht over naar buiten brengen.
    Maar waarom ruim 2 weken later dan Pon pas? Omdat het wellicht onderdeel moet zijn van een media offensief?
  2. [verwijderd] 10 september 2015 09:43
    Artikel voorlezen Originele weergave A A Printen
    Binnenland10 september 2015
    MEERDERE NEDERLANDSE CONCERNS GESCHIKTE OVERNAMEKANDIDAAT

    Opslokgevaar uit buitenland zal toenemen
    Van een onzer verslaggevers

    Bouwer Ballast Nedam komt voor een appel en een ei in handen van de Turkse branchegenoot Renaissance. Dreigt een uitverkoop van het Nederlandse bedrijfsleven?

    David Tailleur …KPN schoolvoorbeeld…
    VorigeVolgende
    Analisten benadrukken dat het zieltogende Ballast Nedam een heel specifiek geval is. Maar ze hebben wel degelijk een lijstje met aantrekkelijke overnamekandidaten die vroeg of laat in het vizier komen van buitenlandse bedrijven of investeringsmaatschappijen.

    Veel grote Nederlandse concerns die rond de eeuwwisseling juist zelf actief op het overnamepad waren, hebben buitenlandse dochters afgestoten en de schulden afgebouwd. Zo worden jagers prooien. „Wat overblijft, is vaak een geschikte overnamekandidaat”, aldus David Tailleur, hoofd aandelenonderzoek bij Rabobank. „Bedrijven met een gezonde balans, maar sterk afhankelijk van een relatief kleine thuismarkt. Ze hebben geprobeerd voet te krijgen in het buitenland, maar dat is lastig gebleken. Dus zijn de groeimogelijkheden beperkt.”

    Schoolvoorbeeld

    Tailleur noemt KPN als hét schoolvoorbeeld van zo’n bedrijf. Hij somt moeiteloos andere beursfondsen op die wel eens in andere, mogelijk buitenlandse handen kunnen belanden: de gezondheidstak van Philips, beursbank Binck, TomTom, uitzender USG en ook PostNL. Natuurlijk is er ook een spiegelbeeldige lijst van Nederlandse bedrijven die vooralsnog te groot zijn om gemakkelijk te worden opgeslokt: de nieuwe combinatie Ahold/Delhaize, Akzo Nobel, ASML en natuurlijk de beursreuzen Unilever en Royal Dutch Shell.

    Ook voor middelgrote, niet beursgenoteerde bedrijven neemt de buitenlandse belangstelling toe, zo concludeert de landelijke vereniging van overnamespecialisten DCFA op basis van een enquête onder de leden. Duitsland, Groot-Brittannië en Frankrijk gaan aan kop, opvallend is de opmars van Chinese kopers. Ook niet onbelangrijk: de kopers kunnen overnames tegen historisch lage rentepercentages financieren.

    Resteert de vraag: is het erg voor Nederland? „Vinden wij het erg als Heineken ergens in Europa een brouwerij overneemt?” stelt analist Gerard Rijk (SNS Securities). „Dit past bij de liberale samenleving waar we in zitten.” Bankier en DFCA-bestuurslid Marc Borghans denkt er ook zo over. „Als een Nederlands bedrijf deel gaat uitmaken van een wereldwijd concern, dan profiteren we mee.”

    Hoogleraar Hans Schenk (Universiteit van Utrecht), gespecialiseerd in fusies en overnames, vindt juist dat we „niet te hard moeten applaudisseren” voor buitenlandse belangstelling. „Als klein landje lopen we het risico op ’filialisering’. Onze overnames in het buitenland zijn een druppel op een gloeiende plaat, omgekeerd niet. Onderzoek toont aan dat buitenlandse partijen die Nederlandse bedrijven overnemen op termijn de onderzoeksactiviteiten niet op peil houden. Voor de economie is dat een probleem, dat tot dusver verscholen is gebleven achter de kredietcrisis.”
  3. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 10 september 2015 09:49
    quote:

    Hik schreef op 10 september 2015 08:47:

    @BDB, de zinsnede

    Omdat hier volgens mij heel 'versleuteld' staat dat je auto als (anonieme) probe fungeert!

    Is wel heel vrij geïnterpreteerd! Het viel mij gisteren juist op toen ik die betreffende pagina op de volkswagen site las, maar ook het persbericht von Tom2, dat er alles aan gedaan wordt om de klant er van te overtuigen dat er helemaal NIETS gedeeld wordt met derden. En dat is ook heel erg nodig om vertrouwen te winnen voor dit soort toepassingen bij klanten die in de toekomst ook nog moeten gaan leven met HAD en selfdriving cars. Als je nu hun vertrouwen al beschaamt is dat een slechte beurt en gooi je je eigen glazen in voor de toekomst. Ik hoop dat Tom2 hier duidelijkheid in gaat scheppen op de persconferentie volgende week.
    Niks vrij geïnterpreteerd. Gewoon goed lezen en hun techniek begrijpen.
    De privacy van de klant wordt gerespecteerd. Wat collectief maar anoniem gebruik van hun data niet uitsluit. Ze zeggen het op de VW-site zelf. En anders zou TT wel gek zijn om er aan mee te doen.
  4. [verwijderd] 10 september 2015 10:00
    quote:

    Meryntje schreef op 10 september 2015 08:33:

    Overigens: Wordt een VW dankzij "find my car" nu ook minder aantrekkelijk voor autodieven?

    Groet uit Grunn.
    Denk dat dat niet gaat helpen.
    Ik denk dat er een LINK systeem van TTT in de OBD gestopt wordt.
    Als een boefje weet waar de OBD poort zit, is het een alleen maar een kwestie van ontkoppelen en de auto geeft niks meer door.
    Je zou mogelijk wel een melding kunnen krijgen bij het ongeoorloofd openen van het slot of deur.
  5. harrysnel 10 september 2015 10:11
    TT stelt een hoofd automotive aan. De man die als VP verantwoordelijk was voor strategische deals Europa. We weten dat het orderboek van automotive er goed uitziet en dat hier binnenkort een concreet cijfer aan vastgeplakt zal worden. Ik ga ervan uit dat er ook "Europese deals" zijn gesloten die verantwoordelijk zijn voor deze groei in orders.

    Wat is er dan logischer dat de nieuwe baas van automotive tijdens de autoshow in Frankfurt de nieuwe contracten met Europese autobouwers bekend mag maken? Dat is immers mede zijn verdienste en het geeft hem een mooie start in zijn huidige functie. Hij zet zichzelf daarmee op de kaart en krijgt "loon naar werken".

    Toch gaat Goddijn (ook) spreken. TT plakt er zelfs een tijdstip aan in het recente persbericht. Dat zal m.i. om meer gaan dan deal(s) met individuele autobouwers. Waar ik aan denk:

    - Goddijn was verantwoordelijk voor automotive en doet nu een stapje terug.
    - Goddijn zal nog gaan reageren op de nieuwe situatie die ontstaan is na verkoop van Here aan consortium.
    - De beurs in Frankfurt is perfecte podium voor mededeling over strategische koers/ relatie die TT nastreeft in toekomst met autobouwers.
    - Het consortium dat Here heeft overgenomen is meerdere malen op bezoek geweest in Amsterdam volgens Suddeutsche Zeitung.
    - De Mol meldt zich en wil meedenken over TT. Hij benadrukt ook de mogelijkheden van TT assets buiten automotive.
    - TT vult per BU de nieuwe poppetjes in en vergeet daarbij niet de mensen die zich al verdienstelijk hebben gemaakt voor TT in het verleden.
    - Telematics (Pon) en Consumer (Bandit/Spark) treden naar buiten en profileren zich als zelfstandige onderdelen met potentie.
    - TT en Bosch treden steeds vaker samen op in de pers.

    Wat we m.i. woensdag kunnen verwachten is een medeling van Goddijn over de toekomst van de (HAD) Maps. Mogelijkheden die ik zie:

    - Banden met Bosch worden verder aangehaald en de kaarten voor zelfrijdende auto/Road DNA verschuiven (deels) naar Bosch. Daarmee is het strategische bezit (de cruciale grondstof voor autobouwers) in handen van een grote neutrale speler die de hele markt beoogt te bestrijken.
    - Er komt een deal tussen Consortium/Here en TT/Bosch om te werken naar standaard op gebied van zelfrijdende auto. Om vorm te geven aan deze intenties sluiten 2 leden van het Consortium (BMW/Mercedes, Audi werkt al met TT op dit gebied) HAD contract met TT. Mogelijk komt er een rolverdeling tussen Here en TT waarbij de sterke punten van de twee partijen worden gecombineerd. Slagkracht/huidige aanwezigheid in auto's van Here met de software/efficiëntie van TT.
    - TT sluit een grote deal met VW (uitbreiding bestaande deal)/Tesla/Bosch op HAD gebied en Goddijn zal naast deze toe te lichten ook benadrukken dat de maps toegankelijk blijven voor de overige autobouwers. De aanstelling van de nieuwe man in automotive past daar ook bij met zijn Franse achtergrond/verleden.
    - Autobouwers/Bosch nemen belang in entiteit waar de HAD Maps van TT in onder worden gebracht. Het ASML scenario.

    Er zijn uiteraard nog vele andere scenario's denkbaar. Ik denk dat het feit dat Goddijn spreekt, voor het eerst na de Here deal op het grootst mogelijke podium, na aanstelling van nieuwe man voor automotive, na het knopen tellen en het uitstralen van een "done deal" ..... duidelijkheid gaat brengen over de toekomstige plek van de TT maps binnen de sector.

    We gaan het zien:).
  6. [verwijderd] 10 september 2015 10:25
    Thx Harry wederom een zeer mooie post met een visie.

    Het zal allemaal zo maar kunnen al plaats ik wel een vraagteken bij de samenwerking tussen consortium/Here en TT niet omdat dit in mijn ogen niet zou kunnen maar ik denk dat het te vroeg is. De deal (Here aankoop) is nog niet rond en moet denk ik nog goedkeuring krijgen vanuit Europa. Ik verwacht dat ze eerst rust in de tent willen en de goedkeuring willen hebben alvorens allerlei samenwerkingsvormen uit te spreken waardoor het nog meer op een monopolie gaat lijken.

    Ook wat Xynix post over de VW/Pon deal klinkt mij erg mooi in de oren. Dit namelijk heel gemakkelijk te kopiëren naar andere automerken en importeurs. TTT komt hiermee midden in het hart van de TT organisatie en dit is imo fantastisch nieuws. De toegevoegde waarde van TT tov Here en Google komt mede hierdoor steeds meer tot uiting.

    Van mij mag deze goed nieuws show nog maanden aanhouden.

    Greetz
  7. [verwijderd] 10 september 2015 10:41
    quote:

    harrysnel schreef op 10 september 2015 10:11:

    TT stelt een hoofd automotive aan. De man die als VP verantwoordelijk was voor strategische deals Europa. We weten dat het orderboek van automotive er goed uitziet en dat hier binnenkort een concreet cijfer aan vastgeplakt zal worden. Ik ga ervan uit dat er ook "Europese deals" zijn gesloten die verantwoordelijk zijn voor deze groei in orders.

    Wat is er dan logischer dat de nieuwe baas van automotive tijdens de autoshow in Frankfurt de nieuwe contracten met Europese autobouwers bekend mag maken? Dat is immers mede zijn verdienste en het geeft hem een mooie start in zijn huidige functie. Hij zet zichzelf daarmee op de kaart en krijgt "loon naar werken".

    Toch gaat Goddijn (ook) spreken. TT plakt er zelfs een tijdstip aan in het recente persbericht. Dat zal m.i. om meer gaan dan deal(s) met individuele autobouwers. Waar ik aan denk:

    - Goddijn was verantwoordelijk voor automotive en doet nu een stapje terug.
    - Goddijn zal nog gaan reageren op de nieuwe situatie die ontstaan is na verkoop van Here aan consortium.
    - De beurs in Frankfurt is perfecte podium voor mededeling over strategische koers/ relatie die TT nastreeft in toekomst met autobouwers.
    - Het consortium dat Here heeft overgenomen is meerdere malen op bezoek geweest in Amsterdam volgens Suddeutsche Zeitung.
    - De Mol meldt zich en wil meedenken over TT. Hij benadrukt ook de mogelijkheden van TT assets buiten automotive.
    - TT vult per BU de nieuwe poppetjes in en vergeet daarbij niet de mensen die zich al verdienstelijk hebben gemaakt voor TT in het verleden.
    - Telematics (Pon) en Consumer (Bandit/Spark) treden naar buiten en profileren zich als zelfstandige onderdelen met potentie.
    - TT en Bosch treden steeds vaker samen op in de pers.

    Wat we m.i. woensdag kunnen verwachten is een medeling van Goddijn over de toekomst van de (HAD) Maps. Mogelijkheden die ik zie:

    - Banden met Bosch worden verder aangehaald en de kaarten voor zelfrijdende auto/Road DNA verschuiven (deels) naar Bosch. Daarmee is het strategische bezit (de cruciale grondstof voor autobouwers) in handen van een grote neutrale speler die de hele markt beoogt te bestrijken.
    - Er komt een deal tussen Consortium/Here en TT/Bosch om te werken naar standaard op gebied van zelfrijdende auto. Om vorm te geven aan deze intenties sluiten 2 leden van het Consortium (BMW/Mercedes, Audi werkt al met TT op dit gebied) HAD contract met TT. Mogelijk komt er een rolverdeling tussen Here en TT waarbij de sterke punten van de twee partijen worden gecombineerd. Slagkracht/huidige aanwezigheid in auto's van Here met de software/efficiëntie van TT.
    - TT sluit een grote deal met VW (uitbreiding bestaande deal)/Tesla/Bosch op HAD gebied en Goddijn zal naast deze toe te lichten ook benadrukken dat de maps toegankelijk blijven voor de overige autobouwers. De aanstelling van de nieuwe man in automotive past daar ook bij met zijn Franse achtergrond/verleden.
    - Autobouwers/Bosch nemen belang in entiteit waar de HAD Maps van TT in onder worden gebracht. Het ASML scenario.

    Er zijn uiteraard nog vele andere scenario's denkbaar. Ik denk dat het feit dat Goddijn spreekt, voor het eerst na de Here deal op het grootst mogelijke podium, na aanstelling van nieuwe man voor automotive, na het knopen tellen en het uitstralen van een "done deal" ..... duidelijkheid gaat brengen over de toekomstige plek van de TT maps binnen de sector.

    We gaan het zien:).

    AB Harry, interessant dat jij ook op het spoor zit van "delen is het nieuwe bezitten". Wordt echt een trend (?)
  8. [verwijderd] 10 september 2015 10:53
    @harrysnel

    AB, mooie post!
    Persoonlijk verwacht ik de aankondiging van minimaal 2 grote deals met autobouwers; Volvo Trucks en Volkswagen Europa.

    Goddijn zou dan daarnaast de strategische samenwerking met Bosch, Tesla en de toekomst van HAD kunnen gaan toelichten.
    Daarbij is er een kleine kans op de aankondiging van afsplitsing van de Maps+Traffic. Een ASML-scenario waarbij naast Bosch ook andere partijen gaan deelnemen (GM en/of Toyota zou helemaal fantastisch zijn) in een verzelfstandigd Maps+Traffic.
    Mogelijk komt er ook iets over de samenwerking met Apple op het gebied van Carplay naar buiten. Ook in die hoek kan TomTom straks goud gaan verdienen, want Apple is niet in staat om zelfstandig een fatsoenlijke oplossing te leveren voor in de auto (ik neem aan dat Apple per gebruiker fors moet gaan betalen voor offline maps en real-time services)
  9. snowhmr 10 september 2015 10:56
    Ik wilde eigenlijk nog wachten met instappen bij TT maar gisteren viel het kwartje pas bij mij (zwaartekracht is hier zeker wat minder). Ik stelde mij de vraag welke bedrijven zitten nu in een groeimarkt. Zo ben ik 1 voor 1 alle aandelen langsgegaan en kwam tot de conclusie TomTom = groeimarkt. Dus ben ik ook ingestapt. Kijken hoe snel de markt dit ook gaat inzien. Of de markt kan aantonen dat ik fout zit kan natuurlijk ook.
4.651 Posts
Pagina: «« 1 ... 79 80 81 82 83 ... 233 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links