Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 7,275 16 apr 2024 17:35
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 7,080 - 7,275
  • 227.592 Gem. (3M) 272,7K

Week 1-7 juni: 50 jaar beleggen, met TomTom.

1.333 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 67 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Juun 31 mei 2015 10:33
    1981

    Op 16-jarige leeftijd zeg ik mijn Zilvervloot op en open 5 beleggingsrekeningen, waaronder Robeco, Rodamco en Rolinco. Dit in het besef dat beleggen meer op zal gaan leveren dan sparen.



    1984-1989

    Als studenten lezen we Beleggersbelangen, het FD en de financiële pagina’s van de Telegraaf. We leggen geld bij elkaar en dan gaat 1 van ons op de fiets naar een telefooncel om een optieorder op te geven bij zijn bank. Terugmelding krijgen we door een dag later bij de bank binnen te lopen en te informeren naar de uitvoering.



    1989

    Ik ben in opleiding bij ABN AMRO en als onderdeel daarvan zit ik 6 weken op de effectenafdeling. Telefonisch orders aannemen van de klant en dan teruglezen. 2 adviseurs delen samen 1 beeldscherm en teletekst staat de hele dag aan.



    1990

    Als Accountmanager Zaken verleng ik deposito’s van klanten á 10 tot 12 % rente. Zelf oefen ik liever de personeelsopties uit die we krijgen met Kerst en na de jaarcijfers. Door de jaren heen bouw ik zo een aardige, maar eenzijdige effectenportefeuille op.



    2005

    Oprichting Stamrecht BV en start eenmanszaak, een handelsonderneming. De BV zal wat missers gaan beleven met opties TomTom, maar staat sinds 2015 weer in het groen. Overgebleven middelen van de onderneming gaan rechtstreeks naar het effectendepot in privé.



    2008-2010

    Deze ooit gehoord: “Als mijn opa bij zijn geboorte voor NLG 1000,- aandelen Koninklijke Olie had gekregen, was hij op zijn sterfbed miljonair geweest”. Met die achterliggende gedachte hebben mijn kinderen bij hun geboorte een beleggingsrekening gekregen. Ze zitten voor een aanmerkelijk deel in TomTom. Of ze er ooit van gaan studeren is op dit moment nog niet te zeggen.



    2014

    Ik besluit in december van dit jaar om ook in 2015 mee te doen aan de DFT Top-5 op het forum van de DFT. Sinds 2010 heb ik 2 keer prijzengeld gewonnen, dus ik kies blijkbaar best goed. TomTom is het enige fonds dat ik ieder jaar terug heb laten komen. Op het DFT-forum ontmoet ik ook Marie Trottoir (onder een andere naam). Wel merk ik dat er op het DFT-forum steeds minder belangstelling is voor TomTom en ga lezen op het forum van IEX. Terwijl ik dit schrijf bedenk ik hoe vervelend ik het vind dat de initiatiefnemer van de nieuwe start van de weekdraadjes zelf van het IEX-forum is verdwenen. (Laten we hopen dat het tijdelijk is Marie).



    2015

    In juni open ik het 11e weekdraadje nieuwe stijl, nadat ik het stokje van Meryntje heb gevangen:

    Misschien is de kwaliteit op het TT forum wel de "schuld" ervan dat ik met vertrouwen voor 30 % in TT zit. Al lees ik ook graag de kritische reacties. Het liefst zelfs genuanceerd door 1 poster, die in 1 tekst beide kanten van de medaille belicht.

    Het stokje voor het 12e weekdraadje geef ik aan Tom3. De keuze van de naam, de eerlijke reacties, zijn achtergrond (we hadden collega’s kunnen zijn) en het feit dat hij zich pas kort maar met overgave op TomTom heeft gestort maakt hem voor mij de ideale volgende bij deze estafette.



    Voor de rest is er wat TomTom aangaat in 2015 niet zoveel nieuws, het is vooral veel informatie slurpen en heel veel genieten.



    2016

    TomTom maakt bekend nog dit jaar met drones te gaan vliegen op plaatsen die met auto’s niet optimaal in kaart zijn te brengen. De drones zullen 24 uur per dag vliegen, waarbij de Drone na iedere 3 uur vliegtijd zelfstandig een nieuwe accu op zal pikken van het grondstation. TomTom geeft aan in 2017 minimaal 1500 Drones permanent in de lucht te willen hebben voor dit doel.



    2018

    Geert S. gaat definitief voor 5 jaar naar de E.B.I. in Vught. De presentatie van zijn tv-programma, dat hij op de zondagmorgen presenteerde zal zolang worden waargenomen door Jos V. Het is de 1e betaalde functie van Jos V. sinds hij in enkele jaren terug gedwongen moest vertrekken bij zijn vorige werkgever.



    2019

    Na anderhalf jaar lobbyen is het dan zo ver: AFM en IEX delen mee dat 3 leden van het IEX forum voor het fonds TomTom hun analyse zullen gaan schrijven die opgenomen wordt in het rijtje namen van bekende analisten. Exane en Petercam hebben het 3-tal inmiddels gefeliciteerd. Het zal gaan om een proef van 3 jaar. Zoals verwacht starten ze met een koopadvies en er wordt vermeld dat ze alle 3 een long positie in TomTom aanhouden.


  2. Juun 31 mei 2015 10:33


    2020

    Nadat een journalist van het FD, Harold Goddijn ermee confronteert dat hij meermaals letterlijke citaten van *Justin* heeft gebruikt, geeft Harold toe dat hij al bijna 10 jaar met plezier meeleest op het IEX forum.



    2021

    Moderator Henk neemt afscheid van het IEX forum, nadat hij door Reuters is gevraagd vanuit Zwitserland een wereldwijd forum op te gaan zetten. Bij het afscheid, dat voor de gelegenheid niet in een muf zaaltje wordt gehouden, maar realtime te volgen is vanuit de zelfrijdende auto van Henk, wordt hij bedankt voor zijn goede werk. Heel passend wordt hem een TomTom Drone aangeboden. TomTom omdat Henk internationale bekendheid heeft verworven met het modereren van dat specifieke IEX forum en een Drone voor de helikopter view die hij altijd getoond heeft.

    2022

    Op het 50ste maandelijkse diner dat Harold Goddijn iedere 3 dinsdag van de maand heeft met de 10 meest actieve en inventieve posters van het TomTom IEX forum, vraagt Harold Goddijn aan de groep om een voorstel te doen om uit hun midden 1 persoon voor te dragen voor de RvC. Deze unieke gebeurtenis haalt zelf de New York Times.



    2023

    De Libelle Zomerweek heeft de primeur om bij het festival terrein in Almere een nieuw type Drone van TomTom te laten vliegen. De Drone zal de weilanden tussen de afrit van de A6 en het festival terrein monitoren en de besturing van iedere zelfrijdende auto overnemen zodra ze de afrit nemen. Dit is een wereldprimeur, waarvoor dan ook grote internationale belangstelling bestaat. Tot op heden bleken de zelfrijdende auto’s te weigeren om de weilanden in te sturen op aanwijzing van de verkeersregelaars, wat jaarlijks voor een verkeerschaos zorgde.



    2025

    De nieuwe CEO van TomTom komt van het Nederlandse technologiebedrijf ASML. De nieuwe topman haalt in zijn 1e toespraak de opvallende gelijkenis van TomTom in 2025, met ASML in 2015 aan. Technologische voorsprong, wereldmarktleiderschap, omzet en resultaat zijn daarbij de meest in het oog springende overeenkomsten.



    2026

    PostNL en TNT maken bekend dat ze geen enkele handmatig bestuurde auto meer hebben. Alle auto’s zijn nu zelfrijdend en uitgerust met de camera’s die TomTom eerder zelf op de weg had. TomTom legt uit dat het een win-win situatie is: De auto’s met post en pakketten komen toch dagelijks overal, dus waarom zou je daar als TomTom achteraan rijden als je kunt combineren. De auto’s zijn door TomTom gratis uitgerust met de benodigde technologie en de bezorger (voorheen bestuurder) hoeft geen rijbewijs te hebben. De persoon in de auto is alleen nodig om de post of het pakket in de brievenbus te doen of af te geven. De software van TomTom stuurt de auto ook langs plekken waar geen bezorging aan de orde is, maar waar TomTom toch een waarneming wil doen om de kaarten up to date te houden.



    2027

    Harrold Goddijn verkoopt zijn hele aandelenbelang TomTom op de beurs, maar verwerft 51 % van het stemrecht in TomTom. Dit stemrecht brengt hij onder bij zijn kinderen. In een toelichting geeft hij aan altijd een beslissende stem te willen hebben in de technologie van TomTom, maar dat geld hem eigenlijk nooit zo geïnteresseerd heeft.



    2031

    Mijn zoon vraagt of ik vanmiddag op mijn kleinkind wil passen. Dat doe ik graag, maar de discussie is of ik mijn zelfrijdende wagen leeg naar hem toe stuur, of dat hij zijn wagen mijn kant op laat navigeren. (die auto heeft hij overigens gekocht van het geld dat overbleef op zijn effectenrekening nadat hij zijn studie had afgerond) Feit blijft: dat mijn kleinkind van 3 jaar oud, alleen in een zelfrijdende auto zit en zo door mijn zoon naar mijn adres wordt gestuurd, dat had ik nooit verwacht. Of toch wel…..





    Beste forumdeelnemers,

    Allemaal heel erg bedankt voor het breed ondersteunde initiatief om op deze wijze een nieuw weekdraadje op te starten. Ik heb 50 jaar beleggen, met TomTom beschreven met nieuws, feiten en fictie. En ik wens Tom3 heel veel plezier met het schrijven van de opening van de volgende week.

    Met vriendelijke groet,

    Juun


  3. san marco 31 mei 2015 11:47
    Blijf kritisch en never fall in love met een aandeel! Ik heb mensen financieel nat zien gaan in bv opent. Ook hele mooie analyses lvan die-hards en toekomstige acties van het bedrijf maar kabel heeft ze toch ingehaald. Het gaat bij de klant uiteindelijk om de prijs en het gemak en dan mag iedereen (google/facebook/etc) met ze meekijken.
  4. [verwijderd] 31 mei 2015 11:55
    quote:

    san marco schreef op 31 mei 2015 11:47:

    Blijf kritisch en never fall in love met een aandeel! Ik heb mensen financieel nat zien gaan in bv opent. Ook hele mooie analyses lvan die-hards en toekomstige acties van het bedrijf maar kabel heeft ze toch ingehaald. Het gaat bij de klant uiteindelijk om de prijs en het gemak en dan mag iedereen (google/facebook/etc) met ze meekijken.
    Das waar, er zijn nog wel legio voorbeelden te noemen....LCI, Qurius, Imtech, innoconcepts....allemaal bedrijven die leken potentie te hebben....al is tomtom wel iets heel anders. ....We gaan het meemaken...

    PS wat zou er moet gebeuren , waardoor tomtom koers zou terugzakken naar Bv 7 euro???? Het enigste wat ik kan verzinnen momenteel is fraude binnen het bedrijf. ...Verder een evt winstwaarschuwing, wat ik bijna zeker uit sluit, verwacht eerder een winstverhoging. ...
  5. [verwijderd] 31 mei 2015 12:44
    @juun

    "2005

    Oprichting Stamrecht BV en start eenmanszaak, een handelsonderneming. De BV zal wat missers gaan beleven met opties TomTom, maar staat sinds 2015 weer in het groen. Overgebleven middelen van de onderneming gaan rechtstreeks naar het effectendepot in privé. "

    Tja, dan heb je gelukkig, als aanhouder wel steeds moeten middelen en dat heeft je een hoop slapeloze nachten gekost? :-)

    Bij je koersdoel van 25- zou je spekkoper kunnen worden.

    PS: en AB voor je nuanceringen :-)

    Ciao!
  6. [verwijderd] 31 mei 2015 12:46
    Ook hier 2 AB's en dank je voor je originaliteit en de aandacht voor drones :-) (personal favorite)

    2027

    TNT en PostNL besteden de levering van post en pakketten inmiddels geheel uit aan Uber-NL. De taxibots die zich over het NL-grid netwerk bewegen zorgen voor een customerdelivery langs de klantroute; ze 'weten' via de Uber-NL-App waar de klant later die dag weer instapt. De post wordt via het Bot2Bot netwerk op de meest efficiënte manier van A via de taxibots naar B gebracht.
    Voor de klant die de post thuis ontvangt zorgt een in de taxibot aanwezige drone voor de levering naar de 'last-mile'. Via de inmiddels gestandaardiseerde en PKI beveilgde Drone-Mail-Receiver huisaansluiting wordt de post gegarandeerd afgeleverd en waar gewenst opgehaald.

    Ook het gegarandeerde reistijden concept (genaamd *Justin*Time) is een succes. De proef, waarbij klanten alleen maar hoeven op te geven op welk tijdstip ze de volgende ochtend op hun bestemming dienen te zijn, waarna de rest automatisch wordt geregeld (het wekken van de klant, zetten van de koffie etc.) is meer dan geslaagd te noemen. De proef is al tegen de 100% betrouwbaar met taxi-bots. Het komt nu ook voor de particulier beschikbaar met dezelfde betrouwbaarheid, mits men zich houdt aan het vooraf gegeven rijtijd- en verplaatsingsadvies.
  7. forum rang 4 shaai 31 mei 2015 12:51
    quote:

    Girakian2 schreef op 31 mei 2015 11:55:

    [...]

    Das waar, er zijn nog wel legio voorbeelden te noemen....LCI, Qurius, Imtech, innoconcepts....allemaal bedrijven die leken potentie te hebben....al is tomtom wel iets heel anders. ....We gaan het meemaken...

    PS wat zou er moet gebeuren , waardoor tomtom koers zou terugzakken naar Bv 7 euro???? Het enigste wat ik kan verzinnen momenteel is fraude binnen het bedrijf. ...Verder een evt winstwaarschuwing, wat ik bijna zeker uit sluit, verwacht eerder een winstverhoging. ...
    Ik verwacht het niet, maar zou zo maar kunnen. Algemene beurscorrectie, klein tegenvallertje bij TT, Nokia zegt dat harde belangstelling tegenvalt en (vlp) niet verkoopt (ook al zou daar een ander plan achter zitten, als alsnog een verkoop, maar dan over >0,5jr), winstnemingen bij kopers die er niet zo lang sinds 5-6 inzitten, paar paniekverkopen (of margin) van instappers >10,5, dip raakt onder de 9, de dipkopers (incl mezelf?) zijn uitgekocht, toch maar winstnemers gaan verkopen etc.
    Ik verwacht het niet, maar kan zomaar gebeuren bij een aandeel dat recent is verdubbeld. Niet iedereen is zo juichend enthousiast, en voor velen is het gewoon een onbekend bedrijf. Daar zit ook de kans op misschien wel hele forse verdere stijging, als het aandeel opeens veel meer voor het voetlicht komt, meer analisten updates, media aandacht, en dus meer beleggers die opeens gaan inlezen en dan ook de mooie vergezichten zien en geloven. Maar van een sterke stijging kun je imo 'altijd' zomaar de helft inleveren.
  8. Juun 31 mei 2015 12:57
    quote:

    shaai schreef op 31 mei 2015 12:51:

    [...]

    Ik verwacht het niet, maar zou zo maar kunnen. Algemene beurscorrectie, klein tegenvallertje bij TT, Nokia zegt dat harde belangstelling tegenvalt en (vlp) niet verkoopt (ook al zou daar een ander plan achter zitten, als alsnog een verkoop, maar dan over >0,5jr), winstnemingen bij kopers die er niet zo lang sinds 5-6 inzitten, paar paniekverkopen (of margin) van instappers >10,5, dip raakt onder de 9, de dipkopers (incl mezelf?) zijn uitgekocht, toch maar winstnemers gaan verkopen etc.
    Ik verwacht het niet, maar kan zomaar gebeuren bij een aandeel dat recent is verdubbeld. Niet iedereen is zo juichend enthousiast, en voor velen is het gewoon een onbekend bedrijf. Daar zit ook de kans op misschien wel hele forse verdere stijging, als het aandeel opeens veel meer voor het voetlicht komt, meer analisten updates, media aandacht, en dus meer beleggers die opeens gaan inlezen en dan ook de mooie vergezichten zien en geloven. Maar van een sterke stijging kun je imo 'altijd' zomaar de helft inleveren.
    Omgevingsfactoren valt niet mee te dealen, maar als TT met een update komt t.a.v. de outlook 2015/2016, met een prognose wpa van €1,- per aandeel, dan doet TT het op eigen kracht en staat de huidige koers als een huis en wordt de nieuwe bodem. Dan doen omgevingsfactoren helemaal niets negatiefs meer met de koers van TT. Maar als dat bericht van TT maar *Justin*Time komt. (prachtige woordspeling!)
1.333 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 67 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom onderliggend sterk en vooruitzichten zijn goed

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links