Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,700 19 apr 2024 17:35
  • -0,280 (-4,68%) Dagrange 5,700 - 5,925
  • 569.243 Gem. (3M) 307,3K

Verslag cq nieuws AVA vrijdag 24 april 2015

177 Posts
Pagina: «« 1 ... 4 5 6 7 8 9 | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 27 april 2015 07:29
    quote:

    *Justin* schreef op 26 april 2015 23:25:

    (1) * Wat vinden ze van HERE? Ze weten uiteraard dat Nokia een soort biedingsstrijd wil uitlokken. Ze bekijken goed wat hier uitkomt en proberen zo goed mogelijk met hun klanten (autofabrikanten) in gesprek te zijn: welke informatie zij hebben, waar ze zich zorgen over maken, of tomtom iets kan doen om hen gerust te stellen, etc etc.

    (2) * Automotive orderboek. Was vorig jaar 220 miljoen, een verdubbeling. Ze verwachten dat dit minimaal hetzelfde wordt dit jaar. De vraag was of het nog veel hoger kan? Er is upside. TomTom levert nu maps, traffic en software en de komende 18 maanden komen daar nog meerdere nieuwe componenten bij die nu nog niet op de markt zijn. (dus het aanbod vergroten en daarmee de omvang van deals).

    (3) * Na afloop met wat mensen gesproken. Ons frietzakje met Goddijn zelf, lees ik nu. Is me niet opgevallen. Had zelf een lang en nuttig gesprek, maar ga dat natuurlijk niet delen. Kan wel zeggen dat mijn vertrouwen qua langstermijn groter is geworden, meer in lijn met hoe Xynix zich uit. Denk wel dat het meer in de weg der geleidelijkheid zal zijn en niet met een enorme piek. Als een soort vliegwiel dat steeds wat meer vaart wint. Dat wiel is natuurlijk bekend. Voordeel is dat als ie eenmaal draait, hij ook draait.
    (Fijn dat je toch de moeite hebt genomen om wat punten te delen. AB!)

    (1) Zoals het aanreiken van een Plan B voor Mercedes, BMW, Audi, haha. Lief van TomTom toch?!

    (2) Die nieuwe componenten zijn boeiend! Parking, hazard alerts? Iemand andere concrete ideeën?

    (3) Als mijn "lijn" (gedoogd monopolie met rap stijgende winsten in de periode 2016-20120, mede door nieuwe, unieke "bolt-on" diensten, zie ook 2) inderdaad zou uitkomen gaan we ons met het hele forum in 2020 een keer helemaal laveloos zuipen om het te vieren. De hele avond "We are the champions" zingen tot onze kelen schor zijn. "Laat de Leeuw niet in zijn hempie staan." Dat werk. Deal?
  2. [verwijderd] 27 april 2015 07:33
    quote:

    *Justin* schreef op 27 april 2015 00:02:

    [...]
    Klopt Loesje, dat eerste. Ik heb ook weleens bij een bedrijf waar ik werkte, bij een aandeelhoudersvergadering gesproken met een belegger. Die wilde natuurlijk van alles weten. Ik zou het dan niet zo tof vinden om mijn verhaal op een beleggingsforum te vinden. Ookal kan ik me niet herinneren dat ik iets sensitiefs (koersgevoeligs) had verteld.
    Maar het moge duidelijk zijn dat het gesprek een positieve strekking had. En dat was neem ik aan met iemand die er kijk op zou moeten kunnen hebben.

    Heb je trouwens nog iets gehoord m.b.t. TTT? Ik heb altijd het gevoel alsof er nauwelijks lijntjes naar Leipzig lopen. Dat TTT een geheel eigen "show" heeft. Soms bekruipt mij het gevoel alsof TTT een beetje aan het inkakken is. Maar het kan ook zijn dat daar de ontwikkelingen "uit de aard der zaak" een beetje in "plateaus" gaan. Geen "wandelgangen-verhalen" dat er iets aan zit te komen?
  3. Eva1960 27 april 2015 08:29
    quote:

    xynix schreef op 27 april 2015 07:29:

    [...]
    (Fijn dat je toch de moeite hebt genomen om wat punten te delen. AB!)

    (1) Zoals het aanreiken van een Plan B voor Mercedes, BMW, Audi, haha. Lief van TomTom toch?!

    (2) Die nieuwe componenten zijn boeiend! Parking, hazard alerts? Iemand andere concrete ideeën?

    (3) Als mijn "lijn" (gedoogd monopolie met rap stijgende winsten in de periode 2016-20120, mede door nieuwe, unieke "bolt-on" diensten, zie ook 2) inderdaad zou uitkomen gaan we ons met het hele forum in 2020 een keer helemaal laveloos zuipen om het te vieren. De hele avond "We are the champions" zingen tot onze kelen schor zijn. "Laat de Leeuw niet in zijn hempie staan." Dat werk. Deal?
    Deal. En Justin / Xynix bedankt voor de alle info.
    Eva.
  4. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 27 april 2015 09:53
    quote:

    xynix schreef op 27 april 2015 07:29:

    [...]
    ...

    (2) Die nieuwe componenten zijn boeiend! Parking, hazard alerts? Iemand andere concrete ideeën?
    ...
    Parking idd. Koppeling aan OBD en later sensors. Frontcamera of hoe dat ook heten mag gekoppeld aan je navigatiedevice.
    Koppeling aan P&R en aanvullend OV. Siri-achtige bediening. Etc.

    Geen zuignappen of docking meer. Volledige integratie met veilig rijden.
    Serieus: eigenlijk zouden de huidige smartphones als navigatiedevice tijdens rijden verboden moeten worden. Net als zg. 'handsfree' bellen.
    Ik reed ooit een gloednieuwe Golf total loss omdat ik een appeltje uit het vak wilde pakken. Het bedienen van een touch screen is veel gevaarlijker.
  5. forum rang 6 boem! 27 april 2015 10:53
    quote:

    xynix schreef op 27 april 2015 07:29:

    [...]
    (Fijn dat je toch de moeite hebt genomen om wat punten te delen. AB!)

    (1) Zoals het aanreiken van een Plan B voor Mercedes, BMW, Audi, haha. Lief van TomTom toch?!

    (2) Die nieuwe componenten zijn boeiend! Parking, hazard alerts? Iemand andere concrete ideeën?

    (3) Als mijn "lijn" (gedoogd monopolie met rap stijgende winsten in de periode 2016-20120, mede door nieuwe, unieke "bolt-on" diensten, zie ook 2) inderdaad zou uitkomen gaan we ons met het hele forum in 2020 een keer helemaal laveloos zuipen om het te vieren. De hele avond "We are the champions" zingen tot onze kelen schor zijn. "Laat de Leeuw niet in zijn hempie staan." Dat werk. Deal?
    Deal!!.

    Ik kom ervoor terug.
  6. Toller 27 april 2015 10:56
    quote:

    xynix schreef op 27 april 2015 07:29:

    [...]

    (3) Als mijn "lijn" (gedoogd monopolie met rap stijgende winsten in de periode 2016-20120, mede door nieuwe, unieke "bolt-on" diensten, zie ook 2) inderdaad zou uitkomen gaan we ons met het hele forum in 2020 een keer helemaal laveloos zuipen om het te vieren. De hele avond "We are the champions" zingen tot onze kelen schor zijn. "Laat de Leeuw niet in zijn hempie staan." Dat werk. Deal?
    Deal!

    Denk alleen dat de afspraak een paar jaar vervroegd moet worden :-)

    Strategische ontwikkelingen komen nu in een stroomversnelling.
    Er zal nu ook serieus gekeken en vergeleken worden naar TT door de partijen die HERE willen overnemen.
    Tsja en als TT het kunstje van mapmaking sneller goedkoper en beter kan dan de rest, dan......?
  7. forum rang 6 boem! 27 april 2015 11:52
    quote:

    Toller schreef op 27 april 2015 10:56:

    [...]

    Deal!

    Denk alleen dat de afspraak een paar jaar vervroegd moet worden :-)

    Strategische ontwikkelingen komen nu in een stroomversnelling.
    Er zal nu ook serieus gekeken en vergeleken worden naar TT door de partijen die HERE willen overnemen.
    Tsja en als TT het kunstje van mapmaking sneller goedkoper en beter kan dan de rest, dan......?

    Tom2 kan het door het nieuwe platform sneller, goedkoper en beter indien zij erin slagen om de belangrijke autocarmakers via een consortium aan zich te binden aan zich te binden liggen er kansen om een nieuwe ASLM te worden.( met koersen van + 100 euro).

    Daardoor hoop ik niet op een verkoop op korte termijn.
    De dagelijkse posters, die zich bezig houden met day-trading zijn gelukkig/ongelukkig met uitslagen van 3-5%.

    Een koers van 10-15 euro is geen einddoel dat wordt echt wel gehaald binnen een aantal maanden, het gaat om het uitnutten van de potentie die het aandeel in zich heeft en dat is vele malen groter.

    Ik heb er alle vertrouwen in, dat de onderhandelingsvaardigheden van HG en den Taaie uiteindelijk voor een ieder die zijn vertrouwen heeft geschonken in het verleden meer winsten gaat zien dan was voorzien zelfs in de meest optimistische gedachte.

  8. [verwijderd] 27 april 2015 15:07
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 27 april 2015 09:53:

    [...]
    Parking idd. Koppeling aan OBD en later sensors. Frontcamera of hoe dat ook heten mag gekoppeld aan je navigatiedevice.
    Koppeling aan P&R en aanvullend OV. Siri-achtige bediening. Etc.

    Geen zuignappen of docking meer. Volledige integratie met veilig rijden.
    Serieus: eigenlijk zouden de huidige smartphones als navigatiedevice tijdens rijden verboden moeten worden. Net als zg. 'handsfree' bellen.
    Ik reed ooit een gloednieuwe Golf total loss omdat ik een appeltje uit het vak wilde pakken. Het bedienen van een touch screen is veel gevaarlijker.

    In het kader van de connected car denk ik aan een online map (ipv offline) en natuurlijk de hybride map (offline, met online updates). Verder denk ik op langere termijn aan connectie tussen de auto en omgeving. Ik denk ook aan last mile navigatie. Dat je uit de auto stapt en op je telefoon het laatste stukje wandelen wordt getoond; al dan niet indoor.
  9. Alpen 27 april 2015 16:14
    Nieuwe componenten houden mogelijk ook verband met ontwikkelingen rondom automated driving wat volgens Jan-Maarten de Vries grote maatschappelijke impact zal hebben op gerelateerde "deelgebieden", zie bijgevoegde slide.

    Misschien nog wat aanvullende services in de hoek van urban planning ten koste van Inrix?

    Edit: "Internal error 500" tijdens upload van de slide, maar het gaat om slide 6 op
    www.automotiveworld.com/events/webina...
  10. forum rang 6 Tom3 28 april 2015 20:55
    quote:

    *Justin* schreef op 26 april 2015 23:25:

    OK, zoals beloofd een verslagje van de AvA. Heel veel heb ik niet te melden.

    * Opkomst was niet zo groot. Met al die rumoer over Nokia had ik wat meer vuur verwacht. Wellicht was de inschrijfdatum al verstreken toen HERE te koop kwam, dat zou ik moeten nazoeken.

    * Opvallend allereerst is de positieve en ontspannen sfeer tussen de bestuurders, commissarissen, grootaandeelhouders, etc. Mocht iemand hopen dat er een wig tussen enkelen zou ontstaan, dan moet ik hem/haar teleurstellen. Al weet je natuurlijk nooit hoe hoog de druk kan oplopen als Nokia HERE voor een skyhigh bedrag gekocht wordt en men ook aan TT gaat trekken. Ik merk ook geenszins bezorgdheid over ontwikkelingen; ik merk trots, zelfvertrouwen en zin in de toekomst, zonder dat deze misplaatst overkomt. Denk gewoon dat ze tevreden zijn hoe ze de turnaround periode zijn doorgekomen en ook wat leuks te melden hebben.

    * Een speech van Goddijn die ik hier kan herhalen, maar die alles bevat wat we hier al weten. Groei van drie van de vier business units dit jaar. Alleen de divisie automotive nog niet, maar dit gebeurt vanaf Q4 2015 (neutraal) en vanaf 2016 sterke groei. Alle seinen staan op groen. Dank voor vertrouwen en geduld.

    * Het nieuwe mapping platform noemde Goddijn als heel erg belangrijk voor TomTom's groei en toekomst. In het najaar is alles over op dit nieuwe platform. [edit: Wat ik eerder al las is dat sommige landen/regios al over zijn en anderen niet. Weet dat de oude TeleAtlas database uit veel verschillende (soms overgenomen) databases bestond. Dus ik denk dat die stap voor stap overgaan. Ook de nu overgenomen Australische database]

    * BNP Paribas weer op de vloer met een uitgeschreven brief. Ze vonden het jaarverslag korter geworden en wat info missen over maatschappelijk ondernemen. De voorzitter vond het bondig en leesbaar houden van een jaarverslag juist een zegen, vergeleken bij sommige andere onleesbare verslagen. Ze vonden verder dat de kaspositie te groot was. Wel grappig als dat tegenwoordig de klacht is, dat was weleens anders :)

    * Een vraag over nieuwe accountant. Is EY geworden, op basis van hun aanwezigheid in landen waar TT actief is en lokaal kan helpen. En nog wat andere redenen.

    * Dividend. Ze hadden beloofd dit te overwegen en bespreken en hebben dat eind vorig jaar in twee keer uitvoerig besproken. Om tot de conclusie te komen om het niet te doen. Marina Wyatt (CFO) vertelde dat dit jaar toch vrij strak op de cash gelet moet worden, vanwege o.a. belangrijke investeringsprogramma's en dergelijke. Er is ruimte genoeg, ook door een (ongebruikte) kredietfaciliteit (die ze natuurlijk liever niet gebruiken). Ook overnames in Telematics horen tot de mogelijkheden, ze kunnen nu niet zeggen of dat grotere overnames worden dan het tot nu toe waren.

    * Iemand vroeg of TT niet beter op de Nasdaq kan staan. TT is daar nooit mee bezig geweest; ze leken ook een beetje verrast door de vraag. De voorzitter van de RvC, die jurist is, wist wel uit eigen ervaring te vertellen dat je sowieso goed moet nadenken wat de voor- en nadelen zijn voordat je dat overweegt. De juridische eisen - SEC filings - zijn behoorlijk groot en nemen flinke administratieve kosten met zich mee. Dus wat heb je als bedrijf te winnen dat opweegt tegen deze kosten en ook moeite. Bij TomTom zijn ze druk genoeg met andere dingen.

    * Wat vinden ze van HERE? Ze weten uiteraard dat Nokia een soort biedingsstrijd wil uitlokken. Ze bekijken goed wat hier uitkomt en proberen zo goed mogelijk met hun klanten (autofabrikanten) in gesprek te zijn: welke informatie zij hebben, waar ze zich zorgen over maken, of tomtom iets kan doen om hen gerust te stellen, etc etc.

    * Goddijn gaf aan dat het klopt dat er bij Nokia HERE echt duizenden mensen meer werken als bij tomtom, en met eenzelfde uitkomst als het gaat om maps kwaliteit. Hij was hier kortaf over, dus het lijkt er op dat hij niet wil dat dit teveel opvalt. Alsof ze niet teveel in het oog willen lopen. Waarom dat zo is, is speculeren. In stilte hun concurrentievoordeel uitbouwen? Of niet teveel in het oog lopen van potentiële overnemers? Ik denk in ieder geval dat tomtom's mapping operaties zoveel meer geautomatiseerd en goedkoper zijn, dat ze ook meer waard zijn dan die van HERE.

    * Er werd door de VEB gesteld dat TomTom meer moet doen om zichzelf aan beleggers uit te leggen. Er bestaan nog veel verouderde beelden. Overweegt tomtom een investors day? was een terechte vraag. Om investeerders in 1 dag helemaal bij te praten over de strategie per onderdeel. Het antwoord van Goddijn was dat ze dit inderdaad overwegen, maar nog niet beslist hebben.

    * Optiebeloning en aandelenbeloning. Zelfde liedje als vorig jaar en dezelfde argumenten. TomTom zegt op internationaal niveau mee te strijden om toptalent. "World class engineers and software developers".

    * Automotive orderboek. Was vorig jaar 220 miljoen, een verdubbeling. Ze verwachten dat dit minimaal hetzelfde wordt dit jaar. De vraag was of het nog veel hoger kan? Er is upside. TomTom levert nu maps, traffic en software en de komende 18 maanden komen daar nog meerdere nieuwe componenten bij die nu nog niet op de markt zijn. (dus het aanbod vergroten en daarmee de omvang van deals).

    * Telematics overnames - hoe groot? -> Kunnen we nu nog niks over zeggen natuurlijk. Hangt af van de mogelijkheden die zich voordoen.

    * Na afloop met wat mensen gesproken. Ons frietzakje met Goddijn zelf, lees ik nu. Is me niet opgevallen. Had zelf een lang en nuttig gesprek, maar ga dat natuurlijk niet delen. Kan wel zeggen dat mijn vertrouwen qua langstermijn groter is geworden, meer in lijn met hoe Xynix zich uit. Denk wel dat het meer in de weg der geleidelijkheid zal zijn en niet met een enorme piek. Als een soort vliegwiel dat steeds wat meer vaart wint. Dat wiel is natuurlijk bekend. Voordeel is dat als ie eenmaal draait, hij ook draait.

    * Ben ik iets vergeten? -> Tom3 kom er maar in
    Was even een paar dage off-line. Achteraf chapeau en een AB. Wat je nog vergeten hebt? Voor zover ik mij kan herinneren:

    * BNP had (tezamen met collega LT investeerders) een soort to-do-lijst opgesteld op het gebied van interne controle (auditing). Al haar ventures zijn hier mee verblijdt. Van Tom2 was de response echter minimaal, de voorzitter van het auditcomitee binnen de RvC heeft toegezegd dat men er naar gaat kijken.

    * de vertegenwoordiger van de VEB was duidelijk in zijn nopjes over de "lage" beloningen van de RvB. Ik denk dat dit uiteraard ook een welbegrepen eigen belang is omdat de belastingheffing uit voordelen van het hebben van een aanmerkelijk belang lager belast worden dan inkomsten onderworpen aan loonbelasting.

    * er is niets gezegd over de uitglijders en andere gevoelige zaken. Ik denk hierbij aan het later ingetrokken persbericht inzake VW en de nieuwe vertraging bij het leveringscontract met PSA. Er werd gek genoeg ook geen vraag uit het publiek in die richting gesteld. Bij de rondvraag merkte ik dat Goddijn de vergadering wel erg snel wilde afhameren. Wellicht moeten we als IEX forum bij de volgende AVA van te voren hier feller op zijn. Bij de conference call over de 1e kwartaalcijfers is trouwens ook geen vraag gesteld over het PSA contract.
  11. seren 28 april 2015 21:11
    quote:

    Tom3 schreef op 28 april 2015 20:55:

    [...]

    Was even een paar dage off-line. Achteraf chapeau en een AB. Wat je nog vergeten hebt? Voor zover ik mij kan herinneren:

    * BNP had (tezamen met collega LT investeerders) een soort to-do-lijst opgesteld op het gebied van interne controle (auditing). Al haar ventures zijn hier mee verblijdt. Van Tom2 was de response echter minimaal, de voorzitter van het auditcomitee binnen de RvC heeft toegezegd dat men er naar gaat kijken.

    * de vertegenwoordiger van de VEB was duidelijk in zijn nopjes over de "lage" beloningen van de RvB. Ik denk dat dit uiteraard ook een welbegrepen eigen belang is omdat de belastingheffing uit voordelen van het hebben van een aanmerkelijk belang lager belast worden dan inkomsten onderworpen aan loonbelasting.

    * er is niets gezegd over de uitglijders en andere gevoelige zaken. Ik denk hierbij aan het later ingetrokken persbericht inzake VW en de nieuwe vertraging bij het leveringscontract met PSA. Er werd gek genoeg ook geen vraag uit het publiek in die richting gesteld. Bij de rondvraag merkte ik dat Goddijn de vergadering wel erg snel wilde afhameren. Wellicht moeten we als IEX forum bij de volgende AVA van te voren hier feller op zijn. Bij de conference call over de 1e kwartaalcijfers is trouwens ook geen vraag gesteld over het PSA contract.

    Dank voor de update, volgend jaar meld ik mij ook aan, ik neem aan dat ik dan nog steeds long zit in Tom2, inmiddels een koers dan van net boven de tien, en nog steeds heel veel potentie. Ik hoop dat het dan niet nodig is om concreet te vragen naar Apple/VW/PSA, die zullen tegen die tijd wel bekend zijn.
  12. [verwijderd] 28 april 2015 21:57
    quote:

    Tom3 schreef op 28 april 2015 20:55:

    [...]

    * er is niets gezegd over [stukje weggehaald] het leveringscontract met PSA.

    Al in Q3 vorig jaar was bekend dat een van de andere partners in de keten (Continental?) vertraagt. Met de kennis van de laatste kwartaalcijfers weten we dat automotive vanaf Q4 dit jaar beter wordt. Is door de markt ervaren als meevaller.

    files.shareholder.com/downloads/TOMTO...

    ================

    Harold Goddjin - TomTom NV - CEO
    what we are supplying is a complete set of content, software, traffic information and cloud services. So it's our full portfolio of products integrated with a user interface designed by PSA. So the user interface is specific for the PSA brand and brands, and the underlying navigation technology, maps, traffic information, routing, cloud services, are provided by TomTom. So it's a -- it was our first contract based on the new technologies. It's an important one and we are on track to deliver that. But we're not the only one in the supply chain, so it's a multi-party program.

    Marc Zwartsenburg - ING Financial Markets - Analyst
    But in terms of timing, can you -- can we expect something on this in next one or two quarters?

    Harold Godijn - TomTom NV - CEO
    I don't want to -- because of the commercial sensitivity of this agreement, I don't want to elaborate on that.

  13. forum rang 6 Tom3 28 april 2015 23:15
    quote:

    *Justin* schreef op 28 april 2015 21:57:

    [...]

    Al in Q3 vorig jaar was bekend dat een van de andere partners in de keten (Continental?) vertraagt. Met de kennis van de laatste kwartaalcijfers weten we dat automotive vanaf Q4 dit jaar beter wordt. Is door de markt ervaren als meevaller.

    files.shareholder.com/downloads/TOMTO...

    ================

    Harold Goddjin - TomTom NV - CEO
    what we are supplying is a complete set of content, software, traffic information and cloud services. So it's our full portfolio of products integrated with a user interface designed by PSA. So the user interface is specific for the PSA brand and brands, and the underlying navigation technology, maps, traffic information, routing, cloud services, are provided by TomTom. So it's a -- it was our first contract based on the new technologies. It's an important one and we are on track to deliver that. But we're not the only one in the supply chain, so it's a multi-party program.

    Marc Zwartsenburg - ING Financial Markets - Analyst
    But in terms of timing, can you -- can we expect something on this in next one or two quarters?

    Harold Godijn - TomTom NV - CEO
    I don't want to -- because of the commercial sensitivity of this agreement, I don't want to elaborate on that.

    Ik dacht dat SNS vandaag ook weer op dit oude thema terug gekomen is, te lezen aan en opmerking van Wiesje hierover. Er is bij de Q1 cijfers tenminste niet weer om een update gevraagd. Kan zijn dat alle analisten er nu van overtuigd zijn dat het PSA contract in 2016 gaat lopen.
177 Posts
Pagina: «« 1 ... 4 5 6 7 8 9 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links