Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,730 24 apr 2024 17:35
  • +0,210 (+3,80%) Dagrange 5,550 - 5,735
  • 524.733 Gem. (3M) 321,3K

Deutsche Coalition: Auf Umwegen zum Ziel : TomTom

390 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 20 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 JvH 13 juni 2015 12:24
    quote:

    Ferdo schreef op 13 juni 2015 09:36:

    Kan het niet nalaten, zou Jos V. nog een oog dicht hebben gedaan vannacht, hoe gaat hij dit nu weer rechtbreien. :)
    Versteeg kan hier niets van rechtbreien. Snap sowieso niet dat iemand HERE wil kopen, terwijl TomTom WEL zelfrijdende autokaarten (en dus de toekomst) in handen heeft.
  2. [verwijderd] 13 juni 2015 13:00
    conclusie van mij na alles gelezen te hebben
    de 3 Duitse autobouwers(consortium)bewegen serieus richting de Maps van TomTom aangezien ze de biedstrijd mbt HERE niet gaan winnen qua slagkracht
    ze willen dan voet aan wal krijgen bij TomTom en een belang gaan nemen van allen 5%
    TomTom blijft de uiteindelijke baas over zijn maps maar heeft wel 3 nieuwe grote klanten aan boord
    als dan ook nog HERE voor zeg 'm 5 miljard Euro verkocht wordt is de puzzel rond
    er heeft waarschijnlijk al een DD plaatsgevonden uit voorzorg dat HERE inderdaad in handen komt van een Chinees Facebook of andere grote partij
    ik durf de conclusie te trekken dat TomTom maandag boven de 10 Euro opent en dat we de top van 10.59 gaan slechten
  3. [verwijderd] 13 juni 2015 13:10
    quote:

    xynix schreef op 13 juni 2015 09:46:

    [...]
    Nou GB, zet jezelf ook zeker in het lijstje van "valued contributors"!! Lijstjes zijn sowieso gevaarlijk, want voor je het weet vergeet je mensen zoals zeer gewaardeerde brompotten ;-).

    Maar inhoudelijk: prima gedachte, maar ik heb gelijk als antithese de vraag of je in zo'n scenario zonder CFO zou willen zitten? Ik denk het niet. Beursgangen vereisen heel veel tijd en inspanning. (poging tot synthese:) Of Peter Wakkie dicht zich zelf daar een tijdelijke rol toe die pas later duidelijk mag worden?!

    Overigens heb ik, toch altijd enthousiast als ik ben, het gevoel dat we op dit moment wel heel erg doordraven op basis van een artikel waar eigenlijk nauwelijks meer in staat dan in de informatie die ik die ik al medio mei naar het NRC en ander media heb gestuurd. Het zal nu toch echt om de harde confirmaties gaan. Ik denk zelf dat die klaar liggen te wachten op nadere mededelingen van HERE.
    Xynix AB van mij voor deze gezonde relativering want zo is het maar net!
    Vanuit jouw hoek had ik deze relativering niet verwacht je blijft verrassen!
  4. [verwijderd] 13 juni 2015 13:32
    quote:

    xynix schreef op 13 juni 2015 09:46:

    [...]
    Nou GB, zet jezelf ook zeker in het lijstje van "valued contributors"!! Lijstjes zijn sowieso gevaarlijk, want voor je het weet vergeet je mensen zoals zeer gewaardeerde brompotten ;-).

    Maar inhoudelijk: prima gedachte, maar ik heb gelijk als antithese de vraag of je in zo'n scenario zonder CFO zou willen zitten? Ik denk het niet. Beursgangen vereisen heel veel tijd en inspanning. (poging tot synthese:) Of Peter Wakkie dicht zich zelf daar een tijdelijke rol toe die pas later duidelijk mag worden?!

    Overigens heb ik, toch altijd enthousiast als ik ben, het gevoel dat we op dit moment wel heel erg doordraven op basis van een artikel waar eigenlijk nauwelijks meer in staat dan in de informatie die ik die ik al medio mei naar het NRC en ander media heb gestuurd. Het zal nu toch echt om de harde confirmaties gaan. Ik denk zelf dat die klaar liggen te wachten op nadere mededelingen van HERE.
    Een Nasdaq notering is wellicht het verstandigst. Een Amerikaanse CFO met ervaring in een IPO en een gladde babbel is snel gevonden. Zou ik jurist Wakkie zeker niet voor inzetten.

  5. [verwijderd] 13 juni 2015 13:35
    quote:

    xynix schreef op 13 juni 2015 09:46:

    [...]

    Overigens heb ik, toch altijd enthousiast als ik ben, het gevoel dat we op dit moment wel heel erg doordraven op basis van een artikel waar eigenlijk nauwelijks meer in staat dan in de informatie die ik die ik al medio mei naar het NRC en ander media heb gestuurd.
    @Xynix @Gerard

    Voor sommigen kan het niet kort genoeg duren. Maar dit is een proces van maanden en dit berichtje slechts 1 bladzijde uit een verhaal dat hopelijk heel mooi afloopt. Het risico met 1 lokaal artikel is een teleurstelling als er daarna "geen nieuws is" en dan komen er hier weer zwarte ridders om te vertellen dat we fantasten zijn. En dat is jammer, want het kan best een hete zomer worden, maar de beer wordt denk ik niet in 1 keer geschoten.
  6. Jakkie 13 juni 2015 13:35
    Zo ff een fiks aantal Hyundai dealers gebeld met de vraag met welk navigatiesysteem de nieuwe modellen zijn uitgerust. Blijkt LG met Navtec (Here) te zijn. Kon het niet nalaten ff op te merken dat Here op zijn retour is en TT de toekomst heeft. "Erg jammer dat jullie nog niet overgestapt zijn". Waren toch wel een beetje beduusd.
  7. [verwijderd] 13 juni 2015 14:54
    Onderstaand mijn visie over het feit, dat de Goddijns deze overname in 'strikte geheim' hebben kunnen houden voor de buitenwereld.

    Hoewel de Selfies en andere relaxte optredens, zoals het vertrek van de CFO etc... al iets deden vermoeden ... en de Bandietgeitje was hun laatste gadget. met wederom dank aan MSN!

    www.iex.nl/Forum/Upload/2015/8545536.jpg

    "Deshalb sind die deutschen Hersteller nach Informationen der Süddeutschen Zeitung mittlerweile auch im Gespräch mit dem Navigationsdienstleister Tomtom.

    1. Vor einigen Wochen sind wohl Mitglieder der zweiten Vorstandsebene mit Vertretern des holländischen Unternehmens zusammengekommen.

    2.In dieser Woche wurde den Angaben zufolge in Amsterdam zwischen einer deutschen Arbeitsdelegation und den Niederländern über eine sogenannte due dilligence gesprochen, also die eingehende Durchsicht von Geschäftszahlen durch potenzielle Käufer."

    1. Reeds enkele weken in bespreking in Adam of Wolfsburg?

    AMSTERDAM 11-05-2015 (AFN) - TomTom moet op zoek naar een nieuwe financieel directeur. De huidige, Marina Wyatt, stapt eind juli op bij het navigatiebedrijf. Dat maakte TomTom maandag bekend.

    In de tien jaar dat TomTom beursgenoteerd is, heeft het nog geen andere financiële bestuurder gehad dan Wyatt. Topman Harold Goddijn dicht haar dan ook een ,,cruciale'' rol toe in het succes van het bedrijf. Over haar opvolging werden geen mededelingen gedaan.

    2. In dieser Woche wurde = Derhalve is er de afgelopen week dus, werd .... nadere afspraken .. over boekenonderzoek ....gesproken ... vanwege een potentiële overname!

    Conclusie:
    Reeds enkele weken zijn er gesprekken gaande, terwijl MW hiervan al lang op de hoogte was en zelfs bij betrokken is geweest. Ik sluit zelfs niet uit, dat zij deze gesprekken al lang in gang heeft gezet. In strikte geheim zijn er wellicht al handtekeningen geplaatst, vandaar dat zij als 'cruciale' CFO van Tomtom wordt geëerd door HG, omdat TT herboren is na het ... TeleAtlas 'debacle'.

    En volgens enkele forumleden alhier, zouden de grootaandeelhouders (Goddijns) momenteel al bezig zijn met hun andere hobby's, terwijl de overname strijd rond 'HERE' gaande is. HG zei nog relaxt:"we zien het wel, hoe die strijd zich zal ontwikkelen" (... want wij zijn al binnen :-))

    En ik las ergens een interview met HG, dat hij graag de strijd met HERE had willen aangaan? Oftewel .... dat zullen wij helaas niet meer meemaken?

    Behalve het feit, dat de CFO alles al lang en breed heeft laten zien aan de potentiële kopers is het thans slechts een futiliteit tussen de accountants en de administrateur van beide partijen. Juist, omdat de overnameprijs al beklonken is en de kopers de 6000 werknemers hun baan gegarandeerd hebben zal de Champagne op een goede moment op een groot en luxe Yacht op het IJ in Amsterdam .....

    Ciao!
  8. forum rang 6 boem! 13 juni 2015 15:06
    quote:

    *Justin* schreef op 13 juni 2015 13:35:

    [...]

    @Xynix @Gerard

    Voor sommigen kan het niet kort genoeg duren. Maar dit is een proces van maanden en dit berichtje slechts 1 bladzijde uit een verhaal dat hopelijk heel mooi afloopt. Het risico met 1 lokaal artikel is een teleurstelling als er daarna "geen nieuws is" en dan komen er hier weer zwarte ridders om te vertellen dat we fantasten zijn. En dat is jammer, want het kan best een hete zomer worden, maar de beer wordt denk ik niet in 1 keer geschoten.
    Eens @Justin en ook bijval naar @Xynix en @Gerard.

    Zoals het in een sprookje gebruikelijk is komt die goede afloop er wel( en Tom2 is een verbluffend mooi sprookje) alleen ik hoop zelf pas na vijf jaar en dat zal voor velen twintig bruggen te ver zijn.

    Veel medeposters zijn geinteresseert in de beweging van de dag en vergeten daarbij op die bewuste dag waar we vandaan komen.(sinds 1 jan 70% up).

    Velen vergeten ook dat er door de markt al wat bewezen toekomstmuziek( firing on 4 cylinders) in de koers is opgenomen.(huidige kw 45*)

    Wat nog niet in de koers zit verdisconteert zijn de mogelijkheden die er liggen voor Tom2 mbt ADAS/HAD.

    Ik ben heel benieuwd hoe HG cs dit spel gaan spelen.
    Dat zij als (mede)overwinnaar uit de strijd komen is voor mij zo goed als zeker.

    Misschien een van de weinigen maar ik zal teleurgesteld reageren als maandag bekend wordt gemaakt dat het mapping-platform van Tom2 is verkocht aan Apple voor 30 euro per aandeel( om in het huidige verengde spel met de duitsers maar eens een andere mogelijke gegadigde voor de maps te benoemen).

  9. [verwijderd] 13 juni 2015 15:11
    quote:

    Johan@61 schreef op 13 juni 2015 14:54:

    Onderstaand mijn visie over het feit, dat de Goddijns deze overname in 'strikte geheim' hebben kunnen houden voor de buitenwereld.

    Hoewel de Selfies en andere relaxte optredens, zoals het vertrek van de CFO etc... al iets deden vermoeden ... en de Bandietgeitje was hun laatste gadget. met wederom dank aan MSN!

    www.iex.nl/Forum/Upload/2015/8545536.jpg

    "Deshalb sind die deutschen Hersteller nach Informationen der Süddeutschen Zeitung mittlerweile auch im Gespräch mit dem Navigationsdienstleister Tomtom.

    1. Vor einigen Wochen sind wohl Mitglieder der zweiten Vorstandsebene mit Vertretern des holländischen Unternehmens zusammengekommen.

    2.In dieser Woche wurde den Angaben zufolge in Amsterdam zwischen einer deutschen Arbeitsdelegation und den Niederländern über eine sogenannte due dilligence gesprochen, also die eingehende Durchsicht von Geschäftszahlen durch potenzielle Käufer."

    1. Reeds enkele weken in bespreking in Adam of Wolfsburg?

    AMSTERDAM 11-05-2015 (AFN) - TomTom moet op zoek naar een nieuwe financieel directeur. De huidige, Marina Wyatt, stapt eind juli op bij het navigatiebedrijf. Dat maakte TomTom maandag bekend.

    In de tien jaar dat TomTom beursgenoteerd is, heeft het nog geen andere financiële bestuurder gehad dan Wyatt. Topman Harold Goddijn dicht haar dan ook een ,,cruciale'' rol toe in het succes van het bedrijf. Over haar opvolging werden geen mededelingen gedaan.

    2. In dieser Woche wurde = Derhalve is er de afgelopen week dus, werd .... nadere afspraken .. over boekenonderzoek ....gesproken ... vanwege een potentiële overname!

    Conclusie:
    Reeds enkele weken zijn er gesprekken gaande, terwijl MW hiervan al lang op de hoogte was en zelfs bij betrokken is geweest. Ik sluit zelfs niet uit, dat zij deze gesprekken al lang in gang heeft gezet. In strikte geheim zijn er wellicht al handtekeningen geplaatst, vandaar dat zij als 'cruciale' CFO van Tomtom wordt geëerd door HG, omdat TT herboren is na het ... TeleAtlas 'debacle'.

    En volgens enkele forumleden alhier, zouden de grootaandeelhouders (Goddijns) momenteel al bezig zijn met hun andere hobby's, terwijl de overname strijd rond 'HERE' gaande is. HG zei nog relaxt:"we zien het wel, hoe die strijd zich zal ontwikkelen" (... want wij zijn al binnen :-))

    En ik las ergens een interview met HG, dat hij graag de strijd met HERE had willen aangaan? Oftewel .... dat zullen wij helaas niet meer meemaken?

    Behalve het feit, dat de CFO alles al lang en breed heeft laten zien aan de potentiële kopers is het thans slechts een futiliteit tussen de accountants en de administrateur van beide partijen. Juist, omdat de overnameprijs al beklonken is en de kopers de 6000 werknemers hun baan gegarandeerd hebben zal de Champagne op een goede moment op een groot en luxe Yacht op het IJ in Amsterdam .....

    Ciao!

    zeer goed verwoord geen speld tussen te krijgen
    ja dan is het aftellen nu begonnen en de vraag natuurlijk: wat wordt er verkocht 1 Heel TomTom? 2 Maps?
    en wat wordt de prijs?
  10. [verwijderd] 13 juni 2015 16:09
    quote:

    Johan@61 schreef op 13 juni 2015 14:54:

    Onderstaand mijn visie over het feit, dat de Goddijns deze overname in 'strikte geheim' hebben kunnen houden voor de buitenwereld.

    Hoewel de Selfies en andere relaxte optredens, zoals het vertrek van de CFO etc... al iets deden vermoeden ... en de Bandietgeitje was hun laatste gadget. met wederom dank aan MSN!

    www.iex.nl/Forum/Upload/2015/8545536.jpg

    "Deshalb sind die deutschen Hersteller nach Informationen der Süddeutschen Zeitung mittlerweile auch im Gespräch mit dem Navigationsdienstleister Tomtom.

    1. Vor einigen Wochen sind wohl Mitglieder der zweiten Vorstandsebene mit Vertretern des holländischen Unternehmens zusammengekommen.

    2.In dieser Woche wurde den Angaben zufolge in Amsterdam zwischen einer deutschen Arbeitsdelegation und den Niederländern über eine sogenannte due dilligence gesprochen, also die eingehende Durchsicht von Geschäftszahlen durch potenzielle Käufer."

    1. Reeds enkele weken in bespreking in Adam of Wolfsburg?

    AMSTERDAM 11-05-2015 (AFN) - TomTom moet op zoek naar een nieuwe financieel directeur. De huidige, Marina Wyatt, stapt eind juli op bij het navigatiebedrijf. Dat maakte TomTom maandag bekend.

    In de tien jaar dat TomTom beursgenoteerd is, heeft het nog geen andere financiële bestuurder gehad dan Wyatt. Topman Harold Goddijn dicht haar dan ook een ,,cruciale'' rol toe in het succes van het bedrijf. Over haar opvolging werden geen mededelingen gedaan.

    2. In dieser Woche wurde = Derhalve is er de afgelopen week dus, werd .... nadere afspraken .. over boekenonderzoek ....gesproken ... vanwege een potentiële overname!

    Conclusie:
    Reeds enkele weken zijn er gesprekken gaande, terwijl MW hiervan al lang op de hoogte was en zelfs bij betrokken is geweest. Ik sluit zelfs niet uit, dat zij deze gesprekken al lang in gang heeft gezet. In strikte geheim zijn er wellicht al handtekeningen geplaatst, vandaar dat zij als 'cruciale' CFO van Tomtom wordt geëerd door HG, omdat TT herboren is na het ... TeleAtlas 'debacle'.

    En volgens enkele forumleden alhier, zouden de grootaandeelhouders (Goddijns) momenteel al bezig zijn met hun andere hobby's, terwijl de overname strijd rond 'HERE' gaande is. HG zei nog relaxt:"we zien het wel, hoe die strijd zich zal ontwikkelen" (... want wij zijn al binnen :-))

    En ik las ergens een interview met HG, dat hij graag de strijd met HERE had willen aangaan? Oftewel .... dat zullen wij helaas niet meer meemaken?

    Behalve het feit, dat de CFO alles al lang en breed heeft laten zien aan de potentiële kopers is het thans slechts een futiliteit tussen de accountants en de administrateur van beide partijen. Juist, omdat de overnameprijs al beklonken is en de kopers de 6000 werknemers hun baan gegarandeerd hebben zal de Champagne op een goede moment op een groot en luxe Yacht op het IJ in Amsterdam .....

    Ciao!

    mooi verhaal Johan, hoop dat het waarheid wordt...
  11. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 13 juni 2015 16:27
    quote:

    martinmartin schreef op 13 juni 2015 02:57:

    [...]
    ...
    Indien een connected-car wordt verkocht in enig jaar zal die de daarop komende 8 jaar connected moeten blijven om van nut te zijn.
    Ondanks alle doemscenario's mbt de automobielbranche als geheel ten gevolge van UBER-achtige initiatieven vermelden rapporten over de marktontwikkeling nog steeds stijgende aantallen de komende jaren en wel van 75 mio verkochte nieuwe auto's nu naar 85 mio in 2020.
    In alle gevallen wordt gesproken over sterk oplopende Take-rates.

    Een connected-base van 300 mio a 400 mio in 2020 lijkt dus absoluut niet te hoog gegrepen.
    Stel je eens voor dat Tom2 daar een marktaandeel zou kunnen behalen van 50%.
    Dan rijden er in 2020 150 mio a 200 mio tom2 connected-cars rond die ieder jaar voor een fee zorgen.

    Met een all-inn fee van 50 euro realiseert Tom2 dan een revenue van 4 miljard enkel en alleen in dit segment en bij een gross margin van 80% geeft dat bij deze grotendeels schaalbare omzet een winstbijdrage van 3.2 miljard.
    ...

    Duidelijk verhaal Martin, alleen een kanttekening bij het onderstreepte getal. Graag je commentaar.

    Bij 150-200 mio connected cars in 2020 met TT inside en een jaarlijkse fee van 50€ krijg je een revenue van 7,5 - 10 miljard (en niet 4 miljard). Maar die fee en dus de resulterende jaarlijkse omzet lijken me wat hoog.

    Of bedoel je een eenmalige fee van 50€ per nieuwe auto? Ik ga even uit van jouw 85 mio nieuwe auto's in 2020 (waarvan zeg 80% connected) en jouw 50% marktaandeel voor TT. Dan krijg je 85 mio x 80% x 50% x 50€ = 1,7 miljard euro.
    Maar die eenmalige fee voor een 'lifetime' service vind ik weer erg laag.

    Mogelijk ontstaan er model-afhankelijke mengvormen? Bijvoorbeeld 4 jaar 'gratis' service bij aankoop, daarna te verlengen door eindgebruiker?

    Meer onzekerheden zitten er denk ik nog in de groei van de wereldwijde autoverkopen en de take rates, maar jouw schattingen daaromtrent zijn zeker niet onrealistisch.

    Snappen jullie nu ook mijn herhaalde bewering dat het aantal eigen TT-probes (nu 7-8 mio) de komende jaren zal exploderen? En dat daarmee TT's afhankelijkheid van de 'Apple data' zal afnemen?
  12. [verwijderd] 13 juni 2015 16:33
    quote:

    Johan@61 schreef op 13 juni 2015 14:54:

    Behalve het feit, dat de CFO alles al lang en breed heeft laten zien aan de potentiële kopers is het thans slechts een futiliteit tussen de accountants en de administrateur van beide partijen. Juist, omdat de overnameprijs al beklonken is en de kopers de 6000 werknemers hun baan gegarandeerd hebben zal de Champagne op een goede moment op een groot en luxe Yacht op het IJ in Amsterdam .....

    Ciao!

    Hoe kun je nou een overname prijs hebben beklonken zonder de mede eigenaren ( aandeelhouders) er van op de hoogte te hebben gesteld?

  13. [verwijderd] 13 juni 2015 16:38
    Zo meteen op RAdio 1, WNL VAndaag met MArgreet Spijker ....

    over Tomtom!

    NB: Met dank aan Chris123, die dit attendeerde vanmiddag ....

    @WNLOpZaterdag: Om 15u zijn we er weer op @NPORadio1! Te gast zijn oa @HendrikMeesman @alexanderbakker @attjekuiken @Crimesite @RichardLamb @TomTom #WNL

    Misschien dat hij nog iets leuks te melden heeft...
    Ciao!
  14. MSN 13 juni 2015 17:55
    quote:

    Johan@61 schreef op 13 juni 2015 14:54:

    Onderstaand mijn visie over het feit, dat de Goddijns deze overname in 'strikte geheim' hebben kunnen houden voor de buitenwereld.

    [verwijderd om quote korter te maken]

    Behalve het feit, dat de CFO alles al lang en breed heeft laten zien aan de potentiële kopers is het thans slechts een futiliteit tussen de accountants en de administrateur van beide partijen. Juist, omdat de overnameprijs al beklonken is en de kopers de 6000 werknemers hun baan gegarandeerd hebben zal de Champagne op een goede moment op een groot en luxe Yacht op het IJ in Amsterdam .....

    Ciao!
    Dag Johan@61, bedankt dat je dit hebt opgepakt in een apart draadje. Mooi overzicht, AB daarvoor. Had gister weinig tijd om op een zinnige manier bij te dragen, maar goed om te zien dat mijn linkje goed is ontvangen op het forum en dat het gelijk was los maakte.

    Één ding blijft toch steeds in mijn hoofd rondspoken. We zeggen steeds dat Volkswagen niet kan winnen van de techgiganten wanneer het om geld gaat. VW is een bedrijf dat toch verrekte veel winst maakt. Vorig jaar was dit 12,7 miljard op een omzet van 200 miljard. HERE kopen voor de VW Group moet dan toch geen probleem zijn? Ik begrijp dit allemaal niet zo goed. Kan overigens zo snel niets vinden over de cashpositie van VW. Misschien dat iemand weet waar die staan?

    www.spiegel.de/wirtschaft/unternehmen...
  15. Regenboog33 13 juni 2015 18:19
    quote:

    MSN schreef op 13 juni 2015 17:55:

    [...]

    Dag Johan@61, bedankt dat je dit hebt opgepakt in een apart draadje. Mooi overzicht, AB daarvoor. Had gister weinig tijd om op een zinnige manier bij te dragen, maar goed om te zien dat mijn linkje goed is ontvangen op het forum en dat het gelijk was los maakte.

    Één ding blijft toch steeds in mijn hoofd rondspoken. We zeggen steeds dat Volkswagen niet kan winnen van de techgiganten wanneer het om geld gaat. VW is een bedrijf dat toch verrekte veel winst maakt. Vorig jaar was dit 12,7 miljard op een omzet van 200 miljard. HERE kopen voor de VW Group moet dan toch geen probleem zijn? Ik begrijp dit allemaal niet zo goed. Kan overigens zo snel niets vinden over de cashpositie van VW. Misschien dat iemand weet waar die staan?

    www.spiegel.de/wirtschaft/unternehmen...

    Waarom noem je VW? Het zijn toch Audi, BMW en Mercedes (onder leiderschap van Mercedes) die eventueel een bod op Here gaan doen; VW toch niet? VW heeft juist contracten afgesloten met TT en het ziet er naar uit dat in de loop van dit jaar ook traffic naar TT gaat (mogelijk in september beke0 d gemaakt op de autobeurs?).
  16. MSN 13 juni 2015 18:34
    Volkwagen AG is o.a. Audi. Misschien kan Audi op zich T2 of HERE niet kopen, maar VW kan het wel. Reden dat ik VW noem is dat ik er niet in geloof dat Audi dit op eigen houtje doet. Ik zou als moederbedrijf toch aardig pist off worden wil een dochteronderneming samen met de concurrenten iets kopen. VW heeft hier echt wel een grotere rol in. Misschien wel de grootste van allemaal. Maar dat is weer iets wat wij niet zien.
  17. forum rang 6 boem! 13 juni 2015 18:41
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 13 juni 2015 16:27:

    [...]
    Duidelijk verhaal Martin, alleen een kanttekening bij het onderstreepte getal. Graag je commentaar.

    Bij 150-200 mio connected cars in 2020 met TT inside en een jaarlijkse fee van 50€ krijg je een revenue van 7,5 - 10 miljard (en niet 4 miljard). Maar die fee en dus de resulterende jaarlijkse omzet lijken me wat hoog.

    Of bedoel je een eenmalige fee van 50€ per nieuwe auto? Ik ga even uit van jouw 85 mio nieuwe auto's in 2020 (waarvan zeg 80% connected) en jouw 50% marktaandeel voor TT. Dan krijg je 85 mio x 80% x 50% x 50€ = 1,7 miljard euro.
    Maar die eenmalige fee voor een 'lifetime' service vind ik weer erg laag.

    Mogelijk ontstaan er model-afhankelijke mengvormen? Bijvoorbeeld 4 jaar 'gratis' service bij aankoop, daarna te verlengen door eindgebruiker?

    Meer onzekerheden zitten er denk ik nog in de groei van de wereldwijde autoverkopen en de take rates, maar jouw schattingen daaromtrent zijn zeker niet onrealistisch.

    Snappen jullie nu ook mijn herhaalde bewering dat het aantal eigen TT-probes (nu 7-8 mio) de komende jaren zal exploderen? En dat daarmee TT's afhankelijkheid van de 'Apple data' zal afnemen?

    Bedankt BDB je hebt gelijk vanuit mijn rekensom zou het 7.5 a 10 miljard moeten zijn ipv 4 miljard.

    Ik vond 4 miljard al hoog dus ik ga volledig mee met jou dat een verdubbeling van dat bedrag echt tot krankzinnige bedragen leidt.

    Ik ga niet uit van een eenmalige fee per auto maar een jaarlijks terugkerende fee.

    Morgan Stanley heeft het over 27 euro per jaar als fee in 2014 oplopend naar 56 euro in 2020.

    Here berekent 37 euro.

    Ik heb 50 euro genomen omdat ik denk dat er oplopend naar 2020 een groter pakket zal worden afgenomen.

    Indien 50 euro eenmalig zou zijn krijg je een bijdrage van 6,25 euro per jaar(50 gedeeld door economische levensduur van een connected car door mij gesteld op 8 jaar en moet misschien wel 12 jaar zijn waardoor de jaarbijdrage nog meer wordt verlaagd).

    Het grote verschil zit hem niet in de prijs maar in het stapelbare van de omzet want niet alleen de nieuw verkochte auto's uit 2020 dragen bij aan de omzet van 2020 maar ook de auto's die verkocht zijn in de periode 2012 t/m 2019.

    Onverschillig wat de prijs per jaar zal zijn lijkt het mij duidelijk dat indien Tom2 marktaandeel kan veroveren onvoorziene omzetbedragen worden gescoord.

    Zelfs met een jaarlijkse fee van 10 euro kom je op onwerkelijke bedragen als je het afzet tegen de huidige omzet van automotive.
  18. Juun 13 juni 2015 19:03
    Zo'n nieuwe auto wordt door 100-en toeleveranciers samengesteld uit 1000-en onderdelen. Als de kostprijs van een autostoel 100 euro is, wil VW daar best 102 of 103 euro als inkoopprijs voor betalen, maar meer is het niet. Als het aantal connected cars toeneemt is het in mijn beleving onhoudbaar dat TT daar hoge marges op zal houden. Ik weet dat er niet veel concurrentie is, maar naarmate de aantallen toenemen neemt de prijs af, zodat leverancier en afnemer beide blijven bestaan met voor beide een redelijke prijs.
390 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 20 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links