Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,730 24 apr 2024 17:35
  • +0,210 (+3,80%) Dagrange 5,550 - 5,735
  • 524.733 Gem. (3M) 317,5K

Wist u dat.........................?

5.522 Posts
Pagina: «« 1 ... 207 208 209 210 211 ... 277 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 26 mei 2015 14:00
    Dank Justin voor je toelichting op dit artikel. Ben zelf geen techneut, maar ik plaatste dit omdat Bloomberg veel gelezen wordt. Dus veel invloed hiermee ook op de koers van TomTom.

    En vond dit ook erg interessant:
    The auto industry’s need to embrace technological change is more urgent now than ever before. Innovations are accelerating, opening up opportunities – and challenges – for automakers: Cars that lack steering wheels, brake when they sense a person or object, emit only water when on the move, or use advanced materials like carbon fiber reinforced polymer – these are just some of the innovations that will be commonplace by 2025.
  2. [verwijderd] 26 mei 2015 14:30
    quote:

    *Justin* schreef op 26 mei 2015 13:42:

    [...]

    Dat probeerde ik ook aan Gerard_ECB te zeggen. Dat de autofabrikanten echt geschrokken zijn door de - voor automotive begrippen - zeer snelle wijze waarop Tesla als nieuwe autofabrikant is opgestaan. De entree barrières zijn veel lager dan men dacht, voor elektrische wagens. En voor autonoom rijden komen ook de tech bedrijven als Google, Apple en UBER om de hoek kijken.

    Ook was er een hoge pief van Audi die zei dat 50% van de toegevoegde waarde in de auto industrie gaat komen uit dingen die men traditioneel gezien niet tot de kern van de auto rekende. De connected services, slimme software, etc.

    En dat was ook de reden dat ik stelde dat technologie bedrijven net zoveel in de auto branche te zoeken hebben als auto bedrijven. Omdat technologie minimaal 50% van de waarde vertegenwoordigt.

    Alle 'branding' van luxemerken ten spijt is het maken van een auto ook gewoon een heel snelle en goede assemblage, waar heel veel partijen bij komen kijken.

    De vraag die autofabrikanten zich nu kunnen stellen is waar zij nu echt de 'OWNER' van zijn. In Nederland heb je al twee bedrijfstakken die erg profiteren. Er zit ergens in het noorden van ons land een partij die heel lichtgewicht staal maakt, goed voor lage emissies. Onder andere Audi is klant. En rond Eindhoven heb je die hele technologie hub rond intelligente auto's. TomTom is onderdeel van dat ecosysteem.

    Op het moment dat steeds meer horizontale integratie plaatsvindt. De een is het beste in staal, de ander is het beste in connected services. De ander is weer het best in software en maps rond zelfsturende auto's. Dan conflicteert dat met autofabrikanten die juist verticaal georiënteerd zijn en al die dingen integreren in een auto.

    Als tech bedrijven echt hun miljarden er tegenaan gooien (waar spaart Apple voor?) dan kan een autofabrikant in de rol van assemblage geduwd worden. Terwijl de tech bedrijven de lead hebben over concept en design.

    Grote verschuivingen dus. En door carsharing (mijn autocorrect wil daar aarsharing van maken) gaat autobezit afnemen en autogebruik toenemen. En er komt een hele generatie aan voor wie een luxe auto geen statussymbool is (een Apple watch wel) en die ook veel minder geven om status.



    Net zoals we verschillen van mening over de waarde en koersontwikkeling van TomTom, verschillen we ook op dit punt grotendeels van mening.

    Ik geloof er geen snars van dat een partij als Tesla in staat zou zijn om een aanzienlijk marktaandeel te veroveren in Automotive. Geef mij maar een (semi-)electrische auto van BMW, Audi of Mercedes.
    Laten we maar even zien waar Tesla staat over een aantal jaar; en of die auto's ook voldoende kwaliteit blijken te hebben en hun waarde houden.

    Ik geloof er ook geen snars van dat techpartijen als Google, Apple en Uber een belangrijke rol gaan vervullen in de wereld van zelfrijdende auto's. Het is een evolutie en zeker geen revolutie. En die evolutie is al begonnen met bijv. Volvo die inmiddels ver is op het gebied van ADAS. De technologie van partijen als Bosch en TomTom is leading en veel meer bewezen, robuuster, goedkoper en betrouwbaarder dan wat er in de labs van bijvoorbeeld een Google wordt ontwikkeld.
    Uber is overigens niet veel meer dan een taxi-appje met veel geld; een zeer eenvoudig te kopieren businessmodel. Het is niet voor niets dat Carl Icahn recent 100 miljoen dollar investeerde in Lyft.

    De praktijk laat die evolutie ook zien. Je kunt een elektrisch karretje volproppen met voor miljoenen aan camera's, radar en computers en dan met 40km per uur in een beperkt gebiedje zelf laten rijden a la Google, maar je kunt ook de weg van Audi kiezen en met een standaard en veilige kwaliteitsauto, voorzien van ADAS-HAD-technolgie, van San Francisco naar New York rijden over de snelweg. Geef mij maar het laatste. En zeker ook qua design.

    Glenn Abrett scheef recent op seekingalpha het volgende:

    As an AI scientist deeply involved in the race to build autonomous people let me say this: There are not going to be truly autonomous cars for at least twenty years. In fact I sincerely doubt there will ever be such things. By the time the tech exists to make such things the human race will likely have other fish to fry.


    Why is this the case? Let me give a simple illustration. You are driving down a country road. Up ahead you can see a car starting to pull down a driveway. You immediately focus on that car. Threat? In a millisecond you determine that it is not, that the other driver will do the rational thing and pause waiting for you to pass. What would an autonomous vehicle using today's technology do? Come to a screeching halt. Why? Because the AI would be unable to determine the threat level of the car moving down the driveway and would be forced to do the 'safe' thing. AI's are great at dealing with motion and collision paths and such things, but today's AI's and AI's for the forseeable future cannot begin to determine the INTENT of other drivers. And without being able to determine intent, autonomous cars will be painfully slow and safety conscious -- so slow and safety conscious that no one will want to have anytthing to do with them.


    In order to determine intent an AI would need to understand humans and their motivations at a pretty deep level -- the thing that humans understand about each other naturally. In fact, in order to understand something as simple as the intent of a driver of another car, an AI would have to be incredibly smart and capable -- almost as smart and capable as an actual human. Not going to happen in the near future. Probably not for a considerable time. Maybe never as AI's are likely to evolve in a somewhat different direction (we have more than enough actual humans).


    Of course if all cars were controlled by AI's linked together it would work fine. But to make that a reality would require a draconian government that we are unlikely to elect in US and even in China I dare say it would simply piss too many folks off.
  3. [verwijderd] 26 mei 2015 14:41
    Zijn we het allemaal wel met elkaar eens dat:
    cost of ownership steeds belangrijker wordt?
    dat de generatie van nu status van de auto minder belangrijk vindt en dat ze meer aan carsharing gaan doen?
    Dat hierdoor de aantal verkochte auto's per jaar in EU en VS gaan afnemen? Dat de autobranche gaat inzetten om geld te verdienen aan andere zaken dan verkoop van auto's en onderdelen?

    Dat denk ik namelijk wel. Of Uber, Tesla, Google, Apple een heel grote rol gaan spelen als producent van auto's dat moet ik ook nog eens zien. ik blijf er bij dat een auto ontwikkelen echt een andere tak van sport is.

  4. [verwijderd] 26 mei 2015 14:58
    quote:

    gerard_ecb schreef op 26 mei 2015 14:41:

    Zijn we het allemaal wel met elkaar eens dat:
    cost of ownership steeds belangrijker wordt? (1)

    dat de generatie van nu status van de auto minder belangrijk vindt en dat ze meer aan carsharing gaan doen? (2)

    Dat hierdoor de aantal verkochte auto's per jaar in EU en VS gaan afnemen? (3)

    Dat de autobranche gaat inzetten om geld te verdienen aan andere zaken dan verkoop van auto's en onderdelen?
    (4)

    Dat denk ik namelijk wel. Of Uber, Tesla, Google, Apple een heel grote rol gaan spelen als producent van auto's dat moet ik ook nog eens zien. ik blijf er bij dat een auto ontwikkelen echt een andere tak van sport is.

    Tuurlijk mee eens, dat is gewoon de deel-economie. decorrespondent.nl/1432/De-deeleconom... Uber, snappcar zijn slechts voorbeelden. Bezit minder belangrijk dan toegang en mensen wilden misschien altijd al delen, maar nu zijn er platforms die het delen makkelijke maken.

    De auto wordt dan meer een behoefte (mobiliteit) waar een service bij hoort. Voor services heb je een service mentaliteit nodig, een goedwerkend platform nodig en veel gebruikers. UBER heeft laten zien dat ze dat kunnen.

    Autofabrikanten en hun dealers hebben die focus op service van nature minder, die zijn meer gericht op de hardware en zien die services meer als een distributiemiddel (wilt u kopen of leasen?) dan als het vertrekpunt (u wilt mobiel zijn en hoe kunnen we dan invullen).

    De grote tech bedrijven hebben als voordeel dat ze zoveel gebruikers hebben met hun platforms als iOS, Android, maar bijvoorbeeld ook Facebook.

  5. [verwijderd] 26 mei 2015 15:11
    quote:

    gerard_ecb schreef op 26 mei 2015 14:41:

    Zijn we het allemaal wel met elkaar eens dat:
    cost of ownership steeds belangrijker wordt?
    dat de generatie van nu status van de auto minder belangrijk vindt en dat ze meer aan carsharing gaan doen?
    Dat hierdoor de aantal verkochte auto's per jaar in EU en VS gaan afnemen? Dat de autobranche gaat inzetten om geld te verdienen aan andere zaken dan verkoop van auto's en onderdelen?

    Dat denk ik namelijk wel. Of Uber, Tesla, Google, Apple een heel grote rol gaan spelen als producent van auto's dat moet ik ook nog eens zien. ik blijf er bij dat een auto ontwikkelen echt een andere tak van sport is.

    Dat de jonge generatie een eigen auto minder belangrijk vindt, betwijfel ik. Niets gemakkelijker dan een persoonlijk vervoermiddel dat altijd direct beschikbaar is. Wellicht dat de leeftijd waarop men tot aanschaf overgaat stijgt.
    Wel ben ik het met je eens dat er nieuwe vervoersconcepten komen. En dat dan vooral in de grote steden en vooral ook gebaseerd op meer en meer elektrisch en (semi-)automatisch rijden met beperkte snelheid. Taxibots is een idee maar persoonlijk denk ik dat vooral het automatisch, en op het juiste tijdstip, afleveren van goederen/pakketjes interessant wordt.

    Ik ben het niet met je eens dat het aantal verkochte auto's gaat afnemen. In de periode 2015-2050 groeit naar verwachting het aantal auto's wereldwijd van 1 miljard naar 5 miljard.
  6. [verwijderd] 26 mei 2015 15:25
    quote:

    groeibriljant schreef op 26 mei 2015 15:11:

    Taxibots is een idee maar persoonlijk denk ik dat vooral het automatisch, en op het juiste tijdstip, afleveren van goederen/pakketjes interessant wordt.
    Dat is niet of/of, maar èn/èn. Net zo goed als HAD-wagens in privé bezit en taxibots een kwestie van èn/èn wordt.
  7. [verwijderd] 26 mei 2015 15:31
    quote:

    groeibriljant schreef op 26 mei 2015 15:11:

    [...]

    Dat de jonge generatie een eigen auto minder belangrijk vindt, betwijfel ik. Niets gemakkelijker dan een persoonlijk vervoermiddel dat altijd direct beschikbaar is. Wellicht dat de leeftijd waarop men tot aanschaf overgaat stijgt.
    Wel ben ik het met je eens dat er nieuwe vervoersconcepten komen. En dat dan vooral in de grote steden en vooral ook gebaseerd op meer en meer elektrisch en (semi-)automatisch rijden met beperkte snelheid. Taxibots is een idee maar persoonlijk denk ik dat vooral het automatisch, en op het juiste tijdstip, afleveren van goederen/pakketjes interessant wordt.

    Ik ben het niet met je eens dat het aantal verkochte auto's gaat afnemen. In de periode 2015-2050 groeit naar verwachting het aantal auto's wereldwijd van 1 miljard naar 5 miljard.
    Heb je er al bij stilgestaan dat de generatie van mijn kinderen (20-22 jaar) de eerste generatie is die het in financiële zin minder gaan krijgen dan hun ouders?
    Wanneer er andere vervoersconcepten komen (meer OV, precies aansluiten van Taxi die je op tijd bij de trein afzet) maar ook carpooling, carsharing, dit ten koste zal gaan van het aantal auto's.
    Wat komt er allemaal kijken bij het bezit van de auto in de stad? Uiteraard alle bekende kosten zoals verzekering, onderhoud, wegenbel., afschrijving, brandstof maar ook zaken als parkeergeld en in London een vergunning om in het centrum te mogen rijden. Verder is de auto in de stad nie echt handig vanwege drukte en parkeren. Zouden we bij het wonen van de bevolking kunnen uitgaan van een 20/80 regel? Ik denk van wel ik denk dat in 20% van de grootste steden in een land 80 % van de bevolking woont. Als voor die 80% de auto eigenlijk niet handig is en duur in het bezit en er komen goede (en steeds betere alternatieven) dan zou dit toch ten koste gaan van het autobezit en ik denk dat daardoor het aantal auto's als particulierbezit in de VS en de EU (beide laten geen grote bevolkingsgroei meer zien) gaan afnemen.
    Het lijkt mij een logisch gevolg.

    Uiteraard kan ik er helemaal naast zitten. ik vind het in ieder geval leuk om met elkaar op deze wijze van gedachte te wisselen.
  8. aex010 26 mei 2015 15:41
    quote:

    gerard_ecb schreef op 26 mei 2015 11:10:

    Wat jij onderschat is de bemoeizucht en angst van de mens en overheid. Het gaat nog jaren en jaren duren (als het er al ooit gaat komen) voordat je goedkeuring gaat krijgen dat auto's zonder iemand die verantwoordelijk is mogen rondrijden.
    Dit kun je ook van een heel andere kant bekijken. De overheid is geneigd om de autonomie zo veel mogelijk te beperken en stromen te beheersen door constante registratie en controle. Als iedereen maar vrij aan zijn stuurwiel mag draaien en door middel van een gaspedaal ook nog eens autonoom de snelheid van het voertuig bepaalt, is men aangewezen op lapmiddelen als camera's en dergelijke.

    Voertuigen waarover de bestuurder niet zo veel meer heeft te zeggen zijn juist een natte droom van Big Brother. Niemand rijdt meer te snel. Alles wordt bijgehouden. Nu probeert men files te voorkomen door de snelheid op te geven via matrixborden. Geen mens die zich eraan houdt. Straks gaan alle voertuigen gewoon automatisch langzamer rijden bij drukte. Men kan dan ook road pricing invoeren. Of prijsdifferentiatie: heb je haast, dan krijg je tegen meerprijs een snelle doorstroming. Ik noem maar wat.

    Wat ik wil zeggen: misschien speelt deze ontwikkeling de bemoeizuchtige overheid juist in de kaart en stemmen ze sneller in dan je denkt.

  9. [verwijderd] 26 mei 2015 15:48
    quote:

    xynix schreef op 26 mei 2015 15:25:

    [...]
    Dat is niet of/of, maar èn/èn. Net zo goed als HAD-wagens in privé bezit en taxibots een kwestie van èn/èn wordt.
    Eens.
    Naar mijn verwachting:
    -veeeeeeeeeeeel meer Logisticbots dan Taxibots;
    -veeeeeeeeeeeel meer prive HAD-wagens dan gedeelde HAD-wagens (mensen willen liever hun eigen comfortabele en schone auto)
  10. [verwijderd] 26 mei 2015 15:52
    quote:

    aex010 schreef op 26 mei 2015 15:41:

    [...]

    Dit kun je ook van een heel andere kant bekijken. De overheid is geneigd om de autonomie zo veel mogelijk te beperken en stromen te beheersen door constante registratie en controle. Als iedereen maar vrij aan zijn stuurwiel mag draaien en door middel van een gaspedaal ook nog eens autonoom de snelheid van het voertuig bepaalt, is men aangewezen op lapmiddelen als camera's en dergelijke.

    Voertuigen waarover de bestuurder niet zo veel meer heeft te zeggen zijn juist een natte droom van Big Brother. Niemand rijdt meer te snel. Alles wordt bijgehouden. Nu probeert men files te voorkomen door de snelheid op te geven via matrixborden. Geen mens die zich eraan houdt. Straks gaan alle voertuigen gewoon automatisch langzamer rijden bij drukte. Men kan dan ook road pricing invoeren. Of prijsdifferentiatie: heb je haast, dan krijg je tegen meerprijs een snelle doorstroming. Ik noem maar wat.

    Wat ik wil zeggen: misschien speelt deze ontwikkeling de bemoeizuchtige overheid juist in de kaart en stemmen ze sneller in dan je denkt.

    Daar is de overheid al mee bezig. In Helmond is de Innovatiecentrale voor experimenten op de openbare weg in maart geopend.
    Met de opening van de Innovatiecentrale heeft de minister het officiële startschot gegeven voor overheden, kennisinstellingen en marktpartijen om op de openbare weg grootschalige experimenten met Smart Mobility uit te voeren. Door in het dagelijks verkeer te experimenteren zijn de effecten van de oplossingen direct zichtbaar.

    Eén van de eerste concrete projecten van de Innovatiecentrale is een app tegen spookfiles op de A58. Via deze app krijgen weggebruikers continue snelheidsadvies, waardoor de doorstroming verbetert. Het snelheidsadvies is gebaseerd op data uit de Verkeerscentrale. Het uiteindelijke doel van de experimenten is de ontwikkeling van de zelfrijdende auto te stimuleren.

    En volgens mij doet TOMTOM daar ook aan mee.
  11. forum rang 6 boem! 26 mei 2015 15:52
    quote:

    gerard_ecb schreef op 26 mei 2015 15:31:

    [...]
    Heb je er al bij stilgestaan dat de generatie van mijn kinderen (20-22 jaar) de eerste generatie is die het in financiële zin minder gaan krijgen dan hun ouders?
    Wanneer er andere vervoersconcepten komen (meer OV, precies aansluiten van Taxi die je op tijd bij de trein afzet) maar ook carpooling, carsharing, dit ten koste zal gaan van het aantal auto's.
    Wat komt er allemaal kijken bij het bezit van de auto in de stad? Uiteraard alle bekende kosten zoals verzekering, onderhoud, wegenbel., afschrijving, brandstof maar ook zaken als parkeergeld en in London een vergunning om in het centrum te mogen rijden. Verder is de auto in de stad nie echt handig vanwege drukte en parkeren. Zouden we bij het wonen van de bevolking kunnen uitgaan van een 20/80 regel? Ik denk van wel ik denk dat in 20% van de grootste steden in een land 80 % van de bevolking woont. Als voor die 80% de auto eigenlijk niet handig is en duur in het bezit en er komen goede (en steeds betere alternatieven) dan zou dit toch ten koste gaan van het autobezit en ik denk dat daardoor het aantal auto's als particulierbezit in de VS en de EU (beide laten geen grote bevolkingsgroei meer zien) gaan afnemen.
    Het lijkt mij een logisch gevolg.

    Uiteraard kan ik er helemaal naast zitten. ik vind het in ieder geval leuk om met elkaar op deze wijze van gedachte te wisselen.
    Ik geef je een duidelijk punt.
    Ik denk ook dat de sterke groei in auto-verkopen in de VS en EU achter ons liggen.

    Vergeet echter niet de andere gebieden, waar het autobezit sterk zal groeien, China, Azie en Zuid-Amerika.

    Als ik die krachten tegen elkaar afweeg voorzie ik nog steeds een duidelijke groei in het aantal nieuw af te leveren auto's de komende 5 jaar.

    In termen van omzet en winst zijn voor tom2 de verkopen in EU en US uiteraard vele malen belangrijker vanwege de hoge take-rate.

    Zal zoals belooft morgen in het rekendraadje een aanzet geven hoe eea mi te kwantificeren valt.
  12. [verwijderd] 26 mei 2015 15:58
    quote:

    gerard_ecb schreef op 26 mei 2015 15:31:

    [...]
    Heb je er al bij stilgestaan dat de generatie van mijn kinderen (20-22 jaar) de eerste generatie is die het in financiële zin minder gaan krijgen dan hun ouders?
    Ben ik niet zo zeker van. Dat dachten mijn ouders destijds ook ;-) Wellicht dat de verdeling nog slechter wordt (Piketty) maar daar zal de politiek oplossingen voor (moeten) gaan bedenken.

    Wanneer er andere vervoersconcepten komen (meer OV, precies aansluiten van Taxi die je op tijd bij de trein afzet) maar ook carpooling, carsharing, dit ten koste zal gaan van het aantal auto's.
    Wat komt er allemaal kijken bij het bezit van de auto in de stad? Uiteraard alle bekende kosten zoals verzekering, onderhoud, wegenbel., afschrijving, brandstof maar ook zaken als parkeergeld en in London een vergunning om in het centrum te mogen rijden. Verder is de auto in de stad nie echt handig vanwege drukte en parkeren. Zouden we bij het wonen van de bevolking kunnen uitgaan van een 20/80 regel? Ik denk van wel ik denk dat in 20% van de grootste steden in een land 80 % van de bevolking woont. Als voor die 80% de auto eigenlijk niet handig is en duur in het bezit en er komen goede (en steeds betere alternatieven) dan zou dit toch ten koste gaan van het autobezit en ik denk dat daardoor het aantal auto's als particulierbezit in de VS en de EU (beide laten geen grote bevolkingsgroei meer zien) gaan afnemen.
    Het lijkt mij een logisch gevolg.
    Qua bevolkingsgroei in het Westen heb je een punt. Ook dat er slimme vervoersconcepten in de grote steden bij gaan komen. Meer individueel vervoer betekent meer wagens in de straten. Maar dan wel efficienter en schoner. Het autobezit groeit wereldwijd van nu 1 miljard naar 5 miljard in 2050

    Uiteraard kan ik er helemaal naast zitten. ik vind het in ieder geval leuk om met elkaar op deze wijze van gedachte te wisselen.
  13. [verwijderd] 26 mei 2015 16:06
    quote:

    martinmartin schreef op 26 mei 2015 15:52:

    [...]

    Ik geef je een duidelijk punt.
    Ik denk ook dat de sterke groei in auto-verkopen in de VS en EU achter ons liggen.

    Vergeet echter niet de andere gebieden, waar het autobezit sterk zal groeien, China, Azie en Zuid-Amerika.

    Als ik die krachten tegen elkaar afweeg voorzie ik nog steeds een duidelijke groei in het aantal nieuw af te leveren auto's de komende 5 jaar.

    In termen van omzet en winst zijn voor tom2 de verkopen in EU en US uiteraard vele malen belangrijker vanwege de hoge take-rate.

    Zal zoals belooft morgen in het rekendraadje een aanzet geven hoe eea mi te kwantificeren valt.

    Wereldwijd stijgen de autoverkopen. Vanzelfsprekend minder in de USA en Europa dan in landen als China, Rusland, Brazilie, India, Indonesie etc.etc. In de periode 2015-2050 stijgt volgens analisten het aantal auto's van 1 miljard naar 5 miljard.

    De verkopen in de USA en Europa zijn nu nog belangrijker voor TomTom maar de groei komt in de komende decennia ook uit landen als China, Rusland, Brazilie, India, Indonesie etc.etc. In het Westen zal ook de takerate nog zeer fors gaan groeien van nu zo'n 30% naar straks 100% ivm ADAS-HAD (ingenouwde HD-kaarten noodzakelijk).
    Daarnaast is ook nog de wet van de remmende voorsprong voor de nieuwe markten. Het zal daar hard gaan met de take-rates.

    Ben benieuwd naar je bijdrage morgen in het rekendraadje!
  14. Gijsie 26 mei 2015 16:08
    quote:

    gerard_ecb schreef op 26 mei 2015 15:31:

    [...]
    Heb je er al bij stilgestaan dat de generatie van mijn kinderen (20-22 jaar) de eerste generatie is die het in financiële zin minder gaan krijgen dan hun ouders?
    Wanneer er andere vervoersconcepten komen (meer OV, precies aansluiten van Taxi die je op tijd bij de trein afzet) maar ook carpooling, carsharing, dit ten koste zal gaan van het aantal auto's.
    Wat komt er allemaal kijken bij het bezit van de auto in de stad? Uiteraard alle bekende kosten zoals verzekering, onderhoud, wegenbel., afschrijving, brandstof maar ook zaken als parkeergeld en in London een vergunning om in het centrum te mogen rijden. Verder is de auto in de stad nie echt handig vanwege drukte en parkeren. Zouden we bij het wonen van de bevolking kunnen uitgaan van een 20/80 regel? Ik denk van wel ik denk dat in 20% van de grootste steden in een land 80 % van de bevolking woont. Als voor die 80% de auto eigenlijk niet handig is en duur in het bezit en er komen goede (en steeds betere alternatieven) dan zou dit toch ten koste gaan van het autobezit en ik denk dat daardoor het aantal auto's als particulierbezit in de VS en de EU (beide laten geen grote bevolkingsgroei meer zien) gaan afnemen.
    Het lijkt mij een logisch gevolg.

    Uiteraard kan ik er helemaal naast zitten. ik vind het in ieder geval leuk om met elkaar op deze wijze van gedachte te wisselen.
    Er zijn in de wereldgeschiedenis vele generaties kinderen geweest die het minder hadden dan hun ouders. Maar de huidige opgroeiende kinderen (die van mij zijn 12 en 10) zullen daar niet bij horen. Zolang de arbeidsproductiviteit blijft toenemen zal de welvaart stijgen. De arbeidsproductiviteitsgroei hangt nauw samen met innovatie en we leven in een tijd met veel aandacht en mogelijkheden voor innovatie.
  15. [verwijderd] 26 mei 2015 17:04
    Zwei Berliner Firmen kämpfen um die beste Navigation

    Hunderte Ingenieure und Geografen arbeiten in Berlin daran, Autofahrer schneller an ihr Ziel zu bringen. Intelligente Navigationsprogramme von Nokia und TomTom helfen, Zeit und Energie zu sparen.
    Zwei Unternehmen kämpfen in Berlin um die beste Karten- und Navigationslösung für den Weltmarkt: Nokia und TomTom. Ihr Markt ist in Bewegung geraten, denn mit Satellitennavigation ausgestattete Smartphones sind auf dem Vormarsch. Sie verdrängen herkömmliche "Navis", die Autofahrer mit einem Saugfuß an ihre Windschutzscheibe pappen. Das zwingt die Unternehmen, sich unterschiedliche Nischen zu suchen und mit einzigartigen Lösungen zu brillieren.
    ..
    Das Projekt Here ist vor allem für Nokia- und Windows-Smartphones konzipiert und steht auf zwei Säulen: der Kartenanwendung Maps (vergleichbar Google Maps) und der Navigationssoftware mit den Namen Drive und Drive Plus. Offene Programmschnittstellen erlauben es Entwicklern, Apps an diese Programme anzudocken – beispielsweise City Lens, das die Navigation mit Augmented-Reality-Elementen ermöglicht.

    "15 Prozent der Reisezeit kann eingespart werden", sagt Ralf-Peter Schäfer, Verkehrschef des Navigations-Unternehmens TomTom. "Das ist unser Geschäftsmodell, und damit verdienen wir unser Geld." Schäfer gilt als einer der Pioniere der modernen Staudetektion – zunächst beim Fraunhofer-Institut für Verkehrssysteme in Karlsruhe, dann seit 2000 beim Deutschen Zentrum für Luft- und Raumfahrt in Berlin.

    Echtzeit-Staubild der Straßen von insgesamt 70 Ländern

    Nach einem kleinen Pilotprojekt mit 300 Taxen in Berlin musste Schäfer ins chinesische Ningbo reisen, um zu beweisen, dass mit Bewegungssensoren ausgestattete Autos als Staudetektor genutzt werden können und dazu tatsächlich schneller vorankommen. Im Rahmen eines Pilotversuchs stattete er 2000 Taxen mit einem Telematiksystem aus, welches GPS-Positionsdaten an einen Server funkte, der daraus Staumeldungen errechnete. Dabei stellte sich heraus, dass Taxen mit diesem Sensor und integriert in eine Navigationslösung schneller an ihr Ziel kamen als andere.

    (konnen wir sagen TomTom hat gewonnen..entgegen ausser aus. fur Here !!)

    Ningbo...
  16. [verwijderd] 26 mei 2015 17:46
    WUD Mapquest nog steeds bestaat met Mapdata van TomTom...

    ...
    Unlike Nokia and Google, MapQuest doesn’t own the little bits of core data that create a digital map; it buys that information from a Dutch company, TomTom. MapQuest is competing with Google and Nokia only on the next step: What is done with that data and how it’s stitched together into something people can use.

    Mapquest is onderdeel van AOL,dat nu weer is overgenomen door Verizonn....m.i positief voor TT

    www.columbian.com/news/2015/may/26/ma...
  17. [verwijderd] 26 mei 2015 17:57
    AOL, Inc. (NYSE:AOL) MapQuest Inks UI Deal With Map Box As It Gets Ready To Refurbish The Product

    ..MapQuest will continue to acquire raw data from its current providers once the merger is in position. Some of the providers include OpenStreetMap and TomTom
    - -
    www.mapbox.com/about/maps/

    Mapbox Places

    Licensed under our Terms of Service.

    Includes place data from Quattroshapes (CC-BY); US Census TIGER; Flickr Shapefiles Public Dataset 2.0; Japanese Ministry of Land, Infrastructure & Transport; Australian Bureau of Statistics.

    Includes place data that is © 2006-2015 TomTom. All rights reserved. This material is proprietary and the subject of copyright protection, database right protection and other intellectual property rights owned by TomTom or its suppliers. The use of this material is subject to the terms of a license agreement. Any unauthorized copying or disclosure of this material will lead to criminal and civil liabilities.
5.522 Posts
Pagina: «« 1 ... 207 208 209 210 211 ... 277 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links