Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Terug naar discussie overzicht
TomTom: week 10-17 mei 2015: Eenmaal, andermaal .......
Volgen
Artikel van vanochtend in het FD over zelfrijdende auto's: Auto wordt woonkamer Niek Schenk Vandaag, 06:00 Autorijden zal ingrijpend veranderen nu de zelfrijdende auto in aantocht is. Sturen of schakelen hoeft straks niet meer, naar buiten kijken ook al niet. Dus kan de auto dienstdoen als relaxplek, kantoor of bioscoop. Een familie speelt domino in een zelfrijdende auto. Illustratie uit 1957. Grote fabrikanten proberen zich al jaren een voorstelling te maken van het auto-interieur van de toekomst. Het wordt een plek waar de bestuurder niet meer nodig is; de computer doet het werk. Na het woonhuis en de werkplek wordt de auto de derde locatie met leefruimte voor de mens. En die kan hij, net als thuis, helemaal naar eigen smaak inrichten. De portieren van de zelfrijdende auto openen in tegengestelde richting, wat het instappen vergemakkelijkt. Hoewel ook BMW, Audi en Tesla hard aan het werk zijn, loopt Mercedes met zijn F015 voorop (zie de tekst hieronder). Het is het eerste prototype dat een duidelijke weg wijst naar die toekomst. Met de hulp van gedegen marktonderzoek, een vooruitblik op de technologische ontwikkelingen én de eigen futurologen, designers en ingenieurs, is het auto-interieur van de toekomst ontworpen. Als uitgangspunt heeft Mercedes het jaar 2030 genomen. Maar gezien de huidige snelheid van de ontwikkelingen in de elektronica, zou het zomaar kunnen dat dit soort auto’s al over tien jaar de weg op gaat. Hoog tijd om snel te wennen. Vijf trends: hoe gaat ?het interieur ?van de toekomst ?eruitzien? 1. Gezellig tegenover elkaar Omdat de auto van de toekomst zelf rijdt, hoef je niet meer per se door de voorruit te kijken. Iedereen zit dan ook tegenover elkaar, en dat is niet alleen gezelliger, maar ook reuze handig voor wie onderweg een praatje wil maken, een spel wil spelen of werk te bespreken heeft met collega’s. De passagiers zitten op vier draaibare loungestoelen en stappen dankzij de in tegenovergestelde richting openzwaaiende portieren, heel gemakkelijk in. 2. Verfraaiing van de wereld om ons heen Zes zelfdenkende beeldschermen bevinden zich aan de binnenkant van het portier rondom de passagiers, soms de ramen overlappend. Ze geven informatie over de reis en wijzen op bezienswaardigheden onderweg, maar ze kunnen ook films en tv-programma’s vertonen, laten zien wie er belt, of ze maken met animaties duidelijk dat het voertuig in beweging is. Ook zijn de schermen in staat een slimme mix van de werkelijke buitenwereld en een kunstmatig decor te creëren. Rijd je in een miljoenenstad met smog, dan wordt die grauwe lucht vervangen door een stralend blauwe hemel. Een kil industrielandschap wordt weggephotoshopt en omgetoverd in een groen, glooiend heuvelgebied. En al even gemakkelijk vervang je het uitzicht op een saaie vinexwijk door dat op chique villa’s uit de jaren dertig. De wereld door een roze bril: een kwestie van de instellingen in het computermenu aanpassen. 3. In contact met de buitenwereld Gezien de huidige snelle ontwikkelingen zou het zomaar kunnen dat de zelfrijdende auto al over tien jaar de weg op gaat Onderweg vergaderen wordt dankzij videoconferencing heel eenvoudig – het is alsof de gesprekspartners vanaf de wanden van de auto meekijken. De vele beeldschermen worden veelvuldig gebruikt voor sociale media en ook het navigatiesysteem wordt daarvoor ingezet. Je ziet daardoor voortdurend welke vrienden zich op dat moment in de omgeving ophouden. Rijd je langs een winkel, café of restaurant waar een bekende zich bevindt, dan krijg je een seintje. 4. Gebruiksvriendelijkheid is nummer 1 Zoveel technologie in het auto-interieur vraagt om een ?gebruiksvriendelijk concept. Veel aandacht is dan ook besteed aan de communicatie tussen mens en machine. Niet alleen aanraakschermen, ook bediening met gesproken commando’s en zelfs handgebaren zijn al voldoende om de techniek naar je hand te zetten. Nog verrassender is eye-tracking: de auto analyseert aan de hand van de oogbewegingen wat de passagier wil. Richt die zijn ogen op het klimaatsysteem of op de navigatie, dan neemt de auto aan dat de temperatuur wellicht moet worden aangepast of de route moet worden gewijzigd, en haalt het automatisch het menu tevoorschijn. 5. Contact met andere weggebruikers De F015 communiceert voortdurend met zijn omgeving. Maakt een voetganger aanstalten over te steken, dan zal de auto remmen en een groen zebrapad op het wegdek projecteren. De voetganger krijgt de gesproken mededeling: ‘Gaat u maar.’ Voordat de auto dit signaal afgeeft, heeft hij natuurlijk wel met zijn camera’s, radars en laserscans de omgeving gecheckt, om er zeker van te zijn dat andere automobilisten geen gevaarlijke situatie veroorzaken. Door de verlichting aan de buitenkant van de auto kunnen andere weggebruikers ook zien op welke wijze de auto bestuurd wordt. Bij blauw licht is de automatische besturing ingesteld, bij wit licht zit er een mens achter het stuur. Volgens Mercedes is dit van essentieel belang, omdat fietsers en voetgangers gewend zijn om met de autobestuurder te communiceren. Met oogcontact of een handgebaar wordt in het huidige verkeer duidelijk gemaakt wie er voor mag gaan. Toch liever zelf rijden? Hoewel het interieur vooral is ingericht op passagiers, bestaat in de F015 nog steeds de mogelijkheid zelf achter het stuur te kruipen. Kwestie van een stoel omdraaien: de geautoriseerde bestuurder wordt door de auto automatisch herkend aan zijn smartphone. Het stuurwiel komt desgewenst uit het dashboard tevoorschijn, en ja, de bekende pedalen zijn er ook nog. Maar de grote aantrekkingskracht van deze auto is toch vooral dat hij volledig zelf in staat is de weg op te gaan. Hij kan via een app zelfs volledig automatisch parkeren. ?Voortaan kun je gewoon uitstappen bij de ingang van het theater of restaurant, de auto zoekt vervolgens zelf een parkeerplek in een nabijgelegen garage. Als de passagiers naar huis willen, laat de auto zich, trouw als een hond, weer oproepen, via dezelfde app.
Dus over 15 jaar is Mercedes klaar , om een zelfrijdende auto in productie te nemen? De auto van de toekomst.
Er zijn heden 8 miljoen auto's in Nederland. Gemiddeld rijden die per dag ongeveer 50 kilometer. Laten we zeggen dat die auto daar een uur over doet. Voor de overige 23 uur staat het ding dan stil. In een stevige avondspits zijn er in Nederland 3 miljoen auto's onderweg. Op basis van deze cijfers maken 4 miljoen zelfrijdende taxi's alle overige auto's overbodig. Over 10 jaar moet zo'n zelfrijdende taxi wel normaal zijn. Welke consequenties zou dat dan kunnen hebben: - (Veel) minder parkeerruimte, ook en vooral niet in de woonwijken; - Geen openbaar vervoer meer (betekent weer meer taxi's); - Geen garagebedrijven meer; - Een auto geeft geen status meer; - Geen auto-schadeverzekeringen meer. Het verminderde aantal auto's en de verminderde benodigde parkeerruimte en het verdwijnen van auto als statussymbool zullen ervoor zorgen dat de kosten voor een autokilometer tenminste halveren. Maar wie kan 10 jaar vooruit kijken. Misschien reizen we nauwelijks meer dankzij geweldige virtual reality technieken. Of misschien juist meer omdat het zo goedkoop en makkelijk en risicoloos is geworden.
Heeft tom 2 navi bij mercedes ???
TomTom levert traffic aan Mercedes. Geen kaarten.
En een totaaloplossing (kaarten, traffic, software en hardware) voor de Smart.
goudenleeuw schreef op 15 mei 2015 17:59 :
Betere discussies op het forum. Hulde aan moderators en jullie! Veel succes allen aankomende week. Het nieuws zal toch hopelijk een keer komen. Ik blijf zeker long met 2000 stukjes. Goed weekend!
Leuke post, weet alleen niet zo goed wat ik met dat aantal moet.
NicoB schreef op 16 mei 2015 10:17 :
Plaatje van de F015 erbij...
Voor meer:
www.autoweek.nl/nieuws/32289/mee-gere... Diepgravend artikel: "Al die techniek zorgt er door middel van ingewikkelde algoritmes en GPS-coördinaten voor dat de auto precies weet wat er aan de hand is en de directe omgeving nauwlettend in de gaten houdt". Jeetje: ingewikkelde algoritmes, nou dan moet het wel indrukwekkend knap zijn, en dan direct er achteraan: GPS-coördinaten.....
Een zelf rijdende auto betekend ook dat hij je veilig thuisbrengt als je op een feestje een borrel te veel gedronken hebt.... Bob brengt je thuis. ;-)
*Justin* schreef op 15 mei 2015 22:52 :
[...]
Als je Apple bent en electrische, zelfrijdende auto's wilt maken, dan ga je natuurlijk niet een autofabrikant en fabrieken overnemen die auto's maken die op branstof rijden en een chauffeur nodig hebben. Ook de hele lijn aan auto's die nog in de planning zitten wil je niet hebben. Het merk wil je niet, want het merk wordt Apple. Designers wil je ook niet, want Apple heeft een heel eigen smaak als het gaat om design en koopt dan liever een aantal designers weg - bij verschillende fabrikanten - waar ze gecharmeerd van zijn.
Ik durf met iedereen de weddenschap aan dat electrische voertuigen nooit " de markt " worden, om de simpele reden omdat er niet genoeg grondstoffen zijn om batterijcapaciteit te maken en de actieradius een drama is, nog afgezien van de prijs die aan zo'n auto hangt. Ik ga met Gerard mee en zie in waterstof de toekomst, zeker milieutechnisch gezien. Voor een klein bescheiden publiek zal er electrisch gereden worden, maar niet voor de massa. Ik zie het dagelijks in mijn professie dat steeds meer electrische auto' s worden uitgerust met een zgn. Range extender om da actieradius te vergroten. Ergo.....een verbrandingsmotor dus. Denk dat Apple nog wel eens kan verrassen als ze echt de automarkt op willen..... We gaan het zien de komende jaren.
Hoeveel km kan je rijden op waterstof en waarom is het er nog niet
p1woord schreef op 16 mei 2015 13:58 :
Hoeveel km kan je rijden op waterstof en waarom is het er nog niet
BMW, Toyota, en nog een aantal automerken hebben al een waterstofauto in de markt gezet. Kijk even op Wikipedia en je krijgt antwoord op al je vragen.
Geheel off-topic, maar mocht ooit een potentiële overname-kandidaat zelf proberen een TomTom aan te sluiten op zijn of haar PC of erger nog, proberen er andere poi-bestanden op te krijgen, dan gaat direct de hele overname niet door. Ik neem aan, dat de zwaar overtuigde shortende partijen dit al een paar keer vergeefs hebben geprobeerd. De hele software eromheen met mydrive-connect en tomtom home en de updates en andere al dan niet betaalde rommel is een beetje onderneming geheel onwaardig. Maar, kom maar op dan met de jubelende verhalen hoe makkelijk het is en hoe dom ik ben dat ik mij dat niet lukt!
NicoB schreef op 16 mei 2015 13:51 :
Een zelf rijdende auto betekend ook dat hij je veilig thuisbrengt als je op een feestje een borrel te veel gedronken hebt.... Bob brengt je thuis. ;-)
Die had ik 20 jaar geleden moeten hebben!
Overtake schreef op 16 mei 2015 14:23 :
Geheel off-topic, maar mocht ooit een potentiële overname-kandidaat zelf proberen een TomTom aan te sluiten op zijn of haar PC of erger nog, proberen er andere poi-bestanden op te krijgen, dan gaat direct de hele overname niet door.
Ik neem aan, dat de zwaar overtuigde shortende partijen dit al een paar keer vergeefs hebben geprobeerd.
De hele software eromheen met mydrive-connect en tomtom home en de updates en andere al dan niet betaalde rommel is een beetje onderneming geheel onwaardig.
Maar, kom maar op dan met de jubelende verhalen hoe makkelijk het is en hoe dom ik ben dat ik mij dat niet lukt!
Je hebt helemaal gelijk. Ik krijg er een sik en een deserectie van als ik er aan denk. Wat een drama. Staat die computer 8 uur te stampen om kaarten te laden, vervolgens weet je nooit hoe lang het nog duurt. Die hele navigatie over de site heen is een drama, ik weet nooit waar ik wat moet vinden. MyDrive is nog veel erger. Iedere keer loopt de hele computer vast bij de 2e muisklik en moet ik opnieuw alles opstarten. Om over de Go6000, is die nu ge upgraded naar de Go6100, ik weet het niet en hoe kan ik dat zien, ik weet niet waar. Als ik tegen mijn TT roep: "Hallo TomTom" dan zou die op moeten starten. Nou, als ik zo vaak mijn kinderen zou moeten roepen, had ik ze allang de deur uitgedaan. Na 10 keer doet ie het en dan moet ik zeggen: "ga naar een adres". Tegen de tijd dat ie naar me luistert ben ik zowat op mijn bestemming en hoeft het al niet meer. Zoals je hoort, van die jubelverhalen van mij ga je inderdaad niet geloven dat TT zo'n technologisch vooroplopend bedrijf is. Ga eerst eens een goed werkende TT in elkaar zetten en een MyDrive introduceren die het echt doet. Ik kan me er nog steeds kwaad overmaken, 100 journalisten optrommelen voor MyDrive: MyDrive is niet meer dan: synchroniseren van je TT met je computer, zoals ik al jaren mijn telefoon synchroniseer met mijn computer. Met dit verschil, dat MyDrive niet werkt en niks voorstelt en bij al mijn andere synchronisaties werkt er wel wat ik ervan verwacht.
Net een positie in TT genomen, maar volgende week weer snel eruit, als ik dit allemaal lees.
Mydrive zet "thuis" bij mij steeds als finish als je een route wilt plannen. Poi kan ik weinig van maken helaas. Al met al geen openbaring ;-(
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia OYJ
Nokia Oyj
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)