Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,550 25 apr 2024 14:32
  • -0,180 (-3,14%) Dagrange 5,550 - 5,725
  • 157.020 Gem. (3M) 321,3K

Kijken in de toekomst: zelfrijdende auto's

202 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 11 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Eddysoft 16 mei 2015 19:19
    Connected car of the past: GM OnStar, self-driving, safe & fun

    youtu.be/Rx6keHpeYak

    LOL

    Instead of a glove box, there is a cooler/refrigerator box filled with orange juice and ice cream.

    The adviser sends the family to a special “Sunset Inn that is a honey and the hostess is a dream.” The food is pre-digested and cooked by infrared. Yum.

    The adviser announces to the driver, that he must take back to hands on wheel steering.
    This very much like GM’s announcement that OnStar will offer hotel bookings and Dunkin’ Donut incentives.

    The most amusing part of the video are how little traffic is on the roadways.
    The back seats have table trays but not TV screens or tablets for viewing videos.

    Do you recognize any other connected car technology of today? Please let us know in the comments below.
  2. Eddysoft 16 mei 2015 19:54
    Mercedes-Benz: The F 015 Luxury in Motion Future City

    The autonomously driving research car F 015 Luxury in Motion demonstrates in this animated video several scenarios of the future. For instance, the F 015 is able to park itself autonomously or to project a virtual crosswalk onto the road surface which lets the pedestrian know the road is clear. As a result of the freedom to concern oneself with matters other than steering, accelerating and braking, time spent in the car

    youtu.be/SlfpZmCCZ_U

  3. Zim 19 mei 2015 11:57
    Een maand of twee geleden had iemand een rapport van een verzekeringsfirma gepost, waarin de toekomst van HAD vanuit een verzekeringsperspectief uiteengezet werd. Ik heb dit toen gelezen, erg goed stuk vond ik, ook vanuit beleggersperspectief, maar ik kan hem niet meer terugvinden. Volgens mij was deze gepost in het weekdraadje van toen.

    Heeft iemand deze nog? Die zou in deze draad ook uitstekend passen voor een soort introductie in HAD.
  4. outofthebox 20 mei 2015 22:16
    Deze plaatste ik vandaag in het weekdraadje.

    Uit de NRC Q, artikel van Delta Loyd (Advertorial)
    www.nrcq.nl/advertorial/de-laatste-ho...

    De laatste hobbels voor de zelfrijdende auto

    Partnercontent

    Door Delta Lloyd op woensdag 20 mei 2015

    Op zoek naar een parkeerplek rijd je door een smalle straat, met aan weerszijden een rij strak geparkeerde auto’s. Sensoren op de auto checken de beschikbare ruimte op grootte en zodra er een passende plek gevonden is, parkeert de auto zichzelf in. Sturen, gassen of remmen: je hoeft niets zelf te doen. Droom? Nee, werkelijkheid. De techniek gaat verder dan hulp bij het parkeren, de auto die helemaal zelf rijdt is onderweg. Straks rijd je krantlezend in jouw eigen auto naar kantoor. Alleen zijn er nog wel wat hobbels te nemen, want als de techniek de beslissingen neemt, bij wie ligt dan bijvoorbeeld de schuldvraag in geval van een aanrijding?

    Het klinkt als toekomst, maar de zelfrijdende auto is dichterbij dan ooit. Al jarenlang zijn autofabrikanten volop bezig met de ontwikkeling van hulpsystemen die de veiligheid in het verkeer vergroten. Denk aan het automatisch remmen in het geval van een dreigende aanrijding, cruise control die vanzelf de juiste afstand tot een voorligger aanhoudt en een systeem dat je waarschuwt als de auto de witte lijnen op de weg overschrijdt. De volgende stap is dat al deze systemen gaan samenwerken en de auto volledig besturen. Zonder dat jij er zelf nog aan te pas komt. De bestuurder verworden tot passagier.

    “De zelfrijdende auto zorgt voor meer veiligheid op de weg”

    “Nog 5 jaar”, zegt Werner Budding, journalist bij Autovisie en tv-presentator van RTL Autovisie. “De zelfrijdende auto zorgt voor meer veiligheid op de weg, want de computer maakt geen fouten en jij en ik wel. Verzekeringstechnisch is het dus een bijzonder interessant product. Het is slechts een kwestie van wennen voordat automobilisten letterlijk het stuur uit handen durven geven. Fabrikanten moeten vooral vertrouwen weten te winnen, dat het technisch kan en veilig is. Dat kost tijd, maar stapsgewijs komt de zelfrijdende auto op de weg, dat is zeker.”

    Het verder fijnslijpen van de techniek alleen is niet voldoende om doorgang te creëren voor de zelfrijdende auto. Het onderzoeksrapport ‘Aansprakelijkheidsrisico’s en verzekerbaarheid zelfrijdende auto’s’ van verzekeringsmakelaar en risicoadviseur Aon Nederland, pleit voor duidelijkheid over aansprakelijkheid. Die kan immers bij steeds meer partijen liggen. De fabrikant, de bestuurder, de leverancier van de software, noem maar op. En alleen de schuldvraag bij een defect vaststellen is niet voldoende, wie gaat bijvoorbeeld de bestuurder informeren of zelfs instrueren over het gebruik van de techniek? De materie is zo complex dat door het verschuiven van aansprakelijkheidsrisico’s fabrikanten zouden kunnen besluiten bepaalde technologieën, ondanks de voordelen ervan, (nog) niet op de markt te brengen.

    Er zijn meer hobbels te nemen voordat de zelfrijdende auto in Nederland de weg op mag. Wet- en regelgeving moeten worden aangepast. Bijvoorbeeld om de bestuurder van de zelfrijdende auto te beschermen tegen schade veroorzaakt door de auto zelf. En wat te denken van de verzekering. Als niet de bestuurder maar de auto de beslissingen neemt, bij wie ligt dan de schuldvraag in geval van een aanrijding? En reageert elke zelfrijdende auto hetzelfde in een noodsituatie, of wijkt het ene automerk uit naar links en het andere naar rechts? Het zijn lastige vraagstukken waarover onder meer autofabrikanten en verzekeraars zich momenteel buigen.

    Delta Lloyd ziet uit naar de zelfrijdende auto. Immers, de veiligheid op de weg zal toenemen en het aantal schades verminderen. Maar daarvoor moet de wet zo snel mogelijk worden aangepast, zodat bestuurders beschermd worden tegen schade veroorzaakt door de auto zelf. Liefst in Europees verband, zodat er na het passeren van de grens niet ineens andere regelgeving geldt en je alsnog het stuur zelf ter hand moet nemen. Zelfrijdende auto of niet.

    Jouw wereld in 2035
    Hoe ziet de wereld eruit over twintig jaar? Het is moeilijk daar een voorstelling van te maken, omdat de ontwikkelingen zo snel gaan. Technologie, zoals bijvoorbeeld de zelfrijdende auto, zorgt voor ontwikkeling en welvaart, maar werpt ook uitdagingen en dilemma’s op.

    Delta Lloyd schetst in toekomstscenario’s voor drie markten, hoe de wereld er in 2035 uitziet. Geen kristallen bollen, maar met zorg samengestelde, plausibele scenario’s die verschillende combinaties van onvermijdelijkheden en onzekerheden verkennen. Dit stelt Delta Lloyd in staat de juiste strategische beslissingen te nemen om klanten ook op lange termijn zekerheid te kunnen bieden.

    Dit is een artikel van Delta Lloyd. De inhoud van dit artikel valt niet onder de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Q.
  5. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 22 mei 2015 06:27
    quote:

    Pacman RTT schreef op 22 mei 2015 05:24:

    How Driverless Cars Could Disrupt the Auto Industry
    www.bloomberg.com/news/videos/2015-05...
    Leuk interview. De man vergelijkt de overgang naar driverless cars met de overgang van rijtuigen met paarden ervoor naar automobielen (wat zich ook vrij snel voltrok, in de periode 1910-1920).

    Wat niet wil zeggen dat alle voorzieningen daar omheen dan ook snel veranderen. Al rond 1870 waren er in Londen verkeerslichten, toen voor rijtuigen. Hoe weinig is dat veranderd! "Rood, oranje, groen, in Almelo is altijd wat te doen"

    In die positie zit TomTom nu ook. Hoe de automarkt zich ook ontwikkelt, of hoe snel, TT lukt het wel. Heb me zelden als belegger zo comfortabel gevoeld als nu. Niet alleen na de aankondiging van de Here-verkoop, maar al eerder. Het was de afgelopen twee jaar al een beetje te zien aan de groei van de deferred revenues (oftewel de cashflow), en zeker begin 2015 na die positieve mededelingen over het automotive orderboek. Daar kwamen de aangekondigde HAD-ontwikkelingen nog bij.

    Heb toen al wat call-opties aangeschaft, met looptijden variërend van juni 2015 tot juni 2016. De steeds prangerder vraag wordt: wanneer moet ik een beetje winst gaan nemen?
  6. [verwijderd] 26 mei 2015 09:03
    quote:

    Nait Soesen schreef op 26 mei 2015 00:29:

    Donkere wolken pakken zich samen boven de autobranche, nu steeds meer technologiebedrijven deze industrie bestormen. In hoeverre gaan traditionele automakers overleven?

    computerworld.nl/markttrends/86279-it...
    (ook even kopietje naar dit draadje)

    Vond ik erg interessant om te lezen. Taxibots over 5 jaar zijn volgens mij onvermijdelijk geworden. De race om marktaandeel in die markt zal nu zeer intensief worden. Want anders dan bij personenvervoer gaat dat een "eco-systeem" keuze van overheden worden. Dus zullen zeer overtuigende partijen een zeer overtuigende totaal infrastructuur moeten aanbieden (zelfrijdende/zelfladende voertuigvloot, de laadpunten, de APPs, de algoritmen, de benodigde infrastructuur aanpassingen in het kader van Smart Cities, de oplossingen voor "load-balancing", enz., enz.).

    Wil je niet samenwerken dan ben je ten dode opgeschreven. Alles schreeuwt daarbij om standaardisering: het "Windows van de taxibots". Zodat een stad die het wil invoeren de mogelijkheid tot one-stop-shopping heeft.

    En Tomtom heeft een/enkele component(en) uit dit nieuwe taxibot ecosysteem klaarliggen op een goed kwaliteitsniveau. Als enige, die op DIT moment zo ver is. Het consortium dat met TomTom in zee gaat staat op dat punt al bij voorbaat op voorsprong. Dit zou wel eens een heel ander resultaat van de ideeën tijdens de TA-acquisitie kunnen worden, maar misschien nog wel vele malen interessanter.
  7. mjmj 26 mei 2015 10:47
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 22 mei 2015 06:27:

    [...]

    Heb toen al wat call-opties aangeschaft, met looptijden variërend van juni 2015 tot juni 2016. De steeds prangerder vraag wordt: wanneer moet ik een beetje winst gaan nemen?

    In plaats van winst nemen kun je ook op je aangeschafte opties nieuwe call opties schrijven met een hogere strike. Xynix weet daar alles van (denk ik).
  8. [verwijderd] 26 mei 2015 11:02
    quote:

    mjmj schreef op 26 mei 2015 10:47:

    [...]
    In plaats van winst nemen kun je ook op je aangeschafte opties nieuwe call opties schrijven met een hogere strike. Xynix weet daar alles van (denk ik).
    Iets zegt me dat BDB dat zelf ook verrekte goed weet ;-)

    Dat is een "oude baas" (vraag me altijd af hoe oud, maar ik denk dat hij net mijn pappie had kunnen zijn) die ze verdomd goed op een rijtje heeft.

    Ik krijg bij hem heel vaak het zelfde gevoel als dat ik jaren bij mijn vader en moeder aan de keukentafel iedere 2 weken gezamenlijk "beleggingsspelletje" ging doen. BDB is dan wel technisch beduidend beter onderlegd dan mijn vader was. En iets lichter ontvlambaar ;-). Maar mensen met een duidelijk karakter (mits in de basis menslievend) kan ik zelf trouwens wel waarderen.

    Mijn vader was een voorbeeld van "lievigheid". Marie Trottoir lijkt in meerdere opzichten wel wat op mijn moeder. Hoewel ik denk dat zij aanzienlijk jonger is.
  9. [verwijderd] 26 mei 2015 13:44
    www.bloomberg.com/news/articles/2015-...

    Goldman is out with a note this morning where Kota Yuzawa and his team predict some major changes in the auto industry over the next decade.
    Not only will steering wheels be a thing of the past, but the firm is calling for several other new advancements to be more common as well.
    The auto industry’s need to embrace technological change is more urgent now than ever before. Innovations are accelerating, opening up opportunities – and challenges – for automakers: Cars that lack steering wheels, brake when they sense a person or object, emit only water when on the move, or use advanced materials like carbon fiber reinforced polymer – these are just some of the innovations that will be commonplace by 2025.
    Here are the seven "megatrends" the firm talks about in the note, along with a cool graphic summarizing it. These are their bulletpoints:

    1.Endless powertrain advancement: Electrified vehicles will become 25% of global car sales by 2025.

    2.Autos on a severe diet: A 50kg drop in vehicle weight cuts CO2 emission volume by 1g per km. New materials to reduce car weights.

    3.Autonomous driving on horizon: Google wants to realize Level 4 automation by 2017.
    Autonomous driving could change society.

    4.Power shift to mega suppliers: Meeting CO2 regulations will cost automakers US$2,500 per vehicle. We expect the presence of mega suppliers to expand.

    5.New entrants afoot: The appearance of autonomous driving and EV is removing auto business entry barriers.

    6.Connected cars and shared mobility: Networked cars changing business models for industries from insurers to rental fleets.

    7.Shift to emerging markets: Motorization in emerging markets continues unabated. By 2025, we expect China to have 35 mn vehicles and India 7.4 mn vehicles.
  10. [verwijderd] 26 mei 2015 14:33
    Ik geloof er geen snars van dat een partij als Tesla in staat zou zijn om een aanzienlijk marktaandeel te veroveren in Automotive. Geef mij maar een (semi-)electrische auto van BMW, Audi of Mercedes.
    Laten we maar even zien waar Tesla staat over een aantal jaar; en of die auto's ook voldoende kwaliteit blijken te hebben en hun waarde houden.

    Ik geloof er ook geen snars van dat techpartijen als Google, Apple en Uber een belangrijke rol gaan vervullen in de wereld van zelfrijdende auto's. Het is een evolutie en zeker geen revolutie. En die evolutie is al begonnen met bijv. Volvo die inmiddels ver is op het gebied van ADAS. De technologie van partijen als Bosch en TomTom is leading en veel meer bewezen, robuuster, goedkoper en betrouwbaarder dan wat er in de labs van bijvoorbeeld een Google wordt ontwikkeld.
    Uber is overigens niet veel meer dan een taxi-appje met veel geld; een zeer eenvoudig te kopieren businessmodel. Het is niet voor niets dat Carl Icahn recent 100 miljoen dollar investeerde in Lyft.

    De praktijk laat die evolutie ook zien. Je kunt een elektrisch karretje volproppen met voor miljoenen aan camera's, radar en computers en dan met 40km per uur in een beperkt gebiedje zelf laten rijden a la Google, maar je kunt ook de weg van Audi kiezen en met een standaard en veilige kwaliteitsauto, voorzien van ADAS-HAD-technologie, van San Francisco naar New York rijden over de snelweg. Geef mij maar het laatste. En zeker ook qua design.

    Glenn Abrett scheef recent op seekingalpha het volgende:

    As an AI scientist deeply involved in the race to build autonomous people let me say this: There are not going to be truly autonomous cars for at least twenty years. In fact I sincerely doubt there will ever be such things. By the time the tech exists to make such things the human race will likely have other fish to fry.

    Why is this the case? Let me give a simple illustration. You are driving down a country road. Up ahead you can see a car starting to pull down a driveway. You immediately focus on that car. Threat? In a millisecond you determine that it is not, that the other driver will do the rational thing and pause waiting for you to pass. What would an autonomous vehicle using today's technology do? Come to a screeching halt. Why? Because the AI would be unable to determine the threat level of the car moving down the driveway and would be forced to do the 'safe' thing. AI's are great at dealing with motion and collision paths and such things, but today's AI's and AI's for the forseeable future cannot begin to determine the INTENT of other drivers. And without being able to determine intent, autonomous cars will be painfully slow and safety conscious -- so slow and safety conscious that no one will want to have anytthing to do with them.

    In order to determine intent an AI would need to understand humans and their motivations at a pretty deep level -- the thing that humans understand about each other naturally. In fact, in order to understand something as simple as the intent of a driver of another car, an AI would have to be incredibly smart and capable -- almost as smart and capable as an actual human. Not going to happen in the near future. Probably not for a considerable time. Maybe never as AI's are likely to evolve in a somewhat different direction (we have more than enough actual humans).

    Of course if all cars were controlled by AI's linked together it would work fine. But to make that a reality would require a draconian government that we are unlikely to elect in US and even in China I dare say it would simply piss too many folks off.
  11. [verwijderd] 26 mei 2015 15:51
    Slaat nergens op om dit hier te posten.... of toch wel?

    Some of today’s most popular drone systems, including those from DJI or 3D Robotics, rely either on users’ manual piloting or on GPS to navigate from point A to point B. Skydio’s navigation system takes another approach, using proprietary algorithms to build a 3D map of a drone’s surroundings by analyzing real-time data coming in from a series of on-board cameras.
    venturebeat.com/2015/01/15/drones-nav...

    Als er straks in groten getale pakketjes bezorgd gaan worden door drones, kan dat dan wellicht ook een markt zijn voor TomTom?
    Dit soort startups zijn ook een reden voor de gevestigde namen als HERE, TomTom om niet achterover te leunen en op hun lauweren te gaan rusten.
    Door de wet van de remmende voorsprong moet er altijd rekening gehouden worden met dit soort jonge honden met een totaal andere benadering.

    Hoezo maps maken? Old school!
  12. [verwijderd] 26 mei 2015 16:25
    Grappig die drones maar vliegen is simpelweg te inefficient/kostbaar. Zie die drones ook niet snel een koelkast of kratje bier thuis afleveren. Rijdende/lopende/kruipende electrische logisticsbots lijken mij een stuk kansrijker.

    HD-kaarten nmaken inclsuief beeldinfo en sensorinfo verwerken is zeker geen old school. De veilige (ADAS) en de (semi-)zelfrijdende auto (HAD) kunnen niet zonder.
  13. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 27 mei 2015 07:20
    quote:

    xynix schreef op 26 mei 2015 11:02:

    [...]
    Iets zegt me dat BDB dat zelf ook verrekte goed weet ;-)

    Dat is een "oude baas" (vraag me altijd af hoe oud, maar ik denk dat hij net mijn pappie had kunnen zijn) die ze verdomd goed op een rijtje heeft.

    Ik krijg bij hem heel vaak het zelfde gevoel als dat ik jaren bij mijn vader en moeder aan de keukentafel iedere 2 weken gezamenlijk "beleggingsspelletje" ging doen. BDB is dan wel technisch beduidend beter onderlegd dan mijn vader was. En iets lichter ontvlambaar ;-). Maar mensen met een duidelijk karakter (mits in de basis menslievend) kan ik zelf trouwens wel waarderen.

    Mijn vader was een voorbeeld van "lievigheid". Marie Trottoir lijkt in meerdere opzichten wel wat op mijn moeder. Hoewel ik denk dat zij aanzienlijk jonger is.
    Hmm... Een 'exegese' van mijn persoon, las dit nu pas. Tja...
    Heel misschien zou ik theoretisch net je vader kunnen zijn. Ik ben gepensioneerd maar nog ruim onder de 70.
    Of ik ze nog op een rijtje heb? Mijn kinderen twijfelen er soms aan, maar dat komt omdat ze mijn dingen niet meer begrijpen nu ik niet meer voor hen zorgen kan.

    Over je gespycholiseer:
    Ik ben karakterologisch een enneagram-type 5+1. En jij bent een 4, en Justin is no-doubt een type 9. Martinmartin is type 1, en Groeibriljant is type 8.

    En nu allemaal googelen op 'enneagram'. Je zult vele testjes vinden. Geloof me, die zeggen weinig. Pas na veel lezen (Palmer, Riso), ga je het snappen.

    Met je vader heb ik niks gemeen, die lijkt qua 'lievigheid' meer op mijn moeder. Mijn vader was geestelijk vooral afwezig. (Ga je gang, psychologen!)

    Nu we toch aan het psychologiseren zijn: waarom negeert Justin mij toch zo?
    Hij is de vader van dit forum, en de meest ijverige, no doubt. Met al mijn waardering. Volgens mij kan hij er nooit een normale baan bij hebben, maar dat zijn zaak.
    Zijn kennis staat boven elke twijfel, maar op mij reageert hij zelden, liever via anderen... Ik vind het opvallend.
202 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 11 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links