Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,980 18 apr 2024 17:35
  • -0,205 (-3,31%) Dagrange 5,980 - 6,230
  • 668.949 Gem. (3M) 301,7K

TomTom augustus 2015

4.953 Posts
Pagina: «« 1 ... 188 189 190 191 192 ... 248 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 25 augustus 2015 00:09
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 24 augustus 2015 23:16:

    [...]

    Het is in dit geval wel iets meer dan een gezamenlijke taal voor uitwisseling. Het gaat ook over de vraag welke data door sensoren minimaal uitgespuwd moeten worden, hoe vaak, met welke precisie etc., etc.
    Dat ligt (kennelijk) nog niet geheel vast, en het is ook voor TT met hun realtime mapping platform van belang dat daar enige duidelijkheid en eenduidigheid in komt.

    Met de rest hierboven eens. De primaire behoefte aan een zekere standaardisatie op dit gebied ligt bij de OEM's en de tier-1's, zie mijn andere posts hierboven. Daarbij kunnen ze gewoon niet om TT (en Bosch) heen. Die gaan dus gewoon meedoen, maar nu vanuit een positie van kracht, althans geen ondergeschikte positie (zie ook de post van @Tom3 om 22.09 uur).

    Het zou te ver gaan om te zeggen dat TT hierbij voorlopig achterover kan leunen, maar ik denk dat ze het spel met plezier gaan meespelen. Wel zou het prettig zijn als TT daar ook eens iets over zou laten horen (net als HERE doet). Bij die show in Frankfurt dan maar?

    Eens met beide onderstreepte delen. Dit is iets dat niet zonder deelname van zowel HERE als TomTom tot stand kan komen. Het is idd meer dan alleen een taal, ik heb die specs lijst eens gezien.

  2. forum rang 4 shaai 25 augustus 2015 00:39
    Reclame op TV; de Volkswagen app: vooruitlopen op de connected car? Laat ook zien waar je bent geparkeerd, dus dat is obv Satnav data lijkt mij.
    www.volkswagen.nl/mijnvolkswagen#

    Dankzij de locatievoorziening van de Mijn Volkswagen app ziet u exact waar uw auto is. En waar u bent. Via de getoonde route op de kaart bent u zo weer bij uw Volkswagen. Onmisbaar in grote steden en op vakantie in Europa. En misschien wel zo prettig als u uw auto heeft uitgeleend.

  3. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 25 augustus 2015 00:55
    quote:

    Tom3 schreef op 24 augustus 2015 23:11:

    [...]

    @BDB, Bedankt voor je toelichting. Om tot overeenstemming tussen alle spelers te komen zal er toch een diepgaand inzicht moeten ontstaan over hoe het Bosch/Tom2 en/of het Here systeem werkt. Je brengt dan anderen toch onbedoeld op ideen die je graag niet wilt delen met bedrijven die geen partner zijn? Als het Road DNA voldoende is afgeschermd dmv patenten en het werkt vlekkeloos dan ga je daar toch niet meer veranderingen in aanbrengen omdat Here dat zo graag wil. Ik had verwacht dat zo'n afstemming had plaats gevonden voordat een systeem helemaal up en running is. Trouwens Apple ios en Windows kunnen toch ook naast elkaar bestaan.
    Het antwoord op de eerste twee zinnen is nee. Je hoeft voor standaardisatie op het gebied van de uit te wisselen data (incl. nauwkeurigheden, range, eenheid, format etc.) verder niet in de keuken te laten kijken. Een iPhone en een Android telefoon doen het op dezelfde zendmast maar werken 'van binnen' anders.
    Bij ADASIS ging het om de gegevens die een moderne digitale map minimaal moet bevatten, en in welke vorm, om Advanced Driver Assistance mogelijk te maken. Hóe die maps gemaakt en onderhouden worden staat daar los van. Het gaat dus om content-standaardisatie, niet van de (hard- of software) techniek.
    Nu gaat het om de volgende stap: hoe moeten sensordata eruit zien om in de nabije toekomst gebruikt te kunnen worden voor het volautomatisch en realtime updaten van 3D ('Road DNA") maps. De standaardisatiefilosofie is dezelfde.

    Natuurlijk kan het zijn dat je bij dat 'onschuldige' standaardisatie-overleg toch een klein tipje van een interne sluier op moet lichten, of dat onbedoeld doet. Maar of dat anderen op ideeën zou brengen? Die hebben heus wel hun vermoedens, maar zitten aan hun eigen jarenlange R&D stroom en patenten vast, terwijl jouw keukengeheimen (ook) door patenten beschermd zijn. Hoe dan ook, bij samenwerking en uitwisseling tussen verschillende 'zendende' en 'ontvangende' systemen is een zekere standaardisatie altijd nodig.

    Ik denk trouwens dat je niet nu al kunt zeggen dat Road DNA 'vlekkeloos werkt'. Road DNA is een vinding van TT om objecten op en langs de weg zo efficiënt/gecomprimeerd en nauwkeurig mogelijk in kaart te brengen, HERE heeft ook zoiets.
    Op dit moment maakt TT die 3D kaarten m.b.v. zwaar opgetuigde camerawagens (met lidar etc.). In de toekomst (na 2019 of zo) willen ze dat gaan doen m.b.v. sensoren in gewone auto's. Maar dat is nog lang niet dichtgetimmerd! Dáár is de R&D samenwerking met Bosch nu juist op gericht.
    Anders gezegd (ook naar @Justin): ook als TT nu al precies weet hoe hun Road DNA er uit ziet, ook al ze al zouden weten dat dat in de praktijk zal voldoen voor echt HAD (of zelfs de zelfrijdende auto), ook als ze die 3D kaarten met hun map platform heel goed en snel kunnen updaten... Dan nóg zijn ze er niet, want hoe dat precies kan met 'gewone' in-car sensors moet nog verder uitontwikkeld worden. De hier besproken standaardisatie op dat gebied is daar m.i. een onderdeel van.

    Tenslotte: het is idd denkbaar dat die standaardisatie mislukt en er twee (of meer) gescheiden systemen komen, zoals bij iOS en Windows. Dat wil zeggen: gescheiden koppeltjes van kaartenmakers en sensorleveranciers (tier-1), bijv. TT+Bosch tegenover HERE+Conti. (Ik vermoed dat de autofabrikanten willen kunnen blijven kiezen, dus geen TT+BOSCH+VW, incompatibel met de rest...)
    Dat is kostenverhogend, verwarrend voor de consument en ergens niet logisch. Het risico voor de betrokken bedrijven zelf is dat een van de twee systemen op den duur toch gaat winnen en de andere clubs dan geheel met lege handen achterblijven (met Apple ging het ook een tijdje niet goed, en iedereen weet nog hoe het met de Philips VCR standaard is afgelopen).

    Samenvattend: de beoogde standaardisatie is voor TT geen 'gevaar'. Dat HERE het initiatief lijkt te nemen, zegt niks en lijkt me niet uit pure kracht gedaan.

  4. Regenboog33 25 augustus 2015 07:18
    quote:

    Peett schreef op 25 augustus 2015 05:38:

    Groene beurs vandaag. Nikkei dik groen nu. Succes allen.
    Zegt alleen niets over TT helaas. Zoals gisteren Tim Cook een PB eruit deed gaan omdat de koers opende op -11,5% dat moeten ze bij TT ook eens doen. Resultaat heb je gezien, Apple stond zelfs even in de plus en eindigde op -2,5% dus 9% goed gemaakt door een PB.

    Maar een oester is nog opener dan TT, verschrikkelijk jammer want hierdoor zitten we op een glijbaan die is ingesmeerd met zeep en gaan we loeihard naar beneden. HG, zet Corinne eens achter die microfoon bij een CC dan krijgen we in ieder geval peptalk te horen.

    De winst van dit jaar heeft niets te maken met goede PR van TT maar is voornamelijk te danken aan verkoop Here en de hype rondom zelfrijdende auto's.
  5. forum rang 4 JvH 25 augustus 2015 07:21
    quote:

    goudenleeuw schreef op 25 augustus 2015 00:18:

    Ik moet eerlijk bekennen dat ik toch wel wat gespannen ben voor het gesprek van moneymaker met Harold z'n PR mevrouw. Hoelaat breng je verslag uit MM?
    Het zal wel meevallen, omdat er vandaag 50 cent bijkomt. TT is door het sentiment gezakt. Futs Dow Jones 300 punten in de plus. Herstel 90.
  6. [verwijderd] 25 augustus 2015 07:31
    quote:

    Turquoisine schreef op 25 augustus 2015 07:18:

    [...]Zegt alleen niets over TT helaas. Zoals gisteren Tim Cook een PB eruit deed gaan omdat de koers opende op -11,5% dat moeten ze bij TT ook eens doen. Resultaat heb je gezien, Apple stond zelfs even in de plus en eindigde op -2,5% dus 9% goed gemaakt door een PB.

    Maar een oester is nog opener dan TT, verschrikkelijk jammer want hierdoor zitten we op een glijbaan die is ingesmeerd met zeep en gaan we loeihard naar beneden. HG, zet Corinne eens achter die microfoon bij een CC dan krijgen we in ieder geval peptalk te horen.

    De winst van dit jaar heeft niets te maken met goede PR van TT maar is voornamelijk te danken aan verkoop Here en de hype rondom zelfrijdende auto's.
    al verschillende keren gezegd
    HG en Management maken totaal geen gebruik van het moment
    je gaat steeds meer denken dat ze baat hebben bij een lage koers\vandaar misschien ook die shorters die steeds weer terugkomen
    vandaar ook J de Mol aan boord
    eerdaags voor een schamele 11 van de beurs halen en dan zelf door verkopen aan een grote partij voor het 3 dubbele
  7. [verwijderd] 25 augustus 2015 07:35
    quote:

    JvH schreef op 25 augustus 2015 07:21:

    [...]

    Het zal wel meevallen, omdat er vandaag 50 cent bijkomt. TT is door het sentiment gezakt. Futs Dow Jones 300 punten in de plus.
    Als er eenmaal grote partijen short gaan kan het nog wel even doorgaan. Beetje negatief sentiment, dan wat nieuws van andere partijen zoals Here dat negatief uitgelegd wordt voor TT en dan maar shorten. Kan zomaar naar de 6 euro.
  8. forum rang 6 Tom3 25 augustus 2015 07:40
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 25 augustus 2015 00:55:

    [...]

    Het antwoord op de eerste twee zinnen is nee. Je hoeft voor standaardisatie op het gebied van de uit te wisselen data (incl. nauwkeurigheden, range, eenheid, format etc.) verder niet in de keuken te laten kijken. Een iPhone en een Android telefoon doen het op dezelfde zendmast maar werken 'van binnen' anders.
    Bij ADASIS ging het om de gegevens die een moderne digitale map minimaal moet bevatten, en in welke vorm, om Advanced Driver Assistance mogelijk te maken. Hóe die maps gemaakt en onderhouden worden staat daar los van. Het gaat dus om content-standaardisatie, niet van de (hard- of software) techniek.
    Nu gaat het om de volgende stap: hoe moeten sensordata eruit zien om in de nabije toekomst gebruikt te kunnen worden voor het volautomatisch en realtime updaten van 3D ('Road DNA") maps. De standaardisatiefilosofie is dezelfde.

    Natuurlijk kan het zijn dat je bij dat 'onschuldige' standaardisatie-overleg toch een klein tipje van een interne sluier op moet lichten, of dat onbedoeld doet. Maar of dat anderen op ideeën zou brengen? Die hebben heus wel hun vermoedens, maar zitten aan hun eigen jarenlange R&D stroom en patenten vast, terwijl jouw keukengeheimen (ook) door patenten beschermd zijn. Hoe dan ook, bij samenwerking en uitwisseling tussen verschillende 'zendende' en 'ontvangende' systemen is een zekere standaardisatie altijd nodig.

    Ik denk trouwens dat je niet nu al kunt zeggen dat Road DNA 'vlekkeloos werkt'. Road DNA is een vinding van TT om objecten op en langs de weg zo efficiënt/gecomprimeerd en nauwkeurig mogelijk in kaart te brengen, HERE heeft ook zoiets.
    Op dit moment maakt TT die 3D kaarten m.b.v. zwaar opgetuigde camerawagens (met lidar etc.). In de toekomst (na 2019 of zo) willen ze dat gaan doen m.b.v. sensoren in gewone auto's. Maar dat is nog lang niet dichtgetimmerd! Dáár is de R&D samenwerking met Bosch nu juist op gericht.
    Anders gezegd (ook naar @Justin): ook als TT nu al precies weet hoe hun Road DNA er uit ziet, ook al ze al zouden weten dat dat in de praktijk zal voldoen voor echt HAD (of zelfs de zelfrijdende auto), ook als ze die 3D kaarten met hun map platform heel goed en snel kunnen updaten... Dan nóg zijn ze er niet, want hoe dat precies kan met 'gewone' in-car sensors moet nog verder uitontwikkeld worden. De hier besproken standaardisatie op dat gebied is daar m.i. een onderdeel van.

    Tenslotte: het is idd denkbaar dat die standaardisatie mislukt en er twee (of meer) gescheiden systemen komen, zoals bij iOS en Windows. Dat wil zeggen: gescheiden koppeltjes van kaartenmakers en sensorleveranciers (tier-1), bijv. TT+Bosch tegenover HERE+Conti. (Ik vermoed dat de autofabrikanten willen kunnen blijven kiezen, dus geen TT+BOSCH+VW, incompatibel met de rest...)
    Dat is kostenverhogend, verwarrend voor de consument en ergens niet logisch. Het risico voor de betrokken bedrijven zelf is dat een van de twee systemen op den duur toch gaat winnen en de andere clubs dan geheel met lege handen achterblijven (met Apple ging het ook een tijdje niet goed, en iedereen weet nog hoe het met de Philips VCR standaard is afgelopen).

    Samenvattend: de beoogde standaardisatie is voor TT geen 'gevaar'. Dat HERE het initiatief lijkt te nemen, zegt niks en lijkt me niet uit pure kracht gedaan.

    AB, dank je wel voor je uitvoerige antwoord. Grappig dat Google en Apple zich hier niets van aan trekken.
  9. [verwijderd] 25 augustus 2015 08:38

    vraag me af, hoe gewond is TT nu door deze koersval, ik denk dat het wel meevalt

    zie dit eerder als een Beurs meegaande afstraffing dan als een TT afstraffing, het aandeel zat gewoon te vol met kwetsbare Longs boven de 10 euro, die zijn er weer uitgewassen

    de vraag is wel wat heb je nu nodig om het aandeel weer naar de 10 plus te tillen, al het goede nieuws hebben we al gehad, van de analisten hoef je thans niets te verwachten, die durven niet eens met een herhaal aanbeveling te komen, die horen we pas weer als het aandeel al herstellende is

    denk toch dat de enige echte boost nu gegeven kan worden door het hard maken van een asset, zodat de markt geconfirmeerd ziet hoe ongelofelijk veel onderliggende waarde op TT zit, gewoon op cijfers is dit feest voorlopig over.

    voorlopig Long and Wrong, maar dat is slechts voor 4 @ 6 week.
    succes
4.953 Posts
Pagina: «« 1 ... 188 189 190 191 192 ... 248 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links